Jump to content

CealmSeven Nummer Fem Start 2010-01-05


Recommended Posts

Drake: Det är rätt att du håller ordning i klassen. Såklart är det bilbygge och fabrik som gäller och inte att bli ofokuserad på bio och annan lättja.

Jag har mjölkpappat klart golvet och plåtar är tillklippta enligt mall och mått.

Skaffat 40x8xdrygt 600 också. I bara farten så hann jag skotta ett tak också. Nu skall väl inte det ramla ner. Har strax under 100 m2 tak till att skotta om jag vill. Takskottning kan vara lite vila och avkoppling från bilbygget en stund.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 783
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Mera trianguleringar. Bilen skall ha dragkrok. Förvånande?? Jag kommer ha plattjärn som diffklumpfästena skruvas mot. Nästan precis som alla andra men bara nästan.

Link to comment
Share on other sites

Jo jag har hålborrat dem, totalt 4 hål men jag ploppar igen dem med lika många M12.

Kilkenny, vad har du fått för typ av ovanor nu? Smugglare?

Link to comment
Share on other sites

Nu är nästan diffklumpens plattjärnsfästen klara. Ett par sömamr kvar. Handbromsen har fått bakre fästet svetsat. Nästa aktivitet är att bygga klart alla rör mm i bilens bakdel samt att montera fästplatta för dragkrok. Planerad dragvikt = 750kg. Helst skulle jag vilka ha 900kg på denna också men jag kanske får nöja mig med 4 till 500kg.

Just det ja, jag skulle ju bygga en liten släpkärra och registrera i år. Får väl "knö i det" i planeringen någonstan.

Drake: Om jag skippar att gå på bio och gör en lite släpkärra istället, det borde väl vara ok och inte räknas som lättja?

Link to comment
Share on other sites

Är du ordningsman även denna vecka? Det kommer bli jobbigt för mig nu när jag skall välja om jag ska på opera igen på lördag eller inte. Törs inte tusan med den ordningsmannen i klassen........ eller om jag smiter ut när han inte ser och har några inlägg klara med bra tidstämpel då kanske han inte märker. Kontrollringer väl istället...... Tufft.

Drake, när sa du att du gick av passet..... du vet arbetstidavtal, arbetsmiljö mm (inte för dig -- FÖR MIG såklart!!)

Link to comment
Share on other sites

Det är faktiskt en idé jag haft att låta batterierna eller en del av dem gå på släp istället.

När jag blir mer klar med bilens "yttermått" i alla riktningar så ser jag hur 28 stycken batterier går att få in. Jag kan alltid offra passagerarsätet. Då är problemet löst.

Tyvärr är Bok & Gibbsramar lite små i botten och vidgar sig uppåt. Så här tio dagar efter kanske det hade varit klokt att att bygga min helt egen bil som skulle varit rak bil i sidorna. Å andra sidan är det bara tio dagar som skiljer och materiel har jag så jag kan sy ihop en "rakare" och bredare bil som blir garanterat två-sitsig med plats för batterier.

Det finns en annan smidig lösning som jag väl kan tänka mig. Det får blir senare i så fall.

Link to comment
Share on other sites

- Dags att börja klä kardantunneln nu. Måttligt kul jobb men skall göras i alla fall.

- Handbromsen och dess fästen är monterade.

- Fler trianguleringar installerade.

- Fästplåtar för säkerhetsbälten skall svetsas in

- Bocka en båge till bilen

- Scuttlebåge

- Bygga klrat bilens bakdel

- Lägga golv (eller klinker med golvvärme)

- Fästen för noskon

Usch nu har jag gjort en lista. Så trist...... måste bearbeta den så listan försvinner.... Tycker inte alls om listor.

Link to comment
Share on other sites

Vinkelslipning blev dagens biljobb.

Innan den aktivitet skottade jag av carportens tak. Med skyffel och snösläde gick det rätt bra. Något ton snö tog jag bort. I förrgår skottade jag ett ton eller så snö på 1 tredjedel av vedboden. Borde ta de andra 2 tredjedelarna också.

Imorgon blir det 32 m2 tak utanför verkstaden. Motion, motion, motion och åter motion blir det plus en ryslig massas snö på backen.

Link to comment
Share on other sites

r Anders: Nix inte lätt och ledig snö, den vi har är skiktad och tung. Jag har skottat ett tak till idag. Det var något ton där med. Jag är faktiskt förvånad över kompaktheten och tyngden på snön. Tryckluften skulle bara blåsa bort översta centimetern eller möjligen två.

Byggt en hel del ikväll.

- golvläggning till största del klar, några svetsar kvar att lägga.

- 2 av 4 kardantunnelplåtar fastsvetsade

Snart kommer sanningens minut (eller sekund) om det blir eldrift eller ej. Om mindre än 48 timmar vet jag mer om prisbilder mm.

Jag bytte från Al-plåt i golv till tunnstålplåt som klipptes klar men, näää det skall vara ordentligt bolv å jag gick över till rostströgt och rejält golv inklusive vikta förstyvningar.

Link to comment
Share on other sites

Ta det lugnt Drake, så farligt är det inte. Jag klippte till golvstålplåt i 0,8mm med det är för sladdrigt som golv även fast jag har dragkroks-trianguleringar inlagda. Al plåt fanns också men sedan fanns det i lagret två plåtar som var stabiliserade med "kryssvikning". Då blev inte valet svårt längre och jag måste ha ett starkt golv för energilagret om det kommer att bli batterier. Lite tyngre blev det men funktionen ökade markant.

Just det golvplåten kommer också att lättningshålborras. Det blir ett 10mm hål i botten på kryssvikningen som vattenavlopp.

Nu borde det väl kännas bättre för dig när jag även avsiktligt lättar plåtarna.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

En plåt kvar att svetsa fast sedan är torped-stålplåt-klädseln klar också. Därefter kommer bilens bakdel att byggas klar. Året första "svetsbränna" sitter fint nu på kinderna och pannan. Jag som inte ens tycker om att sola men nu är jag på framkant.

Solarier är väl nästan förbjudna nuförtiden. Tänk när folk i allmänhet kommer på svetsens förnämliga egenskaper ............ då kommer det byggas bilar utan dess like. Vilken suverän kombination, en solbränna per år och en bil per år.....

Link to comment
Share on other sites

Jag blundar vid punktningar och har på mig som alltid vanliga skyddsglasögon. Sådana har jag alltid under vanliga automatskärmen. Det roliga med Sundströms-klarglas är att solbrännan inte går igenom. Jag ser ut som tvättbjörn nu. Röda kinder och mask. Klädsamt värre. Glöm bild!!

Förresten borde inte det namnet vara reserverat för dig istället .......

Link to comment
Share on other sites

:lol:

Och det stämmer bra att många klarglas-skyddsglasögon skyddar mot svetsljus, skumt, men praktiskt om man vill se ut som en nalle och samtidigt slippa tårande ögon.

Jag tror vi vill ha en liten bild ändå, snääälla?

Link to comment
Share on other sites

Glöm bild, och alla bil-papparazzis jobbar endast i Stockholm, för de hittar inte utanför tullarna.

Man blir inte röd på den delen Sundströmmarna täcker. Ny produkt för intensiv "punktsvetsning" ---> Sundströms Klar-burka. Då är man skyddad mot svetsloppor och tvättbjörns utseende och indirekt bil-papparazzis.

Link to comment
Share on other sites

Svetsar på elbil och tänker på lastbil. Sånt är livet......

Nu är golvläggningen och kardantunnelläggnignen klar och svetsad. Där är det att hugga tänderna i bilens bakdel, även om det låter lite fånigt.

Förresten har jag skottat ett tak till idag. Fjärde taket klart och det finns sju eller möjligen åtta till att skyffla. Hur kul är det på en 10 gradig skala? Innan = ett när det är klart = 10. Dvs 10 + 1 = 11 delat med 2 --- >>> 5,5 i kul-värde för takskottningen. Det är alltså rätt ok.

Link to comment
Share on other sites

Här kommer ett gäng bilder på bilen (eller rättare sagt det som skall bli en bil till sist).

Diverse bilder på ramen från olika håll.

CIMG5353%20(Small).JPG

CIMG5354%20(Small).JPG

CIMG5355%20(Small).JPG

CIMG5356%20(Small).JPG

CIMG5357%20(Small).JPG

CIMG5358%20(Small).JPG

CIMG5359%20(Small).JPG

CIMG5360%20(Small).JPG

CIMG5362%20(Small).JPG

CIMG5363%20(Small).JPG

CIMG5365%20(Small).JPG

CIMG5366%20(Small).JPG

CIMG5376%20(Small).JPG

CIMG5377%20(Small).JPG

Några bilder på diffklumpar som finns tillgängliga.

CIMG5368%20(Small).JPG

CIMG5369%20(Small).JPG

CIMG5370%20(Small).JPG

Ett par bilder på snö från tak och högar.

CIMG5379%20(Small).JPG

CIMG5381%20(Small).JPG

CIMG5382%20(Small).JPG

Den optimala bilbyggarfrukosten. Tänk vilken fin produkt Skånemejerierna tagit fram. Idealisk för att hålla ett högt byggtempo. Youghurt med Chokladkaka-inblandning. Kan de det blir mer "Top-fuel-at"?

CIMG5384%20(Small).JPG

Så klart en knäckebrödsskiva som komplement. Den får väl representera "nitro" eller "lustgas" inblandning och en tidning som grädde på moset.

CIMG5385%20(Small).JPG

Det här borde borga för hög byggfart denna lördag. Eller haveri.............med så mycket "high-power-laddning

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

---- Bra Arbetstempo höddu! ---- Skånemejeriers chokladyoghurt och knäckbröde samt vatten till frukost = full byggfart.

Två vargar som jag fick av en bekant. Den klassiska rosttröga (lite för tjocka enligt Drake) plåten. Dubbelveck och sedan fick jag kapa plåtarna. Jag valde asymetriskkapning. Med den metoden blev det bara två snitt istället för fyra snitt per plåt.

Bilens bak börjar få lite form nu. Riktigt trevligt att följa på nära håll. Måste ut och kapa och svetsa igen för ikväll skall jag på (tror jag) lättjefull underhållning som jag hoppas är textad annars kommer jag sitta i 3 timmar och 40 minuter och inte förstå ett skvatt mer än möjligen det jag kan gissa mig till.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Är alla bullarna till mig? Gott!

Kvar att svetsa innan det är dags att tillverka hjulupphängningen är fyra små stag.

Fullt solsken ute idag. Sån tur att jag lagt en bra "svetsbränne-grund". Visserligen gör jag som ormarna just nu (Cobra eller Kobra eller Huggorm) byter skal. Röd-tvättbjörns-looken är på väg bort. Tack!

Link to comment
Share on other sites

Det blir nog inget mer svetsande idag. Det är snart möte i V8-klubben och det tänker jag inte missa.

Lite andra aktiviteter idag är att jag har skottat ett tak till. Nu har jag bara ett par tak kvar att skotta. Så motion har jag fått. Plus att jag flyttat en massa annan snö. Jag håller på och sorterar om snön. I bokstavsordning.

Ikväll skall jag på bio fast jag riskerar väl att få synpunkter på det valet från Drake. Ref inlägg #351 i tråden.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Är det någon som råkat ut för "dålig gaskvalité" på MIG gasen. I mina dar har jag bränt många kubik gas men nu när jag bytte så beter sig svetsarna underligt. Det är precis som Atalgasen är "halvdan". Tar gasen helt slut eller man glömt öppna tuben blir svetsen minst sagt gropig och det flyger glödande stora loppor kring svetspunkten.

Den tuben jag har nu beter sig mittemellan. För bra för att inte vara skyddsgas och för dåligt för att vara en riktig skyddsgas.

Allt detta startade direkt vid flaskbytet. Jag få åka och hämta en ny tub och prova med.

Link to comment
Share on other sites

Det hände direkt efter flaskbyte. Samma "ljud" på gasen, samma flöde som tidigare mätaren visar cirka 7. Jag provade att öka flödet och även minska. Helt digitalt från att det gått bra att svetsa till "skit".

Fick en propå om att det tydligen kan finnas anna typ av gas men med samma anslutning. Jzg hämtar en ny flaska imorgon, byter igen och provsvetsar. Går det lika illa då så finns ju möjligheten att det hänt något konstigt med svetsen också.

Link to comment
Share on other sites

Skall vara Atal från Air Liqude. Jag har två flaskor en tog slut och i bytet så blev det skit med svetsarna. Nu har jag hämtat en ny flaska och hoppas det är "innehållsfel" bara. Då kommer lalt fungera igen som vanligt.

Jag skall kolla idag när jag byter om det står något på flaskan. En teori kunde vara att det endast var Argon i tuben. Anslutningarna var visst samma. Hoppas det fel gas eller ett kvalitetsfel på gasen.

Link to comment
Share on other sites

Tänk också på att man mycket väl kan ha för mycket gas, då motverkas själva iden med skyddgas, och syre dras in i smältan, inge bra :(

Men det är nog inte felet i ditt fall, verkar ju vara fel sort?

Link to comment
Share on other sites

Atal brukar ju fungera skitbra till denna typen av svetsning. Ren Argon är inte lika förlåtande (kräver mycket bättre renhet) så det skulle kunna vara en förklaring. Är det samma färgkodning på flaskorna? Jag kommer inte ihåg skillnaden men de är olika men samma anslutning (liksom alla andra svetsgaser). Finns bilder på AirLiquide's hemsida på de olika koderna vill jag minnas.

Sen är det precis som kenny skriver att för mycket flöde ger problem det med, men 7 l/min skall vara ok om du inte svetsar med öppen garagedörr (låter inte troligt vid den här tiden på året ). Du har väl ingen värmefläkt som står och blåser på svetsområdet?

Kolla så att allt kablage sitter fast som det ska i svetsen också, glapp i den kan ge alla möjliga fel från ankskit till genombränning (onödig kommentar, men glöm inte att dra ur handsken ur uttaget skull.gif ).

Bild på svetsarna kan vara till hjälp.

Link to comment
Share on other sites

Det var ett "enkelt fel".

CIMG5424%20(Small).JPG

Jag fick fel tub en Mörkgrön Argon när jag skulle ha en Ljusgrön Atal. Vilken skillnad med nya flaskan som är Ljusgrön och som det står Atal på. Från och med nu kommer jag färgkontrollera och läsa på alla bytesflaskor jag hämtar.

I ren lycka att det bara var ett "enkelt fel" så svetsade jag klart större delen av bilens bakvagn. Rundrören och det som hör till den delen är kvar att tillverka.

Nu skall också fästen för dragkrok installeras.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Böt min tub på depån i Ropsten och körde sen 10 mil ut till landet för att svetsa ram. Snacka om att man blev snopen när den var tom! Tydligen inte första gången med dom små argonflaskorna enligt han på depån.

Link to comment
Share on other sites

Det var ett "enkelt fel".

CIMG5424%20(Small).JPG

Jag fick fel tub en Mörkgrön Argon när jag skulle ha en Ljusgrön Atal. Vilken skillnad med nya flaskan som är Ljusgrön och som det står Atal på. Från och med nu kommer jag färgkontrollera och läsa på alla bytesflaskor jag hämtar.

I ren lycka att det bara var ett "enkelt fel" så svetsade jag klart större delen av bilens bakvagn. Rundrören och det som hör till den delen är kvar att tillverka.

Nu skall också fästen för dragkrok installeras.

Eller så tänkte dem på depån att en seriös byggare tig-svetsar så de skickade med en Argon..... ;) ;)

Link to comment
Share on other sites

Svetsgaser är ju en j-vla jungel idag, någon som vet om det finns en lista som övergriper alla sorter och visar vad dom är till?

Som man kan skriva ut å hänga i gagaret typ...

La upp en PDF här:

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=8283

men det gäller bara Air Liquides gaser.

Jag slutade använda AGA när jag fyllt en 5 liters flaska och la upp en 5 kg trådrulle på disken och de ville ha 3000:-. Det var väl snarare priset på tråden som gjorde att jag bestämde mig för att inte besöka den depån mera.

Link to comment
Share on other sites

Fick ett hårt brev på posten. Tackar!

I paketet fanns en lamell som jag skall använda för anslutningen till elmotorn. Centrumet med splines skall tas ur och flyttas till en medbringare som monteras på elmotorn.

Det är fortfarande inte helt klart med eldriften. Men det stör inte bygget alls utan jag bygger vidare för att "hjulsätta bilen".

Byggramen är bortplockad och jag har burit tillbaka byggramen de 40 metrarna så den är under tak vid vedboden igen. Jag är tydligen fortfarande tillräckligt stark för att flytta byggramar själv. Tänkte ta hjullastaren först men "kan själv".. Hört det uttrycket förut? Någon??

Nu står bilramen på 4 pallbockar istället.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...