Jump to content

CealmSeven Nummer Fem Start 2010-01-05


Recommended Posts

  • Replies 783
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Den är så fin den lilla Swiften. Ligger i vinterdvala omstoppad och nöjd på ett mjukt och skönt däck utan fälg.

Eventuellt köper jag en Swift-bil (1300 kr eller kanske något mindre) också för att, ja just det för att vad för något? Hmmm måste tänka till lite här men en reservmotor och lite kan vara rätt ändå.

Och det är inte en xxxx heller ....... Med lite tur är den såld redan och då behöver jag inte välja mellan ett Ja eller Nej.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Förra inlägget hade en sovande Swift men jag sover inte helt på projektet trots snö, vinter och kallt.

Jag tänker på lilla 3,5an då och då. Ibland kommer jag på en och annan produktförbättring som läggs in i listan över "bra att ha idéer".

För mig så är 6x4 en maskin, sorry menar bil såklart, som mer skall göras och därför finns det ledig kapacitet för att fundera kring 3,5ans utseende och samlade funktioner.

Gjort någon liten koll med SFRO också under tiden och skall stämma av någon annan mindre detalj med Fordonsbyrån men det flyter på rätt bra med bilen trots att ingen svets ännu är lagd. Men de kommer det också.

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Är inte allt bränsle biologiskt, bensin, diesel, etanol, koks, kol, eller kanske till och med ved.

Eller i allal fall indirekt biologist.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Så där då är SFRO detaljerna för "lill-bilen" skapligt klara. Den kan börja byggas närsomhelst och i den omfattning som är lämplig. Dvs det blir inget speciellt byggande förrän 6x4 blivit mer färdig annat än att det gäller att hålla grytorna kokande så inte tristessen slår klorna i mig.

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Nej nej nej bara lugn här barkas inget, det är ved som barkas det vet du väl. Såklart bygger jag 6x4 först men jag vill ändå "tänka på lillbilen" och hur den kan ta sig ut samt lite annat också.

Man skall alltid ha en liten lagom hög med mekaniska projekt och idéer att vila hjärnan med. Så klart en god bok som VVFS 2003:22 eller någon annan trevlig författning som VVFS 2003:21 eller 23 sitter inte fel det heller. Speciellt 21an.

Till nästa år måste jag bygga och registrera (eller möjligen köpa) en passande släpkärra till V8an. Så nu har jag läst / sökt igenom VVFS 2003:22 och att bygga en släpkärra av kategori O1 är inga svårigheter. Dvs en liten EU kärra. Det är just det jag vill ha.

6x4 + 3,5 + mini-kärra = ingen tristess.

Kategori O1

Släpvagn med en högsta vikt som inte överstiger 0,75 ton.

Kategori O2

Släpvagn med en högsta vikt som överstiger 0,75 ton men inte 3,5 ton.

Kategori O3

Släpvagn med en högsta vikt som överstiger 3,5 ton men inte 10 ton.

Kategori O4

Släpvagn med en högsta vikt som överstiger 10 ton.

Link to comment
Share on other sites

Läste för någon vecka sen om killarna som körde Sverige runt med en

gengaskonverterad Volvo 140. www.vedbil.se rätt underhållande :-)

Men vist måste det gå att förbättra med moderna material.....

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som har tänkt på att Calle är Sveriges svar på Jay-leno?

Han har massor av sportbilar (iofs inte för 10-20milj st)

Han har stort intresse och en samling ångbilar

Han bygger hela tiden nya bilar

Han har en hel flotta med bilar

Visst har dessa två herrar mycket gemensamt?

Link to comment
Share on other sites

Fast Jay har några(3-4) heltidsanställda mekaniker som jobbar heltid med hans bilar/projekt..men med Calles byggtakt kanske det lurar några medhjälpare i kulliserna.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jag har kollat på bilderna och Nej det är inte samma person, de har är olika slipsar. Men en av dem verkar bekant fråga mig bara inte varför.

Ånga det är fint det. Tänk er själv en Seven på en konbana, vilken rafflande körning det skulle bli. Eller Drake tänk dig en ångdriven Seven som kör 14,50 på 402 meter (alltså minuter). I körtiden inkluderas eldning från 20C till överhettad ånga. Sånt vore svårslaget......... I nästa heat på strippen står det mellan Drakes Gengasdrivna Cobra och tre andra Sevenbilar med gengas. Vem vinner? Skall Cobran ta hem 2010 års pokal?

Lite fritt spånande så här klockan drygt 18 en fredagkväll men håll med om att det inte är en utopi.

Michael Th: --- men med Calles byggtakt kanske det lurar några medhjälpare i kulliserna --- Nej det är så tomt så tomt.......... ibland kommer det en älg eller ett rådjur eller en hjort eller ett vildsvin eller en mygga, nej flera myggor förbi.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Kom just på en sak med ångdrift. Tänk vad varmt och skönt det skulle vara med en ångpanna till höger om sig i bilen. Några extra vedpinnar och minusgraderna får vika undan.

Jag kommer väl ihåg från ångbilkörningarna sen höst när kylan och blötan slog klorna i allt. Men runt bilen / ångpannan var det varmt och skönt.

Gillar den här bilden.

PICT2355%20(Medium).JPG

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Varför vänjer man sig så fort eller kanske mer rätt vad bra att man vänjer sig så fort.

Minus 16 / 17C igår och idag är det bara minus 11C vilket gjorde att när jag hämtade tidningen kändes det rätt ok ut ändå. Tänk om det bli Noll C endera dagen, är det sommar jackan som skall fram då? Eller är jag ensam (på hela forumet) att tycka så här?

Jag kommer så väl ihåg från V8bygget att upp eller om det heter ner till 6 - 7 -8 minus i verkstaden var det rätt ok att jobba. Men under minus 10 - 12 då var det inte kul men det gick att jobba jag gjorde det.

Så kom det dagar med bara minus 1 - 2 eller 3 grader då vet jag att jag öppnade verkstadesporten för det blev för varmt. Jag fick plocka av och på jacka och mössa om vartannat. Fingrarna fick man däremot hålla koll på värem med för alla verktyg hade minusgrader. Jag fixade det med en infravärmare där jag grillade fingrarna direkt när de blev kalla. Kanske var därför som byggeriet kunde gå på vintern i skaplig takt. Får se hur det blir på Boggie-bygget om jag tacklat av något eller inte.

Link to comment
Share on other sites

Då är denna lilla kärra med i hetluften igen. Får se vad det kan bli av allt.

Förresten Drake: V8 har varvstopp på under 5000 r/m men det har inte jag tankemässigt inget varvstopp och inga löjliga ventiler som inte orkar med. Och i tankarna där är jag bredd att ge dig en match inom den nya grenen 0 till 100 tankar. Inte säkert att jag vinner men du skall få jobba för att vinna.

Nej nu är jag upptagen, här skall tänkas och ringas.

Link to comment
Share on other sites

Jag har nog lite svårt för en Cobra som inte låter som en Cobra! En El-seven är helt okey men inte en Cobra tycker jag! Kanske lägga till artificiellt ljud :prop:

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Janne L: -- En El-seven är helt okey -- Kunde inte skrivit det bättre själv.

Det kan bli en nisch för Drake att leverera "Cobra-ljud" till alla kommande El-Cobror.

Link to comment
Share on other sites

Bokat ett paket redan tillkapade 25x25x2 fyrkantprofiler som räcker till ett Bokchassi. Nu skall bara transporten ordnas från Skåne till Västmanland. När det kommit upp till Arboga om hela planen går i lås som tänkt då är det bra att ta fram byggramen och plocka i ihop en 3,5 bilsram.

Nu måste jag fundera kring om jag behåller 3,5 tanken att den skall vara mindre än en Bokbil eller om jag stannar för Bokstorlek. Jag lutar åt att behålla Bokstorleken för att kunna få till en bra installation av drivkällan.

Än kan mycket hända. Det som är omöjligt idag kan vara möjligt imorgon och faktiskt tvärtom också. DEt här gör i alla falla att jag inte rostar ihop helt i skallen utan där finns det tankar att bearbeta. DEt är också bra för det är så mycket lättare att jobba med 6x4 om jag har något att tänka på samtidigt.

Måste rita upp en fyrkant på 237x171 och göra 28 kopior av den och klippa ut. Så Kilkenny ibland är pappslöjd av godo. Men visst det är klart manligare med plåt gärna 5 mm och däröver. Men 28 stycken, det är väl ok att jag tar papper. Snälla......

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Klart fånig bil, varken låter eller luktar som en riktig. Dessutom så verkar det vara Hollywood-däck på den, skriker för minsta kurva. Nä, jag håller mej till min 8:a!

Link to comment
Share on other sites

Drake: Här fixar jag en nisch till dig att tillverka riktigt Mp3 Cobra-ljud. Hmmmm. DEssutom har jag ytterligar een affärsidé efter ditt inlägg.

Tillverka Wunderbaum med Cobra-lukt, sedan kan du utvidga och sälja Wunderbaum med Sevenlukt, tex Pinto, B230 mm, Tungdragar-Seven-1280kg

Seså Drake börja bygg ett Drake-imperium på tillbehörssidan nu, vänta inte för CealmSeven fabriken kan surfa in på trenden.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Mmm, verkar inte vara tillräckligt med effekt för den vikten.

Info från deras hemsida. De verkar i alla fall ha testat 0-100....

Weight: approx 1200 kg

Top speed: 175 km/h

0-100km/h: 8 sec

Driving range: 30 min – 2½ h depends on the driver..

Charging time: 2 h – lead-acid batteries

Motor: 135 kW tree phase ABB

No gearbox..

Link to comment
Share on other sites

En intressant tråd.

Jag jobbar för fullt på att börja bygga en El-Seven parallellt med en Boggie-Seven. Många pusselbitar har ramlat på plats de senaste 1,5 dygnet. Det rör material, styrelektronik, elmotor, batterier, annat ej nämnbart än, kontakter med olika personer och för / inom olika roller som kommer ha betydelse för projektet och för mig.

Kort och gott, riktigt kul att få något att börja jobba med.... och du Drake det går inte att trigga mig till 0 till 100 km/h för den kanske inte går så fort, sorry, men kanske jag ställer upp på 0 till 100W istället.

som så mycket jag drar igång vet jag inte mer om hur projektets olika krokvägar kommer att ta mig till målet än eller om det blir något annat mål än det jag har i sikte just nu. Varje timme och dag är spännande.

Det är bara någon dag sedan Boggiebilen var farligt nära att bli El-Boggie-Seven. Eller varför inte två elbilar. Nej det räcker med en till att börja med. Mycket sker just nu. Bland annat väntar jag en bunt med kapade rör lättar via Bussgods i mellandagarna från Skåneland till Västmanland. Uppmärkt och klart att bara hugga Svets-Amperen i.

3 km hemifrån var det 21 minus. Blääää. Vi har värmebölja med minus 19 hoppas det blir anständigt verkstadsväder dvs med som värst 7 eller möjligen 8 minusgrader. Då går det att jobba med bilen / bilarna.

Link to comment
Share on other sites

kanske en dum tanke... men kan du inte ordna någon sorts värme i garaget??

här i mina trakter brukas det värmas innomhus.. men du kanske jobbar under skärmtak??

kompisen hittade en diesel värmekanon... siken guld grej.. på bara minuter blir det riktigt varmt, iofs med ganska så mycket ljud.. men det finns ju hörselskydd...

annars :det finns inga dåliga väder bara dåliga kläder... nu skall jag ut med hundarna..för tillfället -0,1grader och snö.. i natt vart det -15 grader.. har kommit ner ca 50-60 cm snö dom senaste dagarna... suck e så onödigt..

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Jag har 160 mm isolering i väggarna men inget uppåt där är det bara gips. Så visst kan jag värma på men samtidigt så vänjer man sig. Nu har vi fått riktigt varmt minus 7 grader, kylan märkas knappt längre, då går det att gå ut och jobba en stund utan att behöva "värma på verkstaden". Var nyss och hämtade en tillkapad plåt 1100 x 42 x 3 mm.

Visst är det bra gjort bara 3 mm!! Är så stolt.!! Tror inte jag behöver mer heller. För ett halvår sedan då hade jag valt minst 4 helst 5mm för samma funktion.

Letar växellåda nu. Undrar var jag kan få tag på en VW Golf låda eller en Swift tvärställd låda eller en Saab V4 låda eller något annat.

Är det någon som vet om Swift tvärställd låda har en eller två ingångar på växellinkaget?

Samma sak med Golf växellådor, en eller två ingångar?

Link to comment
Share on other sites

Menar du gaspedalen? Nej för katten, den är motivlackad och fin nu och skall inte röras. Den användes till den snabba tresiffriga 9,28 repan och men därefter är den plomberad.

Link to comment
Share on other sites

Bit för bit i pusslet El-Seven faller på plats. Jag behöver inte konstruera en speciell axell lagring för kopplingen. Direkt på motorn med svänghjulet och mot sprängkåpan. Förenklar en hel del. Nu väntar jag på att få en elmotor hemskickad så jag kan börja med anpassningen.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...