LOLA-Christian Posted September 4, 2017 Posted September 4, 2017 On 2017-08-17 at 14:31, LUPUS sade: vore kul att veta exact hur bred den var , hoppas den där är mycket bredare än min Vet inte om det är samma SAAB som nämns i tråden på rejsa.nu ? Kul att se framstegen ! Quote
LUPUS Posted September 4, 2017 Author Posted September 4, 2017 (edited) Tror detta är ytterligare en våldsbredda ? Denna verkar va från Stockholms hållet den andra står nog någon timme från dig tror jag Nu börjar jag bli lite nervös, det kan bli riktigt fult detta ?får gå och titta på om det går att göra mer än et58 i fälg Och du Väntar forfarande på besök ? Edited September 4, 2017 by LUPUS Quote
Tabaco Posted September 6, 2017 Posted September 6, 2017 Jag kommer ihåg den där SAAB:en. Synd att han inte fortsatte utveckla den. På den tiden fanns inte så många olika motorer att välja på. Hade det varit idag med mera moderna och bättre grejer. Uj,uj. Det hade kunnat bli riktigt bra. Quote
LUPUS Posted October 3, 2017 Author Posted October 3, 2017 (edited) Det går lite trögt nu , massa annat jobb som inkräktar på fritiden. Men som bevis på att det inte står still bilder ! Har loppat ihop något som kan kallas. Fjäderbenstorn fram och bak. Skall sätta ner den på backen och se var det tar vägen innan helsvets och vidare förstärkningar mot själva bilen kan starta. Gjorde en grov justering 1/3 infjädrat i ride height. Det går att skruva lite runt det med coiloverna så borde fungera. Edited October 4, 2017 by LUPUS 1 Quote
LUPUS Posted October 8, 2017 Author Posted October 8, 2017 (edited) Tröttna på att testa ut ratt stångs vinkel och tog ner den från lyft bordet för att för första gången stå på egna ben. ( 2år nu) Blir hyfsat låg. Blir oxå hyfsat bred , börjar bli mer och mer orolig för att detta kommer ge konstiga proportioner Sido bilden blev suddig , uppdateras senare Edited October 8, 2017 by LUPUS 1 1 Quote
Christer J Posted October 8, 2017 Posted October 8, 2017 Å andra sidan, hur många har sett en 92 på riktigt? Fast spårvidden är väl en halvmeter bredare än originalet förstås ? Quote
LUPUS Posted October 8, 2017 Author Posted October 8, 2017 16 tums fälgarn förstör lite , finns ju inga vettiga däck 195-45-16 är ju absolut minsta man hittar , och de vill gärna ta i skärmarna då de är för breda Vad är minsta styrutslag man kan leva med ? Vore ju kul att faktiskt kunna styra emot ensladd ? Quote
LUPUS Posted October 20, 2017 Author Posted October 20, 2017 Tror det tagits ett beslut , får bli 1957 93a framskärmar. De har högre hjul hus än 92 och däcken kan svänga ut i det hålet alla moderna bilar har. Svider lite i 92 hjärtat men jag tjänar minst 5 cm per sida. Det är f... att packning av delar skall gå före design . Det hade ALDRIG hänt i Italien Ni får tänka in en kromad nav kapsel här Quote
Pac Posted October 22, 2017 Posted October 22, 2017 On 2017-10-20 at 23:04, LUPUS sade: Det hade ALDRIG hänt i Italien Quote
LUPUS Posted November 14, 2017 Author Posted November 14, 2017 (edited) Det går trögt nu . Och då får man ju låta blocket skaffa inspiration. Tanken vare egentligen att borra överdimension på mitt b206 motor block och köra 2.47 liter med låg moments bigblock karaktär. Men renovera en sådan + spara tid gjorde att det helt plötsligt står det någon liten 2 liters lågtrycks motor i garaget. ? så nu fattas bara en topp som oxå gillar 9000 Rpm ? Edited November 14, 2017 by LUPUS Quote
rallyelwood Posted November 15, 2017 Posted November 15, 2017 On 2017-10-20 at 23:04, LUPUS sade: . Ser ju rikitgt fet ut. Jag gillar det! Jag tror att denna är breddad ungefär lika mycket: http://teknikensvarld.se/provkorning-av-saab-92-v6-griffin-156999/ Quote
LUPUS Posted November 21, 2017 Author Posted November 21, 2017 Lite mindre turbo show planerad , lånat lite grenrör från jobbar kompis och nu verkar turbon vilja krypa ner igen. Tänk vad ett lätt fel svetsat 9-5 grenrör kan passa bra i 92or. Quote
steel Posted December 2, 2017 Posted December 2, 2017 (edited) Det blir riktigt bra, borde kunna få dit nån liten elmotor någonstans. Populärt med laddhybrider ju. Snygga konstverk på väggen, du är ju kreativ, passerat huvudfotingar Mvh Pär Edited December 2, 2017 by steel Quote
LUPUS Posted December 10, 2017 Author Posted December 10, 2017 (edited) När jag renovera huset lärde mig snickarn/grannen att kan du inte dölj det visa det ordentligt ! För då tror folk det vad planerat från början ( gäller mest lister ) På det ämnet visade det sig att rattstångens övre fäste hade ett fult u-fäste som syntes. Då jag googla på hur hotrods gjorde ( synlig rattstång) hitta jag denna lösning . 45mm sugpassning Swift stake. Tack för hjälp Pelle17b ! Edited December 10, 2017 by LUPUS 2 Quote
LUPUS Posted December 10, 2017 Author Posted December 10, 2017 (edited) Kanske lite onödig bild men blev jädrigt nöjd med min 3" Kina sourcade "dairy pipe" tajt krök som passa mer eller mindre perfekt till downpipen Har inte svetsat i den än men den är EJ magnetisk och ser faktiskt ut att vara typ process standard. Skall om de inte ljuger ispecen vara samma sorts kvalitet som rakarör använder. Enda lilla nackdelen var isåfall 2mm RF gods , det är väl lite väl bra i ett avgasrör Eventuellt kommer tejpen ersättas med svets Och jo helt rätt det kommer bli lite värme problem vid styrväxeln , har ca en tummes plats att lägga bandage och värme plåtar på Edited December 10, 2017 by LUPUS 1 Quote
pelle17B Posted December 25, 2017 Posted December 25, 2017 On 12/10/2017 at 14:22, LUPUS sade: När jag renovera huset lärde mig snickarn/grannen att kan du inte dölj det visa det ordentligt ! För då tror folk det vad planerat från början ( gäller mest lister ) På det ämnet visade det sig att rattstångens övre fäste hade ett fult u-fäste som syntes. Då jag googla på hur hotrods gjorde ( synlig rattstång) hitta jag denna lösning . 45mm sugpassning Swift stake. Tack för hjälp Pelle17b ! Det blir ju bra det där! Kul att Swift staken kommer till nytta! 1 Quote
LUPUS Posted January 28, 2018 Author Posted January 28, 2018 Nu var det länge sedan det skrevs något , gör mest massa tråkiga småsaker men skall åtminstone slänga upp några bilder Trots att två stående pedal ställ inhandlats , passade inga av dem helt bra , det ena ville tex vara på samma ställe som downpipen från turbon och det går ju inte fortare om man bromsar så turbon vann. Istället blir det ety hängande. Hela vägen uppe ifrån bak kant instrument bräda. Till detta svetsades två lådor , en till koppling och en till broms. Överdimensionera med 3mm plåt , det skall inte flexa här . en förberedande broms vågs rör svarvades oxå fram . I detta skall sedan undre delen av pedalen I plattjärn svetsas ( eller skruvas .... ) Quote
LUPUS Posted January 28, 2018 Author Posted January 28, 2018 (edited) Hela härligheten är nu tillfälligt upp riggat för infästning av själv lagringen och frigång styrstång , vissa problem har uppkommit här så eventuellt måste pedalen fästas ännu lite högre , så har inte vågat svetsa än Kylen har ju oxå stått på rätt ställe länge men inte suttit fast . Nya orginal gummin till 9-5 v6 kylet och 9000 1986 IC och denna lilla ’project Binky’ plåt bit kom till . Blev tyvärr lite offsettad då japanerna av någon jädra anledning inte gjort kränghämmar fästena helt symmetriska . VARFÖR skall man förskjuta något 1cm från centrum när det ändå inte krockar med något ..,? Edited January 28, 2018 by LUPUS Quote
LUPUS Posted January 28, 2018 Author Posted January 28, 2018 (edited) Steels servo pump bild fick mig oxå att jaga igenom eBay efter en Mercedes a-klasse servo pump. Hitta en så billigt så skulle bli väldigt förvånad om den verkligen fungerar senare. Varför mersa ? Jo de är framför allt de minsta jag hittat , en av de få som INTE behöver CAN bus och bygger på höjden istället för på bredden . ( Opel Astra är vanligare men större ) Turligt nog hade konstruktören redan paketerat in denna i planen ( eller läs hade tur ) Finns några få cm tillgodo över allt ! Orginal gummi bussnings reservdel från fin mersa handlarna skall nu ersätta plankan det står på och bli litet fäste Edited January 28, 2018 by LUPUS Quote
LUPUS Posted January 28, 2018 Author Posted January 28, 2018 (edited) Nu gäller det bara att lista ut hur man gör nya servo rör . Originalen håller ju m14x1.5 och m16x1.5 med o-ring. ( någon bil standard ) Trycket är väl ibland ordentligt högt i ett servo så vill nog ha tryckta hydral slangar . Men gissar att maskin firmorna inte har sånt ( eller i alu för den delen) Eventuellt skall jag försöka tigga ihop de gamla rören på nytt sätt . Problemet är att de är magnetiska MEN klart koppar färgade invärtes .... går det ? Nästa gång svetsar vi ( eller kilkenny ) en massa ALU Edited January 28, 2018 by LUPUS 1 Quote
steel Posted March 6, 2018 Posted March 6, 2018 (edited) LUPUS, hydral bajonett kopplingar med genomgående skruv funkar. Skruvarna finns i en rad olika dimensioner, även AN aluminium passar. Mvh Pär AJ aj, även jag kapade sönder ett insugningsplenum, är fortfarande i bitar. Skulle tig svetsa ihop, blev kattskit. Nu är det väl iofs i Danmark, inte mitt problem längre. Edited March 6, 2018 by steel Quote
LUPUS Posted May 14, 2018 Author Posted May 14, 2018 Det var ett tag sedan det blev bilder nu . Bygget står inte still men massa annat tar tid. Senast såga jag 900 insug och någonstans i januari åkte jag till en mystisk forum kändis för invertering av både insug och Intercooler. En skrot topp fick va hållare Quote
LUPUS Posted May 14, 2018 Author Posted May 14, 2018 (edited) I princip är nu alla insug , turbo , kyl , rör vattenpumpar , servo mm på plats . Och inga större plats brister finns i motorrummet . ( ta i trä) Ramen ihop satt ifram med demonterbart rör , håller oxå nya orginal gummibussningar till kylen Teknik studie av dartvaders ljus svärd Edited May 14, 2018 by LUPUS Quote
LUPUS Posted May 14, 2018 Author Posted May 14, 2018 (edited) När karossen är klar skall ic höjas lite till i innerkanten Avklädd ram Nästa gång äntligen en lösning på fälgar med Et 86 🙈 Edited May 14, 2018 by LUPUS Quote
LUPUS Posted May 21, 2018 Author Posted May 21, 2018 Sedan detta bygge startat finns det en elefant i rummet ( eller snarare en hel hjord) Orginal bilen har täckta skärmar är gööör smal och donatorn gööör bred . Av olika anledningar har jag inte smalnat av själva chassit och inte heller kapat karossen på mitten ( än 😗) den enda halm strået att famla efter är då fälgar och ET. Många bra tips från er och tyvärr en del fälgar köpta som var väldigt nära ... men inte helt rätt ( om någon behöver en Honda fälg finns en ny ) Men hitta något som både löser de ganska stora bromsarna och stor ET var svårt. Tills jag gjorde det självklara, titta på de fula reserv fälgarna utan hål i. Quote
LUPUS Posted May 21, 2018 Author Posted May 21, 2018 (edited) Dessa är exact skapta för att gå fria för dessa och de greppar nästan 3 cm djupare än de Renault fälgar jag nu offsettat max Edited May 21, 2018 by LUPUS Quote
LUPUS Posted May 21, 2018 Author Posted May 21, 2018 (edited) Så med lite vinkelslip Skapas dessa freaks 7” breda 16” ET 86 ! ! ! ! Med lite borrade hål på rätt ställe och ”bulan” målad i silver kommer den förhoppnings vis på långt håll ( kilometer) se lite original ut Edited May 21, 2018 by LUPUS 1 Quote
LUPUS Posted May 21, 2018 Author Posted May 21, 2018 (edited) Detta är nu absolut max det går att göra med fälgar . På insidan fram har jag moddat övre spindeln för 4-5 mm frigång och lär behöva be någon 3D printa nytt damskydd Med denna setup och ”bara” 5 cm breddning kan jag svänga 20 grader 😫 så lite jobb kvarstår nog om detta inte skall bli en dragster Edited May 22, 2018 by LUPUS 1 Quote
LUPUS Posted September 2, 2018 Author Posted September 2, 2018 (edited) Länge sedan det hände något nu , men tillslut försvann värmen och ledigheten, och konstigt nog kom då ett litet intresse för att gå in i garaget tillbaka. Sedan sist har mina nya fälgar sett till att de bakre fjäder tornen inte passar längre , lite mera lutning av dämparen krävdes och därmed gör om från början. Förra gången byggde jag i 60x20 rör men det var nog mest en enkel lösning då materialet råkade ligga i garaget. Denna gång blir det plåt som sedan skall renskäras mot innerskärmar, golv och fästas in i baksätes rören och där lämpligt oxå boxas för sidokrafter . ( ser kanske vekt ut med hävarmen men kommer bli ordentligt stark) Enbart punktat flexar det absolut inget när undertecknad prov hoppar. Materialet kommer i sann locostanda ur locket på en 3mm villa tank. Riktigt kanon material ( tro det eller ej ) 🙁Undra vad xxxx den väger Edited September 2, 2018 by LUPUS 3 Quote
LUPUS Posted October 14, 2018 Author Posted October 14, 2018 Dagens superseven fråga ... NOT Hur grova “ balkar “skall man ha till drag 😂 Bagaget skall boxas hop med tunn plåt men jag har fått för mig det skall sitta ett avtagbart drag för åtminstone kunna dra sjuan efter bilen. Så frågan lyder hur bygger man minsta möjliga ” grov rör ” här. Har några idéer 😬 men inga känns bra Draget kommer från en VW passat och svarta rör delen har säkert 6-7 mm gods så egentligen borde man använda så lite som möjligt Samtidigt vore det enkelt att bara för länga ramen i linje med bultarna 🤔 Absolut bäst om man kan skruva bort allt vid behov av lättning 🙈 Quote
Cyberdennis Posted October 14, 2018 Posted October 14, 2018 Ah, vad fräckt med denna som dragbil! Hur bra som helst! Den kom oväntat, hehe. Quote
LUPUS Posted October 14, 2018 Author Posted October 14, 2018 (edited) 14 minuter sedan, Cyberdennis sade: Ah, vad fräckt med denna som dragbil! Hur bra som helst! Den kom oväntat, hehe. Finns ju en 12 meters kabe på blocket https://mobil.blocket.se/annons/goteborg/kabe_imperial_hacienda_1000_tdl_ks__15/79687045 🤣 Edited October 14, 2018 by LUPUS Quote
Cyberdennis Posted October 14, 2018 Posted October 14, 2018 Och så sätter du på kran på den så du kan lyfta upp din sjua på husvagnens tak 🙂 Allt löst! Quote
LUPUS Posted November 22, 2018 Author Posted November 22, 2018 (edited) (H)jul tomten kom tidigt i år . Frågan är om det hjälper detta projectet . Skall man sätta ett E efter ? 92 GTR-E 24kwh , 330 kg batteri 😗 Tur Golvet redan är svetsat. Annars kanske man fått dumma idéer El sjua kanske vore kul ? El 92:a .. vem vet Edited November 22, 2018 by LUPUS 3 Quote
LUPUS Posted November 23, 2018 Author Posted November 23, 2018 11 timmar sedan, Cyberdennis sade: Hmm... Intressant... Du borde ju ha 1 elmotor eller 20 över 😎 Quote
steel Posted November 23, 2018 Posted November 23, 2018 Ha, ha, äntligen börjar folk begripa. Va skönt 😂 Klart att det går att börja om. Såga upp golvet. El 92:a en fullkomligt lysande idé 👍👍 Mvh Pär Quote
LUPUS Posted January 20, 2019 Author Posted January 20, 2019 Varit tyst ett tag nu men det står inte helt still Fin kapat och Boxat in in fästningen till subframen bak Lek med snöre och gjort en hjulinställning och extra kryssmätning. Ligger 3 mm fel i spårning fram och bak men det anser jag va ok 😎 Svetsat lite paneler i hjulhus ( istället för silvertejp) monterat bromsar och beställt stål omspunnen slangtilll rubbet Den lite knepiga sl angen som ser lite trött ut ( från 1996) skall bytas vid slutmonteringen 1 Quote
LUPUS Posted January 20, 2019 Author Posted January 20, 2019 (edited) Bockat en djup bagage plåt så draget kan skruvas invändigt för lätt demontering , skall vikas upp när jag mottat in bilen exact på ramen. Funderar på någon slags förstärkning bakom orginal kofångaren Tillverkat Sveriges tyngsta pedaler i 10x100 platt järn som ämne ( bockat dem runt rattstång och skurit dem i bandsågen i svag ”pedal” avsmalning skall snart sätt exact pedal vinkel. Det finns ganska stor lätt borrnings potential men då de är så långa ( typ rutans under kant ) måste de va ganska grova i framför allt sidled . Edited January 20, 2019 by LUPUS 1 Quote
LUPUS Posted January 20, 2019 Author Posted January 20, 2019 (edited) Handbromsen inklusive orginal vajrar till trummorna passa perfekt , enbart bocka lite fästen och kortning av single drag vajern Baksätes plåten gjord , kan lova jag hade denna in och ut 20 gånger för alla hål. Pappmallar är alldeles för förlåtande jämfört med 0.8 plåt nästa steg blir att justera in kaross på ramen , börjar hoppas att en 92:a inte är helt rak från fabrik ........eller så är min kryssmäta ram sned. Det verkar hur som helst inte lina upp helt perfekt över allt Edited January 20, 2019 by LUPUS 2 Quote
steel Posted January 22, 2019 Posted January 22, 2019 Bra jobbat, men hua vad jobb det är och allt tar som vanligt mer tid än man tror. Men det blir vääldigt bra Mvh Pär Quote
LUPUS Posted January 22, 2019 Author Posted January 22, 2019 (edited) Än så är det ju vara punktat , en sabla massa helsvetsning och plåt jobb kvar , det tråkiga Sedan fick bark borren mig att prioritera husqvarnan i mellandagarna, det hjälpte inte. Men nu kommer farten öka, använder ditt koncept 🤪 nästa projekt anländer i påsk , då får ju denna va klar 🙈 Edited January 22, 2019 by LUPUS 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.