Jump to content

ART

Forumdeltagare
  • Posts

    24
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

About ART

  • Birthday 10/12/1971

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Helsingborg

Profile Fields

  • Locost-status
    Förbereder locost-bygge
  1. ART

    Nästa Projekt

    Man tackar. Problemet är (naturligtvis) att det finns hur mycket dåligt inflytande som helst på detta forum; Den var ju inte lite snygg dendär... :blink:
  2. ART

    Nästa Projekt

    Finns det möjligen en länk, google hittar race car replicas -- men jag hittar inte Lolan på den siten, så ... ?
  3. Som Honda-tok kan man ju i detta läge bara gratulera! Det är ju trots allt Hondas näst trevligaste modell någonsin. :prop:
  4. Dragprov i all ära -- är det inte enklast att bara acceptera "Vid byggbesiktningar godkänner SFRO numera INTE undre kulleder från McPherson-framvagnar i konstruktioner med dubbla länkarmar."? Lätt för mig att säga som bara behöver modifiera en idé, jag vet... :prop:
  5. Med risk för att vara en grinpelle; Är det inte liiite riskabelt att mata från trycksatt tank? Visst, en pump ger samma tryck -- men inte samma kapacitet. Springer det läck någonstans borde man snabbt få en fin luft/bränsleblandning i närområdet, där det som av en händelse står en motor och tuffar som kan antända det hela. Eller? Nåja, bevisligen gick det ju bra. Gratulerar! :racesmile:
  6. Exakt. Jag menar, det kan ju inte gärna bli SÄMRE än original i alla fall Klart att det kan bli sämre än orginal... :twisted: Inte mycket är lämnat åt slumpen på (någotsånär) moderna bilar. Naturligtvis inte heller grenrören. De är bara optimerade efter andra kriterier (pris, plats, hållbarhet, ljud, emissioner bland annat) än räääserextraktorrör (Kriterier här? Tja... Detta är ju ett locostforum så vad sägs om pris, hållbarhet, utseende och effekt? :D ). Min poäng i den mån jag har en är att det är ju inte mycket svårare att göra rätt än att blunda och hoppas på det bästa, eller? Bara mina 5 öre... :prop:
  7. Jajo. Det var ju tjusigt värre med två motorer monterade som 'V8'. Verkar ju inte särskilt besvärligt heller. Kan ju bli lite som sticker ut i sidled på en sjua med ett sådant arrangemang dock... :blink: Fast som mittmotor... :wub: Hursomhelst. Anser att goda skäl finns att ej använda GW-motorpaket och har lagt bort tanken.
  8. Tjaaaa... Har själv många gånger önskat att jag hade ett kallgarage. Det börjar nämligen alltid regna just när jag har halva bilen i bitar på singeluppfarten... Fast jag räknar ju iofs dagar till (dubbel)varmgarage nu... :wohow:
  9. Jo. Det Goldwingmotorn har som talar för sig är vrid, back och underbar sång. Nästa steg verkar vara att mäta och klämma lite. Tyvärr verkar tillgång på motorer vara klart begränsad... Tror du har helt rätt, verkar som Goldwing inte lockar till en körstil som ger billiga motorer till salu. Ska kolla priser, ligger de i nivå med eller över t.ex. Hayabusa så är det inte längre särskilt aktuellt... :( Plus att jag inte riktigt har tid att jaga rundor på skrotar förrän efter jul. :wohow:
  10. Korrekt. Väl där borde den förskjutna motorn väl i och för sig vara bra för viktfördelningen (utan passagerare går det alltid som fortast :) ). Dessutom borde det inte vara så hemskt mycket förskjutning, bara lite drygt ett halvt bakhjul (känns helt ovetenskapligt som ca tio centimeter, men inte har jag mätt nej...). Ännu är detta naturligtvis bara ett tankeexperiment, men...
  11. Tack för informationen! Gjorde en sökning på LocostBuilders... de tycker tydligen... Att den är stor, effektsvag och tung, vilket jag kan leva med... :) Samt att på MC-motorer med kardan snurrar denna åt fel håll, vilket om det stämmer (Honda är ju inte direkt kända för att bygga motorer med konventionell rotationsriktning, iallafall när det gäller bilmotorer... :twisted: ) är en potentiell showstopper... Måste kolla detta närmare. Någon gång när jag har tid över. Aaaaargh.... :prop:
  12. Hoppas jag valde rätt avdelning för tråden nu bara... :) Jag är sällan först med idéer, så jag utgår ifrån att jag inte är först med denna heller. Satt slöbläddrade lite i boken med den korta titeln "How to build & modify sportscar & kit car suspension & brakes for road & track" (puuuuuuust... Kort och välformulerad titel, men bra bok... ;) ). I handen ett glas god dryck, regn mot fönstret. In från höger en "Hevreka!". Lätt. En sjua är inte som andra bilar. Bör absolut vara lätt. Borde betyda att de som pratar om MC-motor har "rätt". Ja, jag är så trög att detta satte sig ordentligt först igår (ersatte "massor av effekt löser världsproblemen oavsett vikt" :icon_oops: ) Men. Men. Varför inte en avsedd för kardandrift. Sådana där jättemotorcyklar, Goldwing, har väl kardandrift. Är ju rejält tunga dessutom (380 kg typ?), så koppling och drivlina borde vara dimensionerade ganska grovt... Plus att de har elektrisk back! :wub: Dessutom är det ju en Honda... :wub: Runt 100 hästar, så besiktning av lätt bil inget problem. Kardanen på vänster sida (med reservation för att jag inte var så intresserad sist jag såg en Goldwing och inte tittade så noga...) så motor placerad förskjuten till höger ger drivning i centrum (ypperligt...). Så till frågor... Har utan större framgång sökt på nätet efter info om motorpaketet (håller bra och är snygg med kråååmade bitar på, men det var ju inte det jag ville veta... :hypocrite: ), och undrar nu om någon annan gått i liknande tankar och faktiskt har hittat någon info om ... ... hela tanken på denna motor i en sjua är ett stort misstag av någon anledning? ... var man hittar info om den ... om någon mot förmodan vet om det finns några i cirkulation så att man kan bilda sig en uppfattning om pris? Mycket blev det... :prop:
  13. ...blev intresserad (360 rostar ju som bekant en del, vilket gör den till en tänkbar donator bara det?), och nu har jag utan framgång sökt på Internet (borde kanske ha krupit runt på någon parkering istället... :blink: ). Info från bättre insatt om hur bakvagnen är beskaffad på 360 emmottages tacksamt (det kan väl inte vara så väl att det sitter spindlar som kan återanvändas vid bygge av A-armar? :icon_oops: ).
  14. Jo... Min filosofi också. Så länge det går att komma in i garaget så måste bredare vara bättre på alla vis. Utom ekonomiskt, då... :hypocrite: Ungefär som att så mycket effekt och så stora bromsar som möjligt också måste vara av godo... :wub: Dessutom, för att ta detta ännu längre OT, så är jag fantastiskt skicklig på att få trådar att segla iväg i sidodiskussioner... :icon_oops:
  15. Jo, naturligtvis är ofjädrad vikt ondska. Att racingfanatikerna (det finns ett par i Hondaklubben) monterar små hjul beror såvitt jag har förstått på flera olika saker (iallafall är det så på Hondor, såpass att en del filar på bromsoken... :) ), där vikt är en. Dessa brukar vara: 1. Lätta hjul är bra (precis som du säger) 2. Liten rullomkrets -> lägre utväxling -> snabbare (gat)bil på de flesta banor 3. Mindre rullomkrets -> lägre bil -> bättre väghållning Jag har säkert missat något. MEN... Jag har inte hört någon (utanför rallysvängen, och de gillar väl inte små hjul heller?) som tycker att dessa mindre hjul ska vara smala... :whistling: Fast jag har kanske fel.
×
×
  • Create New...