Jump to content

Recommended Posts

Posted

Spindeln är fortfarande lös. Ska lägga på bakhuven idag och hitta ett bra nolläge innan jag låser upp något.

Hoppas jag kommer hitta rätt med bara slipning och ingen kapning men det återstår att se.......

Posted

Finns en del att läsa om störtbåge och safety, speciellt på GT40 då det inte normalt finns någon stötta mellan främre och bakre båge i ytterkant och i synnerlighet om/när man kör bilen utan hjälm 

Posted

Bakhuven påhängd provisoriskt.

verkar stämma hyfsat men inre hjulhuset tar i schassit. Någon med Southern kaross som känner igen fenomenet?

vill inte kapa innan jag är säker på läget.

0CA75B89-41C6-4604-8028-C21C7269F5B7.jpeg

BD2AAF8E-6FBF-4D2C-93A0-6F2D0CA32FBF.jpeg

BAC893D5-B53D-47EF-8295-6F8EFBC0B507.jpeg

Posted (edited)
19 timmar sedan, Johan Iwdal sade:

...... kommer ta en stund det här.

Det ska det göra 🙂. Mitt absoluta råd är att inte ha bråttom, låta det ta tid och vänta i det längsta innan man börjar kapa. Prova lite olika utgångslägen med provisorisk fastsättning innan du bestämmer dig. Varje mm. du kan hitta som förbättrar är guld värda längre fram i finliret med karosspassningen. Det första jag kapade bort var uttaget för vindrutetorkaren i framhuven så man fick full frihet att justera. Det verkar som alla karosserna är lite "individer" av någon anledning. Jag vet inte om det beror på olika formar, förvaring, eller båda?

Jag försökte få koll på hela karossen och justera så långt det gick och så bra som möjligt, utan att kapa tills jag absolut inte kom längre. Vad jag förstår finns det två skolor. Sätta bakhuven och utgå från den, eller sätta spindeln och den får bestämma. Jag utgick från det sistnämnda. Delar av karossen som är relativt mjuka kan ofta "masseras" i läge. Jag prioriterade t.ex. dörrsidorna som är hårda i förhållande till dörrbladen. Mina dörrblad låg säkert 20mm för högt mot mitten på spindeln/taket, medan det gick att få till bra i kanten. Sedan lade jag på lite vikter som fick ligga där tills dörrbladen låg hyggligt rätt av egen maskin. Det går ju att fortsätta med annat på både karossen och bilen medan det "masserar sig". Buren var bra att ha medan man passade in karossen så man kunde justera med kilar mot den, men jag slapp sätta fast den där. Du får helt enkelt skapa/ta något annat att ta spjärn mot när det behövs.

Spontant ser det ut för mig som om spindeln kan skjutas ihop så att den lyfter lite men det är svårt att säga exakt bara på bilderna. Det är viktigt att hela tiden ha koll på vindrutan så att den går att få dit sen. 

Mina innerskärmar i bakhuven hamnade ganska i linje med bakkanten på sidepod.

Edited by Arto
förtydligande
Posted
46 minuter sedan, Johan Iwdal sade:

.......................verkar stämma hyfsat men inre hjulhuset tar i schassit. Någon med Southern kaross som känner igen fenomenet?

Ja, men det är minsta problemet, skarven mellan bakhuv och spindel behöver stämma med varandra först. Innerskärmar är enklare att justera. Där ska väl sedan sitta en gummilist? I så fall ska det vara ca: 10mm springa när det är klart. Jag minns faktiskt inte om jag kapade där eller inte men i så fall var det minimalt. 

Posted (edited)

Lite som Arto säger så måste springan mellan bakre huven och spindeln passa, det är inte något man kan justera till genom att pressa delarna.
När dom två är låsta mot varandra så kan du dra eller skjuta främre delen av spindeln tills taket är i "rätt" höjd för att passa dörrbladen.
Förhoppningsvis passar fortfarande rutan då.
Sen får du nog räkna med justeringar på dörrar, sparklådor, och huv beroende på hur petig du är med att saker ska vara centrerade och raka samt i våg.
Är du för petig kommer du troligen aldrig bli klar 🤣

Edited by swedishGT40
  • 3 weeks later...
Posted

Tjusigt! Kul att någon ändå postar på sitt GT40-bygge :icon_thumbup: Det vore kul med lite mer aktivitet:wink:

Posted

Ja det är inte jättemycket action här på våran del av forumet det sista.

Hur många bilar är det som det aktivt byggs på just nu?

Posted
5 timmar sedan, Johan Iwdal sade:

Ja det är inte jättemycket action här på våran del av forumet det sista.

Hur många bilar är det som det aktivt byggs på just nu?

Min 🙋

  • 4 weeks later...
Posted

Hej alla.

Vet att det har pratats om i andra trådar men hittar inte det just nu. Skulle behöva tips på vart man köper gummigenomföring.

Behöver det till krängningshämmaren fram, slangar genom skott och kabelstammar. Även till handbroms staget.

Hur har ni andra skärmat av tunneln baktill där kylarrören kommer ut i motorrummet?

  • 3 months later...
Posted

Då var det dags att ta tag i bygget igen efter lite sommarledighet.

Är det någon som vet vart man kan lämna lite skruvar, muttrar mm till elförzinkning i Göteborgsområdet?

  • 1 month later...
Posted
On 2022-08-29 at 13:34, Johan Iwdal sade:

Då var det dags att ta tag i bygget igen efter lite sommarledighet.

Är det någon som vet vart man kan lämna lite skruvar, muttrar mm till elförzinkning i Göteborgsområdet?

Jag har tidigare lämnat till https://industrigalv.se/ för mina byggen, bra pris och service. Men ligger utanför Borås, osäker på om dom kör lågserier längre. Men värt att kolla 🙂

  • Like 1
  • 5 months later...
Posted
1 timme sedan, Johan Iwdal sade:

Det går framåt..........................

:icon_sleep: Biiildeeerr :prop:

:icon_sorry:

  • 3 months later...
Posted

En kylarfråga till er som kommit längre eller är klara med era byggen.

fördelar och nackdelar att montera kylaren stumt mot ramen. Har sett att några har monterat kyler med gummibussningar för vibrationerna.

Posted
41 minuter sedan, Iwdal sade:

En kylarfråga till er som kommit längre eller är klara med era byggen.

fördelar och nackdelar att montera kylaren stumt mot ramen. Har sett att några har monterat kyler med gummibussningar för vibrationerna.

Vad jag lärt mig så skall kylare alltid monteras med gummi för att tillåta rörelse av värme/avkylning. Annars kan dom tunna cellerna spricka.

Skulle tro vibrationerna vid körning även kan skapa problem.

Men som sagt är det bara något jag lärt mig, vet inte hur väl det stämmer.

  • Like 3
  • 2 months later...
Posted (edited)

Då är man äntligen igång igen med bygget. Har tyvärr stått still ett bra tag.

Har precis byggt om infästningen till kylet så det får plats distanser.

Någon som vet någon bra leverantör för gummidistanser och bussningar

Edited by Johan Iwdal
  • Like 1
Posted
12 timmar sedan, Johan Iwdal sade:

Då är man äntligen igång igen med bygget. Har tyvärr stått still ett bra tag.

Har precis byggt om infästningen till kyler så det får plats distanser.

Någon som vet någon bra leverantör för gummidistanser och bussningar

https://www.wiberger.se/produkter

Brukar ha mycket trevliga saker, dom finns i Göteborg också.

  • Like 1
Posted

Litet tips om en firma som har lite av varje från lister till E-märkta lampor Örebro Agentur affär, det lustiga är att firman numera ligger i Götene kolla in deras websida 

  • Like 1
Posted

Snart färdig med kylpaketet.

Nya fästen till grillen så det fick plats bussningar och monteringsplåt för fläktarna.

Hade glömt svetsmuttrar i ramen så det blev till att slipa upp och svetsa dit.

 

 

01.jpg

02.jpg

03.jpg

04.jpg

05.jpg

  • Like 3
Posted (edited)

Kylet till AC:n på plats.

Tanken är att allt framför stora kylet lackas svart när sträckmetallen är på plats.

 

09225CF9-1802-40AA-A37E-2EFD5A36998D.jpeg

C59F625A-0369-44ED-BBAA-F388107F9E93.jpeg

CA4A3974-0202-4B57-AB29-C2A7203B97A0.jpeg

Edited by Johan Iwdal
  • Like 5
Posted

👍Snyggt!

Det är så kul att följa och se framstegen här på forumet och se att det nog kommer att komma ut flera bilar vad det lider. Det finns gott hopp!

Posted
On 2023-10-27 at 19:00, Niclas Börjeson sade:

Snygg montering och lösning!

Har du slanganslutning i ovandelen av kylaren, för att få ut luft?

Det är returen från catchtanken

  • Like 1
Posted

Slanginfästning, lite överkurs kanske men gillar detaljer.

synd att AN hållare inte finns olackade, tar en stund att slipa bort färgen….

8CE2520C-BAF6-49AE-8B2B-1D1E5655D09B.jpeg

E4D954DF-B317-4783-8527-A71A41E79E90.jpeg

  • Like 5
Posted (edited)

Fronten börjar bli klar till slut. Det sista som jag bråkat med ett tag var kylrören. Var inte helt nöjd med vinkeln mot kylaren. Slutade med att jag förlängde rören 50mm. Nu är det släcksystemet kvar.

Det blev lite tight med domkraften. Men efter lite justeringar så satt den. Kommer behöva anpassa huven något också.

8A3D2B74-B281-4120-ACD5-DAC310919158.jpeg

7CC8CF48-410B-4E48-9D1A-98456098CD57.jpeg

Edited by Johan Iwdal
  • Like 4
Posted

Dags att börja dra den främre elen.

En fråga till er som har kört era bilar ett tag, kommer det in mycket fukt och vatten i den främre delen bakom Kylet?

Det är ganska öppet under Kylet och på sidorna. 
funderar på om jag ska byta ut elkontakterna till fläktarna mm till vattentäta kontakter.

Posted (edited)

Det är faktiskt märkvärdigt torrt där framme i min kärra, chockerande få droppar under lillhuven efter en sväng i det blöta. Nu bockade jag till en plåt-remsa där det sitter en gummilist som tätar mot undersidan på kylaren vilket säkert hjälper till. Men det finns ju ändå lite spalter här och där, vattnet som passerar genom kylaren verkar vilja leta sig upp ovanpå huven och sedan susa vidare.....

Om du behöver byta kontakterna? Vet inte.  :image018:

Edited by Arto
  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...