Gerhard Posted September 19, 2012 Author Posted September 19, 2012 Efter intensiv mekandet så skulle jag till Emmaboda 9/9 och åka SuperStage med ett gäng från Rejsa. Lastade bilen på lördag kväll och ställde in släpet med bil på i garaget. Vakna på söndag morgon och tittade på termometern +2 grader :o Bil och bror avlastade. Med en del tveksamhet startade bilen, kallstart har ju inte direkt behövts i garaget. Känns som den behöver lite till bränsle. Första turen ut :eclipsee_steering: Innehåller en rejäl snurrning, här var det inte tal om någon förvarning! Efter en del körning börjar vi mjuka upp fjädringen efter tips av en kille som åkte med en runda och det blir betydligt bättre. Men ändå långt ifrån bra. Får däremot en oväntad syn vid ca 1:20 när det kommer ett två motorigt flygplan emot mig med landningsljusen på :Hmm: Men han beslutar sig för att inte landa ! Blev en hel del körning och ett toppen väder den här dan. Dom stora stallen har naturligt vis med sig en palltruck ! Sen kanske man använder den till olika saker :whistling: Enda problemet var att bromsarna började ligga på efter ett par rundor. Visade sig att jag justerat pedalen-cylindrarna lite väl tajt, så det var bara att släppa lite på det. Sen var mina bromsvätskebehållare allt annat än täta när det började svänga. Det läckte genom lufthålet i locket. Lastad efter en dags jobb. Lite bromsdamm blev det iallafall. Väl hemma såg jag att det gått ganska hårt åt bakhjulen, Och började fundera varför? Och varför den var så lynnig i bakvagnen, och kom till slutsatsen att jag inte kollat toein bak. 14mm toein :doh: Schimsade in naven så att det blev ca 1mm. 15/9 det av till Hultsfred för att testa lite konbana Var totala motsatsen till Emmaboda högsta farten 100+ var som lägsta farten på Emmaboda. Men en bra utvärdering, kändes som att bakvagnen blev betydligt mer stabil. Däremot försvann bakbromsarna på slutet, vet inte riktigt varför men det verkar som att det helt plötsligt kommer in luft i kretsen. Jag tror att det är tredje gången det har hänt och två av gångerna har jag inte ens kört med bilen. Känns som att det skulle vara cylindern till bakhjulen som spökar. Ergonomin på bromspedal är inget vidare, men svårt att sätta fingret på vad som skall ändras. Ratten skall bytas till en som har centrumet i mitten, dels så går rattkransen upp och ner nu det kan man nog vänja sig vid. När man får greppet där radien är liten blir det väldigt tungstyrt. Det här inträffar ju bara när det är någon slags vändning i en konbana t.ex. Quote
Gerhard Posted November 10, 2012 Author Posted November 10, 2012 Lite mer mos skadar ju inte :hypocrite: Har man ingen maskin för att skära rör med får man fila själv. Ritade upp collectorn som jag ville ha den. Så ser rören ut. Platta ut röret så man kan klippa ut en pappersmall. Rita av, kapa och fila. Mycket pyssel blir det. Vill få så mycket som möjligt innanför ramen men luftfiltret kommer nog att sticka ut. Wastegaten på plats. Har inte bestämt mig hur den skall anslutas till avgasröret. Antingen med flexrör eller en glidpassning. Quote
Guest micke r1 Posted November 10, 2012 Posted November 10, 2012 Kul projekt :thumbsup: Ska bli spännade o följa detta. Quote
Mildseven Posted November 10, 2012 Posted November 10, 2012 Kul projekt :thumbsup: Ska bli spännade o följa detta. Glöm turbo Micke..... ps det blir mer hästar då... //Per Quote
Guest micke r1 Posted November 10, 2012 Posted November 10, 2012 ps det blir mer hästar då... Mm men åxå en massa mer problem. Hel rätt att testa :thumbsup: Quote
XTR Posted November 15, 2012 Posted November 15, 2012 Nice!! Har du redan tröttnat på effekten :) Skall du köra med returoljepump för turbo eller går det att lösa med torrsumppumpen på något sätt? Jag skall köra med annan placering av aggregat för att få bättre med plats och fall för returolja. Jag antar att du skall kompsänka och åka med fulltryck? Jag själv funderar som mest på hur mycket man vågar ladda med org. komp i en standard BB motor förutom justerbara kamdrev o sänkt tändning? Finns en tjockare cometic packning på hyllan i garaget, men vill för enkelhetens skull prova bilen först som lättryckare och slippa lossa toppen om man måste/vill gå tillbaka till sugutförande. Jag behöver lite mera skjuts i motorn för att kompensera för tung bil men vill för den sakens skull inte ha en svårkörd bil med stor effekttröskel. //Mattias Quote
Gerhard Posted November 16, 2012 Author Posted November 16, 2012 Tröttnat på effekten har jag inte hunnit. Det har varit med i planen länge, där för sitter rattstång och pedalstället som dom gör. Kommer inte att ladda så mycket, spridarna (725cc) räcker till ca 0,7 bar sa Andreas på PPF när jag mappade den, går väl att ta lite till om man höjer bränsletrycket. Det kanske går utan att utan att kompsänka, den blir ju trevligare då. Tanken är att kunna använda minimalt laddtryck på 1-2:an och sen öka på varvtal och gasläge. Så den fortfarande är spettsig i karaktären. Oljan kommer att ledas in i avtappningspluggen på sidan av tråget eller vad man skall kalla det. Blir att prova och se hur det funkar, tanken är att torrsumpen skall göra det möjligt utan extrapump. Quote
Robertandersson Posted December 1, 2012 Posted December 1, 2012 Det ser väldigt snyggt och stilfullt ut! Braa jobbat! Quote
Gerhard Posted March 3, 2013 Author Posted March 3, 2013 Nu har den vaknat till liv igen :hyper2: Quote
fege Posted March 3, 2013 Posted March 3, 2013 :thumbsup: Nu blir man ju sugen på turbo också.... (f"#¤%¤n!!!) :) Quote
HovstaSX360 Posted March 3, 2013 Posted March 3, 2013 :thumbsup: Låter spännande :) Väldigt snygg installation också. Quote
Näsbypatrik Posted March 4, 2013 Posted March 4, 2013 :thumbsup:/> Låter spännande :)/> Väldigt snygg installation också. Håller med. riktigt snyggt.. Quote
Gerhard Posted June 23, 2013 Author Posted June 23, 2013 Här har det inte skrivits något på lång tid nu igen :icon_oops:/>/> Var och gjorde SFRO 2 och ljudprov i onsdags. Stefan ringde måndag kväll och fråga om jag kunde komma till Hultsfred på onsdag kl 11:00 Så det kom på lite hastigt, men det var ju bara att prova. Och det kan väl bara sammanfattas med en stor SUCK. Omdömet var kanon väghållning och bromsar. Men bromspedalen bör höjas jämfört med gaspedalen, och att det krävs ganska högt pedaltryck. Jag tror att pedaltrycket till viss del har att göra med att han inte nådde fram riktigt, jämfört med mig. Ljudprovet gick riktigt dåligt med. Domen var ca 95dB och att det är insugningsljudet som bråkar. Men det totala fiaskot kom när jag skulle putta upp bilen på kärran och slet av hälsenan :banghead:/>/> :banghead:/>/> :banghead:/>/> :banghead:/>/> :banghead:/>/> :banghead:/>/> :banghead:/>/> :banghead:/>/> :banghead:/>/> :banghead:/>/> Så där rök chansen att få den besiktad i sommar. Quote
cealm Posted June 23, 2013 Posted June 23, 2013 Fy katten men hoppas det ordnar till sig efter "senreparationen". Quote
Martin Posted June 23, 2013 Posted June 23, 2013 Aj aj aj, Som britterna säger "when it rains it pours". Känns som att det där var en dag du gärna strukit ur kalendern. Quote
Guest micke r1 Posted June 24, 2013 Posted June 24, 2013 trist :thumbsdown: Hade vilja,t se en överladdad bec på bana,nu är både din o blackbirden satta ur spel av olika anledningar iaf på kullen i år. dubbel :thumbsdown: Quote
Gerhard Posted August 21, 2013 Author Posted August 21, 2013 Nu finns det hopp igen eller iallafall väldigt små och försiktiga steg :turtle: Var och handlade på Konsum alldeles själv!, första gången på 9 veckor. Det var ju inget man trodde man skulle uppskatta. Man inser hur bra man har det när man gnäller efter några veckor på kryckor. Men till helgen blir det äntligen dags att öppna garagedörren igen och börja jobba så man får den besiktigad i höst. Quote
Gerhard Posted October 13, 2013 Author Posted October 13, 2013 Efter som det blivit en del stora hopp i tråden, skall jag försöka gå bakåt i tiden och komplettera med div bilder. Bygge av plenum kräver ju en TIG svets så en sådan införskaffades. Monterades uppe på migsvetsen, skall bara bredda hyllan för gastuben så att båda tuberna får plats. Mycke knappar är det. Men mycket lättare att svetsa än befarat trots att jag aldrig provat innan. Smidig tub med klockor och snabbkoppling. Största nackdelen med tigen är kostnaderna för gas och tubhyra. Jag är inne på min tredje tub, mig tuben fyllde jag när jag började bygget :o/>/> Början till plenum Prov montering på spjällhusen, använder en typ av Mikuni förgasar gummin. Trattarna svetsade. Prov montage. Locket på. Inte raka vägen till intercoolern. En Nuke dump monterades. Båda rören börjar bli klara. Ganska välpackat. Det var en kort resume av turbo montaget. Quote
Gerhard Posted October 13, 2013 Author Posted October 13, 2013 (edited) Lite kaross jobb har också gjorts. Efter som jag har helt golv så måste ju luften ut genom sidorna. Luftutsläpp på vänster sida. Och höger sidans. När jag hade fyrlänkstagen öppna och dom ligger så nära karosssidan så fastnade småstenar mellan staget och karossen med mindre vackert resultat som följd. Så därför har jag byggt in dom. Småsten vill också in i utrymmet bak, så jag har försökt att täta det så gott det går. Edited October 13, 2013 by Gerhard Quote
Gerhard Posted October 13, 2013 Author Posted October 13, 2013 Lite annat som gjorts Värmesköld över grenröret. Täppt till runt kylaren så ingen luft skall smita förbi. Ska modifieras för intercooler rören senare. En planka har monterats under motorutrymmet. Blir en version 2 av den med en större splitter fram. Ny växelförare med en Cordona quickshifter sensor. Styrenheten som man ställer vid vilket tryck som den skall ge signal, resten sköter Vipec motorstyrningen om. Quote
Gerhard Posted October 13, 2013 Author Posted October 13, 2013 På nationaldagen åkte vi till Anderstorp. Ett 60 tal bilar och ett strålande väder. Prio 1 var att få mil i bilen och se vad som inte fungerar som tänkt. Första körningen slutade med att ljuddämparen trilla i backen sedan gummikuddarna separerat av värmen. Den bakre dämparen blir extremt varm. Bara att linka in i depån och låta det svalna av lite. Min depå granne bistod med ståltråd, sen var det bara att köra vidare. Depå granne, känns lite som ytterligheterna. Fanns en del häftiga åk. En paus i depån. Första gången på en riktig racerbana var riktigt roligt. Konstigt att något som ser så odramatiskt ut på film kan upplevas så totalt olikt i verkligheten Slutsatsen efter dagen är att en vindavvisare är ett måste, huvudet far som f_n när farten stiger. I slutet var det nacken gjorde att man gav upp. Quote
Gerhard Posted October 13, 2013 Author Posted October 13, 2013 (edited) Nu börjar jag vara ikapp :prop:/> Och SFRO2 klarades i fredags :hyper2:/> Med ny luftburk så blevljudnivån 80dB Edited October 13, 2013 by Gerhard Quote
kengren Posted October 13, 2013 Posted October 13, 2013 Nu börjar jag vara ikapp :prop:/>/> Och SFRO2 klarades i fredags :hyper2:/>/> Med ny luftburk så blevljudnivån 80dB Kul med bilder och film - den går utav helvete kenneth Quote
Gerhard Posted November 5, 2013 Author Posted November 5, 2013 (edited) Klart jag skulle få min första dubbelpost :lol:/> Edited November 5, 2013 by Gerhard Quote
kengren Posted November 5, 2013 Posted November 5, 2013 Klart jag skulle få min första dubbelpost :lol:/>/> Är bilen besiktad nu - om svaret är ja --> GRATTIS kenneth Quote
Gerhard Posted November 5, 2013 Author Posted November 5, 2013 Bilden försvann visst :o Besiktningen gick mycket smärtfritt och enda frågan var varför jag hade chassinummeret på två ställen, vilket inte behövs. Små plåtar och en 6:a som slutsiffra var inga problem :thumbsup: Men nu blir det nog snö innan man får plåtarna och kan köra en sväng :eclipsee_steering: Quote
kengren Posted November 5, 2013 Posted November 5, 2013 Bilden försvann visst :o/> Besiktningen gick mycket smärtfritt och enda frågan var varför jag hade chassinummeret på två ställen, vilket inte behövs. Små plåtar och en 6:a som slutsiffra var inga problem :thumbsup:/> Men nu blir det nog snö innan man får plåtarna och kan köra en sväng :eclipsee_steering:/> Vilken härlig känsla att ha kommit i mål.... kenneth Quote
Jocke4U Posted November 6, 2013 Posted November 6, 2013 Grattis Gerhard! Härlig avslutning på året och redo första vårdagen (fast det funkar ju garanterat med någon laglig tur innan snön :) ) Quote
gka Posted November 6, 2013 Posted November 6, 2013 Grattis! Hoppas jag får se dig med SuperBusen på någon konbana eller liknande nästa år! Quote
Gerhard Posted November 7, 2013 Author Posted November 7, 2013 Tackar, får hoppas att nästa år blir betydligt bättre körmässigt :eclipsee_steering: I år han jag bara med Anderstorp och en konbana i Kalmar innan en hälsenan besluta sig för att ge upp :banghead: Quote
Gerhard Posted November 7, 2013 Author Posted November 7, 2013 Den här kvällens montage har man väntat på och ibland tvivlat att den skall komma :racesmile:/> Jag sparade fram plåten så jag har något kul att göra i morgon med :lol: Quote
cealm Posted November 7, 2013 Posted November 7, 2013 Grattis till reggad bil, bra slutsiffra och "småttingplåtar". Quote
Kghaas Posted November 10, 2013 Posted November 10, 2013 GrattiS! Hva er vekt og effekt på denne? Ser jo ut som om det går greit... Quote
Gerhard Posted January 8, 2014 Author Posted January 8, 2014 Hittade lite bilder på vad som hände innan bullerprov och besiktning. Och lite vad som skett efter besiktningen. Efter som jag inte klarade bullerprovet förra gången så fick jag bygga om original luftfilterboxen så att den gick att använda. Fick ner höjden hyffsat iallafall, i original så är själva boxen åt andra hållet över ventilkåpan. Ganska tajt. Jag fick också göra en ny huv efter som jag inte ville klippa i den jag har. Inte blev det speciellt vackert men den var väl bara monterad ett par timmar :)/>/>/>/> Otroligt nog så var luftfilter och ljudämparen fulla med konstiga grejer so jag hittade, efter bullerprovet :hypocrite:/>/>/>/>/> Första riktiga körning på väg slutade efter ca 5 mil då CDI boxen behagade att säga upp sig. Det var en AEM 4-Chanel och när man började googla på den så var jag långt ifrån ensam om det problemet. Verkar vara en riktig skit box, min höll ca 60 mil och många andras kortare än så. Så jag byggde om till VAG spolar med inbyggda slutsteg istället. Pågående projekt är att montera turbon och DBW (eletriskgas) skaffade en gaspedal från en BMW men den visade sig vara lite för stor för att få plats. Så där blir det en givare från en SAAB 9-3 tdi istället som är på väg på posten (är det någon som sitter på ett elschema på den, har bara hittat bensin modellen). Själva motor är från en BMW M3. Tanken var att motorn skulle få plats fram vid spjället men nej. Motor fick monteras på sidan och sedan en axel under insuget som för över kraften till spjället. Quote
Christer J Posted January 10, 2014 Posted January 10, 2014 Var har du tänkt använda för styrdon och potentiometer övervakning till gasen? Quote
Gerhard Posted January 10, 2014 Author Posted January 10, 2014 Det fixar mitt Vipec V88. http://www.vi-pec.com/ Quote
Widell Posted January 10, 2014 Posted January 10, 2014 Vi syns nog ute på syab till sommaren. hälsa till din jobbarkompis martin söderlund med :) Det fixar mitt Vipec V88. http://www.vi-pec.com/ Quote
Gerhard Posted January 10, 2014 Author Posted January 10, 2014 Det gör vi säkert, i fjol blev det ju bara en körning för mig efter som en hälsena behagade att ge upp :thumbsdown: Jag hälsar Martin. Quote
FilipD Posted January 11, 2014 Posted January 11, 2014 Mycket trevlig bygge. Precis läst tråden, Var reg.bes en kostsam historia? Hört att de tar betalt per halvtimme eller nått sånt. I vår så kommer jag lägga krut på just motordelarna av bygget. Luft, avgas etc. Får val se till att verkligen dimensionera så att det är tyst redan från börja. Med vänlig hälsning, Filip Quote
Gerhard Posted January 11, 2014 Author Posted January 11, 2014 Det heter ju enskilt godkännande nu för tiden och det gick på 3200:- inkl vägning och gick väldigt smidigt. Från det jag körde in i hallen tills jag var på väg där ifrån tog det 40 minuter inkl upplastning på släpet. Quote
FilipD Posted January 11, 2014 Posted January 11, 2014 Åfan. Jag hade ett senario i huvudet att det på gick i flera timmar med förstoringsglas och skulle landa på 6k. Ex vägning. Var gjorde du den? Quote
Gerhard Posted January 11, 2014 Author Posted January 11, 2014 I Kalmar, det var nog mest i början när det ändrades från reg besiktning till enskilt godkännande. Kan väl nämna att jag inte stannade med han skrev klart papperna så jag fick dom senare på dagen. Quote
Gerhard Posted January 26, 2014 Author Posted January 26, 2014 (edited) Liten uppdatering Har fått igång E-gasen. Edited January 26, 2014 by Gerhard Quote
Rikard Larsson Posted January 26, 2014 Posted January 26, 2014 Snyggt! Ser ut att röra sig fort och exakt :thumbsup: Quote
Gerhard Posted June 5, 2014 Author Posted June 5, 2014 Här var det dåligt med uppdateringar som vanligt :icon_oops: Blir bara en snabb i dag och tyvärr ett väldigt dåligt filmklipp. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.