Bronto Posted January 18, 2020 Posted January 18, 2020 (edited) Hej och vĂ€lkomna till min projekttrĂ„d! Tycker att det Ă€r lĂ€ge för en ny trĂ„d nu. Jag började för mĂ„nga Ă„r sedan attbygga en Esther Seven men det projektet stannade av. Tur var vĂ€l kanske det för dĂ„ var inte planerna att bygga en bil som skulle tĂ€vlas med i t.ex roadsport. Det skulle vara turbo och mycket effekt dĂ„... IstĂ€llet kom det andra bilar emellan bland annat en E30 som skulle M50 swapas tillsammans med turbo och visst blev det sĂ„ men den bilen avyttrades sedan rĂ€tt fort. Efter det stod det mest still med bilar och det var dags att studera istĂ€llet. Efter att studierna var slut köptes en E36 M3 som jag uppdaterade chassiemĂ€ssigt. Det Ă€r en trevlig bil som jag har kvar Ă€nnu men som fĂ„r ett trevligare motorpaket i skrivande stund bestĂ„ende av en S54. Men nog om andra bilar. Jag pĂ„började arbetet med detta chassiet för nĂ„gra Ă„r sedan och har samlat pĂ„ mig lite delar och byggt i ett vĂ€ldigt klent tempo. Tanken med bilden Ă€r att bygga en bil för gatan men som ska vara konkurrenskraftig i roadsport. Nu har det ju Ă€ven dykt upp ett par Esther sevens hĂ€r i projekttrĂ„den som jag vet med mig ska gĂ„ i roadsport vilket ökar motivationen.  SĂ„ hĂ€r ser den tĂ€nkta specen ut för bilen: Chassie: Esther ram med en nĂ„got modifierad framvagnsgeometri gentemot Esther. De-Dion bakaxel. Rallydesign frĂ€mre spindlar med E30 hjullager och Wilwood Powerlite. StĂ„ende pedalstĂ€ll i aluminium. Nitron R1 ( Vad jag bestĂ€mt mig för i dagslĂ€get ). Motor/drivlina: Mazda MZR/Duratec. Troligtvis relativt standard maskin till en början förutom ITB:s och grenrör.. Raceline torrsump. Raceline Compact Bellhouse. Ford Type 9 med en trevligare drevats. Behöver fĂ„ tag i nĂ„gon gammal lĂ„da idag sĂ„ att jag kan mĂ„tta in motor och bygga motorfĂ€sten. Ford Sierra 7â diff. ECU/Elsystem: ECU Master EMU Black. ECU Master PMU. Dash 2 Pro  Ett stycke MZR/Duratec  Helsvetsad ram. Framvagn med fastpunktade infĂ€stningar.. InfĂ€stningar för en delad bakaxel. InfĂ€stning för huvudbĂ„ge fastpunktad.    Edited November 5, 2020 by Bronto 4 Quote
Göran Nilsson Posted January 18, 2020 Posted January 18, 2020 Snyggt jobb du gör, har du Tig-svetsat allt i ramen ? Du mÄste upplysa en okunnig - Vad Àr RoadSport ? Quote
Morty Posted January 18, 2020 Posted January 18, 2020 Snyggt bygge och Duratec Àr ett bra val som passar fint in i Roadsport A.  Göran, hÀr hittar du mer info om Roadsport; SPVM Quote
Bronto Posted January 18, 2020 Author Posted January 18, 2020 (edited) 3 timmar sedan, Göran Nilsson sade: Snyggt jobb du gör, har du Tig-svetsat allt i ramen ? Du mĂ„ste upplysa en okunnig - Vad Ă€r RoadSport ? Tackar, japp allt Ă€r tigsvetsat ! Jag fick fuska nĂ„gonstans och ta fram migsvetsen för jag fick fysiskt inte plats med huvud och hjĂ€lm för att tig svetsa. đ 1 timme sedan, Morty sade: Snyggt bygge och Duratec Ă€r ett bra val som passar fint in i Roadsport A.  Göran, hĂ€r hittar du mer info om Roadsport; SPVM Tackar, japp tror att det kommer att bli en trevlig maskin sĂ„ smĂ„ningom. Ska hitta en trevlig vĂ€xellĂ„da med sĂ„ ska det nog bli bra. Edited January 18, 2020 by Bronto Quote
Morty Posted January 18, 2020 Posted January 18, 2020 Sadev gör fina vĂ€xellĂ„dor till vĂ„ra bilar đ mitt svĂ€nghjul vĂ€ger ca 2900g, kopplingen Ă€r en 7,25â Tilton Cerametallic enkelskivig och vĂ€ger (tryckplatta) 1800g plus (lamell) 600g Finns nog bild pĂ„ det i min byggtrĂ„d (som för övrigt Ă€r vĂ€ldigt dĂ„ligt uppdaterad...) Quote
vedde Posted January 23, 2020 Posted January 23, 2020 Kul, vilken storlek och Ärsmodell Àr det pÄ MZR:en?Skickat frÄn min SM-G960F via Tapatalk Quote
Bronto Posted February 9, 2020 Author Posted February 9, 2020 On 2020-01-23 at 23:19, vedde sade: Kul, vilken storlek och Ärsmodell Àr det pÄ MZR:en? Skickat frÄn min SM-G960F via Tapatalk  Hej ! Jag Àr osÀker pÄ Ärsmodell. Den Àr köpt som en crate engine i England av en kille som byggde seven dÀr. Men det Àr en 2liters. Quote
vedde Posted February 11, 2020 Posted February 11, 2020 Samma som min dĂ„, men lite nyare. Min Ă€r 2003 utan VVT men sen med lite godis i đ€©. Jag kör RX8 lĂ„dan som jag tycker Ă€r vĂ€ldigt trevlig och hĂ„ller för lite pulver om det Ă€r den vĂ€gen du vill gĂ„. /Vedde Quote
Bronto Posted August 14, 2020 Author Posted August 14, 2020 Har stoppat i motorn i chassit och ritat upp motorfĂ€sterna. Jag vĂ€ntar dock fortfarande pĂ„ ett de Dion rör frĂ„n en volvo 360 som jag skulle fĂ„ köpa men sĂ€ljaren har inte demonterat det Ă€nnu... NĂ€r jag fĂ„tt hem röret kan jag rita upp dem sista bitarna som ska skĂ€ras. SĂ„ under tiden har jag gett mig pĂ„ lite plĂ„t. Kul att försöka lĂ€ra sig nĂ„got nytt. Dumt att börja med dem svĂ„raste plĂ„tarna kanske men resten gĂ„r vĂ€l förhoppningsvis lĂ€ttare dĂ„. đ 2 Quote
super7 Posted August 15, 2020 Posted August 15, 2020 On 2020-01-18 at 18:46, Bronto sade: SĂ„ hĂ€r ser den tĂ€nkta specen ut för bilen: Ford Type 9 med en trevligare drevats. Behöver fĂ„ tag i nĂ„gon gammal lĂ„da idag sĂ„ att jag kan mĂ„tta in motor och bygga motorfĂ€sten. Ford Sierra 7â diff.   Det Ă€r en gammal rally lĂ„da du söker dĂ„ đ lĂ„ng 1:a sent tĂ€tt mellan stegen. Hur lĂ„ngt har du hunnit med fĂ€stet för diffklumpen? passa pĂ„ att göra det bredare sĂ„ att du kan köra med 7-1/2" om du vill senare det Ă€r bara bredden pĂ„ 2 av fĂ€stpunkterna som skiljer. Distanshylsor om man kör med 7" och utan med 7-1/2"  //Nisse Quote
vedde Posted August 23, 2020 Posted August 23, 2020 Jag har en 7 1/2" obromsag sierra diff till salu se under sÀljes om du Àr inresserad.Skickat frÄn min SM-G960F via Tapatalk Quote
Bronto Posted November 4, 2020 Author Posted November 4, 2020 Lite till har nu hĂ€nt. Jag har mest handlat prylar till bilen i och med det hyfsat lĂ„ga pundet. Jag hoppas pĂ„ att kunna göra en första byggbesiktning inom en mĂ„nad för att sedan kunna plĂ„tklĂ€dda bilen. Jag planerar för en provkörning av bilen 2021. Jag har Ă€ven en rakskuren drevsats samt diff frĂ„n tracsport (SP Components) som Ă€r pĂ„vĂ€g hem frĂ„n England. Drevsatsen ska ingen type 9 lĂ„da som jag köpt av en forumsmedlem. BĂ€lten fĂ€lgar m.m. Ă€r ocksĂ„ pĂ„ ingĂ„ng för att fĂ„ ihop allt. Jag valde att gĂ„ pĂ„ Avon ZZR 215/55-13 som monteras pĂ„ 8â breda Compomotive CXR fĂ€lgar runt om.  6 1 Quote
Bronto Posted November 6, 2020 Author Posted November 6, 2020 Idag punktade jag ihop lite bitar efter jobbet. I helgen sitter motorn fast och Àven sÄ diffen. efter det kan bakvagn ta form och kardanen bestÀllas. 4 Quote
Bronto Posted November 20, 2020 Author Posted November 20, 2020 Första byggbesiktningen bokad om ca tre veckor. 3 Quote
Bronto Posted November 20, 2020 Author Posted November 20, 2020 2 timmar sedan, Mikael Nordin sade: Var köpte du skÀrmarna fram? Hej ! Jag har handlat dessa hos Meteor motorsport i England. https://www.meteormotorsport.com/shop/caterham/aeroscreens-carbon/carbon-csr-cycle-wings/ Quote
Mikael Nordin Posted November 21, 2020 Posted November 21, 2020 Ok. Hur Ă€r dessa i kvaliten gĂ€mnfört med tex Kitcardirect? Vad fick du betala för dessa? Du har 13â hjul, eller? Quote
Bronto Posted November 21, 2020 Author Posted November 21, 2020 14 timmar sedan, Mikael Nordin sade: Ok. Hur Ă€r dessa i kvaliten gĂ€mnfört med tex Kitcardirect? Vad fick du betala för dessa? Du har 13â hjul, eller? Jag betalde priset som stĂ„r pĂ„ deras hemsida vid aktuell valutakurs. Jag vet inte hur dem stĂ„r sig mot kitcardirects produkter. Har inte köpt nĂ„got frĂ„n dem. Men dem jag har frĂ„n meteor motorsport Ă€r nĂ€stan i tunnaste laget. Fint gjorda och skarven bak vid radien pĂ„ skĂ€rmarna Ă€r jĂ€tte fin. Men som sagt dem Ă€r tuna. Finns en risk att dem vill fladdra fram skulle jag tro. Quote
Leffe Posted November 24, 2020 Posted November 24, 2020 On 2020-01-19 at 00:03, Morty sade: Sadev gör fina vĂ€xellĂ„dor till vĂ„ra bilar đ mitt svĂ€nghjul vĂ€ger ca 2900g, kopplingen Ă€r en 7,25â Tilton Cerametallic enkelskivig och vĂ€ger (tryckplatta) 1800g plus (lamell) 600g Finns nog bild pĂ„ det i min byggtrĂ„d (som för övrigt Ă€r vĂ€ldigt dĂ„ligt uppdaterad...) Hur fĂ„r man tag pĂ„ dessa herrar för vĂ€xellĂ„da? Quote
Zepp71 Posted November 24, 2020 Posted November 24, 2020 Hej Bronto, Snyggt bygge!! Funderar pÄ hur du skall lösa Rallydesign spindlarna med E30 hjullager - FÄr du bromsskivan att linjera med oket? Jag Àr i samma lÀge, men tÀnkte anvÀnda mondeo hjullager (4/108 hjul), men hittar ingen bromsskiva med rÀtt offset. Mvh Tomas Quote
Bronto Posted November 24, 2020 Author Posted November 24, 2020 5 timmar sedan, Leffe sade: Hur fÄr man tag pÄ dessa herrar för vÀxellÄda? Hej! vill du köpa Sadev sÄ hittar du dem hos Hansen motorsport. Fina lÄdor. Jag hade gÀrna köpt en men det ryms inte i budgeten nu. Förhoppningsvis sÄ kan det bli en pÄ lÀngre sikt. http://www.hansen-motorsport.se/default.aspx 1 Quote
Bronto Posted November 24, 2020 Author Posted November 24, 2020 On 2020-11-22 at 23:56, Morty sade: Snyggt đđ Tackar ! đ Quote
Bronto Posted November 24, 2020 Author Posted November 24, 2020 3 timmar sedan, Zepp71 sade: Hej Bronto, Snyggt bygge!! Funderar pĂ„ hur du skall lösa Rallydesign spindlarna med E30 hjullager - FĂ„r du bromsskivan att linjera med oket? Jag Ă€r i samma lĂ€ge, men tĂ€nkte anvĂ€nda mondeo hjullager (4/108 hjul), men hittar ingen bromsskiva med rĂ€tt offset. Mvh Tomas Hej!  Jag hade först E30 hjullager men har nya adaptrar för Mondeo lager nu.  Jag anvĂ€nder willwoods skivor sĂ„ jag har anpassade bells för det. Men tror att det gĂ„r att hitta skivor om man letar. đ Quote
Tomas Posted November 25, 2020 Posted November 25, 2020 Snyggt bygge! Vilket hjullager anvÀnder du bak? Quote
vedde Posted November 25, 2020 Posted November 25, 2020 Vilka spindlar Ă€r det fram? Ăr det Taunus eller Cortina geometri? Det gick inte igenom hos SFRO för ett par Ă„r sen- kan vara vĂ€rt att kolla. Vad har du för Uprights bak? SĂ„g vĂ€ldigt fina ut.Skickat frĂ„n min SM-G986B via Tapatalk Quote
Bronto Posted November 25, 2020 Author Posted November 25, 2020 16 timmar sedan, Tomas sade: Snyggt bygge! Vilket hjullager anvÀnder du bak? Hej ! Bak anvÀnder jag hjullager frÄn caterham. Quote
Bronto Posted November 25, 2020 Author Posted November 25, 2020 9 timmar sedan, vedde sade: Vilka spindlar Ă€r det fram? Ăr det Taunus eller Cortina geometri? Det gick inte igenom hos SFRO för ett par Ă„r sen- kan vara vĂ€rt att kolla. Vad har du för Uprights bak? SĂ„g vĂ€ldigt fina ut. Skickat frĂ„n min SM-G986B via Tapatalk  Hej ! Spindelkroppen bygger pĂ„ cortina geometri. Men först hade jag e30 hjullager för att fĂ„ ned styrradien. Nu har jag dock bytt till Mondeo bakhjulslager. Betydligt mycket lĂ€gre styrradie Ă€n med rallydesigns aluhubbar. Bak Ă€r en egen historia i skuren 7075 T6.  Quote
Bronto Posted November 26, 2020 Author Posted November 26, 2020 Jag ska vÀl Àven sÀga det att det blev inte de Dion bak. Det blev en delad axel Àven dÀr.  4 1 Quote
Bronto Posted December 16, 2020 Author Posted December 16, 2020 Byggbesiktningen avklarad. Nu ska den plockas med för lackering av ram. Ramen ska lackeras innan jul sÄ att plÄtjobben kan pÄbörjas under julhelgen. 5 Quote
Mats Karlsson Posted December 16, 2020 Posted December 16, 2020 MÀrkligt att du fÄtt igenom ledlager överallt nÀr jag inte fick ha det pÄ ett stÀlle.  Men du kanske inte har besiktat via SFRO? Quote
Bronto Posted December 16, 2020 Author Posted December 16, 2020 4 timmar sedan, Mats Karlsson sade: MĂ€rkligt att du fĂ„tt igenom ledlager överallt nĂ€r jag inte fick ha det pĂ„ ett stĂ€lle.  Men du kanske inte har besiktat via SFRO? NĂ€, jag har valt att inte köra besiktningen via SFRO. TESTA Ă€r vĂ€l inte heller förtjusta i ledlager, men Ledlager av god kvalite och dammtĂ€tningar var ok. Men det var Ă€ndĂ„ en avrĂ„dan pĂ„ ledlager. Men jag ser inte problemet med att köra med ledlager om man anvĂ€nder av god kvalite. Jag köper inte riktigt komfortfrĂ„gan. Bilen ska mest rulla pĂ„ bana och kanske 100-200mil gata om Ă„ret. Köra seven gör man ju för kĂ€nslan att sitta öppet och nĂ€ra asfalten. Det ska kĂ€nnas. đ 2 Quote
Bronto Posted December 16, 2020 Author Posted December 16, 2020 6 timmar sedan, Morty sade: Det kommer bli bra đ  4 timmar sedan, Tomas sade: Mycket fint bygge! Tackar. Jag hoppas ocksĂ„ att detta ska bli bra. đŹ Quote
Morty Posted December 16, 2020 Posted December 16, 2020 Jag upplever inte att komforten blev sÀmre med ledlager Àn poly.bussningar. Komforten i min bil har mest pÄverkats av fjÀdersÀttning och hur jag stÀller dÀmparna. 1 Quote
Mats Karlsson Posted December 16, 2020 Posted December 16, 2020 Enligt min besiktningsman hade det inget med komfort att göra utan mer med utmattning och att en annan framtida Àgare som inte Àr byggaren inte har koll pÄ underhÄll och livslÀngd etc. Jag fick inte ha ledlager eller plastbussningar utan det skulle vara gummi/polyuretan i minst ena Ànden av lÀnkarmarna. Quote
therealpinto Posted December 16, 2020 Posted December 16, 2020 (edited) Det var ingen kommentar om att alla inre ledpunkter i bakvagnen sitter i single shear? Det ser jag som en större risk Àn ledlager i sig. Gustaf Edited December 16, 2020 by therealpinto Quote
Bronto Posted December 16, 2020 Author Posted December 16, 2020 48 minuter sedan, therealpinto sade: Det var ingen kommentar om att alla inre ledpunkter i bakvagnen sitter i single shear? Det ser jag som en större risk Àn ledlager i sig. Gustaf Hej!  det gör dem inte lÀngre. Bilden du tÀnker pÄ ovan var innan plÄtarna kommit pÄ plats.   Quote
Bronto Posted December 16, 2020 Author Posted December 16, 2020 6 timmar sedan, Morty sade: Jag upplever inte att komforten blev sÀmre med ledlager Àn poly.bussningar. Komforten i min bil har mest pÄverkats av fjÀdersÀttning och hur jag stÀller dÀmparna. Jag har inte heller upplevt ledlager som ett problem tidigare. Har alu och ledlager överallt i min m3a och trivs kanon med det. Men det Àr ju en förklaring man ofta fÄr nÀr det ska avrÄdas frÄn ledlager. 1 Quote
Jörgen Posted December 17, 2020 Posted December 17, 2020 med ledlager sĂ„ mĂ„ste rörelsegeometrin ( paralell rörelse) stĂ€mma till 100% annars sĂ„ kommer utmattningproblemen snart ,med uretan eller gummi sĂ„ har man en mkt mer tolerans för detta. Om man inte kan förstĂ„ detta sĂ„ kanske man ska tĂ€nka en gĂ„ng till đ inom racingen sĂ„ anvĂ€nds ju mkt ledlager och iom att framförallt rörramschassien inte Ă€r 100% fria ifrĂ„n flex sĂ„ slits dom fort om dom inte brister. Har tĂ€vlat i en del Ă„r och ledlager hĂ„ller inte en hel sĂ€song utan byts med jĂ€mna mellarum. Quote
therealpinto Posted December 17, 2020 Posted December 17, 2020 11 timmar sedan, Bronto sade: Hej!  det gör dem inte lÀngre. Bilden du tÀnker pÄ ovan var innan plÄtarna kommit pÄ plats.  Snyggt, bra lösning! Gustaf Quote
Bronto Posted December 17, 2020 Author Posted December 17, 2020 3 timmar sedan, therealpinto sade: Snyggt, bra lösning! Gustaf Jo men jag tror att det ska fungera bra. Tanken Àr att svarva hylsor som konar mot uniballsen. Stora Ànden mot nedre svetshylsan samt mot övre plÄten för att fÄ det stabilt. Sedan kan jag byta hylsor om jag vill justera rollcenter samt anti dive/squat. Quote
Bronto Posted December 17, 2020 Author Posted December 17, 2020 7 timmar sedan, Jörgen sade: med ledlager sĂ„ mĂ„ste rörelsegeometrin ( paralell rörelse) stĂ€mma till 100% annars sĂ„ kommer utmattningproblemen snart ,med uretan eller gummi sĂ„ har man en mkt mer tolerans för detta. Om man inte kan förstĂ„ detta sĂ„ kanske man ska tĂ€nka en gĂ„ng till đ inom racingen sĂ„ anvĂ€nds ju mkt ledlager och iom att framförallt rörramschassien inte Ă€r 100% fria ifrĂ„n flex sĂ„ slits dom fort om dom inte brister. Har tĂ€vlat i en del Ă„r och ledlager hĂ„ller inte en hel sĂ€song utan byts med jĂ€mna mellarum. Du fĂ„r gĂ€rna utveckla dit svar vad gĂ€ller att dem haft en livslĂ€ngd kortare Ă€n en sĂ€song. đ Vad har du tĂ€vlat med för bil? Storlek pĂ„ uniballs som anvĂ€nts samt vilket fabrikat pĂ„ uniball? Hur har dem suttit monterade? Tagit dem höga lasterna radiellt eller axiellt? Vikt pĂ„ bil samt dĂ€ck Ă€r ocksĂ„ intressant.  Som du sĂ€kert förstĂ„r sĂ„ rĂ€knar inte jag med att saker ska hĂ„lla i en oĂ€ndlighet utan att allt Ă€r en förbrukningsvara. Mvh Rasmus Quote
zwenzzon Posted December 17, 2020 Posted December 17, 2020 Grattis! Snyggt jobbat, din nivĂ„ pĂ„ byggandet fĂ„r oss andra att pusha oss lite mer. (Och skĂ€mmasđ) Quote
zwenzzon Posted December 17, 2020 Posted December 17, 2020 9 timmar sedan, Jörgen sade: med ledlager sĂ„ mĂ„ste rörelsegeometrin ( paralell rörelse) stĂ€mma till 100% annars sĂ„ kommer utmattningproblemen snart ,med uretan eller gummi sĂ„ har man en mkt mer tolerans för detta. Om man inte kan förstĂ„ detta sĂ„ kanske man ska tĂ€nka en gĂ„ng till đ inom racingen sĂ„ anvĂ€nds ju mkt ledlager och iom att framförallt rörramschassien inte Ă€r 100% fria ifrĂ„n flex sĂ„ slits dom fort om dom inte brister. Har tĂ€vlat i en del Ă„r och ledlager hĂ„ller inte en hel sĂ€song utan byts med jĂ€mna mellarum. Nu har ju sĂ„klart alla sina egna referenser pĂ„ vad en sĂ€song innebĂ€r đ... De erfarenheter som vi har ifrĂ„n dessa lösningar baserat pĂ„ Ă„terkommande empiriska försök (kombinerat med Esther chassin) Ă€r att vi absolut inte behöver byta ut ledlager med den intervallen du nĂ€mner. Den enda gĂ„ngen vi har behövt byta ett ledlager (bortsett frĂ„n nĂ€r en bil blivit krockad..đ) var nĂ€r det hade monterats ett lager som uppskattningsvis hade en 50% tunnare lagerdel  Àn dom som vanligtvis monterades pĂ„ en Esther i Kalmar trakten. Hade man behövt byta med den frekvensen du nĂ€mner skulle jag ocksĂ„ avrĂ„da alla glada amatörer som oss sjĂ€lva att anvĂ€nda en sĂ„dan lösning, det Ă€r inte hĂ„llbart. Men i detta fallet dĂ€r rĂ€tt prylar kommer anvĂ€ndas sĂ„ tror jag inte vi behöver vara oroliga för varken nuvarande eller en potentiell nĂ€stkommande Ă€gare. Fotnot: snĂ€lla be inte huvudpersonen hĂ€r att tĂ€nka om, det har han gjort i mĂ„nga mĂ„nga Ă„r redan och nu Ă€ntligen hĂ€nder det mycket och det gĂ„r snabbt đđ Vi ser fram emot shakedown 2021!  Quote
Morty Posted December 17, 2020 Posted December 17, 2020 10 timmar sedan, Jörgen sade: med ledlager sĂ„ mĂ„ste rörelsegeometrin ( paralell rörelse) stĂ€mma till 100% annars sĂ„ kommer utmattningproblemen snart ,med uretan eller gummi sĂ„ har man en mkt mer tolerans för detta. Om man inte kan förstĂ„ detta sĂ„ kanske man ska tĂ€nka en gĂ„ng till đ inom racingen sĂ„ anvĂ€nds ju mkt ledlager och iom att framförallt rörramschassien inte Ă€r 100% fria ifrĂ„n flex sĂ„ slits dom fort om dom inte brister. Har tĂ€vlat i en del Ă„r och ledlager hĂ„ller inte en hel sĂ€song utan byts med jĂ€mna mellarum. HĂ€r hĂ„ller jag inte med dig. Till skillnad frĂ„n t.ex. poly.bussningar Ă€r ledlager vĂ€ldigt förlĂ„tande för ev âmissaligmentâ i hjulupphĂ€ngningens rörelse. Detta givetvis om lederna sitter rĂ€tt monterade. Koppla bort dĂ€mparen pĂ„ en hjulupphĂ€ngning och för hjulupphĂ€ngningen upp och ner och jĂ€mför, sĂ„ mĂ€rker du direkt vilken som löper lĂ€ttast. Ledlager slits precis som allt annat och smuts Ă€r en sĂ„dan faktor som spelar roll för just ledlager. Om ledlagret/lĂ€nkhuvudet brister Ă€r det underdimensionerat och inte ledlagrets fel. Jag har kört med öppna ledlager pĂ„ min bil i 10 Ă„r och har bytt ut de som börjar visa tendens till glapp. I nĂ„got enstaka fall har jag fĂ„tt byta efter tre sĂ€songer, men vanligtvis hĂ„ller de lĂ€tt 5-6 sĂ€songer utan problem.  Alla chassi flexar och det Ă€r först nĂ€r du tar upp en rörelse i leden som den inte Ă€r designad för som det blir problem. 1 Quote
Mats Karlsson Posted December 17, 2020 Posted December 17, 2020 För mig som framstÄr SFRO tyvÀrr som ett lotteri dÀr valet av besiktningsman Àr helt avgörande för vad som Àr ok vid en byggbesiktning och vad man fÄr anmÀrkning pÄ att bygga om. 2 Quote
Morty Posted December 17, 2020 Posted December 17, 2020 Fick Àven den kÀnslan nÀr jag byggde min bil. Hade kontakt först med en besktningsman som senare slutade och den andra som tog vid hade en helt annan instÀllning och uppfattning om hur en bil skulle byggas. Gustaf som Àr bollplank hÀr pÄ forumet och pÄ andra forum Àr den SFRO-man som har det jag upplever som mest konsekvent och med ett logiskt tÀnkande. Quote
Recommended Posts