dmc12Hank 54 Posted November 23, 2020 Author Share Posted November 23, 2020 Fick svar från protech i England att dom har bussningar med 18mm id! Skönt. Så jag beställer nog därifrån. Måste mäta hur långa dom ska vara bara. Tänker mig 14 eller 15 tum. Sen gäller det att välja rätt fjädrar men jag måste vänta med det tills den är hyfsat klar så jag kan väga den. Sen får jag använda rätt formel för att räkna ut hur hårda dom ska vara. Quote Link to post Share on other sites
ulwe 63 Posted November 23, 2020 Share Posted November 23, 2020 Oj, dom hade, bra! Lycka till. Jag räknar med att få byta fjädrar 2 - 3 gånger, men det är långt dit, ha ha. Med den farten du håller är du nog snart där. 1 Quote Link to post Share on other sites
swedishGT40 163 Posted November 24, 2020 Share Posted November 24, 2020 10 timmar sedan, dmc12Hank sade: Fick svar från protech i England att dom har bussningar med 18mm id! Skönt. Så jag beställer nog därifrån. Måste mäta hur långa dom ska vara bara. Tänker mig 14 eller 15 tum. Sen gäller det att välja rätt fjädrar men jag måste vänta med det tills den är hyfsat klar så jag kan väga den. Sen får jag använda rätt formel för att räkna ut hur hårda dom ska vara. dom har svenska ÅF också, så du kan få fjädrar för rimliga pengar här hemma. Vill minnas att den svenska ÅF t.om. har vettiga priser på alla delar för deras coilovers. https://www.libell.nu/PriserProtech.html 1 Quote Link to post Share on other sites
dmc12Hank 54 Posted November 24, 2020 Author Share Posted November 24, 2020 Grymt. Kanske till och med blir billigare än köpa från England. I alla fall efter nyår. Quote Link to post Share on other sites
dmc12Hank 54 Posted November 29, 2020 Author Share Posted November 29, 2020 Håller på att bygga dämparfästen bak och då slog det mig att jag kanske tänker fel. Vill ha input så jag inte gör en tankevurpa. Om ni kollar på bild ett och två så har jag satt det övre dämparfästet parallellt med undre dämparfästet som är lite snedställt. Jag är ju van att dämparna sitter vinkelrätt från hjulet som dom gör fram. Se bild tre. Dämparna bak tänker jag mig bussning i den undre och uniball i den övre. Funkar det övre fästet eller ska det vara vridet 90 grader mot det nedre? Gör jag rätt? Quote Link to post Share on other sites
swedishGT40 163 Posted November 30, 2020 Share Posted November 30, 2020 Lämpligen har du samma caster på dämparen som upphängningen, men är inte ett måste. Det kommer förbättra livslängden på dämparen däremot, och den får jobba mer "naturligt" dvs. i sin tänkta riktning och slipper ta snedbelasningar i stången som kan uppstå vid infjädring. 1 Quote Link to post Share on other sites
dmc12Hank 54 Posted November 30, 2020 Author Share Posted November 30, 2020 Hjulupphängningen kommer ju från en Mazda rx8 och det nedre dämparfäster bestämmer ju castern / lutningen så det kan jag inte ändra på. Jag undrar hur det övre fästet ska vara vridet. Quote Link to post Share on other sites
dmc12Hank 54 Posted December 12, 2020 Author Share Posted December 12, 2020 Har pysslat med bakvagnen och dämparfästen idag. Hoppas det blir bra. 1 Quote Link to post Share on other sites
dmc12Hank 54 Posted December 13, 2020 Author Share Posted December 13, 2020 Triangulerat lite. Quote Link to post Share on other sites
dmc12Hank 54 Posted December 20, 2020 Author Share Posted December 20, 2020 Inte så mycket rambyggande kvar. Ska göra balkarna fram som ska hålla kylare och flipfront. Nåt rör kvar att punkta dit vid instrumentbrädan också och fäste till diffen. Sen är det dags för helsvetsning och förberedning för byggbesiktning. Sist blir det att börja med karossen, ska kapa huven också och sen plasta ihop det hela. Men det ligger långt fram i tiden. Quote Link to post Share on other sites
dmc12Hank 54 Posted December 20, 2020 Author Share Posted December 20, 2020 God jul på er alla bilfabrikörer! 5 Quote Link to post Share on other sites
dmc12Hank 54 Posted December 27, 2020 Author Share Posted December 27, 2020 Har fixat lite med fronten på ramen. Quote Link to post Share on other sites
Axly 18 Posted January 4 Share Posted January 4 Av nyfikenhet, vad kommer det sig att du gick med så grova profiler längst fram? (I övrigt, så snyggt, så kul projekt, en sån läcker bil!) Quote Link to post Share on other sites
dmc12Hank 54 Posted January 5 Author Share Posted January 5 23 timmar sedan, Axly sade: Av nyfikenhet, vad kommer det sig att du gick med så grova profiler längst fram? (I övrigt, så snyggt, så kul projekt, en sån läcker bil!) Ha ha, ja det är kanske lite överdrivet, det är mest rören som går på sidorna som skulle vara 25x25 istället. Quote Link to post Share on other sites
dmc12Hank 54 Posted January 7 Author Share Posted January 7 Har tagit isär hela bakvagnen, ska måla diff, subframe och alla armar i hjulupphängningen. Några bultar som satt som berget naturligtvis så jag måste beställa nya. Plus måste köpa nya toein suspension arms. Vet inte vad det heter på Svenska :)Sen ska jag vända på hela rörhögen och börja helsvetsa. Det är så äckligt och skitigt överallt i garaget. Måste städa upp, som det är nu vill man knappt gå in i garaget. Det är järnfilspån överallt. Jag har kapat varenda rör för hand med bågfil. Det tror jag att jag är ensam om eller? Man behöver inte gå på gym i alla fall :) 1 Quote Link to post Share on other sites
dmc12Hank 54 Posted January 9 Author Share Posted January 9 Jag är lite sugen på Gulf lackering på D-typen men det kanske är ett fullkomligt helgerån. Fel era, fel märke, fel klass, fel land. Eller vad tycker ni andra? Quote Link to post Share on other sites
Morty 165 Posted January 9 Share Posted January 9 Rent spontant så håller jag med, det är fel 😄 Men det kan bli snyggt och du ska välja det du vill ha och inte vad andra säger är rätt eller fel. 👍 3 Quote Link to post Share on other sites
dmc12Hank 54 Posted January 11 Author Share Posted January 11 Jag försöker hitta handtag till huvlåsning som liknar originalet. Det kromade handtaget som sitter framför läderremmen menar jag. Nån vet att ni sett nåt liknande nånstans? Quote Link to post Share on other sites
dmc12Hank 54 Posted January 13 Author Share Posted January 13 Målade diffen i söndags. Den verkar vara helt tom på olja. Vet inte om den funkar som den ska ens men hoppas att den är okej. Den är uppochnervänd på bilden. Får inte så mycket gjort på vardagskvällar tyvärr. Trött efter jobbet skyller jag på. Ska ställa undan diffen och all hjulupphängning och skruva av alla delar och vända på ramen och börja helsvetsa. Måste invänta energin bara. Kommer nog till helgen. Quote Link to post Share on other sites
dmc12Hank 54 Posted January 16 Author Share Posted January 16 Lite bökigare att flytta den här ramen jämfört med sjuans lilla ram. Snart ska det svetsas. 1 Quote Link to post Share on other sites
dmc12Hank 54 Posted January 18 Author Share Posted January 18 Har börjat helsvetsa, Gasen tog slut. Fem-liters flaskorna räcker ju inte så länge tyvärr. Fortsättning nästa helg. 1 Quote Link to post Share on other sites
Mats Karlsson 161 Posted January 18 Share Posted January 18 Det gör inte tioliters flaskorna heller. 🙂 1 Quote Link to post Share on other sites
dmc12Hank 54 Posted January 19 Author Share Posted January 19 Det gör inte tioliters flaskorna heller. Nej det är väl så. Man har aldrig tillräckligt Såg din profilbild och kom att tänka på att jag är lite sugen på att köra Martini Stripning på min D-type bastard. 2 Quote Link to post Share on other sites
Mats Karlsson 161 Posted January 19 Share Posted January 19 Japp Martiniränder funkar alltid även om de blivit lite vanligare nu jämfört med när jag köpte min 914 för åtta år sedan. 🙂 Quote Link to post Share on other sites
dmc12Hank 54 Posted January 19 Author Share Posted January 19 Japp Martiniränder funkar alltid även om de blivit lite vanligare nu jämfört med när jag köpte min 914 för åtta år sedan. Så snygg! 1 Quote Link to post Share on other sites
sorin 256 Posted January 20 Share Posted January 20 Kommer att ha Martini tema på min 500Maxi 🙂 1 Quote Link to post Share on other sites
dmc12Hank 54 Posted January 20 Author Share Posted January 20 Kommer att ha Martini tema på min 500Maxi Coolt. Har inte bestämt mig alls vilken färg jag ska ha än. På min kaross är ju gel coaten vit så man kan se Martini stripes framför sig. Lite sugen på grå också. Eller Gulf stripes. Eller röd. Ha ha. Skönt att jag inte bestämt mig än. Quote Link to post Share on other sites
sorin 256 Posted January 20 Share Posted January 20 Gulf kan bli bra med på din bil . 🙂 Quote Link to post Share on other sites
dmc12Hank 54 Posted January 20 Author Share Posted January 20 53 minuter sedan, sorin sade: Gulf kan bli bra med på din bil . 🙂 Så cool! Nån som vet vilka bilar som team Gulf körde? Vet att dom körde Porsche och Ford Gt40 i Le Mans. Eller team Martini för den delen, vilka bilar körde med Martini spons? Quote Link to post Share on other sites
sorin 256 Posted January 20 Share Posted January 20 (edited) Lancia har haft Martini som huvudsponsor i många år . Lancia Delta HF Integrale har vunnit mest titlar under Martini färgerna . Edited January 20 by sorin 1 Quote Link to post Share on other sites
dmc12Hank 54 Posted January 20 Author Share Posted January 20 Lancia har haft Martini som huvudsponsor i många år . Lancia Delta HF Integrale har vunnit mest titlar under Martini färgerna . Så klassiska från min uppväxt. Quote Link to post Share on other sites
dmc12Hank 54 Posted January 20 Author Share Posted January 20 Skissat lite på instrumentbrädan. Inte riktigt färdig än känner jag. 1 Quote Link to post Share on other sites
sorin 256 Posted January 20 Share Posted January 20 Kan du inte flytta värmepaketet på en konsol under hastighetsmätaren/ varvräknaren ? Lättare att komma åt vredet och en renare instrumentbrädan . // Sorin Quote Link to post Share on other sites
dmc12Hank 54 Posted January 20 Author Share Posted January 20 Ja det har du rätt i. Den är ju ganska ful så det är bättre att gömma den under. Får kolla så den får plats. Quote Link to post Share on other sites
dmc12Hank 54 Posted January 20 Author Share Posted January 20 Ska testa med svart krymplack till brädan. Det står på burken att man ska värma den till 80 grader i 20 minuter. Kanske funkar med värmepistol också. Annars får jag göra den i mindre bitar som får plats i ugnen och sen montera ihop den. Tänkte göra den i aluminium. Quote Link to post Share on other sites
sorin 256 Posted January 20 Share Posted January 20 Du har inte funderat på "rosenpolering" ? Det kan passa perfekt på en sånt klassik bil som din Quote Link to post Share on other sites
dmc12Hank 54 Posted January 20 Author Share Posted January 20 Du har inte funderat på "rosenpolering" ? Det kan passa perfekt på en sånt klassik bil som din Det har jag inte. Men det var ju skitsnyggt på bilden du bifogade. Quote Link to post Share on other sites
tpau 178 Posted January 20 Share Posted January 20 (edited) Om du vill baka krymplack kan du göra en ugn med en stor kartong och en kupévärmare, du har en hel sida öppen o blåser in där med värmefläktarna. Men se till att hålla dig nära så du ser att det ställer in sig på icke brandfarliga tempar /T Edited January 20 by tpau Quote Link to post Share on other sites
dmc12Hank 54 Posted January 20 Author Share Posted January 20 Om du vill baka krymplack kan du göra en ugn med en stor kartong och en kupévärmare, du har en hel sida öppen o blåser in där med värmefläktarna. Men se till att hålla dig nära så du ser att det ställer in sig på icke brandfarliga tempar /TTack för tipset. Quote Link to post Share on other sites
swedishGT40 163 Posted January 23 Share Posted January 23 (edited) Hittade denna som huvlås till din bil Henrik. https://www.demon-tweeks.com/se/demon-tweeks-leather-strap-panel-fasteners-ardlbs/ Edited January 23 by swedishGT40 Quote Link to post Share on other sites
dmc12Hank 54 Posted January 23 Author Share Posted January 23 Hittade denna som huvlås till din bil Henrik. https://www.demon-tweeks.com/se/demon-tweeks-leather-strap-panel-fasteners-ardlbs/Perfekt! Såna får det bli. Tack. Quote Link to post Share on other sites
dmc12Hank 54 Posted January 23 Author Share Posted January 23 Punktat fast lite golv. Quote Link to post Share on other sites
dmc12Hank 54 Posted January 25 Author Share Posted January 25 Såg att det står forumberoende under mitt namn nu. Har det gått så långt 🙂 Det är i och för sig många som det står på ser jag. Quote Link to post Share on other sites
dmc12Hank 54 Posted January 30 Author Share Posted January 30 Redan slut på gas igen. Värdelöst. Inga ställen öppna på helger så jag kan inte fylla på heller. Får väl gå ut i solskenet istället. Om nån vet nåt ställe i Stockholm som har öppet på lördagar så hojta till Quote Link to post Share on other sites
dmc12Hank 54 Posted February 3 Author Share Posted February 3 Håller på att ta bort rost från bärarmar med elektrolys. Funkar skitbra. All rost bara lossnar i stora flagor. En sväng med stålborsten så blir dom plåtrena. Nu bara sju stycken kvar. :) 4 Quote Link to post Share on other sites
ulwe 63 Posted February 3 Share Posted February 3 Vad är receptet? Behöver göra det på mina främre bärarmar och alla hubbarna. Quote Link to post Share on other sites
dmc12Hank 54 Posted February 3 Author Share Posted February 3 Vad är receptet? Behöver göra det på mina främre bärarmar och alla hubbarna.Det verkar inte vara så där jättenoga hur man blandar men jag tog ca: 6 liter vatten, runt en deciliter målarsoda. (kausticsoda funkar nog också) Som jag hällde i en gammal blomlåda i plast. Böjde till ett armeringsjärn som jag la i bottenSen tog jag en gammal nätdel som ger 12 volt likström. Kopplade plus till armeringsjärnet och minus till bärarmen. Se till så dom inte nuddar varandra. Det bildas tydligen vätgas under processen så se till att det är bra ventilation. Sen gäller det att måla direkt efteråt för jag tror det börjar rosta på en gång. Quote Link to post Share on other sites
ulwe 63 Posted February 4 Share Posted February 4 Hmm, ok, det är så enkelt alltså. Har några brödbackar, då kan man ju klippa ur botten på en sån och hålla isär + och - i badet ju. Tack. 1 Quote Link to post Share on other sites
tpau 178 Posted February 4 Share Posted February 4 Det är så enkelt de flesta verkar lyckas första gången och de flesta är överväldigade av resultatet. Jag kommer helt klart göra det på alla rostiga delar jag ska hantera i fortsättningen. Fortsätt att kämpa på med renoveringen av gamla delar nu! /T 1 Quote Link to post Share on other sites
dmc12Hank 54 Posted February 4 Author Share Posted February 4 Jag har kört varje länkarm i 24 timmar ungefär. Det där beror säkert på hur koncentrerad syrablandningen är och hur många volt man kör. Jag tog upp dom när man kunde peta bort rosten ganska lätt med skruvmejseln. Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.