daromer Posted April 30, 2020 Author Share Posted April 30, 2020 (edited) Edit: Efter att dubbelkollat i boken så finns det skrivet "från kant" så jag antar att 400 mm från linsens kant och ytterkant av bilen är ok. Återstår om synbarheten också är från kant? (Dvs att jag kan sänka dem så att man precis ser gradtalet i ytterkant. Edit 2: Och tittar man på bilden kan man tolka att sikten ska vara från mitten av lyktan 😛 Till nästa fundering. Jag kommer kolla igenom Röda boken ikväll igen men i tillägget står det ivf att lampor fram ska ha en viss siktvinkel och även en viss mått från ytterkant. Tror det står 400mm från ytterkant och att positionslyset ska synas minst 45grader innåt. * Mäts måttet från ytterkant av bilen till ytterkant av lampan då? * Och mäts synligheten från ytterkant och innåt eller innerkant och innåt? eller för den delen mitten av lampan och innåt? Jag frågar detta för att jag vill inte ha lamporna för högt upp eller för långt ut åt sidan för att få det bra ur en estetisk synvinkel och jag ser inget skäl att ändra efter besiktningen heller och göra bilen olaglig. Har gjort fästena för lamporna fram och lite mer plåt så får ladda upp detta ikväll Edited April 30, 2020 by daromer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
postmanpat Posted April 30, 2020 Share Posted April 30, 2020 Jag använde dessa bilder och satte in de "svenska måtten" 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted April 30, 2020 Share Posted April 30, 2020 On 2020-04-28 at 21:15, daromer sade: Ca 12 minuter in så snackar han om att så länge han kör utan tak så räknas den som vindavvisare medans med taket på är det en ruta och då krävs defroster + vindrutetorkare + spolarvätksa. Detta är en gammal regel som inte gäller längre, med eller utan tak har ingen betydelse, vindruta kräver defroster+torkare+spolare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted April 30, 2020 Author Share Posted April 30, 2020 Postmanpat. Grym bild! Den gör det extremt klart. Vad har vi för mått mot framkanten av bilden. Dvs hur långt bak. Ser inte dessa i boken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
postmanpat Posted May 1, 2020 Share Posted May 1, 2020 I SFRO´s nya bygghandbok v1.2 står kraven i kap. Belysningskrav-bil. Det finns en bild av bil sedd uppifrån med vinklar (synbarhet). Det som styr placering av belysningen är mått men kanske framförallt vinklarna. Om du sätter strålkastare och blinkers väldigt högt så klarar du vinklarna lätt, men placering mellan bärarmarna så klarar du inte vinklarna pga. det är så mycket som är i vägen. Mina exempel ovan är bara för att belysa (skämt) vad du ställs inför. Pappmall med vinklarna utskurna underlättar, och mäta och mäta igen. Och sedan fastställa vad som är snyggt. Om du kollar på bilden där jag placerat blinkerslampan, så har jag fått flytta fram den för att klara vinklarna. Annars hade det krockat med hjul och noskon. /bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted May 4, 2020 Share Posted May 4, 2020 Siktvinklarna (gradtalen) har mitten av glaset som referens. Man får tänka sig en "pyramid" som strålar utåt från mitten som definierar siktvinklarna. Placering i sidled och höjd har kanten på lysande ytan som referens, precis som bilden ovan anger. När det gäller defroster, så är det med dagens regler endast krav på täckt bil, dvs med tak. Det är ytterligare en sak som skulle ändrats till 2010 men inte blev av. Återigen 😉 läs inte om regler i den tryckta versionen av bygghandboken 1.0-1.2, de blev aldrig införda av Transportstyrelsen, utan använd korrigeringen som finns på SFROs hemsida, https://sfro.com/images/stories/dok/Regler_bil_utdrag_20180403.pdf Torkare och spolare är dock krav med vindruta, tak eller inte. Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted May 4, 2020 Author Share Posted May 4, 2020 (edited) Hej Tack igen! Ja inte alltid lätt. Man tänker bygga bygga och så ska man blanda in regelverket men en bit i taget 🙂 Får se om jag hittar vindruta eller inte som jag kan få dit. Annars så blir det bara något mindre. Karrossarbetet fortsätter. Hammare och mothåll av diverse slag används ihop med värme. Har varken sträck/krymp eller någon typ av vals-maskiner Med lite värme så löser man mycket när det kommer till alu. Ska hyvlas och slipas. Sedan ska ju hela karossen ändå lackas så jag lägger inte ner jättejobb då jag är ganska van vid arbetet inför lack (Har egen box). Däremot är jag ganska ny på alu hantering Shuttlen tar form med. Denna var lite knepig. Mycket fixande innan jag fick till formen. Dels ska den vällas in 3mm. 1mm för plåt och 2mm för själva listen. Sedan har den även annan vinkel dåden ska snedda av frammåt. Tog en stund men grundformen är där. Behöver hyvlas något men snart så Edited May 4, 2020 by daromer 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted May 5, 2020 Author Share Posted May 5, 2020 (edited) Skärmarna har landat...Men...Är inte nöjd med hur dom sitter. Min bakaxel sitter för långt bak eller bakänden är för kort. Kan också påverkas av infästningen av bakaxeln på sidan. Den sitter precis i framkanten. Får nog fundera en gång till. Sedan sticker dom ut mer än önskvärt. Går ju fixa genom att antingen kapa skärmarna något och plasta om eller sätta på breddare på axeln så man får ut däcken 50-60mm till. Utmaningen är att lösa placeringen av skärmen kontra bakdelen. Kan ju inte ha skämen utstickande bakom... 😛 I dagsläget är det inte alternativ att flytta axelnd. Tips? Jag har triangulering på bakänden som jag inte vill flytta. Den är till för dragkroken Här kan man se utsticket när skärmen är centrerad. Ej ok. Det är ca 30mm bakom en optimal placering, Jag tror jag kan lyfta ut underkanten de 30mm och ha något mer lytning på bakänden utan att det ser helt konstigt ut. Dock måste jag då också göra om bakre plåten då den annars inte räcker till. Tror inte jag har material så jag kan lyfta upp dfen (Har lite extra i underkant.. 3 steg frammåt och 2 bakåt ibland Hyffsad placering nedan. (Inte helt jag vet men svårt med tejp och då främre infästningen precis hamnar ivägen. Kommer få skära ut i skärmen så liten del av den infästningen sticker fram. Allt detta är nackdelen att bygga en sak åt gången och inte ha koll på allt som kommer 🙂 Sedan sitter däcket 50mm innanför däckskanten.... Nu behöver jag minst 5mm tillgodo till mellan däck och ram så spacer behövs. Har 5mm nu och byter nog till 30mm. Sedan får jag förmodliggen modifiera skärmarna något. Om jag inte kör på 50mm spacer direkt..... Bilen börjar bli bred med 940 axeln 😄 Caterham skärmar vs hemmagjorda längre? Jag tycker caterhams är för korta och det är ju knappt dom blir godkända... Mina egna är något långa och får kortas in och göras om. Men dom täcker mer 🙂 Edited May 5, 2020 by daromer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted May 10, 2020 Author Share Posted May 10, 2020 Inte hänt mycket i helgen. Skärmarna är på plats bak IVF. Fick flytta ut bakpartiet i nederkant 30mm. Kom dock på att positionen av lmaportna frma beror ju faktiskt på totalbredden och inte bredden på bilen fram Bakänden är breeeeed med dessa skärmarna. Övervägde kapa skärmarna men jag vill nog ha lite extra plats och flytta ut hjulen bak något samt få på lite bredare sulor.... Bred är den ivf. Behöver få det spacers på 35mm bak IVF. Så får ändra i papprerna inför slutbesiktningen. Däremot så täckte då inte hela plåten bak på ena sidan saknar 3 mm. Får hitta på något. Är sådant trevligt som man upptäckter. Hade tänkt göra mycket mer men allt annat kom iväg en. Ska försöka få klart alla lampor och förbereda så ramen har infästning för kablarna. Sedan är det någon enstaka plåt kvar innan lackering av ramen... Närmar sig med stormsteg... Ska man bara få besiktningstid också...... Får nog kontakta sfro direkt och se om dom kan lösa det. Min man i sig gör inget nu med tanke på situationen tyvärr. Obs ja bilen står snett på nedre bilden 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted May 11, 2020 Author Share Posted May 11, 2020 (edited) Edit: Borde ha kollat lite innan och de dimensionerna jag finns är ovana och därav svårt. Det lutar åt 205/55-15 runt om isåfall. Drabbel nedan bara..... Det är dags för däck! Vad ska man ha på? Fälgarna är 7j så det finns plats och 15". Jag kommer köra med de på bild men dom kommer lackas om. Får se om framtiden håller andra fälgar. Tanken är väl att få något lägre profil men behöver öka bredden bak något för att jag inte ska trycka på allt för mycket spacer för att få ut dem till skärmkanten. Nu sitter det 195/65-15 på. Jag har funderat på att slänga på 195/55 fram och gå hela vägen till 215/50 bak. Orginal höjd är nu 63.4cm och ny höjd skulle bli 59.6. Ja det blir mindre utfyllnad i skärmhålen så är kanske dumt att gå ner så mycket... Skulle kanske haft 16"... Så här ser de nya siffrorna ut isåfall. Vad säger ni? Edited May 11, 2020 by daromer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted May 11, 2020 Share Posted May 11, 2020 tycker sjuor ofta mår bra utseende mässigt av lite mera gummi höjd på fälgen ( jämför 13" med hög kant) , åker själv 195-50-15 och det är för lite, med det var det som fanns i r888 när jag bytte senast , nästa gång blir det 205-50-15 , egentligen skulle man nog ha 215bak 195 fram , men av någon anledningen brukar man behöva rotera däcken efter ett tag 🙂 och då är det praktiskt med samma runt om även om det blir lite sämre balans och utseende Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted May 11, 2020 Author Share Posted May 11, 2020 Ja roteringen är en sak sedan fanns inte 215/50 i någon utsträckning. Annars tror jag det hade sett snyggare ut. 195/50 är inte så mycket gummi nej. Jag tänkte ju som sagt 205/55 men var ju fanska ovanligt men finns några att ta. Annars är ju 205/50 desto mer vanligare och bättre pris. Jag är ju lite rädd att det ser dumt ut där bak och jag känner inte för att göra om skärmarna (som jag köpt) 🙂 195/65 ser stort ut och fyller ut bra helt klart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted May 13, 2020 Author Share Posted May 13, 2020 (edited) Går lite sakta just nu. Är mycket annat som sagt. Provat printa ut en hållare till blinkersen fram. Är väl inte helt nöjd men samtidigt det var 10 min caddande sedan gör ju skrivaren resten. Stod mellan blå eller neon-grön 😄 Har slut på svart och den vita var det inte mycket kvar på heller. Platt med 2 hål under där den ska skruvas fast. Får väl se 🙂 Fråga: Vilken tjocklek bör man göra huven i? (Alu) Köpte hem 2mm och har 1mm men inser att 2 är ju för jäkla grovt men visst blir det stabilt. 2mm tänkte jag ha till instrumentpanelen samt har det till mycket annat smått. 1mm funkar ju bra på alla mindre partier men huven är 1m lång och har inte tänkt göra några veck då jag varken har kunskap eller maskiner till det Edited May 13, 2020 by daromer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 14, 2020 Share Posted May 14, 2020 1 mm till huven blir betydligt enklare enklare att böja, samt halva vikten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted May 14, 2020 Author Share Posted May 14, 2020 Det är det. Frågan är hur mycket det kommer röra på sig i mitten? Däck igen. 225/60-15 bak och 205-50/15 fram kanske. Hmm. Nja verkar svårt att få ihop rätt sorts däck om man väljer olika dimensioner. Blir nog 205/50 runt om. Dock kommer ju baken se lite smal ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted May 14, 2020 Share Posted May 14, 2020 Måste det vara 15? Sjuor brukar se bättre ut med 13 och mer gummi, dessutom lägre ofjädrad vikt.Jag kör 13 med 205/60 bak och 185/60 fram./VeddeSkickat från min iPhone med Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted May 14, 2020 Author Share Posted May 14, 2020 (edited) Jag har svårt att se att 13" kommer funka estetiskt. Just pga av design val längs vägen som jag gjort. Med det sagt är det görbart att testa längre fram. Jag är ute efter den lite större looken och även om jag övervägt 13" pga av vikten o.s.v så har jag byggt för att ha 15" alt t om sätta 16 längre fram. Det som var faktorn i det hela var att jag hade fälgarna liggandes 🙂 Jag har större också men har inte mindre Edited May 14, 2020 by daromer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted May 16, 2020 Author Share Posted May 16, 2020 Tiden rinner iväg något fruktsanvärt så måste prioritera lite vad som ska göras i närmaste. Har några frågor 1. Jag har för dålig fjädringsväg ut... Bak är bara 1/5-1/4e del.. Fram är inte jätte bra heller. Dessutom tycker jag bilen är något hög och jag kan lätt få plats med 1" längre fjädrar. Jag är lite osäker på vad det var för fjädrar jag köpte i dagsläget. Vad rekomenderar ni att man gör? Köper 1" längre fjädrar och något steg mjukare? JAg kan ju inte tycka dom är jättehårda direkt. Eller kan man köpa hjälpfjädrar modell mjuka ? Vart isåfall? Oavsett så kommer det inte gå igenom och jag behöver delar inom 3 veckor 2. Mätaren och även locket för tanken har jag gängat och skruvat. Vad bör man lägga på skruvarna för att dom ska vara täta? Kan se att det fuktat lite runt om vissa skruvar. 3. El på dashboarden i version 1 verkar bli (Besiktningsdashsboard, jag ska bygga ut och göra digitalt senare) Cykelmätare Blå och grön led Dragbrytare för parkering + halvljust Vipbrytare med längre arm för helljus som man lätt kommer åt (Alt koppla in elektronik til ljustutan på blinkersspaken...) Vippbrytare med skydd för handbromsen (El-handbroms) Blinkersspaken sitter vid ratten Är det allt som behövs för att komma igenom Givet behövs både oljetryck, temperatur, oljetemp, laddtryck, generator lampa eller spänning, varvtal och annat sedan. Och för sakens skull en bild. Är en del alu som formas för att passa. Och för varje panel man formar desto roligare blir det... Men får hålla agendan kort på denna bilen då planen för hur den ska byggas är lagd redan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted May 16, 2020 Share Posted May 16, 2020 14 minuter sedan, daromer sade: Vad bör man lägga på skruvarna för att dom ska vara täta? Kan se att det fuktat lite runt om vissa skruvar Jag antar att du har en packning eller liknande mellan lock och tank. För att täta skruvarna har jag försänkt 45-60 grader i hålen och lagt en o-ring där mellan lock och undersidan på skruvarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted May 16, 2020 Author Share Posted May 16, 2020 Japp har packning. Oring kan funka men blir många oringar 😄 Jag funderar på att titta vad jag har i loctite lådan. Tror jag har någon gängtätning liggandes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted May 17, 2020 Author Share Posted May 17, 2020 (edited) Opps. Naken vart den... 2 timmar för att rensa allt detta. Har några fästen för slangar som ska göras iordning i fronten innan motorn åker ur ockå. Bakazeln får jag inte bort... Om jag inte plockar bromsar och bromssköldar så låter den nog sitta kvar under lack av ramen. Det blir jobbigare och måste maskera men tiden är mot mig något just nu. har även gjort klart de sista plåtarna i helgen (Förutom de sista vid sidan av motorn. De gör jag förmogligen imorgon. Edited May 17, 2020 by daromer 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted May 18, 2020 Share Posted May 18, 2020 On 2020-05-16 at 21:50, daromer sade: Mätaren och även locket för tanken har jag gängat och skruvat. Vad bör man lägga på skruvarna för att dom ska vara täta? Kan se att det fuktat lite runt om vissa skruvar. Någon vanlig gängtätning fungerar säkert. Kolla bara så den tål bensin (ganska självklart, men även ångor löser upp mer än man tror). Jag har använt Hylomar Blå på ställen med mer tätningsbehov. Verkar fungera bra med både bensin och E85. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted May 20, 2020 Author Share Posted May 20, 2020 En bild säger mer än tusen ord? Grunden lagd. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted May 24, 2020 Author Share Posted May 24, 2020 (edited) Kort uppdatering Knackade in chassinumret på 2 stälen. Gjorde det med punktskrift så det kommer synas bra. Kabelstammen är lindad också Börjat montera tillbaks allt nu. Det kommer ta sin tid och egentligen hade jag velat lacka delar av plåtarna innan de monteras men den tiden finns inte just nu. Däremot kommer jag lacka utsidan vid senare tillfälle. Det är ju inga problem att maskera den biten heller. Edited May 24, 2020 by daromer 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted May 25, 2020 Share Posted May 25, 2020 Härligt o se Daniel! Stansar man inte in chassinumret under SFRO1? (det var iaf det jag inbillat mig) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted May 25, 2020 Author Share Posted May 25, 2020 Första numret stansade jag in hos SFRO. Detta så att han sedan kunde ta en bild. Sedan har jag kompletterat med ett körnat nummer på 2 ställen (Ifall att). Vet inte om det skiljer sig mellan de olika dock. Jag fick numret när jag betalt och nu är jag på gång att skicka in papprerna för ursprungskontrollen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted June 1, 2020 Author Share Posted June 1, 2020 Måste akut ha mjukare belägg både fram och bak för att få upp bettet. 240 4kolvs fram och vanliga 740 bak.. Vad rekommenderas? Greens tuff och isåfall köpa vart? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted June 8, 2020 Author Share Posted June 8, 2020 (edited) Jag har ju uppdaterat väldigt lite senaste veckorna man kan tillägga att det har hänt extremt MYCKET! Allt ledde fram till idag och kan säga att jag höll i en skruvmejsel till 30 min innan jag åkte. Alldeles för många timmar i garaget senaste tiden men nu tar jag någon dags paus för att klippa gräsmattan och fixa med huset. Så här såg bilen ut med en huv som gjordes inatt och fick excenterlås i morse... Har nog aldrig bockat och satt dit en plåt så fort tidigare. För bullerprovet så behövs det ju göras något när man har fullflödes 2.5". 20mm hål verkade funka MEN... För liten så får man väsande ljud och det fick jag när man gasade. Jag hade ingen tid att testa detta dock med 2h till att åka. Hade kört en variant tidigare i veckan men tänkte att det får bära eller brista Värdena sedan då. Ja ett värde stack iväg. Dom sa att det visslade till rejält och det kan mycket väl varit hålet i sig 😛 Men annars var den väldigt tyst Och resultatet så långt är MVG och lättkörd på väg. Givet väntar jag på de slutgiltliga papprena från SFRO när det är granskat. Väntar man bara på att man får en tid för reggbesiktnng. Har en redan men ska försöka jaga tidigare då jag rent krasst är "klar" för den biten, Frågor är isåfall om man ska plocka bort begränsningen för ljudet inför den eller kommer de anmärka isåfall? Edited June 8, 2020 by daromer 3 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted June 9, 2020 Share Posted June 9, 2020 Bilprovningen brukar sällan vara så kinkiga på ljud vid reg.besiktning. Ofta får man snarare kommentarer som "den SKA låta lite", har aldrig sett någon mätning utföras såvida det inte är uppenbart högljutt. (100dB+) Men finns såklart inga garantier, och säkert någon som råkat ut för problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted June 9, 2020 Author Share Posted June 9, 2020 Gött. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted June 24, 2020 Author Share Posted June 24, 2020 (edited) Ibland är det intressant när man ska köpa grejer och framförallt antar saker. Lamporna fram köpte jag från biltema och dom är dessa https://www.biltema.se/redirect/article/1/sv/82626 Som jag förstått har andra använt dem? Dom har ju rätt märkningar MEN dom har inte asymetrisk bild. Båda 2 jag köpte har en rund härlig mittpunkt på halvljuset... Och nej lamporna sitter inte fel innuti och det är halvljuset i sig som är igång. Så nu innan var jag inne och hämtade ett par av https://www.biltema.se/redirect/article/1/sv/82879 och kopplade upp.. Dessa har asymetrisk bild och korrekt ljusbild. Va-f*n. För att backa... Jag gjorde Enskillt godkännande idag 🙂 Gick bra förutom 3 punkter och därav avslag..... Lampor fram ej asymetrisk bild Vass kant instrumentpanel vid benen Vass kant kardantunnel. De vassa kanterna kunde jag tänkt till på och hade jag varit smart hade jag insett att ljusbilden igår natt inte var rätt.... De vassa kanterna är fixade. Satte list vid benen och bankade ner kanten vid kardantunneln. Notera att jag la bara på dessa plattorna temp då alt ska bort och vinylfolieras och i den hastigheten så hade jag ignorerat färdigställande. Förutom dessa 3 så fick jag godkänt och allt funkade. Besiktningsmannen var kanske inte helt villig och svara på frågor samt ryckte lite på näsan när jag ville ha T12BF samtidigt och liten skyllt men han gick med på det. Sedan hittade han lite saker (Trodde han) T ex avsaknad av backlyse och lite annat men han fick tji på de sakerna när han satte sig och slog upp det i regelverket. Oavsett gjorde han sitt jobb och det gjorde han väl. Så frågorna då! Har ni råkat ut för att dessa biltema lampor har varit ok innan? Jag är inte förtjust i de andra lamporna då de fästes på sidorna samt det står motorcycle på dem (Rätt märkning annars), tips på annat ställe som har liknande som ovan första med BRA ljusbild? Höger sida är de kromade lamporna där man tydligt ser att ljusbilden är fel. Vänstra är de svarta där man ser en tydlig kant (Förmodligen skulle den varit tydligare på en bättre kvallisorts-lampa) Märkningen motorcycle :) Edited June 24, 2020 by daromer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted June 24, 2020 Share Posted June 24, 2020 Problemet med kineslampor är väl att de stämplar godkännandemärkning oavsett om dom är bra eller dåliga. Knappast troligt att det gjorts riktiga tester på dom i alla fall. När det gäller glödlampor så är det nog bara Philips och Osram som funkar som de ska. GE är skräp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted June 24, 2020 Author Share Posted June 24, 2020 Ja dessvärre är det nog så. Jag kom och tänka på det efteråt att jag ska slänga i ett par riktiga lampor och se med. Annars tar jag mot rekomendation på bra lampor att ha fram som ger 100% korrekt bild. Kort leverans är såklart krav med 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted June 25, 2020 Share Posted June 25, 2020 Det är ju faktiskt så att enligt föreskrifterna måste inte en motorcykel ha assymetriskt halvljus, men det är krav på bil från och med 1967 års modell. Så det är inte så konstigt att den säljs för MC - märkningen anger ju tyvärr inte om den är symmetrisk eller assymetrisk. Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted June 30, 2020 Author Share Posted June 30, 2020 Enskilt godkännande härmed godkänt. Däremot kunde jag inte få regnummer då TS inte verkade sammarbeta med bilprovningen. Således kunde jag inte besikta för T12BF men det tar vi senare. Nu ska man bara vänta.... Jag tänker att jag ska göra större uppdatering när allt är på plats. Lite mycket annat just nu. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted July 3, 2020 Author Share Posted July 3, 2020 Då har man också hunnit köra några mil 😛 Det är skoj men mer effekt behövs helt klart. Nu ska det dock regna hela helgen så får hålla mig lite men samtidigt kanske jag hinner få en och samma färg på skärmar och noskon fram. Måste ocks beställa 1 st liten skylt till för att ha fram. Den store blev för gigantiskt Sedan måste jag även montera gummiflärpar på skärmarna fram för det är fasen vad dom kastar på bakskärmarna på grusvägarna jag har.... Så har en helt del märken bak redan. Sedan även sätta plast som skyddar. Nu är dom svarta och dom ska lackas om så lägger inte så mycket tid just nu. Det jag reagerade över i papprerna däremot. Vikten?! Bosse vägde den till 720 men i papprerna så är tjänstevikten på hela 820kg och totaltvikt 910. Kan det verkligen skilja så mellan SFROs vägning och Bilprovningens? Har extremt svårt att se att den faktiskt väger 800+? Men visst bara hjulen väger en hel del då dom inte är så lätta. Jag och sonen tog ivf en längre runda då vi var ju tvungna att "handla" lite 🙂 Bilder och annat kommer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bexander Posted July 3, 2020 Share Posted July 3, 2020 I tjänstevikten ingår förare (75kg) och full tank bränsle så det är väl inte orimligt med ett påslag på 100kg om bilen vägdes tom? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted July 3, 2020 Author Share Posted July 3, 2020 Har du rätt i 😛 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pedalen Posted September 19, 2020 Share Posted September 19, 2020 On 2013-12-31 at 22:11, daromer sade: Har ju hänt lite smått och gott men inte hunnit uppdatera. Slänger in en bild så länge. Har en h ög med justeringar att göra. Ville ha runt 13-14cm markfrigång men då kommer också framänden av bakaxeln gå i ramen. Det betyder att jag måste justera infästninge npå dämparna så jag får upp undre punkten ca 10mm till så att jag slipper att det bonkar i. Sådant men upptäcker med tiden 🙂 Hej, lite nyfiken på hur du har gjort infästning till bakaxel och vad du använt för material. Har du möjligen lite mått på stagen och vad du använt, vad är det för stötdämpare och hur ser inföstningen ut? Behöver lite inspiration. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted September 21, 2020 Author Share Posted September 21, 2020 Då vart det väl dags att uppdatera lite i denna tråden. jag börjar med svaret till dig @Pedalen Själva rören är samma som jag har till framvagnen enligt dess kvallisort. 25mm utvändigt och jag har specifikationerna tidigare. Själva infästningen på bakaxeln är av 6mm plåt som jag hade liggandes. Både för dämparna och själva stagen. Infästning i karossen för stag och dämpare är av 3mm gods och det är boxat för ökad styrka samt i samstånd med SFRO. Var någon på forumet som en gång i tiden sålde paket för det så jag köpte på mig ett par uppsättningar 🙂 Stötdämparna hmm. Var något rekomenderat. Vill minnas det står tidigare i tråden med men tror jag har 220lbs bak i fjädrar och kan det var 9" längd på fjädrarna? Bifogar någon dammig bild som jag tog nyss. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted September 21, 2020 Author Share Posted September 21, 2020 Dags att göra en liten uppdatering. Det har gått lång tid sedan sist och det är helt enkelt för efter besiktningen drog nästa grej igång och det var att njuta lite 😄 Så här ser den ut just nu Jag har INTE gjort iordning karossen sedan besiktning och Huven gjorde jag klockan 1 på natten innan besiktning hos Bosse 😛 Tanken är att hela överdelen blir metallicblå och underdelen på bilen inkluderat skärmarna bak blir metallic svarta. Sedan har det snackats om lite pärlemovit som avbryt men det får vi se. Skärmarna fram gjöt jag hemma veckan innan. Som kan ses har jag stor skylt fram och rent krasst inget är gjort sedan sist då jag ska in och besikta så T12Bf blir gällande innan jag slänger dit den lilla skylten fram o.s.v Givetvis dragkrok 😛 Själva elen sitter under infällt. Liten skyllt fick jag bak då det inte fick plats annat 😄 Bakänden är tänkt att vara helsvart men i dagsläget ångrar man att man inte lyfte upp höjden på den 1dm till eller liknande. Detta är något jag får ta tag i senare i vinter. Proportionerna mellan båge, stolar och bakdelen är inte helt symetriskt men jag kan lova att det gör den inte tråkigare att köra. Inredningen är enkel men funkar. Jag la på lite kolfibervinyl på aludelarna och det förhöjde hela intrycket rejält. Hastighetsmätaren är för cykel men jag fick ganska snabbt slänga på lite andra mätare. Tyvär är varvräknaren slöö... Så man hinner nå varvstoppet innan den är över 3000rpm... Har en tanke om digital panel längre fram men inte kommit dit. Växelspaken ska kortas ner då den är för lång. Det är någon alu bit jag fick med växellådan. Borde justera ratten så den står rätt också... 😄 jag i i skrivande stund kört ca 200mil med den och det finns en hel del att säga som ska fixas men saker som är bra då. Den går riktigt bra. Kör ca 1.2 i ladd och fästet räcker mer än väl en torr varm dag men är det kallare ute så glider man åt sidan fort. Finns ju inte någon som inte vänder sig om och glor. Många mobiler har plockats upp och fotat en både från bilar man kört om och folk på gatan. Dom syns ju när dom kommer. Den är trevlig att köra både kort och långt och motorn funkar som en saab motor gör. Fjädringen är definitivt inte för hård utan den ligger riktigt bra och styrningen är lätt. Den spårar inte heller utan beter sig riktigt bra på dåligt underlag fastän det är 205or på runtom. Drar ca 0.8/mil vad jag mätt upp den till så inte så pjåkigt heller Framtidsplaner (Som var planerat sedan innan) Få på lite färg på karossen och fixa Liten skyllt fram andra framlyktor och blinkers fram Någon typ av täckning över bakdelen och bakaxeln inkluderat någon typ av bagage vettig montering av t7 ventilen Saker som jag upptäckt under dessa 200 mil och måste ses över Turbon rasade after kort tid så jag satte dit en annan billig låångmilare. Borde sätta dit någon mer effektiv snurra generatorn brann upp. Biltema men jag misstänker att den skruv lossat innutisom gjorde glapp. gick ju ändå på garanti! Har diverse läckage av kylmedium. Från pumpen tror jag att jag har någon pora i svetsningen samt expansionskärlet på baksidan har någon pora Känns som om det kom in luft i främre bromssystem. har återluftat en gång och det kom ut luft. Tar bättre men efter ett par mil tyckte jag den svampade lite igen så ska lufta av den ett par gånger till med körning. Notera att jag tryckt igenom mängder initialt men jag misstänker att jag förbisett något i placeringen som gör att det samlas där jag inte tycker det borde. Bromsarna tar bra nu ändå men lite bättre respons tror jag man kan få. Bak tar direkt. Och bromsverkan mellan fram och bak enligt besiktningen är perfekt! Laddtrycketn svänger upp något högt initialt. Kan vara lite långa slangar för sensor/t7 ventil. Detta har 2-3 ggr orsakat att motorn slagit ifrån. Behöver någon som tittar med mig på mappen som är i Jag tycker den behöer snurra alldelles för många varv innan den startar. Efter omprogramering tar det 5 varv istället för typ 3. Styrningen ör lite för lätt. Den överstyr något. Behöver göra en vettig inställning som jag inte gjort ännu. Stolarna är obekväma. Dom passarinte mig och trycker lite dumt inkluderat felaktiv lutning så dessa kommer bytas ut till något annat. Man sitter inte dåligt i dem som sådant men nja jag tror det går att få bättre. utväxlingen är lite låg. 1an gör ingen som helst nytta och man måste i 3an innan man kommer över 100. Förmodligen annan slutväxel får man leta upp. 3000rpm vid 100km/h nu Har säkert glömt något men något jag kan säga är att accelerationen är härlig och bilen rör på sig. Den är riktigt skoj att köra både lite längre men även inne i stan. Den är extremt lättkörd som sådant och inte någon jobbig gokart 😄 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted September 21, 2020 Share Posted September 21, 2020 Härlig läsning! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pedalen Posted September 22, 2020 Share Posted September 22, 2020 Tack för bilder och återkoppling. En liten följdfråga. Vad är det för fästen du satt i rören som håller bakvagnen? Antar att du svetsat dem i rören, eller är det något som gängats i? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted September 22, 2020 Author Share Posted September 22, 2020 Jag kör med länkledlager för infästningen i ramen och där sitter det t ex https://www.motorsportshop.nu/epages/motorsportshop_nu.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/motorsportshop.nu/Products/RM-XE Jag har svetsat fast svetsändar med tigen i rören för denna infästningen t ex https://www.motorsportshop.nu/Fjaedring/Laenklager Går givet svarva egna. I axeln i sig sitter det vanliga gummin från volvo 850 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pedalen Posted September 23, 2020 Share Posted September 23, 2020 Perfekt, tack för länkarna också 👍 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted February 24, 2021 Author Share Posted February 24, 2021 Dags att börja ta tag i delar här. Våren är på väg och med lite tur kan man ta en runda i helgen 😄 Men det som jag vill göra är ju att sätta ditt en bättre turbo. Orginal funkar ok men en mer modern snurra är mer framtidssäker samt ev sätta/byta koppling. Då motorn har snurrat en del så finns risken att den ger med sig inom sin tid. Tips på turbo och ev kopplingsdelar man ska byta till? Koppling knns det som om Aero kopplingen är en bra uppgradering som håller. Sedan är det detta med någon typ av vindavvisare. Det måste jag lösa innan årets session. Vad finns det att tillgå där? Jag överväger att slänga dit en som täcker hela bredden. Helt utan är jobbigt när man kr fortare och att alltid behöva ha hjälm vill jag inte i år Sedan har jag läckage på mitt expansionskärl som måste tätas, en poor i pumpen i sig. Tappat magneten till hastighetsmätarvajern. Och halvljuset glappade. Så lite småfix. Nästa är såklart göra klart för hellack som jag inte gjort ännu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pedalen Posted March 1, 2021 Share Posted March 1, 2021 Skönt att du har lite att pyssla med i alla fall😀. Man blir väl aldrig riktigt klar med ett sånt här bygge antar jag, finns alltid något att uppgradera eller fixa... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted March 2, 2021 Author Share Posted March 2, 2021 Och där gick turbo nummer 2 🙂 förvisso också original och kom från en bil med 25k mil. Och ett ladd som kan slå något över mot 1.4 pga av slangarna men sedan ligger stabilt på 1.2 för att sjunka mot höga varv. Denna kändes ok ut från start. Har gått över slangar och rör och kan inte se fel. Kan det ändå vara något eller har jag haft otur? Det är alltså glapp i båda leder nu och den trycker igenom olja till avgassidan framförallt på tomgång. Insuget är relativt rent i jämförelse. tips? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 3, 2021 Share Posted March 3, 2021 Vad har du för luftfilter? Har rasat en turbo p.g.a. av tillfälligt BIltema "rejsfilter" på bruksbilen. Typ blästrad impeller 🤑 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted March 3, 2021 Share Posted March 3, 2021 (edited) Har du olja på avgassidan av turbon så är turbon slut, det kommer inte vara insugsluften som gjort dom skadorna. Antingen var den slut från början, eller så är det felaktigt val av olja, felaktigt installerade slangar så att oljan inte rinner igenom som den ska (då dör turbon VÄLDIGT fort) etc. Har du bra bilder på installationen så man kan se visuellt om man ser något knas? (har inte tokföljt tråden, och orkar inte gräva efter bilderna) EDIT: högt mottryck på avgassidan tar också ihjäl en turbo rätt snabbt. EDIT2: även högt vevhustryck tar kål på turbon då oljan kommer ha svårt o rinna ner till tråget och koxxar hellre i lagerhuset som följd. (har du det problemet så är det troligen ringar eller ventiltätningar som är orsaken) Edited March 3, 2021 by swedishGT40 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.