Jump to content

CealmSeven Nummer Fem Start 2010-01-05


Recommended Posts

  • Replies 783
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Nyss fick jag besök av Mildseven som hade med sig en styrväxel från Micael. Stort tack för transporten från Vallentuna Racing Team och Micael till den något lugnare och stillsammare CealmSeven fabriken.

Det är en Escort MKII växel. Det är säkert van vid höga farter när Micael haft den men nu kommer den få ett "lugnt, skönt och stillsamt liv".

Link to comment
Share on other sites

Så här ser "småbilen" ut nu. Motorstativet jag mätte på åt Michael Th finns med på bilderna också. Plus en MT75 växellåda som står i vägen allt som oftast. Då får jag flytta runt den men det är väl det jag blir stark av eller?

CIMG5485%20(Small).JPG

CIMG5486%20(Small).JPG

CIMG5487%20(Small).JPG

CIMG5488%20(Small).JPG

CIMG5489%20(Small).JPG

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Det är en del elbilar på gång, men det är nog bara en fluga ;)

Jag läste i VLT att Aros Motorveteraner har renoverat en el-driven lastbil (Elis) från 1942. Den drivs av 2 likströmsmotorer och 1 ton batterier. Motorveteranerna kommer att visa upp bilen mitt emot ICA-ettan på långmårtensgatan nästa tisdag. Man kan mejla erikols@swipnet.se för vägbeskrivning.

Link to comment
Share on other sites

En gammal fin lastbil som kommer få nytt liv. Numera är jag medlem i Aros Motorveteraner. Fick kontakt med den inför och i samband med ett föredrag jag höll där om bilbyggen mm.

Det kanske bara är en fluga trots allt, en el-fluga då......

Link to comment
Share on other sites

Beställt två 90 graders böjar gjorda på samma 42mm rör. Plus lite diverse rörlängder i lösvirke. Dessa också i 42mm.

När allt är svetsat och klart så har jag en båge med tillikauppgiften som fäste för övre bältesomlänkaren.

Link to comment
Share on other sites

Nä, bara en rak och tråkig sida. Inte ens små vingar. Men kanske en liten stickkontakt för hårtorken möjligen.....

Det är en viktig detalj i alla fall om man lyssnar på biltesten av

en Kurosawa-Samuraj-KW11-STUV-49-1-SH. Den bilen fick pluspoäng för sin hårtorksanslutning i bagageutrymmet.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Escort MKII styrväxelsplines och Volvo 240 styrväxelsplines är lika? Eller hur. De känns som de passar ihop väldigt bra när jag provar en Volvo 240 knut på MK11 växeln. Ibland kan man lura sig så det är bäst att fråga.

Link to comment
Share on other sites

En bra länk för den som vill läsa om elbilsprojekt.

Verkar finnas 3162 projekt. (0001 till 3162)

Alla sorters elprojekt, allt från elcyklar, via elgolfbilar till elbilar mm.

Läs och njut och sist men inte minst hittar ni något speciellt som jag borde titta extra på i mitt (eventuella) projekt tipsa i tråden vilket nummer projektet har och vad som är det speciellt noterbara är.

Numret syns i adressfältet.

Link to comment
Share on other sites

Hoppas verkligen inte. V8 allergisk är jag inte i alla fall. Möjligen har jag börjat få en begynnande snö-allergi men jag skall inte klaga med tanke på att det finns ett bäst-före-datumet på snön. alla flingor är stämplade har jag sett.

Bra då är det "delar på väg snart".

Jag har en hel del svetstar att göra idag samt kapningar. Det har inte blivit så mycket sådant under några veckor det har mest varit andra tillhörande konstruktioner och konstruktionslösningar. Det mesta av "rå-tänket" är klart nu i alla fall. Det är tillverkning av adaptrar mm som måste till för ett lyckat giftemål mellan växellåda och elmotor.

Link to comment
Share on other sites

- Nedre inre och yttre bältesfästen är färdiga.

- Två trianguleringar i bilens bakdel är (nästan) färdiga

- Avrundningsplåten mellen övre ramdel och ryggstödet är tillverkade, fastsatta och (nästan) färdigsvetsade.

För att bli av med de där irriterande "nästan" så måste ramen vändas. Innan jag vänder runt den så skall jag försöka få på så mycket som möjligt av fästen mm där ramvändning krävs för att få det helsvetsat.

När byggramen var kvar i verkstaden var det rätt lätt att rotera bilramen. Nu när den står på pallbockar är det lite mer knöligt med vädningsprocedurerna eftersom jag är själv som ramvändare. Är man två så blir det så mycket enklare. Jag får stoppa någon bil på "Route 512" och kolla om de har tid en stund........

Link to comment
Share on other sites

du har ju ett motorstativ... gör något liknande och fäst en i varje ända av schassiet så kan du snurra runt och jobba från alla flanker..

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

För någon timme sedan var jag helt övertygad att Samuraj "is da shit" och tanken har hela tiden varit att bygga ihop Samurajlådan mot en elmotor. Skulle det av någon anledning inte bli eldrift på Sevenbilen så skulle en Swift smidigt jackas på istället.

Nu är Samurajen pensionerad och Swiften får väl pensioneras den med eller i alla fall får hela drivlinan gå i djup dvala.

Och då kan man fråga sig varför jag håller på att samlar på mig mer Swift och Samurajdelar? En mycket bra fråga. När jag vet svaret så återkommer jag. Samlandet pågår.......

En sak är i alla fall säker det är rejäl frekvens i det här projektet. Sista ordet är inte sagt än och jag blir själv lika förvånad varje gång.

Link to comment
Share on other sites

...då kan man fråga sig varför jag håller på att samlar på mig mer Swift och Samurajdelar? En mycket bra fråga. När jag vet svaret så återkommer jag. Samlandet pågår.......

Jag vet svaret. Både Swift & Samuraj är produkter av högsta ingenjörskonst när den är som bäst. :lol: Jag har hört att det finns hemliga grupper som har det som sin stor uppgift. Vill du bli medlem så är det bara att skicka ett PM. :)

Link to comment
Share on other sites

Aha, var det så enkelt. Anteckna mig som medlem.

Förresten har jag svetsat en del nu. Halvt om halvt under upp. Vad gör man inte för att slippa vända en ram....

Har också provat hemkörd mat (nej inte sprit om någon trodde det). Onlnepizza. De hittade (med lite hjälp) ut i skogen. Imponerande! Ibland hittar jag knappt avfarten om det är väldigt mörkt och blött ute. Kostade bara 10 kr i hemkörningsavgift.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Det blev visst en sen svetskväll idag men varför inte. Jag hann klä på bilens bakdels-rundningar och tillhörande stöd. Det är jag nöjd med. Likheten med en bil ökar då.

Hade elbilar funnits på Shakespeares tid så hade hans berömda fråga troligen varit Att bygga eller inte bygga med el det är frågan.. I så fall hade det varit samma fråga som jag brottas med dagligen nuförtiden.

Igår knöt jag kontakt med en person byggt om en FIAT Uno till elbil. Mycket kunnig kille med erfarenhet av eltruckar, ellyftar mm och såklart elbil. Nu går jag i Litiumbatteri-tankar istället. Vilken skillnad i vikt och i prestanda på litiumbatterier mot blybatterier. För att inte tala och storleken på batteripaketet och priset.

Jag fortsätter väl och bygga och tänka så jag någon gång får veta hur det kommer bli. Gissa om jag är nyfiken.

Link to comment
Share on other sites

Intressant med eldrift, men frågan är om prestandan gentemot bensindrift är värt besväret. Bensin är ju åratal av konserverad solenergi i kompakt form. El kan ju ge en våldsam prestanda, i alla fall en stund. Samtidigt händer det en hel del inom forskningen med nya typer av batterier och man kan ju byta upp sig.

Ja, det blir kul att se vad det blir.

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Eldrift idén dök upp i december 2009 mer eller mindre som en blixt ifrån klar (och snöfri) himmel. Egentligen var det då meningen att låta min 6x4 bil bli eldriven men den går för tungt med en 6x4 så jag började 20 januari att sy ihop en annan bil. Fast då var jag noga med att bygga den enligt en "semi-princip". El om priset blir rätt annars ställs den åt sidan till förmån för 6x4.

Rent allmänt känner jag mig rätt klar med "prestanda" jag har mina dokumenterade 3 siffriga 0 till 100 certifikat. Det räcker gott för mig. Kan jag få till en elbil-Seven så är det en trevlig inriktning med alla de begränsningar och möjligheter som el ger. Det är av den anledening jag ställer el-Seven åt sidan om det inte blir el. För bensindrift har jag redan på två Sevenbilar. Möjligen att insprutning skulle tillföra det jag behöver för att behålla bygget i drift. Insprutning har jag aldrig jobbat med förut.

Det nya med Litium batterier ställer mycket på ända i min planering. Priset är nackdelen men tänk vilken skillnad i volym och vikt. Jag lovar det är trångt även om jag använder passarerarutrymmet till 100% för att få plats med totalt 28 batterier i "normal startbatteri storlek".

33 stycken Litium batterier tar bara 850x450x350mm om man ställer alla i en låda. Då är ju bilen två-sitsig igen. Istället för 500kg blybatteri så är det 150kg Litium. Jag kanske till och med får till en skapligt lätt bil (med dragkrok).

Det är är det som mina tankar kretsar runt och runt och runt just nu. Det är dagsnotering på det mesta men det är också roligt med dagsnoteringar. Det ger mig tillfälle att bli förvånad över mig själv ibland. Ibland rätt ofta faktiskt och jag är nog inte så konservativ med idéer och ställningstagande som jag kanske tror.

Nä, har alltid gjort så här förut, jodå det har jag på provat i början av 70-talet ja, 1970 inte 1870, och det funkade inte då heller. Någon som känner igen såna uttalanden......?

Link to comment
Share on other sites

V8an har fästen för sidobågar men ännu inga bågar monterade. 3,5 (El) bilen kommer också ha fästen för sidobågar inbyggda i konstruktionen. När sedan bågarna kommer på plats vet jag inte säkert än.

Kilkenny: När jag ändå håller på med bågar här och var tror du en "kängruram" fram skulle vara klädsamt. Lastbilar har sådana, finns även lite smågaller på XC70.... Skojade bara, hmm tror jag......?

Link to comment
Share on other sites

I australien vet dom hur fordon ska se ut, där kör dom med spetsplog på lastbilarna, så dom slipper stanna för alla söta små djur :blink:

Men nåt i stil med en cobra båge fram kanske hade gjort sig? :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Såg just ett reportage från bilmässan i Geneve och det är mycket elbilar...

Batterierna måste bli billigare och bättre och har man två bensinare så är det ju alltid kul med nått nytt. Men å andra sidan har man ju inte gjort så förut...

Hur långt åker man med en 7:a utan ruta i genomsnitt, är det inte bara in till byn för ta sig en glass eller bränna på efter favoritvägen en fin sommarkväll. Aktionsradien med el kanske är tillräcklig utan allför stora inskränkningar. Litium batterier verkar ju smaskens men vad kostar kalaset ?

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Skall tänka på det. Lite lastbrygga alltså. Skulle säkert gå att få till något trevligt.

Har sytt fast större delen av bakdelens rundning nu. Triangulerade yttre bältesfästena en extra omgång. De är visserligen svetsade på 2 gånger 3 sidor och cirka 8mm tjocka men nu är det ändå stadigare.

Skall börja bygga bilens bakre hjulupphängning. Allt materiel är framplockat och redo för sammansättning. Möjligen kommer noskonen och scuttlens fästen före i tillverkning. Kanske även fastsättning av rullbågen. Ett par stolar skulle också sitta bra att få klara och installerade. Därefter hjulupphängning.

Ibland tror jag nästan att jag undviker tillverkningen av hjulfästen och bärarmar. Jag vet, det var precis likadant på V8 bilen. Hade jag kunnat så skulle jag gjort SFRO2 och regbes utan hjulupphängning. Det har alltid varit ett stor igångsättningsmotstånd.

Från det ena till det andra så hittade jag en sådan fin film med en 4-axlad eldriven bil. Fast den länken kommer i en annan mer passande tråd......

Edit : Tillägg:

steel: Kan man sitta vettigt utan att behöva spänna kroppen mot fartvinden så går det att åka rätt långt. CelamSeven är rätt jobbig i farter över 115 km/h men byter jag stolar till den typen jag har i CealmSeven V8 blir det helt annorlunda med vindtryck mm. Ryggstödet "håller bort vinden". DEt som kan vara lite jobbigt är var man bekvämt placerar vänsterfoten vid körning. Enligt VVFS 2003:22 skall det finnas ett bra stöd för foten men det är inte alltid så lätt att få plats med.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Tack till dig Drake för det är lite din förtjänst att jag är helt immun mot allt vad 0 till 100 km/h mm heter. Det var en bra "stå-emot-test-utbildning-hösten-2009" som du hade lagt upp. Visst fick jag väl MVG i motstånd?

Se bara vad jag skrev till min nya elkontakt-kompis när vi nu kommer närmre och närmre att bestämma strategi på komponenterna. Jag fick ett par frågor: Räckvidd eller prestanda? Bara kolla svaret!!

Det är räckvidd som gäller för mig det där med prestanda och först till rödljusen, 0 till 100 km/h det har jag bakom mig. Jag vill ha en kärra med så lång räckvidd som möjligt samt "lättladdad".

Det måste bli ett MVG ++ i motstånd eller hur?

Link to comment
Share on other sites

Jag är rätt imponerad att du fick upp den i 115 kmh.Var det läskigt? Det värsta kanske är att hålla sig så länge, glöm inte att tömma blåsan innan!

Link to comment
Share on other sites

Ni verkar vara "välladdade" grabbar...... En elbil kan ha motstånd (till 0-100). Har inte bilen så har jag...

115 km/h där gäller att ha en bra plan innan så man är förberedd. Men tänk Drake om allt de jag skriver bara är en dimridå och det sitter en kam i vass som taggtråd med en löjligt stor förgasare var enda uppgift är att finfördela bränslet som kommer i en 2 tums ledning från tanken via bränslepumpen. Tänk om det är så......

Så det du såg när du hälsade på var bara en kuliss, du vet som på teater ......

Link to comment
Share on other sites

Har plockat fram "rosttrögt" materiel till stolar. Det kommer bli en förenklad version av de stolar som jag har i CealmSeven V8. Jag gillar ju stabila plåtstolar.

Skall skaffa en del 10 och 15 mm stålplåt till bilen och kanske lite aluminium också.

Link to comment
Share on other sites

Minus 21 grader! Varför?? Det ger sig väl nu när solen kommit fram.

Körde med öppen verkstadsdörr igår eftermiddag och kväll för det var så varmt och skönt ute = ett par tre grader kallt. Sol och fint och det till och med smälte mot väggen.

Ställde till och med verkstadsporten öppen för natten att leda in den varma och sköna uteluften med minus 3 grader i verkstaden. Eller egentligen var det nog att få ut V8 dimman efter provkörningen. Jag fick ta skyffeln och skotta ut avgaserna. Men sånt nämner man inte officiellt utan man bara refererar till lyckan av att höra en V8a-skönsång. Det var rätt tjockt skulle nog inte kört så länge egentligen....

Var ute och bar in ved sent på kvällen och kände att det är idé att stänga verkstadsporten. Det känndes kallare utanför än innanför då är det ingen mening med att ha öppet. Det var ett bra beslut när jag kollade på termometern klockan 7 imorse. Brrrrrr.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, låter inget bra...dags för ett medlemskap i ATM kanske

(ATM - Anonyma Tjockplåts Missbrukare :) )

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Hmmmm är medlem redan och har ett lågt medlemsnummer...... Men vi är alla vänner med varandra i föreningen ATM.

Jag tycker jag varit duktig ändå min grundidé för cirka 6 timmar sedan var 15 mm. När jag ringde min kamrat och frågade hur han hade med plåt lagret. Efter resonemang kom vi på att 10mm räcker nog. 15 mm brukar användas till traktorer. Sedan hämtade jag lite mer plåt men som av olika skäl inte finns på någon bild. Även plattjärn som skall användas som heller inte syns.

Det kommer bli så fint och bra när jag är klar med kontruktionen.......

Hälsningar från en ATM-are

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Bygger fästen för bågen nu. De plåtar (8mm) som bågen svetsas mot är håltagna 42mm. Imorgon skall ett antal M8 och M10 hål borras. Tvärslån skall på och mittförankras och bakre stöden kapas till och svetsas.

Strategin för stolstillverkning känns rätt klar nu.

Tips istället för kvällens melodifestival = El -bils transformering

eller

En El-BMW

Link to comment
Share on other sites

- Stolnummer 1 på väg att bli byggd. En vanlig CealmSeven standardstol, dvs endast plåt, i detta fall strax under 2 mm och rosttrögt material

- Tvärslån som skall hålla bältets övre omlänkare är slipad. Tack Tubemitter. Mycket bra hjälpreda och program för att slipa till röranslutningar.

- Några olika fästen som skall hålla bågen är tillverkade.

- Dags att beställ säkerhetsbälten. Jag väljer samma typ som jag har på CealmSeven V8.

Stolnummer1.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Efter mycket surfande på sidor som handlar om EV och mejlande samt en del telefonprat med min nytillkomna EV-kompis så börjar många polletter ramla ner. Får mer och mer eget grepp om vad som krävs inom EV bygge / konvertering. Vad der kan ge mot de önskemål / krav jag har. Ett klart intressant område. Inte helt billigt men roligt.

Link to comment
Share on other sites

Köpte en Seven bil till för några minuter sedan. Måste alltså ordna en ny tråd. Vas skall den få heta? CealmSeven ??? I detta fall köper alltså CealmSeven fabriken upp en annan fabrik. Hmmm. Det är uppköp nummer två totalt.

Fast först skall jag iväg och få stol nummer tvp till elbilen bockad. Mycket kvällsjobb igår för att få till bågens alla fästen totalt blev det ett 40 tal borrade 10 mm hål.

Link to comment
Share on other sites

Cealm du är helt galen :notworthy: Jag går själv och sucktar efter ett nytt projekt men har inte den storleken på garage för att klämma in en tredje.

Känns som om det skulle vara dags för en liten däcksparkarträff hos dig och kolla in alla projekt,

/john

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...