Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej och vÀlkomna till min projekttrÄd!

Tycker att det Àr lÀge för en ny trÄd nu. Jag började för mÄnga Är sedan attbygga en Esther Seven men det projektet stannade av. Tur var vÀl kanske det för dÄ var inte planerna att bygga en bil som skulle tÀvlas med i t.ex roadsport. Det skulle vara turbo och mycket effekt dÄ... IstÀllet kom det andra bilar emellan bland annat en E30 som skulle M50 swapas tillsammans med turbo och visst blev det sÄ men den bilen avyttrades sedan rÀtt fort. Efter det stod det mest still med bilar och det var dags att studera istÀllet. Efter att studierna var slut köptes en E36 M3 som jag uppdaterade chassiemÀssigt. Det Àr en trevlig bil som jag har kvar Ànnu men som fÄr ett trevligare motorpaket i skrivande stund bestÄende av en S54.

Men nog om andra bilar. Jag pÄbörjade arbetet med detta chassiet för nÄgra Är sedan och har samlat pÄ mig lite delar och byggt i ett vÀldigt klent tempo. Tanken med bilden Àr att bygga en bil för gatan men som ska vara konkurrenskraftig i roadsport. Nu har det ju Àven dykt upp ett par Esther sevens hÀr i projekttrÄden som jag vet med mig ska gÄ i roadsport vilket ökar motivationen. 

SÄ hÀr ser den tÀnkta specen ut för bilen: 

Chassie:

Esther ram med en nÄgot modifierad framvagnsgeometri gentemot Esther. 

De-Dion bakaxel.

Rallydesign frÀmre spindlar med E30 hjullager och Wilwood Powerlite.

StÄende pedalstÀll i aluminium.

Nitron R1 ( Vad jag bestÀmt mig för i dagslÀget ). 

Motor/drivlina:

Mazda MZR/Duratec. Troligtvis relativt standard maskin till en början förutom ITB:s och grenrör.. 

Raceline torrsump.

Raceline Compact Bellhouse.

Ford Type 9 med en trevligare drevats. Behöver fÄ tag i nÄgon gammal lÄda idag sÄ att jag kan mÄtta in motor och bygga motorfÀsten. 

Ford Sierra 7” diff.

ECU/Elsystem:

ECU Master EMU Black.

ECU Master PMU.

Dash 2 Pro 

Ett stycke MZR/Duratec

93F57A7D-40FD-49A2-A54B-9C560E10C82D.jpeg

E7BB5076-B6E4-4C6E-8C46-BB84B5C6346A.jpeg

D74AFC31-1966-4B19-AD9D-351E7584E730.jpeg

Helsvetsad ram.

1DA01FD8-ACB6-42F5-89E0-600656391606.jpeg

0C08FB04-EBF1-4382-B43A-4176E55C942B.jpeg

Framvagn med fastpunktade infÀstningar..

Framvagn.1.thumb.jpg.7727bfd46a99c361b8f804a6ca18f67d.jpg

InfÀstningar för en delad bakaxel.

1115380363_Bakre.brarmsinfstningar.1.thumb.jpg.fb97f7e868188c31839e936e1a46d0f1.jpg

1514864887_Bakre.brarmsinfstningar.2.thumb.jpg.b76d387a998ca18413f07886d6484290.jpg

InfÀstning för huvudbÄge fastpunktad.

1345576129_Infstning_bur.2.thumb.jpg.c0dd60cb1844784fc1b0fdb2c2d739e1.jpg

Edited by Bronto
  • Like 4
Posted

Snyggt bygge och Duratec Àr ett bra val som passar fint in i Roadsport A.

Göran, hÀr hittar du mer info om Roadsport; SPVM

Posted (edited)
3 timmar sedan, Göran Nilsson sade:

Snyggt jobb du gör, har du Tig-svetsat allt i ramen ?

Du mÄste upplysa en okunnig - Vad Àr RoadSport ?

Tackar, japp allt Ă€r tigsvetsat ! Jag fick fuska nĂ„gonstans och ta fram migsvetsen för jag fick fysiskt inte plats med huvud och hjĂ€lm för att tig svetsa. 🙂 

1 timme sedan, Morty sade:

Snyggt bygge och Duratec Àr ett bra val som passar fint in i Roadsport A.

Göran, hÀr hittar du mer info om Roadsport; SPVM

Tackar, japp tror att det kommer att bli en trevlig maskin sÄ smÄningom. Ska hitta en trevlig vÀxellÄda med sÄ ska det nog bli bra.

Edited by Bronto
Posted

Sadev gör fina vĂ€xellĂ„dor till vĂ„ra bilar 😊

mitt svĂ€nghjul vĂ€ger ca 2900g, kopplingen Ă€r en 7,25” Tilton Cerametallic enkelskivig och vĂ€ger (tryckplatta) 1800g plus (lamell) 600g 

Finns nog bild pÄ det i min byggtrÄd (som för övrigt Àr vÀldigt dÄligt uppdaterad...)

Posted

Kul, vilken storlek och Ärsmodell Àr det pÄ MZR:en?

Skickat frÄn min SM-G960F via Tapatalk

• 3 weeks later...
Posted
On 2020-01-23 at 23:19, vedde sade:

Kul, vilken storlek och Ärsmodell Àr det pÄ MZR:en?

Hej ! 

Jag Àr osÀker pÄ Ärsmodell. Den Àr köpt som en crate engine i England av en kille som byggde seven dÀr. Men det Àr en 2liters. 

Posted

Samma som min dĂ„, men lite nyare. Min Ă€r 2003 utan VVT men sen med lite godis iÂ đŸ€©. Jag kör RX8 lĂ„dan som jag tycker Ă€r vĂ€ldigt trevlig och hĂ„ller för lite pulver om det Ă€r den vĂ€gen du vill gĂ„.

/Vedde

• 6 months later...
Posted

Har stoppat i motorn i chassit och ritat upp motorfÀsterna. Jag vÀntar dock fortfarande pÄ ett de Dion rör frÄn en volvo 360 som jag skulle fÄ köpa men sÀljaren har inte demonterat det Ànnu... NÀr jag fÄtt hem röret kan jag rita upp dem sista bitarna som ska skÀras. 

SĂ„ under tiden har jag gett mig pĂ„ lite plĂ„t. Kul att försöka lĂ€ra sig nĂ„got nytt. Dumt att börja med dem svĂ„raste plĂ„tarna kanske men resten gĂ„r vĂ€l förhoppningsvis lĂ€ttare dĂ„. 😎

7875D758-5D90-4609-9DFC-99EF7B5FA16B.jpeg

75E94355-3A98-487E-9693-4D064D55D4EF.jpeg

• Like 2
Posted
On 2020-01-18 at 18:46, Bronto sade:

SÄ hÀr ser den tÀnkta specen ut för bilen: 

Ford Type 9 med en trevligare drevats. Behöver fÄ tag i nÄgon gammal lÄda idag sÄ att jag kan mÄtta in motor och bygga motorfÀsten. 

Ford Sierra 7” diff.

Det Ă€r en gammal rally lĂ„da du söker dĂ„ 😉 lĂ„ng 1:a sent tĂ€tt mellan stegen.

Hur lÄngt har du hunnit med fÀstet för diffklumpen? passa pÄ att göra det bredare sÄ att

du kan köra med 7-1/2" om du vill senare det Àr bara bredden pÄ 2 av fÀstpunkterna som skiljer.

Distanshylsor om man kör med 7" och utan med 7-1/2" 

//Nisse

• 2 weeks later...
Posted

Jag har en 7 1/2" obromsag sierra diff till salu se under sÀljes om du Àr inresserad.

• 2 months later...
Posted

Lite till har nu hÀnt. Jag har mest handlat prylar till bilen i och med det hyfsat lÄga pundet. 

Jag hoppas pÄ att kunna göra en första byggbesiktning inom en mÄnad för att sedan kunna plÄtklÀdda bilen. Jag planerar för en provkörning av bilen 2021. 

Jag har Àven en rakskuren drevsats samt diff frÄn tracsport (SP Components) som Àr pÄvÀg hem frÄn England. Drevsatsen ska ingen type 9 lÄda som jag köpt av en forumsmedlem.

BĂ€lten fĂ€lgar m.m. Ă€r ocksĂ„ pĂ„ ingĂ„ng för att fĂ„ ihop allt. Jag valde att gĂ„ pĂ„ Avon ZZR 215/55-13 som monteras pĂ„ 8” breda Compomotive CXR fĂ€lgar runt om. 

A5D860AB-7A05-4014-98B8-18332DFBB974.jpeg

0D760F88-CA0C-4D39-970E-2DC26C22D7B1.jpeg

6289A6AB-AAC3-4D61-AD63-9766F0A7151A.jpeg

19C53240-61CB-4AFE-9072-7B48A8007883.jpeg

ECB66E23-A90B-4033-9AD3-2DBC7057B44E.jpeg

• Like 6
  • Thanks 1
Posted

Idag punktade jag ihop lite bitar efter jobbet. I helgen sitter motorn fast och Àven sÄ diffen. efter det kan bakvagn ta form och kardanen bestÀllas.

92ED79F7-E9AC-4C22-A52C-084A5D1A6F93.jpeg

DACA7EB5-2E43-4946-840D-B192FD3BC7D6.jpeg

47DDD42D-AD38-4C55-AB2E-D1E1225B388F.jpeg

524B475A-89DE-4E8B-B59F-0AF85DB0FEA2.jpeg

90A67772-449E-4108-9889-A8FA5460F542.jpeg

• Like 4
  • 2 weeks later...
Posted

Ok.

Hur Àr dessa i kvaliten gÀmnfört med tex Kitcardirect?

Vad fick du betala för dessa? Du har 13” hjul, eller?

Posted
14 timmar sedan, Mikael Nordin sade:

Ok.

Hur Àr dessa i kvaliten gÀmnfört med tex Kitcardirect?

Vad fick du betala för dessa? Du har 13” hjul, eller?

Jag betalde priset som stÄr pÄ deras hemsida vid aktuell valutakurs. 

Jag vet inte hur dem stÄr sig mot kitcardirects produkter. Har inte köpt nÄgot frÄn dem. Men dem jag har frÄn meteor motorsport Àr nÀstan i tunnaste laget. Fint gjorda och skarven bak vid radien pÄ skÀrmarna Àr jÀtte fin. Men som sagt dem Àr tuna. Finns en risk att dem vill fladdra fram skulle jag tro. 

Posted
On 2020-01-19 at 00:03, Morty sade:

Sadev gör fina vĂ€xellĂ„dor till vĂ„ra bilar 😊

mitt svĂ€nghjul vĂ€ger ca 2900g, kopplingen Ă€r en 7,25” Tilton Cerametallic enkelskivig och vĂ€ger (tryckplatta) 1800g plus (lamell) 600g 

Finns nog bild pÄ det i min byggtrÄd (som för övrigt Àr vÀldigt dÄligt uppdaterad...)

Hur fÄr man tag pÄ dessa herrar för vÀxellÄda?

Posted

Hej Bronto,

Snyggt bygge!!

Funderar pÄ hur du skall lösa Rallydesign spindlarna med E30 hjullager - FÄr du bromsskivan att linjera med oket?

Jag Àr i samma lÀge, men tÀnkte anvÀnda mondeo hjullager (4/108 hjul), men hittar ingen bromsskiva med rÀtt offset.

Mvh

Tomas

Posted
5 timmar sedan, Leffe sade:

Hur fÄr man tag pÄ dessa herrar för vÀxellÄda?

Hej!

vill du köpa Sadev sÄ hittar du dem hos Hansen motorsport. Fina lÄdor. Jag hade gÀrna köpt en men det ryms inte i budgeten nu. Förhoppningsvis sÄ kan det bli en pÄ lÀngre sikt.

http://www.hansen-motorsport.se/default.aspx

• Like 1
Posted
3 timmar sedan, Zepp71 sade:

Hej Bronto,

Snyggt bygge!!

Funderar pÄ hur du skall lösa Rallydesign spindlarna med E30 hjullager - FÄr du bromsskivan att linjera med oket?

Jag Àr i samma lÀge, men tÀnkte anvÀnda mondeo hjullager (4/108 hjul), men hittar ingen bromsskiva med rÀtt offset.

Mvh

Tomas

Hej! 

Jag hade först E30 hjullager men har nya adaptrar för Mondeo lager nu. 

Jag anvĂ€nder willwoods skivor sĂ„ jag har anpassade bells för det. Men tror att det gĂ„r att hitta skivor om man letar. 🙂 

Posted

Vilka spindlar Ă€r det fram? Är det Taunus eller Cortina geometri? Det gick inte igenom hos SFRO för ett par Ă„r sen- kan vara vĂ€rt att kolla. Vad har du för Uprights bak? SĂ„g vĂ€ldigt fina ut.

Skickat frÄn min SM-G986B via Tapatalk

Posted
16 timmar sedan, Tomas sade:

Snyggt bygge! Vilket hjullager anvÀnder du bak?

Hej ! 

Bak anvÀnder jag hjullager frÄn caterham. 

Posted
9 timmar sedan, vedde sade:

Vilka spindlar Ă€r det fram? Är det Taunus eller Cortina geometri? Det gick inte igenom hos SFRO för ett par Ă„r sen- kan vara vĂ€rt att kolla. Vad har du för Uprights bak? SĂ„g vĂ€ldigt fina ut.

Skickat frÄn min SM-G986B via Tapatalk

Hej ! 

Spindelkroppen bygger pÄ cortina geometri. Men först hade jag e30 hjullager för att fÄ ned styrradien. Nu har jag dock bytt till Mondeo bakhjulslager. Betydligt mycket lÀgre styrradie Àn med rallydesigns aluhubbar. 

Bak Àr en egen historia i skuren 7075 T6. 

02BCCA64-4AF8-4AED-845F-8A6BB5C6099E.jpeg

Posted

Jag ska vÀl Àven sÀga det att det blev inte de Dion bak. Det blev en delad axel Àven dÀr. 

825C11CB-16BE-4918-AD4D-AA5B93231034.jpeg

C0C9124E-4C95-43C3-A851-D7015F386466.jpeg

• Like 4
  • Thanks 1
  • 3 weeks later...
Posted

Byggbesiktningen avklarad. Nu ska den plockas med för lackering av ram. Ramen ska lackeras innan jul sÄ att plÄtjobben kan pÄbörjas under julhelgen. 

B58F1C78-6727-41A5-A864-FD0DB11592DA.jpeg

• Like 5
Posted
4 timmar sedan, Mats Karlsson sade:

MÀrkligt att du fÄtt igenom ledlager överallt nÀr jag inte fick ha det pÄ ett stÀlle.  Men du kanske inte har besiktat via SFRO?

NÀ, jag har valt att inte köra besiktningen via SFRO. 

TESTA Àr vÀl inte heller förtjusta i ledlager, men Ledlager av god kvalite och dammtÀtningar var ok. Men det var ÀndÄ en avrÄdan pÄ ledlager.

Men jag ser inte problemet med att köra med ledlager om man anvĂ€nder av god kvalite. Jag köper inte riktigt komfortfrĂ„gan. Bilen ska mest rulla pĂ„ bana och kanske 100-200mil gata om Ă„ret. Köra seven gör man ju för kĂ€nslan att sitta öppet och nĂ€ra asfalten. Det ska kĂ€nnas. 😎

• Like 2
Posted
6 timmar sedan, Morty sade:

Det kommer bli bra 👍

4 timmar sedan, Tomas sade:

Mycket fint bygge!

Tackar. Jag hoppas ocksĂ„ att detta ska bli bra. 😬

Posted

Jag upplever inte att komforten blev sÀmre med ledlager Àn poly.bussningar. Komforten i min bil har mest pÄverkats av fjÀdersÀttning och hur jag stÀller dÀmparna. 

• Like 1
Posted

Enligt min besiktningsman hade det inget med komfort att göra utan mer med utmattning och att en annan framtida Àgare som inte Àr byggaren inte har koll pÄ underhÄll och livslÀngd etc. Jag fick inte ha ledlager eller plastbussningar utan det skulle vara gummi/polyuretan i minst ena Ànden av lÀnkarmarna.

Posted (edited)

Det var ingen kommentar om att alla inre ledpunkter i bakvagnen sitter i single shear?

Det ser jag som en större risk Àn ledlager i sig.

Gustaf

Edited by therealpinto
Posted
48 minuter sedan, therealpinto sade:

Det var ingen kommentar om att alla inre ledpunkter i bakvagnen sitter i single shear?

Det ser jag som en större risk Àn ledlager i sig.

Gustaf

Hej! 

det gör dem inte lÀngre. Bilden du tÀnker pÄ ovan var innan plÄtarna kommit pÄ plats. 

ED7472E0-9A9D-4FDF-A73D-6143F1C405F4.jpeg

Posted
6 timmar sedan, Morty sade:

Jag upplever inte att komforten blev sÀmre med ledlager Àn poly.bussningar. Komforten i min bil har mest pÄverkats av fjÀdersÀttning och hur jag stÀller dÀmparna. 

Jag har inte heller upplevt ledlager som ett problem tidigare. Har alu och ledlager överallt i min m3a och trivs kanon med det. 

Men det Àr ju en förklaring man ofta fÄr nÀr det ska avrÄdas frÄn ledlager. 

• Like 1
Posted

med ledlager sÄ mÄste rörelsegeometrin ( paralell rörelse) stÀmma till 100% annars sÄ kommer 

utmattningproblemen snart ,med uretan eller gummi sÄ har man en mkt mer tolerans för detta.

Om man inte kan förstĂ„ detta sĂ„ kanske man ska tĂ€nka en gĂ„ng till 😉

inom racingen sÄ anvÀnds ju mkt ledlager och iom att framförallt rörramschassien inte Àr 100% fria ifrÄn flex sÄ slits dom fort om dom inte brister.

Har tÀvlat i en del Är och ledlager hÄller inte en hel sÀsong utan byts med jÀmna mellarum. 

Posted
11 timmar sedan, Bronto sade:

Hej! 

det gör dem inte lÀngre. Bilden du tÀnker pÄ ovan var innan plÄtarna kommit pÄ plats. 

Snyggt, bra lösning!

Gustaf

Posted
3 timmar sedan, therealpinto sade:

Snyggt, bra lösning!

Gustaf

Jo men jag tror att det ska fungera bra. Tanken Àr att svarva hylsor som konar mot uniballsen. Stora Ànden mot nedre svetshylsan samt mot övre plÄten för att fÄ det stabilt. Sedan kan jag byta hylsor om jag vill justera rollcenter samt anti dive/squat. 

Posted
7 timmar sedan, Jörgen sade:

med ledlager sÄ mÄste rörelsegeometrin ( paralell rörelse) stÀmma till 100% annars sÄ kommer 

utmattningproblemen snart ,med uretan eller gummi sÄ har man en mkt mer tolerans för detta.

inom racingen sÄ anvÀnds ju mkt ledlager och iom att framförallt rörramschassien inte Àr 100% fria ifrÄn flex sÄ slits dom fort om dom inte brister.

Har tÀvlat i en del Är och ledlager hÄller inte en hel sÀsong utan byts med jÀmna mellarum. 

Du fĂ„r gĂ€rna utveckla dit svar vad gĂ€ller att dem haft en livslĂ€ngd kortare Ă€n en sĂ€song. 🙂

Vad har du tÀvlat med för bil? Storlek pÄ uniballs som anvÀnts samt vilket fabrikat pÄ uniball? Hur har dem suttit monterade? Tagit dem höga lasterna radiellt eller axiellt? Vikt pÄ bil samt dÀck Àr ocksÄ intressant.  

Som du sÀkert förstÄr sÄ rÀknar inte jag med att saker ska hÄlla i en oÀndlighet utan att allt Àr en förbrukningsvara.

Mvh Rasmus 

Posted

Grattis! Snyggt jobbat, din nivĂ„ pĂ„ byggandet fĂ„r oss andra att pusha oss lite mer. (Och skĂ€mmas😝)

Posted
9 timmar sedan, Jörgen sade:

Nu har ju sĂ„klart alla sina egna referenser pĂ„ vad en sĂ€song innebĂ€r 😊...

De erfarenheter som vi har ifrÄn dessa lösningar baserat pÄ Äterkommande empiriska försök (kombinerat med Esther chassin) Àr att vi absolut inte behöver byta ut ledlager med den intervallen du nÀmner. 

Den enda gĂ„ngen vi har behövt byta ett ledlager (bortsett frĂ„n nĂ€r en bil blivit krockad..🙄) var nĂ€r det hade monterats ett lager som uppskattningsvis hade en 50% tunnare lagerdel  Àn dom som vanligtvis monterades pĂ„ en Esther i Kalmar trakten. 

Hade man behövt byta med den frekvensen du nÀmner skulle jag ocksÄ avrÄda alla glada amatörer som oss sjÀlva att anvÀnda en sÄdan lösning, det Àr inte hÄllbart.

Men i detta fallet dÀr rÀtt prylar kommer anvÀndas sÄ tror jag inte vi behöver vara oroliga för varken nuvarande eller en potentiell nÀstkommande Àgare. 

Fotnot: snĂ€lla be inte huvudpersonen hĂ€r att tĂ€nka om, det har han gjort i mĂ„nga mĂ„nga Ă„r redan och nu Ă€ntligen hĂ€nder det mycket och det gĂ„r snabbt 😉👌 

Vi ser fram emot shakedown 2021! 

Posted
10 timmar sedan, Jörgen sade:

HĂ€r hĂ„ller jag inte med dig. Till skillnad frĂ„n t.ex. poly.bussningar Ă€r ledlager vĂ€ldigt förlĂ„tande för ev ”missaligment” i hjulupphĂ€ngningens rörelse. Detta givetvis om lederna sitter rĂ€tt monterade. Koppla bort dĂ€mparen pĂ„ en hjulupphĂ€ngning och för hjulupphĂ€ngningen upp och ner och jĂ€mför, sĂ„ mĂ€rker du direkt vilken som löper lĂ€ttast.
Ledlager slits precis som allt annat och smuts Àr en sÄdan faktor som spelar roll för just ledlager. Om ledlagret/lÀnkhuvudet brister Àr det underdimensionerat och inte ledlagrets fel. Jag har kört med öppna ledlager pÄ min bil i 10 Är och har bytt ut de som börjar visa tendens till glapp. I nÄgot enstaka fall har jag fÄtt byta efter tre sÀsonger, men vanligtvis hÄller de lÀtt 5-6 sÀsonger utan problem.  
Alla chassi flexar och det Àr först nÀr du tar upp en rörelse i leden som den inte Àr designad för som det blir problem.

• Like 1
Posted

För mig som framstÄr SFRO tyvÀrr som ett lotteri dÀr valet av besiktningsman Àr helt avgörande för vad som Àr ok vid en byggbesiktning och vad man fÄr anmÀrkning pÄ att bygga om.

• Like 2
Posted

Fick Àven den kÀnslan nÀr jag byggde min bil. Hade kontakt först med en besktningsman som senare slutade och den andra som tog vid hade en helt annan instÀllning och uppfattning om hur en bil skulle byggas. Gustaf som Àr bollplank hÀr pÄ forumet och pÄ andra forum Àr den SFRO-man som har det jag upplever som mest konsekvent och med ett logiskt tÀnkande.