Jump to content

Recommended Posts

Posted

Idag kom däcken - trodde jag! LURAD !

Hur f-n lyckas man bara få fram 3 av 4!???

Imorrn är det jag som jagar Schenker med blåslampa! Verkar bli avfärd lördag morgon för mig om jag skall hinna få fram däcket.

/Fredrik

Posted

Om 20 min stänger depån i Stockholm, lär väl inte ringa nu, om de ringer blir det till att muta någon att vänta kvar tills jag kommer dit, en flaska Whiskey kanske kan få någon att vänta en fredagkväll i juli - men troligen inte.

FY fan för Schenker :angry: .(förutom tjejerna på kundtjänst i Stockholm som gjort allt för att hjälpa mig). :notworthy:

På alla paket jag fått står det på GLS lapparna 1 of 4 pieces, men när det blir schenker i Malmö då är varje paket ett eget och har inte någon samhörighet med de andra. :angry:

Och hur kommer det sig att omlastning igår tog 1 tim och idag har det tagit minst 5! och de har fortfarande inte hittat paketet.

Blir till att köra på gatdäcken hela helgen, de är ju snart slicks iofs men inte samma sak.

Hoppas det blir mer baköra i sommar - så man får prova hur det är med riktiga däck.

Ses imorrn, avfärd 03:30 från Björklinge.

/Fredrik

Posted

Då man bor på landet har de inte utkörning till utämningsstället mer än 2 ggr per vecka, tisdag och torsdag.

Jag lät det bero igår för jag tänkte att de skulle hitta däcket och få iväg det till idag. Ringde nu på förmiddagen och de har fortfarande inte hittat däcket?! Så jag får det säkert inte idag - kanske på torsdag om de kan få tummen ur.

Heja Schenker!

/Fredrik

Posted

SÅ Äntligen har paketet rört på sig från Stockholm och återfinns nu i Björklinge.

Det blir till att hämta det ikväll när jag kommer hem.

Lång historia som slutade sent men lyckligt.

/Fredrik

Posted

Nu har jag varit ute och kört en sväng på mina nya R däck. Det var regnhalt så man kände väl ingen större skillnad, men när det torkade upp kände man väl lite skillnad i greppet i rondellerna.

Jag ser att jag nu måste kalibrera om min hastighetsmätare så den visar rätt för den ändrade utväxlingen som den mindre rullomkretsen ger. Som tur är är det en mindre operation med Healtechen.

Efter inrådan av RAnders så mixtrade jag lite med dämparna innan gårdagens färd vilket gjorde bilen mycket trevligare att åka i då den stått alldeles för hårt hittills. Nu svalde den ju ojämnheter i vägen vilket var trevligt för glassätar åka.

Bilder kommer så fort vädret lättar och man kan ta bilder i solen.

/fredrik

  • 2 weeks later...
Posted (edited)

:o Hej

Efter att ha kört en heldag uppe på Mittsverigebanan upptäckte jag vibrationer som uppkommit i drivlinan som skakade hela backväxellådan ganska ordentligt. Väl hemma så gick jag igenom drivlina från motor och bakåt för att se om något satt löst. Inga lösa bultar eller något sådant som kan ha orsakat de våldsamma vibrationerna.

Tisdag kväll tog jag en provtur då vädret såg bra ut inför Venngarn på onsdag. inga problem och bara smärre vibrationer.

Onsdag och iväg mot Venngarn - 1,5 mil in mot Uppsala i ca: 100Km/tim 6,500 varv så hände något på väg mot Biltema, ett starkt skrapande ljud :o som om något kuggade över i växellåda/backväxellåda/diff. Jag hankade mig dit och talade lite med PeÅ innan jag vände kosan hemåt i sakta mak för att syna skadorna.

Hermfärden gick bra utan missljud men jag höll mig på låga varv ~ 5000 och körde lungt. Motorn bluddrar lite men det kan den ju göra när man inte varavar den ordentligt.

Väl hemkommen rullade jag in bilen i garaget och upptäckte då ett visst skrapande ljud(som kuggar som tar i) närjag rullar den på neutral, inte varit fallet tidigare.

Skall plocka ner del för del och syna vad som kan vara tok. Dränera olja från motor och diff och leta efter spån.

Vad kan man göra med MNR lådan? förutom att ta loss och rulla på den? :image018:

Någon som varit med om något liknande och kan komma med råd?

Kanske ta kardanerna till balansering? om de är dem som ställer till vibrationerna? :image018:

/Fredrik

Edited by vedde
Posted

Hej

Var ute och skruvade imorse och hittade en lite lös skruv på en nedbringade på backlådan. Satte ihop allt och tog en testrunda då det brakade till och sedan hankade jag mig hem. Väl hemma skulle jag backa in i garaget men backlådan hade låst sig när man lade i backen!

Ur med backlådan igen, helt låst när man lade i backen, men snurrar när man drar den för hand framåt. Ringer Peter för att se om han kan kontakta MNR för ev garanti reklamation/reparation innan jag börjar skruva isär den själv. Får se om de svarar honom denna gången.

PeÅ kom på att vi kan försöka tillverka en kort kardan och lagra den med lagerbockar så att man kan köra igen, backa får man göra för hand.

Någon annan som upplevt något konstigt med MNR backlådan? Min hade vibrationer i handtaget innan den gav upp. Ev så satt en av medbringarna lite skevt vilket kan ha bidragit till att den vibrerade med efterföljande haveri.

/Fredrik

Posted

Hej

Tack vare goda vänner som PeÅ som gorde en ersättningskardan med 2 lagerbockar så kan jag nu köra bilen igen!

Dock får jag backa för hand men i stort sett all backlash från motorn är nu borta, och bilen känns rappare än förut.

Kanske behåller den så här ett tag.

/Fredrik

Posted

Fint att höra att det löste sig!

Kanske är värt att titta på en liknande lösning som jag har på min med en MC-startmotor kopplad till ett drev på kardanen för back. Sannolikt lättare, och har ingen inverkan på drivlinan. :)

Posted

Hej, funderar på det men MNR har bett mig skicka tillbaka den för analys. Borde ju vara garanti på den.

Funderar starkt på att ta bort den vid bankörning i framtiden och bara ha den vid glassåkning.

/Fredrik

Posted

Hej

Tack vare goda vänner som PeÅ som gorde en ersättningskardan med 2 lagerbockar så kan jag nu köra bilen igen!

Dock får jag backa för hand men i stort sett all backlash från motorn är nu borta, och bilen känns rappare än förut.

Kanske behåller den så här ett tag.

/Fredrik

varsågod kompis, man vill ju inte åka själv eftersom jag har bilen kvar ännu......

PeÅ

  • 5 weeks later...
Posted (edited)

Hej

Då regnet öser ner när man vill köra får man ägna lite tid till garagegöra:

Nytt öppet luftfilter, kommer att cadda av basplattan och få caddat hålen till R1:an

image.thumb.jpeg.0ac1786d2e345612e9eec9ed8b1fda1d.jpeg

Min 3,38 diff nu isärplockad, kommer under vintern att få LSD från min 3,64.

image.thumb.jpeg.f664921486f96a38986ea65b022a5f68.jpeg

image.thumb.jpeg.3b9e0715520a5d714fec1190b90ea99d.jpeg

Återkommer när det hänt något annat.

/Fredrik

Edited by vedde
Posted

Aha det är så diffen ser ut invändigt och isärplockad. Svår att få ihop igen tror du?

Posted

Hej Cealm

Nä det tror jag inte, kräver lite mätning med indikatorklocka men då jag låter pinjongen sitta blir det lättare. Pinjongen verkar vara den svåra biten.

Men jag blästrade huset och lyckades få in grus i lagren så de måste jag nog byta. Det var hemskt att få isär sakerna men det gick tillslut. Nu måste jag göra desamma med min nuvarande så jag kan få ur LSD enheten. Men det blir i vinter när jag inte vill köra mer.

Skall bli kul att få det gjort och att ha gjort det själv.

/Fredrik

Posted

Någon som vill köra Challenge den 22/9?

Jag funderade på det då jag missade augustikörningen.

På Lunda flygfält mot Gimo.

SMA licens krävs, kostar runt 300:-

Konbana mot tid. 1 år gången i banan(minimal krockrisk)

Kolla www.challenge.nu

Eller åk med Pelle 17B ett varv: Lite film:

Någon som är intresserad?

/Fredrik

Posted

Någon som vill köra Challenge den 22/9?

Jag funderade på det då jag missade augustikörningen.

På Lunda flygfält mot Gimo.

SMA licens krävs, kostar runt 300:-

Konbana mot tid. 1 år gången i banan(minimal krockrisk)

Kolla www.challenge.nu

Eller åk med Pelle 17B ett varv: Lite film:

Någon som är intresserad?

/Fredrik

  • 2 weeks later...
Posted

Backlådan har landat i Björklinge igen efter reparation hos MNR.

Kommer nog i bilen först till vintern då det bara är två körningar kvar, Challenge.nu på lunda på lördag och Gälleråsen på söndag med OSC. Blir en full helg med racing.

/Fredrik

Posted

Gott! Själv har jag Falkenberg nästa torsdag sedan är det färdigkört på bana för denna säsong.

Posted (edited)

Backlådan har landat i Björklinge igen efter reparation hos MNR.

Kommer nog i bilen först till vintern då det bara är två körningar kvar, Challenge.nu på lunda på lördag och Gälleråsen på söndag med OSC. Blir en full helg med racing.

/Fredrik

Vilken tid i Karlskoga, och hur många blir det som kommer?

Edited by Christer J
Posted

jag och kompressor Anders som jag vet. samling 8-9:30, förarbete sen körning. på allvar från 10 skulle jag tro. kommer du dit?

/Fredrik

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Posted (edited)

Om det var sjuor du menade. Vi åker ju med Opel Sports Club & VW klubben så det blir väl lite Oplar och golfar och sedan fanns det kanske några från Rejsa.

/Fredrik

Edited by vedde
Posted

hemma efter en riktigt rolig dag med vått och torrt underlag. 63 varv och jag fick köra om några bilar också. 1:21:44 som bästa tid enligt race chrono. sköt ut massor av olja i Catch tanken? får ta reda på varför.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Posted

nä , jag väntar fortfarande. redo för nästa års körningar.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Uppdatering av ventilkåpan gjord för att slippa för högt vevhustryck som tydligen sköt ut oljan på Gälleråsen sist.

Diffen ombyggd från 3,62 LSD till 3,38 LSD, har även köpt en 3,38 av Cealm som visade sig vara en 3,36 så om bytet nu inte är bra kan jag byta igen nästa vinter till 3,36 om det skulle vara aktuellt.(Tack Donkervoort Stefan för hjälpen att förstå hur man ställer backlash)

annars skall styrningen byggas om för att minska glapp.

PÅ vinterns önskelista står

Stolsbyte till 1 st Tillett från Libell

Vindavvisare från Acid Sheep

kort styrväxel från Ralley Design(sierra)

Camber justerare, för att kunna ställa om camber snabbt och enkelt

(Wilwood bromsar) om $ utrymme finnes

Bilder kommer på Diff ombyggnad, var inte så rackarns svårt, även för en novis som mig.

Modd ventilkåpa

image.thumb.jpeg.fb18830f43bc12d5d6c53402def30925.jpeg

Tomt hus

image.thumb.jpeg.2a0e587d720206c348f55506ec3b2df1.jpeg

LSD vs Non LSD

image.thumb.jpeg.b0e66d0ec7e12d6963d1d1a7377a91f1.jpeg

3,38 LSD halva inne

image.thumb.jpeg.15ee855a7b46e4c101b8c8172986914d.jpeg

3,62 orginal LSD

image.thumb.jpeg.a095a17cbdd7f809dec29694715e5cba.jpeg

/Fredrik

Edited by vedde
  • 1 month later...
Posted

Nyss hemkommen från 2 v semester i Dubai. Lite motorinspiration fick man med sig efter att ha varit på Abu Dhabi F1 GP samt kört cross i öknen. Däremot var olyckan framme och jag stöp över en sanddyn och skadade ett finger så jag har lite svårt att bygga nu med spjälat finger, skall ha spjälan i 5 v till!

Jag får se till att få saker tillverkade av andra så jag kan bygga in dem när fingret läkt.

/Fredrik

Byggabstinens!

  • 4 weeks later...
Posted

Säljer mina MNR stolar som inköptes i våras. De har visat sig en aning för stora för mig. Kolla under säljes.

Annars försöker jag få till styrningen så man kommer bort från glapp, men det är trångt med BEC.

/Fredrik

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Posted

Går inte tyvärr, min mage kan inte ta upp fett, så jag kan aldrig gå upp i vikt. Därför säjer jag då jag aldrig kan "växa i" stolarna.

Fredrik

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Posted

Wedde. Det kan inte vara nått problem för modern läkekonst. Prova fettBLÅSNING på närmsta klinik :lol:

/Anders som växer i färdriktningen.

Guest micke r1
Posted

Vedde !

Blidde den utan kontakter,men jag hade lite 5 poliga låg som du får sätta dit själv.

post-3782-0-57907200-1356100065_thumb.jpg

post-3782-0-75488700-1356100109_thumb.jpg

Posted

Super tack för hjälpen.

/Fredrik

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Posted

Hämtade Snap-off:en igår hos Micke och passade på att studera hans båge samt allt kolfibergodis han gjort, fina grejer och lätta! Ratten kommer bli dödscool när han får den skuren.

Jag har sålt mina MNR stolar då jag är för kortväxt för dessa. Passade på att beställa en Tillett B6 i kolfiber av Libell idag, får den nog i mitten av januari vilket passar mig alldeles utmärkt. Då kan jag börja måtta för båge när stolen är på plats så den inte blir för hög.

Tittar just nu på att beställa en Kina TIG så jag slipper släpa 100kg mig från svärfar stup i ett när jag behöver svetsa. Jag behöver bara få fatt i en 10L friköpt tub till Argonet så kan jag komma igång när svetsen kommer. Det tar väl ett par veckor gissar jag efter jag beställt.

Nu skall jag försöka få till styrningen så att den blir bra så jag kan fortsätta med alla mina andra uppgraderingar.

/Fredrik

Guest micke r1
Posted (edited)

Läste igenom din tråd vilken resa !

Du har gått från en sån....

post-3782-0-25970100-1356708600_thumb.jpg

Till en sån....

post-3782-0-20931300-1356708716_thumb.png

Osså en trött bil motor.....

post-3782-0-98540500-1356708805_thumb.jpg

Till en riktig :D/>/>

post-3782-0-13625600-1356709062_thumb.jpg

Snart har du en sån här ! o vet du va som händer då ??

post-3782-0-93063400-1356709203_thumb.jpg

keep up the good work :thumbsup:/>/> :thumbsup:/>/>

Edited by micke r1
Posted

he he , kul när man ser det så.

Vad händer då?

/Fredrik

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Guest micke r1
Posted

Jo då kommer Nina Lizell hänga i bandepån o extra knäcka som grid girl ( ja hon lever än) :lol:

post-3782-0-72086900-1356710434_thumb.jpg

Posted

Bara hon inte sjunger på tyska!

Nu har Snap-offen inhämtats och en adapter för svetsning på rattstången tagits fram av den gode Stefan som har svarv hemma, Tusen tack Stefan! :notworthy:

Sedan har en liten garageträff hos Peå ägt rum med Uppsala gänget, dvs jag, PeÅ och Stigge då Stefan inte kunde. Tack för kaffet!

Sedan bråttar jag vidare med styrningen och det går inte alltid som man tänkt sig, den tilltänkta dragningen blev för snäv för styrknuten så jag får göra om igen.

Tig kommer att beställas i dagarna och jag har fått en 5L gasflaska till skänks så jag kan komma igång. Livet ser ganska bra ut och så snart jag har styrning och stol på plats kommer jag börja titta på hur buren skall konsrtrueras. Jag vill inte ha för hög och då måste stolen på plats först.

/Fredrik

Posted

Jag håller också på att leta tig svets, men har svårt att bestämma mig 1-fas vs 3-fas mm.

Vad har du fastnat för.

Posted (edited)

kina tiggen i Tig tråden jag svarade i tidigare. plus att jsg köper till ett vattenkylt lilla linde slangpaket.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Edited by vedde
Posted

Jag vet att somliga köper en enfassvets för att slippa installera trefasuttag med allt vad det innebär. Men om det är huvudskälet till att välja enfasmaskinen kanske man ska tänka om.

Jag köpte nämligen en enfaskinasvets med 200A kapacitet http://www.ebay.co.uk/itm/aluminium-IGBT-TIG-AC-DC-ARC-plasma-cuter-4-functions-/110734076873?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item19c843ebc9

och på dataplåten står det att den ska matas med 1-fas 220V 32A !!!. Inte så stort problem för min egen del då jag är elektriker och helt enkelt satte upp ett 32A 3-fasuttag säkrat med 25A där jag bara använder en fas. Jag kan ju tillfälligt säkra upp huvudsäkringarna till 25A om det skulle behövas men inte mer.

Kan vara värt att tänka på innan man väljer.

Posted

Bra att du sa det, skall kolla. jag har både och i mitt garage, men kan komma att behövas säkras om som du påpekar.

/Fredrik

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Posted

För att göra det lite tydligare för dom som inte är så insatta i ellära. För att få ut samma effekt så kommer enfasmaskinen dra tre gånger så mycket ström på sin enda fas som som trefasmaskinen gör på var och en av sina tre faser. Det betyder att en av huvudsäkringarna belastas extra mycket (kanske för mycket).

Posted

Jag köpte nämligen en enfaskinasvets med 200A kapacitet http://www.ebay.co.uk/itm/aluminium-IGBT-TIG-AC-DC-ARC-plasma-cuter-4-functions-/110734076873?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item19c843ebc9

och på dataplåten står det att den ska matas med 1-fas 220V 32A !!!.

Kan vara värt att tänka på innan man väljer.

Det verkar som om du har raggat tag på en tigsvets med verkningsgrad som är i stil med de gamla tigsvetsarna med stor koppar trafo... En igbt baserad brukar inte kräva så brutalt mycket kräm in.

Posted

Hej igen, hemma äntligen och kollade, 20A står det på skylten.

Kan det vara Plasman på din Hovsta som kräver lite extra? Min kommer vara utan plasma.

Denna blir det: http://www.ebay.co.uk/itm/WSE200P-TIG-AC-DC-200-TIG-MMA-Pulse-Welder-Foot-Pedal-welding-aluminium-220-240V-/200670909552?pt=BI_Welders&hash=item2eb8eb1470

Sen köper jag till en massa småsaker så att jag inte behöver köpa dyra gaskåpor, tungsten elektråder och spännhylsor och annat i Sverige.

Jag räknar med ungefär ½ priset mot att köpa hemma.

Gerhard - vi kan sambeställa om du är intresserad, jag har en hel lista med tillbehör så jag kommer maila och se om de kan få bra frakt på allt-i-ett.

/Fredrik

Posted

Jag var tvungen att gå ut o kolla. Jag mindes lite fel, det står 28A på skylten. Vet inte varför den drar lite mer än den du köper.

Men även den kräver mer än du kan få ut i ett vanligt vägguttag med 10 eller 16 A o det var vad jag ville belysa. Själv tog jag för givet att en enfasmaskin skulle klara sig med max 16A men det var fel.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...