Jari Posted January 11 Author Posted January 11 46 minuter sedan, Göran Nilsson sade: Kan du inte bara riva av ventilkåpan och kolla så att du har ventilspel på alla ventiler ? Om du har ventilspel så stänger ju ventilen iallafall. Jo, jag får göra det först. Har visserligen för mig att jag mätte in allt när jag byggde ihop motorn. Men det är ju 2 år sedan, så jag kan minnas fel. Quote
therealpinto Posted January 12 Posted January 12 On 2025-01-10 at 12:19, Jari sade: Kör med Volvo motorstyr. Det finns 3st Boschkontakter under insuget, temp (vit), knack (svart) och tomgångsventil (grön). Men alla har olika kodning och bör inte passa på fel plats. Sedan är jag ganska säker på att jag märkte upp allt korrekt när jag plockade isär gamla motorn. OK, jag vet bara att min dotters sambo gjorde den missen på sin 945 turbo. Det tog ett tag för dem att hitta... Där gick det i alla fall att växla två kontakter. Ford YB har samma risk, det är 2-poliga Boschkontakter (junior timer) på allt... Quote
Jari Posted January 13 Author Posted January 13 Kollade över ventilspelet ikväll, tror jag hittat felet på min kassa motorgång. På 2:ans och 3:ans insug hade jag 0,00 respektive 0,10 i spel (ska ligga på 0,35-0,40). Sedan låg vissa uppåt 0,90-1,00. Om jag nu har kollat ventilspelet när jag plockade ihop motorn för 2 år sedan, så måste jag ha varit full när jag gjorde det. Har beställt ett gäng nya shimsbrickor. Nu får vi hoppas det här löser problemet. 2 Quote
Kjelland28 Posted January 15 Posted January 15 Ok noll eller litet spel på en borde ju ställa till det förmodligen dålig kompression på två cyl då. blir intressant att höra hur den går med täta ventiler. Quote
Jari Posted January 15 Author Posted January 15 Idag kom det ett litet paket med nya shimsbrickor. Efter ventiljustering och koll på att allt var kopplat igen kunde jag äntligen vrida om nyckeln och höra hur motorn spann på alla 4 cylindrar! 🙂 Tänk att lite ventiljustering kan göra så stor skillnad. Bilen är nog körbar som den är just nu. Men jag ska göra en lista på alla småsaker som ska fixas innan våren. 9 Quote
Jari Posted Thursday at 08:06 PM Author Posted Thursday at 08:06 PM Efter nästan 2,5 års jobb med att bygga ny motor, kylsystem, intercoolersystem, avgassystem, så är nu äntligen bilen klar.😀 Nu återstår bara en provkörning, får bli det så fort vädret bara tillåter det. Bland det sista jag gjorde, var att bygga en ordentlig avskärmning runt kylpaketet. På det sättet kanske all luft passerar igenom kylarna. Sedan blir det till att köra en sommar med lite lägre laddtryck, har ju inte mappat om med den nya turbon (som är aningen större än den gamla). Mappning får nog bli nästa vinter, efter att styrsystemet har bytts mot något modernare. 3 Quote
Göran Nilsson Posted Thursday at 09:11 PM Posted Thursday at 09:11 PM Det är väldigt tillfredsställande när man är klar med ett sådant stort jobb 👍🏻. Vad är det för tätningslist du använder runt kylaren ? Quote
Jari Posted yesterday at 07:36 AM Author Posted yesterday at 07:36 AM 10 timmar sedan, Göran Nilsson sade: Det är väldigt tillfredsställande när man är klar med ett sådant stort jobb 👍🏻. Vad är det för tätningslist du använder runt kylaren ? Köpte en tjockare kantlist från Biltema. Finns 2 varianter av den tjockare, en rak och en L-formad. Kantlist med tätning, 4 m - Biltema.se 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.