Jump to content

CealmSeven Nummer Fem Start 2010-01-05


Recommended Posts

Svaren finns faktiskt. Jag skall sy ihop den här ramen först för den har jag delar till på plats. Funderar på att gå ut och plocka runt lite bland de så snyggt uppmärkta rören och ta fram det som behövs till undre ramen.

När grunden är färdigsydd så får jag se hur långt fortsättningen bli, 3,5 ramen har just nu ett extra insatt speciellt uppdrag nämligen att vara "i en sorts hot standby" för 6x4. Jag tror det är det mest effektiva sättet att göra på detta viset. Kanske lite kryptiskt med "hot standby" för trådläsare men det kommer att klarna framöver vad jag i praktiken menar med det. Det kan jag lova.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 783
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Rören till ramen ligger snyggt och prydligt framme med märkningen uppåt.

Övriga nyinköpta Scorpiodelar mm ligger på vägghyllor nu och längtar efter att få monteras.

Senare på kvällen igår mätte jag om 4 bilar / ramar får plats samtidigt i verkstaden och det får de. Jag kommer flytta och sortera om lite så jag kan ställa in byggramen inomhus. Vilken lyx. Planen är att sy ihop en ram fortast möjligt därefter ut med byggramen i lagret igen. En vanligen Sevenram borde inte ta alltför lång tid att sätta samman. Skall komma ihåg att hämta hem mera gas så inte det lagret tar slut fel tid i helgen.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Tycks tydligen tränat upp musklerna på något sätt. Tänkte ta hjullastaren och lyfta in byggramen men man måste ju prova för hand för såklart. Så jag lyfte in ramen själv. Ja förvånad........ Nu finns fyra enheter i verkstaden.

Jag börjar få ganska gott grepp om hur jag vill ha de olika byggena nu.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Tillverkade nyss en 12 kW motor för 380V 3-fas. Drake notera den effektiva och höglyftande kammen på 12 kW motorn. Absolut något för dig till Cobran....

CIMG5244%20(Small).JPG

CIMG5245%20(Small).JPG

Då har jag en "motor i skala 1:1" att mäta med.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Silvertejp är ett fantastiskt sammanfogningssystem.

Thomas: Så sant, så sant, inga avgaspipor men en ryggigt kraftig och tuff kam.

Varit ute och svetsat ett tag. Undre ramen dvs A1+A2+B1+B2+F1+F2+C+E är på plats. Fortsättning följer. Det är ju kul att komma igång och bygga lite igen, en bil eller två eller fler. Jätte bra temp i verkstaden bara någon unka minus grad. Är ledig imorgon för ramsvetsning. Gas och svetstråd finns det gott om.

Link to comment
Share on other sites

Typning på motorn =12kW 4-pol100Hz. Det går att ta ut 22kW som max = cirka 30 hk.

7kW räcker att hålla en "vanlig bil" med cirka 60 till 65 km/h. Jag såg ju det också på G-techmätaren att det var väldigt lite hk som gick ner i backen för att driva en V70 tex. Gammel-gamla Bubblorna hade 25-30 hk och gick i 80 km/h eller med lite flyt 90 km/h. En idealisk bil. Det gick aldrig att köra 0 till 100 km/h.

12kW (gånger 2) är inget att ha om man skall köra fort men vill man prova andra tekiker mm då kan det räcka gott och väl. En elmotor är ju "något råare" än vad bensin och dieslar är.

Du får behålla startmotorn men beshöver du starthjälp någon gång kan jag bjuda på 336 Volt 3-fas till din lilla startmojäng då lär det nog blir sprutt på en Drake-Cobra också......

Link to comment
Share on other sites

Nu skall jag ut och svetsa lite igen.

Är det någon som räknat alla olika svetsställen som en bokram har?

Eller vi kanske alla är kloka nog att INTE räkna alla svetsställen. Så är det nog....

Link to comment
Share on other sites

Lite mer på ramen är ihopsytt nu. Imorgon börjar jag med ovanvåningen.

Tips och förslag mottages: Swiftsvänghjul med tryckplatta och lamell är små och lätta. Fiat 127 komplett koppling är liten och lätt. Vad finns det för fler små och lätta kopplingspaket?

De krav jag är att de skall klara 22kW elmotor med säkerhetsmarginal, vara små, vara lätta att få tag på och sist men också viktigt billigt.

Kanske någon som har en uppsättning extra av något lämpligt slag som passar mina önskemål?

Det är inte säket än på något sätt men en Volvo M40 låda lockar starkt att jag använder. Jag ahr ett par stycken sådan.

Kilkenny: Det är nog så illa som du säger...... Jag kommer inte räkna.

Link to comment
Share on other sites

CealmSeven fabriken 07:30 2010-01-21

CIMG5247%20(Small).JPG

CIMG5248%20(Small).JPG

CIMG5253%20(Small).JPG

Ännu inte fastsvetsade fyrkant-profiler

CIMG5256%20(Small).JPG

Hyllan med senaste anskaffningen.

CIMG5259%20(Small).JPG

Min "värmekompis"

CIMG5263%20(Small).JPG

CealmSeven fabriken kl 09:30

CIMG5264%20(Small).JPG

CIMG5266%20(Small).JPG

CIMG5268%20(Small).JPG

Fortsättning föjer.

Link to comment
Share on other sites

Lunch vid CealmSeven fabriken, 2010-01-21 kl 12:00

CIMG5270%20(Small).JPG

CIMG5271%20(Small).JPG

CIMG5272%20(Small).JPG

CIMG5273%20(Small).JPG

Nu är det snart vår, solen tittade fram genom trädkronorna. Förresten hörde jag någon sorts mindre "pippifågel" igår som började träna lockrop inför vårens aktiviteter.

CIMG5274%20(Small).JPG

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Hörde ytterligare en hel bunt med fåglar som trimmar strupen inför våren.

CealmSeven fabriken kl 16:00

CIMG5275%20(Small).JPG

CIMG5276%20(Small).JPG

Det börja ta på rörhögen.

CIMG5277%20(Small).JPG

CIMG5278%20(Small).JPG

CIMG5279%20(Small).JPG

Motor men extremt höglyftande kan installerad. Drake, snyggt eller hur!!

CIMG5280%20(Small).JPG

CIMG5281%20(Small).JPG

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

CealmSeven fabriken kl 19:30 2010-01-21

Letar efter måtten för H-fyrkantprofilerna placering i sidled. De H-profiler där magnetfästena sitter.

Eller är det så att dessa är "anpassningsmått"på dvs placera in dem så det passar aktuell sprängkåpa och växellåda?

CIMG5283%20(Small).JPG

CIMG5284%20(Small).JPG

CIMG5285%20(Small).JPG

CIMG5286%20(Small).JPG

CIMG5287%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

Det måste ju vara anpassningsbart efter skostorlek, sprängkåpa och annat som trivs där? Jag skulle vänta med att helsvetsa dem. (men att ta råd av södra Sveriges slöaste byggare kan skada mer än det gör nytta :icon_oops: )

Link to comment
Share on other sites

med dina tidsangivelser funderar jag... har han inget jobb... eller när e du där??

tyvärr är en annan i den sitern så jag tillbringar större delen av dagen på jobbet 5 av 7 dagar/veckan..

Link to comment
Share on other sites

Pågen: det var som jag misstänkte samt du bekräftar. Sidoplacering av H vid kardantunnelingången anpassas efter motor och växellådsbredd.

Tack vedde och r Anders för resonemangen igår. Ser fram emot dina bilder med Swiftmåtten r Anders. veddes fil har dykt upp också i min inkorg.

Bilen byggs i mått för att kunna svälja en Samuraj-Swift vad avser H mått och lite annat. Fast det skall vara eldrift.

Michael Th: Byggsemester var igår, eller det kanske heter jobbsemester. Tål att tänka på.

Kilkenny: Ahaaaaaaa är det därför "jag hör röster i verkstaden".

Målet är en färdig ram idag eller senast lördag. Fast verkligheten kan visa annat.

Link to comment
Share on other sites

Jonas: Rören var mycket bra kapade.

De rör med "dubbelvinkel" fixade jag vinkel nummer två med det det rätta verktyget som redan i sitt namn talar om vad den bland annat är expert på ---->>>> = Vinkelslipen.

Link to comment
Share on other sites

Nu kör jag svetsning av ram. Många svetsställen ställen är det!!!. Inga bilder idag men imorgon borde jag kunna prestera såna. Borde sätta väckarklockan på ringning tidigt och köra igång direkt.

Kom också på helt empiriskt varför jag svetsade förra bilen med öppen verkstadsport. Dimma i kvadrat eller snarare i kubik. Det är bara att öppna imorgon släppa in den friska vårluften, eller hålla stängt och köra med gristryne. Det trångt men flipfront på svetshjälem och gristryne. Jag vet det av tidigare erfarenhet. Det får bli öppet.

Tack r Anders för måtten på Swiftplacering mm. Precis det jag ville ha. Återkommer (var så säker) om jag skulle sakna något mått.

Jag har inte lång stund på mig heller för att bestämma om det skall bli stel eller delad bakaxel. Av någon anledning vacklar jag i den här frågan. Jag tar det med ro det är lika lätt eller svårt att bygga båda typerna. Jag ahr materiel till båda. Jag gör väl så att medan jag svetsar främre delen dvs ryggstödet och framåt får det vara en öppen frågan med fritt val och tänkande. När främre svetsningen är klar då hugger jag tänderna i bilens bakdel och tillverkar ena sorten.

Rören som Jonas kapat var till en stelaxel-bil. Jag svetsade enligt ritning och råkade sy ihop en del för stelaxel som en påsvetsbar enhet. Det gick av bara farten. När jag skulle hänga dit dessa delarna så upptäckte vad jag råkat göra i hastigheten. Då blev, jaha kanske skall ha stelaxel istället eller ska jag det? Jag får kan inte skylla på någon annan utan bara mig själv. En Volvo 240 axel har jag mycket gott om.

Det har varit kristallklart IRS innan och nu detta. Trodde inte jag någonsin skulle säga så här men jag vet att jag gjort det redan i ett itidgare inlägg. IRS-en är ju trots allt lättare = bättre val än stelaxel. I alla fall på denna bil. Så nu var det sagt nu lämnar vi det ämnet. Tack.

Å andra sidan är det väl bra med flexibilitet i fabriken.

Link to comment
Share on other sites

CealmSeven fabriken kl 06:00, Fabriksvisslan i form av väckarklocka vaknade till liv 5:50. Dvs ungefär samtidigt med mig.

Idag är målen följande:

#1 -- >> färdigsvetsade rambalkar på främre ramen (exkl bärarmsfäste och småfästen)

#2 -- >> slutgiltigt bestämt mig för stel eller delad bakaxel

#3 -- >> tillverka och färdigsvetsa rambalkarna för vad bakaxeltyp

Godmorgon förresten. Nu kör vi igång.

Vad kan oddsen vara för respektive typ av bakaxel? 50 - 50 eller 70 - 30 till delad? eller stel??

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Klockan 09:00 2010-01-23.

Svetsar omväxlande

- med stängd dörr = dimmigt i verkstaden efter en stund

- med öppen dörr = mindre dimmigt men lite kallare

CIMG5293%20(Small).JPG

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Nu är hela drivlinan färdigtänkt. Jag har haft många oilka alternativa vägar att gå men från och med ett telefonsamtal nyss så vet jag precis hur den skall bli. Skönt att kunna "sluta fundera kring de frågorna" utan bara dundra vidare med fulleffekt på sånt som inte klart och bestämt än, som tex stel eller delad bakaxel. Nej just det! Det är fortfarande inte beslutat. Några svetsar kvar på främre ramen men sedan måste det vara utklarat..... jag kan ju inte göra både och på en 2 axlad bil.

Börjar så smått att tänka på SFRO 1 för denna bil. Borde kunna göra en sådan snart om jag inte latar mig för mycket så klart.

ref 6x4 tråd.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

kl 15:15, två svetsar kvar framtill plus ett stag som skall kapas och svetsas fast. Ett kort avbrott för att byta H7 lampa på Volvo V70. V70 bilen blev enögd igår.

Det drar ihop sig till bakdelsbeslut........

Link to comment
Share on other sites

Svetsat och svetsat fast jag letat nog så många gånger och med stark belysning och vänt ramen ett flertal gånger så dyker det upp något litet ställe som behöver en svetssträng ändå. Så det är att titta, vända titta, vända titta vända. När man gjort så tillräckligt många gånger då är alla svetsar klara men det tar en stund. Bra med en lätt ram.... jag kommer ihåg hur det var att vända en ram som tom väger 300kg. Den här lilla myggramen väger kanske 45 kg hittills.

Nu är det dags att planera in växellådan i ramen. Jag har skrivit ut r Anders skisser jag fick så jag kan måtta in Samauraj-lådan rätt med kardantunnelmynningen och dess H-profiler. Det är inte den lådan jag skall ha sedan men kommer bilen av någon anledning inte blir eldriven så är det en Swift-Samuraj som skall in. Då bygger jag direkt för den drivlinan. Eldrivlinan får plats inom måtten för Swift-Samuraj-drivlinan.

Som tidigare sagts är eldrivlinan nu klarlagd hur den skall bli. Det som behöver göras är diverse fästpunkter men det går inte förrän jag har en elmotor på plats. Mjölkpappsmotorn men höglyftande kam är inte så detaljerad.

Jag har också börjat att bygga bilens bakdel dvs det som sitter bak ryggstödet. Nu är det beslutet taget också.

Har några persontransporter att göra i närtid sedan är verkstaden igen för mer svetsning och mätning.

Fick precis ett MMS om en diffklump men det behandlas i tråden där den hör hemma 6x4.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Persontransporterna klara och fått mat i magen. Skall ut i verkstaden och fortsätta bygga bilbakdel eller Samuraj-portal.

Medan jag är ute i verkstaden hoppas jag få in i synpunkter i tråden på de yttre trianguleringarna.

Jo jag tycker det känns mest naturligt med massiva 30x30 eller massiva 25x25 men nu kör jag hålprofil i detta bygge.

Hur mycket starkare blir konstruktionen med 25x25x2 mot 20x20x2 som triangulerare? Den tänkta trianguleringarna är enligt "bok-ritningarna". Blir det någon skillnad egentligen? Jag har sett att en del använder runda rör istället med dia cirka 15 och uppåt.

Här skall det sparas vikt! Lätt, starkt och bra ska de va.

Link to comment
Share on other sites

Drake: Nytt liv du vet..... Här skall det sparas vikt! Lätt, starkt och bra ska de va.

Då kör jag väl på lågviktmodellen 20x20x2. (och jag kommer inte pilla i massivt järn innanför, du kan få provborra valfri triangulering........ Nytt liv....... fast tro inte på riktigt allt jag skriver.. eller?)

Gått på principen som jag fick av r Anders och nu passar Samurajen mot H-arören som svetsas mot Q-röret.

Måste lära mig att ta bort växelspaken på Samurajen för jag har satt H-rören skapligt tajt mot lådan faktiskt lite tajtare än de mått jag fick av r Anders. Men lite lyft och vrid och plock så ploppade lådan ur igen. Det var växelspaken som stod för 93,5 procent av losstagningsproblemet. De övriga 6,5 procenten stod jag för....

I morgon blir det väckarklocka igen och kapning av trianguleringsrör. Är det någon som tycker annat än 20x20x2 så skriv in det i tråden och varför 25x25x2 är bättre. Imorgon blir det försent annars.

Inga bilder för det syns ju inget, det är bara en ram som växer i lite olika riktningar plus att golvet blir smutsigare och smutsigare.

Link to comment
Share on other sites

Kul att du tagit ditt förnuft tillfånga! Sätt i 8:an i den där så blir det nog en kul bil.

Runda rör är ännu mer viktbesparande. Och lite rejsigare.

Link to comment
Share on other sites

Godmorgon, då går jag ut och kapar 20x20x2. Runda rör har jag bara i ångkvalité och 80x4 och det är för tungt.

Det är bra att bo så att "vinkelslipens-melodi" går att spela oavsett tid på dygnet.

Link to comment
Share on other sites

CealmSeven Tre-Komma-Fem Light versionen . Trodde ni aldrig jag skulle skriva.......

Här sparas vikt men inte "in absurdum" Kommer ha runda-rör på något ställe också.

Några bilder efter morgonens jobb. (från mobil)

DSC01425%20(Small).JPG

DSC01427%20(Small).JPG

DSC01429%20(Small).JPG

Ett kort avbrott i bygget nu för persontransporter.

Link to comment
Share on other sites

Det är en klassiker att det ska bantas och gås ner i vikt efter nyår.

Halva sveriges befolkning bantar i januari efter lagda nyårslöften.

Frammåt Mars är alla löften glömda.....

Så vart vikten stannar på en "lågviktssjua" från Assartorp återstår väl att se.

Allt lättare än de andra kan väl anses vara lågvikt, så låt förhoppningarna

vara inom rimliga nivåer med tanke på hur historien ser ut. ;)

Link to comment
Share on other sites

CealmSevens Light version är en klass för sig. Skillnaden ligger i några trianguleringar i 20x20x2 och runda rör istället för 25x25x2. Plus att tunneln till största del är i 20x20x2. Besparingen är kanske något kilo. Men det är ett trendbrott att välja den mindre dimensionen. Jag orkar fortfarande lyfta chassit själv det gjorde jag inte med V8a chassit. Det beror antingen på att jag är stark eller chassit (fortfarande) är lätt.

Link to comment
Share on other sites

Ikväll tänkte jag sy fast några trianguleringar i kardantunneln. Skall även sy fast några golvreglar (4-kantrör).

Måste köpa in lite al-plåt för diverse tackning av kaross mm.

Link to comment
Share on other sites

Schhhh, sabba inget nu när han äntligen kommit igång, tror inte dom materialen kommit till Arboga ännu.

Risken är ju att han får en hjärnsmälta om du berättar vad som finns och vad som går att göra. Han verkar ju trots allt rätt nöjd med sina "balkar". Vi får ta det lite varligt nu, alu är ju ett naturligt steg för oss men "A giant leap" för Calle.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm de tre förra inläggen ser jag lite suddigt, svårt att läsa riktigt vad det står. Skall pusta glasögonen eller det kanske bara var någon sort reklam som halkat in i tråden. Sånt händer.....

Jag har svetsat in "light weight steel". Man får vara lite försiktig med ramvikten, det gäller verkligen att bygga lätt och starkt. Just trianguleringen vid bakre medbringaren blev 20x20x2 där skall bältesfästen mm sitta. De andra trianguleringarna i tunneln valde jag hydraulrör till för att spara vikt. Det kan alltid hjälpa andra och se hur man bygger lätta bilar och det känns samtidigt bra att vara ett gott föredöme i bilvikt.

Det lär finnas någon 1000 kg best i Stockholmstrakten, en "såndäringa" Kå, kå , kå jo just Kåbra eller det var kanske Cobra den hette. Den var nog förresten en bit över tonnet till och med. Att folk bygger så när den här typen av bilar skall vara lätta och smidiga för att går bra på bana och väg. Jaja så är det ibland...... Det säkert en sån där bil där ägaren vill ladda med 0,5 khk. Allt för att kompensera bilvikten med hästkrafter. Skulle rakt inte förvåna om han köpt in en G-tech också för att kalibriera "besten". Tittar man noga på den typen av konstruktionen så skulle det inte förvåna heller om det sitter ett Robsonarrangemang med klisterrulle för att säkra väggreppet.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Dagen jobb är att fästa en hel del svetstråd på ramen. Tunnelns trianguleringar är klara att färdigsvetsa.

Det vore väldigt bra om någon eller några som har en färdigmonterad handbromsspak från Sierra eller Scorpio (ser lika ut??) kan lägga in en bild eller två i tråden på hur ni har gjort fästet samt er placering av handbromsspaken i längd och bredd på tunneln. Gärna ett referensmått mot tex punkten där ryggstödet "skär" kardantunnelns övre del. Eller något annat bra referensmått.

Orsaken till frågan är hur ni hanterat bromswiren så den inte krockar med diffklumpen. Jag vill ha handbromsspaken nära "ryggstödslinjen" och rätt lågt men då blir det rysligt trångt för bromswiren om jag inte istället hissar upp och sätter spaken väldigt högt men känns inte som en bra metod.

Tacksam för kort.

Link to comment
Share on other sites

Jag jobbar med fästet för diffklumpen bak nu. Jag har laserskurna och bockade fästen enligt Gibbsboken. I Gibbsboken skall det sitta ett plattjärn och så skruvar jag fast hållarna mot plattjärnet.

Varför?

Kan jag inte sy fast hållarna direkt i ramen. Borde gå lika bra för klumpen sitter ändå med sidobultar plus ett stöd bakåt

Skall väl erkänna att skälet inte är att spara vikt men jag hade kunna skrivit, Blir det inte onödigt tungt med två extra plattjärn??? Men då hade väl Drake eller Kilkenny svimmat och det vill jag inte stå ansvarig för.

Vad jag kan se så går det bra att ta bort / montera diffklumpen utan detta extra plattjärnsfäste. Jag har måttat in med en Scorpioklump så det är den bredare varianten. Bilen skall ha en Sierraklump

Synpunkter??

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Ja kände mig riktigt omtänksam igår.

Inga synpunkter på remissen har inkommit. Plattjärnsfrågan har varit på forum-remiss nu i cirka 14 timmar. Då gör jag som jag alltså som jag vill då eller? Jag kommer snart att åka och hämta ett litet plattjärn på 600x40x8 så jag har ett men det är långt i från samma sak som att svetsa fast det. Jag utökar remisstiden till klockan 11.00 lokal tid Assartorp.

Skall strax ut och mjölppappsklä bilgolvet obs det är inte för att få en lättare bil, Drake och Kilkenny, som jag gör detta. Det är för att jag snart skall få lite "golvplank" tillklippta och därefter kunna lägga ett bra vardagsrumsgolv i bilen. Troligen 1,25 mm rosttrög plåt eller någon annan kvalité.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...