Jump to content

Esther 0XX Duratec/MZR


Bronto

Recommended Posts

Hej och välkomna till min projekttråd!

Tycker att det är läge för en ny tråd nu. Jag började för många år sedan attbygga en Esther Seven men det projektet stannade av. Tur var väl kanske det för då var inte planerna att bygga en bil som skulle tävlas med i t.ex roadsport. Det skulle vara turbo och mycket effekt då... Istället kom det andra bilar emellan bland annat en E30 som skulle M50 swapas tillsammans med turbo och visst blev det så men den bilen avyttrades sedan rätt fort. Efter det stod det mest still med bilar och det var dags att studera istället. Efter att studierna var slut köptes en E36 M3 som jag uppdaterade chassiemässigt. Det är en trevlig bil som jag har kvar ännu men som får ett trevligare motorpaket i skrivande stund bestående av en S54.

Men nog om andra bilar. Jag påbörjade arbetet med detta chassiet för några år sedan och har samlat på mig lite delar och byggt i ett väldigt klent tempo. Tanken med bilden är att bygga en bil för gatan men som ska vara konkurrenskraftig i roadsport. Nu har det ju även dykt upp ett par Esther sevens här i projekttråden som jag vet med mig ska gå i roadsport vilket ökar motivationen. 

 

Så här ser den tänkta specen ut för bilen: 

Chassie:

Esther ram med en något modifierad framvagnsgeometri gentemot Esther. 

De-Dion bakaxel.

Rallydesign främre spindlar med E30 hjullager och Wilwood Powerlite.

Stående pedalställ i aluminium.

Nitron R1 ( Vad jag bestämt mig för i dagsläget ). 

Motor/drivlina:

Mazda MZR/Duratec. Troligtvis relativt standard maskin till en början förutom ITB:s och grenrör.. 

Raceline torrsump.

Raceline Compact Bellhouse.

Ford Type 9 med en trevligare drevats. Behöver få tag i någon gammal låda idag så att jag kan måtta in motor och bygga motorfästen. 

Ford Sierra 7” diff.

ECU/Elsystem:

ECU Master EMU Black.

ECU Master PMU.

Dash 2 Pro 

 

Ett stycke MZR/Duratec

93F57A7D-40FD-49A2-A54B-9C560E10C82D.jpeg

E7BB5076-B6E4-4C6E-8C46-BB84B5C6346A.jpeg

D74AFC31-1966-4B19-AD9D-351E7584E730.jpeg

 

Helsvetsad ram.

1DA01FD8-ACB6-42F5-89E0-600656391606.jpeg

0C08FB04-EBF1-4382-B43A-4176E55C942B.jpeg

Framvagn med fastpunktade infästningar..

Framvagn.1.thumb.jpg.7727bfd46a99c361b8f804a6ca18f67d.jpg

Infästningar för en delad bakaxel.

1115380363_Bakre.brarmsinfstningar.1.thumb.jpg.fb97f7e868188c31839e936e1a46d0f1.jpg

1514864887_Bakre.brarmsinfstningar.2.thumb.jpg.b76d387a998ca18413f07886d6484290.jpg

Infästning för huvudbåge fastpunktad.

1345576129_Infstning_bur.2.thumb.jpg.c0dd60cb1844784fc1b0fdb2c2d739e1.jpg

 

 

 

Edited by Bronto
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Göran Nilsson sade:

Snyggt jobb du gör, har du Tig-svetsat allt i ramen ?

Du måste upplysa en okunnig - Vad är RoadSport ?

Tackar, japp allt är tigsvetsat ! Jag fick fuska någonstans och ta fram migsvetsen för jag fick fysiskt inte plats med huvud och hjälm för att tig svetsa. 🙂 

1 timme sedan, Morty sade:

Snyggt bygge och Duratec är ett bra val som passar fint in i Roadsport A.
 

Göran, här hittar du mer info om Roadsport; SPVM

Tackar, japp tror att det kommer att bli en trevlig maskin så småningom. Ska hitta en trevlig växellåda med så ska det nog bli bra.

Edited by Bronto
Link to comment
Share on other sites

Sadev gör fina växellådor till våra bilar 😊

mitt svänghjul väger ca 2900g, kopplingen är en 7,25” Tilton Cerametallic enkelskivig och väger (tryckplatta) 1800g plus (lamell) 600g 

Finns nog bild på det i min byggtråd (som för övrigt är väldigt dåligt uppdaterad...)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 2020-01-23 at 23:19, vedde sade:

Kul, vilken storlek och årsmodell är det på MZR:en?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

Hej ! 

Jag är osäker på årsmodell. Den är köpt som en crate engine i England av en kille som byggde seven där. Men det är en 2liters. 

Link to comment
Share on other sites

Samma som min då, men lite nyare. Min är 2003 utan VVT men sen med lite godis i 🤩. Jag kör RX8 lådan som jag tycker är väldigt trevlig och håller för lite pulver om det är den vägen du vill gå.

/Vedde

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Har stoppat i motorn i chassit och ritat upp motorfästerna. Jag väntar dock fortfarande på ett de Dion rör från en volvo 360 som jag skulle få köpa men säljaren har inte demonterat det ännu... När jag fått hem röret kan jag rita upp dem sista bitarna som ska skäras. 

Så under tiden har jag gett mig på lite plåt. Kul att försöka lära sig något nytt. Dumt att börja med dem svåraste plåtarna kanske men resten går väl förhoppningsvis lättare då. 😎

7875D758-5D90-4609-9DFC-99EF7B5FA16B.jpeg

75E94355-3A98-487E-9693-4D064D55D4EF.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 2020-01-18 at 18:46, Bronto sade:

Så här ser den tänkta specen ut för bilen: 

Ford Type 9 med en trevligare drevats. Behöver få tag i någon gammal låda idag så att jag kan måtta in motor och bygga motorfästen. 

Ford Sierra 7” diff.

 

 

Det är en gammal rally låda du söker då 😉 lång 1:a sent tätt mellan stegen.

Hur långt har du hunnit med fästet för diffklumpen? passa på att göra det bredare så att

du kan köra med 7-1/2" om du vill senare det är bara bredden på 2 av fästpunkterna som skiljer.

Distanshylsor om man kör med 7" och utan med 7-1/2" 

 

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Lite till har nu hänt. Jag har mest handlat prylar till bilen i och med det hyfsat låga pundet. 

Jag hoppas på att kunna göra en första byggbesiktning inom en månad för att sedan kunna plåtklädda bilen. Jag planerar för en provkörning av bilen 2021. 

Jag har även en rakskuren drevsats samt diff från tracsport (SP Components) som är påväg hem från England. Drevsatsen ska ingen type 9 låda som jag köpt av en forumsmedlem.

Bälten fälgar m.m. är också på ingång för att få ihop allt. Jag valde att gå på Avon ZZR 215/55-13 som monteras på 8” breda Compomotive CXR fälgar runt om. 

 

A5D860AB-7A05-4014-98B8-18332DFBB974.jpeg

0D760F88-CA0C-4D39-970E-2DC26C22D7B1.jpeg

6289A6AB-AAC3-4D61-AD63-9766F0A7151A.jpeg

19C53240-61CB-4AFE-9072-7B48A8007883.jpeg

ECB66E23-A90B-4033-9AD3-2DBC7057B44E.jpeg

  • Like 6
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
14 timmar sedan, Mikael Nordin sade:

Ok.

Hur är dessa i kvaliten gämnfört med tex Kitcardirect?

Vad fick du betala för dessa? Du har 13” hjul, eller?

Jag betalde priset som står på deras hemsida vid aktuell valutakurs. 

Jag vet inte hur dem står sig mot kitcardirects produkter. Har inte köpt något från dem. Men dem jag har från meteor motorsport är nästan i tunnaste laget. Fint gjorda och skarven bak vid radien på skärmarna är jätte fin. Men som sagt dem är tuna. Finns en risk att dem vill fladdra fram skulle jag tro. 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-01-19 at 00:03, Morty sade:

Sadev gör fina växellådor till våra bilar 😊

mitt svänghjul väger ca 2900g, kopplingen är en 7,25” Tilton Cerametallic enkelskivig och väger (tryckplatta) 1800g plus (lamell) 600g 

Finns nog bild på det i min byggtråd (som för övrigt är väldigt dåligt uppdaterad...)

Hur får man tag på dessa herrar för växellåda?

Link to comment
Share on other sites

Hej Bronto,

Snyggt bygge!!

Funderar på hur du skall lösa Rallydesign spindlarna med E30 hjullager - Får du bromsskivan att linjera med oket?

Jag är i samma läge, men tänkte använda mondeo hjullager (4/108 hjul), men hittar ingen bromsskiva med rätt offset.

Mvh

Tomas

Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, Leffe sade:

Hur får man tag på dessa herrar för växellåda?

Hej!

vill du köpa Sadev så hittar du dem hos Hansen motorsport. Fina lådor. Jag hade gärna köpt en men det ryms inte i budgeten nu. Förhoppningsvis så kan det bli en på längre sikt.

http://www.hansen-motorsport.se/default.aspx

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Zepp71 sade:

Hej Bronto,

Snyggt bygge!!

Funderar på hur du skall lösa Rallydesign spindlarna med E30 hjullager - Får du bromsskivan att linjera med oket?

Jag är i samma läge, men tänkte använda mondeo hjullager (4/108 hjul), men hittar ingen bromsskiva med rätt offset.

Mvh

Tomas

Hej! 
 

Jag hade först E30 hjullager men har nya adaptrar för Mondeo lager nu. 
 

Jag använder willwoods skivor så jag har anpassade bells för det. Men tror att det går att hitta skivor om man letar. 🙂 

Link to comment
Share on other sites

Vilka spindlar är det fram? Är det Taunus eller Cortina geometri? Det gick inte igenom hos SFRO för ett par år sen- kan vara värt att kolla. Vad har du för Uprights bak? Såg väldigt fina ut.

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, vedde sade:

Vilka spindlar är det fram? Är det Taunus eller Cortina geometri? Det gick inte igenom hos SFRO för ett par år sen- kan vara värt att kolla. Vad har du för Uprights bak? Såg väldigt fina ut.

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 

Hej ! 

Spindelkroppen bygger på cortina geometri. Men först hade jag e30 hjullager för att få ned styrradien. Nu har jag dock bytt till Mondeo bakhjulslager. Betydligt mycket lägre styrradie än med rallydesigns aluhubbar. 

Bak är en egen historia i skuren 7075 T6. 

 

02BCCA64-4AF8-4AED-845F-8A6BB5C6099E.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
4 timmar sedan, Mats Karlsson sade:

Märkligt att du fått igenom ledlager överallt när jag inte fick ha det på ett ställe.  Men du kanske inte har besiktat via SFRO?

Nä, jag har valt att inte köra besiktningen via SFRO. 

TESTA är väl inte heller förtjusta i ledlager, men Ledlager av god kvalite och dammtätningar var ok. Men det var ändå en avrådan på ledlager.

Men jag ser inte problemet med att köra med ledlager om man använder av god kvalite. Jag köper inte riktigt komfortfrågan. Bilen ska mest rulla på bana och kanske 100-200mil gata om året. Köra seven gör man ju för känslan att sitta öppet och nära asfalten. Det ska kännas. 😎

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Enligt min besiktningsman hade det inget med komfort att göra utan mer med utmattning och att en annan framtida ägare som inte är byggaren inte har koll på underhåll och livslängd etc. Jag fick inte ha ledlager eller plastbussningar utan det skulle vara gummi/polyuretan i minst ena änden av länkarmarna.

Link to comment
Share on other sites

48 minuter sedan, therealpinto sade:

Det var ingen kommentar om att alla inre ledpunkter i bakvagnen sitter i single shear?

Det ser jag som en större risk än ledlager i sig.

Gustaf

Hej! 
 

det gör dem inte längre. Bilden du tänker på ovan var innan plåtarna kommit på plats. 
 

 

ED7472E0-9A9D-4FDF-A73D-6143F1C405F4.jpeg

Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, Morty sade:

Jag upplever inte att komforten blev sämre med ledlager än poly.bussningar. Komforten i min bil har mest påverkats av fjädersättning och hur jag ställer dämparna. 

Jag har inte heller upplevt ledlager som ett problem tidigare. Har alu och ledlager överallt i min m3a och trivs kanon med det. 

Men det är ju en förklaring man ofta får när det ska avrådas från ledlager. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

med ledlager så måste rörelsegeometrin ( paralell rörelse) stämma till 100% annars så kommer 

utmattningproblemen snart ,med uretan eller gummi så har man en mkt mer tolerans för detta.

Om man inte kan förstå detta så kanske man ska tänka en gång till 😉

inom racingen så används ju mkt ledlager och iom att framförallt rörramschassien inte är 100% fria ifrån flex så slits dom fort om dom inte brister.

Har tävlat i en del år och ledlager håller inte en hel säsong utan byts med jämna mellarum. 

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, therealpinto sade:

Snyggt, bra lösning!

Gustaf

Jo men jag tror att det ska fungera bra. Tanken är att svarva hylsor som konar mot uniballsen. Stora änden mot nedre svetshylsan samt mot övre plåten för att få det stabilt. Sedan kan jag byta hylsor om jag vill justera rollcenter samt anti dive/squat. 

Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, Jörgen sade:

med ledlager så måste rörelsegeometrin ( paralell rörelse) stämma till 100% annars så kommer 

utmattningproblemen snart ,med uretan eller gummi så har man en mkt mer tolerans för detta.

Om man inte kan förstå detta så kanske man ska tänka en gång till 😉

inom racingen så används ju mkt ledlager och iom att framförallt rörramschassien inte är 100% fria ifrån flex så slits dom fort om dom inte brister.

Har tävlat i en del år och ledlager håller inte en hel säsong utan byts med jämna mellarum. 

Du får gärna utveckla dit svar vad gäller att dem haft en livslängd kortare än en säsong. 🙂

Vad har du tävlat med för bil? Storlek på uniballs som använts samt vilket fabrikat på uniball? Hur har dem suttit monterade? Tagit dem höga lasterna radiellt eller axiellt? Vikt på bil samt däck är också intressant.  

Som du säkert förstår så räknar inte jag med att saker ska hålla i en oändlighet utan att allt är en förbrukningsvara.

Mvh Rasmus 

Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, Jörgen sade:

med ledlager så måste rörelsegeometrin ( paralell rörelse) stämma till 100% annars så kommer 

utmattningproblemen snart ,med uretan eller gummi så har man en mkt mer tolerans för detta.

Om man inte kan förstå detta så kanske man ska tänka en gång till 😉

inom racingen så används ju mkt ledlager och iom att framförallt rörramschassien inte är 100% fria ifrån flex så slits dom fort om dom inte brister.

Har tävlat i en del år och ledlager håller inte en hel säsong utan byts med jämna mellarum. 

Nu har ju såklart alla sina egna referenser på vad en säsong innebär 😊...

De erfarenheter som vi har ifrån dessa lösningar baserat på återkommande empiriska försök (kombinerat med Esther chassin) är att vi absolut inte behöver byta ut ledlager med den intervallen du nämner. 

Den enda gången vi har behövt byta ett ledlager (bortsett från när en bil blivit krockad..🙄) var när det hade monterats ett lager som uppskattningsvis hade en 50% tunnare lagerdel  än dom som vanligtvis monterades på en Esther i Kalmar trakten. 

Hade man behövt byta med den frekvensen du nämner skulle jag också avråda alla glada amatörer som oss själva att använda en sådan lösning, det är inte hållbart.

Men i detta fallet där rätt prylar kommer användas så tror jag inte vi behöver vara oroliga för varken nuvarande eller en potentiell nästkommande ägare. 

Fotnot: snälla be inte huvudpersonen här att tänka om, det har han gjort i många många år redan och nu äntligen händer det mycket och det går snabbt 😉👌 

Vi ser fram emot shakedown 2021! 



 

Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, Jörgen sade:

med ledlager så måste rörelsegeometrin ( paralell rörelse) stämma till 100% annars så kommer 

utmattningproblemen snart ,med uretan eller gummi så har man en mkt mer tolerans för detta.

Om man inte kan förstå detta så kanske man ska tänka en gång till 😉

inom racingen så används ju mkt ledlager och iom att framförallt rörramschassien inte är 100% fria ifrån flex så slits dom fort om dom inte brister.

Har tävlat i en del år och ledlager håller inte en hel säsong utan byts med jämna mellarum. 

Här håller jag inte med dig. Till skillnad från t.ex. poly.bussningar är ledlager väldigt förlåtande för ev ”missaligment” i hjulupphängningens rörelse. Detta givetvis om lederna sitter rätt monterade. Koppla bort dämparen på en hjulupphängning och för hjulupphängningen upp och ner och jämför, så märker du direkt vilken som löper lättast.
Ledlager slits precis som allt annat och smuts är en sådan faktor som spelar roll för just ledlager. Om ledlagret/länkhuvudet brister är det underdimensionerat och inte ledlagrets fel. Jag har kört med öppna ledlager på min bil i 10 år och har bytt ut de som börjar visa tendens till glapp. I något enstaka fall har jag fått byta efter tre säsonger, men vanligtvis håller de lätt 5-6 säsonger utan problem.  
Alla chassi flexar och det är först när du tar upp en rörelse i leden som den inte är designad för som det blir problem.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fick även den känslan när jag byggde min bil. Hade kontakt först med en besktningsman som senare slutade och den andra som tog vid hade en helt annan inställning och uppfattning om hur en bil skulle byggas. Gustaf som är bollplank här på forumet och på andra forum är den SFRO-man som har det jag upplever som mest konsekvent och med ett logiskt tänkande. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...