Jump to content

ake

Forumdeltagare
  • Posts

    63
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

About ake

  • Birthday 10/25/1969

Contact Methods

  • MSN
    ake003@msn.com

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Söder om Stockholm i Farsta
  • Interests
    Jag är intresserad av allt som rör teknik innom det mekaniska och elektriska delen.
    Jobbar med det mekaniska och på fritiden med elektriska (lödning o programmering av ic kretsar mm)

Recent Profile Visitors

2,855 profile views
  1. Hej. Jag tar inte emot flera kornings jobb och det beror inte på att någn skulle ha varit missnöjd, utan heltenkelt att jag har inte tid. Tack för mej
  2. Har fått nu veta att Saab spindelleden 900 (79-93) inte är godkänd :mad: Efter att ha sett hur den framvagnen ser ut så konstaterar jag att du inte kan använda Saabens kulbult. Visserligen har Saaben dubbla länkarmar men fjädern verkar på den övre länkarmen vilket då ger samma belastningsförhållande som om bilen haft en McPhersonframvagn. Saabens kulbult utsätts alltså inte för någon dragande last som den gör på en S7a.
  3. Det är så att jag gör dessa jobb efter ordinarie arbets tid. Jag ska ha semester v28-31 men kan vara möjligt att jag konar även då om jag inte har annat för mej och jag är hemma. Det tar en stund att kona så om man vill vänta medans jag gör det så räkna då med att det kan ta tid om jag ska göra det noggrant. Jag kan göra det snabbt också med dåligt resultat om så önskas men det är inget jag vill utföra självmant och då kan du få lite rabbat också :biglaugh2: Om det är något så skicka ett meddelande med telefon nummer och namn. Kommer att läsa eposten under semestern om jag får tillgång till internet. H Ake
  4. Bilder av Saab-leden men inte den bästa kvalliten. Svårt att se exakt mått men bredden är 40mm tjockleken 20mm, mellan hålen 41mm och hålet är 11mm. Har valt att bygga med Saeb-leden tackvare Mats. Hoppas det hjälper lite. H:ake OBS!!!!!! EJ GODKÄND spindelled!!
  5. Ja begränsningarna är bara svarven eftersom jag har nu inte tillgång till den större. Sedan är det lite mera jobb om den övre spindelleden är en kornad fäste, fast det går att fixa. Det går säkert att svarva alla dessa spindlar vi använder till våra byggen när man plockar bort hjullager hjulnav om det tar i svarven. Men det märker man först när man riggar upp den. Det jag vill ha med är spindelleden som man vill använda för att kunna svarva rätt korna. H:Ake Tillägg: Men jag vet inte om vissa spindelleder är större så att de kan ta i fälgen eller annat så det får man ta och tänka på.
  6. Ja du är så välkommen. Skicka ett mejl med telefonnummer. H:Ake
  7. Sierra spindeln kan vara hel så behöver inte plocka isär. Men om du börjar slipa på koman så blir det svårt för mej att rigga upp den och risken fins att konans position kommer att flyttas. Om priset var för högt så säg till så kanske jag kan sänka lite :hypocrite: Jag jobbar i Nacka
  8. Jag kan svarva om konan på spindeln för att få dit en godkänd spindelled. Jag kan inte lova att det går på alla eftersom har vissa begränsningar men typ Sierra spindlar går bra. För Sierra spindlar tar jag 200kr st. och hoppas att priset inte är för högt. Om du har andra spindlar så kan du fråga om jag klarar av dom. Finns söder om Stockholm. Mvh Ake
  9. Vist kan jag tänka mej att svarva om konan åt er som vill ha hjälp med det. :hypocrite: Men jag ska ta och starta en ny tråd och lägga upp lite bilder och enkel beskrivning hur man kan göra det. Några förslag vad denna tråd ska heta och var ska jag placera det.
  10. Jag försökte själv få tag på brotsch vilket är svårt och gav upp det efter kort sökande. Jag svarvade om konan till Volvo 740 vilket är 15.5mm 1/8 och nu kan jag inte ha det men som tur är så kan jag svarva om till OPEL ASCONA B 16mm 1/8. Det krävs två st. hållare (höger o vänster) för att svarva konan på spindlarna. Som tur är så har jag dessa kvar.
  11. Egen konstruktion och ska väl hålla Glömde skriva att det är övre bararms infästningen bak
  12. Jag har mejlat till svea bilverkstad men har inte fått något meddelande angående balancering vad det kostar. Men om någon orkar fråga och får ett svar så skriv så alla får veta.
  13. Ja den startade men inte på första försöket. Fick byta spridarna och hade vänt tändnings följd 180 grader samt glömt en kabel som jag hade klippt av. Vilken otrolig glädje spred sig i verkstan direkt när den startade och det lät som attan utan avgas rör och ett par decimeter långa lågor slog ut. Var tvungen att lägga in 5:ans växel och prova hur mycket kardanen skakar men det märktes knappt. Men nu är det bara framvagnen som saknas + lite annat
  14. Jag får ta och ringa och fråga på måndag (om jag har tid över) vad det kostar så man får veta exakt så man slipper undra. Kompisen kommer inte ihåg riktigt vad det gick på och jag har för mej att det var 300kr men det kan ha varit mera. Men om det kostar 3000kr så undrar man hur många som lämnar in på balanseringen. Men imorgon ska jag försöka starta motorn och jag är 99,9% säker att den inte startar på första försöket eller vad tror ni.
  15. Jag pratade med kompisen idag och det är Svea Motor som står åvan. Men det är ett ca 2 år sen han va och balancerade kardanen.
×
×
  • Create New...