rallyelwood Posted August 29, 2016 Posted August 29, 2016 (edited) Jag och brorsan har lÀnge funderat pÄ att bygga en egen bil, med utgÄngspunkt i Locost-tÀnket med lite egna idéer, inspiration frÄn boken "Build your own sports car for as little as £250" skriven av Ron Champion. 2007 började vi bygga chassi baserat pÄ en ritning frÄn "Belo" med nÄgra modifikationer, bl.a. för att kunna anvÀnda bakvagn frÄn Ford Sierra. Det bygget kom sÄ lÄngt att vi hade ett pÄbörjat chassi, men av diverse anledningar sÄ beslutatde vi att lÀgga det pÄ is och senare kapades chassit isÀr. Hösten 2013 bestÀmde vi oss för att börja igen, denna gÄng med mer planering. Grunddesign Àr tagen frÄn "Build your own sports car on a budget", Chris Gibbs dÀr största enskilda modifikationen Àr anpassning för vÀnsterstyrning. PÄ hösten 2014 började sjÀlva bygget. Motor Ford Zetec 2.0, egentillverkat insug och avgas. Transmission Original 5-vÀxlad lÄda, typ 9, och diffrential frÄn Ford Sierra. Chassi StÄlrörschassi, typ Locost, enligt ritning för Haynes Roadster, med nÄgra egne modifieringar. Spindlar frÄn Ford Sierra fram, dubbla A-armar med justering för camber och caster. Spindlar bak enligt Haynes Roadster, dubbla A-armar med justering för camber. Coil-overs runt om. Bromsar Fram: Wilwood Midilite bromsok, 260x24mm ventilerade skivor. Bak: Wilwood Powerlite bromsok med handbroms, 240x10mm skivor. Hjul Ja. Kaross Aluminium och glasfiber. Inredning Spartansk. Billjud Ford Zetec. Chassibyggnation pÄgÄr I CAD-vÀrlden Edited September 5, 2023 by rallyelwood Quote
rallyelwood Posted August 29, 2016 Author Posted August 29, 2016 (edited) UppdateringslÀnkar: 230905: Augusti 2023 eller 50-11:e versionen, och sista? 230905: Juli 2023 eller Spinkig lÀnkarm och mer frigÄng 230905: Juni 2023 eller Jigg modifieras och ratt fÄr fÀste 230905: Maj 2023 eller Leder gÄr inte fritt 230905: November 2022 eller Res pÄ dig stötdÀmpare 220503: StötdÀmparna hittar nya hem 211109: TjugomÄnadersuppdatering, eller Dags att rÀta upp stötdÀmparna 200311: UppehÄll, men lÀnkarmen blev kortare 191128: Krabban gÄr, eller vem har krympt lÀnkarmarna? 190525: Bara fyra plÄtbitar? 190412: à tta lÀnkarmar, eller dags för resten i hjulupphÀngningen 190212: 3,5 lÀnkarm, eller, JÀklar vad stor den blev 190113: LÀnkarmar blir till, eller à ter efter ett lÀngre uppehÄll 180321: LÀnkarmsjigg(ar) forts. II 171201: Motordemontering och lÀnkarmsjigg(ar) forts. 171031: Motordemontering och lÀnkarmsjigg(ar) 171001: Delar till bakspindlar och undre lÀnkarm fram 170628: LÀnkarmsspecifikation 170313: LÀnkarmsinfÀstningar "in absurdum" 170123: Mer lÀnkarmsfÀsten 161115: StötdÀmpartorn och lÀnkarmsfÀsten 161102: BrandvÀgg och stötdÀmpartorn höst 2014 - sommar 2016: Sammanfattning  Edited September 5, 2023 by rallyelwood Quote
rallyelwood Posted August 29, 2016 Author Posted August 29, 2016 (edited) HÀr kommer en sammanfattning pÄ vad som hÀnt hittills: Höst 2014: Stomme till byggbordet Vi gjorde totalt tre utbytbara skivor med olika uppsÀttningar klotsar pÄ varje Vi försökte göra sÄ mÄnga platta paket som möjligt Ihopmontering a-la ikea, nÀstanNÀra Project Binky-nivÄ pÄ klamning PÄsk 2015: NÄgot modifierat (jmf med boken), fÀste av hjulupphÀngningen BakvÀgg börjar ta form Sparks! TvÄ idioter Àr ute och torrkör SÄ lÄngt Àr chassit punktat Höst 2015: KlÀtterstÀllning? (Helsvetsning pÄgÄr...) Sommar 2016: En Mondeo befrias pÄ motorn Motorn Àr ur! Provmonterad diff (se http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=11677) Distanser att hÄlla isÀr diffÀsten med under svetsningRamen i sin helhet Edited November 15, 2016 by rallyelwood Quote
Rba Posted November 2, 2016 Posted November 2, 2016 (edited) Ett tag sen vi uppdaterat denna trÄd, det stÄr inte stilla Àven om det ibland kÀnns sÄ.För ett par veckor sedan blev det lite gjort pÄ bilen.Bakre, övre stötdÀmpar/bur-fÀstePlatta vid fotbrunnen, brandvÀgg Edited November 2, 2016 by Rba Quote
rallyelwood Posted November 15, 2016 Author Posted November 15, 2016 Senaste nytt: Dags för punktning av stötdÀmparfÀsten (bakre/övre) "FjÀdertornen" byggs ihop FÀrdigbyggt! Vi lÀmnar baksidan till senare för att bÀttre komma Ät att helsvetsa SÄ hÀr kommer det se ut med baksidan pÄ fjÀdertornen pÄ plats BakÀnden i sin helhet Nybockade lÀnkarmsfÀsten Quote
rallyelwood Posted January 23, 2017 Author Posted January 23, 2017 Vi gnetar pÄ med lÀnkarmsinfÀstningarna. Vad ska detta bli? Ah? ?? En jigg! En till. FrÀmre och bakre lÀnkarmsinfÀstningsjiggarna tillsammans. Arvid slipar fÀsten. SÄ hÀr bra blev det! Vi har svÄrt att bock de smalare lÀnkarmsfÀsten hela vÀgen, kanske man kan göra sÄ hÀr istÀllet? En plÄtbit... En plÄtbit med hÄl i... En annan variant pÄ lÀnkarmsinfÀstning som vi kommer anvÀnda i bakvagnen. Vad ska nu dessa anvÀndas till? 5 Quote
rallyelwood Posted March 13, 2017 Author Posted March 13, 2017 (edited) Sedan sist har vi tillverkat fler lÀnkarmsinfÀstningar, sprÀckt ett skruvstycke, upptÀckt att tvÄ helsvetsade rör satt "jÀtte"-fel (>±1mm) och punktat dit de frÀmre lÀnkarmsinfÀstningarna. Mallar ut frÀmre, nedre, bakre infÀstning. FÀstet överst ska vara 90° bockat, men blev bara typ 85°, sedan sprack skruvstycket... Bitarna till vÀnster ska bli flera som till höger. FrÀmre högra, nedre, bakre infÀstning inpassat i jiggen. FrÀmre vÀnstra infÀstningarna inpassat i jiggen. Dags att punkta dit bitarna. Och hÀr Àr det mÄnga punkter. Tillverkning av fler lÀnkarmsinfÀstningar, denna gÄng till bakvagnen. Av bitarna överst ska det bli fler av samma sort som nedanför. Edited March 13, 2017 by rallyelwood 1 Quote
rallyelwood Posted May 27, 2017 Author Posted May 27, 2017 (edited) Förra helgen var det bygghelg: Pluggade rörÀndar Ett, tu, tre... ...pÄ det fjÀrde ska det ske. Serietillverkning? SÄ blev det dags att passa in lÀnkarmsinfÀstningarna bak med hjÀlp av jiggen. Fram har lÀnkarmsinfÀstningarna befriats frÄn jiggen... ...men jiggen klarade sig inte helskinnad ur processen. Edited June 28, 2017 by rallyelwood Quote
rallyelwood Posted June 28, 2017 Author Posted June 28, 2017 (edited) Snart Àr det dags att bygga jiggar för lÀnkarmar och spindlar och behöver era synpunkter. SÄ hÀr har vi tÀnkt: Edited June 28, 2017 by rallyelwood Quote
postmanpat Posted June 29, 2017 Posted June 29, 2017 Jag har byggt lĂ€nkarmar mm. efter Gibbs boken, men har ett McSorley chassi 7+4. TĂ€nkte aldrig pĂ„ skillnaderna i mĂ„tt mellan Gibbs och McSorley. Vilket har gett olika spĂ„rvidd fram o bak. Ăvre bĂ€rarmen fram hade jag kunnat göra kortare. HĂ„ll koll om ni bygger med andra mĂ„tt. Jag har anvĂ€nt 25x3 godkĂ€nda rör till bĂ€rarmarna. Jag ser att ni har tĂ€nkt till pĂ„ en del saker som Ă€r bra: böjda rör för att fĂ„ justeringsmöjligheter (jag upptĂ€ckte att det Ă€r trĂ„ngt annars), övre bakre camberjusteringen har en annan lösning Ă€n boken, det Ă€r bra för annars fĂ„r man lossa vid hubben och justera = "bökigt". Ett tips innan ni gör fĂ€rdigt hubben kolla sĂ„ att plattan för navet hamnar i rĂ€tt lĂ€ge sĂ„ att ni fĂ„r bromsluftningen högst upp. /bengt Quote
Morty Posted June 29, 2017 Posted June 29, 2017 Jag hade gjort sÄ att toe Àr justerbart i bakvagnen ocksÄ. 1 Quote
Tabaco Posted June 29, 2017 Posted June 29, 2017 Mycket bra och informativa bilder dÀr. Annars kan det ju vara svÄrt att veta hur andra har tÀnkt. NÄgon kanske funderar pÄ hur man kan tillverka egna lÀnkarmar, t.ex. Quote
Morty Posted June 30, 2017 Posted June 30, 2017 Liten bild för att visa hur jag gjort mina bakre bÀrarmar. Har tillverkat samma typ, men med Westfield geometri till tre andra bilar som rullar i SPVM. Dvs hÄllbarhet, funktion Àr tufft utprovad. 3 Quote
rallyelwood Posted July 3, 2017 Author Posted July 3, 2017 (edited) felpost... Edited July 3, 2017 by rallyelwood Quote
rallyelwood Posted July 3, 2017 Author Posted July 3, 2017 On â2017â-â06â-â29 at 22:05, Morty sade: Jag hade gjort sĂ„ att toe Ă€r justerbart i bakvagnen ocksĂ„. UtmĂ€rkt uppgradering framöver, nĂ€r vi "tröttnat" pĂ„ att köra. Quote
rallyelwood Posted October 1, 2017 Author Posted October 1, 2017 För ett tag sedan damp detta ner i brevlÄdan: Vilket ska bli detta: Quote
rallyelwood Posted October 31, 2017 Author Posted October 31, 2017 Vi jobbar pÄ tvÄ fronter - Arvid demonterar motorn, jag bygger lÀnkarmsjiggar: Quote
rallyelwood Posted December 1, 2017 Author Posted December 1, 2017 Det blev en lugn bygghelg senast. Hatten av Genomsikt Dags att sota Förberedelser för att plocka ur ventiler Henning stÀller in pelarborrmaskinen En lÀnkarmsjiggs tillblivelse Quote
Christer J Posted December 2, 2017 Posted December 2, 2017 Kul att det gÄr framÄt med ert bygge och att ni uppdaterar. Kul med Àkta Locostbyggen hÀr pÄ forumet? Hoppas att ni kommer att köra mycket med bilen nÀr den blir fÀrdig ocksÄ. Lycka till vidare? /Christer 2 Quote
rallyelwood Posted December 16, 2017 Author Posted December 16, 2017 Efter "lite"  pÄtryckningar och en vettig anledning sÄ har vi bestÀmt oss för att bygga in viss toe-justering i bakvagnen enligt denna princip (tack för idén Ove): Quote
Morty Posted December 16, 2017 Posted December 16, 2017 Ni gör rĂ€tt i att bygga justerbart redan frĂ„n start, men ger inte den lösningen mest förĂ€ndring i hjulbasen jĂ€mfört med att justera ute (nĂ€rmre) uprightân? Quote
kengren Posted December 16, 2017 Posted December 16, 2017 Jag tog upp denna frÄga med min SFRO-man. Han föreslog att det skulle vara lÀttare att justera ute vid hubben, lÀgga distanser dÀr. Mycket lite krÀvs för att fÄ skillnad Quote
rallyelwood Posted March 21, 2018 Author Posted March 21, 2018 LÀnkarms- och bakspindeljiggarna Àr alldeles strax klara: Jigg för undre lÀnkarmar (bÄde fram och bak). Basplatta för jigg till undre lÀnkarm fram ritas ut. Bakspindeljigg klar (nÀstan). Bakspindel löst placerad i jiggen. Fyra jiggar mer eller mindre klara, bara en kvar att göra. 1 Quote
rallyelwood Posted April 17, 2018 Author Posted April 17, 2018 (edited) Nu hÀnder det synliga saker i garaget. Bakspindlarna Àr punktade, sÄ nÀr som pÄ tvÄ förstÀrkningsplattor i det övre "benet". Vi har haft en diskussion med vÄr SFRO-man angÄende toe-justering i bakvagnen. VÄrt förslag (se tidigare inlÀgg) kan ge tendenser till caster-förÀndringar och han föreslog istÀllet schimsning av lagerhÄllaren, ut vid spindeln, vid behov av justering. Vi kommer gÄ pÄ det senare. Dels pÄ grund av argumentet ovan, dels pÄ grund av att det blir enklare konstruktions- och produktionsmÀssigt.  Svetsning pÄgÄr. AnvÀnd jigg. Ser ut att passa... Dags för nÀsta spindel. FÀrdigpunktat. En lite plÄtram. HÄllare för lÀnkarmsplatta (vid spindelled). FÀrdig jigg. Detalj. Edited April 17, 2018 by rallyelwood Quote
rallyelwood Posted January 13, 2019 Author Posted January 13, 2019 LÀnkarmar blir till, eller à ter efter ett lÀngre uppehÄll  FörstÀrkningar i bakre spindeln som svetsas i senare   För att placera hÄllare för lÀnkarmsplattan (frÀmre undre lÀnkarm) i jiggen Bockade frÀmre undre lÀnkarmsplattor Jigg till bÀnkkapen för att kapa mÄnga bussningsrör smidigt Bussning och yttre bussningsrör passar i lÀnkarmsfÀsten 22 st yttre bussningsrör 24 st bussningar Bussning-nÀrbild Diverse lÀnkarmsdelar Notchar lÀnkarmsrör (den borrmaskinen höll inte hela vÀgen , att montera rörnotchen i pelarborrmaskinen var mycket, mycket bÀttre ) Mallar ut för bakre övre lÀnkarm En bit kopparrör skyddar insidan av yttre bussningsröret FrÀmre undre lÀnkarmsplatta monterad i jiggen Bakre nedre lÀnkarm tar form Första röret notchat för bakre övre lÀnkarm  Kan nog bli bra detta (bak vÀnster) Quote
steel Posted January 14, 2019 Posted January 14, 2019 (edited) Hej, genuint och snyggt mekaniskt arbete, gillar verkligen uppfinningsrikedomen och kunnandet pÄ detta forum som personifieras i  byggen som ert !! Tummen upp  Mvh PÀr Edited January 14, 2019 by steel pluralis 1 Quote
rallyelwood Posted January 14, 2019 Author Posted January 14, 2019 2 timmar sedan, steel sade: Hej, genuint och snyggt mekaniskt arbete, gillar verkligen uppfinningsrikedomen och kunnandet pÄ detta forum som personifieras i  byggen som ert !! Tummen upp  Mvh PÀr Tack. Quote
Klubbsson Posted January 14, 2019 Posted January 14, 2019 Ditt Notch verktyg vart har du hittat det? Har provat lite egna varianter men inte fÄtt nÄtt som funkar riktigt bra. Quote
vedde Posted January 15, 2019 Posted January 15, 2019 Kör justerbart ute i bakhubben med ledlager, dÄ har ni alla möjligheteter att Àndra son ni vill. Jag byggde om efter 3 Är och det var masdor med merjobb men vÀrt det! SFRO brukar inte gilla ledlager inne och ute sÄ kör gummi inne och ledlager ute.Spar tid och besvÀr sen.Annars ser det toppen ut/VeddeSkickat frÄn min SM-G960F via Tapatalk Quote
rallyelwood Posted January 15, 2019 Author Posted January 15, 2019 23 timmar sedan, Klubbsson sade: Ditt Notch verktyg vart har du hittat det? Har provat lite egna varianter men inte fÄtt nÄtt som funkar riktigt bra. Hepp! http://www.snowball.se/?page=webshop&cat=tools&product=153 Quote
rallyelwood Posted January 15, 2019 Author Posted January 15, 2019 11 timmar sedan, vedde sade: Kör justerbart ute i bakhubben med ledlager, dĂ„ har ni alla möjligheteter att Ă€ndra son ni vill. Jag byggde om efter 3 Ă„r och det var masdor med merjobb men vĂ€rt det! SFRO brukar inte gilla ledlager inne och ute sĂ„ kör gummi inne och ledlager ute. Spar tid och besvĂ€r sen. Annars ser det toppen ut /Vedde Skickat frĂ„n min SM-G960F via Tapatalk  Too late! đ Quote
vedde Posted January 17, 2019 Posted January 17, 2019 BehÄll jiggarna sÄ blir det lÀttare att uppgradera befintliga lÀnkarmar sen. Ett tips Àr att bygga in lite camber sÄ den gÄr fint i kurvorna, 1 grad gör faktiskt skillnad.  /Vedde Quote
rallyelwood Posted January 17, 2019 Author Posted January 17, 2019 Camber blir justerbart bĂ„de bak och fram. đ Quote
rallyelwood Posted February 12, 2019 Author Posted February 12, 2019 3,5 lÀnkarm, eller jÀklar vad stor den blev Grovborrade camberjusteringshylsor Plopp! Camberjusteraren passar fint Och hÀr provmonterat pÄ en spindelled MÀrkning "Binky-style" (utan svarven, dÄ) Jag ser dubbelt? 2 lÀnkararmar, undre bak HÀr har vi halvan, övre bak à h, sÄ 3:an, undre fram Perspektivet blir ett annat i verkligheten, upplevs större Àn pÄ ritningen ---- NÀr "allt" i hjulupphÀngningen Àr punktat blir det provmontering... 2 Quote
rallyelwood Posted April 12, 2019 Author Posted April 12, 2019 (edited) à tta lÀnkarmar, eller dags för resten i hjulupphÀngningen  Fram övre  Fram undre  Bak övre  1, 2, 3 ... 8!  Hylsa fÄr plats för camberjusterare Edited April 12, 2019 by rallyelwood 1 Quote
rallyelwood Posted May 25, 2019 Author Posted May 25, 2019 Min kommentar efter senaste bygghelgen: "Wow, denna helg har vi hunnit mycket!" Arvids svar: "VadĂ„, vi har ju bara punktat dit fyra plĂ„tbitar?" Bilderna för vĂ€l tala som vanligt. đ   1 Quote
Mats Karlsson Posted May 25, 2019 Posted May 25, 2019 Smart med en liten fot under ramen, den idĂ©n ska jag kopiera. đ Quote
rallyelwood Posted May 25, 2019 Author Posted May 25, 2019 1 timme sedan, Mats Karlsson sade: Smart med en liten fot under ramen, den idĂ©n ska jag kopiera. đ VĂ€l bekomme! Det blev sĂ„ vingligt med en massa svets pĂ„ undersidan ramen... Quote
rallyelwood Posted November 28, 2019 Author Posted November 28, 2019 HĂ€r kommer höstens rapport. Vi börjar dock sĂ„ lĂ„ngt bak som i juni, dĂ„ vi började fixa och trixa med styrvĂ€xeln, i brist pĂ„ andra delar vi vĂ€ntade pĂ„. I samma veva tillverkade vi en ny jigg för lĂ€nkarmsinfĂ€stningarna fram som skulle gĂ„ att dela sĂ„ den kunde avlĂ€gsnas utan att bryta sönder den. Anledningen till den nya jiggen var att vi i samrĂ„d med vĂ„r SFRO-man beslutat att flytta infĂ€stningen för övre lĂ€nkarm 15 mm bakĂ„t vilket ska resultera i en teoretisk castervinkel i mitten av justeringsspannet pĂ„ -10° ( đź ). Sedan Ă„terkom vi i november för att slutföra mock-up:andet av den bakre hjulupphĂ€ngningen. Det har varit svĂ„rt att hitta en M18x1.5 gĂ€ngstĂ„ng som betecknas svetsbar, sĂ„ det kan hĂ€nda att vi slaktade en transit-led för att i alla fall kunna provmontera... För att göra en komplett provmontering tillverkade vi dummy-stötdĂ€mpare i Ă„khöjdslĂ€ngd och monterade diff och drivaxlar => đŹ I monterat lĂ€ge bottnar drivaxlarna mer eller mindre direkt i knutarna. Var i h-skotta ligger felet? Med korrigerade lĂ€nkarmslĂ€ngder ska det gĂ„ att anvĂ€nda standard-Sierra-lĂ€ngd pĂ„ drivaxlarna i Haynes Roadster, och vi har varit medvetna om detta lĂ„ngt innan vi byggd lĂ€nkarmsjiggar och lĂ€nkarmar. Men vi kanske Ă€ndĂ„ har rĂ„kat titta pĂ„ de icke korrigerade mĂ„tten? Tiden fanns tyvĂ€rr inte att undersöka detta nĂ€rmare just denna gĂ„ng. Fram dĂ„? Jo flytten av övre lĂ€nkarmsinfĂ€stningarna gick bra, men nĂ€r vi provmonterade lĂ€nkarmar och spindel noterade vi att trots att övre leden var inskruvad sĂ„ lĂ„ngt det gick sa redan ögonmĂ„ttet tydligt att cambervinkeln var positiv. đŁ Med samma totala lĂ€ngd pĂ„ övre lĂ€nkarm som i CAD:en ger 0° camber fĂ„r vi i verkligheten ca +3° camber. En orsak Ă€r troligtvis att vi anvĂ€nder symetriska adaptrar för transit-leden i spindeln (de s.k. svamparna) medan geometrin i CAD:en troligtvis representerar en spindel med en off-set svamp. Men detta Ă€r vĂ€l normalt, eller hur? (="Bilbyggarens sĂ„ng".) đ SĂ„ nĂ€sta gĂ„ng vi har byggtrĂ€ff kommer mĂ„ttstockarna gĂ„ varma, och kanske bĂ„de metall och ritningar revideras. đ ïž --- Nya styrdelar Kan styrvĂ€xeln passa hĂ€r? --- LĂ€nkarmar och spindel bak Med drivaxel och dummy-stötdĂ€mpare pĂ„ högersidan SĂ„ hĂ€r stort avstĂ„nd Ă€r det mellan lagerhuset och spindeln innan drivaxeln trycks ihop och monteras, pĂ„ högersidan. PĂ„ vĂ€nstersidan Ă€r det Ă€n vĂ€rre... För mycket i bĂ„da fallen! --- Delbar bakre del av nya lĂ€nkarmsinfĂ€stningsjiggen fram Jiggen pĂ„ plats och övre lĂ€nkarmsfĂ€sten flyttade Utan jigg HjulupphĂ€ngning fram vĂ€nster provmonteras Ehurm... inte sĂ„ bra. 1 Quote
postmanpat Posted November 29, 2019 Posted November 29, 2019 För att fÄ till Äterstyrningen sÄ mÄste du upp i de graderna. Det fÄr till följd att stötdÀmparens fjÀder slÄr i bÀrarmen, jag gjorde nya "runda" bÀrarmar för att komma runt problemet. Om bakre bÀrarmar och dess mÄtt lÀs vad martin_ts skriver i Projekt SuperFive. Jag kunde inte röra drivaxlarna fram o tillbaka vilket gav knutras pÄ alla fyra knutarna. Lösningen blev att korta drivaxlarna. /bengt Quote
rallyelwood Posted November 30, 2019 Author Posted November 30, 2019 19 timmar sedan, postmanpat sade: För att fÄ till Äterstyrningen sÄ mÄste du upp i de graderna. Det fÄr till följd att stötdÀmparens fjÀder slÄr i bÀrarmen, jag gjorde nya "runda" bÀrarmar för att komma runt problemet. Om bakre bÀrarmar och dess mÄtt lÀs vad martin_ts skriver i Projekt SuperFive. Jag kunde inte röra drivaxlarna fram o tillbaka vilket gav knutras pÄ alla fyra knutarna. Lösningen blev att korta drivaxlarna. /bengt Ang. caster fram; jo,vi vet. Det var du som tipsade oss om det frÄn början, och vÄr SFRO-man höll med... Ang. drivaxlarna; Vi ska dubbelkolla lÀnkarmar, jiggar, etc... Om inget annat upptÀcks blir det till att korta drivaxlarna. Quote
rallyelwood Posted March 11, 2020 Author Posted March 11, 2020 (edited) Arvid har fullt upp i plugget denna termin sĂ„ vi har tagit ett planerat lĂ€ngre uppehĂ„ll i byggandet fram till sommaren. Det hindrar inte mig frĂ„n att klura pĂ„ Ă€ndringarna som behövs av övre lĂ€nkarm fram pĂ„ grund av flyttade infĂ€stningar och upptĂ€ckten att den minsta cambervinkeln blir ca +2°. đŻ Efter mycket rĂ€knande och provande av olika lĂ€ngder kom jag fram till en som ger ett camberjusteringsspann pĂ„ ca +1° till -3°. Förresten, Ă€r ni pĂ„ Instagram kan ni kolla in taggen #KoboltRunabout. Före, med flyttad infĂ€stning. Modifierad jigg. Modifierad lĂ€nkarm. Jo, fyrkantsröret Ă€r bara tillfĂ€lligt, det ska sitta ett bockat runt rör dĂ€r egentligen. FrigĂ„ng mot en bakfjĂ€der fram... Check!  Edited March 11, 2020 by rallyelwood 1 Quote
rallyelwood Posted May 3, 2022 Author Posted May 3, 2022 (edited) 2021-11-09: Efter 20 mĂ„nader Ă€r vi igĂ„ng igen - studier, en viss farsot och flytt kom visst emellan. HĂ€r kommer uppdatering fram till november 2021: đ FramfjĂ€drarna kom till slut LĂ€nkarm i plast blir till... PlastlĂ€nkarm provas i jiggen, verkar hĂ„lla mĂ„tten FrigĂ„ng skapas... ...för stötdĂ€mpare... ... bĂ„de bak... ...och fram Ritning... ...för mera plast, denna gĂ„ng fjĂ€dersĂ€ten StötdĂ€mparlutning, inte optimal En till plastlĂ€nkarm blir till, mest bara för att den förra gick sönder och för att öva pĂ„ konstruktion för 3D-utskrift i flera delar. TĂ€nkt att anvĂ€nds för provmontering(ar) för att kolla frigĂ„ng mot stötdĂ€mpare och fjĂ€der. Gör om gör rĂ€tt... Efter diskussion med SFRO, beslutade vi att kapa bort allt vad stötdĂ€mparinfĂ€stning hette och göra om för att stötdĂ€mparlutningen skulle bli max 30°. Vilket vi Ă€r helt uppe i nu, vi har börjat bak. Fram Ă€r inte fĂ€rdigkonstruerat Ă€n. DĂ€r kommer vi skippa digital CAD och anvĂ€nda manuell CAD istĂ€llet. đ   Skillnaden i tidigare stötdĂ€mparinfĂ€stning bak (pĂ„ höger sida) mot hur den kommer bli nu (pĂ„ vĂ€nster sida): Edited May 3, 2022 by rallyelwood Quote
rallyelwood Posted May 3, 2022 Author Posted May 3, 2022 Senaste uppdateringen april/maj 2022: Â Â 5 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.