Jump to content

Jaguar D-type med V8


dmc12Hank

Recommended Posts

Ni som har breddat i glasfiber. Hur går man bäst tillväga? Finns det färdiga glasfiber remsor/ skivor som man kan skära till och plasta fast eller ska man bygga upp det med lager med glasfiberväv?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig breddat en kaross, har kladdat lite med plast men är absolut ingen expert. Om jag förstår dig rätt så tänker du klyva på längden och flytta isär halvorna? 

En metod som jag sett är kapa och bredda med remsor i aluminiumplåt som monteras med poppnit och skruv. Då kan man med lämpliga förstärkningar få både form och en kaross som hänger ihop och kan provas så det funkar innan man börjar plasta. Det finns en tråd på rejsa på en avancerad modifiering där du kan kika och få inspiration. Det börjar här på sidan 25. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74693&postdays=0&postorder=asc&start=504

Är f.ö. mycket imponerad av vad du gör i ditt lilla garage:notworthy:

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack! Bra idé! Ska kolla på den tråden. Har tänkt att man kanske skulle kunna använda tunn plywood som man först skruvar fast och sen kanske plastar in permanent. Ja det är sjukt trångt i garaget men det ligger i radhuset så det är bara att gå ner en trappa så är man där. 

Link to comment
Share on other sites

5f0ef0f6acc767776e92a2d7f2d0ed67.jpg

Har flyttat fram motorn och om jag plastar igen huven och gör en flipfront. (Som det egentligen är på en D type) så kommer fördelaren och lyftöglan precis bli åtkomliga framför brandväggen. Nu är det bara höjden som måste justeras lite. Måste sänka motorn 2-3 cm. Då blir det skitbra.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

4 minuter sedan, dmc12Hank sade:

Tack. Bra illustrationer.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag ska snart börja kapa i min E typekaross för att få plats med vettiga hjul. Typ dubbelt så breda som  originalet 😁

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Att sätta motorn för långt bak kan ge för lite tryck över hjulen vid uppfjädring så att flytta fram den är nog det rätta. I bilden nedan har båda exemplen har fördelningen 50/50 men vilken ger bäst väghållning ?

screenshot_24.jpg.86897d22711548a37aae0d7db22824d5.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som du mäter in pinjongvinkel, bra i så fall. Motor/vxllåda o pinjong ska vara parallella, men inte nödvändigtvis i linje. Lite vinkel ska tydligen vara bra för minskat slitage, våra bilar är ju inga långmilare så man märker nog ingen skillnad iofs...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

35 minuter sedan, ulwe sade:

Det ser ut som du mäter in pinjongvinkel, bra i så fall. Motor/vxllåda o pinjong ska vara parallella, men inte nödvändigtvis i linje. Lite vinkel ska tydligen vara bra för minskat slitage, våra bilar är ju inga långmilare så man märker nog ingen skillnad iofs...

Jag har också läst att det är bra med en liten vinkel så lagren smörjs. 😀 sen får jag mäta in så gått det går med vattpass och sätta på lite längre stänger så man kan mäta att dom är parallella. Mer exakt än så kan jag nog inte få till i garaget. 

Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, dmc12Hank sade:

Jag har också läst att det är bra med en liten vinkel så lagren smörjs. 😀 sen får jag mäta in så gått det går med vattpass och sätta på lite längre stänger så man kan mäta att dom är parallella. Mer exakt än så kan jag nog inte få till i garaget. 

På mitt förra projekt så lästa jag på en hel del om vinklar på knutkors, vad som är optimalt och inte. Efter en hel del letande och googlande så kom jag fram till att 1.5 grader per kors är en bra viknkel att utgå ifrån. Tex främre korset vinklas ner 1.5 grader och det bakre korset vinklas upp 1.5 grader. Sen som @ulwe säger att korsen ska vara parallel med varandra är också viktigt för att inte få vibrationer. Anledningen till 1.5 grader är för att nållagret måste vrida på sig för att smörjas och inte så att all belastning hamnar på samma nål hela tiden.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

På mitt förra projekt så lästa jag på en hel del om vinklar på knutkors, vad som är optimalt och inte. Efter en hel del letande och googlande så kom jag fram till att 1.5 grader per kors är en bra viknkel att utgå ifrån. Tex främre korset vinklas ner 1.5 grader och det bakre korset vinklas upp 1.5 grader. Sen som [mention=40852]ulwe[/mention] säger att korsen ska vara parallel med varandra är också viktigt för att inte få vibrationer. Anledningen till 1.5 grader är för att nållagret måste vrida på sig för att smörjas och inte så att all belastning hamnar på samma nål hela tiden.

Tack. Bra att veta. Då ska jag försöka få till 1,5 grads vinkel på kardanen.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

30 minuter sedan, dmc12Hank sade:

Tack. Bra att veta. Då ska jag försöka få till 1,5 grads vinkel på kardanen.

Finns en olika grad vinkel appar som man kan lägga in i telefon. Kör med Iphone och då kör jag med en app som heter Clinometer.

Håll telefonen mot medbringaren på bakaxeln, nolla grader och sen mot vaxellådan. då ska den vara 0 grader skillnad då är den parallel.

Montera dit axeln, sätt telefon mot medbringaren igen och nolla, lägg telefon i mitten av kardanaxeln och försök få runt 1.5 graders lutning.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag tänker mig att svetsa en kickup som går över bakvagnen som jag sen skruvar fast i ramen. Så det blir som en subframe. Vad tror ni om att svetsa i en triangel där det är luft nu (bild 1) och sen svetsa fast balken i vinkel över subframen. (Bild 2, har inte snedkapat balken än)Blir det bra eller är det bättre att bara svetsa i botten balken utan snedsträva. Hoppas ni förstår vad jag menar.
Råd mottages gärna :)

fe98f256a289e9c6fab1132e3adb163b.jpg
ccd23a8a821b801f5b8e4a430ce48f31.jpg

a6017d0c11acdcfe4f2b702bb8ddd7cf.jpg


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

187da83dd41961e740e54a30c46d7b22.jpg
Det går långsamt framåt. Har köpt hus och ska sälja vårt radhus så det är rätt hektiskt. Jobbigt att flytta mitt i ett bilbygge men det får gå.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

On 2020-04-11 at 19:23, dmc12Hank sade:

Tack för förslaget. Jag kommer att flytta fram motorn och kapa röret och göra en böj på det så att det går framför motorn har jag tänkt. Men om det inte blir tillräckligt så kanske jag bultar fast det som du säger så man kan lyfta motorn.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ett bra gjort bultförband är starkt nog. Känns som ett måste om du nånsin ska kunna få fram motorn och sen även kunna lyfta i/ur den med karossen på.
Annars kan du ju behålla positionen o köra som fransoserna, där är det ju "standard" att ta motorn neråt 😂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag tänker göra som du säger. Det är bara punktat än och tänker fästa lite mer stag så att det inte rör på sig och sen göra bultförband.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har precis sålt vårt radhus och köpt ett nytt hus. Va tvungen att punkta ihop ramen lite snabbt för att kunna rulla ut bilen inför visningen. Så nu står den utanför.

Nedan ser man bultarna till subframen. Måste försöka hitta igen lite prylar i flyttkartonger så jag kan jobba lite på bilen. Annars blir det ett bygguppehåll på två månader. Vi får flytta in den 20 juli.

fc4244541bbe283cc226e83b423598f8.jpg

59d108374588f14d4848ec5c74a98d79.jpg


Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ha en underbar Nationaldag allihopa. Här regnar det mest men i går fick jag lite gjort. Håller på att pyssla ihop en kardantunnel. Här en bild där man ser hur mycket jag måste bredda karossen.
Hoppas inte proportionerna blir helt fel bara.


5a595fa64f9d46589116a68b4b3e6b60.jpg


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag funderar på om jag ska ha sidepipes eller inte.

Det skulle vara den enklaste lösningen men är lite rädd för att dom är för högljudda för ljudprovet.

 

Är någon här på forumet som har erfarenhet av det?

 

Finns ett par på Dahlhems av märket Patriot som jag funderar på.

Link to comment
Share on other sites

Ljudvolymen går ju begränsa för testet. Bara sätta en plugg med.mindre hål 🙂 men frågan är ju hur dom låter för daglig körning för det skulle jag säga är det viktigaste. 

Link to comment
Share on other sites

Jag bullerprovar ju återkommande bilar med sidepipe, mest AC Cobra. "Bara plugga" håller jag inte alls med om, proppar man igen för mycket blir det blåsljud och ofta högre insugsljud istället. Enligt min erfarenhet är nyckeln till godkänt prov med sidepipe att man har rejäl volym i dämparen/dämparna och väl konstruerade bafflar/dämpmaterial. Har man det som grund kan man ibland ta bort lite till ljud med insats men insatser räddar inte en alldeles för dålig ljuddämpare.

Sedan underlättar det också om man har en utväxling som gör att det inte varvar så mycket på tvåan också.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
On 2020-07-11 at 09:33, dmc12Hank sade:

Tack för svar. Vet att det är lite svårt att svara på. Hur långt är ett snöre typ. Men då vet jag att folk har fått igenom bilarna med sidepipes i alla fall. 

Besiktade cobra med sidepipes för länge sen, kom precis under nivån. Men motorvägsfart krävde hjälm eller hörselkåpor. Till slut tog jag tag i det och byggde två resonatorboxar innanför karossen, 4 liter i varje. Funkar så att pulserna får en chans att "svälla upp" så när dom går vidare till piporna har dom en chans att fungera som just ljuddämpare med ett jämnt flöde. Motorn var på 5 liter, V8.

Link to comment
Share on other sites

Det låter superintressant, hur byggde du dom?
Jag har funderat på om man skulle kunna ha nån typ av kort dämpare innanför karossen och sen sidepipes.

Jag har inte så gott om plats under bilen men har funderat på att eventuellt ha en x-pipe och sen använda sidepipes-ljuddämparna (då dom inte bygger så mycket på höjden) under bilen och sen ev slutburk längst bak.

Jag har kommit upp i den åldern när jag inte vill att det ska låta så mycket. Lagom har jag tänkt mig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Platsen var begränsad, så 4 till 1 alldeles för korta, med 40% skillnad i längd ihop i en kort kollektor ( i tändföljd efter varandra) med fjäderbelastad koppling. 4 liter tom plåtburk 1.5 eller 2 mm plåt kommer inte ihåg.... lindad med ett ark supervärmebeständig matta, till V-bandsklämma ut i sidepipsen. Hemmagjorda sidepipes förresten, 2.5 tum perfrör och 4 tum rör utvändigt, ett lager rostfri ull närmast perfröret o ett lager mineralull. Hittar inga bilder på just burken, sorry.

Link to comment
Share on other sites

Ha ha. Saknar gummi. Men ska köpa däck så småningom. Jag tror jag ska köra på 235/55 17 fram och 245/55 17 bak. Vad tror du om det? Jag personligen älskar Thorque thrust och spinners. Så det är mina drömfälgar. Möjligen svarta istället för gråa skulle vara snäppet bättre men kanske inte.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...