Mats Karlsson Posted December 21, 2023 Posted December 21, 2023 Hur går det för dig i ruskvädret? 1 Quote
Fizz Posted December 21, 2023 Author Posted December 21, 2023 18 minuter sedan, Mats Karlsson sade: Hur går det för dig i ruskvädret? Sakta... Jobbade på lite CAD igår, men annars har det inte hänt något... I övrigt har jag sålt Miata-stolarna äntligen... 😅 2 Quote
Fizz Posted December 25, 2023 Author Posted December 25, 2023 Fick lite tid över när kidsen firar jul med sin mamma.. 1 Quote
Fizz Posted January 4 Author Posted January 4 (edited) Har fortsatt lite grann, och bland annat gjort nya mallar för placeringen av fästena; Fortsatt på andra delen av främre undre fästet; Och gått från MAD (Masonite Aided Design) till metall på fästet längst bak. Tänker att jag låter dem sitta ihop så man får lite mer styrsel på det hela; Edited January 4 by Fizz 2 Quote
Fizz Posted January 14 Author Posted January 14 (edited) Jahapp, lite egentid i helgen... Gjorde en till jigg för att få lite styrsel på det hela.. Kapade till två rör för att hålla avståndet till bakersta fästet konstant och punktade dit det; Gjorde lite mer CAD och bakre delen av främre fästet; Fortsatte med lite CAD och metall för främre diffästet; Edited January 14 by Fizz 1 Quote
Fizz Posted January 17 Author Posted January 17 Svetsade ihop en liten förlängning; Sen punktade jag de främre fästena; Sen pysslade jag lite med det bakre; 2 Quote
Fizz Posted January 18 Author Posted January 18 21 timmar sedan, Göran Nilsson sade: Snyggt 👍 Tackar tackar! 😃 Quote
Fizz Posted January 18 Author Posted January 18 (edited) Gjorde klart det andra bakre fästet och en förstärkning till det första; triangulering; 24 (tjugofyra) M12-muttrar senare kan vi börja fundera på hur övre länkarmsfästena ska se ut; Edited January 18 by Fizz 1 Quote
Mats Karlsson Posted January 19 Posted January 19 Jag har precis bytt diffbussningarna på Tobbes Miata, helvete vad dom satt fast efter 30 år. Hoppas dina inte var lika jäkliga. 🙂 1 Quote
Fizz Posted January 19 Author Posted January 19 1 timme sedan, Mats Karlsson sade: Jag har precis bytt diffbussningarna på Tobbes Miata, helvete vad dom satt fast efter 30 år. Hoppas dina inte var lika jäkliga. 🙂 Hehe, det är ju ett roligt jobb! Tog du ur diffen eller gjorde du det i bilen? Blev det hårdare bussningar eller? Mina satt ganska bra, men jag sågade ur gummit runt hylsan i mitten och sen slog jag ena änden på den delade ytterhylsan innåt... Så fort kanterna inte längre möttes så var det hyfsat lätt att slå ur den första, och den andra delen mer eller mindre ramlade ut... Jag hade ju i och för sig diffen isärskruvad, plus att den var i två delar, så den var lätt att sätta fast i skruvstädet.... Quote
Mats Karlsson Posted January 19 Posted January 19 Vi hade diffen ur bilen. Det hade ju ärgat rejält mellan stålhylsan och aluminiumen så de första försöken med värme och avdragare var lönlösa. Fick ta en hålsåg och köra ur gummit och sen bågfila mig igenom stålhylsan och fläka ur en bit med tryckluftshammaren innan det släppte. Det blev nya bussningar från IL motorsport men inte polyuretan. 1 Quote
Fizz Posted January 19 Author Posted January 19 22 minuter sedan, Mats Karlsson sade: Vi hade diffen ur bilen. Det hade ju ärgat rejält mellan stålhylsan och aluminiumen så de första försöken med värme och avdragare var lönlösa. Fick ta en hålsåg och köra ur gummit och sen bågfila mig igenom stålhylsan och fläka ur en bit med tryckluftshammaren innan det släppte. Det blev nya bussningar från IL motorsport men inte polyuretan. Var inte ytterhylsan i två delar? Jag trodde alla var det.. har han lilla eller stora diffen? Som du ser så ska jag ju montera diffen nästintill stumt, ska bli spännande att se hur det är att köra med... Jag köpte på BoFi, men tog mellanhårdheten på polyuretanet... Tryckluftshammare är definitivt något jag saknar i arsenalen, ska nog ta med den på önskelistan till nästa jul.. 😄 Quote
Mats Karlsson Posted January 19 Posted January 19 Jo den var i två delar men det märkte jag inte förrän delarna släpte från aluhuset. (lilla diffen, 1,6) 1 Quote
Fizz Posted January 24 Author Posted January 24 (edited) Jahapp, då börjar vi fundera lite... Version ett, ett fäste rakt över. Bra stabilitet, hålen på exakt rätt ställe. Enkelt att göra fästena för handbroms-vajer. Svårare att ta ur diffen eftersom den ska uppåt. Variant två. Onödigt krånglig. Enklare att ta ur diffen. Inget fäste för handbroms-vajer. Variant tre. Enkelt, går att kopiera till övre länkarmens bakre fäste med. Eftersom det här fästet enbart bör uppleva moderata dragkrafter borde det räcka såhär. Fortfarande problem med handbromsvajer. Får lösas på annat sätt. Totalt ca 4 timmars arbete. Om nån undrar varför det tar tid.... 😄 Edited January 24 by Fizz 1 Quote
Göran Nilsson Posted January 24 Posted January 24 8 timmar sedan, Fizz sade: Totalt ca 4 timmars arbete. Om nån undrar varför det tar tid.... 😄 Sånt är livet för oss hemabyggare, du fick iallafall ihop 3 varianter på 4 timmar, beslutsångest kan ta mångdubbelt i tid 🤪. ’Bara en liten detalj ang ver 3, tungan som går över 4-kanstsröret- bocka tungan 45 grader så du får en diagonal svets över röret, och vill du optimera så bocka under och översidan på tungan 45 grader åt olika håll. Det som du gör ser verkligen bra ut 👍🏻 2 Quote
Mats Karlsson Posted January 24 Posted January 24 Trean bör räcka om du lägger en plåt ovanpå som förbinder de två plåtarna på var sida bussningen. 1 Quote
Fizz Posted January 24 Author Posted January 24 Två bra synpunkter, det tackar vi för! Det borde väl vara helt rimligt att göra båda två, tänker jag.... 😀 Quote
Fizz Posted January 27 Author Posted January 27 (edited) Tja, nått sånt här kanske? Två olika varianter på förstärkning... Fortsatte på difffästet; Och trianguleringen; Edited January 27 by Fizz Quote
Göran Nilsson Posted January 27 Posted January 27 2 timmar sedan, Fizz sade: Två olika varianter på förstärkning... Det är stor skillnad i hållfasthet i jämförelse med två raka plåtar tvärs över röret, båda dina nya förstärkningar är mycket bättre, man ska försöka undvika tvärsvetsar. Man ska kanske fundera på andra effekter vid valet av de två varianterna, skapar förstärkningen en ficka där smuts å vatten kan samlas ? Kommer man åt och måla och rostskyddsbehandla ? Med pensel eller pulverlack ? 1 Quote
Fizz Posted January 27 Author Posted January 27 (edited) Tanken är nog att penselmåla hela ramen, jag är inte mycket för puts... 😅 Tyvärr får jag nog en del tid till att fundera, för när jag svetsat nån timme i eftermiddags så betedde sig svetsen såhär; 20240127_181400.mp4 Kom en bit på vägen i alla fall; Edited January 27 by Fizz 1 Quote
Fizz Posted January 29 Author Posted January 29 Då var en ny svets beställd, får se om den hinner komma den här veckan... Quote
Fizz Posted February 3 Author Posted February 3 (edited) Jahapp.... Börjar måtta in lite mer rör... Det här stjäl en del "bagageutrymme" och gör monteringen av stötdämpare lite meckigare, men eftersom det är en hel del svetsning på de horisontella rören där länkarmarna fäster, och jag märker att de börjar dra sig uppåt (bara några tiondels grader än så länge) måste det dit något på snedden innan jag fortsätter svetsa.... Edited February 3 by Fizz Quote
Fizz Posted February 3 Author Posted February 3 Andra sidan punktad.. diffen passar fortfarande.. Gamla svetsen fick jobba lite med, som motvikt... 1 Quote
Fizz Posted February 4 Author Posted February 4 (edited) Började på CAD-modell av tanken... Det är enkelt att rita en i datorn, men går den inte att få i och ur blir man inte glad... Tanken (haha) är att använda Mazdans tankarmatur.. den har en lite smidig lutning faktiskt.... Valde att börja med en kartongbit som inte var rak heller, så jag får nog göra om den när jag hittat en hyfsad form... Nån som kommer ihåg när Biltema kunde skoja till det med typsnitten? Edited February 4 by Fizz 1 Quote
Göran Nilsson Posted February 4 Posted February 4 14 minuter sedan, Fizz sade: Valde att börja med en kartongbit Jag hittade ett väldigt ett väldigt bra material att klippa och klistra, massivt kartong, t=2,0mm, 100x50cm, hos ett lokalt tryckeri. Användes ofta till plakatskyltar. 2 Quote
Fizz Posted February 11 Author Posted February 11 Rätt precis 26 år sen jag svetsade aluminium... Hade glömt hur kul det var.. 😃 Man blir ju sugen på att bygga hela karossen i aluminium... 😆 Fortsatte med lite rörbitar för att bygga "mock up"-länkarmar; 4 av 8 länkarmsfästen på plats; 1 Quote
Fizz Posted February 11 Author Posted February 11 7 av 8 fästen pp plats, nu är det bara att bygga länkarmar... Har man jobbat hårt får man öl, det är sen gammalt.. 2 Quote
Fizz Posted February 12 Author Posted February 12 Man blir peppad att fortsätta.. Nu är det lite toe in eftersom länkarmarna inte är påbörjade än, men runt 25 mm till ramen från däcket... Räcker det? Quote
tpau Posted February 12 Posted February 12 Allt beror ju på hur mycket balongdäck du tänker köra men med hyfsade prestandadäck räcker det med ett finger. /T 1 Quote
Fizz Posted February 12 Author Posted February 12 Då andas jag ut... 😅 Kändes lite tajt, men det ska ju inte flexa supermycket... Quote
Fizz Posted February 29 Author Posted February 29 (edited) Håller på och funderar kring "scrub radius", vad är acceptabelt egentligen? Miatan verkar ha runt 10 mm positiv scrub.. med ET38 på original-fälgarna... Jag skulle vilja gå ner på ET25 och då hamnar scrub på 22 mm ungefär... Edited February 29 by Fizz Quote
Mats Karlsson Posted February 29 Posted February 29 Jag mätte upp min scrub till 15 +/- 3 mm och det var inga problem alls. Tror inte 22 är nåt problem heller, det är mer om du kommer över 30-40 som det verkar bli problem. 1 Quote
Fizz Posted March 10 Author Posted March 10 Styrning på plats... Lite mer än ett finger mellan styrstaget och länkarmen på passagerarsidan, lite mindre än ett finger på förarsidan... 😐 Quote
Fizz Posted March 10 Author Posted March 10 (edited) Hur mycket utrymme behöver det finnas vid max styrutslag och max bump? Passagerarsidan Förarsidan Edited March 10 by Fizz Quote
Fizz Posted March 11 Author Posted March 11 (edited) Medans jag väntar på lite prylar för att förlänga styrstaget så försöker jag mäta bumpsteer.. Tänker jag rätt här, är frågan... Om det är 2 cm avvikelse, och det är 118 cm från lasern till spegeln, och 130 cm från spegeln till väggen, blir det såhär då? 20240311_160203.mp4 Avvikelsen blir mindre om jag "kortar" styrväxeln, (dvs flyttar in den inre leden) nån cm ungefär, men det blir fortfarande lite av en s-kurva på väggen, om än svagare än på filmen.... Nästa steg är att prova att lägga en millimeter bricka under träbitarna för att flytta styrväxeln lite uppåt, se hur det påverkar.... Input om det hela mottages tacksamt.. 😅 Edited March 11 by Fizz Quote
Göran Nilsson Posted March 11 Posted March 11 Hej Du har undre bärarmen lutande uppåt, ska väl va horisontell vid rideheight. På bilderna ser det ut som att styrväxlen är en aning kort, styrvxl ledpunkt skall väl ligga på linjen mellan över och undre bärarmsinfästningen. Jag satte laserpekare på hjulnavet och mätte den horisontella avvikelsen från en vertikal linje vid Max/Min fjädring. 1 Quote
Fizz Posted March 11 Author Posted March 11 Den lutar 3 grader uppåt, så det är ingen stor lutning.. är det helt uppåt väggarna? "Styrväxeln" är i dagsläget placerad där VSUSP placerade den, det ser ut som det är långt ner, men å andra sidan verkar Miatans yttre styrled sitta rätt långt ner... 🤔 Quote
Göran Nilsson Posted March 11 Posted March 11 51 minuter sedan, Fizz sade: Den lutar 3 grader uppåt, så det är ingen stor lutning.. är det helt uppåt väggarna? Är det av något särskilt skäl du vill ha 3 grader ? Strävan är väl att ha en horisontell bärarm vid rideheight när man ändå gör en egen konstruktion. Vad säger din kontrollant? 55 minuter sedan, Fizz sade: "Styrväxeln" är i dagsläget placerad där VSUSP placerade den Om VSUSP placerade styrväxlen borde du väl inte ha någon bumpsteer, eller ? 1 Quote
Fizz Posted March 11 Author Posted March 11 Ska testa och se hur det blir med dem parallella.. Att VSUSP inte är helt exakt tror jag hänger ihop med att mätningarna av spindlarna är svåra att få 100% exakta.. men jag antar att jag flyttar runt tills det blir bra.. Kanske dags att få ut besiktningsmannen, jag har dragit lite på det... Quote
Mats Karlsson Posted March 12 Posted March 12 Jag tror som Göran, sikta på att ha nedre armarna horisontella i rideheight. Det borde ge dig lite mer avstånd mellan styrstag och länkarm med. 10 mm frigång som minst brukar man väl räkna med för att det ska finnas plats för lite flex etc med utan att det tar emot. Hur justerar du camber sen? ska du ha excenterskruv som på Miatan? 1 Quote
Fizz Posted March 12 Author Posted March 12 Camberjusteringen är i det övre inre fästet, shimsa det ut eller in som på gamla jänkare (och nån SAAB med tror jag)... Tror det är lite mer än 10 mm vid ride height, men runt 2 på ena sidan och 3 på den andra, när hjulet pekar utåt... 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.