Nosliwe Posted January 14, 2017 Author Posted January 14, 2017 Ska väl gå att ordna. Kan maila över filen. Är det möjligtvis du som jobbar på Volvo? Farsan nämnde något om en som skulle börja bygga en old style locost. Quote
Kjelland28 Posted January 14, 2017 Posted January 14, 2017 (edited) Japp det är jag ! Min bil har just nu konfigurationen Mcsorley 442 chassi med framvagn inspirerad av collins chassit och Belos ideer. Bakdel anpassad för volvo 740 1031 axel som ska kunna röra sig 60 upp och 60 ner ungefär, fourlink och panhardstag. Motor blir en B18B motor ev byter jag SU mot weber för att få ner höjden. Siktar på en effekt första året runt 120 kusar, slutmål ca 160-180. Har måttat lite på motorn och fått det till att den är ca 650 mm hög med SU och kanske 600 med weber. /Kjell Edited February 6, 2017 by Kjelland28 Quote
Tabaco Posted January 14, 2017 Posted January 14, 2017 Jasså du kar kollat på Belos bygge. Ok. Har du lagt märke till nåt särskilt med de stora lamporna i fram ?? Undrar om det är många som känner till var de kommer i från ?? "Lamphusen" är Rostfria sallads-skålar från IKEA. Det visade sig att de runda lamporna från VOLVO 240-- passar perfekt i de lamphusen (Sallads-skålarna) Quote
Nosliwe Posted February 5, 2017 Author Posted February 5, 2017 Svetsbordet klart och nu är det bara till att börja svetsa! Var ju tvungen till att ställa upp allt lite så gott det gick Quote
Nosliwe Posted February 11, 2017 Author Posted February 11, 2017 Äntligen kommit igång med att svetsa. Quote
Nosliwe Posted February 11, 2017 Author Posted February 11, 2017 (edited) Jo det är ju ett 442E chassi, så jo det är stort! Edited February 11, 2017 by Nosliwe 1 Quote
kengren Posted February 11, 2017 Posted February 11, 2017 Snygg posters på väggen - kommer den att bytas ut under byggets framfart (kallas framförhållning) Quote
Nosliwe Posted February 11, 2017 Author Posted February 11, 2017 Farsan skrev ut den för att vi ska ha att titta på under tiden man svetsar ramen, alla rören är ju uppmärkta med respektive kod. Har även en pärm med alla ritningar i. Men jag kommer inte längre än till SFRO 1 innan han måste hinna ikapp. Ingen ide att betala SFRO för att komma ut till garaget utan att båda bilarna är klara för den besiktningen. 1 Quote
Nosliwe Posted February 12, 2017 Author Posted February 12, 2017 (edited) Lite mer svetsat idag :D Edited February 12, 2017 by Nosliwe Quote
Kjelland28 Posted February 12, 2017 Posted February 12, 2017 Hej ! Vad har ni tänkt ha för bakaxel på bilarna ? Ska ni ha stela axlar så behöver man ofta flytta upp mitt röret på ryggpartiet har gjort det i helgen på mitt chassi. Jag kommer också att höja hela bakänden med 50 mm för att få till det med stötdämparna ! Satte mitt rör 275 mm upp från ovansida framsida nedersta röret i ryggpartiet. Mvh Kjell Quote
Nosliwe Posted February 12, 2017 Author Posted February 12, 2017 Vi kommer köra med individuell upphägning. Så det kommer inte vara speciellt mycket rörelsemoment i kardanen. Quote
Kjelland28 Posted February 12, 2017 Posted February 12, 2017 Ok, då blir det nog mer plats för stötdämparna också ! Quote
Nosliwe Posted February 13, 2017 Author Posted February 13, 2017 Börjat svetsa bakpartiet, Nog för att vi kapade 19mm tvärstagen sista på kvällen när vi kapade upp allt till bilen, men dom blev så pass fel i vinkeln att jag måste kapa nya innan jag kan svetsa dit dom. Quote
Nosliwe Posted February 15, 2017 Author Posted February 15, 2017 Och lite till. Mycket ram bilder nu. Quote
Nosliwe Posted February 16, 2017 Author Posted February 16, 2017 3 stag närmare färdigställande av grundramen. Nu blir det inget för ens tidigast söndag. Quote
Nosliwe Posted February 19, 2017 Author Posted February 19, 2017 (edited) Blev inte så värst mycket visuellt gjort idag. Svetsade dit dom vertikala stagen längst fram bara. För övrigt så har dagen gått åt till massa mätande mellan donator och ram. Blir trångt i tunneln med en diff som är 130mm bred och går fram 580mm från drivaxlarna till kardan. Tur den är "stum" så man slipper ta fjädringsväg i beaktning. Edited February 19, 2017 by Nosliwe Quote
Nosliwe Posted February 19, 2017 Author Posted February 19, 2017 Hade lite tråkigt och tyckte det var dags för lite uppdaterade bilder på hur långt gången cad modellen är. Ska införskaffa spindelleder inom kort så man kan börja räkna på lite framvagnsgeometri. Quote
Nosliwe Posted February 21, 2017 Author Posted February 21, 2017 Svetsade dit en plåt att fästa pedalstället i idag samt påbörjat förstärkningar / skydd vid hjulhusen bak. 1.5mm alu känns inte som det säkraste när all möjlig skit kommer flygandes vid däcken om man har otur :) Nu blir det inget mer gjort för ens nästa helg. Nu till helgen drar jag till mora för att pina mig igenom 9 mil skidor :) Möjligtvis att jag fortsätter med framvagns geometrin i morgon. Får hem spindelleder i morgon om allt går som det ska. Quote
Nosliwe Posted March 4, 2017 Author Posted March 4, 2017 Började skruva ner donatorn idag. Gick lite sisådär. Fullt i garaget då GT coupen tar en plats med, så fick vara ute. SJälvklart började det regna, så med dyngsura ben gick jag in efter att enbart ha fått bort avgaset ifrån A6an. Har iaf ritat klart främre hjulupphängningen nu i kväll. så det är bara till att börja tillverka. Avvaktar dock med dämparinfästningen. Även fått hem alla leder i fram och lite mätare. Blir iridium drift mätare, samma som jag ska köra med i GT coupen. I morgon lär jag väl få skotta fram bilen innan jag kan skruva loss kardan och diff. Quote
Nosliwe Posted March 7, 2017 Author Posted March 7, 2017 Målat spindlarna och ska montera ihop dom idag. Tänkte fortsätta helsvetsningen med av chassit. Har inte tagit några bilder då batteriet på telefonen har legat på 4-5% jämt när jag har varit i garaget. Drar mycket ström att lyssna på musik när man jobbar :) Sitter och kikar lite på caster i framvagnen. Någon som vet hur mycket som rekommenderas i gradtal? Är 1% lutning bakåt så som det är nu. Quote
Rikard Larsson Posted March 7, 2017 Posted March 7, 2017 Möjlighet till mycket caster så SFRO blir nöjda med återgången på styrningen. Man pratar om grader. Och vad som är rimligt beror på vikt över framaxeln m.m. Men 6-10° är vettigt att sikta på. Quote
Nosliwe Posted March 7, 2017 Author Posted March 7, 2017 Okej. Tack för svaret. Bara vrida dom. Övre bärarmarna lite då. Dom är liksidiga i rören så som det är nu. Quote
Rikard Larsson Posted March 7, 2017 Posted March 7, 2017 Ja, de brukar vara asymmetriska. Vanlig justeringsvariant är att göra fästena på ramen bredare än bussningarna i bärarmarna. Då kan man shimsa med brickor för att få rätt caster (och samma på båda sidorna). Quote
Nosliwe Posted March 7, 2017 Author Posted March 7, 2017 Det funderade jag på i går kväll om man kunde göra så. Får nog bli den principen. Får ha utrymme för fjädern i åtanke bara. Quote
Nosliwe Posted March 20, 2017 Author Posted March 20, 2017 Lite segt med uppdateringar, men har allt grejat på. Fick efter lite svärord ur diffen med kardan och drivaxlar kvar på plats. Givetvis var ju 2 av skruvarna i bakre medbringaren till kardanen redan rundade. Därav anledningen till att jag tog ur diffen med den kvar. Men nu är den ur och på plats i bilen för tillverkning av fästen. Det blir trångt i sittbrunnen! I morgon ska jag påbörja demonteringen av motorn. Sen sitter jag och spekulerar i att använda bromsok i bak med elektronisk handbroms för att slippa både spak och vajrar. Quote
Nosliwe Posted March 23, 2017 Author Posted March 23, 2017 Lite A-arms delar börjar ramla in. Svarvade för att presspassningen av spindellederna skall bli korrekt. 15 och 10mm plåt. Sen så har jag börjat strippa ner fronten inför demontering av motorn. Förmodligen ur på Söndag. Sen även lite nya cad bilder med på bla upphängningen så som den kommer bli. Även petat ihop en diffuser för att få ner höjden i bak på bilen. 1 Quote
Rikard Larsson Posted March 24, 2017 Posted March 24, 2017 Jag som alltid drömt om en metallsvarv, hur svarvar man så oregelbundna saker? Gissar att de väger en del och borde skapa massa obalans i svarven? Eller är svarvchucken så mycket tyngre? Quote
Nosliwe Posted March 24, 2017 Author Posted March 24, 2017 3 back svarv. Var farsan som svarvade dom. Var inget direkt märkbart kasst. Väger inte så mycket som dom ser ut Quote
Niclas Blomberg Posted March 24, 2017 Posted March 24, 2017 1 timme sedan, Nosliwe sade: 3 back svarv. Var farsan som svarvade dom. Var inget direkt märkbart kasst. Väger inte så mycket som dom ser ut 4 backs chuck till dom små , gick inte att spänna upp I en 3 backs chuck. Obalansen är obefintlig I en stor svarv med lågt varvtal Quote
Nosliwe Posted March 30, 2017 Author Posted March 30, 2017 Snart kan man börja måtta in motor och växellåda med. Quote
Nosliwe Posted April 9, 2017 Author Posted April 9, 2017 (edited) Fått tag på ett par Audi A4 B6 spindlar till bakvagnen. Passade perfekt på C4 knutarna. Så nu vet jag inte om jag ska göra egna bärarmar eller skaffa original. Sen så har vi äntligen fått ur motor och låda idag. Skall in och prövas i ramen i morgon. Edited April 9, 2017 by Nosliwe 1 Quote
Nosliwe Posted April 10, 2017 Author Posted April 10, 2017 (edited) Mätt upp växellådan och gjort en lika grov ritning som med motorn på den! Blir MAX 330mm kardan Går lite halv trögt med ritandet och tillverkandet av delar för tillfället. Precis bytt jobb och konstruerar nu på heltid 8 timmar om dagen. Edited April 10, 2017 by Nosliwe Quote
family guy Posted April 11, 2017 Posted April 11, 2017 Kraftpaketet fyller ut bra, det där blir grejer det! Av ren nyfikenhet, vad är det du konstruerar på jobbet? Quote
Nosliwe Posted April 11, 2017 Author Posted April 11, 2017 (edited) I princip allt som går att tillverka i rör och plåt. Men majoriteten jobb går till inredning i form av butiksinredning, verkstadsinredning och arkivinredning. Kör även en del maskindelar i plåt till bearbetningsindustrin. Edited April 11, 2017 by Nosliwe 2 Quote
Nosliwe Posted April 11, 2017 Author Posted April 11, 2017 Då var paketet på plats i ramen. Slutsatsen av det hela är att motor och låda får plats utan problem. Kardanen blir 410mm lång. Måste bygga nya grenrör. Blir precis att jag kan korta och använda original länkaget till växellådan. Nu ska det bara tillverkas fästen för diff, motor och låda i bilen. Quote
ktm_micke Posted April 12, 2017 Posted April 12, 2017 Hej var donator 4wd? hur funkar det isåfall utan de främre drivaxlarna? blir inte lådan onödigt tung kan du inte använda någon annan låda. Kull bygge. Quote
Nosliwe Posted April 12, 2017 Author Posted April 12, 2017 Några studiebesök vågar jag mig inte på ? Japp det är en 4wd. Kommer svetsa mellandiffen och plocka ur axlarna/medbringarna i fram. Måste upp i ca 800kg för effekten. Quote
Nosliwe Posted April 18, 2017 Author Posted April 18, 2017 Gjorde rent motorn lite grovt i helgen och plockade bort AC kompressorn och servopumpen. Blev skapligt mycket mer utrymme för rattstången, men måste bygga nya grenrör för att det ska få plats. Sen så började jag med rattstången och kabelhärvan. Bara ormboet kvar att försöka få ur. Audis tejp runt kablarna är vidrig. Den är riktigt klibbig efter några år på nacken och klistret går knappt tvätta bort ifrån händerna ens. Var samma sak när jag rev 100 Turbon till motorbytet i GT coupen. Har även ritat av spakstället och satt in det i caden tillsammans med en monteringsplåt. På fredag drar jag och hämtar resten av bakvagnen ifrån allroaden. Blir enklast att smacka upp hela bryggan OCH slippa den överdrivna klumpen till diff jag har nu. 1 Quote
Nosliwe Posted April 21, 2017 Author Posted April 21, 2017 Efter att ha funderat sen vi hämtade spindlarna, så beslutade jag mig tidigare i veckan för att ta hela bakvagnen ifrån A6 allroaden, då den diffen bla är betydligt mindre. Så idag drog jag och min far iväg till skroten och skruvade ner det som återstod. Ritade även in det väldigt grovt i caden. Måtten på längden stämmer iaf och det blev en ganska så markant skillnad. Där kardanen slutar, började den gamla diffen. Nu kan jag äntligen göra kardantunneln betydligt smalare. 1 Quote
Nosliwe Posted April 23, 2017 Author Posted April 23, 2017 Beställde en noskon i fredags och har även skickat in för medlemskap i klubben. Sitter även och överväger om man ska beställa stolar ifrån kitcardirect eller köra på dom hemma bygda. Är väl lite i säkerhetsaspekt jag funderar på det. 2MM helsvetsad plåt bör ju hålla bättre än glasfiber, men man vet ju aldrig. Quote
Tabaco Posted April 23, 2017 Posted April 23, 2017 De stolar som är godkända att använda i tävlingsbilar är väl-- godkända av FIA och krockprovade ?? Quote
Nosliwe Posted April 23, 2017 Author Posted April 23, 2017 (edited) Jo självklart. Det jag syfta på var ju icke FIA godkända stolar i glasfiber som är kopior på godkända stolar för runt 1500-2000kr jämfört med mina i 2MM svartstål, som jag har köpt ritningarna på av rorty. Som i sin tur tillverkar dom i 2.5mm alu, vilket är vekare än 2mm svartstål. Diskuterade med svågern lite idag angående att tillverka egna stolar. Han är lite skeptisk till kinaskit efter att ha prövat att rulla 2 varv i kvarn kurvan på Kinnekulle. Edited April 23, 2017 by Nosliwe Quote
DomiSeven Posted April 23, 2017 Posted April 23, 2017 (edited) Jag köpte stolar av Henke_HJCC här på forumet förrut. Gjutna sköna glasfiberstolar. Vet inte om den personen håller på fortfarande Edit: Henke_HJCC var det Edited April 23, 2017 by DomiSeven Quote
Nosliwe Posted April 25, 2017 Author Posted April 25, 2017 Jo han är nog fortfarande aktiv, då jag beställde en noskon ifrån HJCC i fredags :) För er som har väntat på en uppföljning på ratten, så kommer den här! Rattmuff någon? 1 Quote
Nosliwe Posted April 26, 2017 Author Posted April 26, 2017 (edited) Gjorde nästan klart ratten idag, lite som ska limmas in på ekrarna bara. Får väl duga för att vara första gången. Gör kanske om det någon gång framöver. Spraylimmade skinnet och ratten på sista rasten idag, ville inte göra det hemma i lägenheten. Givetvis när jag började trä på skinnet så kom det en lastbil med plåt som vill ha hjälp med att lasta av. Fick släppa allt och sen försöka rädda ratten så gott det gick :) Den blev locost iaf! Edited April 26, 2017 by Nosliwe 3 Quote
Nosliwe Posted April 27, 2017 Author Posted April 27, 2017 Vi stod och spekulerade lite i infästningen av bakvagnen idag. Det är precis att bakvagnen går plats i bak på ramen, MEN då kommer hjulen sticka ut utanför bakänden. Så iaf min lösning är att kapa bort infästningarna mot karossen som sitter på bakvagnen och svetsa fast bakaxelramen direkt i chassit. Sparar både tid och uträkningar. Blir ju detsamma som att svetsa fästen för bärarmarna direkt i chassit. Något tyngre möjligtvis. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.