heralue Posted March 7, 2022 Posted March 7, 2022 En "störtbåge" framtill gör underverk för denna justering ..... Quote
Johan Iwdal Posted March 7, 2022 Author Posted March 7, 2022 Spindeln är fortfarande lös. Ska lägga på bakhuven idag och hitta ett bra nolläge innan jag låser upp något. Hoppas jag kommer hitta rätt med bara slipning och ingen kapning men det återstår att se....... Quote
Johan Iwdal Posted March 7, 2022 Author Posted March 7, 2022 När det kommer till det här momentet önskar jag att jag hade en störtbåge fram men valde bort den. Quote
Jocke4U Posted March 7, 2022 Posted March 7, 2022 Finns en del att läsa om störtbåge och safety, speciellt på GT40 då det inte normalt finns någon stötta mellan främre och bakre båge i ytterkant och i synnerlighet om/när man kör bilen utan hjälm Quote
Johan Iwdal Posted March 8, 2022 Author Posted March 8, 2022 Bakhuven påhängd provisoriskt. verkar stämma hyfsat men inre hjulhuset tar i schassit. Någon med Southern kaross som känner igen fenomenet? vill inte kapa innan jag är säker på läget. Quote
Arto Posted March 8, 2022 Posted March 8, 2022 (edited) 19 timmar sedan, Johan Iwdal sade: ...... kommer ta en stund det här. Det ska det göra 🙂. Mitt absoluta råd är att inte ha bråttom, låta det ta tid och vänta i det längsta innan man börjar kapa. Prova lite olika utgångslägen med provisorisk fastsättning innan du bestämmer dig. Varje mm. du kan hitta som förbättrar är guld värda längre fram i finliret med karosspassningen. Det första jag kapade bort var uttaget för vindrutetorkaren i framhuven så man fick full frihet att justera. Det verkar som alla karosserna är lite "individer" av någon anledning. Jag vet inte om det beror på olika formar, förvaring, eller båda? Jag försökte få koll på hela karossen och justera så långt det gick och så bra som möjligt, utan att kapa tills jag absolut inte kom längre. Vad jag förstår finns det två skolor. Sätta bakhuven och utgå från den, eller sätta spindeln och den får bestämma. Jag utgick från det sistnämnda. Delar av karossen som är relativt mjuka kan ofta "masseras" i läge. Jag prioriterade t.ex. dörrsidorna som är hårda i förhållande till dörrbladen. Mina dörrblad låg säkert 20mm för högt mot mitten på spindeln/taket, medan det gick att få till bra i kanten. Sedan lade jag på lite vikter som fick ligga där tills dörrbladen låg hyggligt rätt av egen maskin. Det går ju att fortsätta med annat på både karossen och bilen medan det "masserar sig". Buren var bra att ha medan man passade in karossen så man kunde justera med kilar mot den, men jag slapp sätta fast den där. Du får helt enkelt skapa/ta något annat att ta spjärn mot när det behövs. Spontant ser det ut för mig som om spindeln kan skjutas ihop så att den lyfter lite men det är svårt att säga exakt bara på bilderna. Det är viktigt att hela tiden ha koll på vindrutan så att den går att få dit sen. Mina innerskärmar i bakhuven hamnade ganska i linje med bakkanten på sidepod. Edited March 8, 2022 by Arto förtydligande Quote
Arto Posted March 8, 2022 Posted March 8, 2022 46 minuter sedan, Johan Iwdal sade: .......................verkar stämma hyfsat men inre hjulhuset tar i schassit. Någon med Southern kaross som känner igen fenomenet? Ja, men det är minsta problemet, skarven mellan bakhuv och spindel behöver stämma med varandra först. Innerskärmar är enklare att justera. Där ska väl sedan sitta en gummilist? I så fall ska det vara ca: 10mm springa när det är klart. Jag minns faktiskt inte om jag kapade där eller inte men i så fall var det minimalt. Quote
swedishGT40 Posted March 8, 2022 Posted March 8, 2022 (edited) Lite som Arto säger så måste springan mellan bakre huven och spindeln passa, det är inte något man kan justera till genom att pressa delarna. När dom två är låsta mot varandra så kan du dra eller skjuta främre delen av spindeln tills taket är i "rätt" höjd för att passa dörrbladen. Förhoppningsvis passar fortfarande rutan då. Sen får du nog räkna med justeringar på dörrar, sparklådor, och huv beroende på hur petig du är med att saker ska vara centrerade och raka samt i våg. Är du för petig kommer du troligen aldrig bli klar 🤣 Edited March 8, 2022 by swedishGT40 Quote
Johan Iwdal Posted March 29, 2022 Author Posted March 29, 2022 Passar på att göra lite detaljer samtidigt som hjulupphängningen monteras tillbaka. 3 Quote
Arto Posted March 29, 2022 Posted March 29, 2022 Tjusigt! Kul att någon ändå postar på sitt GT40-bygge Det vore kul med lite mer aktivitet Quote
Johan Iwdal Posted March 30, 2022 Author Posted March 30, 2022 Ja det är inte jättemycket action här på våran del av forumet det sista. Hur många bilar är det som det aktivt byggs på just nu? Quote
swedishGT40 Posted March 30, 2022 Posted March 30, 2022 5 timmar sedan, Johan Iwdal sade: Ja det är inte jättemycket action här på våran del av forumet det sista. Hur många bilar är det som det aktivt byggs på just nu? Min 🙋 Quote
Johan Iwdal Posted May 6, 2022 Author Posted May 6, 2022 Hej alla. Vet att det har pratats om i andra trådar men hittar inte det just nu. Skulle behöva tips på vart man köper gummigenomföring. Behöver det till krängningshämmaren fram, slangar genom skott och kabelstammar. Även till handbroms staget. Hur har ni andra skärmat av tunneln baktill där kylarrören kommer ut i motorrummet? Quote
Arto Posted May 8, 2022 Posted May 8, 2022 t.ex. https://www.kuntze.se/produkt/kabelgenomföring-utan-hål/ Tunneln är fylld med isolering runt rören, sådan som har slutna celler. Quote
Johan Iwdal Posted August 29, 2022 Author Posted August 29, 2022 Då var det dags att ta tag i bygget igen efter lite sommarledighet. Är det någon som vet vart man kan lämna lite skruvar, muttrar mm till elförzinkning i Göteborgsområdet? Quote
Niclas Börjeson Posted October 28, 2022 Posted October 28, 2022 On 2022-08-29 at 13:34, Johan Iwdal sade: Då var det dags att ta tag i bygget igen efter lite sommarledighet. Är det någon som vet vart man kan lämna lite skruvar, muttrar mm till elförzinkning i Göteborgsområdet? Jag har tidigare lämnat till https://industrigalv.se/ för mina byggen, bra pris och service. Men ligger utanför Borås, osäker på om dom kör lågserier längre. Men värt att kolla 🙂 1 Quote
Johan Iwdal Posted April 4, 2023 Author Posted April 4, 2023 Ingen byggbild men fick hem lite roliga delar idag….. 😁 2 Quote
Johan Iwdal Posted April 5, 2023 Author Posted April 5, 2023 Det går framåt. Var tvungen att ta en paus för jobbet några månader men nu är vi i full gång igen. 2 Quote
Arto Posted April 5, 2023 Posted April 5, 2023 1 timme sedan, Johan Iwdal sade: Det går framåt.......................... Biiildeeerr Quote
Johan Iwdal Posted April 5, 2023 Author Posted April 5, 2023 Det kommer Arto, är i Spanien just nu 😁…… och planerar bygget givetvis. har du några rutor redo snart? 1 Quote
Iwdal Posted July 16, 2023 Posted July 16, 2023 En kylarfråga till er som kommit längre eller är klara med era byggen. fördelar och nackdelar att montera kylaren stumt mot ramen. Har sett att några har monterat kyler med gummibussningar för vibrationerna. Quote
swedishGT40 Posted July 16, 2023 Posted July 16, 2023 41 minuter sedan, Iwdal sade: En kylarfråga till er som kommit längre eller är klara med era byggen. fördelar och nackdelar att montera kylaren stumt mot ramen. Har sett att några har monterat kyler med gummibussningar för vibrationerna. Vad jag lärt mig så skall kylare alltid monteras med gummi för att tillåta rörelse av värme/avkylning. Annars kan dom tunna cellerna spricka. Skulle tro vibrationerna vid körning även kan skapa problem. Men som sagt är det bara något jag lärt mig, vet inte hur väl det stämmer. 3 Quote
Johan Iwdal Posted October 15, 2023 Author Posted October 15, 2023 (edited) Då är man äntligen igång igen med bygget. Har tyvärr stått still ett bra tag. Har precis byggt om infästningen till kylet så det får plats distanser. Någon som vet någon bra leverantör för gummidistanser och bussningar Edited October 16, 2023 by Johan Iwdal 1 Quote
Göran Nilsson Posted October 15, 2023 Posted October 15, 2023 9 timmar sedan, Johan Iwdal sade: Någon som vet någon bra leverantör för gummidistanser och bussningar SWEDOL har gummi du behöver. Finns i olika utföranden https://www.swedol.se/vibrationsdampare-typ-a-pg-1007218.html 1 Quote
Niclas Börjeson Posted October 15, 2023 Posted October 15, 2023 12 timmar sedan, Johan Iwdal sade: Då är man äntligen igång igen med bygget. Har tyvärr stått still ett bra tag. Har precis byggt om infästningen till kyler så det får plats distanser. Någon som vet någon bra leverantör för gummidistanser och bussningar https://www.wiberger.se/produkter Brukar ha mycket trevliga saker, dom finns i Göteborg också. 1 Quote
Kjelland28 Posted October 18, 2023 Posted October 18, 2023 Litet tips om en firma som har lite av varje från lister till E-märkta lampor Örebro Agentur affär, det lustiga är att firman numera ligger i Götene kolla in deras websida 1 Quote
Johan Iwdal Posted October 26, 2023 Author Posted October 26, 2023 Snart färdig med kylpaketet. Nya fästen till grillen så det fick plats bussningar och monteringsplåt för fläktarna. Hade glömt svetsmuttrar i ramen så det blev till att slipa upp och svetsa dit. 3 Quote
Niclas Börjeson Posted October 27, 2023 Posted October 27, 2023 Snygg montering och lösning! Har du slanganslutning i ovandelen av kylaren, för att få ut luft? Quote
Johan Iwdal Posted October 30, 2023 Author Posted October 30, 2023 (edited) Kylet till AC:n på plats. Tanken är att allt framför stora kylet lackas svart när sträckmetallen är på plats. Edited October 30, 2023 by Johan Iwdal 5 Quote
Arto Posted October 31, 2023 Posted October 31, 2023 👍Snyggt! Det är så kul att följa och se framstegen här på forumet och se att det nog kommer att komma ut flera bilar vad det lider. Det finns gott hopp! Quote
Johan Iwdal Posted November 2, 2023 Author Posted November 2, 2023 On 2023-10-27 at 19:00, Niclas Börjeson sade: Snygg montering och lösning! Har du slanganslutning i ovandelen av kylaren, för att få ut luft? Det är returen från catchtanken 1 Quote
Johan Iwdal Posted November 4, 2023 Author Posted November 4, 2023 Slanginfästning, lite överkurs kanske men gillar detaljer. synd att AN hållare inte finns olackade, tar en stund att slipa bort färgen…. 5 Quote
Johan Iwdal Posted November 11, 2023 Author Posted November 11, 2023 (edited) Fronten börjar bli klar till slut. Det sista som jag bråkat med ett tag var kylrören. Var inte helt nöjd med vinkeln mot kylaren. Slutade med att jag förlängde rören 50mm. Nu är det släcksystemet kvar. Det blev lite tight med domkraften. Men efter lite justeringar så satt den. Kommer behöva anpassa huven något också. Edited November 11, 2023 by Johan Iwdal 4 Quote
Johan Iwdal Posted November 13, 2023 Author Posted November 13, 2023 (edited) Provmontage av brandsläckningssystemet 🔥🔥 Edited November 13, 2023 by Johan Iwdal 3 Quote
Johan Iwdal Posted November 14, 2023 Author Posted November 14, 2023 Dags att börja dra den främre elen. En fråga till er som har kört era bilar ett tag, kommer det in mycket fukt och vatten i den främre delen bakom Kylet? Det är ganska öppet under Kylet och på sidorna. funderar på om jag ska byta ut elkontakterna till fläktarna mm till vattentäta kontakter. Quote
Arto Posted November 14, 2023 Posted November 14, 2023 (edited) Det är faktiskt märkvärdigt torrt där framme i min kärra, chockerande få droppar under lillhuven efter en sväng i det blöta. Nu bockade jag till en plåt-remsa där det sitter en gummilist som tätar mot undersidan på kylaren vilket säkert hjälper till. Men det finns ju ändå lite spalter här och där, vattnet som passerar genom kylaren verkar vilja leta sig upp ovanpå huven och sedan susa vidare..... Om du behöver byta kontakterna? Vet inte. Edited November 14, 2023 by Arto 1 Quote
Johan Iwdal Posted November 18, 2023 Author Posted November 18, 2023 Vågade inte chansa på de mest utsatta kontakterna till fläktar och sensor så bytte mot vattentäta kopplingar. 3 Quote
Johan Iwdal Posted November 18, 2023 Author Posted November 18, 2023 Märkte det, men det är roligt att göra det två ggr 😁 2 Quote
Johan Iwdal Posted November 23, 2023 Author Posted November 23, 2023 Jobbar vidare med att tillverka fästen för AC mm Quote
Johan Iwdal Posted November 23, 2023 Author Posted November 23, 2023 AC på plats och rattstång ok ihopsatt igen 2 Quote
Johan Iwdal Posted November 27, 2023 Author Posted November 27, 2023 Litet steg framåt. Rattstång på plats….. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.