Sjulander Posted January 6, 2017 Posted January 6, 2017 Glad i hågen så inhandlade jag ett påbörjat Seven bygge i höstas. Det är en Stuart Taylor ram med pinto motor. När jag köpte så hade jag ingen koll på det här med materialtjocklek, trodde ju när det var en fabrikstillverkad ram att det inte skulle vara något problem. Nu är det så att ramen verkar vara av ca 1,6mm profil.. ( svårt att mäta, vill ju inte kapa sönder) Hur gör jag? Någon som vet något om Stuart Taylor ramar ? /Niklas Quote
Tabaco Posted January 6, 2017 Posted January 6, 2017 Om du borrar ett litet hål i ramrören, så du kan sticka ner ett skjutmått. (bakänden på skjutmåttet ) Då kan du få fram ramrörets invändiga tjocklek. Quote
tpau Posted January 6, 2017 Posted January 6, 2017 Vad sägs om att borra ett hål i ramen på den sidan som har svets sömmen. Sen kan du använda pinnen på skjutmåttet för att mäta hu långt det är till botten. Totala tjockleken av röret minus håldjupet blir godstjockleken. Om du nu har 1,6 mm, prata med sfro. /T Quote
Sjulander Posted January 6, 2017 Author Posted January 6, 2017 Nu har jag mätt lite mera exakt och det är 1,6mm gods. Så då är frågan om det finns något att göra för att kunna regga in den.. ? Någon som har erfarenhet? Vad jag förstår så finns det några som lyckats regga in sjuor med 1,6mm ? Quote
tpau Posted January 6, 2017 Posted January 6, 2017 Bestäm dig för en sfro man och försök få till ett möte över en bit bulle o lite kaffe. Men generellt så kan ju BEC komma igenom med 1.6 mm och det borde ju också innebära att CEC med lågt vridmoment och låg vikt har en chans. /T Quote
Sjulander Posted January 6, 2017 Author Posted January 6, 2017 Ja jag ska nog snacka med SFRO mannen, får se vad han säger. Vilken är mest resonabel? :) Har pratat lite med Marlon i Norrtälje och han verkade trevlig, dock inte direkt om det här problemet då jag inte var säker på godstjocklek då.. Quote
Jonte Posted January 8, 2017 Posted January 8, 2017 I stort sett alla MK som reggats i Sverige har 1.6mm i tjocklek Skickat från min mobil Quote
Christer J Posted January 8, 2017 Posted January 8, 2017 Jag fick till svar från TESTA att 1,6 mm var okej om man hårdlöder och 2 mm när man svetsar ramen. Han gillade inte alls mina 1,3 mm Docol R8 rör :) Quote
Morty Posted January 8, 2017 Posted January 8, 2017 7 timmar sedan, Jonte sade: I stort sett alla MK som reggats i Sverige har 1.6mm i tjocklek Skickat från min mobil Och alla Westfield jag känner till. Personligen har jag erfarenheten av att 1,6mm räcker långt och har hittills inte fått någon bra förklaring till varför det är viktigare med 2,0 mm godstjocklek än att ramen är vettigt uppbyggd/konstruerad. Quote
Jörgen Posted January 9, 2017 Posted January 9, 2017 (edited) 7 timmar sedan, Morty sade: Och alla Westfield jag känner till. Personligen har jag erfarenheten av att 1,6mm räcker långt och har hittills inte fått någon bra förklaring till varför det är viktigare med 2,0 mm godstjocklek än att ramen är vettigt uppbyggd/konstruerad. Om man kan konstruera en ram med beräkningar så går det utmärkt med 1,6 men alla vi locostbyggare som inte är utbildade konstruktörer är nog lite säkrare med ett standardiserat precisionrör i 2mm. Det är lättare att få till en bra svets i lite tjockare rör än tunnare om man inte är en van svetsare,ju tunnare matrial desto bättre svetsare krävs. Edited January 9, 2017 by Jörgen Quote
therealpinto Posted January 9, 2017 Posted January 9, 2017 Jörgen har beskrivit delar av mina tankar, men det är också så att 2 mm gods ger lite mer marginal mot rost och annan påverkan. Det kan kännas som att skillnaden är liten men 1,6 mm är faktiskt "bara" 80% av 2 mm. Men rådet att resonera med "din" besiktningsman är helt korrekt. Jag själv skulle inte rekommendera en relativt tung Pinto i en 1,6 mm ram utan hellre en lite lättare motor så man minskar belastningen från egenvikten - jag ser det som en större risk än effekt och vridmoment. Sedan beror det förstås på konstruktion och utförande också. Jag kan inte påminna mig att jag sett en sådan ram så jag har ingen uppfattning om hur den ser ut. Gustaf Quote
Morty Posted January 9, 2017 Posted January 9, 2017 Rör och svets samverkar. En dålig svets är en dålig svets oavsett godstjocklek. Bättre med ett rör som böjer sig än att svetsen spricker/går av. Har sett ett antal krockade eller på annat sätt deformerade ramar och på ingen har ramarna gett sig i svetsarna, utan det är rören som böjer sig. Quote
therealpinto Posted January 9, 2017 Posted January 9, 2017 Jag kanske missförstår dig, men problemet med tunt gods är att det är svårare att svetsa utan att göra hål och då är det större risk att en oerfaren svetsare antingen håller igen med strömmen (för lite inbränning) eller skapar defekter som ställer till det. Gustaf Quote
Sjulander Posted January 25, 2017 Author Posted January 25, 2017 Nu är jag på väg! SFRO 1 genomförd och jobbar vidare med "att göra listan" :) Tack för era svar som gjorde att jag kom igång! 2 Quote
tpau Posted January 25, 2017 Posted January 25, 2017 Grattis! Kör hårt och visa gärna hur det går på vägen /T Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.