Göran Nilsson Posted September 6, 2019 Share Posted September 6, 2019 Hej Jag har precis startat motorn gör första gången och jag kan konstatera att generatorn inte laddar fast den är fabriksny. Det har jag kunnat konstatera genom voltmätning på batteriet där spänningen faller medans motorn går. Jag har ett Lithiumbatteri till startbatteri. En kamrat hade en exakt lika batteri som jag lånat inte heller den laddar i min bil. sannolikheten att två nya generatorer skulle vara kass är väldigt liten På generatorn finns det följande kontakter Batt + Har jag kopplat till batteriet L =. Lamp. Har jag kopplat till instrumentlampan. S = Sense +. Har jag kopplat till batteriet, på samma ställe som Batt+ C =. Com. Inte inkopplad Varför laddar den inte ??????! Göran Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted September 6, 2019 Share Posted September 6, 2019 Har du en lysdiod i instrumentlampan eller vanlig glödlampa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted September 6, 2019 Author Share Posted September 6, 2019 (edited) 31 minuter sedan, Mats Karlsson sade: Har du en lysdiod i instrumentlampan eller vanlig glödlampa? Det vet jag inte, men högst troligen lysdiod. Har det någon betydelse? Edited September 6, 2019 by Göran Nilsson Instrument Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted September 6, 2019 Share Posted September 6, 2019 Det kan ha det, en lysdiod är ju just en diod och släpper bara ström åt ena hållet. Har sett att folk får problem när dom uppdaterar gamla bilars instrumentlampor till lysdioder just för att på laddningslampan måste strömmen kunna gå åt båda hållen. (när generatorn inte laddar så flyter strömmen genom lampan och den lyser, när generatorn laddar har lampan +12v på båda sidor och lyser därmed inte......) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted September 6, 2019 Author Share Posted September 6, 2019 Vad föreslå du jag kan göra ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Svedjefält Posted September 6, 2019 Share Posted September 6, 2019 Den här länken hade guldgroda tyckte den var tydlig http://wilbo666.pbworks.com/w/page/39441708/Toyota Alternators#ImportanceofSTerminal Hjälper väl inte med svar om lysdioden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted September 6, 2019 Author Share Posted September 6, 2019 (edited) Jo, den har jag läst, plus ett antal andra sidor som säger samma sak och kopplat därefter. Ingen laddning ändå! Detta är väldigt frustrerade 🙁 Edited September 6, 2019 by Göran Nilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Svedjefält Posted September 6, 2019 Share Posted September 6, 2019 Testa att sätt en vanlig lampa innan lysdioden jag har förstått att generatorn behöver det motståndet för att ladda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted September 6, 2019 Author Share Posted September 6, 2019 (edited) Du menar att jag skall koppla in en glödlampa i serie med instrument(led)lampan. Har nästan lust att gå ut i verkstaden och testa direkt men hustrun....... Edited September 6, 2019 by Göran Nilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted September 7, 2019 Share Posted September 7, 2019 Jag fick precis samma problem med min nippon generator och race technology DASH 2. Det var lite slumpen som avgjorde om den ville ladda riktigt eller inte. Jag kopplade in en hederlig glödlampa och efter det laddade generatorn som den skulle. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted September 7, 2019 Author Share Posted September 7, 2019 Nu har ja testat att koppla in en annan glödlampa på L-kontakten. Ena lamppolen till generatorn och den andra polen till 12+. ingen skillnad, laddar ej ändrade till - Ena lamp-polen till generatorn och andra lamp-polem till jord. ingen skillnad, laddar ej. Jag tänkte att det kanske är någon skit med Lithiumbatteriets BMS därför kopplade jag in ett blybatteri som startbatteri. ingen skillnad, laddar ej Jag letade upp kretschema på min instrumentpanel å faktiskt är just laddlampan markerad med (2w). Inga andra lampor har någon liknade markering. Den lösa lampan jag använde vid min test var på 5w. Detta är mycket frustrerande och stressande, jag skulle nappa motorn på Tisdag men det kan jag nog glömma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted September 7, 2019 Author Share Posted September 7, 2019 Här är skitgeneratorn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted September 8, 2019 Share Posted September 8, 2019 Är du säker på att det står C ? Det borde vara IG och ska kopplas till tändspänning +15 för att den ska starta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted September 8, 2019 Author Share Posted September 8, 2019 Generatorn är på en Subaru motor och jag har kopplat enligt bilderna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted September 10, 2019 Share Posted September 10, 2019 Har du kollat så generatorn är ordentligt jordad? Fästena ser så fint lackade ut att den kanske inte har kontakt...startkabel mellan generatorn och batteriets minuspol borde ge svar på det. Ibland är det enkla fel - jag har själv gjort en sådan miss med jordning för länge sedan. Gustaf 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bexander Posted September 10, 2019 Share Posted September 10, 2019 Verkar som att C står för "computer". Verkar skulla gå till motorstyrningen. Det är inte så att C skall kopplas till antingen +12V eller chassiejord för att den skall ladda? Tänker att det är signalen från motorstyr när motorn går. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted September 10, 2019 Share Posted September 10, 2019 6 timmar sedan, bexander sade: Verkar som att C står för "computer". Verkar skulla gå till motorstyrningen. Det är inte så att C skall kopplas till antingen +12V eller chassiejord för att den skall ladda? Tänker att det är signalen från motorstyr när motorn går. Jag tror också det är något sådant. Hade problem med min Ford generator med Smart charge funktion. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted September 10, 2019 Author Share Posted September 10, 2019 13 timmar sedan, therealpinto sade: Har du kollat så generatorn är ordentligt jordad? Fästena ser så fint lackade ut att den kanske inte har kontakt...startkabel mellan generatorn och batteriets minuspol borde ge svar på det. Ibland är det enkla fel - jag har själv gjort en sådan miss med jordning för länge sedan. Gustaf Det är värt att kolla, vore snöpligt om det bara var ett sådant fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted September 10, 2019 Author Share Posted September 10, 2019 Frena och Bexander C-polen är kopplad till Subarus ECU, enligt vad jag har läst mig till så använder Subaru C-polen till att avlasta generatorn. När C-polen jordas i ECUn sjunker spänningen till 12,9 volt, förmodligen för att spara bränsle. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted September 10, 2019 Author Share Posted September 10, 2019 14 timmar sedan, therealpinto sade: Har du kollat så generatorn är ordentligt jordad? Fästena ser så fint lackade ut att den kanske inte har kontakt...startkabel mellan generatorn och batteriets minuspol borde ge svar på det. Ibland är det enkla fel - jag har själv gjort en sådan miss med jordning för länge sedan. Gustaf Gustav Jo, jag har lackerat motor och fästena, dessutom lackerades de separat. Jag var ute i verkstaden och gjorde några snabba mätningar å fästena hade ingen elektrisk kontakt med motorblocket. Nu hör det till saken att jag har lämnat in generatorn till en bilelektrisk firma för att provköra generatorn så jag kunde inte kolla om det var elektrisk kontakt mellan generatorn och motorblocket. Jag antar att det finns en risk att elektroniken i generatorn har tagit skada vi får se imorgon. Fy va tråkigt om det är ett sådant enkelt fel, men i nuläget det mest troliga felkällan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted September 11, 2019 Author Share Posted September 11, 2019 Nu laddar generatorn ! 😀 Det var aldrig något fel på generator å den informationen jag hade om kontakterna S, L och C stämde och jag hade kopplat rätt, Det var bara den lilla detaljen att generatorn inte var jordad, precis dom Gustav misstänkte. Tack alla som har hjälpt till ! Nästa steg är att göra en motormappning och sedan SFRO2 med bullerprov. Göran 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted September 11, 2019 Share Posted September 11, 2019 Vill sätta en stjärna ⭐ (eller flera) till @therealpinto a.k.a Gustaf Ulander som aktiv på vårt härliga forum med sin värdefulla kompetens och intresse att hjälpa oss bilbyggare och med sin förankring i ett av de största organen för amatörbyggda fordon dvs SFRO. Tack Gustaf för att du finns här på forumet! 6 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted September 12, 2019 Share Posted September 12, 2019 Tack tack 🙂 Det är roligt att hjälpa folk som blir glada 🙂 Gustaf 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.