bexander Posted April 15, 2019 Posted April 15, 2019 Vad är det som är ivägen för vad? Eller rättare sagt vilka två grejer slåss om utrymmet? Är det motor och kuggstång? Det går inte att flytta bak motorn lite och sedan bygga ett nytt främre motorfäste? Quote
LUPUS Posted April 15, 2019 Author Posted April 15, 2019 Spårvidden är smal ca 130cm ,jag envisas med att vilja ha samma fälh mönster som sjuan 5x110 och 4 andra bilar. Så det blir framvagn från 9-3 , då hamnar in fästningen lite långt in och detta bestämmer rambenen, ramen skall va enkel = helst raka rör , Sfro ville gärna ha en viss dimension 100mm hög , och tror du inte den där jädra motorn har en knöl precis där 😕 men det går att lösa med lite mera ej enkel ram. Eller värsta fall fackverk. sedan är ju frågan om 16 cm markfrigång är ett måste på en elbil ? Lite orolig för att köra på saker Quote
Kjelland28 Posted April 16, 2019 Posted April 16, 2019 Hmm, Vad händer om du ändrar på motorfästet och lägger motorn en aning asymetriskt till höger på bilden. Om det är bakifrån vi ser bilden så kommer ju förarvikten att kompensera det asymetriska antar jag ?? Quote
LUPUS Posted April 16, 2019 Author Posted April 16, 2019 2 timmar sedan, Kjelland28 sade: Hmm, Vad händer om du ändrar på motorfästet och lägger motorn en aning asymetriskt till höger på bilden. Om det är bakifrån vi ser bilden så kommer ju förarvikten att kompensera det asymetriska antar jag ?? Drivaxlar skall helst va symmetriska i längd , torque steer och alla möjliga dumma fenomen kommer annars . Lura lite i går på om det inte blir klenare 50x30 lite sväng och ett högre fackverks rör i höjd med fjäderbenet tillbaka , hade inte tänkt helheten än , måste ju ändå lösa, infästning coilover. Mao lite mera sjua ram i fram 1 Quote
Kjelland28 Posted April 16, 2019 Posted April 16, 2019 Lite mer sjua är aldrig fel ! Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk Quote
steel Posted April 21, 2019 Posted April 21, 2019 @LUPUS Det var dessa DC-DC jag hade i sinnet, men de är ju för lite utgångsspänning : https://greenstore.aliexpress.com/store/group/DC-DC-step-down-converter/708582_211195742.html?spm=a2g1y.12024536.pcShopHead_8333927.1_7 Mvh Pär 1 Quote
LUPUS Posted April 21, 2019 Author Posted April 21, 2019 Cabbat ner underifrån , nu är den nästan rostfri snart måtta lite batteri 5 1 Quote
Kjelland28 Posted April 22, 2019 Posted April 22, 2019 Hittade reservdelsbil åt dig https://www.facebook.com/marketplace/item/2113695338711496/Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk Quote
LUPUS Posted April 23, 2019 Author Posted April 23, 2019 9 timmar sedan, Kjelland28 sade: Hittade reservdelsbil åt dig https://www.facebook.com/marketplace/item/2113695338711496/ Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk 93B , lite för nytt , kanske det kromade handtaget hade varit något att ha . Men tack för tipset Quote
LUPUS Posted April 28, 2019 Author Posted April 28, 2019 (edited) En gammal bilbyggar hemlighet är att hinner man inte bygga får man köpa saker yellow speed bling bling coilovers , justerbara överallt , begagnade just nu och dränkta i wd40, kanske inte direkt elbils karaktär men detta ger mycket 18 års poäng och lätt att justera senare för kinnekulle. 😂 Och en old gen (og) 93 bakvagn , skall rengöras inför avsmalning nu behövs bara en lång helg 😎 Edited April 28, 2019 by LUPUS 2 Quote
LUPUS Posted April 28, 2019 Author Posted April 28, 2019 Svets hammare , stålborste , högtryckstvätt och svordomar över vissa fastrostade Opel lösningar på konstruktionen . Men nu är det grov kapat, grov rengjort ( bläster senare) . Magiska måttet är 143 cm fälgkänt . Får bli lite svetsklämmor och testa när de riktiga smalare 15” fälgarna kommer och däcken kommer på 3 Quote
LUPUS Posted May 2, 2019 Author Posted May 2, 2019 (edited) Patienten på operations/svets bordet . Två frågor uppkommer 1.hur fan räknar man rollcenter på en twisted beam . Kan ju bestämma övre infästningen liiite . Hittat ett SAE dokument som säger den är lokaliserad strax under tvär röret i en skärning mellan fram infästning och hjulcentrums skärning med marken, blir mest snurrig av den förklaringen ( endast text pappret 😕) 2. vilka hjulvinklar vill man ha på en framkrafsare i bak ? Original hade den noll eller väldigt lite i toe och 2 grader camber . Det luriga är ju att camber övergår i toe vid infjädring eller roll. Tror den får ligga sövd tills på lördag Edited May 8, 2019 by LUPUS Quote
LUPUS Posted May 19, 2019 Author Posted May 19, 2019 Man är långt ifrån insikt av att man är lite för långt ner i det nya träsket . Denna dagen var nog lite av Ullared för män ( Jag var i Småland) ” fångsten ” blev en absolut full 9-5 med fällda säten , orange kabel och elektriska lådor med konstiga kontakter med grova kablar 😗 och på det lite krom till en 60 år gammal bil 3 2 Quote
steel Posted May 20, 2019 Posted May 20, 2019 Perfekt träsk att famla runt i, man får dock inte ha stövlar med högt skaft när man trampar vatten/träsk , då sjunker man Mvh Pär 1 Quote
LUPUS Posted July 9, 2019 Author Posted July 9, 2019 Semester ! Lite pillande i garaget , får lägga upp en bild på något extremt ovanligt i detta forum . Nämligen övre justerbara plåten till ett MacPherson fjädertorn . ( se tidigare bild) Troligen enda bilen på detta fora med en sådan framvagn förövrigt behöver jag en fräs, denna gjordes med liiitet bort och fil X 2 i 5mm Nästa gång svetsar vi torn , kortar framvagn och provgifter ramen med bil. Quote
LUPUS Posted July 9, 2019 Author Posted July 9, 2019 Glömde bilden , numera halvsvetsad för ’marrige’ test 2 Quote
steel Posted July 12, 2019 Posted July 12, 2019 Hej, det där blir ju hur bra som helst, rena Tesla designen !!! Mvh Pär Quote
LUPUS Posted July 13, 2019 Author Posted July 13, 2019 Nja tesla eller inte det är ganska enkelt, det finns inte mera plats 😫 , bakvagnen är en av de sämsta , vald av samma anledning som 80% av alla biltillverkare valt den de senaste 20 åren , enkel att få dit i ramen och billig .......det sista hjälper dock inte mig ) en stel dedion( heter det ens det med fwd) eller triangel länk hade blivit så jädra mycket mera jobb utan att kunna motivera det. Det jag läst mig till är att bakvagn på en fwd inte spelar så stor roll , det är framvagn som är viktig . ( liten rättning : jämfört med en sjua oändligt med plats i denna bil. ) I går skedde saker i fel ordning och jag fick lite feeling ....nu har jag en prov dockad drivlina ! Vi kan säga så här ... paint cad är inte hela sanningen 😬 man skulle kunna dra många konstiga jämförelser med Frankensteins och hans kusiner här 🙈 men inga levande bilar blev skadade under dena transplantation . Mer i morgon 1 1 Quote
LUPUS Posted July 14, 2019 Author Posted July 14, 2019 (edited) Då var den i ! Får hyfsat plats även om jag hade hoppats på att inte behöva dela på stacken ( den övre delen är laddaren . Tyvärr missade min paintcad att diffen ville krama styrväxeln samtidigt som ett motorfäste heltklart oxå ville sitta ca 10 cm ofsett . Så förutom att bulan i huven inte överensstämmer med verkliga drivlinan gick det över förväntan. Främre grillen på plats för frigångs check här syns ganska tydligt var motorn vill va i orginal bilen och blir samma här . bmw e30 hydrauliska motorkuddar beställda för 75 kr styck ?!? Skulle de funka blir det lite svets senare i veckan. Troligen beställs oxå ett orginal bak fäste , även om det svider , billigaste begagnade är nästa 900 spänn med frakt , men då är det bolt on = spara tid Ingen som vet var det sitter ett sånt här som inte är dyrt Edited July 14, 2019 by LUPUS 2 Quote
LUPUS Posted July 14, 2019 Author Posted July 14, 2019 (edited) Missa bilden på bussningen Edited July 14, 2019 by LUPUS Quote
LUPUS Posted July 14, 2019 Author Posted July 14, 2019 (edited) 14 minuter sedan, steel sade: Va stor den lilla motorn blev !! Mvh Pär Sitter 2 cyl 2 takt där orginal 😝 och jo den hamnar lite långt fram för snälla drivaxel vinklar . Men jo den var bättre i teorin , ena bärarmen stjäl 7 cm på höjden Men den skall ju delas . Räknar man i kända SI enheter .... så skall ca två flak öl bort i höjd Edited July 14, 2019 by LUPUS 1 Quote
gka Posted July 15, 2019 Posted July 15, 2019 Då var den i ! bmw e30 hydrauliska motorkuddar beställda för 75 kr styck ?!? Skulle de funka blir det lite svets senare i veckan. Troligen beställs oxå ett orginal bak fäste , även om det svider , billigaste begagnade är nästa 900 spänn med frakt , men då är det bolt on = spara tid Ingen som vet var det sitter ett sånt här som inte är dyrt Behövs det motorkuddar till en elmotor egentligen? Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk Quote
LUPUS Posted July 15, 2019 Author Posted July 15, 2019 Det verkar sitta på alla elbilar jag sett , kanske lite tipp in / out och mot stom burna elmotor tjut/vibrationer . Kan ju vara så enkelt att bilarna är så tysta så du blir flera dB känsligare för saker du inte ens hör med vanlig motor snurrande Quote
LUPUS Posted August 9, 2019 Author Posted August 9, 2019 Nä men jag vet vem som har 🤣 Inte hans bästa dag. 1 Quote
LUPUS Posted September 30, 2019 Author Posted September 30, 2019 (edited) Det borde finnas trippel säkringar på våda startning av vinkel slip Det står inte still men en jädra massa annat jobb och funderande på varför det skall vara så förbenat svårt att få till snygga fjäderbens torn i en bil som inte hade några från början, gjorde att jag efter att ha stirrat på sakerna säkert en timma gick lös med vinkel slipen. I princip står det nu en flippfront bakom kameran 😲. Inte tänkt det skall va så men vem vet , underlättar det bygget kan det bli så men troligen svetsas den dit igen senare blev väldigt luftigt efter jag gett upp att få till tornen inom orginal karossen Nu skall det förhoppningsvis gå ganska smidigt att få till en bra infästning , målet är att INTE knyta ihop karossen med hjulupphägningen än.... det får bli en bonus styrka sen mot slutet Edited September 30, 2019 by LUPUS 1 Quote
steel Posted September 30, 2019 Posted September 30, 2019 Flippfront är skitbra !! Det där blir hur bra som helst. Alltid en jädra massa annat på senvår, sommar och tidig höst. Men snart är det kolmörkt ute när man går till jobbet och kommer hem.....då kan man tända lampan i garaget Mvh Pär Quote
LUPUS Posted October 28, 2019 Author Posted October 28, 2019 (edited) Skateboard ! Efter jag vet inte hur många idéer med först bockade plåtar senare profiler i olika kapade vinklar och framför allt mäta , mäta , mäta så det inte krockar ( missa att jag hade drivaxlar i första snabb testen 🙈) har det nu tillslut blivit en lösning som går att tillverka med hyfsad repeterbarhet vänster / höger.👍 En design parameter som gav långa u- profilen är att all struktur finns nedtill och som färdig vill jag gömma allt i de gamla inner skärmarna som inte har större vertikal styrka Därav lite lustiga utseendet ”naket” men även en ny torped vägg skall senare ansluta och troligen göra denna från början lätta monocoque till en mindre strids vagn 😬 ( hoppas det inte blir så illa mark lyfter forfarande det hela) tomt skelett med tillfälligt övre stag 5 grader caster i teorin som blev 5.5 grader på båda sidor efter helsvetsningen, fick svetsa på exact samma sätt på båda sidorna efter jag upptäckte det rörde sig. Just nu 0.2 grader camber med ganska mycket justering i tornen för mycket mera . Provhoppat lite på framvagnen och bumpsteer finns lite , styrväxel enda som forfarande är punktad. Edited October 28, 2019 by LUPUS Quote
LUPUS Posted October 28, 2019 Author Posted October 28, 2019 (edited) Har skaffat ett tomt 40 kW batteri för att lättare kunna skruva. Detta tillvissdel för att va säker på att mitt 24 kW senare går att uppdatera . Och se på 🤬 Enda skillnaden var en liten förstärkning på bakre plåt profilen Tomt öppnat Tungt som satan , precis man bär omkring själv , kommer att styva upp ramen enormt för vridning, blir ram i ramen Edited October 28, 2019 by LUPUS Quote
LUPUS Posted October 28, 2019 Author Posted October 28, 2019 Och nu till det berömda elbils ordet skateboard ! Med en ratt och drivaxlar hade det gått att köra nu nästa steg inner golv , säte och broms pedals lokalisering ( lite högt golv att fundera på ) 4 Quote
LUPUS Posted October 31, 2019 Author Posted October 31, 2019 Stötte på patrull ! Broms pedalerna jag tänkte använda får inte plats. Hade grov mätt och då haft dem mer offsett från styrväxeln Någon som har en sån här över , kan rädda dagen . Eller så får man bygga 😫 Quote
gka Posted October 31, 2019 Posted October 31, 2019 Snyggt jobbat med "skateboarden", det blir bra!Är det pedalhållaren från en Anglia 100e du har där? Du kan ju vända den och göra hängande pedaler som på en sjua. Du måste ju bygga upp en torpedvägg först, men jag tror du kan få lite mer plats för fötterna så. Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk Quote
LUPUS Posted October 31, 2019 Author Posted October 31, 2019 (edited) hänga i torpeden är ju alltid möjligt men har ju så grova fina saker att fästa i i botten + den blir då oxå körbar utan karossen på. Nä ingen anglia Den som sitter där är en wilwood i alu och pedalen får konstig vinkel upp och ner , så då får man nog byta ändå . Slängde faktiskt ett öga på orginal pedalen och den exotiska orginal gas "rullen" kanske skall bygga ändå , xxxxx detta skulle ju va köp skruva dit , inte bygga typ som VW https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.paruzzi.com%2Fse%2Fvolkswagen%2Fstotfangare-(undantaget-bubbla-8.1974-och-senare-och-buss-t25-chassi-hand-och-fotreglage%2Fgasvajer-kopplingsvajer-pedalsystem%2F250%2F&psig=AOvVaw1QzrpTc27rEnUyl7ZlIXCE&ust=1572612996925000&source=images&cd=vfe&ved=0CAIQjRxqFwoTCKjRx4rGxuUCFQAAAAAdAAAAABAD Edited October 31, 2019 by LUPUS Quote
Christer J Posted October 31, 2019 Posted October 31, 2019 Synd det här. Hade en luntstake till 2-taktarna i garaget.. Quote
LUPUS Posted November 13, 2019 Author Posted November 13, 2019 (edited) Franska saker i posten .... hjälp ! Då jag räknar med att kunna ladda 22kw onboard på 3 faser 32 amp var som helst men aldrig utnyttja DC från ladd stolpe passar Renault Zoe typ2 kontakten ganska fint . Den är byggd för den effekten (till skillnad från andra elbilar) och har inte DC kontakterna ( som nästa alla andra har) Är dock lite orolig då de verkar gjort franska lösningar = tvärtemot som alla andra. Tre kablar till den lösa plattan. det Hoppas jag är en positions hall sensor Fyra kablar till den andra själva låsenheten. Motor ?? Eller solenoid ?? Sedan borde själva handsken hålla standarden så dax att läsa på om laddstolpe standarder j1772 & IEC_62196 Börjar kännas som man är långt ifrån en vakumstyrd fördelare nu 🙈 Ingen som jobbar på Renault och har elschema 😀 Edited November 14, 2019 by LUPUS Quote
steel Posted November 14, 2019 Posted November 14, 2019 Vakumstyrda fördelare är stenåldern så du är på " rätt väg " !! Intressant med Zoe, känns bekvämt att pilla med nöjesfordon under tiden du leder utvecklingen Mvh Pär Quote
LUPUS Posted November 14, 2019 Author Posted November 14, 2019 5 timmar sedan, steel sade: känns bekvämt att pilla med nöjesfordon under tiden du leder utvecklingen Jepp helt ur fas , man skall ju vara "fast follower " inte först med att pilla i franska saker . Som en kul sak/exempel på "le-frog" engineering , använder ZOE motorn som kortsluten on-board laddare av batteriet med invertern driven baklänges = fullständigt annorlunda mot alla andra. Inovativet men oxå ....annorlunda Quote
LUPUS Posted November 14, 2019 Author Posted November 14, 2019 (edited) lyckad konkurs auktion bud idag, det lönar sig att slänga in ett skambud, nu är hela kedjan sluten . Denna prylen fejkar eller simulerar en riktigt laddstation med enda ingående kravet att man har en 32 / 16 eller vanlig stick prop . Därmed kan man bygga mot full elbils ladd standard men ändå ladda hemma eller i vilket uttag man än hittar = EJ beroende på någon. ställbar max ström mellan 6 amp enfas när du inte hittr något vettigt ställe över natten --> -32 amp tre fas när du är på besök hos någon med lite kräm i stolpen . Hemma tror jag det just nu är 16 amp x 3 in Fattar faktiskt inte varför man skaffar de s.k fasta laddstationerna hemma för multum med pengar. Naturligtvis med samma plugg standard som Zoe kontakten Edited November 14, 2019 by LUPUS 1 Quote
LUPUS Posted November 15, 2019 Author Posted November 15, 2019 (edited) ## VARNING FÖR NÖRDERI ## under avdelningen hur funkar det har jag pillat isär ZOE kontakten Den första prylen som efter sökande på artikelnummer och senare franska kurser resulterade i att det är en " Barette Temoin C " . Nu hjälpte detta inte mycket då det i princip inte går att översätta detta. Men det borde vara en ström, närvaro eller temp givare. Efter lite harvande runt på franska sidor ( nä kan inte ett ord fransk) visar det sig att det nog på svenska är en magnetometer. Wikipedia säger att detta används till att mäta solstormar, leta ubåtar och prediktera norsken........ fransmän Består av två tunna plattor med jääääte lite avstånd i mellan och i ändarna två magneter , kan mao se väldigt små störningar i magnet fält . Tror det hamnar på hyllan över EJ bra att ha saker . Nummer två är enklare än jag trodde , lås funktionen till handsken. 4 kablar in , två till elmotor och två till en ren on/off switch . Bör va enkel att använda om man känner behov av full OEM funktion Edited November 15, 2019 by LUPUS 1 1 Quote
LUPUS Posted November 20, 2019 Author Posted November 20, 2019 (edited) hinner man inte greja får man köpa sig virtuell framgång . En gaspedal från en Smart ramla in ( 10€ från italien) fördelen med denna till skillnad från saab pedalen jag redan har är att denna är horisontellt skruvad neråt. = enkelt och gillar golv stående pedaler Känns lite som en leksak men det står Mercedes på den så säkert inte helt skit. En e-gas sjua borde få in denna oxå Edited November 20, 2019 by LUPUS Quote
steel Posted November 21, 2019 Posted November 21, 2019 Hej, en magnetometer ska väl alla bilar ha, den får du inte lägga på hyllan !! Det där blir hur bra som helst, blir nästan sugen att ta tag i Elvito när man läser om din framfart Mvh Pär Quote
LUPUS Posted November 22, 2019 Author Posted November 22, 2019 On 2019-11-21 at 07:38, steel sade: sugen att ta tag i Elvito när man läser om din framfart Ingen kommentar 😎 Quote
LUPUS Posted November 22, 2019 Author Posted November 22, 2019 I bilindustrin finns ett ställe som brukar kallas ” marriage point ” , det sker ofta automatiskt med karosser från taket och subframes eller ramar från botten. Ikväll skedde samma sak i garaget, kanske inte fullt så automatiserat utan mera mäta mäta mäta mäta , svetsa i 4 järn profiler mäta mäta mäta och under A och B stolpen ( där det var frisk plåt) sedan dra i en skruv. Inte helt hundra på om jag är helt rätt än i imm fram/bak eller sida sida. något är lite fel och vet inte vad som är snett än. Position , skevande kaross i sidled , tillverkad lite sne ? eller ve och fasa min botten platta. bulan hade gärna hamnat lite längre bak men inte mycket att göra , låga punkten är passagerarnas fötter orginal . Nu blir det sätes hålet . Positiva är att detta testas med plåt skalet för 40 kW = framtids säkrad. frågan är om man får till ett litet orkester dike för fötterna här ? Det är på håret vid första testet GTR:en lånar ut stolarna och en malt dryck provade ut körställningen med nästan ok . får nog pröva med något annat än skor med stålhättar 1 Quote
steel Posted November 23, 2019 Posted November 23, 2019 Super, det blir så jäkla bra 😀👍 Mvh Pär Quote
EUSSVEN Posted November 23, 2019 Posted November 23, 2019 On 2019-11-15 at 09:07, LUPUS sade: ## VARNING FÖR NÖRDERI ## under avdelningen hur funkar det har jag pillat isär ZOE kontakten Den första prylen som efter sökande på artikelnummer och senare franska kurser resulterade i att det är en " Barette Temoin C " . Nu hjälpte detta inte mycket då det i princip inte går att översätta detta. Men det borde vara en ström, närvaro eller temp givare. Efter lite harvande runt på franska sidor ( nä kan inte ett ord fransk) visar det sig att det nog på svenska är en magnetometer. Wikipedia säger att detta används till att mäta solstormar, leta ubåtar och prediktera norsken........ fransmän Består av två tunna plattor med jääääte lite avstånd i mellan och i ändarna två magneter , kan mao se väldigt små störningar i magnet fält . Tror det hamnar på hyllan över EJ bra att ha saker . Nummer två är enklare än jag trodde , lås funktionen till handsken. 4 kablar in , två till elmotor och två till en ren on/off switch . Bör va enkel att använda om man känner behov av full OEM funktion Funderar på om de små blecken för att mäta om det finns ett magnetfält ( då det går ström ) är för att försäkra sig om att det laddar? Hade liknande lösningar för matarverken på svetsarna när jag var på ESAB. Skall se om jag kan gräva fram mer om detta, det är liknande handskar för laddning av truck. Har du en laddare? Quote
LUPUS Posted November 23, 2019 Author Posted November 23, 2019 6 timmar sedan, EUSSVEN sade: Funderar på om de små blecken för att mäta om det finns ett magnetfält ( då det går ström ) är för att försäkra sig om att det laddar? Hade liknande lösningar för matarverken på svetsarna när jag var på ESAB. Skall se om jag kan gräva fram mer om detta, det är liknande handskar för laddning av truck. Har du en laddare? Det är ju helt klart till för någslags ström mätning men tror jag skippar den featuren i min ’locost’ jo har en brusa laddare som skall stödja typ2 rakt av. Quote
LUPUS Posted December 6, 2019 Author Posted December 6, 2019 (edited) Mera black friday saker inför mellandags mekning . Denna bilen är ju tänkt att gå på även EJ fina sommardagar och därmed behövs det värme. Inverter , laddare och e-motor tycker ju om att ha det ganska kallt ( gärna 40 C ) och därmed finns det egentligen ingen bra värme källa till defroster. Leaf har en egen "dopp värmare" på 4kw som tar vid när värmepumpen inte orkar men det lockade inte att skapa en vatten krets till och den är onödigt klumpig/vikt. Så vad gör man då ? många vanliga bilar har ju en liten elektrisk brödrost värmare för snabb tidig defrost funktion, denna är ju dock 12v och väldigt limiterad i effekt . Tesla har däremot en på 400v med hyffsad effekt Efter lite googlande hitta jag en billig i norge ( de måste skrivit in priset fel ) Denna är i princip en 6KW (säger google) brödrost med individuellt ställbara 6x1000 kw , fullt IGBT styrda effekt reglering för "analog" inställnig. Liiiiten hake är att den är CAN styrd och ingen vet hur man gör än . Men detta är en så bra pryl så jag räknar med att någon knäcker can meddelandena inom snar framtid eller så får man göra en insats själv om någon kan logga i sin bil. Plan B är att sätta en aurdino direkt på IGBT:erna detta är redan gjort på youtube , nackldelen är all safety och temp styrning fattas då. ( för de som vill se mera detaljer tar han isär den på filmen) Hur som helt är största anledningen jag skaffa den nu så enkelt som packning i bil , den skall in i torped väggen någonstans och jag hoppas få till den i mellan dagarna. Sedan räknar jag med att åtminstone både @steel och @Zorce behöver en liknande så då blir motivationen större :-) Edited December 6, 2019 by LUPUS Quote
bexander Posted December 6, 2019 Posted December 6, 2019 Jag gissar på att det är PTC-element i den där.? Alltså samma princip som i en modern kupevärmare. Dessa kan i princip inte bli för varma då temperaturen i elementet påverkar resistansen och därmed effektutvecklingen i elementet. Blir den för varm sjunker effekten och blir den kall ökar effekten. Alltså självreglerande. Borde i så fall funka bra med arduinostyrning direkt på IGBT:erna. Jag har själv ett 110V PTC-element i min elbil. Jag har bara en halvledarkontaktor för av eller på. Funkar fint för mig. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.