Jump to content

daromer

Forumdeltagare
  • Content Count

    393
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About daromer

Contact Methods

  • Website URL
    https://www.youtube.com/channel/UCI6ASwT150rendNc5ytYYrQ

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Daniel Römer
  • Ort
    Alvesta
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

4578 profile views
  1. Några fler bilder. Bara idag som man kunnat göra något Många fästen gjorda. Svetsade muttrar på baksidan men insåg att jag hade kunnat gänga några av dem 🙂 Filmer på min kanal läggs så klart ut så följ där. Nu satte jag inte slangar på bakre oken och det är en nackdel när man ska göra underhåll och får se om man gör om det. Jag kör med vanlig slangar i detta fallet men är lätt att åka och få stålomspunna senare om man vill. Och strax kommer ep15 upp.16 blir på bromsarna.
  2. För att svara om dina problem med LiFePo4 batteriet: Går ett sådant batteri under 3.1v per cell vid belastning och att det var fulladdat så är det kört. Och under 3v är det tokdött. Ett sådant batteri ska vid 80% maxlast i de flesta fallen ligga över 3.15v beroende på tillverkare. Man kan inte jämföra mot ett blybatteri när det gäller dropp. Ett life droppar direkt från 3.6 (fulladdat) till 3.2 vid belastning! Så fort du kommer under 3v vilande spänning så är det tomt. Så även om dom säger att du kan köra dom till 2.0v så har du knappt ingen som helst kapacitet dit ner. För höga strömuttag ur ett batteri som ovan dödar dom väldigt fort. Likaså om man kör dom aldeles i botten. Att kapacitet testa dem med riktig laddare som även kan mäta intern resistans med 4-wire är ett måste för att se vad aktuell status är 🙂 ovan kommer från en som har t ex över 800kg LiFePo4 för att driva huset under natten med ett större solsystem 😉 och framförallt sysslar med lithium. snyggt bygge förresten.
  3. Jodå. Hemautomatisering och prylar som ovan är skojiga saker. Jag tittar ju själv på en lösning. Det absolut enklaste är återfjädrande brytare som är ihopkopplat med någon typ av strömskydd. Man borde ju kunna använda en fjäder med rätt fjäderkonstant också och så låter man den dra till sitt ändläge. Har dock inte kollat vad som gäller där och om man kan godkänna det. Kan man göra det är det ännu färre elektronikkomponenter. 🙂
  4. Linjären har def ingen broms inbyggt för det priset. Men utväxlingen är så hög o h har maskdrev så det går inte dra ut den utan att dra sönder konstruktionen. Du behöver inte vara orolig för att den kan släppa 🙂 jag kör liknande på massa saker som bort, solföljare till solpaneler och bord. Ja alltså dom sitter överallt. Har det t om på traktorn för att lyfta snöbladet (modell större) De som har broms i sig har mycket lägre utväxling än ovan och dom kostar Ström till ställdonet finns bara vid förflyttning. Dom säger att dom begränsar på 50kg och det är egentligen fel 🙂 dom begränsar på ström och sedan kraften it beror ju på spänning in. T ex om man har bilen ihåg eller inte. Liten detalj egentligen 🙂 strömmen är vad alla möter. Jag tror ärligt inte någon faktiskt känner av kraften utan översätter ström till kraft via en tabell.. De som sitter längst med har en längsgående växellåda istället. Skillnaden är bara totallängden.
  5. Är man klurig (Jag kommer göra detta) Så bygger man också in så att den inte går att ansätta över en viss storlek som man har på vanliga bilar. Mer elektronik gör givet att man måste veta om hur man designar saker och framför allt i en miljö som i en bil. T ex väljer man fel relän så kommer dom inte hålla för vibrationerna och tillslut gå sönder. Det vore förödande för ett relä som skakar sönder och kortsluter i 110 🙂
  6. Vad tror no om detta för bromsoken fram? Jag valde uppenbarligen oket som hade 2 hål och inte 1 och funderade först om man skulle plugga och borra men orkade inte plocka isär dem. Nedan är ett plattjärn 3mm tjockt som håller ett t-kors. Har inte kollat hur jag ska fästa skärmen men tänker att det sittar i styrstag + andra till bromsoket eller liknande. Fråga: Vad säger folk om att borra/gänga i spindeln direkt?
  7. Det är faktiskt en ganska "simpel" konstruktion. Går att göra analogt med någon OP amp och shunt eller så tar man en microkontroller. Jag kommer köra microkontroller på min och ett ställdon. 🙂
  8. Nej jag tänker samma som du har till kopparröret från biltema och inte de plastklipsen. Det ska hålla ett tag också 🙂
  9. Snyggt jobbat. Du har inte fler bilder på dragningen av bromsrör och framför allt det i tunneln? Samt vad för fäste använder du där?
  10. Att lyfta ur är också ett mycket bra argument för att ha dom framför. Jag börjar nog med detta och testar och ser vad som funkar. Man lär nog ganska snabbt när man startar upp grejerna se hur värmen funkar.
  11. Jag är också orolig att det är i minsta laget och överväger igen att ta det andra kylet men det är gigantiskt stort 😛 Tätt till noskon och luften ska gå ut på sidorna och aldrig komma till motorn är isåfall tanken. Sedan får motorn sin luft från scoppet. Sugande fläkt kommer sitta där också. Jag tror begagnade kyl med beläggning kyler sämre jämför med nya alu-kyl. Sedan gör det ju rejält med nytta om man kan mata bort värmen konstant med en tät elfläkt. Och som du säger att montera i fronten är ju en risk för om man kör in i något medans man samtidit vinner plats. Nu vet jag dock inte vad jag ska ha platsen till mellan motor och styrningen 😛 Måtten på kylet är Höjd: 420mm (445mm med lock) Bredd: 360mm Djup: 70mm
  12. Förr i tiden var det märkt +n men i dags läget så är allt ur stenas sortiment normaliserat om det inte står +c. Detta kommer från Stenas ena säljare häromdagen: Jag ställde frågan själv då dom tagit bort +n benämningen 🙂 Återigen kolla med de du köper av så svarar dom
  13. Välkommen Stål för ramen? Det finns material överallt och de flesta svetsbara konstruktionsstålen fungerar. Givet ska man kolla upp det innan 🙂 Men alla vanliga leverantörer har det i sin lager. T ex Stena lagerför det som vanlig S235 och den som då inte är märkt C (Kalldraget) Finns gott om benämningar. Men hör av dig till en firma med specifikationerna tar dom fram det. Jag köper mestandels av detta från Stena stål men även köpt från andra. Se till att få med papper på dess specifikation direkt vid köpet så slipper du leta senare Det som ibland kan vara knepigare är det till bärarmar men inga problem det heller. Det hittar du på de flesta med alternativt direkt från en hydraulfirma 🙂
  14. Hej Vilka tjänster använder ni? Jag har köpt mycket smått från Jula och lösvikt på diverse .en när man ska ha lite mer och special kostar det tid och pengar. Jag kan gå och få allt special på en verktygsställe i stan men styckpriset är högt. Jag vill gärna pila ihop en lista på webshop en kväll. M8 till m12. 8.8 till 10.9 och även insex. Vilka ställen har ni använt som har bra prise? Senaste jag tog var fastpro men verkade inte ha 10.9 muttrar som exempel.
×
×
  • Create New...