Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Jag och brorsan har lÀnge funderat pÄ att bygga en egen bil, med utgÄngspunkt i Locost-tÀnket med lite egna idéer, inspiration frÄn boken "Build your own sports car for as little as £250" skriven av Ron Champion.

2007 började vi bygga chassi baserat pÄ en ritning frÄn "Belo" med nÄgra modifikationer, bl.a. för att kunna anvÀnda bakvagn frÄn Ford Sierra. Det bygget kom sÄ lÄngt att vi hade ett pÄbörjat chassi, men av diverse anledningar sÄ beslutatde vi att lÀgga det pÄ is och senare kapades chassit isÀr.

Hösten 2013 bestÀmde vi oss för att börja igen, denna gÄng med mer planering. Grunddesign Àr tagen frÄn "Build your own sports car on a budget", Chris Gibbs dÀr största enskilda modifikationen Àr anpassning för vÀnsterstyrning. PÄ hösten 2014 började sjÀlva bygget.

Motor
Ford Zetec 2.0, egentillverkat insug och avgas.

Transmission
Original 5-vÀxlad lÄda, typ 9, och diffrential frÄn Ford Sierra.

Chassi
StÄlrörschassi, typ Locost, enligt ritning för Haynes Roadster, med nÄgra egne modifieringar. Spindlar frÄn Ford Sierra fram, dubbla A-armar med justering för camber och caster. Spindlar bak enligt Haynes Roadster, dubbla A-armar med justering för camber. Coil-overs runt om.

Bromsar
Fram: Wilwood Midilite bromsok, 260x24mm ventilerade skivor. Bak: Wilwood Powerlite bromsok med handbroms, 240x10mm skivor.

Hjul
Ja.

Kaross
Aluminium och glasfiber.

Inredning
Spartansk.

Billjud
Ford Zetec.



2015-04-03-20-35-00_img_20150315_151716.
Chassibyggnation pÄgÄr

2015-04-07-23-29-00_150407_base-chassis.

I CAD-vÀrlden

Edited by rallyelwood
Posted (edited)

HÀr kommer en sammanfattning pÄ vad som hÀnt hittills:

Höst 2014:

2016-03-13-09-26-15_sdc13830.jpg
Stomme till byggbordet

2016-03-13-09-36-46_img_20141004_212636.
Vi gjorde totalt tre utbytbara skivor med olika uppsÀttningar klotsar pÄ varje

2016-03-13-09-36-46_img_20150103_024.jpg
Vi försökte göra sÄ mÄnga platta paket som möjligt

2016-03-13-09-36-46_img_20150314_212734.
Ihopmontering a-la ikea, nÀstan

2016-03-13-09-36-46_img_20150322_211904.
NÀra Project Binky-nivÄ pÄ klamning

PÄsk 2015:

2015-04-13-20-27-44_img_20150403_183619.
NÄgot modifierat (jmf med boken), fÀste av hjulupphÀngningen

2015-04-13-20-27-44_img_20150403_183717.
BakvÀgg börjar ta form

2015-04-13-20-34-01_img_20150405_110210.
Sparks!

2015-04-13-20-27-44_img_20150406_115230.
TvÄ idioter Àr ute och torrkör

2015-04-13-20-27-44_img_20150406_141329.
SÄ lÄngt Àr chassit punktat

Höst 2015:

2015-10-07-15-27-38_img_20151003_002.jpg

KlÀtterstÀllning? (Helsvetsning pÄgÄr...)

Sommar 2016:

2016-08-23-23-47-25_20160726_202058.jpg

En Mondeo befrias pÄ motorn

2016-08-23-23-47-25_20160726_221521.jpg

Motorn Àr ur!

2016-08-23-22-29-13_20160730_134531.jpg
Provmonterad diff (se http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=11677)

2016-08-23-22-35-34_20160810_105114.jpg
Distanser att hÄlla isÀr diffÀsten med under svetsning

2016-08-23-22-35-34_20160810_104934.jpg
Ramen i sin helhet

Edited by rallyelwood
  • 2 months later...
Posted (edited)

Ett tag sen vi uppdaterat denna trÄd, det stÄr inte stilla Àven om det ibland kÀnns sÄ.

För ett par veckor sedan blev det lite gjort pÄ bilen.

2016-11-02-21-40-28_20161015_161702.jpg

2016-11-02-21-40-28_20161015_165253.jpg

2016-11-02-21-40-28_20161016_135751.jpg
Bakre, övre stötdÀmpar/bur-fÀste

2016-11-02-21-40-28_20161015_165235.jpg
2016-11-02-21-40-28_20161016_140122.jpg
Platta vid fotbrunnen, brandvÀgg

Edited by Rba
  • 2 weeks later...
Posted

Senaste nytt:


2016-11-15-13-36-41_20161105_123452.jpg
Dags för punktning av stötdÀmparfÀsten (bakre/övre)

2016-11-15-13-36-41_20161105_183528.jpg
2016-11-15-13-36-41_20161106_113324.jpg
2016-11-15-13-36-41_20161106_115252.jpg
"FjÀdertornen" byggs ihop

2016-11-15-13-36-41_20161106_123307.jpg
FÀrdigbyggt! Vi lÀmnar baksidan till senare för att bÀttre komma Ät att helsvetsa

2016-11-15-13-36-41_20161106_124135.jpg
SÄ hÀr kommer det se ut med baksidan pÄ fjÀdertornen pÄ plats

2016-11-15-13-36-41_20161106_125958.jpg
BakÀnden i sin helhet

2016-11-15-13-36-41_20161106_125831.jpg
Nybockade lÀnkarmsfÀsten

  • 2 months later...
Posted

Vi gnetar pÄ med lÀnkarmsinfÀstningarna.


2017-01-23-19-35-06_20161126_171013.jpg
Vad ska detta bli?

2017-01-23-19-35-06_20161126_182129.jpg
Ah?

2017-01-23-19-35-06_20161127_124851.jpg
??

2017-01-23-19-35-06_20161127_143519.jpg
En jigg!

2017-01-23-19-35-06_20161230_182930.jpg
En till.

2017-01-23-19-35-06_20161230_185941.jpg
FrÀmre och bakre lÀnkarmsinfÀstningsjiggarna tillsammans.

2017-01-23-19-35-06_20161127_124822.jpg
Arvid slipar fÀsten.

2017-01-23-19-35-06_20161127_124812.jpg
SÄ hÀr bra blev det!

2017-01-23-19-35-06_20170101_211601_sekv
Vi har svÄrt att bock de smalare lÀnkarmsfÀsten hela vÀgen, kanske man kan göra sÄ hÀr istÀllet?

2017-01-23-19-35-06_20170104_183049.jpg
En plÄtbit...

2017-01-23-19-35-06_20170104_190435.jpg
En plÄtbit med hÄl i...

2017-01-23-19-35-06_20170104_194756.jpg
En annan variant pÄ lÀnkarmsinfÀstning som vi kommer anvÀnda i bakvagnen.

2017-01-23-19-35-06_20170107_211847.jpg
Vad ska nu dessa anvÀndas till?

  • Like 5
  • 1 month later...
Posted (edited)

Sedan sist har vi tillverkat fler lÀnkarmsinfÀstningar, sprÀckt ett skruvstycke, upptÀckt att tvÄ helsvetsade rör satt "jÀtte"-fel (>±1mm) och punktat dit de frÀmre lÀnkarmsinfÀstningarna.


2017-03-13-20-15-44_20170204_165427.jpg
Mallar ut frÀmre, nedre, bakre infÀstning.

2017-03-13-20-15-44_20170205_140421.jpg
FÀstet överst ska vara 90° bockat, men blev bara typ 85°, sedan sprack skruvstycket...

2017-03-13-20-15-44_20170205_140524.jpg
Bitarna till vÀnster ska bli flera som till höger.

2017-03-13-20-15-44_20170304_193701.jpg
FrÀmre högra, nedre, bakre infÀstning inpassat i jiggen.

2017-03-13-20-15-44_20170304_193731.jpg
FrÀmre vÀnstra infÀstningarna inpassat i jiggen.

2017-03-13-20-15-44_20170305_110210.jpg
Dags att punkta dit bitarna.

2017-03-13-20-15-44_20170305_120640.jpg
Och hÀr Àr det mÄnga punkter.

2017-03-13-20-15-44_20170305_120724.jpg
Tillverkning av fler lÀnkarmsinfÀstningar, denna gÄng till bakvagnen.

2017-03-13-20-15-44_20170305_151044.jpg
Av bitarna överst ska det bli fler av samma sort som nedanför.

Edited by rallyelwood
  • Like 1
  • 2 months later...
Posted (edited)

Förra helgen var det bygghelg:


2017-05-27-03-43-09_20170520_190106b.jpg
Pluggade rörÀndar

2017-05-27-03-43-09_20170521_113111b.jpg
Ett, tu, tre...

2017-05-27-03-43-09_20170521_122236.jpg
...pÄ det fjÀrde ska det ske.

2017-05-27-03-43-09_20170521_122433.jpg
Serietillverkning?

2017-05-27-03-43-09_20170521_154244.jpg
SÄ blev det dags att passa in lÀnkarmsinfÀstningarna bak med hjÀlp av jiggen.

2017-05-27-03-43-09_20170521_122247.jpg

2017-05-27-03-43-09_20170521_122340.jpg
Fram har lÀnkarmsinfÀstningarna befriats frÄn jiggen...

2017-05-27-03-43-09_20170521_122700.jpg
...men jiggen klarade sig inte helskinnad ur processen. :banghead:

Edited by rallyelwood
  • 1 month later...
Posted (edited)

Snart Àr det dags att bygga jiggar för lÀnkarmar och spindlar och behöver era synpunkter. SÄ hÀr har vi tÀnkt:


2017-06-28-15-23-21_hjulupphangning_kobo

2017-06-28-15-23-21_hjulupphangning_kobo

2017-06-28-15-23-21_hjulupphangning_kobo

2017-06-28-15-23-21_hjulupphangning_kobo

2017-06-28-15-23-21_hjulupphangning_kobo

2017-06-28-15-23-21_hjulupphangning_kobo

Edited by rallyelwood
Posted

Jag har byggt lĂ€nkarmar mm. efter Gibbs boken, men har ett McSorley chassi 7+4. TĂ€nkte aldrig pĂ„ skillnaderna i mĂ„tt mellan Gibbs och McSorley. Vilket har gett olika spĂ„rvidd fram o bak. Övre bĂ€rarmen fram hade jag kunnat göra kortare. HĂ„ll koll om ni bygger med andra mĂ„tt. Jag har anvĂ€nt 25x3 godkĂ€nda rör till bĂ€rarmarna. Jag ser att ni har tĂ€nkt till pĂ„ en del saker som Ă€r bra: böjda rör för att fĂ„ justeringsmöjligheter (jag upptĂ€ckte att det Ă€r trĂ„ngt annars), övre bakre camberjusteringen har en annan lösning Ă€n boken, det Ă€r bra för annars fĂ„r man lossa vid hubben och justera = "bökigt". Ett tips innan ni gör fĂ€rdigt hubben kolla sĂ„ att plattan för navet hamnar i rĂ€tt lĂ€ge sĂ„ att ni fĂ„r bromsluftningen högst upp.

/bengt

Posted

Jag hade gjort sÄ att toe Àr justerbart i bakvagnen ocksÄ.

  • Like 1
Posted

Mycket bra och informativa bilder dÀr. Annars kan det ju vara svÄrt att veta hur andra har tÀnkt.

NÄgon kanske funderar pÄ hur man kan tillverka egna lÀnkarmar, t.ex.

Posted

Liten bild för att visa hur jag gjort mina bakre bÀrarmar. Har tillverkat samma typ, men med Westfield geometri till tre andra bilar som rullar i SPVM. Dvs hÄllbarhet, funktion Àr tufft utprovad.

post-696-0-13321200-1363475574.jpg

  • Like 3
Posted
On ‎2017‎-‎06‎-‎29 at 22:05, Morty sade:

Jag hade gjort sÄ att toe Àr justerbart i bakvagnen ocksÄ.

UtmÀrkt uppgradering framöver, nÀr vi "tröttnat" pÄ att köra. :biggrin:

  • 2 months later...
  • 5 weeks later...
  • 1 month later...
Posted

Det blev en lugn bygghelg senast.

2017-12-01-02-24-47_20171022_122549.jpg
Hatten av

2017-12-01-02-24-47_20171126_124612.jpg
Genomsikt

2017-12-01-02-24-47_20171126_124626.jpg
Dags att sota

2017-12-01-02-24-47_20171126_124712.jpg
Förberedelser för att plocka ur ventiler

2017-12-01-02-24-47_20171126_124932.jpg
Henning stÀller in pelarborrmaskinen

2017-12-01-02-28-00_20171126_131048.jpg
En lÀnkarmsjiggs tillblivelse

Posted

Kul att det gÄr framÄt med ert bygge och att ni uppdaterar. Kul med Àkta Locostbyggen hÀr pÄ forumet? Hoppas att ni kommer att köra mycket med bilen nÀr den blir fÀrdig ocksÄ. Lycka till vidare?

/Christer 

  • Like 2
  • 2 weeks later...
Posted

Efter "lite" :wink:  pÄtryckningar och en vettig anledning sÄ har vi bestÀmt oss för att bygga in viss toe-justering i bakvagnen enligt denna princip (tack för idén Ove):

2017-12-16-13-37-49_171216_toe-adjust_re

2017-12-16-13-37-49_171216_toe-adjust_re

Posted

Ni gör rĂ€tt i att bygga justerbart redan frĂ„n start, men ger inte den lösningen mest förĂ€ndring i hjulbasen jĂ€mfört med att justera ute (nĂ€rmre) upright’n?

Posted

Jag tog upp denna frÄga med min SFRO-man. Han föreslog att det skulle vara lÀttare att justera ute vid hubben, lÀgga distanser dÀr. Mycket lite krÀvs för att fÄ skillnad

  • 3 months later...
Posted

LÀnkarms- och bakspindeljiggarna Àr alldeles strax klara:


2018-03-21-18-24-25_20180224_191153.jpg
Jigg för undre lÀnkarmar (bÄde fram och bak).

2018-03-21-18-24-25_20180225_112439.jpg
Basplatta för jigg till undre lÀnkarm fram ritas ut.

2018-03-21-18-24-25_20180225_140800.jpg
Bakspindeljigg klar (nÀstan).

2018-03-21-18-24-25_20180225_142346.jpg
Bakspindel löst placerad i jiggen.

2018-03-21-18-24-25_20180225_143902.jpg
Fyra jiggar mer eller mindre klara, bara en kvar att göra.

  • Like 1
  • 4 weeks later...
Posted (edited)

Nu hÀnder det synliga saker i garaget. Bakspindlarna Àr punktade, sÄ nÀr som pÄ tvÄ förstÀrkningsplattor i det övre "benet".

Vi har haft en diskussion med vÄr SFRO-man angÄende toe-justering i bakvagnen. VÄrt förslag (se tidigare inlÀgg) kan ge tendenser till caster-förÀndringar och han föreslog istÀllet schimsning av lagerhÄllaren, ut vid spindeln, vid behov av justering. Vi kommer gÄ pÄ det senare. Dels pÄ grund av argumentet ovan, dels pÄ grund av att det blir enklare konstruktions- och produktionsmÀssigt.

 

2018-04-17-23-27-58_20180414_163538624.j
Svetsning pÄgÄr.

2018-04-17-23-27-58_20180414_171124336.j
AnvÀnd jigg.

2018-04-17-23-27-58_20180414_171321446.j
Ser ut att passa...

2018-04-17-23-27-58_20180415_112959644.j
Dags för nÀsta spindel.

2018-04-17-23-27-58_20180415_145230463.j
FĂ€rdigpunktat.

2018-04-17-23-29-23_20180414_163602911.j
En lite plÄtram.

2018-04-17-23-29-23_20180415_112945427.j
HÄllare för lÀnkarmsplatta (vid spindelled).

2018-04-17-23-29-23_20180415_124251492.j
FĂ€rdig jigg.

2018-04-17-23-29-23_20180415_124301919.j
Detalj.

Edited by rallyelwood
  • 8 months later...
Posted

LĂ€nkarmar blir till, eller Åter efter ett lĂ€ngre uppehĂ„ll



2019-01-13-17-46-57_20180512_165034.jpg  
2019-01-13-17-46-57_20180512_165048.jpg
FörstÀrkningar i bakre spindeln som svetsas i senare

2019-01-13-17-46-57_20180513_122953765.j  
2019-01-13-17-46-57_20180513_123211233.j
2019-01-13-17-46-57_20180513_123302954.j  
För att placera hÄllare för lÀnkarmsplattan (frÀmre undre lÀnkarm) i jiggen

2019-01-13-17-46-57_20180619_183012763.j
Bockade frÀmre undre lÀnkarmsplattor

2019-01-13-17-46-57_20181110_170023_m.jp
Jigg till bÀnkkapen för att kapa mÄnga bussningsrör smidigt

2019-01-13-17-46-57_20181110_194756.jpg
Bussning och yttre bussningsrör passar i lÀnkarmsfÀsten

2019-01-13-17-46-57_20181110_194935.jpg
22 st yttre bussningsrör

2019-01-13-18-32-15_20181113_225825_m.jp
24 st bussningar

2019-01-13-17-46-57_20181113_230546_m.jp
Bussning-nÀrbild

2019-01-13-17-46-57_20190105_130451_m.jp
Diverse lÀnkarmsdelar

2019-01-13-17-46-57_20190105_142627_m.jp
Notchar lÀnkarmsrör (den borrmaskinen höll inte hela vÀgen :banghead: , att montera rörnotchen i pelarborrmaskinen var mycket, mycket bÀttre  :banana:)


2019-01-13-17-46-57_20190105_185548_m.jp
Mallar ut för bakre övre lÀnkarm

2019-01-13-17-46-57_20190105_185559_m.jp
En bit kopparrör skyddar insidan av yttre bussningsröret

2019-01-13-17-46-57_20190105_185622_m.jp
FrÀmre undre lÀnkarmsplatta monterad i jiggen

2019-01-13-17-46-57_20190105_224602_m.jp
Bakre nedre lÀnkarm tar form

2019-01-13-17-46-57_20190106_004735_m.jp
Första röret notchat för bakre övre lÀnkarm

2019-01-13-17-46-57_20190106_152306.jpg  
2019-01-13-17-46-57_20190106_152317.jpg
Kan nog bli bra detta (bak vÀnster)

Posted (edited)

Hej, genuint och snyggt mekaniskt arbete, gillar verkligen uppfinningsrikedomen och kunnandet pÄ detta forum som personifieras i  byggen som ert  !! Tummen upp :icon_thumbup:

 

Mvh PĂ€r

Edited by steel
pluralis
  • Like 1
Posted
2 timmar sedan, steel sade:

Hej, genuint och snyggt mekaniskt arbete, gillar verkligen uppfinningsrikedomen och kunnandet pÄ detta forum som personifieras i  byggen som ert  !! Tummen upp :icon_thumbup:

 

Mvh PĂ€r

Tack.

Posted

Ditt Notch verktyg vart har du hittat det? Har provat lite egna varianter men inte fÄtt nÄtt som funkar riktigt bra.

Posted

Kör justerbart ute i bakhubben med ledlager, dÄ har ni alla möjligheteter att Àndra son ni vill. Jag byggde om efter 3 Är och det var masdor med merjobb men vÀrt det! SFRO brukar inte gilla ledlager inne och ute sÄ kör gummi inne och ledlager ute.
Spar tid och besvÀr sen.
Annars ser det toppen ut
/Vedde

Skickat frÄn min SM-G960F via Tapatalk

Posted
11 timmar sedan, vedde sade:

Kör justerbart ute i bakhubben med ledlager, dÄ har ni alla möjligheteter att Àndra son ni vill. Jag byggde om efter 3 Är och det var masdor med merjobb men vÀrt det! SFRO brukar inte gilla ledlager inne och ute sÄ kör gummi inne och ledlager ute.
Spar tid och besvÀr sen.emoji16.png
Annars ser det toppen utemoji106.png
/Vedde

Skickat frÄn min SM-G960F via Tapatalk
 

Too late! 😉

Posted

BehÄll jiggarna sÄ blir det lÀttare att uppgradera befintliga lÀnkarmar sen.

Ett tips Àr att bygga in lite camber sÄ den gÄr fint i kurvorna, 1 grad gör faktiskt skillnad.

 

/Vedde

  • 4 weeks later...
Posted

3,5 lÀnkarm, eller jÀklar vad stor den blev

2019-02-12-21-26-53_20190118_171927_m.jp
Grovborrade camberjusteringshylsor

2019-02-12-21-26-53_20190202_180134_m.jp
Plopp! Camberjusteraren passar fint

2019-02-12-21-26-53_20190202_181248_m.jp
Och hÀr provmonterat pÄ en spindelled

2019-02-12-21-26-53_20190202_183812_m.jp
MÀrkning "Binky-style" (utan svarven, dÄ)

2019-02-12-21-26-53_20190203_122641.jpg
Jag ser dubbelt? 2 lÀnkararmar, undre bak

2019-02-12-21-26-53_20190203_135336_m.jp
HÀr har vi halvan, övre bak

2019-02-12-21-26-53_20190203_140745.jpg
Åh, sĂ„ 3:an, undre fram

2019-02-12-21-26-53_20190203_140717.jpg
Perspektivet blir ett annat i verkligheten, upplevs större Àn pÄ ritningen

----

NÀr "allt" i hjulupphÀngningen Àr punktat blir det provmontering...

  • Like 2
  • 1 month later...
Posted (edited)

Åtta lĂ€nkarmar, eller dags för resten i hjulupphĂ€ngningen

 

20190407_155205.thumb.jpg.c576bf04b28df93618232ae7a0959dee.jpg

Fram övre

 

20190406_152623.thumb.jpg.da6581bc72771e62d3cfe31ddfd8798f.jpg

Fram undre

 

20190406_195553.thumb.jpg.3e1840619cb8b57972966353a22f897c.jpg

Bak övre

 

20190407_155150.thumb.jpg.a94a0c5079facbbeb7b15eb0b1c55fa8.jpg

1, 2, 3 ... 8!

 

20190406_195817.thumb.jpg.8ebd5e30ca2a4025708e0db72f70d804.jpg

20190406_195823.thumb.jpg.90f0fd3ebbff30b83b3f8913b39d0e7e.jpg

Hylsa fÄr plats för camberjusterare

Edited by rallyelwood
  • Like 1
  • 1 month later...
Posted

Min kommentar efter senaste bygghelgen: "Wow, denna helg har vi hunnit mycket!"

Arvids svar: "VadÄ, vi har ju bara punktat dit fyra plÄtbitar?"

Bilderna för vĂ€l tala som vanligt. 😜

 


2019-05-25-15-33-51_20190519_132332_001.

2019-05-25-15-33-51_20190519_132342.jpg

2019-05-25-15-33-51_20190519_132356_001.

2019-05-25-15-33-51_20190519_135515.jpg

2019-05-25-15-33-51_20190519_135517.jpg

2019-05-25-15-33-51_20190519_135523.jpg

2019-05-25-15-33-51_20190519_135556.jpg

2019-05-25-15-33-51_20190519_112314381.j

2019-05-25-15-33-51_20190519_134943110.j
 

  • Like 1
Posted
1 timme sedan, Mats Karlsson sade:

Smart med en liten fot under ramen, den idĂ©n ska jag kopiera. 🙂

VÀl bekomme! Det blev sÄ vingligt med en massa svets pÄ undersidan ramen...

  • 6 months later...
Posted

HĂ€r kommer höstens rapport. Vi börjar dock sĂ„ lĂ„ngt bak som i juni, dĂ„ vi började fixa och trixa med styrvĂ€xeln, i brist pĂ„ andra delar vi vĂ€ntade pĂ„. I samma veva tillverkade vi en ny jigg för lĂ€nkarmsinfĂ€stningarna fram som skulle gĂ„ att dela sĂ„ den kunde avlĂ€gsnas utan att bryta sönder den. Anledningen till den nya jiggen var att vi i samrĂ„d med vĂ„r SFRO-man beslutat att flytta infĂ€stningen för övre lĂ€nkarm 15 mm bakĂ„t vilket ska resultera i en teoretisk castervinkel i mitten av justeringsspannet pĂ„ -10° ( 😼 ).

Sedan Äterkom vi i november för att slutföra mock-up:andet av den bakre hjulupphÀngningen. Det har varit svÄrt att hitta en M18x1.5 gÀngstÄng som betecknas svetsbar, sÄ det kan hÀnda att vi slaktade en transit-led för att i alla fall kunna provmontera...

För att göra en komplett provmontering tillverkade vi dummy-stötdĂ€mpare i Ă„khöjdslĂ€ngd och monterade diff och drivaxlar =>  😬

I monterat lÀge bottnar drivaxlarna mer eller mindre direkt i knutarna. Var i h-skotta ligger felet? Med korrigerade lÀnkarmslÀngder ska det gÄ att anvÀnda standard-Sierra-lÀngd pÄ drivaxlarna i Haynes Roadster, och vi har varit medvetna om detta lÄngt innan vi byggd lÀnkarmsjiggar och lÀnkarmar. Men vi kanske ÀndÄ har rÄkat titta pÄ de icke korrigerade mÄtten? Tiden fanns tyvÀrr inte att undersöka detta nÀrmare just denna gÄng.

Fram dĂ„? Jo flytten av övre lĂ€nkarmsinfĂ€stningarna gick bra, men nĂ€r vi provmonterade lĂ€nkarmar och spindel noterade vi att trots att övre leden var inskruvad sĂ„ lĂ„ngt det gick sa redan ögonmĂ„ttet tydligt att cambervinkeln var positiv.  😣

Med samma totala lÀngd pÄ övre lÀnkarm som i CAD:en ger 0° camber fÄr vi i verkligheten ca +3° camber. En orsak Àr troligtvis att vi anvÀnder symetriska adaptrar för transit-leden i spindeln (de s.k. svamparna) medan geometrin i CAD:en troligtvis representerar en spindel med en off-set svamp.

Men detta Ă€r vĂ€l normalt, eller hur? (="Bilbyggarens sĂ„ng".)  👋

SĂ„ nĂ€sta gĂ„ng vi har byggtrĂ€ff kommer mĂ„ttstockarna gĂ„ varma, och kanske bĂ„de metall och ritningar revideras.  đŸ› ïž

---


2019-11-28-21-21-18_20190608_135706_m.jp
Nya styrdelar

2019-11-28-21-21-18_20190616_143346.jpg
Kan styrvÀxeln passa hÀr?

2019-11-28-21-21-18_20190616_143355.jpg

---

2019-11-28-21-21-18_20191123_172552.jpg
2019-11-28-21-21-18_20191123_172601.jpg
LĂ€nkarmar och spindel bak

2019-11-28-21-21-18_20191124_132654.jpg
Med drivaxel och dummy-stötdÀmpare pÄ högersidan

2019-11-28-21-21-18_20191124_134719.jpg
SÄ hÀr stort avstÄnd Àr det mellan lagerhuset och spindeln innan drivaxeln trycks ihop och monteras, pÄ högersidan. PÄ vÀnstersidan Àr det Àn vÀrre... För mycket i bÄda fallen!

---

2019-11-28-21-21-18_20190616_143448.jpg
Delbar bakre del av nya lÀnkarmsinfÀstningsjiggen fram

2019-11-28-21-21-18_20191124_000900_m.jp
2019-11-28-21-21-18_20191124_122202_m.jp
2019-11-28-21-21-18_20191124_122225_m.jp
Jiggen pÄ plats och övre lÀnkarmsfÀsten flyttade

2019-11-28-21-21-18_20191124_123729_m.jp
Utan jigg

2019-11-28-21-21-18_20191124_145902_m.jp
2019-11-28-21-21-18_20191124_145910_m.jp
HjulupphÀngning fram vÀnster provmonteras

2019-11-28-21-21-18_20191124_145955_m.jp
Ehurm... inte sÄ bra.

  • Like 1
Posted

För att fÄ till Äterstyrningen sÄ mÄste du upp i de graderna. Det fÄr till följd att stötdÀmparens fjÀder slÄr i bÀrarmen, jag gjorde nya "runda" bÀrarmar för att komma runt problemet. Om bakre bÀrarmar och dess mÄtt lÀs vad martin_ts skriver i Projekt SuperFive. Jag kunde inte röra drivaxlarna fram o tillbaka vilket gav knutras pÄ alla fyra knutarna. Lösningen blev att korta drivaxlarna.
/bengt

Posted
19 timmar sedan, postmanpat sade:

För att fÄ till Äterstyrningen sÄ mÄste du upp i de graderna. Det fÄr till följd att stötdÀmparens fjÀder slÄr i bÀrarmen, jag gjorde nya "runda" bÀrarmar för att komma runt problemet. Om bakre bÀrarmar och dess mÄtt lÀs vad martin_ts skriver i Projekt SuperFive. Jag kunde inte röra drivaxlarna fram o tillbaka vilket gav knutras pÄ alla fyra knutarna. Lösningen blev att korta drivaxlarna.
/bengt

Ang. caster fram; jo,vi vet. Det var du som tipsade oss om det frÄn början, och vÄr SFRO-man höll med...

Ang. drivaxlarna; Vi ska dubbelkolla lÀnkarmar, jiggar, etc... Om inget annat upptÀcks blir det till att korta drivaxlarna.

  • 3 months later...
Posted (edited)

Arvid har fullt upp i plugget denna termin sĂ„ vi har tagit ett planerat lĂ€ngre uppehĂ„ll i byggandet fram till sommaren. Det hindrar inte mig frĂ„n att klura pĂ„ Ă€ndringarna som behövs av övre lĂ€nkarm fram pĂ„ grund av flyttade infĂ€stningar och upptĂ€ckten att den minsta cambervinkeln blir ca +2°.  😯

Efter mycket rÀknande och provande av olika lÀngder kom jag fram till en som ger ett camberjusteringsspann pÄ ca +1° till -3°.

Förresten, Àr ni pÄ Instagram kan ni kolla in taggen #KoboltRunabout.


20191124_133225.thumb.jpg.d7ee82c8e021cb81abfb095ab094ed37.jpg
Före, med flyttad infÀstning.

20200304_195816_m.thumb.jpg.b2230859f17b23cbee07a1a23da4ea7f.jpg
Modifierad jigg.

20200304_200452_m.thumb.jpg.0c02f567a40856b5ad7416b3a2da1906.jpg
Modifierad lÀnkarm. Jo, fyrkantsröret Àr bara tillfÀlligt, det ska sitta ett bockat runt rör dÀr egentligen.

20200304_214437_m.thumb.jpg.5f192c73e09a94fb3b086282730df9a4.jpg
FrigÄng mot en bakfjÀder fram... Check!

20200304_214624_m.thumb.jpg.7b04efc1d1c46718d05959beb8585eef.jpg

 

20200304_221829_m.thumb.jpg.34018ffaa89199e963f65b101828e598.jpg

Edited by rallyelwood
  • Like 1
  • 2 years later...
Posted (edited)

2021-11-09:

Efter 20 mĂ„nader Ă€r vi igĂ„ng igen - studier, en viss farsot och flytt kom visst emellan. HĂ€r kommer uppdatering fram till november 2021:  👋

2021-11-09-10-21-59_20200821_175701_m.jp
FramfjÀdrarna kom till slut

2021-11-09-10-21-59_20201009_132613_m.jp
LĂ€nkarm i plast blir till...

2021-11-09-10-21-59_20201009_134312_m.jp

2021-11-09-10-21-59_20201009_134612_m.jp

2021-11-09-10-21-59_20201012_001730_m.jp
PlastlÀnkarm provas i jiggen, verkar hÄlla mÄtten

2021-11-09-10-21-59_20201013_114406_m.jp

2021-11-09-10-21-59_20201013_115033_m.jp

2021-11-09-10-21-59_20201031_163604_m.jp
FrigÄng skapas...

2021-11-09-10-21-59_20201101_104654_m.jp
...för stötdÀmpare...

2021-11-09-10-21-59_20201101_104710_m.jp
... bÄde bak...

2021-11-09-10-21-59_20201101_111207_m.jp
...och fram

2021-11-09-10-21-59_20201013_120208_m.jp
Ritning...

2021-11-09-10-21-59_20201016_174904_m.jp
...för mera plast, denna gÄng fjÀdersÀten

2021-11-09-10-21-59_20201101_120256_m.jp

2021-11-09-10-21-59_20201107_195317_m_vi
StötdÀmparlutning, inte optimal

2021-11-09-10-21-59_20210304_174438_m.jp
En till plastlÀnkarm blir till, mest bara för att den förra gick sönder och för att öva pÄ konstruktion för 3D-utskrift i flera delar. TÀnkt att anvÀnds för provmontering(ar) för att kolla frigÄng mot stötdÀmpare och fjÀder.

2021-11-09-10-21-59_20210305_112700_m.jp

2021-11-09-10-21-59_20211107_113447_m_00
Gör om gör rÀtt...
Efter diskussion med SFRO, beslutade vi att kapa bort allt vad stötdĂ€mparinfĂ€stning hette och göra om för att stötdĂ€mparlutningen skulle bli max 30°. Vilket vi Ă€r helt uppe i nu, vi har börjat bak. Fram Ă€r inte fĂ€rdigkonstruerat Ă€n. DĂ€r kommer vi skippa digital CAD och anvĂ€nda manuell CAD istĂ€llet.  😉

2021-11-09-10-21-59_20211107_113509_m.jp

2021-11-09-10-21-59_20211107_114132_m.jp

2021-11-09-10-21-59_20211107_122517_m.jp

 

 

Skillnaden i tidigare stötdÀmparinfÀstning bak (pÄ höger sida) mot hur den kommer bli nu (pÄ vÀnster sida):


2021-11-09-10-53-53_211019_new_coil-over
2021-11-09-10-53-53_211019_new_coil-over
2021-11-09-10-53-53_211019_new_coil-over

Edited by rallyelwood
  • rallyelwood changed the title to Kobolt Runabout mk1 (220503: StötdĂ€mparna hittar nya hem)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...