Jump to content

Recommended Posts

Har klipt följande från SFRO´s hemsida.

Viktigt för bil-byggare, speciellt Locost och sportbilar!

Vid byggbesiktningar godkänner SFRO numera INTE undre kulleder från McPherson-framvagnar i konstruktioner med dubbla länkarmar. Bilar som redan är besiktade med denna applikation berörs inte - men bilarnas ägarna bör ändå läsa denna text.

På en bil med dubbla länkarmar och fjädern vilande mot undre länkarmen går den största kraften:

- upp genom hjulet

- fortsätter genom spindeln NER till undre kulled

- över till undre länkarmen

- och vidare in i fjädern.

På en traditionell McPherson går kraften

- upp genom hjulet

- fortsätter genom spindeln direkt UPP till fjädern

- Obs! UTAN att passera kulleden.

Alltså på en vanlig dubbla länkarmskonstruktion (typ Volvo 140) är kulleden dimensionerad för att klara STORA dragande krafter. Det finns också bilar där kulleden är tryckande då länkarmen är på OVANSIDAN av undre infästningspunkten (Jaguar, Alfa o.s.v.)

På en McPherson är kulleden INTE konstruerad för så stora dragande krafter, därför finns en viss risk för kulledsbrott. Sådan har också uppstått i racingsammanhang. I samband med detta sågades ett stort antal kulleder isär. Det visade sig vara markant mindre gods i McPhersonlederna. Särskilt i lastfallet dragande läge. Ett antal dragprov gjordes också och generellt var McPhersonlederna betydligt svagare i draglast.

En sammanfattning:

Endast länkarmskulleder avsedda för dragande last får användas i konstruktioner med dragande last.

________________________________________________________________________________

_____________________

Min tanke har varit från första början jag startade bygget att det är lite bristfälligt med den undre spindelleden när den är dragande.

och hur många blir drabbade nu?

jag höll just på att tappa gnistan med bygget pga detta men om jag har förstått det helt rätt så ska jag klara mej.

Tillägg

Har nu själv konstaterat följande: massa tid har gått i onödan igen.

Har ford spindlar som jag har svarvat om konan så den ska passa till volvos 740 spindelled :biglaugh2:

Livet är hårt men rättvist

Edited by ake

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag är nog drabbad :(. Har Volvo 140 spindlar och 240 undre spinelleder. Får väl byta till 140 spindelleder också... HEL-ETE :angry:

Men det är ju för vårt eget bästa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bara att bita i det sura äpplet och byta led alltså. Fan också, men det är ju klart att man vill att det håller. Känns liksom lite viktigt på nått sätt att framvagnen blir bra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jahaja.. Det var det jag misstänkte skulle komma! Å ändå så chansade jag på att bränna ihop bärarmarna med 740-leder... *suck* min vanliga tur! Men man får se det positivt, -nu har jag ju en till anledning till att göra nya armar med förhoppningsvis lite snyggare svetsar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om man har klarat av SFRO:1 men inte kommit till nr:2 måste man byta led då?

Share this post


Link to post
Share on other sites

bara byt. jag skulle bytt om jag haft såna och även om bilen var godkänd. det är DIN säkerhet och DITT liv som hänger på skör tråd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bara att byta, personligen så bestämde jag mig när jag såg bilderna på de isärsågade kullederna i en tidigare tråd, minimal viktskillnad, men betydligt kraftigare. Känns inte som ett särskilt svårt beslut...

/Patrik

Share this post


Link to post
Share on other sites
Om man har klarat av SFRO:1 men inte kommit till nr:2 måste man byta led då?

Nej det måste man inte! Men man bör väl tydligen göra det :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tänkte köpa en ny led och göra ett drag prov. lättaste sättet att veta vad den tål. då ser man när det blir struktur förändringarna i matrialet + max brott gräns. sen kan man vara lugn eller byta. tycker inte det ska vara några problem hos sfro.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dragprov i all ära -- är det inte enklast att bara acceptera "Vid byggbesiktningar godkänner SFRO numera INTE undre kulleder från McPherson-framvagnar i konstruktioner med dubbla länkarmar."?

Lätt för mig att säga som bara behöver modifiera en idé, jag vet... :prop:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var kan man hitta info och bilder på detta? jag har helt missat denna grej.

I och med att SFRO i princip raderar bort alla sevenkit utom möjligen Cateham och Wstfield så måste det finnas goda grunder till ett sånt beslut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aha

Jag missuppfattat det hela. Jag fick för mig att det var själva spindeln som var problemet. Men nu ser jag ju att det bara är nedre kulleden som är berörd.

Då är jag med

Share this post


Link to post
Share on other sites

Passar Austin Maxi leden i Sierrans spindlar?? Jag har för tillfället bärarmar med undre spindelleder från Opel Astra = Mc person.

Någon som kan ge mig ett snabbt svar?? Har en beställning på g från Roadster

// Mattias

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm

Hittade svaret själv... Det måste vara Austin Marina för att passa sierrans spindlar. Kan någon bekräfta att Taunusens undre spindelled passar mina sierra spindlar enl. tidigare tråd här på forumet ???

// Mattias

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bra tips Gustav! Gör dock inte som jag och öppna "car catalogue" under Ford och bläddra runt. Informationen kommer endast fram i "web catalogue" när jag söker på specifik modell... Men man kan väl inte få allt ;-)

Man tackar, man tackar...

/Fredrik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fredo-> Har du orkat kolla igenom sidems länken för att se villka undre spinelleder som passar i sierrans spindlar?? Jag gav upp efter en stund.... lat... hehe

// mattias

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Mattias

Jag har som du införskaffat Opels McPhearson nedre men jag undrar också om Austin Maxi/Marina fungerar, annars verkar ju Granadans vara bra då den är rak på infästningssidan jämfört med Taunusen som har ett veck som gör att man måste modifiera plåten på undre bärarmen för att fästa. Dessa två kräver dock omkoning av nedre hålet till rätt storlek och lutning.

Fredrik i Trollhättan skall hjälpa mig kolla då han har Maxi kulleder och jag har en omoddad Sierra spindel.

Jag håller dig uppdaterad via denna tråd om du kan göra desamma för mig då vi sitter i samma båt.

/Fredrikl

Share this post


Link to post
Share on other sites

XTR

Nej, jag kollade inte igenom, jag gick åt andra hållet. Först välja leder och sedan agera utifrån det. Lite lättare för mig som inte har gjort armarna ännu. Svamp till transitstyrled hade jag (utan att veta om det) och nedre infästningen får jag lämna iväg för att brotscha upp till rätt dimension.

När jag stod och höll i lederna insåg jag vilken skillnad i godset det var, känns bra att ha rejäla saker där (se min byggdagbok för bild på leder från taunus som undre). Jag känner en kille på Saab som jobbar med precisionsfräsning på flygsidan. Tänkte att han borde kunna fixa det. :prop: Men det är bara för att jag inte känner ngn annan, borde ju gå att få fixat på vilken mekanisk verkstad som helst för en rimlig penning. För mig gäller följande:

1 - Jag vill absolut inte åka runt med "halvdana" leder, jag är alltför rädd för döden.

2 - Jag skulle få ett smärre psykbryt om man vid SFRO1 tvingade mig att bygga om armarna alltför mycket (på grund av fel leder).

/Fredrik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så ska det låta. förnuftigt tänkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fredo ->

Varför valde du Taunus framför Granada? Jag undrar för jag tänker som du att jag vill ha bra grejor men det verkar lättare med Granadans då infästningsplåten är rak till skillnad från Taunus som är ett veck i?

Vad har du använt för rör till dina bärarmar? Jag står och väger hur jag skall gå vidare och har hittat bra sömmade rör som uppfyller kraven men undrar hur andra resonerar så att man kan göra lika.

/Fredrik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har jag mätt på min delar och kanske kan bringa lite klarhet. Mina Sierraspindlar har ett konat hål för spindelled som mäter 15,8mm resp. 17,6mm i diameter och då mäter jag precis på kanten med skjutmått. Har man andra mått så passar inte Maxi spindelled...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fredrik köpte inte du framnav av mk om så är fallet så är de uppbrotchade original är 12 och 16 mm mätt med precitionsinstrument det vill säga tumstock

Lev väl

Michael W

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precis Michael. Några poster upp avhandlar vi just skillnaden mellan orginal Sierra och modifierad Sierra anpassad för Austin Maxi-leder. Sammanfattat kan vi då säga att orginal har 12 resp 16mm och moddad har 15,8 resp 17,6mm. Dock tror jag att de senare egentligen är dimensioner i tum!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jag tänkte köpa en ny led och göra ett drag prov. lättaste sättet att veta vad den tål. då ser man när det blir struktur förändringarna i matrialet + max brott gräns. sen kan man vara lugn eller byta. tycker inte det ska vara några problem hos sfro.

Ett dragprov har du ingen större nytta av på det sättet, det visar i princip bara om det håller vid statisk belastning. Eller med andra ord; bara för att bilen inte brakar ihop när du ställer ner den på hjulen så är det ingen garanti att den inte skulle gå sönder när du kör den. Det är utmattningen som blir problemet. Är det högcykelutmattning (hcf) som blir det kritiska så kan spänningen ligga långt under sträckgränsen och man ändå får ett materialbrott. Hur tolkar du eventuella strukturförändringar (och hur dessa påverkar spricktillväxten)? Dessutom behöver man veta vilken spridning i materialegenskaper som materialet har (det finns nog viss risk för en stor spridning), och mycket mer. Allt är inte lika enkelt som i CSI...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Fredrik

Jag har nu mätt med skjutmått och fått det omoddade hålen på min Sierra spindel till 13 resp 16 mm så det verkar som det kvittar vilken man tar, man måste brotcha i vilket fall som helst. Däremot kan det vara en smaksak(kostnad) om vilken man vill ha.

Maxileder = 2 fästhål, rak och smidig (billigast)

Taunus = 4 fästpunkter med en bock på infästningen (Billigare)

Granada = 4 infästningar rak ( Dyr)

/Fredrik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vilka leder har vi nu att välja på i dagsläget till sierrans spindel om vi inte vill modifiera den ... dvs "bult-on" ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Tommy

Jag vet i nuläget ingen som är Bolt-on på Sierra spindeln, det verkar som om dessa 3 jag nämnde är de säkra korten om man skall ta sig igenom besiktning. Alla kräver däremot brotchning vilket jag hade hoppats på att slippa.

Om någon(Gustaf) vet att det finns en bolt-on lösning är vi nog många som jublar över det som hittas.

/Fredrik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det verkar tydligen inte finnas några andra alternativ än att kona om spindlarna om man använder sig av Sierra spindlar. Jag kommer att beställa spindellederna från Roadster Bil imorgon. De tar 285:- styck och ser ut att vara Maxi lederna trots att Bosse pratade om Taunus?? De måtten som jag fick på konan när Bosse mätte, är samma som på Fredriks moddade MK spindlar. Synd bara att man inte köpte hans paket direkt med 2 undre och 2 övre leder med bultar och muttrar för 950:- Jag fick ge 350:- styck för transit lederna på EU-Bildelar...

Maxileden blir enklast för mig när jag skall modifiera de undre bärarmarna.

// Mattias

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var hittar man en brotch då?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag försökte själv få tag på brotsch vilket är svårt och gav upp det efter kort sökande.

Jag svarvade om konan till Volvo 740 vilket är 15.5mm 1/8 och nu kan jag inte ha det men som tur är så kan jag svarva om till OPEL ASCONA B 16mm 1/8.

Det krävs två st. hållare (höger o vänster) för att svarva konan på spindlarna. Som tur är så har jag dessa kvar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan du tänka dig att att svarva om ett par spindlar, och isåfall vad vill du ha för jobbet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur sjutton får du fast spindeln i svarven???

Några poster upp pratas det om nya sierraspindlar från england för £90 paret. Jag tror dessa är brotchade eller mycket lätt kan bli det...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blir nog dremel och märkfärg för min del.

Finns folk på rejsa som gjort det med gott resultat.

Edited by Drake

Share this post


Link to post
Share on other sites

när mina spindlar bled om konade för transit led så snarvades en konad axel med gänga i änden,på den skruvades nedre original konan fast.. axeln sattes upp i svarvev.. 2 plattjärn svetsades fast med små punkter i spindelen och i chucken (gammal svarv)sedan svarvades konan till rätt vinkel/grad..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bilder!!!

:lol: :lol: :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

En fråga från en novis, Är Morris och Austin besläktade på något sätt, båda har modeller som heter Maxi och undre spindelleden ser identisk ut.

Widik.se(Halmstad) säljer Austin leder för 191:- st med en häftig frakt, Roadster(Stockholm) säljer Morris dyrt men om man kan hämta skiljer det 4 kr mot Widik, jag vill inte spekulera i Roadsters frakt.

Kan någon vis man upplysa mig?

Jag måste ändå brotcha mina Sierra spindlar men vill ha ett bra alternativ och kan hämta i Stockholm.

/Fredrik

Share this post


Link to post
Share on other sites

jag har inga bilder på svarv jobbet tyvärr... killen gjorde det på sit jobb..en mek verkstad på ett pappersbruk...han sa att dpm brukar svetsa fast saker i den schucken :blink: blev lite schockad... men jobbet blev bra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Här kan man köpa Brotchar, vet inte om det är rätt men dom har såna i alla fall óm någon är intresserad

http://www.rotool.com/

Dom ser inte koniska ut men vad vet jag?

/Fredrik

Edited by vedde

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vist kan jag tänka mej att svarva om konan åt er som vill ha hjälp med det. :hypocrite:

Men jag ska ta och starta en ny tråd och lägga upp lite bilder och enkel beskrivning hur man kan göra det.

Några förslag vad denna tråd ska heta och var ska jag placera det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lägg den under "tjänster utföres" och kalla den för: Spindelmannen konar! :prop:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som jag har förstått det efter lite sökande på internet är Austin Morris Maxi bilens namn. Att sedan några väljer att använda Austin Maxi och andra Morris Maxi spelar ingen roll det verkar vara samma bil.

Eller så producerades bilen under både Austin och Morris namn med lite olika motor & interiör alternativ men med samma chassi och hjulupphängning.

/Fredrik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har ni försökt med Mikael Bodlund 0515-46004, han säljer engelska delar.

Sen kan kanske Bodins bilservice Uddevalla ha grejer Bodins-bilservice 0522-88000

Kan ju höra er för i alla fall och se vad de har.

Conco

Share this post


Link to post
Share on other sites

Köpte mina hos bodins i Uddevalla och han är bra att ha att göra med, kan fixa fram det mesta.

Jörgen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur är hans priser dock?

/Fredrik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ringde Bodins igår och han hade 20 på lager så jag hade dem mot faktura i min brevlåda idag!!! Vilken service!!! :notworthy:

Priset? Helt OK inte billigast(600kr för 2 inkl frakt) men med sån service kan jag gärna betala lite mer.

Ake - jag mailar nästa vecka om när vi kan ordna koningen.

//Fredrik

Share this post


Link to post
Share on other sites

En liten undran.

Underkänner SFRO alla länkarmsframvagnar med mcperson spindelled, eller kan de godkänna

ifall man bygger med pull-rod eller liknanade?

Det finns ju applikationer som inte ger en dragande kraft i spindelleden.

I och för sig bygger ju jag med taunusleder, men jag undrar ändå.

:blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...