Jump to content

Megasquirt går inte med generator?


Recommended Posts

Jag har under sommaren äntligen tagit tag i min gamla lådbil med ambitionen att fixa till alla problem som gjort att den mest varit stående i ett hörn i många år. Men nu när allt är klart och det är dags att ut och åka så dyker det upp ett problem som jag inte blir klok på. Motorn är okörbar när generatorn ger ström! 

Megasquirt MS1 Extra, tändning och bränsle. Har bara kört motorn i garaget i år. Märkte problemet första gången när motorn började hacka på tomgång samtidigt som remmen till generatorn (och vattenpump) började skrika. Spände upp remmen men problemet kvarstod. Hade en annan gammal generator liggande som jag provade med. Då gick motorn rent, men generatorn var trasig och laddade inte. Köpte en ny liten generator, och nu var problemet tillbaka. Motorn går skit när generatorn laddar, går inte att varva upp och hackar och hostar. Orsaken är att bränslepumpreläet pulsar dvs, MS pulsar reläet när generatorn laddar. Kopplar jag bort generatorn (tar bort matarkabeln) och kör på batteriström så går den klockrent. 

Har provat att byta relä - ingen skillnad. Har testat att ta bort reläet och köra med bygling - den går bättre men hackar och hickar ändå en hel del och går inte rent. 

Generatorn ger ström, har mätt 14 volt på batteriet. MS ska klara upp till 17 volt så det är inte för hög spänning som är problemet. Eftersom den går rent på batteriström så kan jag inte se att det skulle vara inställningsproblem. 

Någon som varit med om något liknande??  

Link to comment
Share on other sites

Pulsande bränslepump är en indikation på att det är något annat fel på MS1an. Att någon av utgångarna är felkonfigurerad eller beter sig fel.

Det var dit jag kom med min innan jag bestämde mig för att köpa ett speeduino istället.

/T

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag instämmer med Jonas och förutom att kolla var givarkablarna går är det värt att se över alla jordpunkter och jordkablar.


Det är också kanske värt att prova logga MS när det strular så kan det gå att se mer vad som händer. Loggfunktionerna är ovärderliga och ett verktyg man absolut bör lära sig använda när man kör eftermarknads motorstyrning (oavsett leverantör/märke).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...