Jump to content

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
Posted
On 2017-08-17 at 14:31, LUPUS sade:

:blink:       vore kul att veta exact hur bred den var , hoppas den där är mycket bredare än min  :wacko:

Vet inte om det är samma SAAB som nämns i tråden på rejsa.nu ?

Kul att se framstegen !

Posted (edited)

Tror detta är ytterligare en våldsbredda ?

Denna verkar va från Stockholms hållet den andra står nog någon timme från dig tror jag 

Nu börjar jag bli lite nervös, det kan bli riktigt fult detta ?får gå och titta på om det går att göra mer än et58 i fälg 

 

Och du Väntar forfarande på besök ?

Edited by LUPUS
Posted

Jag kommer ihåg den där SAAB:en. Synd att han inte fortsatte  utveckla den.

På den tiden fanns inte så många olika motorer att välja på.

Hade det varit idag med mera moderna och bättre grejer. Uj,uj.

Det hade kunnat bli riktigt bra.

  • 4 weeks later...
Posted (edited)

Det går lite trögt nu , massa annat jobb som inkräktar på fritiden. 

Men som bevis på att det inte står still bilder ! 

 

IMG_3647.thumb.JPG.dca73f2af1258f42f3cb252ebdd1d767.JPG

 

 

IMG_3651.thumb.JPG.809a5b2b9384cab1aabf00408901ee62.JPGHar loppat ihop något som kan kallas. Fjäderbenstorn fram och bak. 

Skall sätta ner den på backen och se var det tar vägen innan helsvets och vidare förstärkningar mot själva bilen kan starta. 

Gjorde en grov justering 1/3 infjädrat i ride height. Det går att skruva lite runt det med coiloverna så borde fungera. 

 

 

Edited by LUPUS
  • Like 1
Posted (edited)

Tröttna på att testa ut ratt stångs vinkel och tog ner den  från lyft bordet för att för första gången stå på egna ben. ( 2år nu) 

Blir hyfsat låg. 

Blir oxå hyfsat bred , börjar bli mer och mer orolig för att detta kommer ge  konstiga proportioner 

 

 

IMG_3680.JPG

IMG_3681.JPG

 

Sido bilden blev suddig , uppdateras senare 

Edited by LUPUS
  • Like 1
  • Thanks 1
Posted

Å andra sidan, hur många har sett en 92 på riktigt?  Fast spårvidden är väl en halvmeter bredare än originalet förstås ?

Posted

16 tums fälgarn förstör lite , finns ju inga vettiga däck 195-45-16 är ju absolut minsta man hittar , och de vill gärna ta i skärmarna då de är för breda 

Vad är minsta styrutslag man kan leva med ?  

Vore ju kul att faktiskt kunna styra emot ensladd ?

  • 2 weeks later...
Posted

Tror det tagits ett beslut , får bli 1957 93a framskärmar. De har högre hjul hus än 92 och däcken kan svänga ut i det hålet alla moderna bilar har.  

Svider lite i 92 hjärtat men jag tjänar minst 5 cm per sida. 

Det är f... att packning av delar skall gå före design IMG_3701.thumb.JPG.7c82643e3395fa70606435645b520db5.JPG.

 Det hade ALDRIG hänt i Italien 

 

IMG_3703.thumb.JPG.2de4b536cd0bc84341263f51b57d9f2d.JPG

Ni får tänka in en kromad nav kapsel här 

  • 3 weeks later...
Posted (edited)

Det går trögt nu .  

Och då får man ju låta blocket skaffa  inspiration. 

Tanken vare egentligen att borra överdimension på mitt b206 motor block och köra 2.47 liter med låg moments bigblock karaktär.

Men renovera en sådan + spara tid gjorde att  det helt plötsligt står det någon liten 2 liters lågtrycks motor i garaget. ?

IMG_3747.thumb.JPG.c25dd31dcc4bcc701b33475e079b3afe.JPGIMG_3753.thumb.JPG.4235314ccb4a0a1b2661db9d7c87fdce.JPG

 

så nu fattas bara en topp som oxå gillar 9000 Rpm ?

Edited by LUPUS
Posted

 

Lite mindre  turbo show planerad ,  lånat lite grenrör från jobbar kompis och nu verkar turbon vilja krypa ner igen. 

Tänk vad ett  lätt fel svetsat  9-5 grenrör kan passa bra i 92or. 

 

 IMG_3769.thumb.JPG.592267b15a7c6c6ad61cb3254cc22eb6.JPG

  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Det blir riktigt bra, borde kunna få dit nån liten elmotor någonstans. Populärt med laddhybrider ju.

Snygga konstverk på väggen, du är ju kreativ, passerat huvudfotingar :tongue:

 

Mvh Pär 

Edited by steel
  • 2 weeks later...
Posted (edited)

När jag renovera huset lärde mig snickarn/grannen att kan du inte dölj det visa det ordentligt ! För då tror folk det vad planerat från början ( gäller mest lister ) 

På det ämnet visade det sig att rattstångens övre fäste hade ett fult u-fäste som syntes. Då jag googla på hur hotrods gjorde ( synlig rattstång) hitta jag denna lösning . 

45mm sugpassning Swift stake. 

Tack för hjälp Pelle17b !  

IMG_3835.thumb.JPG.190f54f3caf0d3160ff9fc5656ce980a.JPG

 

 

 

IMG_3834.JPG

Edited by LUPUS
  • Like 2
Posted (edited)

Kanske lite onödig bild men blev jädrigt nöjd med  min 3" Kina sourcade "dairy pipe"  tajt  krök som passa mer eller mindre perfekt till downpipen  

Har inte svetsat i den än men den är EJ magnetisk och ser faktiskt ut att vara typ process standard. Skall om de inte ljuger ispecen vara samma sorts kvalitet som rakarör använder.  Enda lilla nackdelen var isåfall 2mm RF gods , det är väl lite väl bra i ett avgasrör 

 

Eventuellt kommer tejpen ersättas med svets 

IMG_3837.thumb.JPG.63c79db4a1603cfb8ac54d1f734e9d03.JPG

 

 

Och jo helt rätt det kommer bli lite värme problem vid styrväxeln , har ca en tummes plats att lägga bandage och värme plåtar på

 

 

IMG_3840.PNG

Edited by LUPUS
  • Like 1
  • 2 weeks later...
Posted
On 12/10/2017 at 14:22, LUPUS sade:

När jag renovera huset lärde mig snickarn/grannen att kan du inte dölj det visa det ordentligt ! För då tror folk det vad planerat från början ( gäller mest lister ) 

På det ämnet visade det sig att rattstångens övre fäste hade ett fult u-fäste som syntes. Då jag googla på hur hotrods gjorde ( synlig rattstång) hitta jag denna lösning . 

45mm sugpassning Swift stake. 

Tack för hjälp Pelle17b !  

IMG_3835.thumb.JPG.190f54f3caf0d3160ff9fc5656ce980a.JPG

 

 

 

IMG_3834.JPG

Det blir ju bra det där! Kul att Swift staken kommer till nytta!

  • Like 1
  • 1 month later...
Posted

Nu var det länge sedan det skrevs något , gör mest massa tråkiga småsaker men skall åtminstone slänga upp några bilder 

Trots att två stående pedal ställ inhandlats , passade inga av dem helt bra , det ena ville tex vara på samma ställe som downpipen från turbon och det går ju inte fortare om man bromsar så turbon vann. 

Istället blir det ety hängande.  Hela vägen uppe ifrån bak kant instrument bräda. 

Till detta svetsades två lådor , en till koppling och en till broms. Överdimensionera med 3mm plåt , det skall inte flexa här . 

 

78678982-E2DF-42CA-B351-3BCB918216A1.thumb.jpeg.2c5faa1bb8fd6d3605bc6b1503eb7d02.jpeg

 

en förberedande broms vågs rör svarvades oxå fram . I detta skall sedan undre delen av pedalen I plattjärn  svetsas ( eller skruvas .... ) 

7618D5BD-8E8F-4DE7-B775-41FC9D31BDD0.thumb.jpeg.be51800ca6bb363f0876cd7e9bb86123.jpeg

 

 

Posted (edited)

Hela härligheten är nu tillfälligt upp riggat för infästning av själv lagringen och frigång styrstång , vissa problem har uppkommit här så eventuellt måste pedalen fästas ännu lite högre , så har inte vågat svetsa än 

 

52A62147-CDE0-4D78-86C3-6BA69A1E2234.thumb.jpeg.f9f2de1fa1ad0ba143b57d4ec8d87aae.jpeg

 

Kylen har ju oxå stått på rätt ställe länge men inte suttit fast . 

Nya orginal gummin till 9-5 v6 kylet och 9000 1986 IC och denna lilla ’project Binky’  plåt bit kom till .  Blev tyvärr lite offsettad då japanerna av någon jädra anledning inte gjort kränghämmar fästena helt symmetriska . VARFÖR  skall man förskjuta något 1cm från centrum när det ändå inte krockar med något ..,?

 

A98630A3-8606-4EB3-8679-4634C02542D4.thumb.jpeg.1aa075ac5cfa4d28d5d94beb34f2c267.jpeg

 

Edited by LUPUS
Posted (edited)

Steels servo pump bild  fick mig oxå att jaga igenom eBay efter en Mercedes a-klasse servo pump. Hitta en så billigt så skulle bli väldigt förvånad om den verkligen fungerar senare. 

Varför mersa ? Jo de är framför allt de  minsta jag hittat , en av de få som INTE behöver CAN bus och bygger på höjden istället för på bredden . (  Opel Astra är vanligare men större )

 

Turligt nog hade konstruktören redan paketerat in denna i planen ( eller läs hade tur ) 

Finns några få cm tillgodo över allt ! 

Orginal gummi bussnings reservdel från fin mersa handlarna skall nu ersätta plankan det står på och bli litet fäste 

 

 

E30137A1-762A-4384-8900-4FF3E394647C.jpeg

Edited by LUPUS
Posted (edited)

9FE252DC-1D1C-4E3C-9CA2-CA081FEFD35D.thumb.png.4d33a2a7cb70b155e039a8c10dd2e70e.png

Nu gäller det bara att lista ut hur man gör nya servo rör .

Originalen håller ju m14x1.5 och m16x1.5 med o-ring.  ( någon bil standard )

Trycket är väl ibland ordentligt högt i ett servo så vill nog ha tryckta hydral slangar . 

Men gissar att maskin firmorna inte har sånt ( eller i alu för den delen) 

Eventuellt skall jag försöka tigga ihop de gamla rören på nytt sätt . Problemet är att de är magnetiska MEN klart koppar färgade invärtes .... går det ? 

 

 

Nästa gång svetsar vi ( eller kilkenny ) en massa ALU 

3067844E-CE1E-4CF4-A2C4-B4D75862C76D.thumb.jpeg.1a470b675933ca807be777eaaa409732.jpeg

 

Edited by LUPUS
  • Like 1
  • 1 month later...
Posted (edited)

LUPUS, hydral bajonett kopplingar med genomgående skruv funkar.  Skruvarna finns i en rad olika dimensioner, även AN aluminium passar. 

Mvh Pär 

 

AJ aj, även jag kapade sönder ett insugningsplenum, är fortfarande i bitar. Skulle tig svetsa ihop, blev kattskit.  Nu är det väl iofs i Danmark, inte mitt problem längre.

Edited by steel
  • 2 months later...
Posted

Det var ett tag sedan det blev bilder nu . 

Bygget står inte still men massa annat tar tid. 

Senast såga jag 900 insug och någonstans i januari åkte jag till en mystisk forum kändis   för invertering av både insug och Intercooler. 

En  skrot topp fick va hållare DB45C2E0-D3B1-47A7-96C2-A110D02CC272.thumb.jpeg.6542831879367b429433a36c5b79e8ca.jpeg

D71AD8E6-2698-4F28-983C-14F884D6E136.jpeg

Posted (edited)

I princip är nu alla insug , turbo , kyl , rör vattenpumpar , servo mm på plats . Och inga större plats brister finns i motorrummet . ( ta i trä) 

 

Ramen ihop satt ifram med demonterbart rör , håller oxå nya orginal gummibussningar till kylen 

94897F1F-B669-40A2-8BDA-0EDFFABCC664.jpeg

 

Teknik studie av dartvaders ljus svärd 

B7D26140-CC63-49A9-A123-E9B272E3E896.jpeg

Edited by LUPUS
Posted (edited)

30582B39-4061-47AF-A4EE-3849E8A1317F.jpeg

När karossen är klar skall ic höjas lite till i innerkanten 

 

5EEB9D3F-B224-483C-834B-7E5ADEDAF485.jpeg

Avklädd ram 

 

 

 

Nästa gång äntligen en lösning på fälgar med  Et 86  🙈

Edited by LUPUS
Posted

Sedan detta bygge startat finns det en elefant i rummet ( eller snarare en hel hjord)

 Orginal bilen har täckta skärmar är gööör smal och donatorn gööör bred .

Av olika anledningar har jag inte smalnat av själva chassit och inte heller kapat karossen på mitten ( än 😗

den enda halm strået att famla   efter är då fälgar och ET. 

Många bra tips från er och tyvärr en del fälgar köpta som var väldigt nära ... men inte helt rätt  ( om någon behöver en Honda fälg finns en ny ) 

Men hitta något som både löser de ganska stora bromsarna och stor ET var svårt. 

Tills jag gjorde det självklara, titta på de fula reserv fälgarna utan hål i. 

 

E8936F1B-60C2-45BF-8D60-A3C137869113.jpeg

Posted (edited)

Dessa är exact skapta för att gå fria för dessa

och de greppar nästan 3 cm djupare än de Renault fälgar jag nu offsettat max 

 

880B6708-7478-4F8F-A0E1-2D3DCCA96216.jpeg

Edited by LUPUS
Posted (edited)

Så med lite vinkelslip

Skapas dessa freaks 

7” breda 16”  ET 86   ! ! ! ! 

 

927BA367-D39D-4789-8956-1CB7D75F9D3A.thumb.jpeg.eb19c3b8f5b6b6f95e83016acca3a837.jpeg

 

Med lite borrade hål på rätt ställe och ”bulan” målad i silver kommer den förhoppnings vis på långt håll ( kilometer) se lite original ut

Edited by LUPUS
  • Like 1
Posted (edited)

1BE035EB-55D0-4792-A39B-1E1330BB96B7.thumb.jpeg.10b2403006dc67e748e5aa2bcc386e8a.jpeg

Detta är nu absolut max det går att göra med fälgar . På insidan fram har jag moddat övre spindeln för 4-5 mm  frigång och lär behöva be någon 3D printa nytt damskydd 

Med denna setup och ”bara” 5 cm breddning kan jag svänga 20 grader 😫 så lite jobb kvarstår  nog  om detta inte skall bli en dragster 

 

Edited by LUPUS
  • Like 1
  • 3 months later...
Posted (edited)

Länge sedan det hände något nu ,  men tillslut försvann värmen och ledigheten, och konstigt nog kom då ett litet intresse för att gå in i garaget tillbaka. 

Sedan sist har mina nya fälgar sett till att de bakre fjäder tornen inte passar längre , lite mera lutning av dämparen krävdes och därmed gör om från början. 

Förra gången byggde jag i 60x20 rör men det var nog mest en enkel lösning då materialet råkade ligga i garaget. 

Denna gång blir det plåt som sedan skall renskäras mot innerskärmar, golv och fästas in i baksätes rören och där lämpligt oxå boxas för sidokrafter . ( ser kanske vekt ut med hävarmen men kommer bli ordentligt stark)

Enbart punktat flexar det absolut inget när undertecknad prov hoppar. 

Materialet kommer i sann locostanda ur locket på en 3mm villa tank. Riktigt kanon material ( tro det eller ej ) 

 

BA72302E-87DB-4BA7-B4A1-8D750A200F1A.thumb.jpeg.b0b2dbff35909149c8c3cde8ce6076cb.jpeg

 

🙁Undra vad xxxx den väger 

Edited by LUPUS
  • Like 3
  • 1 month later...
Posted

Dagens superseven fråga ... NOT 

 

 

 

 

Hur grova “ balkar “skall man ha till drag 😂

Bagaget skall boxas hop med  tunn plåt men jag har fått för mig det skall sitta ett avtagbart drag för åtminstone  kunna dra sjuan efter bilen. 

Så frågan lyder hur bygger man minsta möjliga ” grov rör ” här.  Har några idéer 😬 men inga känns bra 

Draget kommer från en VW passat och svarta rör delen har säkert 6-7 mm gods så egentligen borde man använda så lite som möjligt 

Samtidigt vore det enkelt att bara för länga ramen i linje med bultarna 🤔

Absolut bäst om man kan skruva bort allt vid behov av lättning 🙈

 

9EF3A751-049E-4780-B7E2-BC808CBC2F58.thumb.jpeg.fd174b2e88c65ce92f56d3100ee4b9ef.jpeg

4283DAF1-B549-421B-82F6-B3C01005BFFC.thumb.jpeg.364efd3f1a47704e4cd0e7cd3f510181.jpeg

  • 1 month later...
Posted (edited)

(H)jul tomten kom tidigt i år . 

Frågan är om det hjälper detta projectet . 

Skall man sätta ett E efter ? 

92 GTR-E  

2DA243B6-0941-47B2-81BD-DDF40DC10283.thumb.jpeg.001b10d3f28b13b9b46ea0337052b7cc.jpeg

24kwh , 330 kg batteri 😗

Tur Golvet  redan är svetsat. Annars kanske man fått dumma idéer

 El sjua kanske vore kul ?  

El 92:a .. vem vet 

 

 

Edited by LUPUS
  • Like 3
Posted
11 timmar sedan, Cyberdennis sade:

Hmm... Intressant...

Du borde ju ha 1 elmotor eller 20 över 😎

Posted

Ha, ha, äntligen börjar folk begripa. Va skönt 😂

Klart att det går att börja om. Såga upp golvet. El 92:a en fullkomligt lysande idé 👍👍

Mvh Pär 

  • 1 month later...
Posted

Varit tyst ett tag nu men det står inte helt still

Fin kapat och Boxat in in fästningen till subframen bak 

FF23490E-F174-43D5-8A8F-8A403592D66F.thumb.jpeg.5e9a2072cd3d2ef335ae56781330e7d8.jpeg

Lek med snöre och gjort en hjulinställning och extra kryssmätning. 

Ligger 3 mm fel i spårning fram och bak men det anser jag va ok 😎 

9E144635-A5DB-4584-ACC9-74BCFB32B4EF.thumb.jpeg.44b2ed9a36b0ca6be9ed9f1651b24d73.jpeg

Svetsat lite paneler i hjulhus ( istället för silvertejp) 

monterat bromsar och beställt stål omspunnen slangtilll rubbet 

1FD3CA15-7A52-417B-996F-34A08D077BA6.thumb.jpeg.9e703cbc30b64cdc9dc85a8bfae48dee.jpeg

 

Den lite knepiga sl angen som ser lite  trött ut ( från 1996) skall bytas vid slutmonteringen 

 

4BBE23CA-91BC-4754-B509-9BDDC3BF3549.thumb.jpeg.c1739f6a97a09fd05f953b6fa4c7e842.jpeg

 

  • Like 1
Posted (edited)

Bockat en djup bagage plåt så draget kan skruvas invändigt för lätt demontering , 

skall vikas upp när jag mottat in bilen exact på ramen. 

Funderar på någon slags förstärkning bakom orginal kofångaren 

54D30936-5937-46E6-8EE1-26BC0A4641CF.thumb.jpeg.c3ad1356ba30bd9d47028c8b3f11679e.jpeg

 

Tillverkat Sveriges tyngsta pedaler i 10x100 platt järn som ämne  (  bockat dem runt rattstång och  skurit dem i bandsågen i svag ”pedal” avsmalning  skall snart sätt exact pedal vinkel. 

Det finns ganska stor lätt borrnings potential men då de är så långa ( typ rutans under kant ) måste de va ganska grova i framför allt sidled . 

 

3AB7D999-0EC4-4C2F-8A67-F2A879578D7C.thumb.jpeg.c4e5cbb9ffb0aa19e6c276d22a6697ae.jpeg

 

 

Edited by LUPUS
  • Like 1
Posted (edited)

Handbromsen inklusive orginal vajrar till trummorna passa perfekt , enbart bocka lite fästen och kortning av single drag vajern 

 

5F9F4A5C-5E61-44EB-9ADF-2F7AB628A62B.thumb.jpeg.968374fb09c5b070def9f8b5da6f5a91.jpeg

 

Baksätes plåten gjord , kan lova jag hade denna in och ut 20 gånger för alla hål. Pappmallar är alldeles för förlåtande jämfört med 0.8 plåt 

26A99629-5FCE-4078-9DE5-4D2FFF92616D.thumb.jpeg.c362c7f46b55e5f5ef736a644a1aba96.jpeg

nästa steg blir att justera in kaross på ramen , börjar hoppas  att en 92:a inte är helt rak från fabrik ........eller så är min kryssmäta  ram sned. 

Det verkar hur som helst inte lina upp helt perfekt över allt 

 

8452B25D-9E8F-474C-85F7-E6234F7908DB.thumb.jpeg.c4aeb17fa01a4fc9a6852c06b4c6d72f.jpeg

Edited by LUPUS
  • Like 2
Posted

Bra jobbat, men hua vad jobb det är och allt tar som vanligt mer tid än man tror. Men det blir vääldigt bra :icon_thumbup:

 

Mvh Pär

Posted (edited)

Än så är det ju vara punktat , en sabla massa helsvetsning och plåt jobb kvar , det tråkiga 

Sedan fick bark borren mig att prioritera husqvarnan i mellandagarna, det hjälpte inte.

Men nu kommer farten öka, använder ditt koncept  🤪 nästa projekt anländer i påsk , då får ju denna va klar 🙈

Edited by LUPUS
  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...