rallyelwood Posted August 29, 2016 Posted August 29, 2016 (edited) Jag och brorsan har länge funderat på att bygga en egen bil, med utgångspunkt i Locost-tänket med lite egna idéer, inspiration från boken "Build your own sports car for as little as £250" skriven av Ron Champion. 2007 började vi bygga chassi baserat på en ritning från "Belo" med några modifikationer, bl.a. för att kunna använda bakvagn från Ford Sierra. Det bygget kom så långt att vi hade ett påbörjat chassi, men av diverse anledningar så beslutatde vi att lägga det på is och senare kapades chassit isär. Hösten 2013 bestämde vi oss för att börja igen, denna gång med mer planering. Grunddesign är tagen från "Build your own sports car on a budget", Chris Gibbs där största enskilda modifikationen är anpassning för vänsterstyrning. På hösten 2014 började själva bygget. Motor Ford Zetec 2.0, egentillverkat insug och avgas. Transmission Original 5-växlad låda, typ 9, och diffrential från Ford Sierra. Chassi Stålrörschassi, typ Locost, enligt ritning för Haynes Roadster, med några egne modifieringar. Spindlar från Ford Sierra fram, dubbla A-armar med justering för camber och caster. Spindlar bak enligt Haynes Roadster, dubbla A-armar med justering för camber. Coil-overs runt om. Bromsar Fram: Wilwood Midilite bromsok, 260x24mm ventilerade skivor. Bak: Wilwood Powerlite bromsok med handbroms, 240x10mm skivor. Hjul Ja. Kaross Aluminium och glasfiber. Inredning Spartansk. Billjud Ford Zetec. Chassibyggnation pågår I CAD-världen Edited September 5, 2023 by rallyelwood Quote
rallyelwood Posted August 29, 2016 Author Posted August 29, 2016 (edited) Uppdateringslänkar: 230905: Augusti 2023 eller 50-11:e versionen, och sista? 230905: Juli 2023 eller Spinkig länkarm och mer frigång 230905: Juni 2023 eller Jigg modifieras och ratt får fäste 230905: Maj 2023 eller Leder går inte fritt 230905: November 2022 eller Res på dig stötdämpare 220503: Stötdämparna hittar nya hem 211109: Tjugomånadersuppdatering, eller Dags att räta upp stötdämparna 200311: Uppehåll, men länkarmen blev kortare 191128: Krabban går, eller vem har krympt länkarmarna? 190525: Bara fyra plåtbitar? 190412: Åtta länkarmar, eller dags för resten i hjulupphängningen 190212: 3,5 länkarm, eller, Jäklar vad stor den blev 190113: Länkarmar blir till, eller Åter efter ett längre uppehåll 180321: Länkarmsjigg(ar) forts. II 171201: Motordemontering och länkarmsjigg(ar) forts. 171031: Motordemontering och länkarmsjigg(ar) 171001: Delar till bakspindlar och undre länkarm fram 170628: Länkarmsspecifikation 170313: Länkarmsinfästningar "in absurdum" 170123: Mer länkarmsfästen 161115: Stötdämpartorn och länkarmsfästen 161102: Brandvägg och stötdämpartorn höst 2014 - sommar 2016: Sammanfattning Edited September 5, 2023 by rallyelwood Quote
rallyelwood Posted August 29, 2016 Author Posted August 29, 2016 (edited) Här kommer en sammanfattning på vad som hänt hittills: Höst 2014: Stomme till byggbordet Vi gjorde totalt tre utbytbara skivor med olika uppsättningar klotsar på varje Vi försökte göra så många platta paket som möjligt Ihopmontering a-la ikea, nästanNära Project Binky-nivå på klamning Påsk 2015: Något modifierat (jmf med boken), fäste av hjulupphängningen Bakvägg börjar ta form Sparks! Två idioter är ute och torrkör Så långt är chassit punktat Höst 2015: Klätterställning? (Helsvetsning pågår...) Sommar 2016: En Mondeo befrias på motorn Motorn är ur! Provmonterad diff (se http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=11677) Distanser att hålla isär diffästen med under svetsningRamen i sin helhet Edited November 15, 2016 by rallyelwood Quote
Rba Posted November 2, 2016 Posted November 2, 2016 (edited) Ett tag sen vi uppdaterat denna tråd, det står inte stilla även om det ibland känns så.För ett par veckor sedan blev det lite gjort på bilen.Bakre, övre stötdämpar/bur-fästePlatta vid fotbrunnen, brandvägg Edited November 2, 2016 by Rba Quote
rallyelwood Posted November 15, 2016 Author Posted November 15, 2016 Senaste nytt: Dags för punktning av stötdämparfästen (bakre/övre) "Fjädertornen" byggs ihop Färdigbyggt! Vi lämnar baksidan till senare för att bättre komma åt att helsvetsa Så här kommer det se ut med baksidan på fjädertornen på plats Bakänden i sin helhet Nybockade länkarmsfästen Quote
rallyelwood Posted January 23, 2017 Author Posted January 23, 2017 Vi gnetar på med länkarmsinfästningarna. Vad ska detta bli? Ah? ?? En jigg! En till. Främre och bakre länkarmsinfästningsjiggarna tillsammans. Arvid slipar fästen. Så här bra blev det! Vi har svårt att bock de smalare länkarmsfästen hela vägen, kanske man kan göra så här istället? En plåtbit... En plåtbit med hål i... En annan variant på länkarmsinfästning som vi kommer använda i bakvagnen. Vad ska nu dessa användas till? 5 Quote
rallyelwood Posted March 13, 2017 Author Posted March 13, 2017 (edited) Sedan sist har vi tillverkat fler länkarmsinfästningar, spräckt ett skruvstycke, upptäckt att två helsvetsade rör satt "jätte"-fel (>±1mm) och punktat dit de främre länkarmsinfästningarna. Mallar ut främre, nedre, bakre infästning. Fästet överst ska vara 90° bockat, men blev bara typ 85°, sedan sprack skruvstycket... Bitarna till vänster ska bli flera som till höger. Främre högra, nedre, bakre infästning inpassat i jiggen. Främre vänstra infästningarna inpassat i jiggen. Dags att punkta dit bitarna. Och här är det många punkter. Tillverkning av fler länkarmsinfästningar, denna gång till bakvagnen. Av bitarna överst ska det bli fler av samma sort som nedanför. Edited March 13, 2017 by rallyelwood 1 Quote
rallyelwood Posted May 27, 2017 Author Posted May 27, 2017 (edited) Förra helgen var det bygghelg: Pluggade rörändar Ett, tu, tre... ...på det fjärde ska det ske. Serietillverkning? Så blev det dags att passa in länkarmsinfästningarna bak med hjälp av jiggen. Fram har länkarmsinfästningarna befriats från jiggen... ...men jiggen klarade sig inte helskinnad ur processen. Edited June 28, 2017 by rallyelwood Quote
rallyelwood Posted June 28, 2017 Author Posted June 28, 2017 (edited) Snart är det dags att bygga jiggar för länkarmar och spindlar och behöver era synpunkter. Så här har vi tänkt: Edited June 28, 2017 by rallyelwood Quote
postmanpat Posted June 29, 2017 Posted June 29, 2017 Jag har byggt länkarmar mm. efter Gibbs boken, men har ett McSorley chassi 7+4. Tänkte aldrig på skillnaderna i mått mellan Gibbs och McSorley. Vilket har gett olika spårvidd fram o bak. Övre bärarmen fram hade jag kunnat göra kortare. Håll koll om ni bygger med andra mått. Jag har använt 25x3 godkända rör till bärarmarna. Jag ser att ni har tänkt till på en del saker som är bra: böjda rör för att få justeringsmöjligheter (jag upptäckte att det är trångt annars), övre bakre camberjusteringen har en annan lösning än boken, det är bra för annars får man lossa vid hubben och justera = "bökigt". Ett tips innan ni gör färdigt hubben kolla så att plattan för navet hamnar i rätt läge så att ni får bromsluftningen högst upp. /bengt Quote
Morty Posted June 29, 2017 Posted June 29, 2017 Jag hade gjort så att toe är justerbart i bakvagnen också. 1 Quote
Tabaco Posted June 29, 2017 Posted June 29, 2017 Mycket bra och informativa bilder där. Annars kan det ju vara svårt att veta hur andra har tänkt. Någon kanske funderar på hur man kan tillverka egna länkarmar, t.ex. Quote
Morty Posted June 30, 2017 Posted June 30, 2017 Liten bild för att visa hur jag gjort mina bakre bärarmar. Har tillverkat samma typ, men med Westfield geometri till tre andra bilar som rullar i SPVM. Dvs hållbarhet, funktion är tufft utprovad. 3 Quote
rallyelwood Posted July 3, 2017 Author Posted July 3, 2017 (edited) felpost... Edited July 3, 2017 by rallyelwood Quote
rallyelwood Posted July 3, 2017 Author Posted July 3, 2017 On 2017-06-29 at 22:05, Morty sade: Jag hade gjort så att toe är justerbart i bakvagnen också. Utmärkt uppgradering framöver, när vi "tröttnat" på att köra. Quote
rallyelwood Posted October 1, 2017 Author Posted October 1, 2017 För ett tag sedan damp detta ner i brevlådan: Vilket ska bli detta: Quote
rallyelwood Posted October 31, 2017 Author Posted October 31, 2017 Vi jobbar på två fronter - Arvid demonterar motorn, jag bygger länkarmsjiggar: Quote
rallyelwood Posted December 1, 2017 Author Posted December 1, 2017 Det blev en lugn bygghelg senast. Hatten av Genomsikt Dags att sota Förberedelser för att plocka ur ventiler Henning ställer in pelarborrmaskinen En länkarmsjiggs tillblivelse Quote
Christer J Posted December 2, 2017 Posted December 2, 2017 Kul att det går framåt med ert bygge och att ni uppdaterar. Kul med äkta Locostbyggen här på forumet? Hoppas att ni kommer att köra mycket med bilen när den blir färdig också. Lycka till vidare? /Christer 2 Quote
rallyelwood Posted December 16, 2017 Author Posted December 16, 2017 Efter "lite" påtryckningar och en vettig anledning så har vi bestämt oss för att bygga in viss toe-justering i bakvagnen enligt denna princip (tack för idén Ove): Quote
Morty Posted December 16, 2017 Posted December 16, 2017 Ni gör rätt i att bygga justerbart redan från start, men ger inte den lösningen mest förändring i hjulbasen jämfört med att justera ute (närmre) upright’n? Quote
kengren Posted December 16, 2017 Posted December 16, 2017 Jag tog upp denna fråga med min SFRO-man. Han föreslog att det skulle vara lättare att justera ute vid hubben, lägga distanser där. Mycket lite krävs för att få skillnad Quote
rallyelwood Posted March 21, 2018 Author Posted March 21, 2018 Länkarms- och bakspindeljiggarna är alldeles strax klara: Jigg för undre länkarmar (både fram och bak). Basplatta för jigg till undre länkarm fram ritas ut. Bakspindeljigg klar (nästan). Bakspindel löst placerad i jiggen. Fyra jiggar mer eller mindre klara, bara en kvar att göra. 1 Quote
rallyelwood Posted April 17, 2018 Author Posted April 17, 2018 (edited) Nu händer det synliga saker i garaget. Bakspindlarna är punktade, så när som på två förstärkningsplattor i det övre "benet". Vi har haft en diskussion med vår SFRO-man angående toe-justering i bakvagnen. Vårt förslag (se tidigare inlägg) kan ge tendenser till caster-förändringar och han föreslog istället schimsning av lagerhållaren, ut vid spindeln, vid behov av justering. Vi kommer gå på det senare. Dels på grund av argumentet ovan, dels på grund av att det blir enklare konstruktions- och produktionsmässigt. Svetsning pågår. Använd jigg. Ser ut att passa... Dags för nästa spindel. Färdigpunktat. En lite plåtram. Hållare för länkarmsplatta (vid spindelled). Färdig jigg. Detalj. Edited April 17, 2018 by rallyelwood Quote
rallyelwood Posted January 13, 2019 Author Posted January 13, 2019 Länkarmar blir till, eller Åter efter ett längre uppehåll Förstärkningar i bakre spindeln som svetsas i senare För att placera hållare för länkarmsplattan (främre undre länkarm) i jiggen Bockade främre undre länkarmsplattor Jigg till bänkkapen för att kapa många bussningsrör smidigt Bussning och yttre bussningsrör passar i länkarmsfästen 22 st yttre bussningsrör 24 st bussningar Bussning-närbild Diverse länkarmsdelar Notchar länkarmsrör (den borrmaskinen höll inte hela vägen , att montera rörnotchen i pelarborrmaskinen var mycket, mycket bättre ) Mallar ut för bakre övre länkarm En bit kopparrör skyddar insidan av yttre bussningsröret Främre undre länkarmsplatta monterad i jiggen Bakre nedre länkarm tar form Första röret notchat för bakre övre länkarm Kan nog bli bra detta (bak vänster) Quote
steel Posted January 14, 2019 Posted January 14, 2019 (edited) Hej, genuint och snyggt mekaniskt arbete, gillar verkligen uppfinningsrikedomen och kunnandet på detta forum som personifieras i byggen som ert !! Tummen upp Mvh Pär Edited January 14, 2019 by steel pluralis 1 Quote
rallyelwood Posted January 14, 2019 Author Posted January 14, 2019 2 timmar sedan, steel sade: Hej, genuint och snyggt mekaniskt arbete, gillar verkligen uppfinningsrikedomen och kunnandet på detta forum som personifieras i byggen som ert !! Tummen upp Mvh Pär Tack. Quote
Klubbsson Posted January 14, 2019 Posted January 14, 2019 Ditt Notch verktyg vart har du hittat det? Har provat lite egna varianter men inte fått nått som funkar riktigt bra. Quote
vedde Posted January 15, 2019 Posted January 15, 2019 Kör justerbart ute i bakhubben med ledlager, då har ni alla möjligheteter att ändra son ni vill. Jag byggde om efter 3 år och det var masdor med merjobb men värt det! SFRO brukar inte gilla ledlager inne och ute så kör gummi inne och ledlager ute.Spar tid och besvär sen.Annars ser det toppen ut/VeddeSkickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote
rallyelwood Posted January 15, 2019 Author Posted January 15, 2019 23 timmar sedan, Klubbsson sade: Ditt Notch verktyg vart har du hittat det? Har provat lite egna varianter men inte fått nått som funkar riktigt bra. Hepp! http://www.snowball.se/?page=webshop&cat=tools&product=153 Quote
rallyelwood Posted January 15, 2019 Author Posted January 15, 2019 11 timmar sedan, vedde sade: Kör justerbart ute i bakhubben med ledlager, då har ni alla möjligheteter att ändra son ni vill. Jag byggde om efter 3 år och det var masdor med merjobb men värt det! SFRO brukar inte gilla ledlager inne och ute så kör gummi inne och ledlager ute. Spar tid och besvär sen. Annars ser det toppen ut /Vedde Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Too late! 😉 Quote
vedde Posted January 17, 2019 Posted January 17, 2019 Behåll jiggarna så blir det lättare att uppgradera befintliga länkarmar sen. Ett tips är att bygga in lite camber så den går fint i kurvorna, 1 grad gör faktiskt skillnad. /Vedde Quote
rallyelwood Posted January 17, 2019 Author Posted January 17, 2019 Camber blir justerbart både bak och fram. 👍 Quote
rallyelwood Posted February 12, 2019 Author Posted February 12, 2019 3,5 länkarm, eller jäklar vad stor den blev Grovborrade camberjusteringshylsor Plopp! Camberjusteraren passar fint Och här provmonterat på en spindelled Märkning "Binky-style" (utan svarven, då) Jag ser dubbelt? 2 länkararmar, undre bak Här har vi halvan, övre bak Åh, så 3:an, undre fram Perspektivet blir ett annat i verkligheten, upplevs större än på ritningen ---- När "allt" i hjulupphängningen är punktat blir det provmontering... 2 Quote
rallyelwood Posted April 12, 2019 Author Posted April 12, 2019 (edited) Åtta länkarmar, eller dags för resten i hjulupphängningen Fram övre Fram undre Bak övre 1, 2, 3 ... 8! Hylsa får plats för camberjusterare Edited April 12, 2019 by rallyelwood 1 Quote
rallyelwood Posted May 25, 2019 Author Posted May 25, 2019 Min kommentar efter senaste bygghelgen: "Wow, denna helg har vi hunnit mycket!" Arvids svar: "Vadå, vi har ju bara punktat dit fyra plåtbitar?" Bilderna för väl tala som vanligt. 😜 1 Quote
Mats Karlsson Posted May 25, 2019 Posted May 25, 2019 Smart med en liten fot under ramen, den idén ska jag kopiera. 🙂 Quote
rallyelwood Posted May 25, 2019 Author Posted May 25, 2019 1 timme sedan, Mats Karlsson sade: Smart med en liten fot under ramen, den idén ska jag kopiera. 🙂 Väl bekomme! Det blev så vingligt med en massa svets på undersidan ramen... Quote
rallyelwood Posted November 28, 2019 Author Posted November 28, 2019 Här kommer höstens rapport. Vi börjar dock så långt bak som i juni, då vi började fixa och trixa med styrväxeln, i brist på andra delar vi väntade på. I samma veva tillverkade vi en ny jigg för länkarmsinfästningarna fram som skulle gå att dela så den kunde avlägsnas utan att bryta sönder den. Anledningen till den nya jiggen var att vi i samråd med vår SFRO-man beslutat att flytta infästningen för övre länkarm 15 mm bakåt vilket ska resultera i en teoretisk castervinkel i mitten av justeringsspannet på -10° ( 😮 ). Sedan återkom vi i november för att slutföra mock-up:andet av den bakre hjulupphängningen. Det har varit svårt att hitta en M18x1.5 gängstång som betecknas svetsbar, så det kan hända att vi slaktade en transit-led för att i alla fall kunna provmontera... För att göra en komplett provmontering tillverkade vi dummy-stötdämpare i åkhöjdslängd och monterade diff och drivaxlar => 😬 I monterat läge bottnar drivaxlarna mer eller mindre direkt i knutarna. Var i h-skotta ligger felet? Med korrigerade länkarmslängder ska det gå att använda standard-Sierra-längd på drivaxlarna i Haynes Roadster, och vi har varit medvetna om detta långt innan vi byggd länkarmsjiggar och länkarmar. Men vi kanske ändå har råkat titta på de icke korrigerade måtten? Tiden fanns tyvärr inte att undersöka detta närmare just denna gång. Fram då? Jo flytten av övre länkarmsinfästningarna gick bra, men när vi provmonterade länkarmar och spindel noterade vi att trots att övre leden var inskruvad så långt det gick sa redan ögonmåttet tydligt att cambervinkeln var positiv. 😣 Med samma totala längd på övre länkarm som i CAD:en ger 0° camber får vi i verkligheten ca +3° camber. En orsak är troligtvis att vi använder symetriska adaptrar för transit-leden i spindeln (de s.k. svamparna) medan geometrin i CAD:en troligtvis representerar en spindel med en off-set svamp. Men detta är väl normalt, eller hur? (="Bilbyggarens sång".) 👋 Så nästa gång vi har byggträff kommer måttstockarna gå varma, och kanske både metall och ritningar revideras. 🛠️ --- Nya styrdelar Kan styrväxeln passa här? --- Länkarmar och spindel bak Med drivaxel och dummy-stötdämpare på högersidan Så här stort avstånd är det mellan lagerhuset och spindeln innan drivaxeln trycks ihop och monteras, på högersidan. På vänstersidan är det än värre... För mycket i båda fallen! --- Delbar bakre del av nya länkarmsinfästningsjiggen fram Jiggen på plats och övre länkarmsfästen flyttade Utan jigg Hjulupphängning fram vänster provmonteras Ehurm... inte så bra. 1 Quote
postmanpat Posted November 29, 2019 Posted November 29, 2019 För att få till återstyrningen så måste du upp i de graderna. Det får till följd att stötdämparens fjäder slår i bärarmen, jag gjorde nya "runda" bärarmar för att komma runt problemet. Om bakre bärarmar och dess mått läs vad martin_ts skriver i Projekt SuperFive. Jag kunde inte röra drivaxlarna fram o tillbaka vilket gav knutras på alla fyra knutarna. Lösningen blev att korta drivaxlarna. /bengt Quote
rallyelwood Posted November 30, 2019 Author Posted November 30, 2019 19 timmar sedan, postmanpat sade: För att få till återstyrningen så måste du upp i de graderna. Det får till följd att stötdämparens fjäder slår i bärarmen, jag gjorde nya "runda" bärarmar för att komma runt problemet. Om bakre bärarmar och dess mått läs vad martin_ts skriver i Projekt SuperFive. Jag kunde inte röra drivaxlarna fram o tillbaka vilket gav knutras på alla fyra knutarna. Lösningen blev att korta drivaxlarna. /bengt Ang. caster fram; jo,vi vet. Det var du som tipsade oss om det från början, och vår SFRO-man höll med... Ang. drivaxlarna; Vi ska dubbelkolla länkarmar, jiggar, etc... Om inget annat upptäcks blir det till att korta drivaxlarna. Quote
rallyelwood Posted March 11, 2020 Author Posted March 11, 2020 (edited) Arvid har fullt upp i plugget denna termin så vi har tagit ett planerat längre uppehåll i byggandet fram till sommaren. Det hindrar inte mig från att klura på ändringarna som behövs av övre länkarm fram på grund av flyttade infästningar och upptäckten att den minsta cambervinkeln blir ca +2°. 😯 Efter mycket räknande och provande av olika längder kom jag fram till en som ger ett camberjusteringsspann på ca +1° till -3°. Förresten, är ni på Instagram kan ni kolla in taggen #KoboltRunabout. Före, med flyttad infästning. Modifierad jigg. Modifierad länkarm. Jo, fyrkantsröret är bara tillfälligt, det ska sitta ett bockat runt rör där egentligen. Frigång mot en bakfjäder fram... Check! Edited March 11, 2020 by rallyelwood 1 Quote
rallyelwood Posted May 3, 2022 Author Posted May 3, 2022 (edited) 2021-11-09: Efter 20 månader är vi igång igen - studier, en viss farsot och flytt kom visst emellan. Här kommer uppdatering fram till november 2021: 👋 Framfjädrarna kom till slut Länkarm i plast blir till... Plastlänkarm provas i jiggen, verkar hålla måtten Frigång skapas... ...för stötdämpare... ... både bak... ...och fram Ritning... ...för mera plast, denna gång fjädersäten Stötdämparlutning, inte optimal En till plastlänkarm blir till, mest bara för att den förra gick sönder och för att öva på konstruktion för 3D-utskrift i flera delar. Tänkt att används för provmontering(ar) för att kolla frigång mot stötdämpare och fjäder. Gör om gör rätt... Efter diskussion med SFRO, beslutade vi att kapa bort allt vad stötdämparinfästning hette och göra om för att stötdämparlutningen skulle bli max 30°. Vilket vi är helt uppe i nu, vi har börjat bak. Fram är inte färdigkonstruerat än. Där kommer vi skippa digital CAD och använda manuell CAD istället. 😉 Skillnaden i tidigare stötdämparinfästning bak (på höger sida) mot hur den kommer bli nu (på vänster sida): Edited May 3, 2022 by rallyelwood Quote
rallyelwood Posted May 3, 2022 Author Posted May 3, 2022 Senaste uppdateringen april/maj 2022: 5 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.