Jump to content

CealmSeven Nummer Fem Start 2010-01-05


Recommended Posts

  • Replies 783
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Arrowsmith: Heralue som verkar så snäll och trevlig, kan han bli sur? Oj......

Visst är de lika? Som Kilkenny skriver lysen men också GT40 och Kewet finns i rött, de har mittmotor samt två stolar och inget baksäte. Jag stannar där. Det är redan fyra slående likheter direkt så det är nog GT40´s lilla syster den där Keweten.

Link to comment
Share on other sites

Titta en till som har två GT40, oj sorry jag slant menar Kewet.

Ser ut som ett kundvagnsgarage, bara lägga i en peng i låset så lossar kedjan och man tar sin lilla kundvagn för att åka runt i affären.

472a.jpg

Link to comment
Share on other sites

Visst är de lika? Som Kilkenny skriver lysen men också GT40 och Kewet finns i rött, de har mittmotor samt två stolar och inget baksäte. Jag stannar där. Det är redan fyra slående likheter direkt så det är nog GT40´s lilla syster den där Keweten.

Tror de har samma motor också, bara att GT40 har sin som startmotor :lol:

Link to comment
Share on other sites

Här står lite omdömen om KEWET

Var jag nöjd med bilen ?

Det snällaste man kan säga är nog att den var intressant. Mycket slö, låg maxfart, mm. Med vind i ryggen kommer man upp i 65-70 under förutsättning att det inte lutar det minsta.

Skulle inte rekommendera att använda den i "storstad" som Göteborg men som transportör några kilometer fram eller tillbaka i en småstad fungerar den. Körsträckan är ju heller inte något att skryta med, ca 30 km vill jag minnas med helt nya batterier. Lyckligtvis kunde jag då ladda på

http://elbil.forum24.se/elbil-about1033.html

Link to comment
Share on other sites

Det är söta små bilar. Med rätt pris blir de ändå sötare, till och med så söta att de kan köpas i "grupp".

Man skall gå upp i spänning från 48 till drygt 90V, vilket jag troligen gör. Jag har Li-celler på 92V.

Det är en "tjej-magnet". Betydligt bättre än Cadillac Fleetwod Brougham, Camaro, CealmSeven, CealmSeven V8a, Volvo V70, Saab 9000 A50, 940, 945, 740, Cobra ...... bara en sådan sak är värd priset ......

Link to comment
Share on other sites

Det beror på hur man kör men med en kylfläkt på motorn och den körsträcka som jag har tänkt använda den för så kommer det gå bra. Vid 48V blir det högre ström och jobbigare för batterierna, vid 92V blir strömmen lägre men lite jobbigare för motorn. Eldrift är lite speciell i sig.

Link to comment
Share on other sites

Thomas: För att slippa svara på frågan med siffor så kan jag säga att de är billiga.......så bra pris att hade det funnits tre eller fyra till hade jag köpt samtliga....... Hoppas svaret duger......

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Thomas: För att slippa svara på frågan med siffor så kan jag säga att de är billiga.......så bra pris att hade det funnits tre eller fyra till hade jag köpt samtliga....... Hoppas svaret duger......

Synd att jag redan köpt startmotor .......

Link to comment
Share on other sites

En kompis till mig har haft en Kewet i några år. Den har bromsok från Renault Clio precis som min sjua har där bak :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En sida som jag av någon helt oförklarlig anledning hittade eller snarare hittade mig.

Svammelsurium

Väl värt att bläddra nedåt med rullisten för det finns många spännande modeller, tex denna:

1950-martin-stationette_74564114.jpg

Eller den här:

1997-corbin-sparrow_74576533.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Mina små söta Keweter kommer troligen att transporteras cirka 14 mil idag till en plats bara cirka 25 mil och inte cirka 39 mil från Arboga. SEdan kan jag åka och dem små husdjuren. TRafikförsäkring = 1800 kr per styck och skatt = 360 kr styck. De drar väl som vanligt med elbilar i vettig fart cirka 1,5 till 1,6 kW per mil. Då kommer det kosta mig runt 2 kronor tur och retur jobbet.

Link to comment
Share on other sites

Dessa två små sötnosar passerar troligen Göteborgsområdet just nu (kl 15:22) eller har möjligen just passerat. De är på väg norrut. De kommer mellanlanda kanske upp till en vecka eller lite till i en mindre Västgötaort inte så långt från Trollhättan för att sedan anträda färden mot Arboga.

Keweterpvag1.jpg

Keweterpvag2.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

De kommer mellanlanda kanske upp till en vecka eller lite till i en mindre Västgötaort inte så långt från Trollhättan för att sedan anträda färden mot Arboga.

Behöver dom stanna på laddning då de åker släpvagn? :lol:

Edited by r Anders
Link to comment
Share on other sites

Här i Karlskrona satte de upp en gratis laddstolpe. så hit med en bil så kör vi gratis. ha ha.

Nä jag har inte plats för mer bilar nu.

Link to comment
Share on other sites

r Anders: SÅ är det, stanna vid varje lyktstolpe och ladda eller vad de nu gör......

Thomas: Jag har heller inte plats för fler bilar men gör plats för dem......

Link to comment
Share on other sites

Michael Th: ---- vad är det för pris på sådana små bilar.. --- Åhhh en sådan där enkel men svår fråga som man helst vill undvika att svara på..... Hmmmmmm.

Link to comment
Share on other sites

Nu är elbilarna reggade på mig, det innebär att jag är reggar på totalt 10 olika fordon plus att det finns 6,5 stycken övriga fordon på väg att bli körbara.

Imorgon blir det kanske Elbilsträff i Örebro. För min del tar jag Seven bil dit isåfall. Vi får se ut vädret utvecklar sig och om träffen blir fullt utvecklad.

Link to comment
Share on other sites

En liten vårblomma att väga upp den stora kvarvarande snöglaciären.

Krokus.jpg

Satellitbild från 35 km höjd.

Assartorpsnowglaciar2.jpg

Observera att det är två snöglaciärer. Den mindre syns på bilden något tiotal kilometer väster om huvudsnöglaciärens nodliga spets.

Assartorpsnowglaciar1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Igårkväll 20:40 fick jag en leverans av en 20kW elmotor (i reserv). Tack för transporthjälpen! Tung som sjutton men vi hasade över motorn från ena kärran till andra på tre stycken 22 mm golvplankor.

Det är en DC motor. Den väger runt 100kg. Jag skall lasta av den med hjullastren och då kan jag ställa en våg under och se om jag gissat rätt eller om jag bara är klen...... Den lastades på första kärran med kranbil. Den är nog tung....

Link to comment
Share on other sites

Lill-bilen nummer ett är hemma.

Kewethemma1.jpg

Motorhuv och innanmäte.

Kewettankfram.jpg

Bogserar med en El-hjullastare till rätt plats.

Kewetbogsering.jpg

Här står den bra för översyn. Tex tvättning och putsning. Provputsade med Autosol. Den blev glänsande på provområdet. Tydligen vanligt att putsa plastbilar och båtar med Autosol.

Kewethemma.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nu är även Kewet nummer två hemma. Åkte iväg 06:00 imorse och hämtade bilen. Precis när jag backat in på gården drygt 28 mil hemifrån fick jag kopplingsproblem. Hur kul kan det vara på en skala 1 till 10. Just då minus 45 cirka.

Nåväl lastning, surrning, ett glas vatten och två kex sedan i med ettan och vrid på startnyckeln och så sakteliga plocka växel för växel utan koppling. Ett antal T-kors, vägarbeteb, ett otal trafikljus och rondeller samt en nödvändig tankning och däckbyte senare var jag hemma igen. När jag tankade upptäckte jag att något hänt med höger bakhjul. Under 1.0 kvar men jag är utrustad med elektisk kompressor i bilen. Tog beslut om däckbyte. Ett klokt beslut.

Tur att jag har gott om driftade bilar hemma

Link to comment
Share on other sites

Nu är de små Keweterna tvättade. Hoppas de inte krymper för blir de mindre kommer jag inte hitta dem ute gården......

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt tvättråd, hmmm du är väldigt huslig av dig Kilkenny klippte in exakt rätt.

Kan du ta vilket tvättmedel jag använde också då får du guldstjärna av 2a:storleken.

Ett tips är att det är flytande och traditionellt. Nu blir det inga fler ledtrådar.

Du kan skicka en fråga via PM till mig så får du svaret så kan du svara i tråden exakt rätt och även få utmärkelsen guldstjärna av 2:storleken.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...