chriss Posted May 4, 2008 Posted May 4, 2008 (edited) Hej allihopa! Nu börjar det komma till skott med att beställa mitt super seven kit :D Forden är slaktad och skalet väntar på att forslas bort, så jag tänkte det kanske va dags att beställa kit med tanke på leverans tider, under tiden blir det lite renovering m.m Jag är jätte tacksam på lite feedback om vad jag skall beställa, vad som kanske är onödigt och nödvändigt då jag hoppas bara på att beställa en gång från England. Bestämmt mig för en MK Indy efter att ha kikat runt och klappat på Mikaels fina 7a här på forumet. ----------------------MK Indy Deluxe kit Chassi Främre länkarmar Bakre länkarmar Bakre hjulnav trumbromsar Bakre hjulnav skivbromsar Polyurathane busningar (44 Halvor) Muttrar och bultar till ovanstående Blindnit Svampar till främre hjulnav Tillägg när ämne saknas Standard störtbåge Aluminiumgolv Glasfiber sett 6 bitar Noskon Schutle Framskärmar Bakskärmar Inredning av termoplast - Är detta inredning utöver alu väggar tex över kardan tunnel? Pedal Set Bromsrörs set (4 koppar, 4 gummi, 2 t skarvar, 1 kontakt) Motorfäste pinto Hållare för framskärmar Stötdämpare och fjädrar Sidopaneler glasfiber Brandskott av glasfiber med batterihållare -------------------------MK Indy Deluxe kit --------------------------Tillval Kulleder för framvagn Bagagelåda i glasfiber Motorhuv med scoop av glasfiber Avgasrör inklusive grenrör och ljuddämpare Pinto - Klarar denna buller testet, eller skall man hålla sig till grenröret bara? Bränsletank i aluminium Bränsletankhållare aero screen av glasfiber Fyrpunktsbälte - Hur breda är banden? Glasfibersäten - Är det tillräckligt höga i ryggen och styva? Kabelmatta Jag tror detta blir en bra bas ihop med forden, sen är det lite saker som tillkommer senare så som lampor, kylare, fälgar (stort ångest mellan breddade plåtfälgar eller en sorts compomotive :) ) tack Till nästa sommer är det förhoppningsvis en till 7a som bor i Göteborg :D Edited November 6, 2008 by chriss Quote
Jonte Posted May 4, 2008 Posted May 4, 2008 Välkommen hit och lycka till med bygget Apropå ljuddämparen från MK så kommer den inte att räcka till vid bullerprovet. Men du kan ju alltid beställa den och ha den efter reg.besiktningen. Quote
sorin Posted May 4, 2008 Posted May 4, 2008 (edited) hej Chriss Jag har en grenrör till pinto om du är intreserad. Helt ny från Mk Har en kabelmatta också från Mk. Har börjat installera den men har get up nu. mvh sorin Edited May 4, 2008 by sorin Quote
Thomas Posted May 4, 2008 Posted May 4, 2008 Välkommen till Locost. ska du ha baknav för skivor och trummor? Quote
Acke Posted May 4, 2008 Posted May 4, 2008 ja välkommen hit.. Alltid roligt med fler Göteborgare.. :) Quote
Michael Th Posted May 4, 2008 Posted May 4, 2008 ja och kommer man från resten av landet är man OXÅ välkommen...fast det e ju klart ...betalande medlemmar e bäst... B) är ju billigt om man kollar vad man får för pengarna.... bara som ett tipps... :racesmile: Quote
chriss Posted May 4, 2008 Author Posted May 4, 2008 Tackar för de fina välkommandet. Jonte: ok, kanske en hemmasnickrad insats gör susen annars åker det iväg ett pm till dig sorin så kan man välja dämpare själv :) Thomas : Det blir trummor bak till att börja med iallfall, bilen väger inget bak så jag tror dessa räcker tillräckligt :) Michael : Fattade vinken ;) Acke : Kul med någon i närheten, man kanske får komma i kika någon dag? Så jag antar att mitt kitval ser bra ut? Börjar bli otålig nu, dags att börja bygga ;) Quote
Acke Posted May 4, 2008 Posted May 4, 2008 inte mycket att kolla på, men givetvis är du välkommen.. :) Quote
fege Posted May 5, 2008 Posted May 5, 2008 Välkommen Chriss! Kul med fler bilar i denna del av världen. Quote
chriss Posted May 7, 2008 Author Posted May 7, 2008 Kul att de finns några i gbg regionen. Blir det någon körning i sommar eller är det nästa sommar som gäller? Så nu är bilen slaktad och iväg körd. Skrot nissen va inte helt gla när han märkte bilen va full av diverse bil delar ;) Kopisen "rätar" till taket på den lite innan den skall iväg ;) Quote
Michael Th Posted May 7, 2008 Posted May 7, 2008 Evolutions garage... vad tar ni fram för roligt där?? förutom din 7:a och hundkojan i bakgrunden...?? Quote
chriss Posted May 7, 2008 Author Posted May 7, 2008 Vi är en nybildad förening som bygger bilar :) Det kommer en hemsida snart men lite får man läcka ;) Jag bygger en super seven, Det finns ett par hundkojor, bla en som är grå kamoflage lackad. Ett par jänke renoveringar, varav en får takchoppning, breddning och stor motor. Så det finns lite intressanta projekt, men efterssom garaget är nytt lutar det åt nästa sommar då bilarna börjar bli klara. Lovar att lägga upp länken till hemsidan sen! Jag är riktigt sugen på en styrstag med snabb utväxling, dvs får ratt varv mellan fulla hjul utslag. Vart hittar man dessa? Sett en liten växellåda som man sätter på rattstången på ebay, men jag e lite tveksam. Quote
Kilkenny Posted May 7, 2008 Posted May 7, 2008 har för mig att roadster.se har ombyggda sierra styrväxlar? Quote
Michael Posted May 7, 2008 Posted May 7, 2008 Det fins änen här men då måste det kortas förstås. http://www.quaife.co.uk/Steering-racks Michael w Quote
pelle17B Posted May 8, 2008 Posted May 8, 2008 (edited) Rallydesign Har 2.4 varvs Escort II styrväxlar för runt 100 pund. Jag har precis kortat en sådan för mitt bygge. Lite bilder på kortningen finns här: Kortning av styrväxel Gängsnitt med fingänga M14x1.5 finns t.ex här. Jag använde ett mjukt universalfett (NLGI 1) då jag monterade ihop. Vanligt universalfett eller hjullagerfett (NLGI 2 - 2.5) kan eventuellt bli trögstyrt vid kyla. Original Escort verkar innehålla olja. /Peter Boström www.superseven.se Edited May 8, 2008 by pelle17B Quote
chriss Posted May 8, 2008 Author Posted May 8, 2008 (edited) Jätte bra sida pelle, där blir det till att kika sen. http://www.quaife.co.uk/Steering-racks har drev för ca £90 + frakt + kortning Rallydesign har ju hela styrväxeln för £100 + frakt + kortning roadster.se har ju en klar för 1800kr + frakt, som verkar helt klar med fördel på justering av trögheten,passar denna rakt av?, text nedan. Styrväxel till Westfield och andra Kit-cars Standard styrväxel 2,4 varv. Nytillverkas av Westfield. Maxlängd 103cm. Ersätter tidigare 2,7 varvs och 2,2 varvs. 60cm längd mellan de rörliga knutarna. Avtagbart lock över växeln så att man kan ändra fjäderspänning för vridtrögheten 2,4 måste väl vara från fullt vänster till fullt höger, vad är det orginal på sierran glömde att kolla det. Man vill ju behöva ratta så lite som möjligt utan att det blir för tungt :) Montering satsen va dock dyr så den kan man tillverka själv. Är det gummi bussningar eller tror ni det går bra med "plast" istället? Edited May 8, 2008 by chriss Quote
fege Posted May 8, 2008 Posted May 8, 2008 Kul att de finns några i gbg regionen. Blir det någon körning i sommar eller är det nästa sommar som gäller? Optimisten i mig säger sensommar/höst och realisten nästa sommar någon gång... :unsure: Hur som helst är du välkommen förbi om du vill kika. Quote
chriss Posted May 13, 2008 Author Posted May 13, 2008 Det blev ändrade planer! Fick tag i en påbörjad Robin Hood 2B plus till en riktig rimlig peng! :D Planen va igentligen en Indy som sagt men denna är ett kanon objekt för att börja på. Den har vart sfro 1 besiktigad tidigare och godkänts så det blir väl bara en halv gris i säcken ;) Den hade en väldigt intressant lösning på främre bärarmar som va stela, hittade en bild på nätet. Kanske inte helt optimalt för racing men jag är kanon nöjd med köpet, så det blir definitivt lite körandes i slutat av sommaren och all besiktning i början på nästa. Quote
Jörgen Posted May 14, 2008 Posted May 14, 2008 SFRO 1 är personlig så du måste tyvärr göra en ny SFRO 1 besiktning. Jörgen Quote
chriss Posted May 14, 2008 Author Posted May 14, 2008 Jag kanske inte va så tydlig där men har förstått att sfro är personlig, men har den klarat sfro1 innan så får man en indikation på att bygget är tillräckligt bra byggt att den går igenom för mig med :) Quote
chriss Posted May 15, 2008 Author Posted May 15, 2008 Här är den enda bilden jag har så länge. Ska hämta bilen i nästa vecka, blir 30 + 30 mil me kärra :) Quote
chriss Posted May 21, 2008 Author Posted May 21, 2008 Första bygg dag idag! Verkar dock gå lite baklänges efterssom jag river mer för att se att allt ser bra ut och förbereda för SFRO1 som den iprincip är klar för :D Det verkar som om fästet för bältet va påbörjad i plåtgolvet som verkar klent. På RH sitter skruvarna till bakvaggan perfekt för att fästa bälten i. Det känns stabilt och om man skulle råka ut för en våldsam olycka tror jag inte bakvaggan lossnar och om den nu skulle göra det vet jag ej om man hade klarat sig ändå? Quote
chriss Posted October 8, 2008 Author Posted October 8, 2008 Har precis haft besök av Luigi i garaget, jätte trevlig kille, och SFRO1 är klart med några små punkter :D *Chassi numret måste tydligen ha siffror i så det blir att lägga till en siffra eller två. *Namn på bilen, Robinhood va eventuellt copy right på, jag trodde namn o chassi nummer va samma sak, liten miss ;) *Motornumret gick inte att tyda på blocket så jag hoppas det går att slipa fram. * Skall ha cornerweight, hjulinställning och kikat på bromskraftsfördelning klart te nästa gång. * Ram intyg, *Handbromsen lite utsatt under bilen så den får skyddas eller flyttas. *Kardanringar skall flyttas helt till ändarna av kardanaxeln. * Genomslagsgummin bak. * Sliding pillar fram hjuls upphängning bestämmde sig för att kärva lite grann för den har stått på pallbockar ett par veckor ;D Otroligt glad att det är bara små punkter så bygget kan fortsätta och förhoppningsvis vara klar till sommaren. Nu till den absolut största bekymret jag har just nu. Insprutning evt mega squirt eller dubbla webbrar? :D Quote
Jonte Posted October 8, 2008 Posted October 8, 2008 Härligt å se att det hänt saker i garaget :) Min högst personliga åsikt är att bygga med insprutning och MS. Det är ju trots allt en modern bil du bygger :P hukar mig nu för påhoppen *s* Quote
fege Posted October 9, 2008 Posted October 9, 2008 GRATTIS till avklarad SFRO 1! :thumbsup: Kul att du fick ordning på grejerna till slut. Då är det bara resten kvar... Quote
Rikard Larsson Posted October 9, 2008 Posted October 9, 2008 Grattis och plus ett i rösterna för Megasquirt ;) Quote
chriss Posted October 9, 2008 Author Posted October 9, 2008 Tackar tackar. Måste göra ett garage besök hos någon som har megasquirt. Man hör mycket för o nackdelar men sen är det lite mer känsla i förgasare. Fast det att man kan blåsa eld ur avgasröret och mappa själv med megasquirt är helt klart intressant ;) Quote
Morty Posted October 9, 2008 Posted October 9, 2008 Grattis till SFRO 1:an! Klart du ska ha insprutning i bilen. Det är ingen utmaning med fögasare.... /Magnus Quote
ezroller Posted October 10, 2008 Posted October 10, 2008 Gratinerar... och klart du ska ha MS. Ett rätt inställt spurt ger både mer pållar och bättre körbarhet. Särskilt om du ävern kör tändningen via MS och extrakoden. Plus allt annat skoj man kan få med extrakoden.. så som "launch control" mm. :) Quote
chriss Posted October 11, 2008 Author Posted October 11, 2008 Verkar som det blir Ms, efter en del grupp tryck ;) Men som sagt är det ingen utmaning med förgasare, dock mkt cleanare i motorrummet! Då är det bara att börja plugga, men verkar en sån här kit på blocket det jag söker? http://www.blocket.se/vi/11141795.htm?ca=15_s Quote
Rikard Larsson Posted October 12, 2008 Posted October 12, 2008 Japp! (till Blocket-annonsen... ;) ) Quote
Arrowsmith Posted October 12, 2008 Posted October 12, 2008 Köp kit och löd ihop det själv istället för att köpa färdigt. Det är både roligt och du sparar lite pengar på det med.... Quote
chriss Posted October 12, 2008 Author Posted October 12, 2008 (edited) Hade kanske varit kul att löda men jag prioriterar nog annat på bilen just nu och kan tänka mig att det är mycket lättare att köpa färdigt, testa lära sig och sedan har man en Saab 99 -79 som bruksbil som är sugen på MS och insprutning sen ;) Iallfall är jag helt inne på ms nu! Nu har jag läst till förbannelse över hur MS funkar o rätta mig om jag har fel. Köper jag en sådan som på blocket -Megasquirt V3 elektronisk insprutnings system med edis för tändningen. - I princip slänga den gamla motorhärvan från pinto efi förutom de givare man skall ha och säkringsboxen där man vill använda bränsle pumps reläer o liknande? - eventuellt va det någon luft temperatur mätare man behövde. - För det är en insprutnings motor jag har så det mesta borde väl sitta där, vart triggar man tändningen ifrån? - Måste man ha lambda eller är det bara ett plus? - kabelhärvan är väldigt bra märkt o rätt basic vad det gäller att koppla in, får erkänna att jag knappt kan läsa ett el schema ;), Tur att det är några elektriker i garaget. Jag har en helt nytt elhärva från MK liggandes hemma men hoppas att det är till lampor o liknande så man kan skilja lite på motor el o belysning el. Sen om det är någon i GBG området med ms (o gärna Pinto) så bjuder jag lätt på kaffebröd vid ett garagebesök :) Edited October 12, 2008 by chriss Quote
ezroller Posted October 12, 2008 Posted October 12, 2008 (edited) Spara kontakterna till alla givare osv. Trigger för varvtalssignal man man ta från EFI:n... och du ska tydligen kunna köra tändningen därifrån oxå. Annars är en bra lösning att ha triggerhjul på vevaxeln. Delning minns jag inte men det finns att köpa från månget håll. Då tar du tändpuls från MS:et och matar en Bosch tändförstärkare (minns inte beteckningen) som sedan driver lämplig spole. TPS på EFI-pinto är väl av potentiometertyp har jag för mig? Om inte så får du bege dig till skroten och skaffa en som passar på ditt spjällhus och som är av rätt sort. Edited October 12, 2008 by ezroller Quote
Arrowsmith Posted October 12, 2008 Posted October 12, 2008 Ska du köra fords EDIS tändning så ska du ha en triggerskiva på veven med 36-1 tänder. Beroende på vad du får med för källkod i processorn så varierar tändningsfunktionen i boxarna. Kolla i första hand vad du behöver för funktioner och välj källkod efter det, läs på den bruksen till din kod sedan och läs bara den. Det är så mycket options annars så har du inte blivit snurrig och ambivalent innan så blir du då.... Vill du göra det enkelt för dej i början så kör med brytartändning och styr bara bränslet först. Sedan uppgraderar du och kör tändningen i senare skede och lär dej en bit i taget istället. För många så räcker det gott och väl med att ta en strid i taget, det blir krabbigt nog ändå.... När jag byggde mitt första MS (2002) så fanns det inte byggsatser för relayboards att köpa till. Det är alltså inte ett måste att använda, men jag tycker det underlättar enormt för installationen och ger en enkel och lätt överskådlig installation. Är du rädd för kabeldragning så är det kanon. Luft och vattentemp givare hittar man billigast från GM bilar standardmotors artikelnummer AX1 och TX3 för en hundring styck, de passar med de flesta std. källkoder utan modifiering. Lambdasond är inget måste, men bra att ha. Den går att avaktivera i mjukvaran om man inte vill ha den med i bilden vid bränsleberäkningarna. P.S. Jag kom på att om du är du intresserad av ett lätt begagnat Ms1 med det äldre V2.2 kortet färdigt i box så har jag en bekant som vill sälja. Det borde du kunna få billigt om det finns kvar. Skicka PM för hans mailadress om intresse finns så får ni reda ut det som eventuellt behövs er i mellan utan mej som mellanhand. Quote
chriss Posted October 19, 2008 Author Posted October 19, 2008 Jag tackar för svaren men insprutningen åkte på hyllan när jag pensel trimma motorn, är riktigt sugen på det och har läst tillräckligt för att förstå hur det funkar. Därför blir det dubbla 45or, enkelt är nästan alltid bäst ;), vid senare skede börjar jag med MS / VEMS. Kan ta de 300kr för regbes bara man har en fungerade bil o kan bygga lite vid sidan av. Blir lite old school o så låter webbrar som musik i mina öron då det inte blir någon stereo i denna bilen :) Jag har en förgasa motor ståendes vid sidan av så det är väl inte svårare än att jag byter fördelaren, hinkar på den mekansika pumpen och lite ström :) Insprutningsmotor har väl högre komp oxå som inte är någon nackdel. Sen i vår får man leta rätt på någon med rullande landsväg. Quote
ezroller Posted October 19, 2008 Posted October 19, 2008 Jag tror man lurar sig själv om man ska köra dubbla förgasare, bestycka dem osv. och fått för sig att det nödvändigtvis är enklare att få det att lira bra än ett MS med vanlig tändning. Löda ihop kablaget till MS och få det att funka bra på en sugis är anmärkningsvärt enkelt. När elen väl är dragen och man fått in grundvärdena och en bilen startar så är det mer eller mindre bara att labba med värdena tills det går bra på olika varv och belastningar. :) Quote
Rikard Larsson Posted October 20, 2008 Posted October 20, 2008 Dessutom finns det bra hjälp att få till mappningen. Megalogviewer analyserar loggar och generar en ny mapp efter önskemål, skitlätt. Quote
chriss Posted October 23, 2008 Author Posted October 23, 2008 (edited) Med vad jag tror är förnuft till fånga och många delade meningar med mig själv så har jag hinkat på insprutningen. Jag håller med er men ni måste väl hålla med lite om charmen med förgasare ;) Får jobba med brukisen där jag har dubbla förgasare liggandes! Idag för första gången fick jag med kameran till garaget, som blev dock fullt efter några bilder. Men några svar på frågor kan jag hoppas på och löften om lite helare bilder över bygget. På bild tre grenröret så har jag läst mig till om pulse air systemet, den åker bort. Men de andra som går ut från grenröret och in i baksidan av vakumklockan(bild 4) klurar jag på. Det måste vara EGR ventilen? Det är väl inga problem att plocka bort den med eller vad fyller den för funktion? Vid mer/mkt gas leder den tillbaka lite avgaser till insugning för att få renare avgas värden? Även på bild fyra, markering 2 är detta ett oljetrycks sensor? Och vad är markering tre, sett dessa på massa med bilar men aldrig vetat vad det är för något :) Bild ett är insuget kapat och vridigt 90 grader för att precis få plats under huven, även här markerat tomgångsventil?, men kommer inte ihåg att det skulle vara någon anslutning till bränsle på den? Kanske lite basic frågor men man kan bläddra förgäves i haynes ibland, den är bättre när man vet vad det är för något :) Även en bild på cockpit/sittbrunnen men en små mysig Skyline i bakgrunden och så drift 40n förstås. Sist men inte minst så skall vatten pumpen bytas och har därför inte målat den ;) Edited October 23, 2008 by chriss Quote
chriss Posted November 6, 2008 Author Posted November 6, 2008 (edited) Uppdaterar med lite bilder på bygget och Evolution Garage där jag o några kompisar står :) http://forum.locostsweden.se/index.php?a...ost&id=5713 Välkommen till en lite sneakpeak på våran garage! Kan även medela att vi kommer ha ett litet "öppet hus" tillsammans med PaintworX den 29 november! kl 15. Vi håller till vid Stigs center i Göteborg. http://forum.locostsweden.se/index.php?a...ost&id=5706 Saab 90 med numera monterat T16 motor. http://forum.locostsweden.se/index.php?a...ost&id=5707 Tror det är en 405 2,0 16V motor, bra går den iallafall. http://forum.locostsweden.se/index.php?a...ost&id=5708 Ser någon vad det är för bil, eller ha varit ;) http://forum.locostsweden.se/index.php?a...ost&id=5709 Lite konkurrans får jag i sommar. http://forum.locostsweden.se/index.php?a...ost&id=5710 Obligatoriskt avreagera sig garage bil. http://forum.locostsweden.se/index.php?a...ost&id=5711 Turraste hundkoja jag sett på länge, misstänker dock att den är tillsalu snart. http://forum.locostsweden.se/index.php?a...ost&id=5712 Ni mistänker nog att motorn framför skall monteras och det har ni rätt i! http://forum.locostsweden.se/index.php?a...ost&id=5715 Lätt kläda flikkor hör väl till alla garage. http://forum.locostsweden.se/index.php?a...ost&id=5717 Lite bilder på bygget än så länge, tror viktfördelningen kommer va rätt tacksam i denna. http://forum.locostsweden.se/index.php?a...ost&id=5716 Lite provmontering av fälgar. Vad är skillnaden mellan ET 41 och 38? http://forum.locostsweden.se/index.php?a...ost&id=5704 Berömda sliding pillar! http://forum.locostsweden.se/index.php?a...ost&id=5705 Gäller att återanvända så mycket som möjligt från Sierran. Dock spanas det på coilovers bak så man kan justera lite. Hur gör man för att skriva kommentare under bilderna? Edited November 6, 2008 by chriss Quote
Thomas Posted November 6, 2008 Posted November 6, 2008 kan den oidentifierade bilen vara en Ford Torino? Quote
chriss Posted November 17, 2008 Author Posted November 17, 2008 Ford Falcon va det från början så du va inte så långt ifrån :) Quote
chriss Posted January 14, 2009 Author Posted January 14, 2009 Liten uppdatering. Avgasröret börja komma på plats. Dock är det en liten nackdel att avgas systemet går 4-2 hela vägen bak till dämparen, det innebär att min lambda sond kommer bara mäta 2 cylindrar. Hur tror ni det påverkar avgaserna om jag sätter ett kryss i den så det går ihop och placerar lambda sonden där? Catchtank i rostfritt. Två anslutningar både uppe och nere. Quote
Jarl Posted January 18, 2009 Posted January 18, 2009 Chriss ! Ser att du har std. avgasgrenrör. Jag tror att Ihlberg har ett 4-1 till övers, avstt för Pinto / RH. Jarl Quote
chriss Posted January 18, 2009 Author Posted January 18, 2009 Tack för tipset, det kan helt klart vara intressant. Den borde väl passa befintligt hål i karossen, finns inte så mycket plats att dra den någon annanstans. Måste själv göra en garage rensning snart, har 4 till 1 grenrör till MK, webbor 45 m.m Quote
ihlberg Posted February 3, 2009 Posted February 3, 2009 Tror tyvarr att jag har salt det. Ar i Thailand nu sa far kolla nar jag kommer hem....varmt i sverige eller har har vi 35 grader Tack för tipset, det kan helt klart vara intressant. Den borde väl passa befintligt hål i karossen, finns inte så mycket plats att dra den någon annanstans.Måste själv göra en garage rensning snart, har 4 till 1 grenrör till MK, webbor 45 m.m Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.