Jari Posted January 11, 2017 Share Posted January 11, 2017 (edited) Nu är det fortfarande ganska långt kvar till våren. Men för att vara ute i bättre tid än ifjol, så tänkte jag lägga upp en intressetråd för årets Tjolöholm Classic Motor som går av stapeln 21/5.http://www.tjolöholmclassicmotor.se/ Uppdatering!Här har ni ordningsregler och inkörslapp (som skall vara synlig när ni kör in på området):C1 fältet.pdfOrdningsregler TCM 2017.pdf Om ni är intresserade, så fyll på med namn: Jari Kinnunen Här är lite information om hur det har fungerat tidigare år: Utställningen har öppet 10:00-16:00 och transporter på området är inte tillåtet mellan 9:00-16:00. Insläpp från 7:00 och man måste vara på plats senast 8:30. Förare och 1 passagerare i varje utställningsbil har fri entré. Varje anmäld utställare får en kupong till kaffe och fralla. Utställningsplatsen skall vara städad när man lämnar området. Entréavgift (utöver ovan) och parkering för besökare: Vuxen 140kr Bil 60kr MC fri parkering Edited May 4, 2017 by Jari Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted January 12, 2017 Share Posted January 12, 2017 jörgen Bock Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted January 12, 2017 Share Posted January 12, 2017 1. Jari Kinnunen 2. Jörgen Bock 3. Fredrik Pousard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted January 12, 2017 Share Posted January 12, 2017 Kan tänka mig att svänga ner och kolla men det blir i vardagsreanaulten, fast det verkar vara den 22:e man ska vara där eller ? /Kjell Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted January 12, 2017 Author Share Posted January 12, 2017 51 minuter sedan, Kjelland28 sade: Kan tänka mig att svänga ner och kolla men det blir i vardagsreanaulten, fast det verkar vara den 22:e man ska vara där eller ? /Kjell Enligt hemsidan är det 21:e som gäller för 2017. Det var 22:e förra året. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted January 12, 2017 Share Posted January 12, 2017 AJdå lurigt att ha kvar förra årets info under den startbilden. Utställning på söndagen den 21:e alltså ! :-) får boka in det så bror och jag får kolla in lite bilar !:-) /Kjell Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted January 12, 2017 Share Posted January 12, 2017 1. Jari Kinnunen 2. Jörgen Bock 3. Fredrik Pousard 4. Per Adelsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mloisg Posted January 22, 2017 Share Posted January 22, 2017 Kommer också. Parkerar hos Locostsweden i år:) 1. Jari Kinnunen 2. Jörgen Bock 3. Fredrik Pousard 4. Per Adelsson 5.Christer Johansson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted January 23, 2017 Author Share Posted January 23, 2017 Vi kan väl ha som mål i år att slå rekord i antalet sjuor?! Har för mig att vi har varit 10st för något år sedan. Så kom igen nu och anmäl er!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted April 5, 2017 Author Share Posted April 5, 2017 Upp med tråden lite! Jag tänkte skicka in en anmälan om några veckor, så ta er en ordentlig funderare ifall ni vill hänga med på detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted April 17, 2017 Author Share Posted April 17, 2017 Har skickat in en anmälan om 10 bilar, så det finns fortfarande platser kvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted May 4, 2017 Author Share Posted May 4, 2017 Uppdaterat första inlägget med 2 dokument: ordningsregler och inkörslapp (skriv ut denna och ha den synlig vid inpassering). Vi har en plats för 10 bilar, så det finns fortfarande 5 platser kvar ifall det är någon som är sugen på att hänga med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mloisg Posted May 5, 2017 Share Posted May 5, 2017 Önskar att vintrarna vore lite längre så man hann klart med allt som man påbörjat. Jobbar på men är osäker på om jag blir klar i tid Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted May 5, 2017 Share Posted May 5, 2017 Jag har lite för mycket bokat den helgen för att hinna med så jag måste tyvärr avanmäla mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted May 6, 2017 Author Share Posted May 6, 2017 Tråkigt med avhopp. Men det är inte så mycket man kan göra åt att bilar inte blir färdiga eller dubbelbokningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted May 7, 2017 Share Posted May 7, 2017 är lite osäkert för mig med, avvaktar lite... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ctrl Posted May 8, 2017 Share Posted May 8, 2017 Som jag skrev på fb, kan tyvärr inte vara med i år, då jag inte har tid och pengar att fixa bilen just nu. Men kanske kommer upp och hälsar på er iaf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted May 16, 2017 Author Share Posted May 16, 2017 Som det ser ut just nu, blir det bara jag o Fege som står där på söndag. Så ifall det är någon är sugen på att komma visa upp sin fina bil, så finns det många platser kvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted May 16, 2017 Share Posted May 16, 2017 Om man vill går det ju även att dra dit rullande chassin/pågående byggen på släpkärra Kom igen nu gubbs! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TonysGarage Posted May 16, 2017 Share Posted May 16, 2017 Det skulle vara MYCKET uppskattat om det fanns halvfärdiga byggen att titta på.... Jag har krupit under era bilar där de sista 5 åren vilket varit mycket intressant men avklädda bilar är ju enklare att kolla på när man själv har massa olika funderingar och undrar hur andra löst problemen. Byggtrådar i all ära, men IRL är alltid bättre! Skulle vara intressant med en SFRO gubbe på plats som man kunde diskutera med också. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted May 17, 2017 Share Posted May 17, 2017 Hade jag varit lite längre i processen så kunde jag tagit med min ner. just nu så är det mest ett rörchassi utan hjulupphängningar så jag skippar det. Vi får se hur det ser ut nästa år. Har förhoppningsvis både hjulupphängningar och drivlina på plats då ! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted May 17, 2017 Share Posted May 17, 2017 23 timmar sedan, Jörgen sade: är lite osäkert för mig med, avvaktar lite... Kan nog inte till helgen ,är till 90% säker ,men men ,, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted May 20, 2017 Author Share Posted May 20, 2017 On 2017-05-18 at 01:05, Jörgen sade: Kan nog inte till helgen ,är till 90% säker ,men men ,, Hör av dig ifall du åker med. Jag åker nog från Trollhättan strax innan 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ctrl Posted May 20, 2017 Share Posted May 20, 2017 Min rullar inte innan motorn är fixad. Har inget släp till den heller. Annars hade jag kunnat ta med min gröna i år med kanske. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nosliwe Posted May 21, 2017 Share Posted May 21, 2017 Löste det sig med bärarmen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted May 21, 2017 Author Share Posted May 21, 2017 2 timmar sedan, Nosliwe sade: Löste det sig med bärarmen? Jodå, fick åka bärgare till Kungsbacka och svetsa ihop den där. Den var inte helt av, men det var inte mycket material som höll ihop det. Men nu är jag och bilen hemma igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nosliwe Posted May 21, 2017 Share Posted May 21, 2017 Bättre det än att hamna i ett dike :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted May 21, 2017 Author Share Posted May 21, 2017 3 minuter sedan, Nosliwe sade: Bättre det än att hamna i ett dike :) Ja! Tur den inte gick av imorse, det gick stundtals undan eftersom det var nästan tomt på vägen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 21, 2017 Share Posted May 21, 2017 Gick det hett till på Rudskogen? Skulle inte vilja åka 195 med en sån bärarm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted May 21, 2017 Author Share Posted May 21, 2017 Det är väl ingen fara med denna?! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted May 21, 2017 Author Share Posted May 21, 2017 Han som har byggt dessa har nog slipat lite för mycket i svetsen. Nog för att det ser bra ut, men det försvagar svetsen ganska ordentligt. Nu blir det till att fixa detta på ett bättre sätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted May 22, 2017 Share Posted May 22, 2017 Tycker nästan det ser ut som om det är materialet i röret som gett upp sprickan ligger ju ovanför svetsfogen eller ?? Vad har du för godstjocklek i röret ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted May 22, 2017 Share Posted May 22, 2017 Kul att ses på Classic också för den delen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted May 22, 2017 Author Share Posted May 22, 2017 1 minut sedan, Kjelland28 sade: Tycker nästan det ser ut som om det är materialet i röret som gett upp sprickan ligger ju ovanför svetsfogen eller ?? Vad har du för godstjocklek i röret ? Vet inte vad det är tjocklek, det är ju inte jag som har byggt dessa. Men svetsen är ganska krafigt slipad efteråt, så det kan ha gjort att det har blivit försvagat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted May 22, 2017 Share Posted May 22, 2017 Har han slipat ner i röret så kan det ha påverkat och skapat en en sprickbildning annars så gör inte "rågen" på svetsen nåt för själva hållfastheten, så den kan man slipa till lite, det man ska undvika är ju att skapa skarpa kanter där sprickor kan starta, mjukt och fint ska det vara vissa material mår bra av uppvärmning innan svets och sen långsam avkylning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted May 22, 2017 Share Posted May 22, 2017 Finns det plats på insidan så skulle jag nog lägga dit en bit lite snyggt rundad 3-4 mm plåt som får gå ut i höjd med svetsfogen för krängningshämmaren och sen svetsa den på båda sidorna mot båda rören. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted May 22, 2017 Author Share Posted May 22, 2017 Jag började allt fundera på om man skulle lägga till en bit material "inne i Y-klykan" bara för förstärka det lite. Men detta borde ju hålla som det är idag också, under förutsättning att det är riktigt gjort. Kollar man på Caterhams egna övre bärarmar, så är dom i stort sett identiska med mina. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 22, 2017 Share Posted May 22, 2017 Med en viktig skillnad. Främre staget går längre ut i triangeln. Det är ganska kraftiga vrid och brytkrafter där ute. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TonysGarage Posted May 22, 2017 Share Posted May 22, 2017 (edited) Tack för alla råd! Tur Nosliwe var observant... Edited May 22, 2017 by TonysGarage Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tabaco Posted May 23, 2017 Share Posted May 23, 2017 (edited) Intressant diskussion där om anledningen till att sprickan uppstår på Jaris bärarm. Christer J, säger ju att det förekommer vrid och brytkrafter där ute. Den röd-markerade sträckan kommer då fungera som en sorts hävarm efter vad jag förstår. På Caterhams bärarm så ser man ju direkt att den biten som här är markerad; Är kortare. Kortare hävarm betyder ju att kraften blir mindre. Sen är det väl inte förbjudet att välja ett rör med högre sträckgräns och brottgräns-- men, med flera legerings-ämnen i materialet, kan bärarmen må bra av uppvärmning före svetsning-- och långsam avkylning. Vad säger du Kjelland28 om denna hypotesen ?? Tyvärr lyckades jag inte få in min fina bild, med Rödmarkering. Edited May 23, 2017 by Tabaco Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted May 23, 2017 Share Posted May 23, 2017 Spricka i bärarmen, inte roligt. Det ser trångt ut för bärarmen vid fjäderfästet på stötdämparen. Tar det i när det är fullt utfjädrat? Om det gör det så kan den där sprickan bero på att bakre delen av bärarmen pressas bakåt i fullt utfjädrat läge, eller ser jag fel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 23, 2017 Share Posted May 23, 2017 (edited) Hursom helst var det tråkigt för er som drog i trådarna att det blev allt för få bilar när det drog ihop sig.. hoppas det blir någon fler träff någonstans, för det finns massor av intresse för bilarna. Det märks när man är ute och åker. Jag fick flera tummar upp i måndags av både mötande och andra under en liten 22 milatur. Stefan Berglund (som byggde Sellnäs roadster) fick lite ny inspiration samma dag genom att få prova som.sedan även drabbades av en en åktur i passagerarsätet. Han både skrattade och höll sig för skratt.. Edited May 23, 2017 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted May 23, 2017 Author Share Posted May 23, 2017 1 timme sedan, Pac sade: Spricka i bärarmen, inte roligt. Det ser trångt ut för bärarmen vid fjäderfästet på stötdämparen. Tar det i när det är fullt utfjädrat? Om det gör det så kan den där sprickan bero på att bakre delen av bärarmen pressas bakåt i fullt utfjädrat läge, eller ser jag fel? Det går allt fritt där, det är inget stort spelrum men fritt ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted May 26, 2017 Share Posted May 26, 2017 OK, ja men då är det inte det jag trodde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.