Jump to content

Recommended Posts

Posted
46 minuter sedan, Göran Nilsson sade:

Kan du inte bara riva av ventilkåpan och kolla så att du har ventilspel på alla ventiler ?  Om du har ventilspel så stänger ju ventilen iallafall.

Jo, jag får göra det först.
Har visserligen för mig att jag mätte in allt när jag byggde ihop motorn. Men det är ju 2 år sedan, så jag kan minnas fel.

Posted
On 2025-01-10 at 12:19, Jari sade:

Kör med Volvo motorstyr. Det finns 3st Boschkontakter under insuget, temp (vit), knack (svart) och tomgångsventil (grön). Men alla har olika kodning och bör inte passa på fel plats.
Sedan är jag ganska säker på att jag märkte upp allt korrekt när jag plockade isär gamla motorn.

OK, jag vet bara att min dotters sambo gjorde den missen på sin 945 turbo. Det tog ett tag för dem att hitta... Där gick det i alla fall att växla två kontakter. Ford YB har samma risk, det är 2-poliga Boschkontakter (junior timer) på allt...

Posted

Kollade över ventilspelet ikväll, tror jag hittat felet på min kassa motorgång.
På 2:ans och 3:ans insug hade jag 0,00 respektive 0,10 i spel (ska ligga på 0,35-0,40). Sedan låg vissa uppåt 0,90-1,00.
Om jag nu har kollat ventilspelet när jag plockade ihop motorn för 2 år sedan, så måste jag ha varit full när jag gjorde det.

Har beställt ett gäng nya shimsbrickor. Nu får vi hoppas det här löser problemet.

• Like 2
Posted

Ok noll eller litet spel på en borde ju ställa till det förmodligen dålig kompression på två cyl då. blir intressant att höra hur den går med täta ventiler.

Posted

Idag kom det ett litet paket med nya shimsbrickor.
Efter ventiljustering och koll på att allt var kopplat igen kunde jag äntligen vrida om nyckeln och höra hur motorn spann på alla 4 cylindrar! 🙂
Tänk att lite ventiljustering kan göra så stor skillnad.

Bilen är nog körbar som den är just nu. Men jag ska göra en lista på alla småsaker som ska fixas innan våren.

• Like 9
  • Jari changed the title to Caterham clone med B230FK, nu med en ny motor