Christer J Posted December 2, 2014 Share Posted December 2, 2014 (edited) Skulle något sånt här godkännas fram av SFRO? http://www.super7thh...prights-custom/ Edited December 2, 2014 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted December 3, 2014 Share Posted December 3, 2014 Intressant hemsida. Undrar vad vikten på hans spindel är. Ser onekligen lättare ut än gjutet/smitt dito. Egentillverkade spindlar stoppas inte per automatik av SFRO. Men det krävs säkert att man visar lite beräkningar eller på något annat sätt bevisar att man vet vad man sysslar med. Bak är det ju inte alls ovanligt med himma-meck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted December 3, 2014 Author Share Posted December 3, 2014 Jag tänkte just på att man bygger bakspindlar själv i 3 mm plåt, och det är ju inte så att dom är helt utan belastning.. Framför allt skulle man kunna bestämma geometrin själv, anpassa till nav, bromsok och styrarmar. Samt få på dom 42 kilo lättare 13 tumshjulen som ligger i garaget.. Min redan reggad, man man vill ju ändå att det ska vara okej. och det kommer inom kort att påbörjas ett till bygge. Vissa gjutna aluminiumspindlar har ju visat sig braka i delar och min bil ligger ju lite i den övre viktskalan, men ska under vintern ner under 700 kilo i alla fall. Så nåt liknande detta som man dessutom boxar skulle ju bli urstarkt även om man har lite tunnare material än på bilden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted December 3, 2014 Share Posted December 3, 2014 Hmmmm.... nu är du inne på något *MYCKET* intressant igen Christer! :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted December 3, 2014 Share Posted December 3, 2014 Kolla Oves (2fast4u) biltråd (näst senaste bilen och inte färdiga än) på rejsa så har du en trevlig spindel att fundera över. Sen finns det en massa olika uppfattningar vad man ska fokusera på gällande de olika vinklarna och radierna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted December 3, 2014 Author Share Posted December 3, 2014 Det kan vara den jag sett, med 6-8 plåtar ut mot ett rör? Läser just inga andra forum på nätet, men man kanske skulle titta lite mer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted December 4, 2014 Share Posted December 4, 2014 Det finns inget formellt som hindrar att man bygger egna spindlar. Som sagt, någon form av beräkning/analys är en bra hjälp i att bedöma konstruktionen och så gäller det förstås att ha koll på materialval, svetsmetod, tillsatsmaterial etc. Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted December 4, 2014 Author Share Posted December 4, 2014 Det låter ju bra. Det öppnar ju en hel del möligheter att anpassa till bromsar och nav, styrarmar osv. Christer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted December 4, 2014 Share Posted December 4, 2014 Min framspindel, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted December 4, 2014 Share Posted December 4, 2014 Skulle jag byggt en ny egen spindel idag skulle den vara gjord så att styrarm och övre led sitter i en enhet samt att man shimsar cambern mellan denna enhet och spindeln. Lite lik Lotus Elise spindel. Då kan man jobba med camberjustering utan att påverka toe och om man vill även prova olika kpi vinklar samt ackerman för att se vilken skillnad det ev. skulle ge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted December 4, 2014 Author Share Posted December 4, 2014 Jag har också funderat i dom banorna. Just att kunna justera Ackerman och bump har jag upptäckt fördelar med. Din ide är inte alls dum iom att man kan shimsa både Ackerman och camber i samma moment utan att göra om styrarmarna. Klart man kan shimsa en lös arm också, men vi får se vad det blir. 3D caden inne i skallen jobbar på saken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted December 4, 2014 Share Posted December 4, 2014 se inlägg 106 i min offtopic http://www.locostswe...&attach_id=3290 jag fräste nya elise spindlar till min speedster , då orginalen är jääätte tunga och får knepig bumpsteer när man sänker bilen , dessa är droppade i spindeln = rätt hjulvinklar sänkt Men jag röstar på den tidigare sponton versionen , hade inte nästa bil blivit AWD hade det enkelt blivit den versionen det är lätt och går att köpa över disk nästan = man blir klar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted December 4, 2014 Author Share Posted December 4, 2014 http://www.locostusa.com/forums/viewtopic.php?f=5&t=12384 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted December 4, 2014 Share Posted December 4, 2014 Har du kollat på den lösningen jag kör med? http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=5012&view=findpost&p=125160 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted December 4, 2014 Share Posted December 4, 2014 Här är MNR:s senaste variant på temat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted December 4, 2014 Author Share Posted December 4, 2014 MNR varianten med ett rör och platta tilltalar mig. Helt enkelt. 2 grader neg camber som utgångsvärde nu. Åkte 4 mil idag på dålig väg och shimsade styrväxeln upp och ned. Måste fatta varför bilen byter spår, men som det verkar så ska det hellre bli toe out vid bump. Bilen funkar i alla fall bättre så. Den håller med underlaget bättre på nåt vis känns det som. Jag har provat -2 grader camber och 2 mm toe ut. till -1 camber och 2 mm toe in och allt däremellan. flyttat styrväxeln +- 10 mm upp o ned. och det verkar som om mer bumpsteer in vid nedfjädring gör att jag kan ha mindre toe out. Ackerman nästa.. Farsans gamla teorier när han körde is SM på 60 talet verkar ha substans hittills. Väntar på snön så jag kan se om hans tips funkar, då strävade man efter perfekt Ackerman vid alla styrutslag och krängning. Han knuffade sig svettig med sin gocart för att kolla spåren i snön.. Gav resultat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted December 5, 2014 Share Posted December 5, 2014 men som det verkar så ska det hellre bli toe out vid bump.Jajamen, annledningen till att våra lätta bilar funkar bäst med toe out vid bump förklarade Jonny på Kinnekulle i år.Jag har provat -2 grader camber och 2 mm toe ut. till -1 camber och 2 mm toe in och allt däremellan. Jäkligt intressant att du gör de praktiska jämförelserna! :thumbsup: ...och det verkar som om mer bumpsteer in vid nedfjädring gör att jag kan ha mindre toe out. Jajamen, det ingick också i Jonny's teorier på Kullen. :)Glöm inte att camber och toe går lite "hand i hand", ökar man den negativa cambern hamnar hjulet än mer i att det rullar i en kona och yttersidan på hjulet får längre väg att rulla när man snurrar ett varv. För att hjulet då skall rulla "rakt fram" måste man ställa toe out. SÅ mer negativ camber tvingar fram toe out för hjulen skall rulla rakt fram. Med mina 13x195 har jag testat mellan 2mm toe in och 2 mm toe out när jag kör 1,2 grader negativ camber. Jag har fastnat för 0,5mm toe out för landsvägskörning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted December 5, 2014 Share Posted December 5, 2014 Här är MNR:s senaste variant på temat. Vad är det för KPI på de där? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted December 5, 2014 Author Share Posted December 5, 2014 Ja, det visar att teori och praktik för en gångs skull stämmer överens, Nu snöar det ute så det är nog dags att plocka isär framvagnen och sätta igång med galenskaperna, har fått lite ideer genom allt bläddrande på spindlar och hjulupphängningar. Helt klart är i alla fall att det ska bli några fler justermöjligheter, och enklare att göra dom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted December 5, 2014 Share Posted December 5, 2014 Ja, det visar att teori och praktik för en gångs skull stämmer överens, Nu snöar det ute så det är nog dags att plocka isär framvagnen och sätta igång med galenskaperna, har fått lite ideer genom allt bläddrande på spindlar och hjulupphängningar. Helt klart är i alla fall att det ska bli några fler justermöjligheter, och enklare att göra dom. Vilken härlig tråd - följer den till 100%. kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted December 5, 2014 Share Posted December 5, 2014 Vad är det för KPI på de där? Har inte koll på detta men skulle inte bli förvånad om det är Cortina-geometri på dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted December 6, 2014 Share Posted December 6, 2014 Ja, det visar att teori och praktik för en gångs skull stämmer överens, :D :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loop Posted April 16, 2018 Share Posted April 16, 2018 Nu ska det bli trådlyft. Vad är MNR? Och sen så skruvar jag lite diverse bilar. Så här ser det ut på en gammal svansmotorskoda. Ett rör med bussningar i, typ. Inte min bil på bilden dock. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted April 17, 2018 Share Posted April 17, 2018 MNR är en Seven-tillverkare (tillverkare) i Storbritannien. https://mnrsportscars.com/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loop Posted April 17, 2018 Share Posted April 17, 2018 Ah. Då ska jag glo på lite bilder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loop Posted March 27, 2019 Share Posted March 27, 2019 Vad använder folk för "stub axlar"? Svarvar egna eller tar från nån bil? Och vilken i såfall? Det ska finnas som sitter med en stor bult från baksidan av spindeln. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Lekås Posted March 29, 2019 Share Posted March 29, 2019 Den här tråden kan vara läsvärd: Här finns en del intressanta delar till konkurrenskraftiga priser: http://berrisford.co.uk/index.php/parts-components.html (Har inte handlat där själv dock) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.