Jump to content

CealmSeven Nummer Fem Start 2010-01-05


Recommended Posts

Några viberationer vill jag inte ha i elmotorn men den är inte provkörd än av mig så hittills vet jag inte utan bara hoppas att den är hel och vibrationsfri. I motorfästeskonstruktion ingår bland annat fyra motorkuddar av Biltemas lite större sort. Dessa kommer nog hålla både i sig själva men det kommer också monteras mer saker som skall ta hand om motorna kraft. Motorfästeskonstruktion när den är klar blir helt i CealmSeven fabrikens anda dvs stabil för något mer än 20 kW nominell effekt på motorn.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 783
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det kommer att bli åt det håller du föreslår Arrowsmith. Motorn kommer att stå på de kuddar jag köpt sedan blir det "kuddar och stag" som kommer göra samma jobb som bilden visar (nästan).

Edit: Tillägg: Hela motorn ligger i en 10 mm vagga den kommer jag använda efter lite ombyggnad. Det blir fästöron till de fyra kuddarna, så mothåll med andra kuddar. Lite skaer skall skäras bort först. Generatorremskivan måste jag lossa för att få hur motorn hur vaggan. Sedan bygger jag klart allt med motorn ur. Nu håller jag på och måttar in växellådan och dess fästen.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Jag har vägt ramen idag. I vikten ingår :

- ram

- golvplåtar

- bakplåtar

- tunnelplåtar

- handbromsspak

- del av drakkrokskonstruktion

Vikten blev bara 123kg.

För övrigt ligger ramen på sidan nu och en bakplåten är inslipad till rätt mått. I morgon skall andra plåten få samma behandling.

Generatorskivorna på elmotorn är losstagna. Det gick lätt, mycket lättare än jag trodde att ta bort den. Alla 16 bultar som håller elmotorn i 10mm vaggan är lossade. Så nu kan jag lyfta ut motorn och jobba vidare med bara vaggan och dess kommande gummikuddsfästen.

Har även mätt in och kommit på hur jag skall ansluta M40 lådan till elmotorn.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Bättrade på ramens vikt lite idag. Svetsade här och var tex två trianguleringar i tunneln samt tillverkning av två stadiga fästen för sidobågar om jag nu skulle vilja ha sidobågar. Alltid enklare att ha fästen klara när ramen är under uppbyggnad. Jag valde rätt stora fästen och stadiga. Förvånade? Ett plåtfäste kvar att tillverka. Fyrkantprofilerna som plåten svetsasmellan är klara i ramen. Vad gör man då? Tar 10 eller 15 mm för det har jag. Nej det gjorde jag inte även om det var rysligt lockande och nära. Jag får väl skaffa lite nytt i 5mm klassen i morgon.

Har också slipat in sista bakplåten så nu är den också i mått.

Link to comment
Share on other sites

Omflyttningar gjorda. Står utomhus under tak just nu.

Har förresten hittat en lämplig plåt i 5mm-klassen som skall bli förarsidans fäste för en eventuellt kommande sidobåge.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag säkrat min försörjning av aluminiumplåt till CEalmSeven fabriken. Någon kan i och för sig säga att -- Det är inte svårt -- Ta en spillbit i storlek med en tändsticksask så är behovet tryggat för framtiden. Men så är det inte.

Jag har bokat och kommer hämta + köpa målad alplåt med rätt stora mått. Ett par meter långa och 136 cm bred. Det kommer räcka till lite sidor mm.

Link to comment
Share on other sites

Hörrdu Kilkenny, det här är känsligt skall du veta.................

Den är, den är den är åhhhhhhhhhhh det sitter hårt det här .... den är nog bara 1,5 mm.

Så nu måste jag vila och stretcha hjärnan lite..... det var jobbigt jobbigt men Al.

Men i kväll skall jag hämta riktig plåt till motorfästen mm ......

Link to comment
Share on other sites

Hur är det egentligen med plast scuttlen? Är den självbärande eller skall den ha ett rundbockat rör innanför. Jag har aldrig tänkt på det förut. Tacksam för svar.

Så här ser den ut.

CIMG5905Small.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Har legat i träda en stund till förmån för 6x4 svetsning. Nu kan den här ramen få en bättre placering i verkstaden så jag kan jobba med den samtidigt om det skulle bli långtråkigt med de andra ramarna och bilarna.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Gjorde ett litet ryck med denna bil också idag. När nya 5 kg svetstrådsrullen kom på plats så sydde jag fast bältesfästena i bågen. De har varit punktade i någon månad men inte nu längre. Nu sitter de fast.

Tog också och sydde utsidan för båda bältesfästena till 6x4 bilen.

Troligen blev ansträngningen så stor i värmen så jag blev ovanligt trött. Vad gör man då? Det är väl bara att ta fram det som finns (hittas), bädda och lägga ut på golvet och ta en hjuldolly som huvudkudde. Då kan kan man ta en liten tupplur på en halvtimme eller trekvart. Inte dumt.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Fick ett oväntat besök idag. Pareli och Silverkulan. Trevligt att kunna träffas så här. Kan inte säga annat än Arbogas placering i förhållande till E18 & E20 är bra.

Pareli transporterade ner elmotorn från Järvsö-trakten till Köpings-trakten tidigt i våras. I utkanten av Köping gjordes överföringen mellan hans bilbaklucka och min bilbaklucka. Tungt!

Idag några månader senare kunde jag förevisa ramen / bilen som motorn skall sitta i.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Efter omsortering i verkstaden så kom El-ramen fram och blev tillgänglig. Jag skall sy fast några saker på den som bara varit punktade förut. Det är vänster fäste för sidobåge. När det är gjort tar jag in hjullastaren och hänger upp El ramen som nytt konstverk på väggen istället för det förra ram-konstverket.

Efter det flyttar jag fram 6x4 ramen i "byggläge" igen för att sy fast kvarvarande bakre hjulupphängning. Med de här omflyttningarna räcker utrymmet bra för att "sätta igång ramjiggen" och börja med en mittmotor bil parallellt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jobb att göra: Klappa om ramen lite samt flytta elmotorn till en bättre plats i verkstaden, dvs så den inte är ivägen för 6x4 bilen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Två myggor "omhändertagna" nu på morgonen. Då har väl säsongen startat på allvar. Jag har vält kanske haft runt 5 stycken att *"ta hand om" från årskiftet till nu men det har varit spridda skurar. Nu blev det två inom loppet av knappt 10 minuter.

Då är det väl sommaren som är på väg då. Minus 17,5C. Suck!

Våra mygg ligger och pimplar glykol hela hösten inte undra på att de är i drift och ibland även på vintern. Jag har sett märken på bilarna kylslangar. Kolla era bilar också. Det märks tydligast på att man får hälla i lite extra glykolblandat i kylaren. När man upptäcker att det saknas kylarglykol tar man en skarp ficklampa och lyser på slangar då hittar man oftast små "bulor". Man får både titta och känna för ibland är myggen så utstuderade att de hugger in på småslangarna.

Link to comment
Share on other sites

Jay-c: Ta långkallingar. Rätt var det är så hamnar du i Idre tempen med minus 36C.

Vi här nere i södern sitter och viftar bort mygg och flugor med de fina små paraplyerna man får in tillsammans med drinkarna. Glömde jag nämna våra varma glykoljacuzzis? Aha där har vi det. Det är där myggen sitter och pimplar glykol. Tänkte inte på det.......

Vi har varmfodrade piratbyxor nästan alla här och T-shirt eller kortärmad skjorta.

Link to comment
Share on other sites

Jag behöver en liten och lätt växellåda som har ett enkelt växellinkage. Helst bara en ingående arm samma princip som på en Volvo M47 låda, drag och vrid för att byta växel.

Tex en Seat Toledo II TDi 02A låda. Vad kan en sådan väga? 30? 40kg? Den har bultade drivaxlar och det vill jag ha.

Finns det någon annan liknande liten växellåda och diff med bultade drivaxelmedbringare?

Den här gången är vikt viktigt men åt det lätta hållet (hur tokigt det nu än låter)

Edit Tillägg: Någon som har en lämplig låda skräpande till rätt pengar (för mig).....

Edit ett Tillägg till: Golf Mk1 låda verkar liten smidig, lätt och manövrerar växling med en arm = drag och vrid i samma. Kan det vara så bra?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

honda har lätta, fina lådor med en arm som man trycker och vrider, fram till 99 eller nått, men dom är tyvärr byggda att snurra åt andra hållet. kanske inte spelar nån roll för elmotorn?

Link to comment
Share on other sites

civic eller crx är dom enda jag pillat med så dom har. har för mig att alla fick hydralisk koppling i generationsskiftet 92. en honda s20 låda från en civic esi/vei/lsi är nog enklast att få tag på (hydralisk)

Link to comment
Share on other sites

Då är det klart. Jag köper drygt 9kW (96V 100Ah) batterier plus ytterligare en elmotor för bildrift. Elmotorn är på 9kW. Det blir också "gaspotentiometer" laddaggregat och en del saker till. Elbilsramen hänger just nu på väggen men det blir nog lite överkurs att bygga ´väggelbil. Den får nog lyftas ner i mer bekväm (och säker) ställning.

Link to comment
Share on other sites

Skäms lite men bara lite. Vilken tur att jag har byggtrådar. Skall sparka igång elprojektet och det kändes som det var en del att göra med bilen. Lämpligt nog tog jag och läste på i elbils-tråden och upptäcker till min glädje att jag tydligen byggt bilen betydligt längre än vad jag kom ihåg. Ramen hänger på väggen och det vet men att bågen, golvet, bakplåtarna, sidoplåtarna, kardantunneln, torpedväggen, all triangulering, stolarna, bältesfästen och lite annat var klart kom mer som en överraskning. En glad överraskning, och när jag tänker till lite ordentligt så höll jag nog på med det för ett år sedan. Dragkroken var nästan klar den också. Det verkar vara lite hjulupphängningar kvar att göra. Plus ett par motorfästen.

Där sparade jag tid. Tack cealm.....

Link to comment
Share on other sites

På cikra fyra meter håll konstaterade jag att bilen hänger på väggen samt att den här passar bra för eldrift samt delad bakaxel a´la Sierra. Både titta, tänka och stå på fyra meters håll. Tre saker samtidigt. Ett mycket hårt dagsverke.

Link to comment
Share on other sites

"På cirka 4 meter " det låter som min ambitionsnivå de senaste dagarna, var in i garaget i fredags och stirrade, var nog också 4 meter, sedan gick jag ut och åkte skoter i stället.

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

-0,1°C

10:47

Snart spränger vi vallen!!!!!!!!!!!!!!!!

och snart gnäller jag på att det är för varmt!

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Kan köpa en Seat Toledo 1998 växellåda till en TDi för 1kkr. Den kan jag montera elmotorn på direkt. Det är bultade drivaxlar så dessa kan sys ihop med Sierras ytternav.

Några synpunkter på en Toledo växellåda? Blocket länk

Eller finns det att köpa till en rimlig penning en växellåda med två lägen förslags vis 1:1 och sedan en "lågväxel" kanske 2:1. Elmotorn går att reversera. Kanske är enklast och mest kostnadseffektivt att ta Toledo-lådan eller en Golf låda.

Någon som har en VW Golf låda i skafferiet som inte behövs längre? Golfarna kan var Typ I / II / III. De lådorna är små och lätta och har bultade drivaxlar.

Link to comment
Share on other sites

Är fördelningslådor till Niva svåra / dyra att köpa? ÄR det stora tunga och trögdrivna lådor. Någon som vet om det är ett 1:1 i den eller om det är upp- eller nerväxling?

img_7963.jpg

img_7968.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har hittat en Golf växellåda Typ II och en Typ I så Toledo och Niva lådorna är skippade. Har inte köpt Golflådorna än men de springer inte bort och priset är rätt också. När (om) jag behöver kan jag hämta dem.

Nästa lördag kommer mitt batteripaket på 9,6kW. Skall välja controller men det är inte helt lätt. En Kelly på 600A eller en Logisystems på 1200A det är frågan.

Kelly controller 600A

eller en

Logisystems 1200A

Link to comment
Share on other sites

Jay-c: Letat telnummer till dig men inte lyckats.

Thomas: Både Kelly och den andra controllern klarar motorn både i kontinuerlig drift och "peak". Jag har ordnat ett konto eller inloggning hos Kelly och skall beställa en bunt saker i veckan såsom kontroller mm. Batterierna och cellövervakningssystem samt laddare finns hemma nu.

Det jag behöver göra just nu är att ordna avgasutblåsen på Cobran så jag kan starta och flytta den en aning. Behöver också hämta pallyftare nummer två. Med två pallyftare så kan jag rätt lätt plocka med bilarna i verkstaden, både flytta och jobba med.

Har även dragit igång ett parallellt elbilsprojekt. Men det projektet är under förutsättning att jag tolkar reglerna rätt för begreppet "helbilsgodkännande". Har hittat ett par lämpliga biltyper som inte verkar vara helbilsgodkända och dessutom är de bilarna, hör och häpna, LÄTTA och just därför lämpliga!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Om jag bara orkade själv skulle elblen lyftas ner från väggen. Den går att ta ner om man är två och då går det att ha kvar Cobran och den lösa V8an och smita ut med ramen mellan dessa.

Vem vet jag kanske får hjälp vid något tillfälle eller så måste cobran ut och hjullastaren in.

Link to comment
Share on other sites

Köper kanske en Elbil nu. Vilken tur att jag inte fått hjälp och lyfta ner Elbils-ramen än. Den kanske får blir en förbränningsmotorbil istället. Ramen är "fullutrustad" med CealmSeven Industries stora comfortpaket = Dragkrok, plåtstolar utan stoppning samt båge och bauta-golv med extra trianguleringar¨i alla led. Ingen risk att trilla genom det golvet inte.

Blir det så blir den här tråden en "bensin-tråd" och så måste jag starta en ny Elbils-byggtråd. Om någon minut eller om någon dag så vet jag hur jag gör, eller jag har nog redan bestämt mig.

Då blir det en mittmotor Elbils-tråd. Det är rätt kul att planera och sedan planera om igen några gånger.

Link to comment
Share on other sites

Dagsnotering, eller kanske kvällsnotering då klockan är snart 22:00.

Det kanske inte blir någon täckt elbil? I och för sig finns just den kvar att handla när som helst. Annars skulle jag bygga om en Anglia årsmodell -59 men den försvanna från marknaden igårkväll.

Det finns också en mycket fräsch 12M på 980 kg skattevikt. Fast just nu är det fortfarande ElSeven som gäller men om det är med den ramen som tråden avser eller en ny ram det är inte utklarat än (cirka 22:00).

Jag har just kommit hem från en kvälls-inköpsrunda. Nu har jag ytterligare en Audi 80 växellåda (från dieselmotor). Då går det att rätt lätt tillverka en ElMittmotorbil för inlinemontering av elmotorn.

Kort version: Allt kan hända ibland redan innan det hänt.......

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Thomas: Hur vet man att man står framför óch har hittat en CVT-låda? Automat , vanliga automater är inte så bra kombinerat med elmotordrift det kostar kW att driva en sådan. Det finns speciella lådor men de kostar och är svåra att hitta på kvälss-inköpsrundor.

Link to comment
Share on other sites

En Curtis controller köpt (eller bokad). Transporten från Stockholm skall ordnas. Då är det ett BMS kvar för balansering av Li-cellerna. Digitalt övervakning- och varningssystem för Li-cellerna är anskaffat.

Vilken julgran jag kommer åka runt med, jag vet hur kompisens vanliga elbil ser ut när man lyfter på batterilocket....SEr ut som en skaplig Las-Vegas gata på kvällen (och då menar jag med färg och lyse) .

Link to comment
Share on other sites

Citat av mig själv några inlägg upp: "Kort version: Allt kan hända ibland redan innan det hänt......."

Det är sant allt kan hända. Snubblade över två elbilar, som jag borde köpa. Små söta saker som är registrerade. Kan jag få plats med två stycken på en trailer? Det är uppemot 80 mil att åka, hur kul är det på en skala 1 till 10? 1,2 kanske, eller 1,35 om jag är på riktigt bra humör. Får jag inte på båda bilarna då är det 80 mil till dvs 0,25 på "kul-skalan".

Men jag vill ju ha kärrorna så vad gör man annat än hämtar?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...