martin_ts Posted May 2, 2017 Share Posted May 2, 2017 (edited) Hej Jag har byggt ett chassi för längesedan och går igenom lite certifikat och bestämmelser nu igen... Sid 174 sfro boken säger: SträckGräns 200-225 n/mm2 Brottgräns över 300-325 n/mm2 Förlängning mer än 10 Procent ---------------------------- Mitt certifikat säger: Re N/mm2: 220 Rm N/mm2: 310 A = 23 procent 25x25x2 e220cr2s2 En10305-5 ------------------------------------- Är detta material då ok enligt kraven för stålet i ramen? Jag har tyvärr redan gjort klart ramen så om inte hur gör man för att få en sådan ram godkänd? /Martin Edited May 2, 2017 by martin_ts Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted May 2, 2017 Share Posted May 2, 2017 Det verkar vara korrekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martin_ts Posted May 3, 2017 Author Share Posted May 3, 2017 Är det så? Läst flera på forumet som använt den sorten men jag grubblar över om ett cr2 rör är normaliserat eller ej? Eller räcker det med att dom siffrorna ligger inom toleransen? /Martin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted May 3, 2017 Share Posted May 3, 2017 Som ramrör räcker det att det ligger inom gränserna - och har man förlängning på 23% så är det ju ordentligt segt. Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martin_ts Posted May 3, 2017 Author Share Posted May 3, 2017 Okej tack då förstår jag! Nästa dilemma då. Vet inte hur jag ska läsa certifikatet. Bifogar en bild. Övre markeringen verkar ha rimliga värden enligt rörtypen. Vad är den undre markeringen?? /Martin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tabaco Posted May 3, 2017 Share Posted May 3, 2017 Om ingen här på Forumet kan svara på din fråga. Prova att ringa det tel-nummer som står överst på ditt papper och fråga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulwe Posted May 3, 2017 Share Posted May 3, 2017 En gissning: Eftersom den batchen har mindre föroreningar än vad standarden kräver, så blev det den gången ett bättre stål. Stålstandarden sätter ju lägstanivån. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted May 3, 2017 Share Posted May 3, 2017 Just nu, martin_ts sade: Är det så? Läst flera på forumet som använt den sorten men jag grubblar över om ett cr2 rör är normaliserat eller ej? Eller räcker det med att dom siffrorna ligger inom toleransen? /Martin Om du bygger egna a-armar så måste du ha 25x3mm Normaliserat rör, det gillar SFRO Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martin_ts Posted May 4, 2017 Author Share Posted May 4, 2017 Norrköpings handelstål kunde inte svara på detta helt säkert heller. Dom trodde det undre värdet gällde. Certifikaten ser annorlunda ut idag. Går man efter övre värdet är ju mina rör godkända. (Värdet rören beställdes efter) går man efter undre värdena så missar jag ju på skillnaden mellan brott och sträck. Mindre än 100!!! Är min bil nu helt obesiktbar pga detta? Detta är verkligen en djungel :) Martin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrik Posted May 4, 2017 Share Posted May 4, 2017 En besiktningsman sa till mig en gång... att om det finns tveksamheter i samband med besiktning kan man såg bort en bit av ramen, för att kontrollera rörkvalitén. Kanske inte svar på din fråga... /Patrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martin_ts Posted May 5, 2017 Author Share Posted May 5, 2017 Mm jag förstår att vissa har gjort så. Tråkigt bara när jag har certifikat att det ändå är tveksamheter. Man kanske måste försöka sluta vara orolig på något sätt och vänta till byggbesiktningen :-) /Martin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted March 21, 2019 Share Posted March 21, 2019 Kontaktade precis min Tibnor kontakt på jobbet angående rör till en ram men dom kunde inte lämna cert på varken 25x25x2 precisionsrör eller 25x3 hydraulrör. Märkligt ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klubbsson Posted March 21, 2019 Share Posted March 21, 2019 Har heller inte lyckats få ett riktigt materialcerifikat trots mycket goda kontakter på Stena stål, men mycket annat har jag fått, offert med material benämning, följesedel, batchtagg. Rören är ju dock märkta med benämning så jag har sparat en stump med fulla benämningen på. Plus att jag använder betydligt tjockare material än vad nöden kräver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martin_ts Posted March 21, 2019 Author Share Posted March 21, 2019 När jag köpte var jag tvungen att beställa certifikatet med rören. Rör dom har på hyllan brukar dom inte ha certifikat till. Det bästa är att man beställer rören med certifikat från början. Tror dom tog 800kr för certifikatet dock. Var inga problem på jerngruppen i Borås iaf! /Martin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loop Posted March 21, 2019 Share Posted March 21, 2019 Räcker det inte med ett intyg på vad det är för kvalitet? Dvs att det står på kvittot. Min ram byggdes för typ 16 år sedan. Sen har den blivit liggande i 14år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted March 21, 2019 Share Posted March 21, 2019 De borde inte ens få sälja rör utan att veta vilken kvalitet de säljer.. Klart att du som kund ska veta vad du betalar för. Handla hos någon annan. https://www.begroup.se/produkter/stal-stalror/ror/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted March 21, 2019 Share Posted March 21, 2019 2 timmar sedan, loop sade: Räcker det inte med ett intyg på vad det är för kvalitet? Dvs att det står på kvittot. Min ram byggdes för typ 16 år sedan. Sen har den blivit liggande i 14år. Normalt sett räcker det utmärkt. Numera har de flesta av SFROs besiktningsmän också tillgång till en hårdhetsmätare så man kan verifiera material med icke förstörande prov utan att såga bort delar, så det brukar lösa sig. Gustaf 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted March 22, 2019 Share Posted March 22, 2019 Det är bara besiktningsmannen som kan ge besked så prata med honom. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts