Jump to content
  1. Amatörbyggda personbilar

    1. Våra Locost 7/Seven Bilar

      Här har vi våra "dagböcker" och diskuterar våra pågående och färdiga Locost 7/Seven amatörbyggen

      51k
      posts
    2. Våra GT40 Bilar

      Här har vi våra "dagböcker" och diskuterar våra pågående och färdiga GT40 amatörbyggen

      8.3k
      posts
    3. Våra Cobra/Daytona Bilar

      Här har vi våra "dagböcker" och diskuterar våra pågående och färdiga Cobra/Daytona amatörbyggen

      10
      posts
    4. Våra Övriga Bilar

      Här har vi våra "dagböcker" och diskuterar våra pågående och färdiga övriga amatörbyggen som inte passar in i ovanstående forum

      4.7k
      posts
  2. Om bygget

    1. Donator

      Frågor kring donatorbilar, delar mm.

      1.8k
      posts
    2. Ram & kaross

      Frågor kring ram, materialval, kaross Plast eller alu? mm.

      8.3k
      posts
    3. Motor & växellåda

      Frågor rörande motor, växellåda och drivlina.

      13.6k
      posts
    4. Elektrisk motor

      Frågor rörande specifikt drivlina med elektrisk motor

      33
      posts
    5. Bränslesystem, Insprutning & förgasare

      Här diskuterar vi allt som har med bränslesystemet att göra.

      3.8k
      posts
    6. Elektronik & Belysning

      Diskussioner som rör elektronik, belysning mm.

      3.9k
      posts
    7. Bromssystem

      Frågor kring bromssystem, ok, rör och pedalställ

      3.2k
      posts
    8. Upphängning & styrning

      Stötdämpare, upphängning, A-armar, bussningar, uniballs, styrväxlar mm.

      9.7k
      posts
    9. Däck och Fälgar

      Här diskuterar vi däck och fälgar

      1.1k
      posts
    10. Interiör & Instrumentering

      Här diskuterar vi stolar, instrument, ratt mm.

      2.4k
      posts
    11. BEC MC-motor

      Bike Engined Car

      1.9k
      posts
    12. Regler (SFRO, myndigheter, besiktning) & Försäkringar

      Frågor rörande regler relaterat till SFRO, trafikverket/transportstyrelsen och besiktningsorgan vid registrering av Locost samt Försäkringar.

      5.4k
      posts
    13. Tips och idéer

      Här kan vi ge varandra tips och bolla idéer. Även med köptips.

      3.1k
      posts
  3. Modellspecifika Forum

    1. Locost 7

      Specifika frågor och ämnen rörande Locost 7

      1.5k
      posts
    2. GT40

      Specifika frågor och ämnen rörande GT40

      105
      posts
    3. Övriga modeller

      Specifika frågor och ämnen rörande andra fordonsmodeller än vad som finns ovan

      9
      posts
  4. Övrigt

    1. Övrigt

      Diskussioner som inte passar i övriga grupper men handlar om amatörbyggda personbilar.

      8.6k
      posts
    2. Evenemang och träffar

      *Tips och diskussion om evenemang, bankörning, träffar m.m*

      10.8k
      posts
    3. Bilder och Filmer

      Bilder/filmer med främst med innehåll av amatörbyggda fordon.
      Här lägger vi även upp bilder/filmer från träffar och andra aktiviteter.

      2.6k
      posts
    4. Racing

      Här diskuterar vi allt som har med racing med amatörbyggda personbilar att göra.

      810
      posts
    5. Länkar

      Dela gärna med dig av länkar till webbsidor som relaterar till amatörbyggda personbilar.

      883
      posts
    6. Forumet & hemsidan

      Här kan du tala om vad du tycker om webbsidan och forumet samt lämna förslag till förbättringar.

      1.6k
      posts
    7. Allt Annat

      Öppet spår! Här snackar vi på om allt möjligt.

      6.2k
      posts
  5. Köp och Sälj

    1. Allmän information

      Här informerar vi varandra om saker som kan vara bra att veta.

      3.4k
      posts
    2. F.A.Q

      Frequently Asked Questions

      498
      posts
    3. Amatörbyggda fordon säljes

      Här lägger vi in annonser på amatörbyggda fordon till salu.

      1.2k
      posts
    4. Amatörbyggda fordon köpes

      Här lägger vi in annonser om amatörbyggda fordon vi vill köpa.

      524
      posts
    5. Delar säljes

      Här lägger vi in annonser om delar vi vill sälja.

      4.8k
      posts
    6. Delar köpes

      Här lägger vi in annonser om delar vi vill köpa.

      2.7k
      posts
    7. Tjänster önskas/utföres

      Här erbjuder eller eftersökes Locostswedens medlemmar tjänster.

      711
      posts
    8. Bilar/delar säljes på andra sajter

      Här kan du lägga in länkar till andra sajter på nätet där det finns intressanta saker till salu

      904
      posts
  6. Övriga Fordon

    1. Bygga

      Här pratar vi om byggen som är på gång.

      1.7k
      posts
    2. Övrigt

      Övriga diskussioner som handlar om andra bilar än Se7en kloner

      832
      posts
    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


  • Upcoming Events

    No upcoming events found
  • Posts

    • Min första elbil hade vanlig växellåda med koppling/svänghjul.  Skall man göra snabba växlingar (typ racing) kanske det är bra annars går det fint att växla genom att bara släppa gasen och byta växel och låta synkringarna göra jobbet. Då tar växlingen 1-2 sekunder. Dock som jag körde den bilen använde jag alltid 2:ans växel och inget kopplande så resten av växellådan var överflödig. Vilken prestanda är du ute efter?  Beror också på vad för reduktion du kan få direkt i diffen? Ju mer desto bättre. Vet att det finns 1:5 för rallybruk till vissa bilar. Borde kunna funka vettigt direkt på kardan med ex en Leaf-motor (har 1:8,2 i original). Enligt mig är Leaf-motorerna väldigt prisvärda och enkla att ha och göra med. Upp till 160kW och 340Nm. Tesla-motorerna kostar mer men kan också ge mer toppeffekt. Jag tror största motorn ger runt 400kW.   Kan du delge mer information om vad du vill bygga blir det lättare att ge bra råd.   
    • Godkväll alla plåtkonstnärer! För att citera yngsta barnet: ”Är det en kaststjärna? Ska du bli ninja?” Känner min bilbyggarhobby har en svajig framtid bland efterföljande generation 😄 Hur som helst, kaststjä… förstärkningen är på inrådan ifrån Arto. Upphängningen av bakhuven är lite ranglig och behöver styvas upp. Har klurat lite på det ett tag och, något över konstruerad kanske, kommit fram till en lösning. Satt tillslut som ett yxhugg i skenbenet, stabilt 🥳  
    • Svaret är det beror på 🤔 ofta vill elmotorer upp i 6-10 tusen varv  Så normalt set landar man runt 1:8 kanske 1:11 i tot utväxling , där kommer bubbla lådan in , man lägger i lagom växel och glömmer bort det hela.  Eller så har man långsam / snabb växel .  koppling borde inte behövas om man är snäll vid ändring av utväxling = noll moment och lite rpm  matchning  Men , är elmotorn konstruerad för låga varv och höga moment kanske direkt på diffen fungerar.    men rent praktiskt så skulle jag säga sikta på grejer från en Elbils tillverkare , och plocka på skroten. Tycker alla färdiga eftermarknads system är extremt dyra . och kanske värt att nämna batteriet är den klart dyraste prylen. 🙈 .  Men lista range du vill ha , effekt , max hastighet och grov budget så kan vi nog dra ner dig i träsket 😎 Jag sålde precis ett komplett Leaf 110hp paket med AC och DC laddare , batteri , motor , växellåda och 12 dcdc för mindre än vad den motorn kostar i usa med controller  ( Snabb googla usa priser) 
    • Haha! 🤣 Överlägset snabbast, bytt rem innan man ens hunnit in i depån!   Ja, beroende på vilket hål så hamnar den över vattenpumpen eller veven. Så det känns mest logiskt 👍🏼
    • Hej  Planerar lite för min nästa projekt och hittade denna bild på Facebook . En dum fråga kanske , men kan man koppla en elmotor direkt till en diff som på bilden ? Fördelar , nackdelar med det ? Har kollat på några filmer på You Tube där folk kopplar Netgain motorer på VW Bubbla växellåda . Vad har kopplingen / tryckplattan för funktion ? El är inte min starka sida . // Sorin 
  • Forum Statistics

    • Total Topics
      14.2k
    • Total Posts
      177.6k
×
×
  • Create New...