vedde Posted June 8, 2013 Author Share Posted June 8, 2013 Aaargh! Trasigt relä satte stopp för provkörning idag. Enligt diagnostiken i ecu är insprutnings reläet trasigt. Motorn startar och går men när man lägger i växel så dör allt, ungefär som att slå av tändningen. Beställer väl ett nytt på en gång. / Fredrik Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonasw Posted June 10, 2013 Share Posted June 10, 2013 Aaargh! Trasigt relä satte stopp för provkörning idag. Enligt diagnostiken i ecu är insprutnings reläet trasigt. Motorn startar och går men när man lägger i växel så dör allt, ungefär som att slå av tändningen. Beställer väl ett nytt på en gång. / Fredrik På hojarna dör motorn om man försöker köra iväg med stödet utfält, har du koll på den givaren? /Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 10, 2013 Author Share Posted June 10, 2013 Hej jonas Jah har inte ändrat något där sen förra året och då körde jag med kontakten byglad. (Hur har du gjort med stödsladden?) Dessutom klickar inte reläet när jag kör diagnostiken som det skall och bränsle pumpen går oavbrutet med tändningen på. Den skall bara "prime:a" och sedan slå av för att starta igen när motorn startar. Dessutom har jag fel 43 på instrumentet vilket är övervakning av batterispänning genom reläet. Vad annat kan det vara? Vid test av reläet enligt servicemanualen så reagerar det inte alls då det borde klicka. / Fredrik Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 13, 2013 Author Share Posted June 13, 2013 Testade om Reläet enligt ny instruktion igår och .... det funkar som det skall. Har testat sladdar i flera timmar för att se att det finns kontinuitet i dem som skall och det finns. Men samma problem återstår, felkod 43, startar och går, bensinpumpen går oavbrutet, dör när jag lägger i växel. Reläet klickar INTE vid diagnos testet! Måste ha missat någon sladd, var nog lite överivrig i mitt försök att få till snyggare sladddragning, skulle behållit orginalhärvan orörd. :doh: Suck, bara att kämpa på. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M_Starken Posted June 13, 2013 Share Posted June 13, 2013 Jag skulle dubbelkolla brytaren till sidostödet, låter mycket troligt att den är boven i dramat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 13, 2013 Author Share Posted June 13, 2013 Hej Den är byglad och det finns kontinuitet i sladden ända till reläet. Har inte själva kontakten utan bara sladdkontakten som jag byglat med en kabelsko, den är ordentligt jordad så det problemet inte skulle uppstå. / Fredrik Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke r1 Posted June 13, 2013 Share Posted June 13, 2013 finns de nåt tipp skydd på dom där ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 13, 2013 Author Share Posted June 13, 2013 Jovisst men den har jag kollat och den bryter soppan så den är det inte. Inte heller kopplingsbrytaren eller neutral lampan för de funkar också. /Fredrik Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke r1 Posted June 13, 2013 Share Posted June 13, 2013 Ok ! du verkar ha koll på bitarna ! dock inte på sidavbitaren :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 13, 2013 Author Share Posted June 13, 2013 Nä den gick som en virvelvind genom härvorna. / Fredrik Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 14, 2013 Author Share Posted June 14, 2013 Jag körde enligt devisen: en sladd i taget: av - korta - Löd ihop, så det är svårt att se var det gick fel. :unsure: Hittade något om diodtest igår som jag tänkte kolla i helgen, skall gå igenom alla avklippta sladdbitar för att se om det inte satt en diod på någon av dem. Också kolla kontinuiteten hos alla sladdar som går in i ECU, för det verkar vara där någonstans det falerar. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 14, 2013 Author Share Posted June 14, 2013 Sa jag att jag suger på allt vad el heter och att det är bland det tråkigaste jag vet? SUCK! /Fredrik Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke r1 Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 om du lurar neutral givaren då ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 14, 2013 Author Share Posted June 14, 2013 Tror inte den startar med växel i men jag kan testa. Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke r1 Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 (edited) Tror den ska starta med vxl i om koplingen är indragen Men de va inte de jag menade ! Om du lurar givaren att den är i neutral fast växeln är i .... de är nog bara mixtra på ! snart kommer du på det . EDIT: de är ganska bra o bygla kopplings brytaren alt sätta en brytare på pedalen. så man kan starta med vxl,n i (om man får motor stopp ) läs ettan eller 2 an. Dubbel EDIT: :prop: på gen 2 busan måste man aktivera den när man startar samt släppa när motorn går annars går den in in nåt safe mode.. Edited June 14, 2013 by micke r1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 14, 2013 Author Share Posted June 14, 2013 Jag har en vippbrytare på kopplingsbrytaren och kan ha den på eller av. Som min hemliga brytare om man lämnar bilen på offentlig plats. /Fredrik Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 16, 2013 Author Share Posted June 16, 2013 Provkörning genomförd med fulkopplad frilägesgivare. Genom att ha konstant jord på neutral givaren går det att köra den. Gick bättre än jag minns i från i fjol, kanske p g a bättre utväxling i diffen. Nu får vi vänta på bättre vädet och sista delen på buren så är jag klar för Kinnekulle. / Fredrik Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 17, 2013 Author Share Posted June 17, 2013 Fick mitt relä idag, och efter service på Duccen i Alingsås och 80 mil t&r får jag testa imorgon. Funderar å att köpa en beg härva på ebay för att se om jag kan få bort felen, lite som att börja om från början. /Fredrik Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 18, 2013 Author Share Posted June 18, 2013 Det är något galet med min stödkontakt, trots jordning så vill den inte signalera rätt till reläet. Jag har testat i diagnos mode och den tror att stödet är uppe när jag har friläge men nere när jag lägger i växel. På schemat ser det ut som en vanlig slutande brytare mot jord. Några idéer någon? /Fredrik Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 19, 2013 Share Posted June 19, 2013 Du har inte förväxlat växelkontakt och stödkontakt? Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke r1 Posted June 19, 2013 Share Posted June 19, 2013 Har du bara lödit ihop dom två kablarna innan kontakt stycket ? eller på nåt annat sätt ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 19, 2013 Author Share Posted June 19, 2013 (edited) Thomas: nej det hat jag koll på. Micke: Sitter en oisolerad kabelsko på båda stiften som bygel. Har även tagit en ny sladd mellan jord och kabel som går till relät - denna är oklippt förutom jorden. / Fredrik Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4 Beta Edited June 19, 2013 by vedde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 24, 2013 Author Share Posted June 24, 2013 Suck, hittar inget fel fortfarande. Beställde en härva och en ecu från ebay igår. Får se om någon av dem kan rädda tillställningen. Går att köra men suger att jsg ej får funktionaliteten som borde finnas. / Fredrik Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4 Beta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 24, 2013 Author Share Posted June 24, 2013 På den positiva sidan så testade jag att lasta bilen på trailern och det gick toppen! Förutom att Winchen var för klen och pajade :angry: - nu blir det en elektrisk från Jula! :thumbsup: Skall bli en fröjd att få trailra bilen på egen trailer till Kinnekulle. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 1, 2013 Author Share Posted July 1, 2013 Bidde ingen elektrisk, tänkte på stöldrisken och möjligheten att lämna den obevakad. Bidde en biffigare manuell historia som dessutom var billigare. Nu skall bara cambern ställas i fram och toe kontrolleras så är man klar för Kullen på lördag. Blir kul att testa vinterns modifieringar! Speciellt toppfart på rakan med 3,38 istället för 3,62 i bakaxeln. I år blir det även filmning med Go Pro som införskaffats för att dela sina erfarenheter med andra. Laddad till tänderna! /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 9, 2013 Author Share Posted July 9, 2013 Bilen gick bra men föraren är dålig - det är min slutsats från Kinnekulle 2013! Vi får försöka på nytt på Mittsverigebanan 26/7 och se om jag kan få lite tips av mästarna när jag försöker ta mig runt. Har fått kabelhärvan och skall hämta ECU idag(fastnade i tullfiltret :angry: ) men jag skall koppla in och se om det är den som blivit fel på annars är det kabelhärvan som skall bytas. Hoppas på det första alternativet. Skall se om jag kan få ihop film med loggar från racechrono så kanske det kommer upp en liten film. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 10, 2013 Author Share Posted July 10, 2013 Testade ECU'n igår ochbdet var samma fel. Blir att tiva ut kablage och montera om den jag köpte. Suck /Fredrik Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4 Beta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeÅ Posted July 11, 2013 Share Posted July 11, 2013 Testade ECU'n igår ochbdet var samma fel. Blir att tiva ut kablage och montera om den jag köpte. Suck /Fredrik Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4 Beta attans........ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 11, 2013 Author Share Posted July 11, 2013 Japp kan man lungt säga. Blir vinter jobb, jag kan ju köra den. Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4 Beta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted July 11, 2013 Share Posted July 11, 2013 Låter som ett vettigt beslut! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 22, 2013 Author Share Posted July 22, 2013 Tätade en liten oljeläcka som kom från att jag monterade oljetemp och oljetryckskontakter inför körningen på Mittsverige på fredag. Monterade även en annan ljuddämpare som jag skall testa där ed för att se om det var onödigt mycket begränsning i den jag hade. Hade även dubbla luftfilter vilket kan ha begränsat motorns förmåga att suga i sig luft, det i kombination med trögt avgassystem kan ha kostat lite power från motorn. Skall bli spännande att få se hur den går på Mittsverige på fredag! /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted August 13, 2013 Author Share Posted August 13, 2013 Efter Kinnekulle, mittsverige och Sala inser jag att det finns vissa begränsningar med bilen som jag kommer adresserna i vinter. Framförallt camber men jag tror krängningshämmare fram kan göra underverk. / Fredrik Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted August 27, 2013 Author Share Posted August 27, 2013 Tydligen har jag tänkt fel i konstruktion av övre bärarmar i bak! de lutar åt fel håll vilket ger en felaktig camber förändring vid infjädring och därmed sämre grepp. Det skall byggas bort i Vinter. Jag har även lagt en beställning på camberjusterare fram och bak av vår vän i GBG trakten här på forumet som har egen mek. verkstad så all de skall byggas om. Jag skulle även behöva flytta in mina hubbar i bak så jag kan få plats med bredare fälgar/däck i bak men frågan är om det finns kortare drivaxlar som passar med Ford splinesen? Tanken är att jag tar den korta och flyttar till den långa sidan och sedan behöver jag en ännu kortare för den korta sidan, finns det då de som är kortare än Fords korta med samma splines? detta skulle underlätta och det blir mindre ombyggnation. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted August 27, 2013 Share Posted August 27, 2013 Kan du inte bredda utåt och slippa krångla med drivaxlar, kortare bärarmar m.m.? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted August 27, 2013 Share Posted August 27, 2013 men frågan är om det finns kortare drivaxlar som passar med Ford splinesen?Tanken är att jag tar den korta och flyttar till den långa sidan och sedan behöver jag en ännu kortare för den korta sidan, finns det då de som är kortare än Fords korta med samma splines? Tjena Vedde. Vilken längd på drivaxeln blir det? Jag kör med BMW drivaxlar. //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted August 27, 2013 Author Share Posted August 27, 2013 Vet inte riktigt då jag måste plocka ner det först. Men BMW passar menar du? Bredda är dessvärre inget alternativ. Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted September 15, 2013 Author Share Posted September 15, 2013 Nu har vi påbörjat projekt hiss. Och påbörjat golvnedsänkning. / Fredrik Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted September 15, 2013 Author Share Posted September 15, 2013 Ett lyftbord från Hymo på 500 kg. Räcker för att lyfta min lilla bil /Fredrik Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted September 15, 2013 Share Posted September 15, 2013 MC-lyftbord art.no. 172035 ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted September 15, 2013 Author Share Posted September 15, 2013 Näpp, ett vanligt Hymo bord. Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Packalen Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Du har väl en -05 motor i din. Här är en kille som ska sälja sina yec grejer. Med dessa prylar kan du mappa själv som du vill, har för mig att du även kan ha två olika mappar som slås om med en brytare. En för gatan o en för bana om man nu tycker det är kul. Så får man pit-limiter på köpet, inte för att det behövs men låter lätt coolt när man kör i depå och är noga med att inte köra för fort :prop: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?266752-YEC-elsystem-vad-%E4r-det-v%E4rt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke r1 Posted October 23, 2013 Share Posted October 23, 2013 :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted October 23, 2013 Author Share Posted October 23, 2013 Kul var det du som tog dem på Tierp? /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke r1 Posted October 23, 2013 Share Posted October 23, 2013 Näe har snott dom :icon_oops: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted October 23, 2013 Author Share Posted October 23, 2013 Jävlar vad den kränger på sista bilden. / Fredrik Sent from my GT-I9300 using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke r1 Posted October 23, 2013 Share Posted October 23, 2013 Japp master kräng :) Hajjade åxå till när jag bilder på min (utan krängare o sunk fjädrar) Lätt o billigt att fixa ju... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted December 31, 2013 Author Share Posted December 31, 2013 Nu har jag rivit bärarmar bak och nästan repat mig från flunsan. Haft besök av den eminente mekanikern Donkervoort Stefan som kan det mesta om hur det skall se ut och fungera(gammal Toyota rallymekaniker). Det blir en rejäl nerflyttning av mina övre bärarmar i bak så att jag får rätt vinkel på dem under fjädring. Sedan skall det in camberjusterare fram och bak för att kunna mixtra med cambern lättare på plats. kanske även en flytt av mina stötdämparfästen i ramen bak så att det blir lite längre fjädringsväg. 2 nya bakdäck skall beställas i 205 dimention så jag får lite bättre fäste i bak. Elen skall bytas då jag hade problem med sidostöds brytaren i somras. Glapp i styrningen har uppstått som måste sdresseras innan vårens besiktning. Gott Nytt på er alla. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted December 31, 2013 Share Posted December 31, 2013 Då har även du lite att pilla med i vinter hör jag! :) Gott Nytt År på dig (och övriga) med!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted January 1, 2014 Author Share Posted January 1, 2014 Gamla fästen borttagna och en ny tvärbalk som tillsammans med den befintliga skall hjälpa sänka mina övre fästen. Lite ny Por 15 beställd så jag kan måla allt svart och fint efter jag byggt om. 2 nya länkhuvuden beställda så jag kan få till de nedre infästningarna så jag slipper att den tar i fälgen. Till helgen blir det lite svetsning i bilen så jag kan börja måtta in allt. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted January 2, 2014 Share Posted January 2, 2014 Var köper du Por15?Funderar på att lacka min ram med det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.