Jump to content

Byggtråd 7.3


Recommended Posts

Snyggt 

Kolla bara att inte axialkraften på veven blir för stor?

Annars får man köra med en fjädrad sinterlamell, det gör jag. Blir dessvärre att den hugger lite när man skall iväg, men slirar verkar den aldrig göra.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Varför vill du göra det ? På en så pass modern motor brukar det finnas en tanke bakom de där formerna, d v s de ska skapa swirl och tumble i förbränningsrummet för en bättre förbränning. Jag skulle leta efter böcker i ämnet innan jag satte slipen i en topp. 10,5:1 låter väl rätt ok i statisk komp

Link to comment
Share on other sites

Sänka kompet lite var väl tanken. 
Men varit fundersam om jag förstör mer om jag filar i toppen. 
Men låter den vara denna gång. 
Kör den på E85 strax under 1bar utan att den spikar. 
0,55bar på 98oktan sen börjar den spika. 
 

Så frågan är hur mycket tryck jag vågar köra på E85. 

Edited by Tomas m
Mer text
Link to comment
Share on other sites

Jag antar att det är andra kolvar och/eller vevstakar i turbovarianten med 9,5 i komp. Är de ohemult dyra? Det kan ju vara det bästa sättet för att bibehålla den förmodligen väl genomtänkta formen i förbränningsrummet.

Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, Christer J sade:

Jag antar att det är andra kolvar och/eller vevstakar i turbovarianten med 9,5 i komp. Är de ohemult dyra? Det kan ju vara det bästa sättet för att bibehålla den förmodligen väl genomtänkta formen i förbränningsrummet.

Turbo varianten har andra kolvar och vevstakar. Även en annan form på förbränningsrummet. Även ett annat block.
Går att köpa från Japan men priset blir högt. 

1kr-vet.jpg

Edited by Tomas m
Link to comment
Share on other sites

16 timmar sedan, Tomas m sade:

Sänka kompet lite var väl tanken. 
Men varit fundersam om jag förstör mer om jag filar i toppen. 
Men låter den vara denna gång. 
Kör den på E85 strax under 1bar utan att den spikar. 
0,55bar på 98oktan sen börjar den spika. 
 

Så frågan är hur mycket tryck jag vågar köra på E85. 

Jag har kört 1,5 på e85 med 10,5 i komp resten överlämnar jag till mapparen 

Link to comment
Share on other sites

47 minuter sedan, Mildseven sade:

Jag har kört 1,5 på e85 med 10,5 i komp resten överlämnar jag till mapparen 

Planen är nu att sätta ihop motorn med större kolvringsgap och se om det håller och sen öka på trycket.

Och peta i större spridare, nuvarande maxar ur vid ca6500 men vil varva lite över 7000.

Sen har jag en reservtopp som jag kan fila på, om lusten faller på.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu är motorn redo att stoppas tillbaka. 
Blir lite sugen på att testa att montera kompressorn jag råkade köpa innan turbon åkte på. 

IMG_6682.jpeg

IMG_6683.jpeg

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, vedde sade:

Kan du inte ha båda?

kompressor från start och sedan kommer Turbon när den behagat uppnå laddtryck. 😂

/Vedde

Onödig vikt. Får hålla mig över 4000rpm 👍👍

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

26 minuter sedan, HovstaSX360 sade:

Vad är det för kompressor ? Den ser så liten ut.

 

Hej. Det är från en VW 1,4tsi dom har både kompressor och turbo. 
Är till salu om någon är intresserad. 

Link to comment
Share on other sites

Då är det vad jag förstår en Eaton M24. Du kanske redan vet det men en presumtiv köpare kanske kan ha glädje av att veta prestanda. Den pumpar ca 400cc per varv. Kontinuerligt varvtal upp till 15000 rpm. Ett snabbt överslag ger att den skulle kunna ladda en 1000 kubikare med 0,5 Bar övertryck upp till ca 8000 rpm. Skulle alltså passa bra på en äldre motorcykel eller kanske en lite nyare som inte är så snabb.

https://victorylibrary.com/tech/supercharger/super-eaton-data.htm

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, HovstaSX360 sade:

Då är det vad jag förstår en Eaton M24. Du kanske redan vet det men en presumtiv köpare kanske kan ha glädje av att veta prestanda. Den pumpar ca 400cc per varv. Kontinuerligt varvtal upp till 15000 rpm. Ett snabbt överslag ger att den skulle kunna ladda en 1000 kubikare med 0,5 Bar övertryck upp till ca 8000 rpm. Skulle alltså passa bra på en äldre motorcykel eller kanske en lite nyare som inte är så snabb.

https://victorylibrary.com/tech/supercharger/super-eaton-data.htm


Här monteras den på en Aygo/c1 

Link to comment
Share on other sites

Det här med kompet har du funderat på en tjockare packning ? Jag har suttit och räknat på statiska kompet i min B18 med nya toppen och det blir 9,98:1 med 2 mm planing och B20 ventiler och 1,2 mm packning och 10,75:1 med 0,85 packning en lite tjockare stålpackning och det kanske räcker en bit.

Link to comment
Share on other sites

40 minuter sedan, Kjelland28 sade:

Det här med kompet har du funderat på en tjockare packning ? Jag har suttit och räknat på statiska kompet i min B18 med nya toppen och det blir 9,98:1 med 2 mm planing och B20 ventiler och 1,2 mm packning och 10,75:1 med 0,85 packning en lite tjockare stålpackning och det kanske räcker en bit.

Finns bara en tjocklek på packningen till denna motor. 
Om jag fattat rätt så finns risk för spikning om jag ökar spalten mellan kolv och cylinderhuvud. 
Motorn åker i med orginalkomp, jag kör på E85 så funkar med de tryck jag kommer köra. 

Link to comment
Share on other sites

Varför skulle det spika mer om du ökar avståndet ?  Möjligtvis så kan omrörandet av gas i förbränningsrummet precis innan antändning bli lite påverkad men att det skulle orsaka spikningar har jag svårt att tro, skarpa kanter i kombination med väldigt mager blandning, eller hos gamla motorer påkoksningar brukar väl vara det vanligaste orsakerna eller för hög tändning vid ett givet laddtryck vid överladdning. Som Per förslår dubbla packningar, är det stålpackningar så borde det inte ställa till problem mer än remlängd och timing justering.

Edited by Kjelland28
Link to comment
Share on other sites

Knock- what you know and what you think you know - Page 2 - RX7Club.com ...image.png.e7350e948a6273be1d057f11150b5bcd.pngimage.png.6e14cc4917d7601172f576be467346a7.png

Dessa ytor på kolven sticker över kanten på blocket och passar in i förbränningsrummet med motsvarande yta där med litet spel i mellan.

Och  risken för spikning kan öka om avståndet ökar.

Ökas det  över  en viss gräns så minskar risken, men då behöver kolven svarvas av.

Vill mest få igång bilen igen utan att behöva bygga om för mycket.
Den spikar inte på e85 så jag kör vidare på det så länge.

(vid större effektökning är det bättre att välja en annan motor)

 

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Kjelland28 sade:

Ok hur skulle det vara om du tar bort den del som är längst in mot mitten på kolven och behåller squish måttet uppåt på det som är kvar. egenligen utökar förbränningsrummet i kolven

Det går säkert att lösa men nu är den ihopsatt och ska lyftas i. 
Var inne på att svarva av kolven men det får bli en annan gång. 
 

Rasar den igen får det ev bli en VW 1.0 tsi dom ska klara 200hk utan att öppnas. Den är betydligt kraftigare byggd än Toyota motorn jag har nu. 

IMG_6772.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...