Jump to content

Jaguar D-type med V8


Recommended Posts

Fick svar från protech i England att dom har bussningar med 18mm id! Skönt. Så jag beställer nog därifrån.

Måste mäta hur långa dom ska vara bara. Tänker mig 14 eller 15 tum.

Sen gäller det att välja rätt fjädrar men jag måste vänta med det tills den är hyfsat klar så jag kan väga den. Sen får jag använda rätt formel för att räkna ut hur hårda dom ska vara.

Link to post
Share on other sites
  • Replies 201
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

God jul på er alla bilfabrikörer!

Håller på att ta bort rost från bärarmar med elektrolys. Funkar skitbra. All rost bara lossnar i stora flagor. En sväng med stålborsten så blir dom plåtrena. Nu bara sju stycken kvar. :)

Dags att börja bygga framvagn. Skickat från min iPhone med Tapatalk

Posted Images

Oj, dom hade, bra! Lycka till. Jag räknar med att få byta fjädrar 2 - 3 gånger, men det är långt dit, ha ha. Med den farten du håller är du nog snart där.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan, dmc12Hank sade:

Fick svar från protech i England att dom har bussningar med 18mm id! Skönt. Så jag beställer nog därifrån.

Måste mäta hur långa dom ska vara bara. Tänker mig 14 eller 15 tum.

Sen gäller det att välja rätt fjädrar men jag måste vänta med det tills den är hyfsat klar så jag kan väga den. Sen får jag använda rätt formel för att räkna ut hur hårda dom ska vara.

dom har svenska ÅF också, så du kan få fjädrar för rimliga pengar här hemma.
Vill minnas att den svenska ÅF t.om. har vettiga priser på alla delar för deras coilovers.

https://www.libell.nu/PriserProtech.html

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Håller på att bygga dämparfästen bak och då slog det mig att jag kanske tänker fel. Vill ha input så jag inte gör en tankevurpa. Om ni kollar på bild ett och två så har jag satt det övre dämparfästet parallellt med undre dämparfästet som är lite snedställt. Jag är ju van att dämparna sitter vinkelrätt från hjulet som dom gör fram. Se bild tre. Dämparna bak tänker jag mig bussning i den undre och uniball i den övre. Funkar det övre fästet eller ska det vara vridet 90 grader mot det nedre? Gör jag rätt?

8243c436101ef1defede52c285cb2102.jpg
2c49b43ede4094c4a3fbc7fe39ae90dc.jpg
a966dc99d0a2256847f48b4a8a8c7c0d.jpg

Link to post
Share on other sites

Lämpligen har du samma caster på dämparen som upphängningen, men är inte ett måste.
Det kommer förbättra livslängden på dämparen däremot, och den får jobba mer "naturligt" dvs. i sin tänkta riktning och slipper ta snedbelasningar i stången som kan uppstå vid infjädring.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Hjulupphängningen kommer ju från en Mazda rx8 och det nedre dämparfäster bestämmer ju castern / lutningen så det kan jag inte ändra på. Jag undrar hur det övre fästet ska vara vridet.

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Inte så mycket rambyggande kvar. Ska göra balkarna fram som ska hålla kylare och flipfront.
Nåt rör kvar att punkta dit vid instrumentbrädan också och fäste till diffen. Sen är det dags för helsvetsning och förberedning för byggbesiktning. Sist blir det att börja med karossen, ska kapa huven också och sen plasta ihop det hela. Men det ligger långt fram i tiden.

3846c77a2ae6380cede6e04b2fde383f.jpg
ea6913d13e2b39b754aa9066aa9ae94a.jpg

Link to post
Share on other sites

Av nyfikenhet, vad kommer det sig att du gick med så grova profiler längst fram? 

(I övrigt, så snyggt, så kul projekt, en sån läcker bil!)

Link to post
Share on other sites
23 timmar sedan, Axly sade:

Av nyfikenhet, vad kommer det sig att du gick med så grova profiler längst fram? 

(I övrigt, så snyggt, så kul projekt, en sån läcker bil!)

Ha ha, ja det är kanske lite överdrivet, det är mest rören som går på sidorna som skulle vara 25x25 istället.

Link to post
Share on other sites

Har tagit isär hela bakvagnen, ska måla diff, subframe och alla armar i hjulupphängningen.

Några bultar som satt som berget naturligtvis så jag måste beställa nya. Plus måste köpa nya toein suspension arms. Vet inte vad det heter på Svenska :)

Sen ska jag vända på hela rörhögen och börja helsvetsa. Det är så äckligt och skitigt överallt i garaget. Måste städa upp, som det är nu vill man knappt gå in i garaget.

Det är järnfilspån överallt. Jag har kapat varenda rör för hand med bågfil. Det tror jag att jag är ensam om eller? Man behöver inte gå på gym i alla fall :)


d8c72bc8ddd028484e2e13e242700164.jpg
85230ef16cdd60f8133a267bee216f4a.jpg

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Jag är lite sugen på Gulf lackering på D-typen men det kanske är ett fullkomligt helgerån. Fel era, fel märke, fel klass, fel land. Eller vad tycker ni andra?

Link to post
Share on other sites

Rent spontant så håller jag med, det är fel 😄

Men det kan bli snyggt och du ska välja det du vill ha och inte vad andra säger är rätt eller fel. 👍

  • Like 3
Link to post
Share on other sites

Jag försöker hitta handtag till huvlåsning som liknar originalet. Det kromade handtaget som sitter framför läderremmen menar jag. Nån vet att ni sett nåt liknande nånstans?

35051fee59937d29ed94ceefa22cf760.jpg

Link to post
Share on other sites

Målade diffen i söndags. Den verkar vara helt tom på olja. Vet inte om den funkar som den ska ens men hoppas att den är okej. Den är uppochnervänd på bilden.

Får inte så mycket gjort på vardagskvällar tyvärr. Trött efter jobbet skyller jag på.

Ska ställa undan diffen och all hjulupphängning och skruva av alla delar och vända på ramen och börja helsvetsa. Måste invänta energin bara. Kommer nog till helgen.

7e37692c4d342a7d6a440b7d7ea6debc.jpg

Link to post
Share on other sites
Det gör inte tioliters flaskorna heller.

Nej det är väl så. Man har aldrig tillräckligt

Såg din profilbild och kom att tänka på att jag är lite sugen på att köra Martini Stripning på min D-type bastard.


fdcd9ff0aa1b436f1e75bc88755f1946.jpg
  • Like 2
Link to post
Share on other sites
Japp Martiniränder funkar alltid även om de blivit lite vanligare nu jämfört med när jag köpte min 914 för åtta år sedan.
20200815_212414.thumb.jpg.481784c755026e07ca77abce48943324.jpg

Så snygg!
  • Like 1
Link to post
Share on other sites
Kommer att ha Martini tema på min 500Maxi  
DSC_6876.thumb.JPG.0644ac812e7f7125df87b4c5c4566830.JPG

Coolt. Har inte bestämt mig alls vilken färg jag ska ha än. På min kaross är ju gel coaten vit så man kan se Martini stripes framför sig. Lite sugen på grå också. Eller Gulf stripes. Eller röd. Ha ha. Skönt att jag inte bestämt mig än.
Link to post
Share on other sites
53 minuter sedan, sorin sade:

Gulf kan bli bra med på din bil . 🙂

gulf.jpg

Så cool! Nån som vet vilka bilar som team Gulf körde? Vet att dom körde Porsche och Ford Gt40 i Le Mans. Eller team Martini för den delen, vilka bilar körde med Martini spons?

 

Link to post
Share on other sites

Lancia har haft Martini som huvudsponsor i många år . Lancia Delta HF Integrale har vunnit mest titlar under Martini färgerna .

 

martini lancia5.jpg

Edited by sorin
  • Like 1
Link to post
Share on other sites
Lancia har haft Martini som huvudsponsor i många år . Lancia Delta HF Integrale har vunnit mest titlar under Martini färgerna .
 
935366691_martinilancia5.jpg.9ad350bcdfa54d501889548f5515132d.jpg

Så klassiska från min uppväxt.
Link to post
Share on other sites

Kan du inte flytta värmepaketet på en konsol under hastighetsmätaren/ varvräknaren ? Lättare att komma åt vredet och en renare instrumentbrädan .

// Sorin 

Link to post
Share on other sites

Ska testa med svart krymplack till brädan. Det står på burken att man ska värma den till 80 grader i 20 minuter. Kanske funkar med värmepistol också. Annars får jag göra den i mindre bitar som får plats i ugnen och sen montera ihop den. Tänkte göra den i aluminium.

Link to post
Share on other sites

Du har inte funderat på "rosenpolering" ? Det kan passa perfekt på en sånt klassik bil som din 

2018-06-28-11-04-44_1978-pontiac-trans-am-dash-bezels.jpg

Link to post
Share on other sites
Du har inte funderat på "rosenpolering" ? Det kan passa perfekt på en sånt klassik bil som din 
2018-06-28-11-04-44_1978-pontiac-trans-am-dash-bezels.thumb.jpg.05dcc5d74fb790e12d1889b6ead27103.jpg

Det har jag inte. Men det var ju skitsnyggt på bilden du bifogade.
Link to post
Share on other sites

Om du vill baka krymplack kan du göra en ugn med en stor kartong och en kupévärmare, du har en hel sida öppen o blåser in där med värmefläktarna. Men se till att hålla dig nära så du ser att det ställer in sig på icke brandfarliga tempar

/T

Edited by tpau
Link to post
Share on other sites
Om du vill baka krymplack kan du göra en ugn med en stor kartong och en kupévärmare, du har en hel sida öppen o blåser in där med värmefläktarna. Men se till att hålla dig nära så du ser att det ställer in sig på icke brandfarliga tempar
/T

Tack för tipset.
Link to post
Share on other sites

Såg att det står forumberoende under mitt namn nu. Har det gått så långt 🙂  Det är i och för sig många som det står på ser jag.

Link to post
Share on other sites

Redan slut på gas igen. Värdelöst. Inga ställen öppna på helger så jag kan inte fylla på heller.

Får väl gå ut i solskenet istället.

Om nån vet nåt ställe i Stockholm som har öppet på lördagar så hojta till

13f976c5914cd28fdbfe1266703f3324.jpg

Link to post
Share on other sites

Håller på att ta bort rost från bärarmar med elektrolys. Funkar skitbra. All rost bara lossnar i stora flagor. En sväng med stålborsten så blir dom plåtrena. Nu bara sju stycken kvar. :)

c2e1da6049f33edc05e1a0959ef4e423.jpg

  • Like 4
Link to post
Share on other sites
Vad är receptet? Behöver göra det på mina främre bärarmar och alla hubbarna.

Det verkar inte vara så där jättenoga hur man blandar men jag tog ca: 6 liter vatten, runt en deciliter målarsoda. (kausticsoda funkar nog också) Som jag hällde i en gammal blomlåda i plast.

Böjde till ett armeringsjärn som jag la i botten
Sen tog jag en gammal nätdel som ger 12 volt likström. Kopplade plus till armeringsjärnet och minus till bärarmen. Se till så dom inte nuddar varandra. Det bildas tydligen vätgas under processen så se till att det är bra ventilation.

Sen gäller det att måla direkt efteråt för jag tror det börjar rosta på en gång.
Link to post
Share on other sites

Hmm, ok, det är så enkelt alltså. Har några brödbackar, då kan man ju klippa ur botten på en sån och hålla isär + och - i badet ju. Tack.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Det är så enkelt de flesta verkar lyckas första gången och de flesta är överväldigade av resultatet.

Jag kommer helt klart göra det på alla rostiga delar jag ska hantera i fortsättningen.

Fortsätt att kämpa på med renoveringen av gamla delar nu!

/T

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Jag har kört varje länkarm i 24 timmar ungefär. Det där beror säkert på hur koncentrerad syrablandningen är och hur många volt man kör.

Jag tog upp dom när man kunde peta bort rosten ganska lätt med skruvmejseln.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...