Jump to content

Bagings Lådbil!


Recommended Posts

36 grader före tdc? Jag har nog som max 42 grader på min tändmapp och i så fall hade det inte fungerat för mig så som VEMS använder kamsynken.

2 tänder ifrån var gränsen, dvs 12 grader ca. Och som det verkar nu är synkproblemen ur världen... fast dom där gubbarna på Pico tycker jag eventuellt har för mycket "voltage drop" (ca 1V) på spridarna, så jag fär väl mäta lite mer då... ;)

Varva max med 7000 rpm med originalbultar och 7500 med ARP. Det sägs att 7800rpm är max med ARP men för lite marginal. Byter du stakar så är det ju annat som mina ska klara 9000rpm och väger 500gr mot original 630gr.

Vad har du för längd från trattmynning till ventiltallrik?

Har ju köpt ARP 209-6003, så dom bör ju vara bättre än original i alla fall ;)

Har fortfarande inte mätt kamtiderna, så trattarna är obefintliga än så länge..... Bra att du påminde mej! Kan ju vara ett projekt för helgen, fast först ska jag byta buntbanden på mina insugsgummin mot riktiga slangklämmor ;) :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 882
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Sådärja! Då är nog all el kopplad och klar.....tror jag...! Äntligen kan jag logga trottelposition i DL1'an och resten av sensorerna verkar ge rätt värden också......

Kanske kanske dags för en försiktig provtur snart?? ;) :)

Link to comment
Share on other sites

Å sen lite plåt runt detta och fixa röranslutning...en liten kylare ....och snäcka på avgas så har du snart en C20XET :lol:

Hur som haver.....så blir det himla bra :)

Link to comment
Share on other sites

Å sen lite plåt runt detta och fixa röranslutning...en liten kylare ....och snäcka på avgas så har du snart en C20XET :lol:

Hur som haver.....så blir det himla bra :)

Inte en chans!!!! jag gillar motorer med svar i ;) :D

Åsså finns det en faktiskt en standardvariant som heter C20LET. Och den är baserad på ditt recept ovan ;) :)

Supernajs.

Tackåbock :)

Link to comment
Share on other sites

Å sen lite plåt runt detta och fixa röranslutning...en liten kylare ....och snäcka på avgas så har du snart en C20XET :lol:

Konstgjord andning??? Vafö då fö? :blink: ;)

Link to comment
Share on other sites

En turbomotor kommer aldrig att låta lika skönt heller.. Aldrig i närheten av slurpandet från ett par ordentliga förgasare eller spjällhus. Det bara är så..

Saknar det.. Ljudet vid vissa varvtal, när resonansen i filterboxen tar över allt annat.. hehe...

Link to comment
Share on other sites

En turbomotor kommer aldrig att låta lika skönt heller.. Aldrig i närheten av slurpandet från ett par ordentliga förgasare eller spjällhus. Det bara är så..

Saknar det.. Ljudet vid vissa varvtal, när resonansen i filterboxen tar över allt annat.. hehe...

Exakt! Insugsljud är ballare än avgas ;) :D

Går den så där bra utan trattar?

(Såg bilden på din backplate till luftfiltret.)

Nja, så där bra gick den med gamla Motronic'en på...... hoppas den ska gå en hel del bättre nu ;)

Link to comment
Share on other sites

Sådärja! Nu har det städats liiiite i garaget.... var rätt less på att alltid behöva leta efter alla elverktyg, så nu är en låda avsatt endast för det. Skulle behöva ett skåp så man kunde ha allt el samlat på ett ställe med både verktyg och material, men bara att ha verktygen samlade känns bra :)

Bilen 99.9 klart att börja mappas i morgon om vädret är ok...

Photo%202012-03-02%2023%2003%2023.jpg

Det mesta man kan behöva på ett ställe.... tången stämmer inte in där, men får inte plats i en vanlig låda ;)

Photo%202012-03-02%2023%2000%2023.jpg

Lite gamla avlagda som hamnar i reservlådan nu... Hittade en med BP-prislapp på.... 26.50:- :D

Photo%202012-03-02%2023%2000%2054.jpg

Link to comment
Share on other sites

Baging: --- Bilen 99.9 klart--- De sista 0,1 procenten är att sätta på och fast motorhuven.

Skulle världen någon gång få brist på pressverktyg och skalverktyg för el vet jag vart världen med förtroende kan vända sig, till Baging.

Link to comment
Share on other sites

Hahaha, ja, kan man vara verktygsfetischist? I såna fall är jag nog det...... :D :D :D

Fast varför jag har ett gäng koaxkabeltänger kan jag inte förklara.....

Edited by Baging
Link to comment
Share on other sites

Baging, Baging, Baging!!! Mellan 0:18 och 0:21 borde du gjort något. Kan du komma på vad?

Hoppsan..... den stod inte där i går???? ;) :D :D

Åhh vad man blir sugen på att ut och åka. Man får snart ta några garagedagar.

Mappa så jag får höra den yla. :stupid: :racesmile:

Försökte allt lite grann, men tror jag möjligen fortfarande har problem med "lost tooth".... den klipper rätt som det är, så det kändes inte meningsfullt att bråka med den, men det kommer ;)

Link to comment
Share on other sites

ÄNTLIGEN!!!! Mission accomplished!!

Har ju haft en hel del problem med missade tänder i mitt Megasquirt. Har trasslat och mätt i absurdum snart, men i dag löste sej allting..... mätte med Pico-skopet på bägge sidor om Optoisolatorn och såg (igen) att det inte var några fel alls på signalerna från varken VR-sensorn eller Hallgivaren trots att MS'et klipper vid 5000rpm. Testade till slut att byta polaritet på VR-sensorn och ändrade triggersidan i programvaran och se, rätt som det var svarade den som aldrig innan.....

Var ju bara tvungen att ut och testa en sväng trots omappad/grovmappad VE-tabell. Slog på Autotuningen så fick den jobba lite själv samtidigt... och så bra som den går nu, har den aldrig gjort tidigare..... Satte regulatorn på moderata 7000 och dit knatade den på med rask takt!! :) :) :)

Fästet var kanske inte det bästa och kallt var det, men sk*tsamma, nu GÅR den ju som den ska! Nu får han vila tills det blir lite varmare innan mappningen blir på allvar ;)

Och.... Cealm, trafikregler repsekterades nästan fullt ut i dag ;) :D

Link to comment
Share on other sites

Baging: Hmmm, nästa film, då står du still eller hur? Bara så jag vet att du kan...

Va? Missade jag den enkla??? ;) :D

Huven då? Får man köra utan verkligen??? ;)

Link to comment
Share on other sites

Precis vad jag tänkte också :)

Hahaha, ett gammalt 2.11 Novellnät ;) :D :D :D

En sån härlig sång i motorn, svårt att gissa vart du kommer tillbringa din sommar. :racesmile:

Tack! Exakt! Lugna och fina turer ut till Läckö och äta glass!!! ;) :D :D

Link to comment
Share on other sites

Ok, med större delen av tändproblemen ur världen var det dags för lite fler måsten innan säsongen...

Tog ner tråget i går för att byta vevstaksbult och nu är det gjort! Känns bra att dom sitter där nu som en extra säkerhet :)

Glad överraskning var att det sitter ett "windage tray" (skrapplåt?) på plats redan!!!

Funderar även på om jag kanske skulle göra som Thomas föreslår, att byta överfallsbult när tråget ändå är nere??

IMG_1630.JPG

Sen fick jag ge mej på tråget och bättra några poriga mig-sömmar, banka ut botten lite och ge det en allmän översyn.... Det har skrapat i någon enstaka gång, så jag tänker nog lägga på en förstärkning för säkerhets skull :)

IMG_1634.JPG

Link to comment
Share on other sites

Appropå trattar

Tjusiga plastkonor ;)

www.jpmotorsport.se

Kolla på produkter där finns variabla trattar,motorstyrda med variabel längd

Och! Rullspjällhus!! Mums! :)

Hehehe, har du en sjukantig oljeplugg Baging? :D

Jepp! Vikten du vet.... vikten!!! ;) :D

Link to comment
Share on other sites

Det beror nog på vilka reaktioner man menar ;-)

vet inte om "mom" kvalificerar in på denna listan hehe

Aha.... du tänker så??? ;) :D :D :D

Här kommer en till som reagerar. Kanske något reagerar där nere också!

Patrese fick nog laga sin middag själv på kvällen sen ;) :D

Link to comment
Share on other sites

Här kommer en till som reagerar. Kanske något reagerar där nere också!

Den där filmen är jätterolig! Vilket fantastiskt garv hon lägger av på slutet då hon upptäcker att hon är filmad! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Jahaja.... efter ett par veckors frånvaro från bilen pga "lagom" mycket cyklar som skall ut nu på vårkanten, fick jag anledning att öppna garaget i dag...

Jonny (JTZ) kom över i dag med bilen fullastad av laserinstrument, vattenpass och allehanda mätverktyg, så nu vet jag att bilen behöver ett knippe nya länkhuvuden, är sned och vind bak, för mjuk fram och förmodligen bak också, men framförallt att jag glatt åkt omkring i 3 år med 15mm toe-in fram och....var det 3mm... toe-out bak.

Man får ju skämmas som inte redan vetat om det, men den har ju gått kanon på både väg och bana har jag tyckt så jag har aldrig kollat.... jaja, faktum var att det faktiskt var kul att hitta grova fel! Att ställa om framvagn är ju tårtbit och fjädrarna är beställda som i kväll. Blir 350-fjädrar istället för dom 275'or jag har i dag. Bakaxeln har förmodligen skränkt sej själv när man svetsat rejäla fästen till panhardstaget, så det blir väl bara att sy lite med migen på andra sidan rören tills den hamnar rätt igen :)

Ska bil såååå spännande att ta 1a svängen på Kullen med mer pulver, en bil som har 0 toe fram och invägd korrekt.... ska man kanske äntligen kunna krypa under minuten?? ;) :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...