Jump to content

Val av chassi mm


befree

Recommended Posts

Hej är helt ny här så ni får ha lite överseende, jag har läst en heldel fram

och tillbaka om locost men inte kommit till skott fören nu.

Nu ska bord byggas och sedan material tas hem, men dom frågor jag har innan jag

kan dra igång är följande.

Jag vill bygga på mcsorley 442 för att jag är själv en ganska stor person och vill

ha lite utrymme (193cm 105kg), och jag vill ha den smala/låga book noskonen.

Nu har jag inte lagt någon större fundering på bakaxel och diff mm, har inga

direkta krav där, betyder det att jag kan bygga efter 442 ritningarna och

passa in valfri bakaxel sedan eller måste jag ha detta klart och bygga chassit

efter bakaxelstyp?

Motorn jag velat köra med är någonform av sugmotor tex volvos 5:a b5254 20v 170hk

eller volvos b234f 160hk 16v, måste jag förstärka chassit eller vad är orginal

chassit dimensionerat efter?

Tänkte köra b5254 med m90 eller b234f med m47 så volvo 1030 bakaxel borde vara ett

ganska klart val.

Om bilen hamnar runt 750kg hur mycket effekt kan du ha i bilen innan det börjar bli

svårkört och meningslöst att ha mer effekt i bilen?

Måste jag kontakta sfro direkt nu så dom kan följa bygget från start eller jag kan bygga

ramen först?

Så det var ett par av mina funderingar såhär innan byggstart, ni får ha tålamod med

en massa frågor från mig, samt frågor som för er är självklara.

Men vi är nu alla nybörjare i början =)

Tacksam för svar

Link to comment
Share on other sites

Med dina mått så behöver du inte ett breddat chassie haynes roadster räcker gott och blir snyggare med original noskon. Leta upp någon med en mk (samma ram) och provsitt.

Sfro kan du kontakta när det är dax för sfro nr 1. Effekten styrs av den högsta tillåtna effekten och då är det ok med en vanlig ram. Jag har åkt i en MK med 350hp utan förstärkningar. För en chevy v8 så svetsade mk dit 2 små stålbitar på biten som håller bakaxeln. Men hur stark ram som behövs bestämer du som byggare och sfra bedömmer sedan om det är nog

Michael W 182 cm och 120 kg

Link to comment
Share on other sites

Klokt val att bli bilbyggare. Välkommen till forumet befree .

Tack cealm nu gäller det för er att peppa mig med info och goda tips när jag

håller på att börja gråta och panik skrika efter tekinska problem =)

:) men det var därför jag valde detta forum.....;)

Link to comment
Share on other sites

Det kommer säkert gå bra, finns bara intresset som kommer det ut en bil. Ibland går det fort och ibland tar det lite mer tid.

Du har gjort en bra start med byggtråden --- Postat Idag, 15:31 --- .

Nu är det bara att fylla på med text och bilder på hur bygget går.

Link to comment
Share on other sites

Med dina mått så behöver du inte ett breddat chassie haynes roadster räcker gott och blir snyggare med original noskon. Leta upp någon med en mk (samma ram) och provsitt.

Sfro kan du kontakta när det är dax för sfro nr 1. Effekten styrs av den högsta tillåtna effekten och då är det ok med en vanlig ram. Jag har åkt i en MK med 350hp utan förstärkningar. För en chevy v8 så svetsade mk dit 2 små stålbitar på biten som håller bakaxeln. Men hur stark ram som behövs bestämer du som byggare och sfra bedömmer sedan om det är nog

Michael W 182 cm och 120 kg

Hej Michael

tack för svaren men behöver jag ej breddat chassi till b5254(m90) eller b234f(m47)? räcker haynes chassi då?

Jag bryr mig inte så mycket om mitt chassi bara jag får plats och bara bilen ser ut som booken med samma noskon ej den breda höga.

bilen får dock gärna vara bred och låg vilket jag förstått 442 är (men måste ha bookens noskon).

Sen misstänker jag att 442 och jag kommer upp i vikt för att få i 170hk lagligt med lite större tank och mig i plus lite gömd vikt.

Vill ha en riktigt pigg bil så både b234f och b5254 är en god trimbas som utan allt för stora ingrepp lämnar 200hk.

nu vet ni mer vad jag jagar så alla tips är välkomna, som sagt jag kanske är helt ute och reser =)

Edited by befree
Link to comment
Share on other sites

Det kommer säkert gå bra, finns bara intresset som kommer det ut en bil. Ibland går det fort och ibland tar det lite mer tid.

Du har gjort en bra start med byggtråden --- Postat Idag, 15:31 --- .

Nu är det bara att fylla på med text och bilder på hur bygget går.

Det ska vi fixa (bilder och info)

ska ordna bord imorgon så jag kan stå och jobba ordentligt sen laddar jag ner 442 om ingen stoppar mig och hävdar haynes istället =)

Intresset finns i överflöd så det ska ej vara några problem......

=)

Link to comment
Share on other sites

"Vanlig" ram är en definitionsfråga. Tänk på att ursprungliga Locostramen var designad för en Ford X-flowmotor, på 1300-1600 kubik, 50-80 hk och vikt under 100 kg och vridmoment på kanske 120 Nm. En Volvofemma med 170 hk, vikt på kanske 130 kg och vrid närmare 200 Nm är en helt annan sak.

De flesta justerade ramritningar ger visst utrymme för mer motor, och i Sverige bygger man normalt sett med minst 2 mm gods, men det kan ändå krävas en del merjobb för den som väljer en relativt tung och kraftig motor.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Fundera också lite på stolsvalet. Vill du ha dynor spelar det ingen roll. Men vill du ha riktiga stolar blir det svårt utan breddat chassi.

Jag har McSorley 400 och relativt smala stolar, men ändå är det trångt på passagerarsidan (so what ;) )

Link to comment
Share on other sites

Välkommen. Ha inte för bråttom bara. Bilen blir bättre om du tar 6-7år på dig att bygga.... :lol:

skratt det är väl där jag kommer att hamna någonstanns om jag känner mig själv rätt =)

Link to comment
Share on other sites

"Vanlig" ram är en definitionsfråga. Tänk på att ursprungliga Locostramen var designad för en Ford X-flowmotor, på 1300-1600 kubik, 50-80 hk och vikt under 100 kg och vridmoment på kanske 120 Nm. En Volvofemma med 170 hk, vikt på kanske 130 kg och vrid närmare 200 Nm är en helt annan sak.

De flesta justerade ramritningar ger visst utrymme för mer motor, och i Sverige bygger man normalt sett med minst 2 mm gods, men det kan ändå krävas en del merjobb för den som väljer en relativt tung och kraftig motor.

/Gustaf

jo lite i dom tankarna jag själv gått...

skulle man gå upp i gods tjocklek till 3mm eller den har för liten funktion?

hur har ni gjort som ligger runt 200hk i era bilar?

mvh

Link to comment
Share on other sites

Fundera också lite på stolsvalet. Vill du ha dynor spelar det ingen roll. Men vill du ha riktiga stolar blir det svårt utan breddat chassi.

Jag har McSorley 400 och relativt smala stolar, men ändå är det trångt på passagerarsidan (so what ;) )

Uppdatera mig gärna om vad som skiljer 400 mot book chassit.

Sen tror jag att jag hoppar på442 mcsorley då m90 lådan tar en hel del plats och i orginal book blir utrymmet till pedalerna lidande.

Hur stor är haynes chassi jämnfört med book?

Har ni annars fler förslag på sugmotorer som skulle passa det jag är ute efter? gsi 16v?

När det kommer till stolar skulle det vara underbart att få ner en skålad stol och 4-punkts bälte så kanske blir en poäng till där till 442.

Men jag kanske är ute och reser lite med mina motor val, jag vill ha en riktigt snabb och rolig bil och får för mig att det måste i närmare 200hk för att det ska bli kul, men det kanske är bättre att hålla sig till låg vikt och lite mindre hästar?

mvh

Edited by befree
Link to comment
Share on other sites

De V8-byggen jag har besiktat har oftast haft 30x30x3 mm i "huvudramen", med en mer normal motor (sett till vikt och vridmoment) räcker oftast en välbyggd och väl triangulerad ram där huvuddelen av rören är 25x25x2 mm. Men det beror extremt mycket på hur konstruktionen ser ut också.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Uppdatera mig gärna om vad som skiljer 400 mot book chassit.

Sen tror jag att jag hoppar 442 mcsorley då m90 lådan tar en hel del plats och i orginal book blir utrymmet till pedalerna lidande.

Hur stor är haynes chassi jämnfört med book?

Har ni annars fler förslag på sugmotorer som skulle passa det jag är ute efter? gsi 16v?

När det kommer till stolar skulle det vara underbart att få ner en skålad stol och 4-punkts bälte så kanske blir en poäng till där till 442.

Men jag kanske är ute och reser lite med mina motor val, jag vill ha en riktigt snabb och rolig bil och får för mig att det måste i närmare 200hk för att det ska bli kul, men det kanske är bättre att hålla sig till låg vikt och lite mindre hästar?

mvh

Kolla noga innan du bygger för det skiljer enormt i utsende mellan en breddad och en vanlig 7a jag personligen skulle aldrig överväga en bredad 7a men smaken är olika. Jag har ingen aning om man får in en volvo vad de nu hette då jag inte kan något om detta jag svarade utifrån dina mått och vikt. Jag brukar rekomendera nya byggare haynes radster eller zero http://www.greatbritishsportscars.co.uk/ med sierra bakaxel och t 9 låda och till detta köra toyota opel eller ford.

Men mitt råd är titta på massa 7 or inan du bestämmer dig.

Lycka till

Michael W

Link to comment
Share on other sites

De V8-byggen jag har besiktat har oftast haft 30x30x3 mm i "huvudramen", med en mer normal motor (sett till vikt och vridmoment) räcker oftast en välbyggd och väl triangulerad ram där huvuddelen av rören är 25x25x2 mm. Men det beror extremt mycket på hur konstruktionen ser ut också.

/Gustaf

Väl triangulerad? behöver få det ordet beskrivet =)

Link to comment
Share on other sites

Kolla noga innan du bygger för det skiljer enormt i utsende mellan en breddad och en vanlig 7a jag personligen skulle aldrig överväga en bredad 7a men smaken är olika. Jag har ingen aning om man får in en volvo vad de nu hette då jag inte kan något om detta jag svarade utifrån dina mått och vikt. Jag brukar rekomendera nya byggare haynes radster eller zero http://www.greatbritishsportscars.co.uk/ med sierra bakaxel och t 9 låda och till detta köra toyota opel eller ford.

Men mitt råd är titta på massa 7 or inan du bestämmer dig.

Lycka till

Michael W

Tack för ett utförligt svar, vilket forum detta är =)

man lär sig precis hela tiden.

Zero där har vi en helt ny modell som jag inte ens kikat på, jag är ute efter en i utseende lotus 7:a evt lite bredare över baken och gärna plats till en stor man i, vill tvunget ha den låga smala noskonen som booken ha.

Har hela livet åkt corvette lt1, supra tt, nissan 300zx, rx7, m3 mm men dom få gånger jag blivit förälskad i bilar är när jag åkt marcos 1600gt crossflow och lotus europa -70, så misstänker jag e ute efter en locost =)

Vill ha bilen låg och bred, får för mig att 442 skulle passa men ska gensat kolla vad zero är.

att jag tjatar om volvos stora motorer är pga att jag tvunget tror att jag behöver dom 170hk minst för att det ska vara kul men i åtanke med att jag blev riktigt rädd i marcos 1600gt med 130hk så kanske jag tänker lite fel

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Välkommen till träsket :racesmile:

Mitt bästa råd är att provsitta o provåka några olika modeller innan du börjar bygga.

Jag kan varmt rekommendera Haynes Roadster har själv byggt nästan helt enligt det konceptet o det förenklar bygget väldigt mycket. Haynes Roadstern är 2tum bredare o 2tum längre än bokramen och det är gott om plats för både den långe o den brede :)

Att stoppa i en Volvo femma i en Haynes Roadster tror jag är fullt möjligt med tanke på platsen, men personligen skulle jag föredra en lättare fyrcylindrig motor kanske med turbo...(är ju lätt att mer effekt efter bes.)

Vilket utseende man föredrar är ju väldigt olika.. aluminium eller glasfiber eller en blandning som är väldigt vanlig väg att gå. Till Roadster finns färdiga glasfiberkarossdelar att köpa som passar 100, vill man ta genvägar så finns det mesta att köpa färdigt till den vilket kan vara bra ifall man kör fast.

Vill du komma o kika o få en provtur så hör av dig så löser vi det.

Ha de gott Janne

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju en Caterham-klon här på forumet med B230 turbo i, så visst får man plats med en Volvomotor i en "normal" ram. Men 170 hästar är ju ingen jättesiffra att skrämma ur en liten Ford Zetec, Duratec eller Opel C20XE heller.

Saabs lättrycksturbomaskiner är också populära här på forumet. Där har du 150 lättbesiktade pappershästar, men oftast lite till i praktiken utan att göra nånting.

Kan bara instämma i vad Janne E sade. Se och känn på olika konstruktioner/kit i verkligheten innan du bestämmer dig. Sen kan jag också tillägga om att det finns en hel del ute på begagnatmarknaden. Man har alltid nåt att fixa eller ändra på ett hemmabygge, så du blir garanterat inte utan jobb i garaget för det. Men du kanske sparar både tid och pengar jämfört med att bygga nytt från scratch.

Link to comment
Share on other sites

befree: --- Väl triangulerad? behöver få det ordet beskrivet ---

Utöver att följa tex någon McSorley eller Haynes ritning. Googla även Aussie mods.

Länk

LocostAussieChassis.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sedär nu ändras min planer helt =)

Ska kika lite på ford och opels motorer också då de verkar ha stor fördel med vikten och storleken.

Tackar alla för engagemanget och kommer nu att försöka få se ett par färdiga byggen i verkligheten men återkommer med frågor till er när jag har fler funderingar.

Återigen ett stort tack.

Edited by befree
Link to comment
Share on other sites

Själv funderar jag på en Volvo B4204T3 som satt i S/V 40 2,0T (165HK) borde vara en trevlig pjäs och T4 modellen hade ju 200 kusar :-) i nästa projekt (om d nu blir)

MVH Jocke

Link to comment
Share on other sites

Själv funderar jag på en Volvo B4204T3 som satt i S/V 40 2,0T (165HK) borde vara en trevlig pjäs och T4 modellen hade ju 200 kusar :-) i nästa projekt (om d nu blir)

MVH Jocke

Det har du rätt i den är väll desutom en alu motor vilket borde ge den låg vikt, likaså saabs t7 b205 tar man lätt tryckaren på 150hk så borde man klara bes, och med ett chip har den ca 200hk vilket är väldigt osynligt trim =)

Link to comment
Share on other sites

Tänkte komma med ett tips efter lite motorletande och med en fråga.

Det finns en intressant toyota motor, nämligen den som satt i toyota gt och mr2 runt -96 4-cyl och 175hk, hur kraftöverföringen skulle se ut har jag dock inte forskat vidare i.

Sen till frågan, finns det någonstanns i sverige där du kan köpa haynes boken build youre own sportscar?

Link to comment
Share on other sites

Jag började mitt bygge med Mc Sorley 442 ritningar och har i färdigt utförande bara 9 rör gemensamt med den ritningen.. Har dock ganska lika yttermått och kan väl säga att det inte passar helt rakt av med min Saab 9000 97 motor- Det som talar för att ha en bredare ram fram är att du lättare får plats med insuget, vattenpumpens rör och originalgeneratorn, samt om du flyttar tillbaka motorn så pass mycket som jag gjort, för att få plats för de främre aggregaten, så blir det i stället lite trångt för fötterna pga sprängkåpan. Opel R25 låda, motor o låda sitterförkjutna 30 mm åt höger Jag är 182 cm 90 + kilo och har 45 i skor. Stolarna står direkt på golvet och dikt an emot bakre väggen. Använder mig av glasfiberstolar utan stoppning, skulle inte gå att ha ställbart underrede och stoppade stolar i mitt fall. Kanske borde förlängt sittbrunnen, eller breddat lite framtill innan jag kom för långt i bygget. Denna ramen har förstås mer kilform än originalet, men det har jag lurat bort lite genom att ha en radie på hela överdelen, lagom, inte för mycket så den blir hög, på scuttlen och huven så den ser ganska okej ut ändå. Jämför med den 10 cm bredare ramen eller an Dala7 så är dom nästan parallella i jämförelse, men gott om utrymme för fötter o motor. Väg för o nackdelar, stil och/eller utrymme... Men om du inte vill ha en massa extrajobb så följ en ritning. Gör inte som jag, dvs så som ingen annan :) Blir bara en massa extra tänkande och tar mer tid.

Christer.

Link to comment
Share on other sites

befree: Du skall kolla extra på McSorley 442E. DEn har allt man behöver. Rymlighet, (nästan) valfri motor från 4 cylinder till 8 (eller 10), ritning finns att bygga efter.

tjena....

jo det finns bara fördelar förutom 2 saker och det är tyngden (kanske inte jättestor betydelse när man kan köra med v8), men utseende mässigt skiljer den mycket i nosen från super seven orginal fronten blir högre och bredare och får inte samma nätta intryck.....

men e lite inne på att ladda hem ritningar till mcsorley 442e, 442, 400, samt haynes och booken, och jämnföra en del samt köra runt och kolla på färdiga byggen.

har du en 442e på g?

mvh

Link to comment
Share on other sites

Jag började mitt bygge med Mc Sorley 442 ritningar och har i färdigt utförande bara 9 rör gemensamt med den ritningen.. Har dock ganska lika yttermått och kan väl säga att det inte passar helt rakt av med min Saab 9000 97 motor- Det som talar för att ha en bredare ram fram är att du lättare får plats med insuget, vattenpumpens rör och originalgeneratorn, samt om du flyttar tillbaka motorn så pass mycket som jag gjort, för att få plats för de främre aggregaten, så blir det i stället lite trångt för fötterna pga sprängkåpan. Opel R25 låda, motor o låda sitterförkjutna 30 mm åt höger Jag är 182 cm 90 + kilo och har 45 i skor. Stolarna står direkt på golvet och dikt an emot bakre väggen. Använder mig av glasfiberstolar utan stoppning, skulle inte gå att ha ställbart underrede och stoppade stolar i mitt fall. Kanske borde förlängt sittbrunnen, eller breddat lite framtill innan jag kom för långt i bygget. Denna ramen har förstås mer kilform än originalet, men det har jag lurat bort lite genom att ha en radie på hela överdelen, lagom, inte för mycket så den blir hög, på scuttlen och huven så den ser ganska okej ut ändå. Jämför med den 10 cm bredare ramen eller an Dala7 så är dom nästan parallella i jämförelse, men gott om utrymme för fötter o motor. Väg för o nackdelar, stil och/eller utrymme... Men om du inte vill ha en massa extrajobb så följ en ritning. Gör inte som jag, dvs så som ingen annan :) Blir bara en massa extra tänkande och tar mer tid.

Christer.

se där tack för infon svårt att få ihop att i huvet så verkliga erfarenheter väger tungt.

mvh.henrik

Link to comment
Share on other sites

tjena....

jo det finns bara fördelar förutom 2 saker och det är tyngden (kanske inte jättestor betydelse när man kan köra med v8), men utseende mässigt skiljer den mycket i nosen från super seven orginal fronten blir högre och bredare och får inte samma nätta intryck.....

men e lite inne på att ladda hem ritningar till mcsorley 442e, 442, 400, samt haynes och booken, och jämnföra en del samt köra runt och kolla på färdiga byggen.

har du en 442e på g?

mvh

Att bygga en seven är från början till slut en härlig resa - oavsett vad du bygger så kommer vissa att tycka att du har gjort ett bra val vissa kommer att tycka att du gjorde ett felval - livet är inte enklare. Kolla olika byggtrådar och välj resan... Om du inte köper lotter kan du inte vinna - testa

kenneth

Link to comment
Share on other sites

befree: --- tyngden (kanske inte jättestor betydelse när man kan köra med v8), men utseende mässigt skiljer den mycket i nosen från super seven orginal fronten blir högre och bredare och får inte samma nätta intryck..... ---

Just det en V8a där räknar man inte gram där räknar man jämna 100 tals kilo, nej skoja bara men de är tyngre och det gör inget.

"brednos", ja visst är de fina, jag lovar jag har två av den sorten och trivs med "bred nosar". Tror du kan göra det också. Har du sett någon "live"? Om du har det förstår du troligen varför jag gillar dessa.

Men jag vill säga att det är alls inget fel på smalnosar, de är fina de också men när jag får välja fritt (dvs på mina bilar) då är det brednos som gäller.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Tack cealm nu gäller det för er att peppa mig med info och goda tips när jag

håller på att börja gråta och panik skrika efter tekinska problem =)

:) men det var därför jag valde detta forum.....;)

Panik har jag aldrig råkat ut för men däremot många obegripliga och svåra problem.

Forumet och dess medlemmar är och har varit en fantastisk tillgång som har hjälpt mej mycket.

Själv har jag ett akademiskt yrke och hade noll erfarenhet av svetsning och biltillverkning när jag började.

Eftersom jag bor i Konungarikets mitt, Norrbotten, och är tämligen ensam om detta något udda projekt att tillverka en egen bil från en hög med rör har forumet varit en stor trygghet och erfarenhetskälla att ösa ur.

Skit i paniken, gör som jag - skicka ut en fråga på forumet, hur än obetydlig och enkel du än må tycka att den är du får alltid svar, hjälp och synpunkter.

Antas

Hellre brödlös än rådlös.

Link to comment
Share on other sites

Cealms inlägg ovan......."men när jag får välja fritt (dvs på mina bilar) då är det brednos som gäller."

Den bredare nosen underlättar när det gäller val och montage av kylare - själv föredrar jag den bredare nosen.

Antas

Bred näsa.

Link to comment
Share on other sites

Tack för ovanstående info.

Har iaf lyckats gräva djupare i all info för er och funderat ut vad jag troligtvis hoppar på, ska ta ett par rundor och kika på lite olika byggen innan starten.

Men tror jag hoppar på ett haynes chassi byggt i stål eftersom som jag har en mig/mag och det är materialet som jag är mest van vid för att få fin genombränning och fin fog.

Motor valet blir troligtvis saabs 2.0ltt trionic 5 150hk, opel omega växellåda.

Så dom frågor som nu gäckat mig är följande.

1. Behöver haynes chassit förstärkas för detta motorval? räcker det med väl triangulering och evt förstärkningar av orginal haynes, eller måste jag bygga i grövre material än 25/25 2?

2. Hur kontrollerar sfro svetsarna? vill ju veta att allt är ok när jag tex sätter grabben i bilen eller får jag förlita mig på min egen svetskunskap?

Jag kan ju ställa in svetsen för materialet och svetsa en provbit (där genombränningen syns) för att visa sfro hur genombränning mm ser ut och sedan köra på dessa värden på bilen rakt igenom eller jag snurrar nu?

Tycker dock denna bit i bygget är det absolut viktigaste.

Eller ska jag punkta ihop hela chassit och ta ner det till en riktig svetsare med licens som sömsvetsar?

3. Hur har ni konverterat era bilar till vänsterstyrning? följt haynes tillägg eller?

Många frågor som vanligt =)

Edited by befree
Link to comment
Share on other sites

befree:

1: 25x25x2 är utmärkt val. Det är väl aldrig fel med ett förstärkt chassie men Haynes i sig är helt ok.

2: Det är lite olika. Normalt tittar de på hur svetsen ser ut. Ser de bra ut så är det tillräckligt. Så har mina bilar kontrollerats. Dvs förlita dig på din kunskap. Ser svetsarna dåliga ut hoppas jag både du och SFRO reagerar.

3. Kan inte svara själv eller det kan jag kanske jag har ju ett par Haynes ramar med vänsterstyrning. Följ receptetet eller i alla fall ungefär så får du en vänsterstyrd bil

Link to comment
Share on other sites

befree:

1: 25x25x2 är utmärkt val. Det är väl aldrig fel med ett förstärkt chassie men Haynes i sig är helt ok.

2: Det är lite olika. Normalt tittar de på hur svetsen ser ut. Ser de bra ut så är det tillräckligt. Så har mina bilar kontrollerats. Dvs förlita dig på din kunskap. Ser svetsarna dåliga ut hoppas jag både du och SFRO reagerar.

3. Kan inte svara själv eller det kan jag kanske jag har ju ett par Haynes ramar med vänsterstyrning. Följ receptetet eller i alla fall ungefär så får du en vänsterstyrd bil

Tackar cealm =)

boken beställd igår kväll så nu ska det skummas vidare i all information =)

Link to comment
Share on other sites

Här är en analys av Locost-ramen (enligt Ron Champions bok) som något gjort med avseende på vridstyvhet.

kitcaranalysis_V2.doc

Lite rör och isvetsade plåtar på rätt ställen kan göra rätt stor skillnad i styvhet, utan nämnvärd viktskillnad. Kanske nån av förbättringarna är applicerbar även på Haynes-ramen?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Vi (sonen och jag) håller på att bygga 2st bilar,en med original bokram och en med Haynes ram.

Haynes roadstern sfro-1 klar och nästan färdig för 2:an, bokramen inte så långt kommen.

Du har ungefär 10 mil att åka om du vill titta och jämföra.

Lars 0705714519

Link to comment
Share on other sites

He!

Lite extra triangulering gör underverk för inte minst vridstyvheten!

Bifogar översiktsbilden från ritningarna till min bil. De röda rören sitter svetsade på bägge sidorna på min bil, även om de bara visas på en sida vardera i skissen. Den tyngsta delen i hela bilen är motorn, det är också här du får in massor av vridning, vilket gör det motiverat att dra några extra för ner till motorfästena. De horisontella från kardantunnelns öppning fram till övre A-arms bakre infästning gör enorm skillnad. Testa att lyfta en 7:a ute vid hjulet på ena sidan och mät avstådet mellan dessa två punkter med och utan belastning. Det skulle inte förvåna mig om det skiljer 5 mm om du inte har denna triangulering åtminstone på en sida.

Lycka till med val av rammodell och den fortsatta byggnationen!

/Bengt

post-25-0-49421000-1338228879_thumb.jpg

post-25-0-99928900-1338229008_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej

Vi (sonen och jag) håller på att bygga 2st bilar,en med original bokram och en med Haynes ram.

Haynes roadstern sfro-1 klar och nästan färdig för 2:an, bokramen inte så långt kommen.

Du har ungefär 10 mil att åka om du vill titta och jämföra.

Lars 0705714519

Kanon tackar för inviten och sparar ert nummer, slår en signal när det närmar sig semestertider och ser om det passar er.

Mvh.Henrik

Link to comment
Share on other sites

He!

Lite extra triangulering gör underverk för inte minst vridstyvheten!

Bifogar översiktsbilden från ritningarna till min bil. De röda rören sitter svetsade på bägge sidorna på min bil, även om de bara visas på en sida vardera i skissen. Den tyngsta delen i hela bilen är motorn, det är också här du får in massor av vridning, vilket gör det motiverat att dra några extra för ner till motorfästena. De horisontella från kardantunnelns öppning fram till övre A-arms bakre infästning gör enorm skillnad. Testa att lyfta en 7:a ute vid hjulet på ena sidan och mät avstådet mellan dessa två punkter med och utan belastning. Det skulle inte förvåna mig om det skiljer 5 mm om du inte har denna triangulering åtminstone på en sida.

Lycka till med val av rammodell och den fortsatta byggnationen!

/Bengt

Får buga och bocka för en underbar beskrivning.

Tackar

Link to comment
Share on other sites

Vad anser dom lärda om materialvalet?

Tänker bygga i stål 25/25 *2 men av vilken kvalitet?

Mvh.Henrik

Får buga och bocka för en underbar beskrivning.

Tackar

Link to comment
Share on other sites

Vanlig standard 25x25x2 KKR tex.

Bärarmar = 25x3 normaliserade, finns tex hos Hydroscand, obs att de skall vara normaliserade.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Tänkte just det Antas -- Nyvaken med "rörigt" intellekt.--- Vad gör du uppe så här dags? Eller du kanske ännu inte gått och lagt dig?

Ofta står det mesta informationen om rören på kvittot. Ett äkta certifikat som Antas säger är ändå bättre. Båda tillsammans "slår 21".......

Link to comment
Share on other sites

Om ett antal år, nämner inte antalet av diskretionsskäl, kommer du också att vara panschis. Då går man upp tidigt och väntar på tidningen, matar fåglarna, tittar på när gräsmattan växer.

Antas

Tar en tupplur efter gymmet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...