LUPUS Posted February 12, 2019 Posted February 12, 2019 (edited) Det där är riktigt kungligt ! Fullgas eller fega du ? kolla datum nu är det 19 Jan start till klar 12 feb . Tror jag måste hitta de vitaminerna du äter Edited February 12, 2019 by LUPUS Quote
Jörgen Granberg Posted February 12, 2019 Posted February 12, 2019 Härligt! Hur upplevdes körbarheten? Quote
steel Posted February 12, 2019 Author Posted February 12, 2019 Hej, LUPUS hade fullgas men kör med ett 48V LiPo batteripack och inte med det tänkta 18650 batteripacket på 96V och 450A peak. Då ska den teoretiskt göra 96 km/h. De vitaminer jag käkar är inte tillåtna i Sverige. ....😎 Jörgen, den var väldigt lättkörd, bara att luta sig vid sväng. Tyvärr var det skare så skidan skar lite och mattan var lite dominant när man skulle över nån hård plogkant osv. Men annars var det skitkul 😀 Mvh Pär Quote
steel Posted February 13, 2019 Author Posted February 13, 2019 (edited) Tack, Pac ! El är faktiskt väldigt roligt och i mångt och mycket enklare än fossilt. Slipper allt meck med vätskor och avgaser. Motor, några sladdar och ett batteri 😀 Mvh Pär Edited February 13, 2019 by steel Ordföljd stavfel och annat med det svenska språket. Quote
steel Posted February 13, 2019 Author Posted February 13, 2019 Bexander, på bilden ser man aluminium bushbars med små säkring anslutningar till varje cell. @bexander Har nu provkört lite mer och några reflektioner. Idag var snön blöt och moddig. Gick väldigt tungt och boggien samlade på sig massa tung snö. Motorn drog konstant mellan 250-300 ampere vid belastning, mao med 50-55 V ca 15 kW. Batteriet räckte ca 15 min. Nuvarande batteripack är på 48V x 40A = ca 2kWh. Alltså kostade 15 minuters lek ca 2,50 kr 👍 18650 batteripacket blir på 4,6 kWh, blir då dubbla körtiden vid dagens före. Vid tunt snötäcke eller hårt packad snö är boggien dominant, dvs svårt att styra och burka. Fantastiskt klätterförmåga , körde upp för en väldigt brant slänt, märktes ej. Väldigt bra bärförmåga, lågt marktryck. Utförandet som den står just nu är nog väldigt kul att köra med i djup kallsnö/puder. Burkning/ bärighet. Förbättringspotential, kortare och smalare band. Hela maskinen blir lättare och enklare att manövrera. Bärigheten räcker ändå. Kör nu med 144" (365 mm ) matta/boggie. Det finns sportskotrar med kortare band/boggie. Crossnissarna som bygger bandsatser smalnar av banden med vinkelslipen. Får kolla upp dessa två potentiella förbättringar inför nästa säsong. Nu verkar snön försvinna. Mvh Pär Quote
bexander Posted February 14, 2019 Posted February 14, 2019 (edited) @steel Tack för bilden. Smart lösning på packet av Tesla. Går nog att göra en egen alubusbar som man sätter nickelbitar mellan till cellerna så att alu tar stora strömmen men det blir ändå enkelt att svetsa på cellerna. Dock blir det ingen säkringsfunktion då. Edited February 14, 2019 by bexander Quote
Kjelland28 Posted February 14, 2019 Posted February 14, 2019 Lysande Pär ! Du har gjort det igen ! Skulle gärna ha en sån här när det är snö dessvärre så har snön som legat nån månad nu gått till dom sälla jaktmarkerna när ! 1 Quote
steel Posted February 16, 2019 Author Posted February 16, 2019 Tack , Kjell ! Här kommer mer film : Kan dock inte släppa detta än, har fått fatt på en kortare boggie från en sportskoter ( jordfräs kallas de här = kort band gräver sig ner till backen och...jordfräs ). Till detta ett tillhörande band med endast 25 mm klackar, lätt och lättdrivet, bärighet finns i överflöd. Återkommer. Ska också spotwelda ihop riktiga batteripacket. Har nu ett ÄNNU roligare projekt i pipen Mvh Pär 2 Quote
Jocke4U Posted February 17, 2019 Posted February 17, 2019 18 timmar sedan, steel sade: Har nu ett ÄNNU roligare projekt i pipen Ingen kan vara förvånad över detta - men vi älskar "galenskaper" 😄 Keep it going!! När kommer @cealm tillbaka i denna kategori? Quote
steel Posted February 17, 2019 Author Posted February 17, 2019 Tack , Jocke4U !! Cealm flyger bara, skulle väl vara om han bygger ett flygplan, elektriskt företrädesvis ☇☇ Rev isär Snöcrossen idag till tonerna av Pains tolkning av Beatles "Eleanor Rigby" , rekommenderas. Väldigt bra för byggtempot 🙌 Vägde härligheten innan demontering, 161 kg med batteripacket. Ca 10 kg mer än bedömd vikt. Vägde även lång boggie inklusive band, 46,3 kg. Ska bli intressant att väga den modifierade korta boggien. I morgon kommer första teasern på nya projektet. Har varit i kontakt med Fixit får förhoppningsvis besked om drivaxlarna i morgon. Mvh Pär Quote
LUPUS Posted February 17, 2019 Posted February 17, 2019 57 minuter sedan, steel sade: I morgon kommer första teasern på nya projektet. Har varit i kontakt med Fixit får förhoppningsvis besked om drivaxlarna i morgon. Mvh Pär Sommaren på G naturligtvis en eldriven vatten skoter , nästan för lätt ☺️ 1 Quote
steel Posted February 19, 2019 Author Posted February 19, 2019 Bra gissning @LUPUS, men nej. Är rädd för vatten, kan knappt simma 😨 Mvh Pär Quote
LUPUS Posted February 19, 2019 Posted February 19, 2019 Det där blir ju drivning på 6 hjul hur många fördelnings lådor behövs egentligen , gråben fått valpar Quote
steel Posted February 20, 2019 Author Posted February 20, 2019 😀 LUPUS !! Funderar vilken som ska användas. Övre Lada Nina, hög/låg samt 2 eller 4 hjulsdrift. Nedre Volvos vändarlåda, användes till valpens winch. Utväxling 1:2 bara 4WD. Lada mer flexibel. Volvo lättare... Mvh Pär Quote
steel Posted February 20, 2019 Author Posted February 20, 2019 Hej, fick boggien från sportskotern. Här ser man tydligt skillnaden på längd. Kommer att plocka bort hjulen utanför slidsen då bandet ska kapas på bredden och då har de ingen funktion. Därav mitt intresse för den kortare sportboggien där både vändhjulen och returrullarna är "rätt". Tyvärr inbillar jag mig att stagen och några fästen på den långa boggien är lättare. Blir väl skruva och svetsa innan det blir riktigt bra. Mvh Pär Quote
steel Posted March 2, 2019 Author Posted March 2, 2019 Hej, kort matta upphämtad i Idre. Nu ska det kapas . Bortkapade sidor vägde 2,7 kg, kvarvarande matta 13 kg. Den långa kasserade 144" mattan vägde 26,7 kg. Viktminskning hela 13,7 kg 🙌🙌🙌 mer än förväntat! !! Mvh Pär 1 Quote
LUPUS Posted March 2, 2019 Posted March 2, 2019 Varför känner jag att detta är positiv info 🤔 när vi här söderut planerar vårbruk och jag lagar en såmaskin 👍 1 Quote
steel Posted March 3, 2019 Author Posted March 3, 2019 Hej, jaaa.....LUPUS det kan man fundera på. Just nu har vi snöstorm, det enda positiva med det är väl att man INTE ska åka Vasaloppet.....de ska tydligen ha motvind också. Mvh Pär Quote
steel Posted March 4, 2019 Author Posted March 4, 2019 (edited) Hej, plockade ihop boggien med delar från bägge varianterna. Vägde boggie och band: 36,8 kg. Hmm....bakre upphängningen på korta boggien alltså 4 kg tyngre än motsvarande långa. Bytte främre delen men var tvungen att använda den bakre för inre hjulens skull. Plockade ihop. Provkörning idag, har snöat 👍 Tyvärr har det ploppat upp idéer hur boggien ska lättas ytterligare 😠 Totalvikten nu med LiPo batteri: 148,8 kg. Drivaxlarna till Elvito ligger på arbetsbänken. ... Mvh Pär Edited March 4, 2019 by steel Vikt 1 Quote
steel Posted March 4, 2019 Author Posted March 4, 2019 Hej, provkörning idag. Vilken skillnad på körbarhet trots tunt snötäcke. Film kommer när producenten har tid... Ticksar nu på vikten. Bakre delen av boggie fjädringen för tung. Kan troligen skala av 5 kg där. Bakre fjädringen är som en sax med två fjädrar på var sida och en stötdämpare i mitten. Boggien sitter fast i längsled i den främre upphängningen varför i mitt fall, mindre effekt och lättare, den bakre går att förenkla. Tanken är nu enligt bild, använder en av dämparen från framvagnen. Mvh Pär Quote
steel Posted March 6, 2019 Author Posted March 6, 2019 Hej, har nu byggt om bakre boggie fjädringen. Den högra. Blev 4,4 kg lättare jämfört med orginal den vänstra. Provmonterad och fungerade perfekt ! Ska nu bara korta/ lätta bakre delen av bandtunneln. Mvh Pär 3 Quote
steel Posted March 12, 2019 Author Posted March 12, 2019 Hej, kortning klar. Gjorde ytterligare 1,6 kg. Total vikten nu nere i 143 kg jämfört med 159 kg innan byte av boggie och ombyggnad. Har även börjat med heavy duty batteripack. Spotweldern har jävlats en del men nu funkar det. Blir dock väldigt varm och ballar ur. Sedan får man vänta, inte min starkaste sida..... Ska försöka sätta dit ytterligare en kylfläkt. Mvh Pär Quote
bexander Posted March 13, 2019 Posted March 13, 2019 Du får sätta in vattenkylning i punktsvetsen. Det går rätt mycket ström under svetsningen och fast tiden är kort blir det rätt mycket värme som måste bort. Quote
steel Posted March 13, 2019 Author Posted March 13, 2019 Hej, ja man borde sätta ett kylblock typ cpu under transformatorn. Är ju ca 800 A under några millisekunder. Mvh Pär Quote
Rikard Larsson Posted March 13, 2019 Posted March 13, 2019 Där du bor kan du väl bara gå utomhus... 😄 2 1 Quote
steel Posted March 13, 2019 Author Posted March 13, 2019 (edited) 😀 Rickard, så är det... Monterade en kylfläkt , plockad från ungarnas gamla Air hockey samt har kopplat in mig på 16A uttag. Men kvaliteten blir ojämn efter ett 40 tal svetsningar då apparaten blir varm. Inställningarna ändras dessutom, är nog på gränsen av vad denna apparat klarar. 0,2 mm nickel är enligt andra svårt att punktsvetsa med dessa apparater. Förb...skit. Mvh Pär Edited March 13, 2019 by steel 1 Quote
steel Posted March 14, 2019 Author Posted March 14, 2019 Ja, bexander det lutar åt det..... liiite tråkigt nu. Mvh Pär Quote
Pac Posted March 14, 2019 Posted March 14, 2019 Hehe, annars kan du ju använda övertalningsverktyget som ligger ovanpå... 😂 1 Quote
bexander Posted March 15, 2019 Posted March 15, 2019 Hur länge behöver du vänta för att den skall kylas som det är nu? Lite beroende på hur snabb du är med punkterna men det är nog väldigt få punktsvetsar som klarar kontinuerlig drift. Du får helt enkelt räkna med pauser. Quote
steel Posted March 15, 2019 Author Posted March 15, 2019 Hej, Pac ! Den där lilla blydaggen är väldigt användbar😀.....just nu som motvikt för att få lite press på svetsarna så de biter i materialet. Bexander, får vänta i en dryg timme innan transformatorn kylt ner sig. Kan svetsa en kant av nickelplåtarna på varje sida av varje serie av 14 batterier mao 4 timmar för varje serie av 14 batterier totalt 4 X 24 timmar ( 24s). Totalt tar det då typ 4 dygn om jag skulle pallra mig ut i verkstaden och svetsa 1 gång i timmen dygnet runt. Låter som ett ultralopp där man springer en slinga i timmen så länge man orkar. JÄTTEKUL 🙌 Mvh Pär Quote
fege Posted March 15, 2019 Posted March 15, 2019 Du hinner säker bygga något annat i pauserna.... 😉 2 Quote
bexander Posted March 15, 2019 Posted March 15, 2019 Ja, det var lite väl länge du behöver vänta. Problemet är att det är svårt att leda ut värmen från transformatorn så här i efterhand. Helst skall det vara en vattenslinga ihop med lindningarna... Är det möjligt att lägga tranformatorn i oljebad? Hur ser svetsen ut invändigt? Quote
steel Posted March 16, 2019 Author Posted March 16, 2019 Bexander, bild på svetsen. Testade att koppla lösa handtaget på den fasta punktsvetsens kablage, gick inte.... Mvh Pär Quote
bexander Posted March 16, 2019 Posted March 16, 2019 Hm, jag vet inte om jag gör något galet men det var en väldigt liten bild? Det kanske skulle hjälpa med något som ger större kylyta mot transformatorn så att värmen leds ut bättre. Alltså någon slags kylfläns. Helst på lindningen men även på kärnan bör göra nytta. Quote
steel Posted March 17, 2019 Author Posted March 17, 2019 Hej, det är en liten bild. Är svårt att få till någon vettig kylning av transformatorn, är sladdar och saker i vägen. Beställde ett kit från denna sida: https://www.instructables.com/id/DIY-Arduino-Battery-Spot-Welder/ då den jag har känns som den kan brinna upp när som helst. Har några planerade batteripack ( dirtbike version 2, ett till... ) att svetsa ihop, så det kan vara värt att få en spotwelder som funkar även för lite tjockare nickelstrips. Mvh Pär Quote
steel Posted March 17, 2019 Author Posted March 17, 2019 Hej, slowly getting there. Kommer att vara klar 03.00 måndag morgon med punktsvetsningen. Förbereder kablage under tiden. Gjorde ett litet 4s5p batteri för 12V systemet. Mvh Pär Quote
bexander Posted March 18, 2019 Posted March 18, 2019 Vad använder du för celler i 12V batteriet? Quote
steel Posted March 18, 2019 Author Posted March 18, 2019 (edited) bexander, det är 18650 celler plockade från några gamla batteripack från skruvdragare. 14 V och 15A nominelt, bms 50A mostsvarar Biltemas största Litiumbatteri. Laddade med deras laddare, funkade. Mvh Pär Edited March 18, 2019 by steel Quote
bexander Posted March 18, 2019 Posted March 18, 2019 Är det Li-Ion eller LiFePO4 celler? Spänningen kanske blir lite hög med 4S Li-ion? Jag föredrar LiFePo4 celler till 12V då det blir 12,8V nominellt och 14,4V max med 4S. Mer motsvarande ett 12V bly. Quote
steel Posted March 18, 2019 Author Posted March 18, 2019 Hej, bexander. Det är Litiumjon batterier, spänningen blir i överkant... Har nu börjat montera ihop batteripacket. Bushbars i koppar motsvarande 18mm2, ska klara 360 A, kopplar ihop varje 14s. Kablaget till BMS kopplat, isolering och kaptontejp . Packet uppdelat i tre moduler för att passa i batteriboxen som i sin tur ska passa på Elsnöcrossen och Elcrosskart. Mvh Pär 1 Quote
Rikard Larsson Posted March 19, 2019 Posted March 19, 2019 On 2019-03-17 at 12:35, steel sade: Hej, det är en liten bild. Är svårt att få till någon vettig kylning av transformatorn, är sladdar och saker i vägen. Beställde ett kit från denna sida: https://www.instructables.com/id/DIY-Arduino-Battery-Spot-Welder/ då den jag har känns som den kan brinna upp när som helst. Har några planerade batteripack ( dirtbike version 2, ett till... ) att svetsa ihop, så det kan vara värt att få en spotwelder som funkar även för lite tjockare nickelstrips. Mvh Pär Du får återkomma med recension av den varianten. Jag har försökt med mikrovågsugnstransformator, men inte lyckats särskilt bra. Testat 3 olika och ingen ger tillräckligt med kräm känns det som. Vet inte om vi har klenare mikrovågsugnar i Sverige, men jag lyckas inte få samma resultat som folk på Youtube. Quote
steel Posted March 19, 2019 Author Posted March 19, 2019 Hej, Rickard 😊 Har också tittat på Youtube och funderat kring mikrovågsugnstransformatorer, bra då har du testat. Tror de använder fulnickel, mycket lättare att svetsa, men kan inte överföra lika mycket Ampere. Återkommer med recension. Fick paketet idag, grejerna såg bra ut. Plockade ihop batteripacket och kopplade kablar. Laddning och balansering fungerade. Man ser varje statusen på varje serie koppling samt " state of charge" , volt , samt Wh som laddats. Lät laddningen stå på under tiden ett backintervall träningspass avklarades. Glad i hågen skulle jag bara kolla hur det gick. 😠😠😠 En cell hade ballat ur, 2,9 volt !!!! Alla andra 3,8 V ..... billiga 100 % orginal batterier från Kina. .......bläää Quote
steel Posted March 21, 2019 Author Posted March 21, 2019 Hej, tar tillbaka mitt uttalande om orginal batterier. Bytte de 14 batterier i den seriekopplingen som var paj, den sista nr 24, varav någon misstänktes vara kass. Ingen skillnad. ...mätte då på kablaget till BMS:et. Inget fel !! BMS visar fel spänning mellan cellerna. Bytte BMS, ingen skillnad, samma mätfel. Har läst manualen långsamt flera ggr. Står att extern strömkälla skall vara 15-60 V. Kör med 12 V batteri. Ska nu testa med det 4s batteripacket som tillverkades häromdagen. Går inte det får det bli ett 23s14p, för det funkar med 23s av någon anledning. Kopplar då sonika bort nr 24 batteriserie. Mvh Pär Quote
bexander Posted March 21, 2019 Posted March 21, 2019 Lite spekulation men kan det vara så att BMS:et inte klarar att mäta högre spänning än totalt 100V? Den första bilden på BMS:et med batteripacket inkopplat visar alla 24 celler korrekt och en totalspänning om 89,9V. Jag antar att du laddar till 4,2V/cell vilket ger 24*4,2=100,8V. Alltså skulle det kunna vara felet du ser på den sista (#24) cellen alltså de 0,8V som är över 100V? Quote
bexander Posted March 21, 2019 Posted March 21, 2019 Om det skulle vara något så dumt så kan du testa att ladda till 4,1V/cell så blir det 98,4V istället. Quote
steel Posted March 21, 2019 Author Posted March 21, 2019 Hej, bexander. Tack för tips, felet kom nästan direkt efter att jag kopplade på laddaren, var ej uppe i 100 V. MEN kopplade in 4s batteriet och vips det fungerade. Vääldigt konstigt att just det 24:e s:et ballade ur. Men nu går det !! Sedan är det ju väldigt bra om man läser instruktionsboken och konfigurerar, slår på, själva balansfunktionen INNAN man har laddat packet fullt. Tyvärr har snön gått bort så någon testkörning med stora batteripacket blir ej aktuellt, har några viktlättande grejer kvar att göra, får se om det blir av eller om den ställs åt sidan till nästa säsong. Har ju några andra projekt som ska bli klara samt ett nytt som blir väldigt kul. Märker att kul prioriteras i turordningen omedvetet, hmm... Mvh Pär Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.