Tomas m Posted March 9, 2021 Posted March 9, 2021 Hej. Efter många års drömmande impulsköpte jag ett påbörjat 7 bygge . Tanken är att bygga en rolig bil för soliga sommarkvällar på kurviga landsvägar med vinden i håret. Motor 1KR-FE från en Toyota Aygo (69kg). Växellåda Toyota starlet. Bakaxel Toyota Tercel Främre spindlar och bromsar Mazda mx5 NA Bakbromsar VW Polo (aluminiumok med handbroms) Satt en 5cyl Audi motor i som åkt ur för den lättare Toyota motorn. Bild med gamla motorn. Hos gamla ägaren. Nu till första funderingen. Placeringen av motorn den kommer väldigt långt bak, svänghjulet ligger precis framför torpedväggen om kardanaxeln ska passa. Är det någon fördel att ha motorn lägre fram? /Tomas 1 Quote
daromer Posted March 9, 2021 Posted March 9, 2021 Jag har motorn långt bak med. Du vill ja ha lite vikt i bakänden så du kan få lite grepp 🙂 Så du får helt enkelt vikta och se hur viktfördelningen blir. Quote
Morty Posted March 9, 2021 Posted March 9, 2021 Samma här, så långt bak det går för min del. Siktade viktmässigt på 40% fram och 60% bak, nådde nästan dit. Quote
ulwe Posted March 9, 2021 Posted March 9, 2021 Är växelspaken med wire, så du har en frihet där? Eller planterad i lådan? Fördel att ha den i närheten av ratten i längsled! Quote
Tomas m Posted March 9, 2021 Author Posted March 9, 2021 (edited) Spaken sitter direkt i lådan. Spaken är böjd bakåt, men bygger nog en ny med länkage så den kommer längre bak. Då får motorn sitta kvar där den är så får en turbo plats framför.... Ev får jag sätta batteriet i fram om det blir för baktungt. Edited March 9, 2021 by Tomas m Quote
Tomas m Posted March 22, 2021 Author Posted March 22, 2021 Mazda MX5 in Ford Taunus ut. Viss skillnad. Bara bygga nya bärarmar. Ford prylarna med ok och skivor blir över om någon är sugen. 1 Quote
daromer Posted April 16, 2021 Posted April 16, 2021 Yttre plattor ser ganska klena ut eller är bilden kanske bara? Quote
Tomas m Posted April 16, 2021 Author Posted April 16, 2021 6 timmar sedan, daromer sade: Yttre plattor ser ganska klena ut eller är bilden kanske bara? 30x3 mm. Sitter även på undersidan. Övre plattan är 4mm tjock Sen blir det nog en tvärsträva när stötdämparfästet fått sin position. Blir stadigt när spindelleden är på plats. Quote
Kjelland28 Posted April 17, 2021 Posted April 17, 2021 Om viktfördelningen. runt 50/50 är väl det som är mest allround 40/60 som nån skrev är ju mer som en F1-bil eller för den delen en gammal bubbla, beteendet kan du styra rätt mycket med fjädersättning och krängningshämmare. hård bak mjuk fram överstyrning, hård fram mjuk bak understyrning rätt mycket förenklat. Jag har min B18 klump på 155 kg med lådan placerad med svänghjulskåpskanten mot växellådan bara 5 cm innanför torpedväggen nu är ju inte bilen i drift än men 70 kg volvo 1031 axel, 100 kg mig och 40/2 kg bränsle i bak tror jag kommer att ge en hyfsad balans. Håll tummarna. Quote
Tomas m Posted May 16, 2021 Author Posted May 16, 2021 Bygger övre bärarmar och nya fästen. Men funderar på hur mycket camber gain man bör ha? Står 1grad på 35mm i boken är det lagom? Vad har ni på era byggen? Quote
Kjelland28 Posted May 17, 2021 Posted May 17, 2021 Hoppas du bygger in camber justering, på bilden ser det väldigt ojusterbart ut ! 😀 Quote
Tomas m Posted May 17, 2021 Author Posted May 17, 2021 39 minuter sedan, Kjelland28 sade: Hoppas du bygger in camber justering, på bilden ser det väldigt ojusterbart ut ! 😀 Bara tillfällig, bygger nya justerbara sen när jag fått till vinklarna. Blir en skruvad led och eventuellt excentriska skruvar på inre bussningarna. Quote
PeÅ Posted May 17, 2021 Posted May 17, 2021 hej detta chassi har ju jag byggt för jättemånga år sen till min kompis Åke, han sa att det hade fått ny ägare, kul att de är i Tierp, jag bor ju i Björklinge, kanske man kan komma å kika nån gång i framtiden ? PeÅ Quote
Tomas m Posted May 17, 2021 Author Posted May 17, 2021 (edited) 7 timmar sedan, PeÅ sade: hej detta chassi har ju jag byggt för jättemånga år sen till min kompis Åke, han sa att det hade fått ny ägare, kul att de är i Tierp, jag bor ju i Björklinge, kanske man kan komma å kika nån gång i framtiden ? PeÅ Det vore kul. Byggde du en egen? Har för mig att han sa att det byggdes 2 st. /Tomas Edited May 17, 2021 by Tomas m Felformulerat Quote
PeÅ Posted May 18, 2021 Posted May 18, 2021 (edited) 22 timmar sedan, Tomas m sade: Det vore kul. Byggde du en egen? Har för mig att han sa att det byggdes 2 st. /Tomas jodå, jag byggde en egen helt färdig som jag sålde för 7 år sen, den bilen finns idag strax utanför Umeå, har bra kontakt med han som köpte den. jag har byggt totalt 5 chassin med mitt egna, de är nog denna som jag fortfarande har lite koll på vart den är nu förutom min egna. när detta chassi byggdes så var de ju OK att använda taunus spindlar som senare avråddes till pga skrubb bla. Jag har rörbock och kan bocka 25 mm både runda och fyrkantiga rör samt även 38 och 45 mm om du behöver hjälp med de. jag bygger nu på en Lupokaross med mittmotor och röram........ PeÅ Edited May 18, 2021 by PeÅ Quote
Tomas m Posted May 18, 2021 Author Posted May 18, 2021 Bra med rörbock, kan behövas senare. Kul med Lupo bygget. Nu har jag flyttat övre fästet på v sida. Blir klurigt att få det högra lika. Quote
Tomas m Posted May 27, 2021 Author Posted May 27, 2021 V-övre blev hyfsad. Bra övning med tiggen, men svårt att få det snyggt. 2 Quote
Tomas m Posted May 29, 2021 Author Posted May 29, 2021 Ett försök till. Tur jag har 10m rör kvar.... Quote
Tomas m Posted June 13, 2021 Author Posted June 13, 2021 Bärarmar klara. Nu ska styrväxel kortas och passas in. Sugen på mindre hjul. 205/50 225/50 16 nu. Vad kör ni andra med? 1 Quote
Tomas m Posted September 20, 2021 Author Posted September 20, 2021 Nu börjar styrväxeln ta sig plats. Gäller att få till höjden innan allt svetsas fast. Klurigt att få till bumpsteer. Finns mer på Instagram. Quote
Tomas m Posted October 2, 2021 Author Posted October 2, 2021 Äntligen är fram och bakdämpare på plats. Svetsa fast allt och snygga till . Quote
tpau Posted October 3, 2021 Posted October 3, 2021 Snyggt, ett härligt steg när den står på hjul och kan rullas runt. En fundering bara. Det kanske bara är perspektivet men stötdämparen ser lite kort ut i bak, får du in en stötdämpare som har 10cm fjärdingsväg där? (4 bump 6 droop) En GAZ är 23cm komprimerad + bump fjädring 4 cm, dvs 27 cm installerat mått vid normal rideheight. katalog länk; https://www.mafva.org/GAZ-2021-catalogue.pdf sidan 15 Tror många tullar lite på de 10 centimetrarna men vet inte hur mycket. Kör hårt! /T Quote
Tomas m Posted October 3, 2021 Author Posted October 3, 2021 39 minuter sedan, tpau sade: Snyggt, ett härligt steg när den står på hjul och kan rullas runt. En fundering bara. Det kanske bara är perspektivet men stötdämparen ser lite kort ut i bak, får du in en stötdämpare som har 10cm fjärdingsväg där? (4 bump 6 droop) En GAZ är 23cm komprimerad + bump fjädring 4 cm, dvs 27 cm installerat mått vid normal rideheight. katalog länk; https://www.mafva.org/GAZ-2021-catalogue.pdf sidan 15 Tror många tullar lite på de 10 centimetrarna men vet inte hur mycket. Kör hårt! /T Stängerna är ca halva fjädringsvägen på dämparen. Räcker inte det vid bes så får jag köpa nya dämpare med längre slag och justera fästen. Fullt utfjädrad är det några mm mellan axel och chassit. 1 Quote
Tomas m Posted October 3, 2021 Author Posted October 3, 2021 Sen blir jag inte riktigt klok på om jag kan bygga en kollapsbar främre rattstång av 2 fyrkantsrör som går i varandra eller är det DD som gäller? Quote
therealpinto Posted October 4, 2021 Posted October 4, 2021 22 timmar sedan, Tomas m sade: Sen blir jag inte riktigt klok på om jag kan bygga en kollapsbar främre rattstång av 2 fyrkantsrör som går i varandra eller är det DD som gäller? Visst kan du göra det om du löser infästningarna mot knutarna på ett bra sätt (korrekta axlar). Men ska det bli "glappfritt" och tillräckligt stadigt behövs hyfsad godstjocklek på fyrkantsrören och rätt bra precision. En "färdig" dubbel-D är ofta en smidig lösning. Gustaf Quote
Tomas m Posted October 11, 2021 Author Posted October 11, 2021 Fick hem en tank från en gasdriven caddy. 15L blir kanske lite liten. Blir mer bagageutrymme i stället. Quote
therealpinto Posted October 11, 2021 Posted October 11, 2021 Smart! Det kanske finns lagom stora tankar från andra Bi-Fuel (biogas/bensin) som är bra att bygga med. Det är nåt jag ska kolla för framtida projekt. Den där hade bra formfaktor men för liten för mina idéer... Gustaf Quote
Tomas m Posted October 11, 2021 Author Posted October 11, 2021 (edited) 5 timmar sedan, therealpinto sade: Smart! Det kanske finns lagom stora tankar från andra Bi-Fuel (biogas/bensin) som är bra att bygga med. Det är nåt jag ska kolla för framtida projekt. Den där hade bra formfaktor men för liten för mina idéer... Gustaf Letade och hittade bara denna som ha bra form, sitter i caddy och touran . Art nr 1T0201075H Men smidigt sätt att få både pump och tankgivare. Men dom tar fantasipriser på skrotarna. Edited October 11, 2021 by Tomas m La till en bild. Quote
Tomas m Posted October 25, 2021 Author Posted October 25, 2021 (edited) Blev lite pusslande med att para ihop styrknutar med nya kors. Verkar vara samma mått på de flesta knutar på korsen så det går att bygga ihop egna udda varianter. Edited October 25, 2021 by Tomas m Stavning Quote
Tomas m Posted November 5, 2021 Author Posted November 5, 2021 Nu har jag fått dit knutarna. Väntar på en rem till generatorn så jag vet var den hamnar. 2 Quote
Tomas m Posted November 8, 2021 Author Posted November 8, 2021 Snart bakbromsar på plats. Gamla skärbrädor är bra mallar. 2 Quote
Tomas m Posted November 14, 2021 Author Posted November 14, 2021 Nu är alla bromsok på plats nu behövs det tydligen någon form av pedaler. Bygger om det hängande som satt i bilen till stående då rattstången inte fick plats. 1 Quote
Tomas m Posted November 16, 2021 Author Posted November 16, 2021 Mer jobb än jag trodde för att få det att passa. Nu tar motorfästet i ena cylindern och måste flyttas. Quote
Tomas m Posted November 24, 2021 Author Posted November 24, 2021 Nytt motorfäste på plats så nu kan bromsar monteras. 1 Quote
Tomas m Posted November 28, 2021 Author Posted November 28, 2021 Börjat dra lite bromsrör. Bytte ut alla lysrör till led och satte upp 10 extra rör, vilket ljus det blev i garaget. Nu slipper jag skuggor och flytta runt lampor👍 1 Quote
Tomas m Posted November 29, 2021 Author Posted November 29, 2021 Någon som har tips på hur handbromsvajrar ska dras? Svårt att få allt på plats. Spaken kan flyttas. Quote
PeÅ Posted November 30, 2021 Posted November 30, 2021 12 timmar sedan, Tomas m sade: Någon som har tips på hur handbromsvajrar ska dras? Svårt att få allt på plats. Spaken kan flyttas. varför monterar du handbromsen där armen kommer att hamna när du sitter och kör, flytta ner den på höger sida om kardantunneln så är den inte ivägen. Quote
Tomas m Posted November 30, 2021 Author Posted November 30, 2021 3 timmar sedan, PeÅ sade: varför monterar du handbromsen där armen kommer att hamna när du sitter och kör, flytta ner den på höger sida om kardantunneln så är den inte ivägen. Tyckte det blev trångt för passageraren. Men ska testa sätta den där. Behöver spaken vara åtkomlig av förare under färd? Quote
Tomas m Posted November 30, 2021 Author Posted November 30, 2021 3 timmar sedan, PeÅ sade: varför monterar du handbromsen där armen kommer att hamna när du sitter och kör, flytta ner den på höger sida om kardantunneln så är den inte ivägen. Tyckte det blev trångt för passageraren. Men ska testa sätta den där. Behöver spaken vara åtkomlig av förare under färd? Quote
PeÅ Posted November 30, 2021 Posted November 30, 2021 Just nu, Tomas m sade: Tyckte det blev trångt för passageraren. Men ska testa sätta den där. Behöver spaken vara åtkomlig av förare under färd? den behöver inte vara nåbar ifrån förarplatsen Quote
Tomas m Posted November 30, 2021 Author Posted November 30, 2021 Testmonterat på passagerarsidan, verkar kunna funka👍 Rumpan får plats😃 Quote
therealpinto Posted November 30, 2021 Posted November 30, 2021 Det är inte ett formellt krav att man ska kunna nå parkeringsbromsen från "körställning" men det är absolut lämpligt. Det är bra att faktiskt kunna använda den som nödbroms... Men att sträcka sig över tunneln är okej. Gustaf Quote
Tomas m Posted November 30, 2021 Author Posted November 30, 2021 55 minuter sedan, therealpinto sade: Det är inte ett formellt krav att man ska kunna nå parkeringsbromsen från "körställning" men det är absolut lämpligt. Det är bra att faktiskt kunna använda den som nödbroms... Men att sträcka sig över tunneln är okej. Gustaf Funderar på om jag ska försöka fälla in spaken i kardantunnel rören. Så jag når den utan att sträcka mig (mer sladdvänligt). Samma ställe som tidigare bild men mer till höger. Quote
tpau Posted November 30, 2021 Posted November 30, 2021 Jag monterade en MGB handbromsspak på sidan av kardantunneln. Sitter ungefär vid passagerarens lår och pinnen sitter nära växelspaken, lite som en drift spak. Syns på bilder här. 1 Quote
Tomas m Posted December 5, 2021 Author Posted December 5, 2021 Kapade bort och fäller in spaken. Så nu nås spaken från förarplats och passagerares ben får plats. Ska bli ny snedsträva under spaken. 1 Quote
kengren Posted December 5, 2021 Posted December 5, 2021 Det blev mycket bättre än att ha handbromsen i passageraren utrymme Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.