Jump to content

Byggtråd 7.3


Recommended Posts

Hej.

Efter många års drömmande impulsköpte jag ett påbörjat 7 bygge .

Tanken är att bygga en rolig bil för soliga sommarkvällar på kurviga landsvägar med vinden i håret.

  • Motor 1KR-FE från en Toyota Aygo (69kg).
  • Växellåda Toyota starlet.
  • Bakaxel Toyota Tercel
  • Främre spindlar och bromsar Mazda mx5 NA
  • Bakbromsar VW Polo (aluminiumok med handbroms)

Satt en 5cyl Audi motor i som åkt ur för den lättare Toyota motorn.

Screenshot_20201111-194415.thumb.png.926cd49ea049bd22bc9ec8f198ce2193.png

Bild med gamla motorn. Hos gamla ägaren.

image.thumb.png.6568fbf8346cfcbdf38b9b8ebdd3204f.png

Nu till första funderingen.
Placeringen av motorn den kommer väldigt långt bak, svänghjulet ligger precis framför torpedväggen om kardanaxeln ska passa.
Är det någon fördel att ha motorn lägre fram?
image.thumb.png.da57c4daa0400f24867e7d0ad38bfcae.png

/Tomas

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Spaken sitter direkt i lådan.

Spaken är böjd bakåt, men bygger nog en ny med länkage så den kommer längre bak.

Då får motorn sitta kvar där den är så får en turbo plats framför....

Ev får jag sätta batteriet i fram om det blir för baktungt.

Screenshot_20210309-212248-895.png

Edited by Tomas m
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
6 timmar sedan, daromer sade:

Yttre plattor ser ganska klena ut eller är bilden kanske bara?

30x3 mm. Sitter även på undersidan.

Övre plattan är 4mm tjock 

Sen blir det nog en tvärsträva när stötdämparfästet fått sin position.

Blir stadigt när spindelleden är på plats.

Screenshot_20210416-225638-247.png

Link to comment
Share on other sites

Om viktfördelningen. runt 50/50 är väl det som är mest allround 40/60 som nån skrev är ju mer som en F1-bil eller för den delen en gammal bubbla, beteendet kan du styra rätt mycket med fjädersättning och krängningshämmare. hård bak mjuk fram överstyrning,  hård fram mjuk bak understyrning rätt mycket förenklat. Jag har min B18 klump på 155 kg med lådan  placerad med svänghjulskåpskanten mot växellådan bara 5 cm innanför torpedväggen nu är ju inte bilen i drift än men 70 kg volvo 1031 axel, 100 kg mig och 40/2 kg bränsle i bak tror jag kommer att ge en hyfsad balans. Håll tummarna. 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Bygger övre bärarmar och nya fästen.

 

Men funderar på hur mycket camber gain man bör ha?

Står 1grad på  35mm i boken är det lagom?

Vad har ni på era byggen?

IMG_20210501_154300_071.jpg

Link to comment
Share on other sites

39 minuter sedan, Kjelland28 sade:

Hoppas du bygger in camber justering, på bilden ser det väldigt ojusterbart ut ! 😀

Bara tillfällig, bygger nya justerbara sen när jag fått till vinklarna. Blir en skruvad led och eventuellt excentriska skruvar på inre bussningarna.

 

IMG_20210516_185333375.jpg

16212303542842091104413811529403.jpg

Link to comment
Share on other sites

hej

detta chassi har ju jag byggt för jättemånga år sen till min kompis Åke, han sa att det hade fått ny ägare, kul att de är i Tierp, jag bor ju i Björklinge, kanske man kan komma å kika nån gång i framtiden ?

 

PeÅ

Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, PeÅ sade:

hej

detta chassi har ju jag byggt för jättemånga år sen till min kompis Åke, han sa att det hade fått ny ägare, kul att de är i Tierp, jag bor ju i Björklinge, kanske man kan komma å kika nån gång i framtiden ?

 

PeÅ

Det vore kul.

Byggde du en egen?

Har för mig att han sa att det byggdes 2 st.

/Tomas

Edited by Tomas m
Felformulerat
Link to comment
Share on other sites

22 timmar sedan, Tomas m sade:

Det vore kul.

Byggde du en egen?

Har för mig att han sa att det byggdes 2 st.

/Tomas

jodå, jag byggde en egen helt färdig som jag sålde för 7 år sen, den bilen finns idag strax utanför Umeå, har bra kontakt med han som köpte den.

jag har byggt totalt 5 chassin med mitt egna, de är nog denna som jag fortfarande har lite koll på vart den är nu förutom min egna.

när detta chassi byggdes så var de ju OK att använda taunus spindlar som senare avråddes till pga skrubb bla.

Jag har rörbock och kan bocka 25 mm både runda och fyrkantiga rör samt även 38 och 45 mm om du behöver hjälp med de.

jag bygger nu på en Lupokaross med mittmotor och röram........

 

PeÅ

7a bilen.jpg

Edited by PeÅ
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 months later...
  • 2 weeks later...

Snyggt, ett härligt steg när den står på hjul och kan rullas runt.

En fundering bara.
Det kanske bara är perspektivet men stötdämparen ser lite kort ut i bak, får du in en stötdämpare som har 10cm fjärdingsväg där? (4 bump 6 droop)
En GAZ är 23cm komprimerad + bump fjädring 4 cm, dvs 27 cm installerat mått vid normal rideheight.
katalog länk; https://www.mafva.org/GAZ-2021-catalogue.pdf sidan 15
Tror många tullar lite på de 10 centimetrarna men vet inte hur mycket.

Kör hårt!
/T

Link to comment
Share on other sites

39 minuter sedan, tpau sade:

Snyggt, ett härligt steg när den står på hjul och kan rullas runt.

En fundering bara.
Det kanske bara är perspektivet men stötdämparen ser lite kort ut i bak, får du in en stötdämpare som har 10cm fjärdingsväg där? (4 bump 6 droop)
En GAZ är 23cm komprimerad + bump fjädring 4 cm, dvs 27 cm installerat mått vid normal rideheight.
katalog länk; https://www.mafva.org/GAZ-2021-catalogue.pdf sidan 15
Tror många tullar lite på de 10 centimetrarna men vet inte hur mycket.

Kör hårt!
/T

Stängerna är ca halva fjädringsvägen på dämparen.

Räcker inte det vid bes så får jag köpa nya dämpare med längre slag och justera fästen.

Fullt utfjädrad är det några mm mellan axel och chassit.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 timmar sedan, Tomas m sade:

Sen blir jag inte riktigt klok på om jag kan bygga en kollapsbar främre rattstång av 2 fyrkantsrör som går i varandra eller är det DD som gäller?

 

Visst kan du göra det om du löser infästningarna mot knutarna på ett bra sätt (korrekta axlar). Men ska det bli "glappfritt" och tillräckligt stadigt behövs hyfsad godstjocklek på fyrkantsrören och rätt bra precision. En "färdig" dubbel-D är ofta en smidig lösning.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Smart! Det kanske finns lagom stora tankar från andra Bi-Fuel (biogas/bensin) som är bra att bygga med. Det är nåt jag ska kolla för framtida projekt. Den där hade bra formfaktor men för liten för mina idéer...

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, therealpinto sade:

Smart! Det kanske finns lagom stora tankar från andra Bi-Fuel (biogas/bensin) som är bra att bygga med. Det är nåt jag ska kolla för framtida projekt. Den där hade bra formfaktor men för liten för mina idéer...

Gustaf

Letade och hittade bara denna som ha bra form, sitter i caddy och touran .

Art nr 1T0201075H

Men smidigt sätt att få både pump och tankgivare.

Men dom tar fantasipriser på skrotarna.

IMG_20211011_202927741.jpg

Edited by Tomas m
La till en bild.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Blev lite pusslande med att para ihop styrknutar med nya kors.

Verkar vara samma mått på de flesta knutar på korsen så det går att bygga ihop egna udda varianter.

IMG_20211025_193432_442.jpg

IMG_20211025_193432_561.jpg

IMG_20211025_193432_714.jpg

Edited by Tomas m
Stavning
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
12 timmar sedan, Tomas m sade:

Någon som har tips på hur handbromsvajrar ska dras?

Svårt att få allt på plats.

Spaken kan flyttas.

 

IMG_20211129_200329725.jpg

varför monterar du handbromsen där armen kommer att hamna när du sitter och kör, flytta ner den på höger sida om kardantunneln så är den inte ivägen.

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, PeÅ sade:

varför monterar du handbromsen där armen kommer att hamna när du sitter och kör, flytta ner den på höger sida om kardantunneln så är den inte ivägen.

Tyckte det blev trångt för passageraren.

Men ska testa sätta den där.

Behöver spaken vara åtkomlig av förare under färd?

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, PeÅ sade:

varför monterar du handbromsen där armen kommer att hamna när du sitter och kör, flytta ner den på höger sida om kardantunneln så är den inte ivägen.

Tyckte det blev trångt för passageraren.

Men ska testa sätta den där.

Behöver spaken vara åtkomlig av förare under färd?

Link to comment
Share on other sites

Det är inte ett formellt krav att man ska kunna nå parkeringsbromsen från "körställning" men det är absolut lämpligt. Det är bra att faktiskt kunna använda den som nödbroms... Men att sträcka sig över tunneln är okej.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

55 minuter sedan, therealpinto sade:

Det är inte ett formellt krav att man ska kunna nå parkeringsbromsen från "körställning" men det är absolut lämpligt. Det är bra att faktiskt kunna använda den som nödbroms... Men att sträcka sig över tunneln är okej.

Gustaf

 

Funderar på om jag ska försöka fälla in spaken i kardantunnel rören.

Så jag når den utan att sträcka mig (mer sladdvänligt).

Samma ställe som tidigare bild men mer till höger.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag monterade en MGB handbromsspak på sidan av kardantunneln.
Sitter ungefär vid passagerarens lår och pinnen sitter nära växelspaken, lite som en drift spak.

Syns på bilder här.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...