Jump to content

Bagings Lådbil!


Recommended Posts

  • Replies 882
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

original på opeln satt en tryckackumulator vid pumpen som jämnar ut pulser också.Eller om det var min gamla BMW? men man brukar kunna köra utan dem för de brukar vara sönderrostade.

Ett stort filter kanske kan utjämna något? Fast det borde vara nåt med membran för vätska kan man inte komprimera.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Har kollat utan spridare nu och resultatet är detsamma..... pulserar rejält i klockan. MEN, ställer jag upp eller ner trycket nåt halvkilo slutar det, så jag vill nog ha det till att det är en rätt värdelös regulator?

Mätte bränsletryck med gamla systemet på och då fanns inte dom här problemen.... enda skillnaden idag är ju förutom den kinesiska regulatorn, stålomspunna slangar och en annan fuelrail, vilka i sig inte borde skapa det här tycker man? Pumpen är densamma och filtret detsamma.....

Link to comment
Share on other sites

skruva isär den och se om nåt är tokigt. klämt membran har ju hänt på dem förut o kolla så det löper som det ska i den. jag har en liknande och den funkar för mig men som jag sagt innan så skulle jag inte ha dem till Turbobruk.

Link to comment
Share on other sites

skruva isär den och se om nåt är tokigt. klämt membran har ju hänt på dem förut o kolla så det löper som det ska i den. jag har en liknande och den funkar för mig men som jag sagt innan så skulle jag inte ha dem till Turbobruk.

Jo, får nog börja med att kika så det inte är nåt som sitter...... det är bara vid 3.5 som den håller på sådär?? ;) :)

Link to comment
Share on other sites

Måste bli nån resonans vid visst flöde och tryck, synd om det skulle orsaka spikningar, smälta kolvar och andra följdfel?

Oscilloskopet är suveränt, speciellt med flera kanaler så man kan jämföra flera signaler samtidigt, och inspelningen, har funktionerna i min KTS och det är suveränt att kolla bakåt om något inträffat, ex vis när man letar glapp.

Gillar trots det mitt gamla analoga också.. Dock är det så stort och klumpigt att det mest står och samlar damm numer..

Link to comment
Share on other sites

Trycket skall inte hålla på och jiddra. :thumbsdown:

Spana in bränsletrycket på den här S2000 utrustade MNRen. Mätaren sitter vid railen och är bomstabil även under powerrun. Man ser ackumulatorn om man följer slangen från railen.

Link to comment
Share on other sites

Jo, det här måste fixas såklart, inte en chans att jag ens börjar försöka mappa som det är..... ja, lite då kanske ;) :D

Jo, oscilloskop blir spännande. Behöver det på firman ibland, så det kändes som att det var dags nu.... programvaran till det är brutal :)

Link to comment
Share on other sites

Trycket ska ligga stabilt. Finns det såna grejor nuförtiden så man kan ha oscilloskop på datorn. inte dumt faktiskt.

Nej, man kan väl lugnt säga att det hänt lite på den fronten... ;)

Link to comment
Share on other sites

Yes! Regulatorn fixad! Tog isär den och satte dit fjädern korrekt som hade hamnat på sniskan..... nu är den helt stabil och dödstyst!! ;)

Och så kan ni få se hur rörigt det är i garaget efter att ha bråkat med Megasquirten en vecka nu ;) :D

Link to comment
Share on other sites

satt nåt spöke i bilen ? :blink: Lamporna på bilen är släckta tills du börjar gasa .

Mixonrelä?

Nänänä!!!! SAAB-relä på inrådan av Christer!!! ;) :D :D

Aktiveras när laddningen går igång....

Citat: "Och så kan ni få se hur rörigt det är i garaget efter......"

Då skulle du se mitt garage/verkstad, i jämförelse med det är ditt välstädat!

Helst inte om mitt är välstädat..... ;) :D :D

Link to comment
Share on other sites

Har ingen påverkan på varvtiderna på kullen :racesmile:

Nej jag veeet :) Men det är det enda jag kan pyssla med så länge ;)

Måste kika på filterlösningen dock.... känns spontant som att ett pipercross är det som kommer funka bäst. Och hål i huven har jag redan, bara att borra ur alla nitar till täckplåten som sitter där....

Link to comment
Share on other sites

Nej jag veeet :) Men det är det enda jag kan pyssla med så länge ;)

Måste kika på filterlösningen dock.... känns spontant som att ett pipercross är det som kommer funka bäst. Och hål i huven har jag redan, bara att borra ur alla nitar till täckplåten som sitter där....

Har ett oanvänt pipercross om det skulle vara intressant/ Jonas

Link to comment
Share on other sites

Om du vill slippa insugsljudet så kan du göra som jag. En låda och ta luften i nosen. Jag har trattar i luftboxen.

Slippa? Det vill man väl ha i massor???? ;)

"...så länge" :D

Ja.... det är för snöigt för att kunna ut och köra ;) Jag kommer bli knäpp på det här..... gissa hur lång tid man kan lägga på ASE, WUE och AFR bara för att få en snygg tomgång? Svaret är hur länge som helst....

Å idag hittade jag en parameter som heter TPSDot Treshold..... lite petande på den så svarade maskin så mycket bättre rätt som det var ;) :D

Link to comment
Share on other sites

Dåså, då fortsätter Megasquirt-äventyret :) Picoscopet fungerar över förväntan!!

Undrar lite bara över hallsensorn.... det händer nåt med den vid 5000 rpm som jag inte förstår om det är viktigt eller om det inte spelar nån roll..... triggerfönstret är ju ok, men den störs av någonting däremellan.... nån som har ngn idé??

hallsensor.gif

Fruset ser det ut så här:

hall.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hur sitter trigger givaren?

Vi hade problem med trigger error (VEMS styrsystem) på Sebbes volvo vid vissa varvtal det visade sig att hållaren för givaren kom i någon slags självsvängning vi förstärkte upp hållaren sedan dess är problemet borta.

//Micke

Link to comment
Share on other sites

Hur sitter trigger givaren?

Vi hade problem med trigger error (VEMS styrsystem) på Sebbes volvo vid vissa varvtal det visade sig att hållaren för givaren kom i någon slags självsvängning vi förstärkte upp hållaren sedan dess är problemet borta.

//Micke

Hallsensorn sitter i fördelaren.... bägge givarna är original Opel..... men tanken är bra, ska köra fördelaren på bänken i dag och kan ju passa på att samtidigt kolla så den sitter fast ordentligt :)

Link to comment
Share on other sites

Vad händer över 5000 rpm? Har du samma beteende där?

Om inte så är jag också inne på självsvängning i givarsystemet. Hur gammal är givaren? Kan det vara en självsvängning pga slitage/ålder? Har du en annan du kan testa med?

Link to comment
Share on other sites

Kan ju vara fördelaraxeln som glappar, eller hålskivan som fladdrar också, Hittar du varvtalet och kan hålla det jämt så? Glappfritt mellan kam och fördelaraxeln? Det finns så många variabler som kan ge såna effekter. Ser det ofta på bilar när man mäter.Inte säkert det är ett problem, men kan vara en indikation på att nåt är på gång. Sen har vi det där med digitala grejor.. jämför en digitalmultimeter med en hederlig analog. Därför kommer jag aldrig att kasta mitt analoga oscilloskop heller.

Link to comment
Share on other sites

Vad händer över 5000 rpm? Har du samma beteende där?

Om inte så är jag också inne på självsvängning i givarsystemet. Hur gammal är givaren? Kan det vara en självsvängning pga slitage/ålder? Har du en annan du kan testa med?

Kommer inte så mycket högre än runt 5000.... Givaren är av okänd ålder. Förmodligen original sen 89.... ;)

Nix, sålde ju reservsystemet.... :D

Kan ju vara fördelaraxeln som glappar, eller hålskivan som fladdrar också, Hittar du varvtalet och kan hålla det jämt så? Glappfritt mellan kam och fördelaraxeln? Det finns så många variabler som kan ge såna effekter. Ser det ofta på bilar när man mäter.Inte säkert det är ett problem, men kan vara en indikation på att nåt är på gång. Sen har vi det där med digitala grejor.. jämför en digitalmultimeter med en hederlig analog. Därför kommer jag aldrig att kasta mitt analoga oscilloskop heller.

Haft fördelaren på bänken och hittar inga uppenbara fel. Inga kännbara glapp i varken givare, axel eller drivstift...

Har haft en diskussion med Pico's gubbar och dom var nog på rätt spår tror jag..... spikarna är störningar från 12V-matningen. Mätte inspänningen också och nog f*n varierade det ;)

Pico tror att det antingen är spridarna eller spolarna som stör..... och då kommer jag in på nästa tankebana: Jag kanske mäter på helt fel ställe? Kikar man på voltspikarna på dom diagram jag la upp förut så är ju "störningarna" konsekventa ända tills den börjar missa.... då försvinner dom och ersätts av "raka streck" om man kan säga så? Det kanske helt enkelt är spolar eller spridare som störs ut av någonting???

Här alltså...

hall_error.jpg

Jodu Christer..... Att kunna mäta ner till 4 decimaler kan ha sina nackdelar också ibland ;)

Ok, sista mätningen på bild:

Övre kurvan är hallsensorn och undre är voltmatiningen till hallsensorn..... usch, det är lätt att snöa in på det här ;)

hall_volt1.jpg

Edited by Baging
Link to comment
Share on other sites

Ok, konstaterat att det är spolarna som ger spikarna..... i morgon skall jag ge mej på att mäta direkt på utgången på VR-conditionern..... känns som man håller på med en "Electronics101 crash course".... :D :D :D :D

Link to comment
Share on other sites

Se över dina jordpunkter och kolla hur jord är draget i kablaget. Ligger VRen och spolarna på samma jordkabel? Vad händer om du "tjuvkopplar" upp matning och jord direkt från batteriet till VR'en? Om det blir bra så ta bort den ena och kolla om det fortfarande är OK. Om ja så har du problemet i den du kopplade bort...

P.S. Du kanske skulle ha lite grövre kablage till spolarna... ;)

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Se över dina jordpunkter och kolla hur jord är draget i kablaget. Ligger VRen och spolarna på samma jordkabel? Vad händer om du "tjuvkopplar" upp matning och jord direkt från batteriet till VR'en? Om det blir bra så ta bort den ena och kolla om det fortfarande är OK. Om ja så har du problemet i den du kopplade bort...

P.S. Du kanske skulle ha lite grövre kablage till spolarna... ;)

Ok, då ska vi se....

Jorden till spolarna är separat 2.5mm2 och +12V til spolarna är 4 separata 2.5mm2 från säkringshållaren.... får inte in grövre i kontaktdonen ;)

VR-sensorn har ingen matning. Den genererar ju sin egen spänning och den signalen är klockren hela vägen. Inte en miss där....

Alla jordkablar ur boxen (5st) till egen jordpunkt i chassit.

Spolarna jordade med egna kablar, 4st till block och 4st till boxen (4-stift Bosch COP)

Samtliga kontakter klämda med riktiga anslutningar och tång...

VR-sensorn har rätt polaritet, skärmad kabel hela vägen och jordad i boxen.

Samtliga sensor/styrkablar är oskarvade hela vägen från boxen fram till respektive anslutning.

Pico-gubbarna påstår att spikarna på Hallsensorn inte skall spela någon roll eftersom "fönstret" är opåverkat....

"I suspect all is OK here. It shows a hall effect switching from battery voltage to 0V. Its more common for the ECU to feed a hall effect with a clean 5V supply but 12V is not unusual."

Enda jag haft lite funderingar över ang motorkablaget är VR-kablens närhet till generatorn.... den är numera dragen en annan väg långt från störkällor, fast jag har inte hunnit testa ännu....

I övrigt tror jag att det är så bra det kan bli på den sidan. Visar det sej att spolarnas störningar påverkar så får jag väl testa med skärmat hölje på just dom??

Skall mäta i morgon på VR-conditionern (kretsen som omvandlar sinuskurvan till fyrkantsvåg inne i boxen) och se så att det inte är kretsen i sej som är dålig. Ska samtidigt mäta VR-signalen in på kortet, så ser jag ju om den får nåt sk*t på vägen från kontakten...

Tack för all input!!! Har gett mej f*n på att gå till botten med det här!!! blink.gif515.gif:)

Schemat ser ut så här förresten...

schema.jpg

edit:stavfel ;)

Edited by Baging
Link to comment
Share on other sites

Kör du Lambda styrning? såg bara att kortet är förberett för det.

Ang. störningar så kan det vara spolarna eller stiften. har du resistor stift? Men jag tror inte de störningarna ska göra något.

Link to comment
Share on other sites

Kör du Lambda styrning? såg bara att kortet är förberett för det.

Ang. störningar så kan det vara spolarna eller stiften. har du resistor stift? Men jag tror inte de störningarna ska göra något.

Kör lambdastyrning ja.... aktiverar över 1500rpm och 70 grader. Testat att låda den mappa tomgången själv och det verkar funka klockrent :)

Det är helt klart spolarna som stör.... mätte igår och spridarna störknappt alls, men det skall ju tydligen inte spela någon roll....

Prova att avaktivera kamtriggern och kör bara med vev triggern och se vad som händer du kan visserligen inte köra sekv tändning och insprut men det kan va värt att prova.

//Micke

Gjorde det innan jag bytte vevtriggern till den nya och då ville den inte gå alls knappt, men som sagt, har inte testat efter bytet.....

DOCK! Efter att ha kopplat upp oscilloskopet på både in- och utgång på VR-kretsen direkt i boxen så fick jag lära mej att hysteresis-justeringen var grymt tight. Det fick diffa max 1/2 varv (av 18) för att alla småspikar på utgången skulle försvinna. Jag hittade mitt läge på 16.5 varv...

På 16 varv störde det och på 17 varv stannar den, men nu verkar det (ta i trä) som att den slutat missa.... såg 7000 på varvräknaren i dag för första gången ;) :D

Nu ser signalerna ut så här på tomgång..... Röd=in och blå=ut

both_inbox.gif

So far so good..... önskar bara jag förstod mer av det här ;) :D

Link to comment
Share on other sites

Läste ikapp nu i tråden och jag känner igen trigger bekymren sen min installation. I mitt fall var det kamsynken som kom för sent och blockerade tändningen tills varvet kom ner så att tändingen enligt mappen kom efter signalen igen. Tog ett par dagar, många mätningar med oscilloskop och ett par fina ord innan det löste sig.

Vad är målet med motor och varv? Hur mycket kan du varva med den motorkonfigurationen du har idag?

Link to comment
Share on other sites

Läste ikapp nu i tråden och jag känner igen trigger bekymren sen min installation. I mitt fall var det kamsynken som kom för sent och blockerade tändningen tills varvet kom ner så att tändingen enligt mappen kom efter signalen igen. Tog ett par dagar, många mätningar med oscilloskop och ett par fina ord innan det löste sig.

Vad är målet med motor och varv? Hur mycket kan du varva med den motorkonfigurationen du har idag?

Jo, just den var jag inne på också..... tyckte triggersignalen från kammen låg lite väl nära vevtriggerpunkten, men runt 36 grader (6 tänder) före skall inte vara några problem enl Diyauto. Problemet nu i efterhand var förmodligen dels en gammal trött vevgivare och överkänslig hysteresisjustering unsure.gif

Som den står nu ser livet aningen ljusare ut. Verkar funka som den skall, inga synkfel idag i alla fall :) Oavsett vad det var, så var investeringen i Pico oscilloskopet en av dom bättre..... ska få jobba lite mer med det på en Opel Safira 2.2 som inte vill varva ut :)

Målet? Jaaa..... egentligen började det med att jag irriterade mej på att det inte gick att logga trottelposition på gamla sprutet. Det ena gav det andra, så att istället för att fixa dit en extra TPS, så....ja..... så gick det som det gick :)

Fast, det man egentligen velat hela tiden är väl att ha kontroll på bränsle/tändining....sen att SBD rapporterar hygglig effektökning bara på bytet till spjällhusen gör ju ingenting om man säger....

Som jag ser det nu, kommer jag öka maxvarvet från tidigare 6800 till 7500-7700 (Ja, nya ARP stakbultar ligger på arbetsbänken) men om den kan utnyttja det ökade varvtalet återstår väl att se. Annars vill lokala motorverkstan sälja ett par Cat-kammar till rätt pris, men som sagt, vi får se.

Om inte annat, så slipper jag ju ligga och motorbromsa på regulatorn ut ur kvarnkurvan nu.... Det vet ni ju hur bra det låter? ;) :D

Chassit? Ja..... där kan det kanske hända lite bra grejer ;) unsure.gif

I dag kom det nya Pipercrossfiltret och ännu så länge ser allting ut att få plats innanför huven, men jag kommer öppna upp det igensatta hålet jag redan har i huven , så han får den luft han behöver :)

pipercross1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jo, just den var jag inne på också..... tyckte triggersignalen från kammen låg lite väl nära vevtriggerpunkten, men runt 36 grader (6 tänder) före skall inte vara några problem enl Diyauto.

Om inte annat, så slipper jag ju ligga och motorbromsa på regulatorn ut ur kvarnkurvan nu.... Det vet ni ju hur bra det låter? ;) :D

36 grader före tdc? Jag har nog som max 42 grader på min tändmapp och i så fall hade det inte fungerat för mig så som VEMS använder kamsynken.

Ja, ljudet av varvstoppet i din bil ut ur kvarnkurvan tror jag alla som var på Kinnekulle kommer ihåg :)

Link to comment
Share on other sites

Varva max med 7000 rpm med originalbultar och 7500 med ARP. Det sägs att 7800rpm är max med ARP men för lite marginal. Byter du stakar så är det ju annat som mina ska klara 9000rpm och väger 500gr mot original 630gr.

Vad har du för längd från trattmynning till ventiltallrik?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...