vedde Posted July 5, 2012 Author Share Posted July 5, 2012 Idag kom däcken - trodde jag! LURAD ! Hur f-n lyckas man bara få fram 3 av 4!??? Imorrn är det jag som jagar Schenker med blåslampa! Verkar bli avfärd lördag morgon för mig om jag skall hinna få fram däcket. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted July 5, 2012 Share Posted July 5, 2012 F'n va trist....hoppas det löser sig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 6, 2012 Author Share Posted July 6, 2012 Om 20 min stänger depån i Stockholm, lär väl inte ringa nu, om de ringer blir det till att muta någon att vänta kvar tills jag kommer dit, en flaska Whiskey kanske kan få någon att vänta en fredagkväll i juli - men troligen inte. FY fan för Schenker :angry: .(förutom tjejerna på kundtjänst i Stockholm som gjort allt för att hjälpa mig). :notworthy: På alla paket jag fått står det på GLS lapparna 1 of 4 pieces, men när det blir schenker i Malmö då är varje paket ett eget och har inte någon samhörighet med de andra. :angry: Och hur kommer det sig att omlastning igår tog 1 tim och idag har det tagit minst 5! och de har fortfarande inte hittat paketet. Blir till att köra på gatdäcken hela helgen, de är ju snart slicks iofs men inte samma sak. Hoppas det blir mer baköra i sommar - så man får prova hur det är med riktiga däck. Ses imorrn, avfärd 03:30 från Björklinge. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 10, 2012 Author Share Posted July 10, 2012 Då man bor på landet har de inte utkörning till utämningsstället mer än 2 ggr per vecka, tisdag och torsdag. Jag lät det bero igår för jag tänkte att de skulle hitta däcket och få iväg det till idag. Ringde nu på förmiddagen och de har fortfarande inte hittat däcket?! Så jag får det säkert inte idag - kanske på torsdag om de kan få tummen ur. Heja Schenker! /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 10, 2012 Author Share Posted July 10, 2012 SÅ Äntligen har paketet rört på sig från Stockholm och återfinns nu i Björklinge. Det blir till att hämta det ikväll när jag kommer hem. Lång historia som slutade sent men lyckligt. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted July 10, 2012 Share Posted July 10, 2012 ÄNTLIGEN!!!! Lycka till med de nya puckarna! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 13, 2012 Author Share Posted July 13, 2012 Nu har jag varit ute och kört en sväng på mina nya R däck. Det var regnhalt så man kände väl ingen större skillnad, men när det torkade upp kände man väl lite skillnad i greppet i rondellerna. Jag ser att jag nu måste kalibrera om min hastighetsmätare så den visar rätt för den ändrade utväxlingen som den mindre rullomkretsen ger. Som tur är är det en mindre operation med Healtechen. Efter inrådan av RAnders så mixtrade jag lite med dämparna innan gårdagens färd vilket gjorde bilen mycket trevligare att åka i då den stått alldeles för hårt hittills. Nu svalde den ju ojämnheter i vägen vilket var trevligt för glassätar åka. Bilder kommer så fort vädret lättar och man kan ta bilder i solen. /fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 26, 2012 Author Share Posted July 26, 2012 (edited) :o Hej Efter att ha kört en heldag uppe på Mittsverigebanan upptäckte jag vibrationer som uppkommit i drivlinan som skakade hela backväxellådan ganska ordentligt. Väl hemma så gick jag igenom drivlina från motor och bakåt för att se om något satt löst. Inga lösa bultar eller något sådant som kan ha orsakat de våldsamma vibrationerna. Tisdag kväll tog jag en provtur då vädret såg bra ut inför Venngarn på onsdag. inga problem och bara smärre vibrationer. Onsdag och iväg mot Venngarn - 1,5 mil in mot Uppsala i ca: 100Km/tim 6,500 varv så hände något på väg mot Biltema, ett starkt skrapande ljud :o som om något kuggade över i växellåda/backväxellåda/diff. Jag hankade mig dit och talade lite med PeÅ innan jag vände kosan hemåt i sakta mak för att syna skadorna. Hermfärden gick bra utan missljud men jag höll mig på låga varv ~ 5000 och körde lungt. Motorn bluddrar lite men det kan den ju göra när man inte varavar den ordentligt. Väl hemkommen rullade jag in bilen i garaget och upptäckte då ett visst skrapande ljud(som kuggar som tar i) närjag rullar den på neutral, inte varit fallet tidigare. Skall plocka ner del för del och syna vad som kan vara tok. Dränera olja från motor och diff och leta efter spån. Vad kan man göra med MNR lådan? förutom att ta loss och rulla på den? :image018: Någon som varit med om något liknande och kan komma med råd? Kanske ta kardanerna till balansering? om de är dem som ställer till vibrationerna? :image018: /Fredrik Edited July 26, 2012 by vedde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 28, 2012 Author Share Posted July 28, 2012 Hej Var ute och skruvade imorse och hittade en lite lös skruv på en nedbringade på backlådan. Satte ihop allt och tog en testrunda då det brakade till och sedan hankade jag mig hem. Väl hemma skulle jag backa in i garaget men backlådan hade låst sig när man lade i backen! Ur med backlådan igen, helt låst när man lade i backen, men snurrar när man drar den för hand framåt. Ringer Peter för att se om han kan kontakta MNR för ev garanti reklamation/reparation innan jag börjar skruva isär den själv. Får se om de svarar honom denna gången. PeÅ kom på att vi kan försöka tillverka en kort kardan och lagra den med lagerbockar så att man kan köra igen, backa får man göra för hand. Någon annan som upplevt något konstigt med MNR backlådan? Min hade vibrationer i handtaget innan den gav upp. Ev så satt en av medbringarna lite skevt vilket kan ha bidragit till att den vibrerade med efterföljande haveri. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted August 1, 2012 Author Share Posted August 1, 2012 Hej Tack vare goda vänner som PeÅ som gorde en ersättningskardan med 2 lagerbockar så kan jag nu köra bilen igen! Dock får jag backa för hand men i stort sett all backlash från motorn är nu borta, och bilen känns rappare än förut. Kanske behåller den så här ett tag. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted August 1, 2012 Share Posted August 1, 2012 :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xtimmyx Posted August 2, 2012 Share Posted August 2, 2012 Fint att höra att det löste sig! Kanske är värt att titta på en liknande lösning som jag har på min med en MC-startmotor kopplad till ett drev på kardanen för back. Sannolikt lättare, och har ingen inverkan på drivlinan. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted August 2, 2012 Author Share Posted August 2, 2012 Hej, funderar på det men MNR har bett mig skicka tillbaka den för analys. Borde ju vara garanti på den. Funderar starkt på att ta bort den vid bankörning i framtiden och bara ha den vid glassåkning. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeÅ Posted August 2, 2012 Share Posted August 2, 2012 Hej Tack vare goda vänner som PeÅ som gorde en ersättningskardan med 2 lagerbockar så kan jag nu köra bilen igen! Dock får jag backa för hand men i stort sett all backlash från motorn är nu borta, och bilen känns rappare än förut. Kanske behåller den så här ett tag. /Fredrik varsågod kompis, man vill ju inte åka själv eftersom jag har bilen kvar ännu...... PeÅ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted September 1, 2012 Author Share Posted September 1, 2012 (edited) Hej Då regnet öser ner när man vill köra får man ägna lite tid till garagegöra: Nytt öppet luftfilter, kommer att cadda av basplattan och få caddat hålen till R1:an Min 3,38 diff nu isärplockad, kommer under vintern att få LSD från min 3,64. Återkommer när det hänt något annat. /Fredrik Edited May 26, 2023 by vedde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted September 1, 2012 Share Posted September 1, 2012 Aha det är så diffen ser ut invändigt och isärplockad. Svår att få ihop igen tror du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted September 2, 2012 Author Share Posted September 2, 2012 Hej Cealm Nä det tror jag inte, kräver lite mätning med indikatorklocka men då jag låter pinjongen sitta blir det lättare. Pinjongen verkar vara den svåra biten. Men jag blästrade huset och lyckades få in grus i lagren så de måste jag nog byta. Det var hemskt att få isär sakerna men det gick tillslut. Nu måste jag göra desamma med min nuvarande så jag kan få ur LSD enheten. Men det blir i vinter när jag inte vill köra mer. Skall bli kul att få det gjort och att ha gjort det själv. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted September 10, 2012 Author Share Posted September 10, 2012 Någon som vill köra Challenge den 22/9? Jag funderade på det då jag missade augustikörningen. På Lunda flygfält mot Gimo. SMA licens krävs, kostar runt 300:- Konbana mot tid. 1 år gången i banan(minimal krockrisk) Kolla www.challenge.nu Eller åk med Pelle 17B ett varv: Lite film: Någon som är intresserad? /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefan Posted September 10, 2012 Share Posted September 10, 2012 Någon som vill köra Challenge den 22/9? Jag funderade på det då jag missade augustikörningen. På Lunda flygfält mot Gimo. SMA licens krävs, kostar runt 300:- Konbana mot tid. 1 år gången i banan(minimal krockrisk) Kolla www.challenge.nu Eller åk med Pelle 17B ett varv: Lite film: Någon som är intresserad? /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefan Posted September 10, 2012 Share Posted September 10, 2012 Provar igen Anmäld till Lunda /Stefan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted September 20, 2012 Author Share Posted September 20, 2012 Backlådan har landat i Björklinge igen efter reparation hos MNR. Kommer nog i bilen först till vintern då det bara är två körningar kvar, Challenge.nu på lunda på lördag och Gälleråsen på söndag med OSC. Blir en full helg med racing. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted September 20, 2012 Share Posted September 20, 2012 Gott! Själv har jag Falkenberg nästa torsdag sedan är det färdigkört på bana för denna säsong. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted September 20, 2012 Share Posted September 20, 2012 (edited) Backlådan har landat i Björklinge igen efter reparation hos MNR. Kommer nog i bilen först till vintern då det bara är två körningar kvar, Challenge.nu på lunda på lördag och Gälleråsen på söndag med OSC. Blir en full helg med racing. /Fredrik Vilken tid i Karlskoga, och hur många blir det som kommer? Edited September 20, 2012 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted September 20, 2012 Author Share Posted September 20, 2012 jag och kompressor Anders som jag vet. samling 8-9:30, förarbete sen körning. på allvar från 10 skulle jag tro. kommer du dit? /Fredrik Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted September 21, 2012 Author Share Posted September 21, 2012 (edited) Om det var sjuor du menade. Vi åker ju med Opel Sports Club & VW klubben så det blir väl lite Oplar och golfar och sedan fanns det kanske några från Rejsa. /Fredrik Edited September 21, 2012 by vedde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted September 23, 2012 Author Share Posted September 23, 2012 hemma efter en riktigt rolig dag med vått och torrt underlag. 63 varv och jag fick köra om några bilar också. 1:21:44 som bästa tid enligt race chrono. sköt ut massor av olja i Catch tanken? får ta reda på varför. Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted September 24, 2012 Share Posted September 24, 2012 Nice :racesmile: Hann du få hem GPS-pucken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted September 24, 2012 Author Share Posted September 24, 2012 nä , jag väntar fortfarande. redo för nästa års körningar. Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted October 9, 2012 Author Share Posted October 9, 2012 (edited) Uppdatering av ventilkåpan gjord för att slippa för högt vevhustryck som tydligen sköt ut oljan på Gälleråsen sist. Diffen ombyggd från 3,62 LSD till 3,38 LSD, har även köpt en 3,38 av Cealm som visade sig vara en 3,36 så om bytet nu inte är bra kan jag byta igen nästa vinter till 3,36 om det skulle vara aktuellt.(Tack Donkervoort Stefan för hjälpen att förstå hur man ställer backlash) annars skall styrningen byggas om för att minska glapp. PÅ vinterns önskelista står Stolsbyte till 1 st Tillett från Libell Vindavvisare från Acid Sheep kort styrväxel från Ralley Design(sierra) Camber justerare, för att kunna ställa om camber snabbt och enkelt (Wilwood bromsar) om $ utrymme finnes Bilder kommer på Diff ombyggnad, var inte så rackarns svårt, även för en novis som mig. Modd ventilkåpa Tomt hus LSD vs Non LSD 3,38 LSD halva inne 3,62 orginal LSD /Fredrik Edited May 26, 2023 by vedde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted October 9, 2012 Author Share Posted October 9, 2012 Inlägget ovan uppdaterad med bilder. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted November 16, 2012 Author Share Posted November 16, 2012 Nyss hemkommen från 2 v semester i Dubai. Lite motorinspiration fick man med sig efter att ha varit på Abu Dhabi F1 GP samt kört cross i öknen. Däremot var olyckan framme och jag stöp över en sanddyn och skadade ett finger så jag har lite svårt att bygga nu med spjälat finger, skall ha spjälan i 5 v till! Jag får se till att få saker tillverkade av andra så jag kan bygga in dem när fingret läkt. /Fredrik Byggabstinens! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted December 10, 2012 Author Share Posted December 10, 2012 Säljer mina MNR stolar som inköptes i våras. De har visat sig en aning för stora för mig. Kolla under säljes. Annars försöker jag få till styrningen så man kommer bort från glapp, men det är trångt med BEC. /Fredrik Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted December 14, 2012 Share Posted December 14, 2012 Ät MYCKET julmat så kommer även du tunnis passa :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted December 14, 2012 Author Share Posted December 14, 2012 Går inte tyvärr, min mage kan inte ta upp fett, så jag kan aldrig gå upp i vikt. Därför säjer jag då jag aldrig kan "växa i" stolarna. Fredrik Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted December 15, 2012 Share Posted December 15, 2012 Wedde. Det kan inte vara nått problem för modern läkekonst. Prova fettBLÅSNING på närmsta klinik :lol: /Anders som växer i färdriktningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke r1 Posted December 21, 2012 Share Posted December 21, 2012 Vedde ! Blidde den utan kontakter,men jag hade lite 5 poliga låg som du får sätta dit själv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted December 21, 2012 Author Share Posted December 21, 2012 Super tack för hjälpen. /Fredrik Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted December 28, 2012 Author Share Posted December 28, 2012 Hämtade Snap-off:en igår hos Micke och passade på att studera hans båge samt allt kolfibergodis han gjort, fina grejer och lätta! Ratten kommer bli dödscool när han får den skuren. Jag har sålt mina MNR stolar då jag är för kortväxt för dessa. Passade på att beställa en Tillett B6 i kolfiber av Libell idag, får den nog i mitten av januari vilket passar mig alldeles utmärkt. Då kan jag börja måtta för båge när stolen är på plats så den inte blir för hög. Tittar just nu på att beställa en Kina TIG så jag slipper släpa 100kg mig från svärfar stup i ett när jag behöver svetsa. Jag behöver bara få fatt i en 10L friköpt tub till Argonet så kan jag komma igång när svetsen kommer. Det tar väl ett par veckor gissar jag efter jag beställt. Nu skall jag försöka få till styrningen så att den blir bra så jag kan fortsätta med alla mina andra uppgraderingar. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke r1 Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 (edited) Läste igenom din tråd vilken resa ! Du har gått från en sån.... Till en sån.... Osså en trött bil motor..... Till en riktig :D/>/> Snart har du en sån här ! o vet du va som händer då ?? keep up the good work :thumbsup:/>/> :thumbsup:/>/> Edited December 28, 2012 by micke r1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted December 28, 2012 Author Share Posted December 28, 2012 he he , kul när man ser det så. Vad händer då? /Fredrik Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke r1 Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Jo då kommer Nina Lizell hänga i bandepån o extra knäcka som grid girl ( ja hon lever än) :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted January 2, 2013 Author Share Posted January 2, 2013 Bara hon inte sjunger på tyska! Nu har Snap-offen inhämtats och en adapter för svetsning på rattstången tagits fram av den gode Stefan som har svarv hemma, Tusen tack Stefan! :notworthy: Sedan har en liten garageträff hos Peå ägt rum med Uppsala gänget, dvs jag, PeÅ och Stigge då Stefan inte kunde. Tack för kaffet! Sedan bråttar jag vidare med styrningen och det går inte alltid som man tänkt sig, den tilltänkta dragningen blev för snäv för styrknuten så jag får göra om igen. Tig kommer att beställas i dagarna och jag har fått en 5L gasflaska till skänks så jag kan komma igång. Livet ser ganska bra ut och så snart jag har styrning och stol på plats kommer jag börja titta på hur buren skall konsrtrueras. Jag vill inte ha för hög och då måste stolen på plats först. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Jag håller också på att leta tig svets, men har svårt att bestämma mig 1-fas vs 3-fas mm. Vad har du fastnat för. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted January 2, 2013 Author Share Posted January 2, 2013 (edited) kina tiggen i Tig tråden jag svarade i tidigare. plus att jsg köper till ett vattenkylt lilla linde slangpaket. Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Edited January 2, 2013 by vedde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HovstaSX360 Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Jag vet att somliga köper en enfassvets för att slippa installera trefasuttag med allt vad det innebär. Men om det är huvudskälet till att välja enfasmaskinen kanske man ska tänka om. Jag köpte nämligen en enfaskinasvets med 200A kapacitet http://www.ebay.co.uk/itm/aluminium-IGBT-TIG-AC-DC-ARC-plasma-cuter-4-functions-/110734076873?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item19c843ebc9 och på dataplåten står det att den ska matas med 1-fas 220V 32A !!!. Inte så stort problem för min egen del då jag är elektriker och helt enkelt satte upp ett 32A 3-fasuttag säkrat med 25A där jag bara använder en fas. Jag kan ju tillfälligt säkra upp huvudsäkringarna till 25A om det skulle behövas men inte mer. Kan vara värt att tänka på innan man väljer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted January 2, 2013 Author Share Posted January 2, 2013 Bra att du sa det, skall kolla. jag har både och i mitt garage, men kan komma att behövas säkras om som du påpekar. /Fredrik Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HovstaSX360 Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 För att göra det lite tydligare för dom som inte är så insatta i ellära. För att få ut samma effekt så kommer enfasmaskinen dra tre gånger så mycket ström på sin enda fas som som trefasmaskinen gör på var och en av sina tre faser. Det betyder att en av huvudsäkringarna belastas extra mycket (kanske för mycket). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Jag köpte nämligen en enfaskinasvets med 200A kapacitet http://www.ebay.co.uk/itm/aluminium-IGBT-TIG-AC-DC-ARC-plasma-cuter-4-functions-/110734076873?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item19c843ebc9 och på dataplåten står det att den ska matas med 1-fas 220V 32A !!!. Kan vara värt att tänka på innan man väljer. Det verkar som om du har raggat tag på en tigsvets med verkningsgrad som är i stil med de gamla tigsvetsarna med stor koppar trafo... En igbt baserad brukar inte kräva så brutalt mycket kräm in. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted January 2, 2013 Author Share Posted January 2, 2013 Hej igen, hemma äntligen och kollade, 20A står det på skylten. Kan det vara Plasman på din Hovsta som kräver lite extra? Min kommer vara utan plasma. Denna blir det: http://www.ebay.co.uk/itm/WSE200P-TIG-AC-DC-200-TIG-MMA-Pulse-Welder-Foot-Pedal-welding-aluminium-220-240V-/200670909552?pt=BI_Welders&hash=item2eb8eb1470 Sen köper jag till en massa småsaker så att jag inte behöver köpa dyra gaskåpor, tungsten elektråder och spännhylsor och annat i Sverige. Jag räknar med ungefär ½ priset mot att köpa hemma. Gerhard - vi kan sambeställa om du är intresserad, jag har en hel lista med tillbehör så jag kommer maila och se om de kan få bra frakt på allt-i-ett. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HovstaSX360 Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Jag var tvungen att gå ut o kolla. Jag mindes lite fel, det står 28A på skylten. Vet inte varför den drar lite mer än den du köper. Men även den kräver mer än du kan få ut i ett vanligt vägguttag med 10 eller 16 A o det var vad jag ville belysa. Själv tog jag för givet att en enfasmaskin skulle klara sig med max 16A men det var fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.