Christer J Posted December 4, 2014 Author Posted December 4, 2014 Läste nånstans om nytt bygge ? Blev lite nyfiken. Mvh Pär Jag ska väl bygga en Saabdräpare? Just nu letar jag jobb, efter att man sagt upp 10 000 oljearbetare i Norge. Så bilbygget får ligga lite på hold än så länge, men det blir en mindre och lättare bil, mer raceanpassad. Quote
steel Posted December 4, 2014 Posted December 4, 2014 Aj, aj är det så illa. Har väldigt svårt att förstå dagens oljepris, är nog mer storpolitik bakom än verklig tillgång och efterfrågan. Läs dessa länkar : www.peakenergi.wordpress.com samt www.aleklett.wordpress.com , du har nog snart jobbet tillbaka. Mvh Pär Quote
Christer J Posted December 4, 2014 Author Posted December 4, 2014 Ja, det är ju lite trist, man jag har en massa på gång redan så jag oroar mig inte speciellt mycket just nu. Men det lär bli stilla i Norge i nåt år som det ser ut nu i alla fall. Skaffar F skatt och kör på lite med gamla kontakter om det inte händer nåt intressant inom kort. Men, jag ska i alla fall ta hem lite rör att börja med, bärarmar har jag fått låna till en Westfield som möjligt alternativ. En Sierra står och väntar på att bli donator, tar ur lite styrning, diff och drivaxlar men resten får nog gå på skrot. Vet inte om spindlarna är nåt att ha, men kanske tar ur dom ifall att. Quote
Christer J Posted December 4, 2014 Author Posted December 4, 2014 Jag kom just in från en liten inspirationsrunda och kom att tänka på alla sladdar i Finland av nån anlening? Längtar till sommaren. Micke ligger och puttrar bakom, vid 5:30 är han i röven och stressar.. Det märks lite på kurvtagningen :D Quote
Mildseven Posted December 4, 2014 Posted December 4, 2014 Det som skrek hela tiden var det R1 som låg bakom och skrek ur spår hela tiden? //Per Quote
Christer J Posted December 4, 2014 Author Posted December 4, 2014 Nej! Det var följderna av att skinnet på Taiwanesen som gjort däcket straffades medelst asfalthalning Quote
Guest micke r1 Posted December 4, 2014 Posted December 4, 2014 (edited) Byt gummi om vi ska åka till ! "skit däcken" kan du ha på resan till badstranden :lol:/> vi får nog trimma lite åxå :racesmile: Edited December 4, 2014 by micke r1 Quote
Christer J Posted December 4, 2014 Author Posted December 4, 2014 (edited) Vaddå OM?? jag är på. I närområdet finns även två av de världsledande 2 takts racermotortillverkarna GRM och VRP, lovar att vi kan besöka båda två. Känner både Giuseppe Rossi och Carlo Verona personligen. Inte för tidigt i vår bara, dom ligger i ide tills båtsäsongen startar. https://sites.google.../giuseppe-rossi http://www.grmracing.com/ Carlo Verona är mannen bakom en viktminskning på Yamahas R6 på 150% mer än en grupp Yamahaingeiörer klarade av inför säsongen 2004. Har själv suttit på resultatet. Oj vad dyr..... Skönheten VRP 500 på bilden..och ryggen på mig. 198 hk och ca 25 kilo.. Edited December 4, 2014 by Christer J Quote
Guest micke r1 Posted December 4, 2014 Posted December 4, 2014 Skönheten VRP 500 på bilden..och ryggen på mig. 198 hk och ca 25 kilo.. Då kan han ju bygga oss 2 st 1000cc på 400 hk till våra bilar ...... 50 kg :thumbsup: :thumbsup: Quote
Christer J Posted December 4, 2014 Author Posted December 4, 2014 Då kan han ju bygga oss 2 st 1000cc på 400 hk till våra bilar ...... 50 kg Du anar inte hur långt gångna planerna med en tvåtakts Mercury F2000 motor har varit. Känner Lasse Apelren i Karlskoga också, och han är nog världsbäst på 2 taktstrimmning.. Quote
Christer J Posted December 4, 2014 Author Posted December 4, 2014 (edited) O-700 finns ju, 270 hk med samma vikt på Powerhead. så varför begränsa sig? Om Tractive gjorde en 18 växlad RD 9018 så.. Edited December 4, 2014 by Christer J Quote
Rikard Larsson Posted December 5, 2014 Posted December 5, 2014 270 hk på 25 kg motor? Hur ser effektkurvan ut på en sån? Quote
Christer J Posted December 5, 2014 Author Posted December 5, 2014 (edited) Effektkurvan, ja om du tänker dig en glasstrut upp och ner en bit bort på papperet.. Den börjar vid 10 000 Avgaspiporna går rör i rör så man förlänger dom 50-60 mm så man har lite vrid på låga varv, alltså under 10 000 rpm, vid 11000 kan man börja korta in dom och runt 12000 skjuter det igång ordentligt till 14000, sen är det nästan slut på det roliga. Under 10000 finns det nästan ingenting. Det är därför man startar dom med propellern i luften så den spinner den första biten och håller varvet uppe tills den hugger, först då börjar det accelerera. Dom är uppe i 180 vid första bojen, gör ett släpp på gasen så båten tar i vattnet, svänger dom in med 4G och trycker ut piporna tills den kommer upp i 11000 igen, osv Finns en del bra vinklar i den här filmen av en av dom mer svårslagna killarna när jag var med och mekade åt Tommy som körde Kolla 4:20 in i denna Edited December 5, 2014 by Christer J Quote
steel Posted December 5, 2014 Posted December 5, 2014 Menar du inte första 24 sekundrarna i första filmen ?? Hon med gula byxor verkade vara i fokus..... Mvh Pär Quote
Guest micke r1 Posted December 5, 2014 Posted December 5, 2014 hmm !!! henne såg jag inte.....tittade bara på skulet som saknade vindskivor :lol: Quote
Guest micke r1 Posted December 6, 2014 Posted December 6, 2014 (edited) jo en merc 2,4 efi vore skoj o ha i en sjua :notworthy:/> Utveckla gärna hur du tänkt dig med koppling samt växelåda,kan dom ligga ner (smörjning mm mm) ? Busa motorn kan man ju bygga båtmotor av :lol: Edited December 6, 2014 by micke r1 Quote
Christer J Posted December 6, 2014 Author Posted December 6, 2014 Ja man har sett en del fina båtar på tävlingarna.. Mercurymotorn går fint att lägga ner, det finns en hel del såna i olika bilar. Evinrude v8 i en Amazon? Quote
Guest micke r1 Posted December 6, 2014 Posted December 6, 2014 ska dom ha en vinkel växel eller ska piporna sticka upp genom huven ? Quote
Christer J Posted December 6, 2014 Author Posted December 6, 2014 (edited) Nä, man lägger ner den som en vanlig motor. Man får ju tillverka ett svänghjul med koppling och en adapter till lådan. Motorn smörjs genom bränslet, så det funkar fint. Insprut funkar också i alla lägen http://bangshift.com...unds-ever-dyno/ http://jalopnik.com/...-car-1159424979 Edited December 6, 2014 by Christer J Quote
Christer J Posted December 6, 2014 Author Posted December 6, 2014 Föreställ dig ljudet på rakan på Knutstorp med en Mercury F1 i bilen Micke. Uppemot 350 hk Quote
Guest micke r1 Posted December 6, 2014 Posted December 6, 2014 mm de är en kul ide.... Men bara lådan kostar fläsk http://www.sadev-tm.com/sites/default/files/sl75lw_technical_detail_sheet.pdf Quote
Christer J Posted December 6, 2014 Author Posted December 6, 2014 Micke: Den lådan är inte dum alls. Du gav mig en ide för några veckor sedan om den. Och om jag räknar kilo per krona, jämför vad du lagt ut på viktminskning av bilen i höst så är den ganska billig! Quote
Guest micke r1 Posted December 6, 2014 Posted December 6, 2014 De är tilbakakakan för div lättningar av bilen som kostar (de dubbla är kotym) o sen ska man mingla med svärmor :lol: Quote
Christer J Posted December 6, 2014 Author Posted December 6, 2014 Det får det vara värt, eller hur? Du kan trösta dig med att bilen blir blixtsnabb i sommar. Quote
HovstaSX360 Posted December 6, 2014 Posted December 6, 2014 På den sista filmen med F1-båtar såg motorerna ut som vanliga utombordare utan synliga tvåtaktspipor som på de tidigare filmerna. F1 låter ju som att det skulle vara värstingklassen men de där 500kubikarna såg också väldigt extrema ut. Är det en klass som försvunnit pga miljöskäl eller finns dom fortfarande? En (möjligen gemensam) bekant (Carina Eriksson) körde racerbåt när hon var ung. Den påminde om de tidigare filmerna med ställbara pipor fast jag har för mig att det bara var 2 pipor, kanske var 250kubikare då. Hennes grabb (Jesper Forss)kör tydligen F1 båt nu. Quote
Christer J Posted December 6, 2014 Author Posted December 6, 2014 Japp, jag känner både pappa Mikael Forss och Carina. Carina körde O-250 och Mikael O-500 när jag började som mek åt Bengt Ahlen i 250 1992, Carina slutade och Mikael gick till F2. 250-700cc är racermotorer med fri trimning, men med förgasare och metanoldrift. F2000 är "standard"motorer med racerväxelhus. F1 är 2,5 liter, trimmade men utan effektpipor. En f2000 motor ska kunna köpas över disk och montera racerväxelhus på, men som med alla standardklasser är det inte så enkelt.. Först ska du ha ett motorblock som ar gjutet i rätt form, känna någon som är bra på tvåtaktstrimning och sen varva dom 4000 mer än Mercury tycker :) Quote
Christer J Posted December 9, 2014 Author Posted December 9, 2014 Nästa bil blir Forddriven som det ser ut, för det flyttar in en 2,3 liters Duratec i garaget nästa vecka. Lite småsugen att börja bygga utifrån en skiss jag gjorde för nåt år sen som påminner om Steels ide med buren som del av ramen. Inte så enkel att byta i händelse av omkullkörning, men jag gillar också iden. Quote
steel Posted December 11, 2014 Posted December 11, 2014 Kul, Christer !! Jag har en diffad och en odiffad Sierra/ Scorpio diffklump över för billig penning. Snart klar med mitt chassie, bra terapi. Mvh Pär Quote
Christer J Posted December 11, 2014 Author Posted December 11, 2014 Ja Pär, det är skönt att släppa verkligheten och tänka på annat i garaget ibland. Jag har en Sierra stående i väntan på slakt, men jag fick ett sms av en annan forummedlem idag och såklart föddes en sjuk ide som kan vara lite svår att stå emot, så jag kanske lägger Duratecen och nästa 7a på is ett tag.. Christer J Quote
Guest micke r1 Posted December 11, 2014 Posted December 11, 2014 Hello Michael, Thank you for your e-mail. We are extremely happy to hear that you are enjoying your new wings. We would love for you to join us on the track sometime! Our events are for all seven-type vehicles, as well as similar types of lightweight vehicles such as the Lotus Elise/Exige. Because of this, you and your Westfield will fit right in with us! More information can be found on our club (Seven Mania) website. http://smrc-eurocup.com/ Here you will be able to learn more about our club and the tracks we will be visiting next year. I understand that it is a very long journey for you from Sweden. Feel free to let me know what events would be most interesting for you and your colleagues so I can share more information with you. We would also really like to suggest taking a look at our event in Dijon on September 5-6. We are planning to reserve the entire track so we can organize a weekend long super seven festival. Please let me know what else I can help clarify for you! Best wishes/Mit freundlichen Grüßen, Victor Guzman Quote
Christer J Posted December 11, 2014 Author Posted December 11, 2014 Det blir ungefär lika mycket soppa tur och retur som jag kört upp i 7an i sommar med fem bandagar och blandad okynneskörning.. Så beroende på hur man räknar så är det inget enormt, utan faktiskt möjligt. Och vilken upplevelse att köra på någon av dom banorna.. Äta måste man göra oavsett var man är, och boende kan man hitta till skapliga priser, så vad stoppar egentligen? Quote
MickeJ Posted December 14, 2014 Posted December 14, 2014 (edited) Det finns inga stopp! 1940km enkel resa säger google maps. :racesmile:/> Det är dessutom inte en jätte omväg att även göra ett stopp vid det gröna helvetet, när man ändå är ute och åker. Spa ligger ju osso nästan på vägen. Edited December 14, 2014 by MickeJ Quote
Christer J Posted February 27, 2016 Author Posted February 27, 2016 (edited) Här är det lugnt. 910 mil på mätaren är det enda som förändrats sedan 2014 förutom ett par oljebyten. Tog årets första tur idag. Edited February 27, 2016 by Christer J 4 Quote
Christer J Posted June 15, 2016 Author Posted June 15, 2016 Har varit på tur till Norge ett para dagar. Det är kul att köra där eftersom Norrmännen saknar raka vägar. Åkt runt Nesodden och hittat svängar på 60 väg som 7an inte klarade utan sladd ☺ passerade 1000 mil strax innanför gränsen 3 Quote
Christer J Posted April 30, 2017 Author Posted April 30, 2017 (edited) Dags för lite vårservice. Ventilkåpan har börjat fukta olja så det blir ny packning, bygga om luftfiltret och så måste jag byta laddregulator i generatorn. Den laddade inte igår när jag startade. Kan ev. bero på att det varit ganska varmt i motorutrymmet för jag hittar inga andra fel i generatorn. Tur att jag upptäckte det hemma. jag tänkte även passa på att måla spindeln på vänster fram som aldrig blev gjort när jag skruvade ihop bilen 2014 ☺ Fixar även med fälgar till nya R888 orna. Så äntligen blir det körning på R däck. Bara att hoppas på bra väder, drygt 30 bilar av olika kaliber anmälda till Gelleråsen 7/5. Edit. Snart 40 bilar //Christer J Edited April 30, 2017 by Christer J 1 Quote
Christer J Posted May 10, 2017 Author Posted May 10, 2017 (edited) Några bilder från Gelleråsen 7/5 med grc http://www.autolife.se/page/95541/ Edited May 10, 2017 by Christer J 1 Quote
Christer J Posted May 11, 2017 Author Posted May 11, 2017 Och lite filmer https://www.youtube.com/watch?v=DwpvMUcDnBM&feature=youtu.be https://www.youtube.com/watch?v=m6M8bA1XggY Quote
LUPUS Posted May 11, 2017 Posted May 11, 2017 9 timmar sedan, Christer J sade: Några bilder från Gelleråsen 7/5 med grc http://www.autolife.se/page/95541/ gott att de italienska traktorerna blir omkörda 1 Quote
Christer J Posted May 11, 2017 Author Posted May 11, 2017 Fanns inte en chans att haka på Lambon när det blev rakt. ? Saknar acc!! Ska bromsa inom kort och få reda på vad som ska göras. Tappar allt för mycket effekt på varv. Quote
Jocke4U Posted May 11, 2017 Posted May 11, 2017 Najs! Inte satt på R-däck än eller? (fästet verkar vara sådär) Quote
Christer J Posted May 11, 2017 Author Posted May 11, 2017 JO. Färska R888 sitter på. Hörde att r däck inte skriker ? det var 6-8 grader varmt och igen sol, däremot lite duggregn efter lunch. Sladdar lite på filmen med eas karten. Många som klagade på kalla däck och halka, och långsammare varvtider. Jag körde en sekund snabbare på förmiddagspasset än i september. 1.15.9 förra året körde jag jämna varvtider med den gula corvetten, men i år släppte han förbi mig flera gånger. Hann inte med eas karten förra året. Quote
Jocke4U Posted May 11, 2017 Posted May 11, 2017 Du får göra lite donuts-8-or innan du ger dig ut EDIT: Det var 6-8 grader kallt , varmt kanske det blir över 12 grader Quote
Tabaco Posted May 11, 2017 Posted May 11, 2017 Depåkurvan är ju ombyggd numera. Hur upplevde du skillnaden mot tidigare ?? Quote
Christer J Posted May 11, 2017 Author Posted May 11, 2017 Vi körde förmiddagen efter gamla sträckningen och nya efter lunch. Skillnaden är ju att det nyper istället för att öppna innan rakan och att det är smalare. Går saktare för mig ut på rakan och aningen lägre toppfart. Spåret har jag inte fått till. Flera som provade lite olika. Tyvärr var det kallt och kom lite duggregn så jag körde långsammare på eftermiddagen. Betydligt jämnare runt hela banan även om det finns lite smågupp. Quote
Jörgen Posted May 11, 2017 Posted May 11, 2017 vikt/effekt mässigt borde du hänga med lambon, motorn verkar inte gå bra. R-däck kommer inte upp i sin arbetstemp vid så kallt väder ,är en väldig skillnad när dom börjar funka. Quote
Christer J Posted May 12, 2017 Author Posted May 12, 2017 Det fattas effekt. Bla är avgassystemet för tätt, men ska snart bromsa och laborera lite mer seriöst med det där. Sen är en Lamborghini Huracan inte en långsam bil, 600 Hk gör sitt. Corvetten har 660 och nådde 220+ på rakan mot 180 för mig. Eas karten väger 350 med en R1 förgasarmotor och går ganska jämna steg. Vi körde 10 varv med samma avstånd hela tiden (med lite variation pga missar från båda) Quote
Morty Posted May 12, 2017 Posted May 12, 2017 Ähh... Jag körde 1.10.9 med mindre effekt, r-däck och gammal fyrpetare ifjol. Ska bli roligt och se vad nya bansträckningen kontra nya asfalten ger. Min erfarenhet är att R-däck skriker på ny asfalt och jag har inte upplevt att det tar många varv innan man fått upp tempen i r-däck även om det varit 2-3 grader kallt vid race. Quote
Christer J Posted May 12, 2017 Author Posted May 12, 2017 "Steg 3" är ingen garanti för fart, och laddtryck utan flöde ger ingen effekt. Har ingen aning om det är 180 eller 250 hästar. Mildseven har lägre laddtryck men kan säkert ändå avvara 100 till mig och ändå ha gott om mos. Halt var det i alla fall. Ungefär som i höstas på nankangdäcken. Antal växlar är också ganska ointressant iom att jag bara kör på 3an och 4an. Spinner bara på 2an i trösen och ejes. Sen 3.31 utväxling gör att det blir långa tunga steg. och 17 tum 225 breda däck blir inte varma. Hela bilen är tung. Fruktansvärd ofjädrad vikt. Bottnar i fjädringen osv osv.. Skyller inte bara på bilen, någon ska ju kunna köra den också, men den är helt enkelt inte byggd för bana och inte optimerad för det någonstans. Kul är det i alla fall och tycker att fler borde köra mer ☺ Quote
Christer J Posted May 12, 2017 Author Posted May 12, 2017 Fick testa en megabusa i höstas och det är stor skillnad på en järnsäng och en racerbil. Väldigt stor skillnad. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.