Jump to content

Byggtråd seven/miata


Recommended Posts

11 minuter sedan, Mats Karlsson sade:

Kolla med Stålhandlarna i Trollhättan, dom kan ta hem det mesta från Tibnors sortiment etc.

Vet du om de börjat ta emot svish/kort? Sist jag handlade där tog de bara kontanter... Det är ju lagom smidigt när man inte har en aning om vad det man handlar kommer att kosta.. 😅 

Dessutom var de rätt dyra (i alla fall på små mängder till privatpersoner), så jag köpte det mesta stålet till ramen i Uddevalla istället...

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Fizz sade:

Vad är bra pris? 🙂 (Och vilken dimension?)

Hydroscand har nån återförsäljare i Trollhättan, det kanske är värt att kolla med dem....

Jag kollade på Ahlsell, och där skulle jag få ge 94 spänn metern (plus moms) för 25x3 ....

Det var billigare än Hydroscand. 
Beror på vilka rabatter man får. 
 

+moms 
 

F04A1B82-2ECF-42F1-A45F-1153BD8FB323.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Fizz sade:

Vet du om de börjat ta emot svish/kort? Sist jag handlade där tog de bara kontanter... Det är ju lagom smidigt när man inte har en aning om vad det man handlar kommer att kosta.. 😅 

Dessutom var de rätt dyra (i alla fall på små mängder till privatpersoner), så jag köpte det mesta stålet till ramen i Uddevalla istället...

Nej det är kontant eller faktura som gäller, jag handlar ju en del där i jobbet så jag kanske får bättre priser pga det men när jag ska ha nåt så vill jag ha det med en gång och det är ju  nära och bra. 🙂

Materialcenter i Väst i Uddevalla har jag också handlat av.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fortsätter att "mocka upp" framvagnen.. 

Har börjat lägga in lite mätvärden i vsusp, men det är ju lite halvknepigt att veta hur rörelserna som visas upplevs i verkligheten.. 

20230415_203054.thumb.JPG.ebeb58fe03229ee93109ceb501074f72.JPG

 

20230415_191018.JPG

20230415_190819.JPG

20230415_200847.JPG

20230415_200854.JPG

20230415_200905.JPG

20230415_203244.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tänk på att styrstagets ledpunkt ska ligga på en linje dragen mellan övre A-armens infästningspunkt och nedre A-armens infästningspunkt. ser på bilderna ut som att du är rätt mycket utanför det. sen bör staget peka lite grann framåt och följa ganska parallellt med den närmsta A-armen 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Styrväxeln måste kortas en bit, så på passagerarsidan sticker den ut alldeles för mycket.. på förarsidan har jag försökt passa in det ungefär, eftersom den sidan blir orörd.. 🙂 

Så det är bra om styrväxeln hamnar bakom linjen mellan styrlederna? Tanken är att göra justerbara preliminära fästen för styrväxeln och testa mig fram först....

Link to comment
Share on other sites

Har försökt flytta runt på det som går enkelt, dvs övre länkarmens längd och inre fäste, men jag kommer inte under 1,8 grader camber gain per 35 mm rörelse... 

Är det helt förkastligt, eller "sikta på 1" betyder att nå 2 är rimligt?

Link to comment
Share on other sites

Testar en annan variant på malltillverkning, träremsor och smältlim..

20230419_201838.thumb.JPG.5e25b91c51ef1dce270b72cd36c98d17.JPG

20230419_202852.thumb.JPG.cb23a92a6650e27496cae587c243a7d1.JPG

 

Nått sånt här tänker jag mig..

Tror att FU-röret blir stående plattjärn istället, och kombinerat fäste för över och undre länkarm;

20230419_203057.thumb.JPG.ecce7814841669f7b45ad83fb4648d22.JPG

20230419_203952.thumb.JPG.43c4a92d1fddf55a554f2b64348aaf1b.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

kollade lite i Herb Adams bok om chassi design, där pratar dom om mellan 0,6-1,6 grader camber gain per tum (25,4 mm) fjädringsväg. och dom verkar sikta på att den inre skärningspunkten för A-armarna ska ligga på ungefär 124 tumfråm mitten på däcket.har faktiskt inte kollat det på mitt bygge, mätt utmed marken.

Edited by Kjelland28
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

124 tum? Fattas det ett komma där? 🤔😀 

 

Tror att jag nöjer mig med ovanstående beräkning, i alla fall tills jag får korta styrväxeln och se ...

 

Har börjat fundera på bakvagnen också.. jag har försökt ta reda på stor spårviddsförändring drivaxlarna klarar av, men det var lättare sagt än gjort... Drivaxlarna sitter ju fast i navet, och med en spärring i diffen, så det borde ju inte vara bra med alltför stora förändringar?

Link to comment
Share on other sites

Generellt så brukar man säga att för en sjua så ska ledpunkterna på nedre A-armen ligga mer eller mindre i våg medans den övre ska peka lite snett neråt inåt. sen är det bra om rollcenter inte rör sig för mycket vid bump. Själv satt jag säkert 100 timmar i CASIM och testade olika infästningspunkter tills rollcenter inte rör sig speciellt mycket. La mitt rollcenter ganska högt eftersom jag vill åka med ganska mjuk fjädring

Edited by Kjelland28
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag håller på och leker runt en del i VSUSP nu, och jag kanske fått nått om bakfoten, men det verkar ju som att ju längre sving-arm man har, desto mer rör sig RC vid bump?

Här är kraftig lutning på övre länkarmen, kort svingarm vilket ger CG på 1,8 ungefär och ett högre RC som inte rör sig så mycket. 12 graders lutning på övre länkarmen

1.thumb.png.60a9ab9342bf6bc49dcf9b69fea8f066.png

 

 

Här är något mindre lutning, längre svingarm, CG på ca 1 grad, lägre RC som rör sig mer .. Vid ca 75 mm av fjädring är RC nästan ute vid motstående hjul .. 7 graders lutning på övre länkarm

2.thumb.png.04d3951abb17f452c7e5bf204ba1eb0b.png

 

Vad skulle vara att föredra?

Edited by Fizz
Link to comment
Share on other sites

Nytt försök, nu har jag ritat upp allt i sketchup och utgått från det .. Vet inte om jag kan få det bättre än så här med rimliga placeringar av inre nedre leden, och Miataspindlarna.. 

Förslagen ovan är helt fel, eftersom jag tänkt fel kring spårvidden på Miatan, vilket betydde att den fysiska upphängningen jag gjort blev för bred .. 

Länk till VSUSP

3.thumb.png.2a028c30aeabcc83ade759930b663dc7.png

Edited by Fizz
Link to comment
Share on other sites

Det jag har gått på är att man vill inte att RC ska fara omkring en massa vid bump och roll samt helst ligga mella 0 och 100 i höjd. Risken med ett rollcenter som rör sig är om jag fattat rätt att bilens beteende kan bli oförutsägbart antar att det blir en form av last växelverkan som kan resultera i släpp och sladd lite okontrollerat. Jag skulle prova att vinkla upp den nedre och ner den övre A-armen lite vid chassi änden och sen se vad som händer, om ditt RC håller sig mer runt mittlinjen.

 

Nedan ser  du din och min framvagn vid 50mm bump

screenshot_93.thumb.jpg.b5650946aca7e9bb026a2fbd4bfca0fd.jpg

 

 

image.thumb.png.a9579a7fea5db4444a13962d6f372d27.png

roll

image.thumb.png.0aa119267a7bbd43bf8bbbd7bbe2e9c6.png

screenshot_95.thumb.jpg.8996e4551ff7be1cff0146ba754a3b9e.jpg

Edited by Kjelland28
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Men borde inte din svingarm bli kortare än 124 tum när instant center hamnar innanför hjulen?

Jag har försökt flytta runt en del, men eftersom min övre led sitter lägre på spindeln än din så blir RC väldigt högt (typ 130-140 mm över marken) när man vinklar ihop länkarmarna lite.. 

Har du en länk till din vsusp?

 

Jag har ju försökt läsa på lite och det verkar som alla har olika åsikter om roll center.. alltifrån att det är superviktigt till totalt ointressant...  😐 😆

Edited by Fizz
Link to comment
Share on other sites

Ops jag hade inte rätt ride height i VSUSP, nedan är rätt bilder på min framvagn 

screenshot_97.thumb.jpg.b70308488106fea88a3fc0b550ccfca0.jpg

screenshot_98.thumb.jpg.f5f543d2277f7a24f420b79c456776ce.jpg

screenshot_99.thumb.jpg.9603ea8d4ccf39f077734dd0dbcf7c33.jpg

Tror man får titta på vinkarna på armarna mest (linjen mellan ledpunkterna), min nedre lutar väldigt svagt upp från chassit mot hjulet och den övre lutar mer uppåt från chassit mot spindelleden sen är det ju så att bilen kommer att rolla runt ditt rollcenter det är ju så det funkar och kraften som rollar bilen är centrifugalkraften som uppstår och vridkraften har sin momentarm mellan RC och bilens TP i höjd läge så med hjälp av dessa kan du styra lite hur mycket bilens ska rolla i kurvor och detta styr i sin tur lite hur hård fjädring du behöver ha. själv har jag gått in för mjuk fjädring med lång fjädringsväg 120 mm totalt min bil ska mest på på gatan men jag vill ändå inte att den välter i kurvorna. Där av mitt lite högre rollcenter. svingarmslängden har jag som sagt inte haft i siktet när jag satte min framvagn. i VSUSP ser den ut att bli 59 tum sen är infästningen för mina övre armar justerbar i höjd så jag kan ändra i efterhand 

Edited by Kjelland28
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

När jag satte min framvagn så gjorde jag det i CASIM där går det att ställa gränsvärden och låta programmet plotta ut vart RC hamnar mellan gränsvärdena för roll och bump. det jag gjorde vara att sitta och flytta runt fästena tills det blev hyfsat stabilt och sen körde jag ytterligare ett varv och tittade på lyftkrafterna vid kurvtagning 🙂

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, Tomas sade:

Här har du en vsusp fil med miata spindlar: Vsusp

Tackar! Vet du om vilken bil det är, och om det går att få tag på byggaren?

Mått "hub to joint" i bilen tvärled låter kort (63 mm), när jag mäter får jag det till 80 mm ... 

20230428_174701.thumb.JPG.1314161b0ec909fb6af07580213985f3.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

On 2023-04-28 at 10:05, Kjelland28 sade:

tror inte det går att hämta längre men i så fall kan du få det av mig tror jag 

 

Jag hittade en nerladdningsbar version, men det är en hel del fält som inte går att ändra i, tex. "uprights"-måtten .. 

Är programmet såpass litet att det går att maila?

Link to comment
Share on other sites

Har bestämt mig för en layout nu, och börjat "mocka upp" det .. 🙂

1.thumb.jpg.e6483da9c5ef05ca561279f450781179.jpg

 

Har också börjat på plåten som ska hålla övre spindelleden!

framre_vre_lnkarm_1.thumb.jpg.4107da9340c67d4ae26b5bd3c2b1af6b.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vad har du för tjocklek på plåten ? Den ser väldigt tjock ut. Kan ju för all del vara en synvilla. Du vill ha lite ofjädrad vikt tänk på det.

Mina nedre med liknande spindelled vinklad 3 grader inåt och 5 bakåt ser ut så här, rören 25x3 plåten är 3 mm och nervikt 15 i innerkant. Jag fick också göra om staget med en ner bockning för det kolliderade med styrstaget lite längre fram i bygget.

A-arm första försöket.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den är ganska tjock, 8 mm, men det mesta av de ska ju bort sen.. tanken är väl att förstärka röret litegrann, det är ju bara 3 mm godstjocklek... Kanske är överdrivet?

Link to comment
Share on other sites

8 mm känns väl tjockt, då bör du nog fasa kanterna och svetsa med halv v-fog på båda sidor så du får bra inträngning?

Jag körde 5 mm plåt på mina nedre länkarmar då min motor är lite tyngre än normalt.

Edited by Mats Karlsson
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kanske ska tänka om helt och hållet och köra på Kjells "modell" ovan .. Jag var så inne på att hitta en passande styrled att använda som övre spindelled att jag inte funderat så mycket på designen av den övre länkarmen .. 🤔

Link to comment
Share on other sites

🙂 Fördelen med att bygga i ett utrymme med flera, man måste städa. 🙂  8 mm behöver du inte ha, 3 -5 mm skulle jag säga. Det som påverkar lite  är vart du sätter stötdämpar/ coilover fästet och ner vik. Böjkrafterna i A-armen verkar från den punkten och utåt. Enklaste sättet att hitta nåt enkelt och lätt är att skissa upp det och sen diskutera det med din besiktningsman. Kolla också upp rörelsevägen på spindelleden så att den inte bottnar innan din fjädring gör det. Jag har av den anledningen vinklat med ringen som leden sitter i bakåt 5 grader ( max caster jag kan ställa är 10 gr)  och inåt 3 grader (siktar på att åka med -1 gr camber) vilket ser ut att vara 1 varv mer in på övre leden och kanske nåt litet shims emellan. Sen har jag flyttat in dom nedre coilover fästena 10 mm jämfört med vad du ser här lite för att mer möta SFROs krav på vinkeln.      

Lite fler bilder 

IMG_20200212_161444861.thumb.jpg.e1c19f12eca651ed1209d5de7a873a69.jpg

IMG_20200212_161509235.thumb.jpg.c080f7e7febd4a85370d16c72bb865c4.jpg

Justerad A- arm för att få frigång från styrleden  den ligger upp och ner på bilden 🙂

IMG_20210206_141642_082.thumb.jpg.793c8f9bc9e15da36c6c36e00289aa3d.jpg

Edited by Kjelland28
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tittar på designen av din bärarm och blir lite fundersam.
Varför ha så tjock plåt? Den kommer inte göra bäarmen starkare för att den är så tjock, den kommer istället att orsaka att alla stress hamnar i linje med där plåten slutar (se övre pilen)
Om man istället tar en tunnare plåt ca 3mm, och gör så att den går från full bredd till och smalna av bakåt, så kommer belastningen på rören fördelas över det avsmalnande partiet (se under små pilarna)
Därmed blir trycket över en given yta på röret mycket lägre, och chansen för brott minskar avsevärt då man inte längre får en så stark brottanvisning.
image.thumb.png.81630125b781f155cc8b6b90c94a50b2.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Daniel du tittar på mina bilder "locost seven old style" slängde in dom som exempel här, de plåtarna är 3 mm. på dessa står coiloverns fäste nära inner kanten därför är plåten rak och nervikt 90 grader 15 mm högt som förstyvning. Tänkte som du men räknade på spänningarna i A-armen och konstaterade att det håller utan problem. så det blev det enkla sättet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 minuter sedan, Kjelland28 sade:

Daniel du tittar på mina bilder "locost seven old style" slängde in dom som exempel här, de plåtarna är 3 mm. på dessa står coiloverns fäste nära inner kanten därför är plåten rak och nervikt 90 grader 15 mm högt som förstyvning. Tänkte som du men räknade på spänningarna i A-armen och konstaterade att det håller utan problem. så det blev det enkla sättet.

Haha, ja det gjorde jag tydligen 😁🤣

Men då har trådägaren lite input iaf o ta in.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Haha, ja det gjorde jag tydligen 😁🤣

Men då har trådägaren lite input iaf o ta in.

Jaja, jag tänkte att jag skulle skriva nått, men hann inte... 😀

All input är bra, sålänge ni inte börjar bråka... 😆

Edited by Fizz
Link to comment
Share on other sites

Angående placering av stötdämpare så är målet att ha cantilever och placera "pushrod"-en allra längst ut mot hjulet, för att minska belastningen på länkarmen... 

Link to comment
Share on other sites

Ok ju närmare hjulet du kommer desto bättre, ger mindre böjbelastning i vertikalled på A-armen. Caterham är väl neråt 20 mm på sina men det kräver nog en del övertalande och räknande innan man får igenom det här med SFRO   

Edited by Kjelland28
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...