FilipD Posted January 27, 2013 Author Posted January 27, 2013 Mycket jobb senaste tiden, var av en i ett ensamtält i -18C. Härligt att kliva upp på morgonen då:-) Idag fick jag mina slangar från do88. Och i veckan blir det eventuellt bromslangar. MVH Quote
FilipD Posted January 30, 2013 Author Posted January 30, 2013 Jag ska mäta upp mina bromsslangar idag eller i morgon. Är det något speciellt jag ska tänka på så de blir rätt? MVH Quote
Rikard Larsson Posted January 30, 2013 Posted January 30, 2013 Efter tips från Cealm, använd antennkabel att testa längd med. Svårt att mäta med måttband. De får inte vara för långa så de kan komma in i fjädrar (tänk på att vrida framhjulen och testa) eller skavas sönder mot något. Quote
FilipD Posted February 3, 2013 Author Posted February 3, 2013 Fick dit mina kylarslangar idag för att testa. Räknat lite fel så jag fick en 90-böj och ett 500mm rör över. Får se om jag kan skicka tillbaka dem eller om det hamnar i bra-att-ha lådan så länge. För övrigt så har jag plockat bort tanken och plastdetaljer på min CBR900rr för omlackering och rivit länkaget på min cross så det är färdig för säsongen:) Tur att leksakerna är inom armlängds avstånd så man kan variera sig lite:) Ska bli helsvart. Quote
FilipD Posted March 4, 2013 Author Posted March 4, 2013 Nu är bromsslangar beställda av den lokala KTM-återförsäljaren. Stålomspunna med plastöverdrag. Dyrt men de ska väl aldrig behöva bytas får man hoppas:) Quote
FilipD Posted March 4, 2013 Author Posted March 4, 2013 för övrigt. min mini- projekt. Dock så blev det mycket bubblor i mina dekaler när kylan kröp på inne i mitt garage. Får se om jag kan lösa det med lite varmluft. Quote
FilipD Posted January 2, 2014 Author Posted January 2, 2014 Kommit igång lite igen. Flyttade nyss till Linköping så nu har jag inte så långt till mitt garage. Så säljplanerna jag hade ligger på is nu. Det som hänt är att... ..en växellåda är beställd från England. Den modellen fanns inte i Sverige. ..delar av plasten är monterad. ..bromsrören fram är färdiga och delvis monterade. Är det någon som sitter på ett elschema för belysning och tuta och sånt? Med vänlig hälsning, Filip Quote
Frena Posted January 3, 2014 Posted January 3, 2014 Härligt att höra! Skall bli kul att se en svensk Rocket. Googla "generellt elschema bil" så har jag för mig att man får upp nån tråd på rejsa om elschema. Quote
FilipD Posted January 4, 2014 Author Posted January 4, 2014 Ja, hoppas den är klar för SFRO 2 till nästa år. Kommer att åka till garaget på de helger jag kan.q Quote
FilipD Posted January 11, 2014 Author Posted January 11, 2014 Fick inte hem lådan till helgen! Typiskt. Quote
FilipD Posted January 12, 2014 Author Posted January 12, 2014 Men kom igen nu:-) jag vet att jag inte lagt upp nya bilder på ett tag men 21000 visningar och nästan inga kommentarer. Jag tar med glädje mot negativa också!:-) Är det någon ni funderara över, kanske pga att det knappt finns liknade byggen, eller kanske något annat. Quote
FilipD Posted January 31, 2014 Author Posted January 31, 2014 Nu är min växellåda i Sverige och i närheten av mitt garage. Så i helgen är tanken att motorpaketet ska i. Quote
FilipD Posted February 2, 2014 Author Posted February 2, 2014 (edited) Idag har det hänt endel i garaget. Fick mycket hjälp av min far! Började med att flytta över lite pinbultar från min gamla växellådan till den nya. Flyttade även över "drivaxelhubben" som man monterar vänster drivaxel i. Men för att få bort den fick vi bokstavligen plocka isär den gamla lådan i tusen delar. När väl motor och låda var ihop så lyfte vi den, monterade drivaxlarna och hängde upp bromsarna. I morgon blir det fortsatt jobb med färdbromsar och P-promsen. På inköpslistan står nu däck. Billiga som kommer bytas när hjulinställningar och annat trix är klart. Elfläkt till kylaren. Sugande eller tryckande?? Vajrar till broms och gas. När detta är klart så behöver jag inte behöva köpa mer just nu (förutom små pill). Då ska motorn igång är tanken och till det har jag nog det mesta. Måste bensinledningen vara rör eller fungerar det med slang? Hur ser man lättas att man ansluter rätt kylarslang på rätt ställe? Mvh. Edited February 2, 2014 by FilipD Quote
Rikard Larsson Posted February 3, 2014 Posted February 3, 2014 Sugande fläkt ska vara lite bättre, sitter inte i vägen lika mycket. Många eftermarknadsfläktar kan placeras både och, bara att polvända. Bensinslang hela vägen går bra. Köp kvalitet, det lönar sig. Biltemas fick torrsprickor längs hela efter ett år. Swedols "bästa" som ska tåla allt inkl. E85 har torrsprickor i motorrummet, antagligen på grund av värmen. Kylarslangarna är nog lättast att få rätt på genom att kolla en bil med samma motor. Quote
Christer J Posted February 3, 2014 Posted February 3, 2014 Sugande fläkt ska vara lite bättre, sitter inte i vägen lika mycket. Många eftermarknadsfläktar kan placeras både och, bara att polvända. Bensinslang hela vägen går bra. Köp kvalitet, det lönar sig. Biltemas fick torrsprickor längs hela efter ett år. Swedols "bästa" som ska tåla allt inkl. E85 har torrsprickor i motorrummet, antagligen på grund av värmen. Kylarslangarna är nog lättast att få rätt på genom att kolla en bil med samma motor. Mja.. Polvända blir inte rätt med tanke på att propellern tappar väldigt mycket effektivitet och flöde om den går åt fel håll. Fläktbladen är profilerade som vingar i de flesta fall. Jämför med att backa med ett flygplan. Quote
Rikard Larsson Posted February 3, 2014 Posted February 3, 2014 Jag har sett fläktar med helt raka och symmetriska blad. Antagligen för att det ska vara enkelt att vända, men inte bäst ut flödessynpunkt. Finns även fläktar där man kan vända bladen. http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Tuning/Prestanda/Kylflakt-universal-32315/ Quote
Christer J Posted February 3, 2014 Posted February 3, 2014 Jag har inte kollat på dom, men de måste bli djupare iom att fläkten sitter utanför motorn om de är vändbart. Men i så fall är det okej att polvända. SPAL fäkten som jag har går inte att göra så på. Quote
cealm Posted February 3, 2014 Posted February 3, 2014 Jag har kört med Biltemafläkar på två bilar med gott resultat. Prisvärda. Enda nackdelen på förmodligen alla fläktar är att de inte kan beskyllas för att vara ljudlösa. Jag har bara mina fläktar kopplade enligt avstängd eller fullt ös metoden. Fullt ös är inte nödvändigt mer än vid speciella tillfällen vilka är rätt sällan som dessa uppstår. På kommande bilar skall jag kunna varvtalsreglera fläkten något. Det räcker säkert med två steg dvs hel- och halvfart (plus avstängd.) Quote
Jocke4U Posted February 3, 2014 Posted February 3, 2014 Kenlowe's 12" performance-fläkt som jag har kan man vända på "propellern" genom ett litet clip http://www.demon-tweeks.co.uk/performance/fans-fan-kits/kenlowe-high-performance-thermo-electric-fan-kits Quote
FilipD Posted February 3, 2014 Author Posted February 3, 2014 Okej, men sugande fläkt är att fundera på då kanske. Får åka till Biltema och kolla vad dom har. En kille som jobbar hos min bror ska även hjälpa mig med styrsystemet. Så kylaren ska monteras, bränslepump och filter ska dit. Köpte en pump som ska vara till en b230. Även beställt sista slangen som ska till kopplingen. Det finns bränsleslang på mekonomen, några erfarenheter? Jag trodde inte de var okej med enbart slang. Är det några nackdelar med det kontra rör? Funderar på 10mm. Ledningen blir ca 2-3 meter. Quote
Rikard Larsson Posted February 3, 2014 Posted February 3, 2014 8 mm slang kör jag. Verkar räcka för att maxa 4 st 875 cc spridare :) Quote
FilipD Posted February 3, 2014 Author Posted February 3, 2014 8 mm slang kör jag. Verkar räcka för att maxa 4 st 875 cc spridare :)/> Okej, jag tror 8mm räcker. Men pump- och tankanslutningar är 10mm. Tänkte göra de smidigt bara. Men inte om det kan bli problem. Quote
cealm Posted February 3, 2014 Posted February 3, 2014 --- Okej, men sugande fläkt är att fundera på då kanske --- Det skall vara sugande, jag hade två tryckande först och vilken skillnad när det blev sugande istället. Lite jobb att bygga om båda bilarna men det var det värt. För säkerhetsskull kan det säkert finnas bilar som tryckande fläkt passar bättre på men definitivt inte inom CealmSeven märket.... Quote
FilipD Posted February 3, 2014 Author Posted February 3, 2014 --- Okej, men sugande fläkt är att fundera på då kanske --- Det skall vara sugande, jag hade två tryckande först och vilken skillnad när det blev sugande istället. Lite jobb att bygga om båda bilarna men det var det värt. För säkerhetsskull kan det säkert finnas bilar som tryckande fläkt passar bättre på men definitivt inte inom CealmSeven märket.... Hehe! Lysande! Och den ska täcka så stor del av kylaren som möjligt? Quote
cealm Posted February 3, 2014 Posted February 3, 2014 Tror det 12 tum jag har och den täcker bra en Volvo 740 kylare. Nu när den är sugande blev det inte kritiskt med tätning. Luften slinker igenom ändå. Fläkten fixar så det finns kylning i alla lägen, tex i cruisingkaravaner med toppfart på 10km/h och minfart 0km/h ohemult heta sommardagar. Bilen kokar inte om det nu beror på den sugande fläkten eller att jag inte har någon tempmätare råder en viss osäkerhet om. Men det ångar inget någonstans i alla fall. Quote
Rikard Larsson Posted February 3, 2014 Posted February 3, 2014 Att jag har 8 mm är för att det passade spridarbryggan :) Så kör 10 mm om det är smidigare. Quote
patjo Posted February 3, 2014 Posted February 3, 2014 (edited) Hej! Jag har precis hittat tillbaka hit efter diverse villospår med köpebilar. Har skummat igenom din tråd och ser att 1. du har flyttat till Linköping och 2. det undras hur många MEVs det finns i landet. För många år sedan, vet inte exakt men bokmärket i gammeldatorn till deras hemsida var från 2008, figurerade en mindre firma i Malmslätt utanför Linköping i MEV-kretsar. Tydligen ska man ha varit, eller ha avsett att bli, svensk återförsäljare av MEV. En gemensam bekant till företagaren och mig var på mig om att jag skulle engagera mig i verksamheten och tyckte att det vore en bra idé om jag köpte deras första kit som tydligen skulle vara någon form av prototyp. Jag minns inte om det var tal om licenstillverkning eller hur det skulle lösas, jag lockades iallafall inte av affären. Vad jag förstod ska en ram ha funnits men inte tiden då den nystartade firman krävde all sådan. Hörsägen säger att firman snart gick omkull och saker såldes av, vet inte vad som hände med eventuell ram. Pengar till marknadsföring verkar dock ha funnits då hemsidan fortfarande fungerar. mev-sportcars.se (Funkar inte länkar?) Edited February 3, 2014 by patjo Quote
FilipD Posted February 4, 2014 Author Posted February 4, 2014 Hej och välkommen tillbaka då! Japp, jag flyttade till Linköping i somras. Men bygget står kvar i Vimmerby som det alltid har gjort. MEV har flera olika modeller, varav Rocket är en. Den typen finns det idag 2 stycken av vad jag vet. En hos mig och en i Blekinge. Den andra byggs av sonen till han jag köpte min ram av. Också i Blekinge. Dock så skiljer sig våra byggen endel i val av komponenter. Det går att utveckla. Var de något mer du funderade över? Mvh Quote
patjo Posted February 4, 2014 Posted February 4, 2014 (edited) Tack. Nej, jag har inte funderat alls. Jag ville bara förmedla att det kanske finns en MEV Rocket till, som inte gått via återförsäljaren som idag är aktiv, som iallfall ursprungligen fanns utanför Linköping dit du nu flyttat. Edited February 4, 2014 by patjo Quote
FilipD Posted February 4, 2014 Author Posted February 4, 2014 Okej, då så:-) Det är inget som hänger på detta forum då tyvärr. Quote
FilipD Posted February 4, 2014 Author Posted February 4, 2014 När jag köpte kopplingscylindern räknade vi inte så mycket på tryck och liknande. Då finns de väl en chans att man trycker sönder kopplingen med lite otur? Quote
Rikard Larsson Posted February 5, 2014 Posted February 5, 2014 Har aldrig hört om någon som tryckt sönder en koppling med för högt tryck. Snarare att man trycker isär slavcylinden om den inte har ett stopp. Men det gäller ju bara om man inte kör originalgrejor, t.ex. Saab slavcylinder i en Opel Omega växellåda. Tittade på min fläkt igår, väldigt enkel att vända. Lossa en mutter och vända bladet bara. Quote
FilipD Posted February 5, 2014 Author Posted February 5, 2014 Slarvigt utskrivet av mig. Menar ju givetvis cylindern eller urtrampningslagret.. Ska bättra mig. Biltemas fläktar är tydligen vändbara upp till 12 eller 14". Den största var inte det. Quote
FilipD Posted February 9, 2014 Author Posted February 9, 2014 Helgen har givit goda resultat. Handbromsen blev klar (tack pappa), färdbromssystemet blev klart till den grad att det ska fyllas med olja för att se om alla kopplingar är riktigt täta. Jag har även fixat lite aluminiumplattor, som dels batteriet ska stå på, och som besinpåfyllningen sitter i. Det som gick bakåt var när vi skulle kolla om kopplingen fungerade efter luftningen. Vi la i en växel och det gick tungt när man skulle snurra däcket, som det ska. Men när vi kopplade så släppte det inte. Den frikopplade inte. Efter ett samtal till en kamrat så togs beslutet att lossa lådan för att kolla vad som var galet. Urtrampningslagret var paj. Tog det från min gamla växellåda. Ihop igen. Fungerade inte. Bara för att kolla så la vi i växel och la ström på startmotorn för att se om det gick. Men icke. Motorn snurrade men inte drivningen. Farsan och jag grubblade vidare och delade igen. Då märkte vi att splinsen i lamellen hade släppt från resten av lamellen. Så felet är alltså att även om lamellen pressar mot svänghjulet så drar den inte med växellådan. Nu måste ny lamell köpas. Det jag tycker är konstigt är att urtrampningslagret gick isär. Kan det vara för högt tryck när man trycker ner kopplingen? Ska man köpa ny tryckplatta också? Var kan man hitta slang med 50mm innerdiameter som passar från tanken till påfyllningshålet? 90graders böj. Mvh Quote
Jonas Posted February 10, 2014 Posted February 10, 2014 (edited) Var kan man hitta slang med 50mm innerdiameter som passar från tanken till påfyllningshålet? 90graders böj. Här tex: http://www.demon-tweeks.co.uk/motorsport/fuel-filler-neck-hose Har själv köpte denna, ska dyka upp i dagarna: http://www.demon-tweeks.co.uk/motorsport/fuel-filler-neck-hose/mocal-flexible-straight-fuel-filler-neck-hose Eller om du vill köpa på hemmaplan: http://www.do88.se/sv/artiklar/silikonslang-_-slang/branslepafyllningsslang/index.html Edited February 10, 2014 by Jonas Quote
Rikard Larsson Posted February 10, 2014 Posted February 10, 2014 Tyvärr dyrt med slangar som tål bensin: http://www.ebay.com/itm/Blue-Silicone-Fuel-Oil-Hose-Elbow-90-Degree-51mm-/170653310084?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item27bbbadc84 Angående kopplingsproblemet. Vilka delar har du? Motor, svänghjul, lamell, tryckplatta, växellåda? Quote
FilipD Posted February 13, 2014 Author Posted February 13, 2014 Tyvärr dyrt med slangar som tål bensin: http://www.ebay.com/itm/Blue-Silicone-Fuel-Oil-Hose-Elbow-90-Degree-51mm-/170653310084?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item27bbbadc84 Angående kopplingsproblemet. Vilka delar har du? Motor, svänghjul, lamell, tryckplatta, växellåda? Alla de delar. Nu har jag en ny lamell och tryckplatta liggande hemma. Quote
r Anders Posted February 13, 2014 Posted February 13, 2014 Ett tips. Jag har byggt om min tankpåfyllning från 90 graders böj till rak slang ner i tanken. Det har varit skitsvårt att tanka i en 90 graders slang utan att soppan kastas tillbaka. Såg i nån byggtråd en lösning där anslutningen i tanken lutade mot tanklocket och en rak slang. Quote
Rikard Larsson Posted February 14, 2014 Posted February 14, 2014 Alla de delar. Nu har jag en ny lamell och tryckplatta liggande hemma. Jag menade från vilken/vilka bilmodell delarna kom :) Quote
joaba Posted February 14, 2014 Posted February 14, 2014 Har aldrig hört om någon som tryckt sönder en koppling med för högt tryck. Snarare att man trycker isär slavcylinden om den inte har ett stopp. Men det gäller ju bara om man inte kör originalgrejor, t.ex. Saab slavcylinder i en Opel Omega växellåda. Tittade på min fläkt igår, väldigt enkel att vända. Lossa en mutter och vända bladet bara. Vad blir det för skilnad på fläkten bara för att du vänder på fläkthjulet? Quote
Rikard Larsson Posted February 14, 2014 Posted February 14, 2014 Ja, man får ju polvända också så att den snurrar åt andra hållet. Men vingprofilen är effektivare åt ena hållet. Quote
joaba Posted February 14, 2014 Posted February 14, 2014 Ja, man får ju polvända också så att den snurrar åt andra hållet. Men vingprofilen är effektivare åt ena hållet. Menar d blev lite orolig:-) Quote
FilipD Posted February 14, 2014 Author Posted February 14, 2014 Jag menade från vilken/vilka bilmodell delarna kom :)/> Haha. Jobbat mycket. Dålig koll på vad jag gör. Delarna är Ford fokus 1.8. Cylindern är willwood 3/4" tror jag. Ska kolla fakturan. Quote
FilipD Posted February 14, 2014 Author Posted February 14, 2014 Ett tips. Jag har byggt om min tankpåfyllning från 90 graders böj till rak slang ner i tanken. Det har varit skitsvårt att tanka i en 90 graders slang utan att soppan kastas tillbaka. Såg i nån byggtråd en lösning där anslutningen i tanken lutade mot tanklocket och en rak slang. Okej, Tack! I mitt fall kan de bli klurigt. Dock så är tanken bara på 30 liter så får man dutta i soppan så tar de ingen tid:-) Quote
FilipD Posted February 15, 2014 Author Posted February 15, 2014 Idag kom mycket på plats, igen kan man säga. Motor och växellåda har fått en ny lamell och tryckplatta. Köpte den på mekonomen. Såg ut som en kraftigare modell en den som satt i från början. (För övrigt har jag inte hört från någon annan att de varit med om att centrumet på en lamell går sönder.) Kopplingen är luftat och fungerar. Lite småpill är också gjort. Innanför plastkarossen som täcker motorn har jag satt fast en tjock aluplatta som förhoppningsvis motverkar att plasten smälter. Bromsar är åter monterade. Dock så kommer det krävas en del justering när väl bilen går att köra. Gör inte mer nu. Påbörjat bränslesystemet. Gjort ett fäste till pumpen. Expansionskärlet är monterat. Några anslutningar till gamla värmepaketet är pluggade. Kylarfläkten är monterad på baksidan av kylaren. Den väsnas inta alls så mycket som jag trodde den skulle göra. Biltema 14". Mvh Quote
FilipD Posted February 15, 2014 Author Posted February 15, 2014 Idag kom mycket på plats, igen kan man säga. Motor och växellåda har fått en ny lamell och tryckplatta. Köpte den på mekonomen. Såg ut som en kraftigare modell en den som satt i från början. (För övrigt har jag inte hört från någon annan att de varit med om att centrumet på en lamell går sönder.) Kopplingen är luftat och fungerar. Lite småpill är också gjort. Innanför plastkarossen som täcker motorn har jag satt fast en tjock aluplatta som förhoppningsvis motverkar att plasten smälter. Bromsar är åter monterade. Dock så kommer det krävas en del justering när väl bilen går att köra. Gör inte mer nu. Påbörjat bränslesystemet. Gjort ett fäste till pumpen. Expansionskärlet är monterat. Några anslutningar till gamla värmepaketet är pluggade. Kylarfläkten är monterad på baksidan av kylaren. Den väsnas inta alls så mycket som jag trodde den skulle göra. Biltema 14". Mvh Quote
FilipD Posted February 15, 2014 Author Posted February 15, 2014 Funderar att köpa billiga däck på däckonline eller liknade. De ska användas under justeringstiden och kanske genom bes. Några tankar hos er? Vill inte köpa dyra fina däck som kommer ligga på fälg och förbrukas pga ålder eller totalt fel hjulinställningar. Mvh Quote
Rikard Larsson Posted February 15, 2014 Posted February 15, 2014 Skönt att koppling fungera. Vad har du för dimensioner på däcken? Quote
Jonas Posted February 16, 2014 Posted February 16, 2014 Om du ändå inte ska köra med däcken, åk till en däckfirma och de dom lägga undan dom gamla i din dimension när dom byter till någon annan. Dom behöver ju inte ens balanseras, så det kan inte kosta så många hundralappar. Quote
Rikard Larsson Posted February 16, 2014 Posted February 16, 2014 Min tanke också. Här i Malmö kan man få 4 ok däck monterade och balanserade för 800:- Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.