Pedalen Posted July 30, 2020 Share Posted July 30, 2020 Hej, Efter att ha läst en massa hör och gått igenom SFRO handboken börjar det dra ihop sig för byggstart för ByggObjekt SAAB Seven - BOSS. Så det är väl lika bra att börja med att skapa en byggtråd här. Den kommer baseras på: - Donatorbil blir en SAAB 95 från 99 med 2.0 lttt. - växellåda är planen Opel R28 - bakaxel volvo 740 och styrspindlar 140. Ramen ska svetsas och efter en del funderingar kring val av chassie har jag landat i att det får baseras på standard chassiet från build your own sportscar. kommer börja med att plocka ner donatorbilen i nästa vecka. Sedan ska naterial till ramen införskaffas så kanske själva bygget kan komma igång om ett par veckor. Efter det är hela höstens och vinterns sysselsättning räddad😅. Sören 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 30, 2020 Share Posted July 30, 2020 Välkommen i träsket!Skickat från min iPhone med Tapatalk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted July 30, 2020 Share Posted July 30, 2020 (edited) Välkommen i gänget Sören! Ett tips när det gäller chassit mät eller räkna fram din maximala chassi bredd utifrån bakaxeln dina fälgar bredd och ET plus en rimlig frigång. Jag byggde 1168 brett Mcsorley org. Men 1150 hade passat bättre med 740 axel och 850 fälgar som ger en bra scrubradie ihop med 140 spindlar 195 Edited July 30, 2020 by Kjelland28 tillägg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pedalen Posted July 30, 2020 Author Share Posted July 30, 2020 [mention]Kjelland28 [/mention] stort tack för tipset. Det har jag inte tänkt på. Vilken tur att man kan få så bra information innan man börjat svetsaSkickat från min iPhone med Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted July 30, 2020 Share Posted July 30, 2020 Gött att du är på gång Sören 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pedalen Posted July 30, 2020 Author Share Posted July 30, 2020 Tack [mention]Jocke4U [/mention]. Ska bli kul att komma igång. Ska hem till föräldrarna och riva bilen där så kör vi upp motorn på släp sedan. Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted July 30, 2020 Share Posted July 30, 2020 Som sades om bredden. Jag fick sätta spacers bak för att få plats med däcken. Detta med 740 axel och 850 fälgar också 🙂 Jag valde 7+442e för att få extra bredd och det ångrar jag inte en sekund dock! För vill man få i vettiga stolar behövs det. Däremot hade jag ingen större nytta av längden som sådant. Välkommen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pedalen Posted July 30, 2020 Author Share Posted July 30, 2020 Tack [mention]daromer [/mention]Jag har haft mycket funderingar på 442E chassit också men är nog inne på standardbredd nu. Är ju inte så bred själv så det borde gå att klämma in vettiga slimmade stolar. Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted July 30, 2020 Share Posted July 30, 2020 2 timmar sedan, Pedalen sade: Tack [mention]Jocke4U [/mention]. Ska bli kul att komma igång. Ska hem till föräldrarna och riva bilen där så kör vi upp motorn på släp sedan. Ja det finns väl lite mer utrymme där och traktorer att "rycka ur" motorn med 😉 Nu vet jag inte hur donatorn ser ut men i mitt fall var det en lite bak-smälld men annars välutrustad som jag sålde av en massa delar - så drivlinan (den första 😉 ) blev nästan gratis Du ska inte komma till Kinnekulle i helgen ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pedalen Posted July 30, 2020 Author Share Posted July 30, 2020 Är det kinnekulle i helgen? När slutar det på söndagen i så fall?Tjejerna gör lumpen i boden så de åker på söndag igen. Planen var att åka på eftermiddagen men det kanske går att styra om så att vi kommer vid lunch i så fall. Beror på hur länge ni kör men det hade ju varit kul. Skickat från min iPad med Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted July 30, 2020 Share Posted July 30, 2020 Japp! Jag kommer nog inte vara där hela dagen (åker upp fredag) utan åker kanske runt/efter lunch. https://forum.locostsweden.se/index.php?/topic/15353-anmälan-kinnekulle-2020-sfromatkväll-317-bandag-18/ Tider: Citat Fredag kör vi igång med SFRO föreläsningen 17:30 i det gula huset som Bengt markerade med C (alltså på utsidan av långa start/mål rakan). Vi håller på till ca 19:00 och därefter blir det mat. Förarmötet på lördag morgon med start 8:15. Sedan pågår körningen som vanligt 9:00-16:30. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted July 30, 2020 Share Posted July 30, 2020 Det blir ca 38 fordon, mest sjuor men även GT40s och några "andra". Bättre tillfälle finns nog inte för dig att kolla på olika byggen, fota, tjöta, fråga/diskutera,....osv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pedalen Posted July 30, 2020 Author Share Posted July 30, 2020 Hade verkligen varit kul men det är bara på lördagen och inte på söndagen om jag förstår det hela rätt?Kan tyvärr inte komma iväg på lördagen som det ser ut. Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted July 30, 2020 Share Posted July 30, 2020 16 minuter sedan, Pedalen sade: Hade verkligen varit kul men det är bara på lördagen och inte på söndagen om jag förstår det hela rätt? Kan tyvärr inte komma iväg på lördagen som det ser ut. Korrekt, det är grillning imorgon fredag och körning på lördagen. Synd att det inte funkar. Ta med tjejerna 😉 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pedalen Posted July 30, 2020 Author Share Posted July 30, 2020 Korrekt, det är grillning imorgon fredag och körning på lördagen. Synd att det inte funkar. Ta med tjejerna Gärna för mig men blir nog svårt att övertyga dem. Skickat från min iPhone med Tapatalk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pedalen Posted August 4, 2020 Author Share Posted August 4, 2020 Så är projektet påbörjat. Inte utan att man undrar om motorn kommer att snurra igen😅 Är det någon som har ett elschema till en 2.0 ltt från 99? Skulle nog hjälpa till😊 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted August 4, 2020 Share Posted August 4, 2020 Tips: Spara så mycket av härvan du bara kan. Även om du senare inte vill använta allt plocka allt! Då jag inte sparat precis allt så blev det till att kapa några saker. Däremot är det bra då härvan för motorn är lätt att splitta från allt annat 🙂 Jag ska uppdatera min tråd snart och skjuta in massa jäkla bilder. Efter jag fick bilen rullande så har jag inte riktigt haft tid att uppdatera då man kört 😄 Jag använde mig av elschemat här: http://faq.saabnet.ru/_9000/electro-schemes/1997/ Och vad jag vet stämmer det på din också. Jag hade 9000 CS 2.0ltt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pedalen Posted August 4, 2020 Author Share Posted August 4, 2020 Toppen DaromerJag har sparat hela kabelhärvan på motorn så det blir ett äventyr att reda ut allt men nu har jag ett elschema i alla fall. Ser fram emot alla bilder i din tråd också Ska plocka loss det sista från motorn nu och göra rent allt. Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted August 4, 2020 Share Posted August 4, 2020 Spara även kablarna en hel bit in är mitt råd. Detta gjorde inte jag. T ex så behöver du ju rent krasst alla elektronikboxarna för hantering av lyse och annat om du nu inte bygger detta nytt. Även relä o.s.v för motorstyrningen. T ex kablarna som går i kabelstammen bak är långa och bra så slipper man köpa sådant nytt. Sedan är det inte fel att plocka alla kontakter som finns också 😛 Något jag också fick erfara när jag insåg att sådanna kontakter hade jag haft nytta på andra ställen.... Ibland önskar jag att jag haft bilen stående ett tag till men frun hade inte velat haft en skrot bil stående på uppfarten i 8+ år 😄 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted August 4, 2020 Share Posted August 4, 2020 (edited) 9000 och 9-5 har helt olika styrsystem , elektrisk throttle och luftmasse mätare = t7 på 9-5 och IMO som är svårt att få bort . och en hel ”låda” mera diagnos som vill prata med resten av bilen via can bus lite överdrivet) 9000 t5 är enbart tryck styrt och mekanisk throttle , IMO går stänga av och i princip själv körande Du kommer behöva mer än bara motor styr för enkel återanvändning eller special mjukvara till motorn. Troligen Dice och twice Hade nog rekomenderat att använda motorn men inte styrsystem från 9-5 an Edited August 4, 2020 by LUPUS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted August 4, 2020 Share Posted August 4, 2020 Ah. Jag tittade inte så noga på vilken motor det var 😄 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pedalen Posted August 4, 2020 Author Share Posted August 4, 2020 9000 och 9-5 har helt olika styrsystem , elektrisk throttle och luftmasse mätare = t7 på 9-5 och IMO som är svårt att få bort . och en hel ”låda” mera diagnos som vill prata med resten av bilen via can bus lite överdrivet) 9000 t5 är enbart tryck styrt och mekanisk throttle , IMO går stänga av och i princip själv körande Du kommer behöva mer än bara motor styr för enkel återanvändning eller special mjukvara till motorn. Troligen Dice och twice Hade nog rekomenderat att använda motorn men inte styrsystem från 9-5 an Aha, alltid mer saker att upptäcka. Jag har plockat styrboxen men det räcker alltså inte. Vad rekommenderas för motorstyr i så fall?Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted August 4, 2020 Share Posted August 4, 2020 Jag skulle hellre leta på en 9000 2,0 ltt 1994-98, än att använda 9-5. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted August 4, 2020 Share Posted August 4, 2020 8 timmar sedan, Pedalen sade: Aha, alltid mer saker att upptäcka. Jag har plockat styrboxen men det räcker alltså inte. Vad rekommenderas för motorstyr i så fall? Skickat från min iPhone med Tapatalk Som jag tror jag tipsa om på fejjan ( om jag inte blandar ihop dig med någon) Saab 94-99 t5 styrsystem RÖD tändkasett under lättar . 9-5 går även sena og 9-3 men inget jag hade använt av de enkel anledningen du är ganska ensam att lösa el / can buss problem och det finns inga fördelar förutom eventuellt biopower funktionen . Du hoppar i princip 10 år framåt i tiden på avgas krav och lag krav. Grund motor 9-5 är däremot ganska lik 9000 ( lite klenare med eco ) så skruva över styrsystemet från en 9000 eller ng 900 den Krister tipsar om är oxå väldigt lagom i effekt för en sjua Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pedalen Posted August 5, 2020 Author Share Posted August 5, 2020 Som jag tror jag tipsa om på fejjan ( om jag inte blandar ihop dig med någon) Saab 94-99 t5 styrsystem RÖD tändkasett under lättar . 9-5 går även sena og 9-3 men inget jag hade använt av de enkel anledningen du är ganska ensam att lösa el / can buss problem och det finns inga fördelar förutom eventuellt biopower funktionen . Du hoppar i princip 10 år framåt i tiden på avgas krav och lag krav. Grund motor 9-5 är däremot ganska lik 9000 ( lite klenare med eco ) så skruva över styrsystemet från en 9000 eller ng 900 den Krister tipsar om är oxå väldigt lagom i effekt för en sjua Okej, så jag får försöka komma över styrsystemet från en 9000 och skruva över i så fall. Vill inte stöka till det med andra avgaskrav. Motorn har jag ju nu så det hade ju varit trevligt om man kan använda den. Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted August 5, 2020 Share Posted August 5, 2020 Att köpa styrsystem + kabelstam kan ibland innebära att du får en motor på köpet och i värsta fall en hel bil 😄 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted August 5, 2020 Share Posted August 5, 2020 Som bonus är svänghjulet lättare på t5 motorer , inte fel på en sjua b205/b235. Är beteckningen på 9-5 eco motorer b204/b234 Är de tidigare Troligen får du oxå svetsa om insuget på en 9-5 svårt att få plats uppåt . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted August 8, 2020 Share Posted August 8, 2020 Vad gäller chassibredden så hamnar hjulen väldigt långt ut om du bygger ett bok chassi med 740 axel. tror det blir svårt att hitta skärmar som täcker. Tror att ett 442E fast lite smalare, ett 342E är det som passar en bil med 740 axel bäst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted August 8, 2020 Share Posted August 8, 2020 Håller med. 442e som jag har och med 850 fälgar slängde jag på 35mm spacers för att det skulle funka mot standard skärmar. Minst 20mm för att ens frigå ramen. Så nu är min något bredare bak än fram... 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pedalen Posted August 9, 2020 Author Share Posted August 9, 2020 Som bonus är svänghjulet lättare på t5 motorer , inte fel på en sjua b205/b235. Är beteckningen på 9-5 eco motorer b204/b234 Är de tidigare Troligen får du oxå svetsa om insuget på en 9-5 svårt att få plats uppåt . Vet du om det är samma motorfästen så att jag kan använda den under byggprocessen i alla fall. Tar ju ett tag innan den behöver starta om man säger så. Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pedalen Posted August 9, 2020 Author Share Posted August 9, 2020 Vad gäller chassibredden så hamnar hjulen väldigt långt ut om du bygger ett bok chassi med 740 axel. tror det blir svårt att hitta skärmar som täcker. Tror att ett 442E fast lite smalare, ett 342E är det som passar en bil med 740 axel bäst.Tack för tipset Jag kollade mycket på 442E men 342E har jag inte sett. Vad skiljer dem emellan och har du ritningar på en sådan i så fall?Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted August 9, 2020 Share Posted August 9, 2020 (edited) Siffrorna står för skillnaderna mot ett chassi i orginalstorlek. 442E betyder 4 tum bredare 4 tum längre och 2 tum högre E står för att nosen är bredare för att ge plats för en större motor. Optimalt med 740 axel 140 spindlar och 850 fälgar med 195-205 däck bredd tror jag är 3 tum bredare alltså ett 342E det är inte speciellt svårt att göra om du ändå ska svetsa ditt egna chassi. Börja med att göra en byggplatta och rita sen upp chassits yttermått och utgå därifrån. Edited August 9, 2020 by Kjelland28 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted August 9, 2020 Share Posted August 9, 2020 3 timmar sedan, Pedalen sade: Vet du om det är samma motorfästen så att jag kan använda den under byggprocessen i alla fall. Tar ju ett tag innan den behöver starta om man säger så. Skickat från min iPhone med Tapatalk Samma block i princip så borde funka fint det stora som skiljer är lite på frontkåpan och generator fäste . Men den är flyttbar mellan motorerna om det behövs Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pedalen Posted August 9, 2020 Author Share Posted August 9, 2020 Siffrorna står för skillnaderna mot ett chassi i orginalstorlek. 442E betyder 4 tum bredare 4 tum längre och 2 tum högre E står för att nosen är bredare för att ge plats för en större motor. Optimalt med 740 axel 140 spindlar och 850 fälgar med 195-205 däck bredd tror jag är 3 tum bredare alltså ett 342E det är inte speciellt svårt att göra om du ändå ska svetsa ditt egna chassi. Börja med att göra en byggplatta och rita sen upp chassits yttermått och utgå därifrån.Strålande Kjellan28Då förstår jag vad beteckningarna står för. Har skaffat material till byggplattan så då är det bara att måtta upp. Ska bara fixa alla rör först. Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pedalen Posted August 9, 2020 Author Share Posted August 9, 2020 Samma block i princip så borde funka fint det stora som skiljer är lite på frontkåpan och generator fäste . Men den är flyttbar mellan motorerna om det behövs Toppen Lupus. Då utgår jag från den såFår man ta nästa beslut lite senare i processen. Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted August 9, 2020 Share Posted August 9, 2020 8 timmar sedan, Pedalen sade: Toppen Lupus. Då utgår jag från den så Får man ta nästa beslut lite senare i processen. Skickat från min iPhone med Tapatalk jepp bulta ihop med lådan och bygg allt annat så kan du fundera på om du skall ha 9000 eller 9-5 grenrör senare ( skiljer i plats ) och hur du läser insug ( den toppen du har på 9-5 passar inte riktigt helt 100% på en 9000 insug men du kan ju få det roliga att svetsa något, kanske ett ultimat insug som magnus hart på sin ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pedalen Posted August 12, 2020 Author Share Posted August 12, 2020 Så har lite material hämtats upp. Fick ta till lite hjälpmedel i ena änden för att få in det hela vägen. Tar någon vecka till innan själva bygget kan komma igång men då finns det något att jobba med i alla fall. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pedalen Posted August 15, 2020 Author Share Posted August 15, 2020 Efter alla goda råd så blir det ett litet mellanting i form av ett 342E chassi som ska passa bra med 740 bakaxel. Har börjat punkta ihop de första delarna. Många mätningar och kontrollmätningar blir det men det börjar ta form i alla fall. Skickat från min iPhone med Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted August 15, 2020 Share Posted August 15, 2020 Tips: Skruva fast stoppblock i bordet där du sedan ska lägga bitarna mellan. enket att hålla allt på plats under tiden man punktar allt. Det gör också att ramen får svårare att flytta på sig 🙂 Men visst känns det bra att äntligen börja? 😄 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pedalen Posted August 16, 2020 Author Share Posted August 16, 2020 Tack@Daromer. Det blev några stopp till efter att bilden togs. Idag blev det främre Nosparti. Jösses vad vinklar, tog tid att få till men nu sitter den därSkickat från min iPhone med Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pedalen Posted September 6, 2020 Author Share Posted September 6, 2020 Äntligen har det funnits lite kraft att ta sig ut i garaget ocg fortsätta med projektet. Ramen börjar ta form. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted September 6, 2020 Share Posted September 6, 2020 Gött jobbat Sören 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted September 7, 2020 Share Posted September 7, 2020 Coolt att få upp något i tre dimensioner! Måste ge en bra kick, kan tänka mig att du smyger ut i garaget bara för att kika lite just nu.... Fortsätt kämpa! /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted September 7, 2020 Share Posted September 7, 2020 Jag kommer ihåg den första veckan när man kom så långt. Kändes som om man nästan var klar 😄 Ack så fel man hade och ack så många timmars tigande jag lagt därefter hehe. Men visst är det en skön känsla? 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pedalen Posted September 7, 2020 Author Share Posted September 7, 2020 Tack @Jocke4U och @tpau. Det är verkligen häftigt att se det växa fram. ja, detta är verkligen den lilla delen @daromer, det är ju sedan det börjar på riktigt så det är tur att man inte har någon riktig brådska. Behöver fixa lite prylar bara för att komma vidare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted September 8, 2020 Share Posted September 8, 2020 Hur gjorde du med chassibredden ? En annan sak att kolla innan du helsvetsar kan vara hur din noskon passar, jag gjorde inte det och den jag köpt är 40 mm för bred så nu måste jag såga isär den och göra den smalare. Hade varit enklare att bara flytta isär de övre chassirören om jag vetat om det ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pedalen Posted September 8, 2020 Author Share Posted September 8, 2020 @Kjelland28, jag lyssnade på råden och minskade den till 342. Är långt ifrån fördigsvetsad så det mesta går att flytta fortfarande. La dit bakaxeln idag och det verkar se bra ut frigångsmässigt. Jag hade gärna testat med en noskon men har inte lyckats hitta någon ännu. Har varit i kontakt med en som har en form men det verkar vara till standardbredden och höjden, han ska skicka måtten. Finns i usa men de har inte svarat och är förmodligen dyrt i frakt och tull. om någon har tips på vart man kan hitta en passande noskon ör jag tacksam😊 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted September 9, 2020 Share Posted September 9, 2020 Du kan få gjuta av min om den passar och den funkar. Finns nog bild i min tråd. Jag fick kapa och minska den för att passa fram på 442e ram. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pedalen Posted September 10, 2020 Author Share Posted September 10, 2020 @daromer det är nog inte omöjligt att jag tar ditt erbjudande. Har försökt att hitta din byggtråd men lyckas inte. Kan du länka så jag kan kolla lite hur det ser ut? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted September 10, 2020 Share Posted September 10, 2020 Nej jag saknar knappen "trådar startade av" eller liknande 🙂 Du bor dock en bit ifrån ser jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.