Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej.

Efter många års drömmande impulsköpte jag ett påbörjat 7 bygge .

Tanken är att bygga en rolig bil för soliga sommarkvällar på kurviga landsvägar med vinden i håret.

  • Motor 1KR-FE från en Toyota Aygo (69kg).
  • Växellåda Toyota starlet.
  • Bakaxel Toyota Tercel
  • Främre spindlar och bromsar Mazda mx5 NA
  • Bakbromsar VW Polo (aluminiumok med handbroms)

Satt en 5cyl Audi motor i som åkt ur för den lättare Toyota motorn.

Screenshot_20201111-194415.thumb.png.926cd49ea049bd22bc9ec8f198ce2193.png

Bild med gamla motorn. Hos gamla ägaren.

image.thumb.png.6568fbf8346cfcbdf38b9b8ebdd3204f.png

Nu till första funderingen.
Placeringen av motorn den kommer väldigt långt bak, svänghjulet ligger precis framför torpedväggen om kardanaxeln ska passa.
Är det någon fördel att ha motorn lägre fram?
image.thumb.png.da57c4daa0400f24867e7d0ad38bfcae.png

/Tomas

  • Like 1
Posted

Jag har motorn långt bak med. Du vill ja ha lite vikt i bakänden så du kan få lite grepp 🙂 Så du får helt enkelt vikta och se hur viktfördelningen blir. 

Posted

Samma här, så långt bak det går för min del. Siktade viktmässigt på 40% fram och 60% bak, nådde nästan dit.

Posted

Är växelspaken med wire, så du har en frihet där? Eller planterad i lådan? Fördel att ha den i närheten av ratten i längsled!

Posted (edited)

Spaken sitter direkt i lådan.

Spaken är böjd bakåt, men bygger nog en ny med länkage så den kommer längre bak.

Då får motorn sitta kvar där den är så får en turbo plats framför....

Ev får jag sätta batteriet i fram om det blir för baktungt.

Screenshot_20210309-212248-895.png

Edited by Tomas m
  • 2 weeks later...
Posted

Mazda MX5 in Ford Taunus ut.

Viss skillnad.

Bara bygga nya bärarmar.

Ford prylarna med ok och skivor blir över om någon är sugen.

 

IMG_20210322_203508568.jpg

  • Like 1
  • 3 weeks later...
Posted
6 timmar sedan, daromer sade:

Yttre plattor ser ganska klena ut eller är bilden kanske bara?

30x3 mm. Sitter även på undersidan.

Övre plattan är 4mm tjock 

Sen blir det nog en tvärsträva när stötdämparfästet fått sin position.

Blir stadigt när spindelleden är på plats.

Screenshot_20210416-225638-247.png

Posted

Om viktfördelningen. runt 50/50 är väl det som är mest allround 40/60 som nån skrev är ju mer som en F1-bil eller för den delen en gammal bubbla, beteendet kan du styra rätt mycket med fjädersättning och krängningshämmare. hård bak mjuk fram överstyrning,  hård fram mjuk bak understyrning rätt mycket förenklat. Jag har min B18 klump på 155 kg med lådan  placerad med svänghjulskåpskanten mot växellådan bara 5 cm innanför torpedväggen nu är ju inte bilen i drift än men 70 kg volvo 1031 axel, 100 kg mig och 40/2 kg bränsle i bak tror jag kommer att ge en hyfsad balans. Håll tummarna. 

  • 5 weeks later...
Posted

Bygger övre bärarmar och nya fästen.

 

Men funderar på hur mycket camber gain man bör ha?

Står 1grad på  35mm i boken är det lagom?

Vad har ni på era byggen?

IMG_20210501_154300_071.jpg

Posted
39 minuter sedan, Kjelland28 sade:

Hoppas du bygger in camber justering, på bilden ser det väldigt ojusterbart ut ! 😀

Bara tillfällig, bygger nya justerbara sen när jag fått till vinklarna. Blir en skruvad led och eventuellt excentriska skruvar på inre bussningarna.

 

IMG_20210516_185333375.jpg

16212303542842091104413811529403.jpg

Posted

hej

detta chassi har ju jag byggt för jättemånga år sen till min kompis Åke, han sa att det hade fått ny ägare, kul att de är i Tierp, jag bor ju i Björklinge, kanske man kan komma å kika nån gång i framtiden ?

 

PeÅ

Posted (edited)
7 timmar sedan, PeÅ sade:

hej

detta chassi har ju jag byggt för jättemånga år sen till min kompis Åke, han sa att det hade fått ny ägare, kul att de är i Tierp, jag bor ju i Björklinge, kanske man kan komma å kika nån gång i framtiden ?

 

PeÅ

Det vore kul.

Byggde du en egen?

Har för mig att han sa att det byggdes 2 st.

/Tomas

Edited by Tomas m
Felformulerat
Posted (edited)
22 timmar sedan, Tomas m sade:

Det vore kul.

Byggde du en egen?

Har för mig att han sa att det byggdes 2 st.

/Tomas

jodå, jag byggde en egen helt färdig som jag sålde för 7 år sen, den bilen finns idag strax utanför Umeå, har bra kontakt med han som köpte den.

jag har byggt totalt 5 chassin med mitt egna, de är nog denna som jag fortfarande har lite koll på vart den är nu förutom min egna.

när detta chassi byggdes så var de ju OK att använda taunus spindlar som senare avråddes till pga skrubb bla.

Jag har rörbock och kan bocka 25 mm både runda och fyrkantiga rör samt även 38 och 45 mm om du behöver hjälp med de.

jag bygger nu på en Lupokaross med mittmotor och röram........

 

PeÅ

7a bilen.jpg

Edited by PeÅ
Posted

Bra med rörbock, kan behövas senare.

Kul med Lupo bygget.

 

Nu har jag flyttat övre fästet på v sida.

Blir klurigt att få det högra lika.

 

IMG_20210518_204516_016.jpg

  • 2 weeks later...
Posted

V-övre blev hyfsad.

Bra övning med tiggen, men svårt att få det snyggt.

 

 

IMG_20210527_212142_406.jpg

  • Like 2
  • 2 weeks later...
Posted

Bärarmar klara.

Nu ska styrväxel kortas och passas in.

Sugen på mindre hjul.

205/50 225/50 16 nu.

Vad kör ni andra med?

 

 

IMG_20210613_144753_033.jpg

IMG_20210613_135425336.jpg

  • Like 1
  • 3 months later...
Posted

Nu börjar styrväxeln ta sig plats.

Gäller att få till höjden innan allt svetsas fast. Klurigt att få till bumpsteer.

Finns mer på Instagram.

 

IMG_20210916_201301_870.webp

Screenshot_20210920-190946-823.png

  • 2 weeks later...
Posted

Snyggt, ett härligt steg när den står på hjul och kan rullas runt.

En fundering bara.
Det kanske bara är perspektivet men stötdämparen ser lite kort ut i bak, får du in en stötdämpare som har 10cm fjärdingsväg där? (4 bump 6 droop)
En GAZ är 23cm komprimerad + bump fjädring 4 cm, dvs 27 cm installerat mått vid normal rideheight.
katalog länk; https://www.mafva.org/GAZ-2021-catalogue.pdf sidan 15
Tror många tullar lite på de 10 centimetrarna men vet inte hur mycket.

Kör hårt!
/T

Posted
39 minuter sedan, tpau sade:

Snyggt, ett härligt steg när den står på hjul och kan rullas runt.

En fundering bara.
Det kanske bara är perspektivet men stötdämparen ser lite kort ut i bak, får du in en stötdämpare som har 10cm fjärdingsväg där? (4 bump 6 droop)
En GAZ är 23cm komprimerad + bump fjädring 4 cm, dvs 27 cm installerat mått vid normal rideheight.
katalog länk; https://www.mafva.org/GAZ-2021-catalogue.pdf sidan 15
Tror många tullar lite på de 10 centimetrarna men vet inte hur mycket.

Kör hårt!
/T

Stängerna är ca halva fjädringsvägen på dämparen.

Räcker inte det vid bes så får jag köpa nya dämpare med längre slag och justera fästen.

Fullt utfjädrad är det några mm mellan axel och chassit.

 

  • Like 1
Posted

Sen blir jag inte riktigt klok på om jag kan bygga en kollapsbar främre rattstång av 2 fyrkantsrör som går i varandra eller är det DD som gäller?

 

Posted
22 timmar sedan, Tomas m sade:

Sen blir jag inte riktigt klok på om jag kan bygga en kollapsbar främre rattstång av 2 fyrkantsrör som går i varandra eller är det DD som gäller?

 

Visst kan du göra det om du löser infästningarna mot knutarna på ett bra sätt (korrekta axlar). Men ska det bli "glappfritt" och tillräckligt stadigt behövs hyfsad godstjocklek på fyrkantsrören och rätt bra precision. En "färdig" dubbel-D är ofta en smidig lösning.

Gustaf

Posted

Fick hem en tank från en gasdriven caddy. 15L blir kanske lite liten.

Blir mer bagageutrymme i stället.

 

IMG_20211011_143547906.jpg

Posted

Smart! Det kanske finns lagom stora tankar från andra Bi-Fuel (biogas/bensin) som är bra att bygga med. Det är nåt jag ska kolla för framtida projekt. Den där hade bra formfaktor men för liten för mina idéer...

Gustaf

Posted (edited)
5 timmar sedan, therealpinto sade:

Smart! Det kanske finns lagom stora tankar från andra Bi-Fuel (biogas/bensin) som är bra att bygga med. Det är nåt jag ska kolla för framtida projekt. Den där hade bra formfaktor men för liten för mina idéer...

Gustaf

Letade och hittade bara denna som ha bra form, sitter i caddy och touran .

Art nr 1T0201075H

Men smidigt sätt att få både pump och tankgivare.

Men dom tar fantasipriser på skrotarna.

IMG_20211011_202927741.jpg

Edited by Tomas m
La till en bild.
  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Blev lite pusslande med att para ihop styrknutar med nya kors.

Verkar vara samma mått på de flesta knutar på korsen så det går att bygga ihop egna udda varianter.

IMG_20211025_193432_442.jpg

IMG_20211025_193432_561.jpg

IMG_20211025_193432_714.jpg

Edited by Tomas m
Stavning
  • 2 weeks later...
Posted

Nu har jag fått dit knutarna.

Väntar på en rem till generatorn  så jag vet var den hamnar.

IMG_20211105_150810815.jpg

IMG_20211105_150721958.jpg

  • Like 2
Posted

Nu är alla bromsok på plats nu behövs det tydligen någon form av pedaler.

Bygger om det hängande som satt i bilen till stående då rattstången inte fick plats.

 

IMG_20211114_114423237.jpg

  • Like 1
Posted

Mer jobb än jag trodde för att få det att passa.

Nu  tar motorfästet i ena cylindern och måste flyttas.

IMG_20211116_204928450.jpg

  • 2 weeks later...
Posted

Börjat dra lite bromsrör.

Bytte ut alla lysrör till led och satte upp 10 extra rör, vilket ljus det blev i garaget.

Nu slipper jag skuggor och flytta runt lampor👍

 

IMG_20211128_145320.jpg

  • Like 1
Posted

Någon som har tips på hur handbromsvajrar ska dras?

Svårt att få allt på plats.

Spaken kan flyttas.

 

IMG_20211129_200329725.jpg

Posted
12 timmar sedan, Tomas m sade:

Någon som har tips på hur handbromsvajrar ska dras?

Svårt att få allt på plats.

Spaken kan flyttas.

 

IMG_20211129_200329725.jpg

varför monterar du handbromsen där armen kommer att hamna när du sitter och kör, flytta ner den på höger sida om kardantunneln så är den inte ivägen.

Posted
3 timmar sedan, PeÅ sade:

varför monterar du handbromsen där armen kommer att hamna när du sitter och kör, flytta ner den på höger sida om kardantunneln så är den inte ivägen.

Tyckte det blev trångt för passageraren.

Men ska testa sätta den där.

Behöver spaken vara åtkomlig av förare under färd?

Posted
3 timmar sedan, PeÅ sade:

varför monterar du handbromsen där armen kommer att hamna när du sitter och kör, flytta ner den på höger sida om kardantunneln så är den inte ivägen.

Tyckte det blev trångt för passageraren.

Men ska testa sätta den där.

Behöver spaken vara åtkomlig av förare under färd?

Posted
Just nu, Tomas m sade:

Tyckte det blev trångt för passageraren.

Men ska testa sätta den där.

Behöver spaken vara åtkomlig av förare under färd?

den behöver inte vara nåbar ifrån förarplatsen

Posted

Det är inte ett formellt krav att man ska kunna nå parkeringsbromsen från "körställning" men det är absolut lämpligt. Det är bra att faktiskt kunna använda den som nödbroms... Men att sträcka sig över tunneln är okej.

Gustaf

Posted
55 minuter sedan, therealpinto sade:

Det är inte ett formellt krav att man ska kunna nå parkeringsbromsen från "körställning" men det är absolut lämpligt. Det är bra att faktiskt kunna använda den som nödbroms... Men att sträcka sig över tunneln är okej.

Gustaf

 

Funderar på om jag ska försöka fälla in spaken i kardantunnel rören.

Så jag når den utan att sträcka mig (mer sladdvänligt).

Samma ställe som tidigare bild men mer till höger.

 

Posted

Jag monterade en MGB handbromsspak på sidan av kardantunneln.
Sitter ungefär vid passagerarens lår och pinnen sitter nära växelspaken, lite som en drift spak.

Syns på bilder här.

 

 

  • Like 1
Posted

Kapade bort och fäller in spaken.

Så nu nås spaken från förarplats och passagerares ben får plats.

Ska bli ny snedsträva under spaken.

IMG_20211205_154414577.jpg

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...