Jump to content

Super Busen


Recommended Posts

Efter intensiv mekandet så skulle jag till Emmaboda 9/9 och åka SuperStage med ett gäng från Rejsa.

Lastade bilen på lördag kväll och ställde in släpet med bil på i garaget.

Vakna på söndag morgon och tittade på termometern +2 grader :o

post-417-0-31891700-1348072174_thumb.jpg

Bil och bror avlastade.

Med en del tveksamhet startade bilen, kallstart har ju inte direkt behövts i garaget.

Känns som den behöver lite till bränsle.

Första turen ut :eclipsee_steering:

Innehåller en rejäl snurrning, här var det inte tal om någon förvarning!

Efter en del körning börjar vi mjuka upp fjädringen efter tips av en kille som åkte med en runda

och det blir betydligt bättre.

Men ändå långt ifrån bra.

Får däremot en oväntad syn vid ca 1:20 när det kommer ett två motorigt flygplan emot mig med landningsljusen på :Hmm:

Men han beslutar sig för att inte landa !

post-417-0-89064800-1348072115_thumb.jpg

Blev en hel del körning och ett toppen väder den här dan.

post-417-0-29916200-1348072133_thumb.jpg

Dom stora stallen har naturligt vis med sig en palltruck !

Sen kanske man använder den till olika saker :whistling:

Enda problemet var att bromsarna började ligga på efter ett par rundor.

Visade sig att jag justerat pedalen-cylindrarna lite väl tajt, så det var bara att släppa lite på det.

Sen var mina bromsvätskebehållare allt annat än täta när det började svänga.

Det läckte genom lufthålet i locket.

post-417-0-25098400-1348072075_thumb.jpg

Lastad efter en dags jobb.

post-417-0-72751600-1348072090_thumb.jpg

Lite bromsdamm blev det iallafall.

Väl hemma såg jag att det gått ganska hårt åt bakhjulen, Och började fundera varför?

Och varför den var så lynnig i bakvagnen, och kom till slutsatsen att

jag inte kollat toein bak.

14mm toein :doh:

Schimsade in naven så att det blev ca 1mm.

15/9 det av till Hultsfred för att testa lite konbana

Var totala motsatsen till Emmaboda högsta farten 100+ var som lägsta farten på Emmaboda.

Men en bra utvärdering, kändes som att bakvagnen blev betydligt mer stabil.

Däremot försvann bakbromsarna på slutet, vet inte riktigt varför men det verkar som att det

helt plötsligt kommer in luft i kretsen.

Jag tror att det är tredje gången det har hänt och två av gångerna har jag inte ens kört med bilen.

Känns som att det skulle vara cylindern till bakhjulen som spökar.

Ergonomin på bromspedal är inget vidare, men svårt att sätta fingret på vad som skall ändras.

Ratten skall bytas till en som har centrumet i mitten, dels så går rattkransen upp och ner nu

det kan man nog vänja sig vid.

När man får greppet där radien är liten blir det väldigt tungstyrt.

Det här inträffar ju bara när det är någon slags vändning i en konbana t.ex.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • Replies 214
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Lite mer mos skadar ju inte :hypocrite:

post-417-0-86428200-1352551064_thumb.jpg

Har man ingen maskin för att skära rör med får man fila själv.

Ritade upp collectorn som jag ville ha den.

post-417-0-81178600-1352551077_thumb.jpg

Så ser rören ut.

post-417-0-20694100-1352551089_thumb.jpg

Platta ut röret så man kan klippa ut en pappersmall.

post-417-0-17473400-1352551190_thumb.jpg

Rita av, kapa och fila.

post-417-0-36770800-1352551120_thumb.jpg

Mycket pyssel blir det.

post-417-0-70054400-1352551211_thumb.jpg

Vill få så mycket som möjligt innanför ramen men luftfiltret kommer nog att sticka ut.

post-417-0-42753200-1352551027_thumb.jpg

Wastegaten på plats.

Har inte bestämt mig hur den skall anslutas till avgasröret.

Antingen med flexrör eller en glidpassning.

Link to comment
Share on other sites

Nice!!

Har du redan tröttnat på effekten :) Skall du köra med returoljepump för turbo eller går det att lösa med torrsumppumpen på något sätt?

Jag skall köra med annan placering av aggregat för att få bättre med plats och fall för returolja. Jag antar att du skall kompsänka och åka med fulltryck?

Jag själv funderar som mest på hur mycket man vågar ladda med org. komp i en standard BB motor förutom justerbara kamdrev o sänkt tändning? Finns en tjockare cometic packning på hyllan i garaget, men vill för enkelhetens skull prova bilen först som lättryckare och slippa lossa toppen om man måste/vill gå tillbaka till sugutförande. Jag behöver lite mera skjuts i motorn för att kompensera för tung bil men vill för den sakens skull inte ha en svårkörd bil med stor effekttröskel.

//Mattias

Link to comment
Share on other sites

Tröttnat på effekten har jag inte hunnit.

Det har varit med i planen länge, där för sitter rattstång och pedalstället som dom gör.

Kommer inte att ladda så mycket, spridarna (725cc) räcker till ca 0,7 bar sa Andreas på PPF när jag mappade den, går väl att ta lite till om man höjer bränsletrycket.

Det kanske går utan att utan att kompsänka, den blir ju trevligare då.

Tanken är att kunna använda minimalt laddtryck på 1-2:an och sen öka på varvtal och gasläge.

Så den fortfarande är spettsig i karaktären.

Oljan kommer att ledas in i avtappningspluggen på sidan av tråget eller vad man skall kalla det.

Blir att prova och se hur det funkar, tanken är att torrsumpen skall göra det möjligt utan extrapump.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 months later...
  • 3 months later...

Här har det inte skrivits något på lång tid nu igen :icon_oops:/>/>

Var och gjorde SFRO 2 och ljudprov i onsdags.

Stefan ringde måndag kväll och fråga om jag kunde komma till Hultsfred på onsdag kl 11:00

Så det kom på lite hastigt, men det var ju bara att prova.

Och det kan väl bara sammanfattas med en stor SUCK.

Omdömet var kanon väghållning och bromsar.

Men bromspedalen bör höjas jämfört med gaspedalen, och att det krävs ganska högt pedaltryck.

Jag tror att pedaltrycket till viss del har att göra med att han inte nådde fram riktigt, jämfört med mig.

Ljudprovet gick riktigt dåligt med.

Domen var ca 95dB och att det är insugningsljudet som bråkar.

Men det totala fiaskot kom när jag skulle putta upp bilen på kärran och slet av hälsenan :banghead:/>/> :banghead:/>/> :banghead:/>/> :banghead:/>/> :banghead:/>/> :banghead:/>/> :banghead:/>/> :banghead:/>/> :banghead:/>/> :banghead:/>/>

post-417-0-40120800-1371990272_thumb.jpg

Så där rök chansen att få den besiktad i sommar.

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

trist :thumbsdown:

Hade vilja,t se en överladdad bec på bana,nu är både din o blackbirden satta ur spel

av olika anledningar iaf på kullen i år. dubbel :thumbsdown:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu finns det hopp igen eller iallafall väldigt små och försiktiga steg :turtle:

Var och handlade på Konsum alldeles själv!, första gången på 9 veckor.

Det var ju inget man trodde man skulle uppskatta.

Man inser hur bra man har det när man gnäller efter några veckor på kryckor.

Men till helgen blir det äntligen dags att öppna garagedörren igen och börja jobba så man

får den besiktigad i höst.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Efter som det blivit en del stora hopp i tråden,

skall jag försöka gå bakåt i tiden och komplettera med div bilder.

Bygge av plenum kräver ju en TIG svets så en sådan införskaffades.

post-417-0-93748400-1381657609_thumb.jpg

Monterades uppe på migsvetsen, skall bara bredda hyllan för gastuben så

att båda tuberna får plats.

post-417-0-92226700-1381657656_thumb.jpg

Mycke knappar är det.

Men mycket lättare att svetsa än befarat trots att jag aldrig provat innan.

post-417-0-31584100-1381657681_thumb.jpg

Smidig tub med klockor och snabbkoppling.

Största nackdelen med tigen är kostnaderna för gas och tubhyra.

Jag är inne på min tredje tub, mig tuben fyllde jag när jag började bygget :o/>/>

post-417-0-69967200-1381657750_thumb.jpg

Början till plenum

post-417-0-91389100-1381657770_thumb.jpg

Prov montering på spjällhusen, använder en typ av Mikuni förgasar gummin.

post-417-0-25710300-1381657903_thumb.jpg

Trattarna svetsade.

post-417-0-93971500-1381657947_thumb.jpg

Prov montage.

post-417-0-23997700-1381658156_thumb.jpg

Locket på.

post-417-0-49028800-1381659814_thumb.jpg

Inte raka vägen till intercoolern.

post-417-0-63604100-1381657973_thumb.jpg

En Nuke dump monterades.

post-417-0-24439000-1381658288_thumb.jpg

Båda rören börjar bli klara.

post-417-0-83411300-1381658216_thumb.jpg

Ganska välpackat.

Det var en kort resume av turbo montaget.

Link to comment
Share on other sites

Lite kaross jobb har också gjorts.

post-417-0-00552000-1381661114_thumb.jpg

Efter som jag har helt golv så måste ju luften ut genom sidorna.

Luftutsläpp på vänster sida.

post-417-0-22317100-1381661093_thumb.jpg

Och höger sidans.

post-417-0-10043800-1381661157_thumb.jpg

När jag hade fyrlänkstagen öppna och dom ligger så nära karosssidan så fastnade

småstenar mellan staget och karossen med mindre vackert resultat som följd.

Så därför har jag byggt in dom.

post-417-0-50625600-1381661192_thumb.jpg

post-417-0-21628800-1381661211_thumb.jpg

Småsten vill också in i utrymmet bak, så jag har försökt att täta det så gott det går.

Edited by Gerhard
Link to comment
Share on other sites

Lite annat som gjorts

post-417-0-02060900-1381663080_thumb.jpg

Värmesköld över grenröret.

post-417-0-61260100-1381663104_thumb.jpg

Täppt till runt kylaren så ingen luft skall smita förbi.

Ska modifieras för intercooler rören senare.

post-417-0-47611600-1381663124_thumb.jpg

En planka har monterats under motorutrymmet.

Blir en version 2 av den med en större splitter fram.

post-417-0-03729900-1381663153_thumb.jpg

Ny växelförare med en Cordona quickshifter sensor.

post-417-0-40322100-1381663173_thumb.jpg

Styrenheten som man ställer vid vilket tryck som den skall ge signal,

resten sköter Vipec motorstyrningen om.

Link to comment
Share on other sites

På nationaldagen åkte vi till Anderstorp.

Ett 60 tal bilar och ett strålande väder.

Prio 1 var att få mil i bilen och se vad som inte fungerar som tänkt.

Första körningen slutade med att ljuddämparen trilla i backen sedan gummikuddarna separerat av värmen.

Den bakre dämparen blir extremt varm.

Bara att linka in i depån och låta det svalna av lite.

Min depå granne bistod med ståltråd, sen var det bara att köra vidare.

post-417-0-35656400-1381664780_thumb.jpg

Depå granne, känns lite som ytterligheterna.

post-417-0-95679200-1381664816_thumb.jpg

Fanns en del häftiga åk.

post-417-0-60608500-1381664842_thumb.jpg

En paus i depån.

Första gången på en riktig racerbana var riktigt roligt.

Konstigt att något som ser så odramatiskt ut på film kan upplevas så totalt olikt i verkligheten

Slutsatsen efter dagen är att en vindavvisare är ett måste, huvudet far som f_n när farten stiger.

I slutet var det nacken gjorde att man gav upp.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Bilden försvann visst :o

post-417-0-63418800-1383678893_thumb.jpg

Besiktningen gick mycket smärtfritt och enda frågan var varför jag hade chassinummeret på två ställen, vilket inte behövs.

Små plåtar och en 6:a som slutsiffra var inga problem :thumbsup:

Men nu blir det nog snö innan man får plåtarna och kan köra en sväng :eclipsee_steering:

Link to comment
Share on other sites

Bilden försvann visst :o/>

post-417-0-63418800-1383678893_thumb.jpg

Besiktningen gick mycket smärtfritt och enda frågan var varför jag hade chassinummeret på två ställen, vilket inte behövs.

Små plåtar och en 6:a som slutsiffra var inga problem :thumbsup:/>

Men nu blir det nog snö innan man får plåtarna och kan köra en sväng :eclipsee_steering:/>

Vilken härlig känsla att ha kommit i mål....

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Tackar, får hoppas att nästa år blir betydligt bättre körmässigt :eclipsee_steering:

I år han jag bara med Anderstorp och en konbana i Kalmar innan en

hälsenan besluta sig för att ge upp :banghead:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hittade lite bilder på vad som hände innan bullerprov och besiktning.

Och lite vad som skett efter besiktningen.

post-417-0-44556900-1389206703_thumb.jpg

Efter som jag inte klarade bullerprovet förra gången så fick jag

bygga om original luftfilterboxen så att den gick att använda.

post-417-0-10533100-1389206742_thumb.jpg

Fick ner höjden hyffsat iallafall, i original så är själva boxen åt andra hållet över ventilkåpan.

post-417-0-88876700-1389206927_thumb.jpg post-417-0-72720300-1389204489_thumb.jpg

Ganska tajt.

post-417-0-08536700-1389206802_thumb.jpg

Jag fick också göra en ny huv efter som jag inte ville klippa i den jag har.

post-417-0-67669300-1389206958_thumb.jpg

Inte blev det speciellt vackert men den var väl bara monterad ett par timmar :)/>/>/>/>

post-417-0-14588500-1389204097_thumb.jpg post-417-0-81987100-1389204132_thumb.jpg

Otroligt nog så var luftfilter och ljudämparen fulla med konstiga grejer so jag hittade,

efter bullerprovet :hypocrite:/>/>/>/>/>

post-417-0-11327300-1389204194_thumb.jpg

Första riktiga körning på väg slutade efter ca 5 mil då CDI boxen behagade att säga upp sig.

Det var en AEM 4-Chanel och när man började googla på den så var jag långt ifrån ensam om det problemet.

Verkar vara en riktig skit box, min höll ca 60 mil och många andras kortare än så.

Så jag byggde om till VAG spolar med inbyggda slutsteg istället.

post-417-0-03620700-1389204213_thumb.jpg post-417-0-70222300-1389204261_thumb.jpg

Pågående projekt är att montera turbon och DBW (eletriskgas) skaffade en gaspedal från en BMW men den visade sig vara lite för stor för att få plats.

Så där blir det en givare från en SAAB 9-3 tdi istället som är på väg på posten (är det någon som sitter på ett elschema på den, har bara hittat bensin modellen).

Själva motor är från en BMW M3.

post-417-0-02256400-1389204278_thumb.jpg post-417-0-66964200-1389204296_thumb.jpg

Tanken var att motorn skulle få plats fram vid spjället men nej.

Motor fick monteras på sidan och sedan en axel under insuget som för över kraften till spjället.

Link to comment
Share on other sites

Mycket trevlig bygge. Precis läst tråden,

Var reg.bes en kostsam historia? Hört att de tar betalt per halvtimme eller nått sånt.

I vår så kommer jag lägga krut på just motordelarna av bygget. Luft, avgas etc. Får val se till att verkligen dimensionera så att det är tyst redan från börja.

Med vänlig hälsning, Filip

Link to comment
Share on other sites

Det heter ju enskilt godkännande nu för tiden och det gick på 3200:-

inkl vägning och gick väldigt smidigt.

Från det jag körde in i hallen tills jag var på väg där ifrån tog det 40 minuter inkl upplastning på släpet.

Link to comment
Share on other sites

I Kalmar, det var nog mest i början när det ändrades från reg besiktning till enskilt godkännande.

Kan väl nämna att jag inte stannade med han skrev klart papperna så jag fick dom senare på dagen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...